المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معنى الحب الحقيقى



semsem
09-16-2009, 07:13 PM
للعلم هى قصة منقولة ولكنها اعجبتنى وياريت اما تجوا تقروها تحسوها وميبقاش كلام وبس بيتقرا
:11rob::11rob::embaressed_smile:قصة ولا أروع عن معنى الحب (خرجت مع إمرأة غير زوجتي )
بعد 21 سنة من زواجي, وجدت بريقاً جديداً من الحب .




قبل فترة بدأت أخرج مع امرأة غير زوجتي, وكانت فكرة زوجتي


حيث بادرتني بقولها: 'أعلم جيداً كم تحبها '...




المرأة التي أرادت زوجتي ان أخرج معها وأقضي وقتاً معها كانت




أمي التي ترملت منذ 19 سنة ,




ولكن مشاغل العمل وحياتي اليومية 3 أطفال ومسؤوليات جعلتني لا أزورها إلا نادراً .




في يوم اتصلت بها ودعوتها إلى العشاء سألتني: 'هل أنت بخير ؟ '




لأنها غير معتادة على مكالمات متأخرة نوعاً ما وتقلق. فقلت لها :




' نعم أنا ممتاز ولكني أريد أن أقضي وقت معك يا أمي '. قالت: 'نحن فقط؟ ! '




فكرت قليلاً ثم قالت: 'أحب ذلك كثيراً '.




في يوم الخميس وبعد العمل , مررت عليها وأخذتها, كنت مضطرب قليلاً ,




وعندما وصلت وجدتها هي أيضاً قلقة .




كانت تنتظر عند الباب مرتدية ملابس جميلة ويبدو أنه آخر فستنان قد اشتراه أبي قبل وفاته .




ابتسمت أمي كملاك وقالت :




' قلت للجميع أنني سأخرج اليوم مع إبني, والجميع




فرح, ولا يستطيعون انتظار الأخبار التي سأقصها عليهم بعد عودتي '




ذهبنا إلى مطعم غير عادي ولكنه جميل وهادئ تمسكت أمي بذراعي وكأنها السيدة الأولى ,




بعد أن جلسنا بدأت أقرأ قائمة الطعام حيث أنها لا تستطيع قراءة إلا الأحرف الكبيرة .




وبينما كنت أقرأ كانت تنظر إلي بابتسامة عريضة على شفتاها المجعدتان وقاطعتني قائلة :




' كنت أنا من أقرأ لك وأنت صغير '.




أجبتها: 'حان الآن موعد تسديد شيء من ديني بهذا الشيء .. ارتاحي أنت يا أماه '.




تحدثنا كثيراً أثناء العشاء لم يكن هناك أي شيء غير عادي, ولكن قصص




قديمة و قصص جديدة لدرجة أننا نسينا الوقت إلى ما بعد منتصف الليل




وعندما رجعنا ووصلنا إلى باب بيتها قالت :




' أوافق أن نخرج سوياً مرة أخرى , ولكن على حسابي'. فقبلت يدها وودعتها '.




بعد أيام قليلة توفيت أمي بنوبة قلبية. حدث ذلك بسرعة كبيرة لم أستطع عمل أي شيء لها .




وبعد عدة أيام وصلني عبر البريد ورقة من المطعم الذي تعشينا به أنا وهي مع ملاحظة مكتوبة بخطها :




' دفعت الفاتورة مقدماً كنت أعلم أنني لن أكون موجودة, المهم دفعت العشاء لشخصين لك ولزوجتك .




لأنك لن تقدر ما معنى تلك الليلة بالنسبة لي......أحبك ياولدي '.




في هذه اللحظة فهمت وقدرت معنى كلمة 'حب' أو 'أحبك '




وما معنى أن نجعل الطرف الآخر يشعر بحبنا ومحبتنا هذه .




لا شيء أهم من الوالدين وبخاصة الأم ........ إمنحهم الوقت الذي يستحقونه ..




فهو حق الله وحقهم وهذه الأمور لا تؤجل .




---




بعد قراءة القصة تذكرت قصة من سأل عبدالله بن عمر وهو يقول :



أمي عجوز لا تقوى على الحراك وأصبحت أحملها إلى كل مكان حتى لتقضي حاجتها



.. وأحياناً لا تملك نفسها وتقضيها علي وأنا أحملها ......... أتراني قد أديت



حقها ؟ ... فأجابه ابن عمر: ولا بطلقة واحدة حين ولادتك ... تفعل هذا



وتتمنى لها الموت حتى ترتاح أنت وكنت تفعلها وأنت صغير وكانت تتمنى



لك الحياة '
:11rob:

Ma7amed Adel
09-16-2009, 09:15 PM
:11rob::11rob::11rob::11rob:
الحب الحقيقى بيعيش يا حبيبى بيعلمنا نسامح بيسان امبارح بيعلمنا نفكر دائما بايامنا اللى جايه :1::1::1::1:

S2AH
09-16-2009, 09:22 PM
تسلم ايدك يا سمسم
قصة روووعة
فعلا الجنة تحت اقدام الامهات
جزاك الله كل خير على القصة الجميلة دى

medhat abotaleb
09-16-2009, 09:54 PM
الحب كلمة جميلة وليها معانى للاسف مش مفهومة واعظم الناس مفكرة ان الحب مقتصر على علاقة بين حد وحبيبتة او علاقة بين الجنسين طب ازاى اذا كان ربنا قال من السبعة يظلهم الله فى ظلة (رجلان تحابا فى الله) وانا على فكرة من الناس اللى بتحب امهاتهم اووووووووووووووووووووى(اه ياعم بتاع ماما) وكمان بحبكو كلكوا


:cc_confused::11rob:
اه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه
فعلا الحب بهدله

raul
09-17-2009, 12:33 AM
الله ينور يا سمسم
موضوع جامد
تسلم

esraa
09-17-2009, 12:48 AM
موضوعك جمييييييييل اوى


و مهم .........


منتظرة منك المزيد.......

semsem
09-18-2009, 02:21 PM
كده يا دولة ماشى اما اشوفك انت واقع فى شريط اغانى ولا ايه؟
عارف محمد فؤاد لو يعرف انك هتغنى اغنيته كده كان احسنله يموت قبلها حرام عليك دمرت محمد فؤاد
اما اشوفك هعرفك ازاى تتطريق على موضوعى
قصدى اغنية محمد فؤاد
ههههههههه:1::box:

semsem
09-18-2009, 02:24 PM
متشكرة جدا يا sara متشكرة انك قريتى موضوعى والحمد لله انه عجبك
وعلى :رايك فعلا الجنة تحت اقدام الامهات:11rob:

semsem
09-18-2009, 02:27 PM
الحب كلمة جميلة وليها معانى للاسف مش مفهومة واعظم الناس مفكرة ان الحب مقتصر على علاقة بين حد وحبيبتة او علاقة بين الجنسين طب ازاى اذا كان ربنا قال من السبعة يظلهم الله فى ظلة (رجلان تحابا فى الله) وانا على فكرة من الناس اللى بتحب امهاتهم اووووووووووووووووووووى(اه ياعم بتاع ماما) وكمان بحبكو كلكوا


:cc_confused::11rob:
اه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه
فعلا الحب بهدله

ربنا يخليك يارب على الكلام الحلو ده
ومش معنى ان حد يكون بيحب مامته اوى انه يبقى بتاع ماما
ههههههه
ده حتى ربنا واصانا عليها
مرسى ليك

semsem
09-18-2009, 02:29 PM
اولا مسمهاش تسلم اسمها تسلمى يا سمسم
ثانيا هو انا كتبت الموضوع ده عشان انت اللى ترد عليه
يلا مش مهم بقى
ههههه
لا اوعى تزعل احنا اخوات:1:

semsem
09-18-2009, 02:32 PM
مرسى يا اسراء ربنا يخليكى يارب ويارب يكون التوبيك بتاعى عجبك بجد
وان شاء الله تفضل مواضيعى تعجب
نورتى التوبيك:11rob:

الدلوعة
09-18-2009, 02:37 PM
الله ينور جامدة موووووووووووووووووووووووووووووت
وبجد الام هى اكتر حد يستاهل الحب والتضحية
ودى اقل حاجة ممكن نقدمها لها
يارب يجازى امهاتنا خير ويرحم المتوفيات منهن
تسلمى يا روح قلبى

semsem
09-18-2009, 02:51 PM
تسلميلى انتى يا حبيبة قلبى
بعد المجاملة الرقيقة دى
انتى معفنة اوى على فكرة وانا زعلانة منك
علنا اهو عشان تحرمى متساليش تانى
ههههه:1: