المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مرض انفلونزه الخنازير.. وتأجيل الدراسه

Horiaa Swedan
09-22-2009, 03:10 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرض انفلونزه الخنازير وتأجيل الدراسه

طبعاً الجميع سمع بخبر تأجيل الدراسة اسبوع قابل لتغير قالت منظمة الصحة العالمية أمس ان اغلاق المدارس عند بدء تفشي انفلونزا H1‏ ان‏1 في تجمع سكاني يمكن أن يبطيء الي حد كبير انتشار الفيروس بين الطلاب وعائلاتهم‏.‏

وكان لفصول المدارس دور في الانتقال السريع لانفلونزا الخنازير في نيويورك وأماكن أخري‏.‏ ومع بدء عودة الطلاب الي المؤسسات التعليمية في أنحاء نصف الكرة الارضية الشمالي يبحث الكثيرون عن سبل الحد من مخاطر العدوي‏.‏

وقالت المنظمة التابعة للامم المتحدة في نصيحة للدول الاعضاء بها وعددها‏193‏ دولة انه لا يوجد أي اجراء منفرد يمكن أن يحد بشكل تام من انتشار فيروس H1 ان‏1‏ لكن اتخاذ خطوات معينة يمكن أن يبطيء من انتشاره‏.‏

وقالت ان الفائدة الاكبر تتحقق عندما تغلق المدارس بشكل مبكر لدي ظهور المرض قبل اصابة واحد في المائة من الافراد به‏.‏
وأضافت في ظل ظروف مثالية يمكن أن يؤدي اغلاق المدارس الي الحد من الطلب علي الرعاية الصحية بنسبة تقدر بين‏30‏ و‏50‏ في المائة عند بلوغ الوباء ذروته‏.‏
وقالت منظمة الصحة العالمية لكن اذا أغلقت المدارس بشكل متأخر جدا أثناء تفشي المرض علي نطاق التجمع السكاني

فان الحد من انتقال العدوي سيكون محدودا علي الارجح‏.‏ وأضافت أن علي الطلاب والمدرسين والموظفين الاخرين أن يمكثوا في المنازل اذا شعروا بالاعياء وينبغي أن تخصص المدارس مكانا لعزل أي شخص يصاب بحالة اعياء وهو هناك‏.‏
وقالت المنظمة انه ينبغي عند اغلاق المدارس اتخاذ خطوات للحد من تجمع الطلاب معا في أماكن اخري‏.‏
وأوضحت اذا تجمع الطلاب في مكان غير المدرسة فسيواصلون نشر الفيروس وستقل الاستفادة من اغلاق المدارس بشكل كبير ان لم تنعدم اصلا‏.‏
ويسبب اغلاق المدارس خسائر اقتصادية مستترة بالنظر الي أن الكثير من الاباء أو اولياء الامور سيضطرون الي البقاء في المنازل لرعاية الاطفال‏.‏
وقالت منظمة الصحة العالمية ان دراسات تقدر أن اغلاق المدارس يمكن أن يؤدي الي تغيب‏16‏ في المائة من قوة العمل بالاضافة الي نسب التغيب العادية والتغيب بسبب المرض‏.‏
وأضافت‏:‏ في حين أن اغلاق المدارس يمكن ان يحد من ذروة الطلب علي مرافق الرعاية الصحية الا أنه يمكن أن يعرقل أيضا تقديم الرعاية الصحية الضرورية اذ أن الكثير من الاطباء والممرضات هم اباء وأمهات لاطفال في سن المدرسة‏.‏

وأعلنت منظمة الصحة العالمية أمس ان فيروس انفلونزا‏'‏ H1‏ ان‏1'‏ اودي منذ بدأ بالتفشي في مارس‏-‏ ابريل بحياة‏3205‏ اشخاص علي الاقل حول العالم‏.‏ وبهذا يكون الفيروس حصد حياة‏368‏ شخصا منذ الحصيلة السابقة للمنظمة التي صدرت قبل اسبوع‏.‏

وهي المرة الاولي التي تجتاز فيها حصيلة ضحايا الفيروس عتبة الـ‏3000‏ وفاة‏.‏ واوضحت المنظمة في بيان ان فيروس‏'‏ H1‏ ان‏1'‏ المعروف باسم انفلونزا الخنازير‏'‏ لا يزال فيروس الانفلونزا الاكثر تفشيا‏,‏ سواء في النصف الشمالي من الكرة الارضية ام في نصفها الجنوبي‏'.‏ في الوقت نفسه‏,‏ أعلن مسئول رفيع المستوي في وزارة الصحة الصينية أمس ان الصين قد تشهد هذا الخريف‏'‏ عشرات ملايين‏'‏ الاصابات بانفلونزا الخنازير مشيرا الي ان حصول وفيات امر‏'‏ لا يمكن تفاديه‏'.

hemdan00
09-22-2009, 05:55 PM
موضوع جميل يا حوريه تسلم ايدك وفعلا كل الناس خايفه جدا من المرض دا ومن انتشاره ويارب يستر علينا كلنا منه وعلي كل المسلمين بس انا في رايي الشخصي اذا سمحتي لي بان الحكومه حته لو اجلت المدارس مش هاتقلل من انتشار الوباء لان مصر بصفه عامه فيها زحمه في كل مصلحه حكوميه وباعداد اضعاف العدد اللي في المدارس فا لو اجلت المدارس هاتاجل المصالح نفسها ازاي وبعدين المترو شوفي بيبقا فيه كام واحد ولا الاتوبيسات والمواصلات العامه وغيره وغيره ربنا يستر علينا بقا هههههههههه عيد سعيد علي الجميع

http://tk.files.storage.msn.com/x1pNWjjkHJ3o_y0bOm-kz8FBu7V70-_gj9Jfac4YPjw5lDLr0P_-Jp1RBnuZN6bn_4VU-PN2qYC5vAc96dxowiZy26QzLNJbNQPhIsFuAM3FcGQ_Pj22hHS CcAZXSVxFV7peuQfGyQUUF0

?What do you do when the only person who can make you stop crying is the person who made you cry:( :(

raul
09-22-2009, 06:08 PM
موضوع رائع يا حورية
تسلم ايدك
جزاكى الله خيرا

ALY ELSAYED
09-22-2009, 06:24 PM
الله ينور يا حوريه

انا مع اغلاق المدارس

لان فعلا الفيروس معدي جدا وسريع الانتشار

والمرض ده عباره عن حرب مدسوس لينا من الخارج

لازم نحاربه بجميع الطرق ونتغلب عليه وربنا يعنا

جزاكي الله كل خير

Horiaa Swedan
09-23-2009, 01:41 AM
يا جماعه فين التصويت بتعكم بس

Horiaa Swedan
09-23-2009, 01:44 AM
[QUOTE=hemdan00;182211]موضوع جميل يا حوريه تسلم ايدك وفعلا كل الناس خايفه جدا من المرض دا ومن انتشاره ويارب يستر علينا كلنا منه وعلي كل المسلمين بس انا في رايي الشخصي اذا سمحتي لي بان الحكومه حته لو اجلت المدارس مش هاتقلل من انتشار الوباء لان مصر بصفه عامه فيها زحمه في كل مصلحه حكوميه وباعداد اضعاف العدد اللي في المدارس فا لو اجلت المدارس هاتاجل المصالح نفسها ازاي وبعدين المترو شوفي بيبقا فيه كام واحد ولا الاتوبيسات والمواصلات العامه وغيره وغيره ربنا يستر علينا بقا هههههههههه عيد سعيد علي الجميع

[CENTER]ميرسى يا حمدان على مرورك الكريم وردك اللى ازاد موضوعى قيمه

وفعلا عندك حق كل الناس خايفه وطبعا اسمحلك فى اى وقت تقول رايك لان ده يشرفنى وانا معاك فى رايك

Horiaa Swedan
09-23-2009, 01:45 AM
موضوع رائع يا حورية
تسلم ايدك
جزاكى الله خيرا

ميرسى يا raul على مرورك الكريم ده

وجزانا واياك كل خير

Wild_Angel
09-23-2009, 01:50 AM
جزاكِ الله خيراً يا حوريه

Horiaa Swedan
09-23-2009, 01:57 AM
الله ينور يا حوريه

انا مع اغلاق المدارس

لان فعلا الفيروس معدي جدا وسريع الانتشار

والمرض ده عباره عن حرب مدسوس لينا من الخارج

لازم نحاربه بجميع الطرق ونتغلب عليه وربنا يعنا

جزاكي الله كل خير

الله ينور عليك يا باشا

انا مش معاك فى رايك لان اغلاق المدارس مش حيغير كتير مصر بلد التجمعات فى كل حته ومش المدارس اللى حتفرق

والمرض لو حرب مدسوسه يبقى عشان يبعدونا عن التعليم ويضيعوا سنه من عمرنا

وجزانا واياك كل خير

عبد الرحمن
09-23-2009, 02:09 AM
جزاك الله كل خير يا حوريه على الموضوع المهم ده
اللهم سلم سلم
و موضوع المدارس فى رأيى المهم يكون فيه تنبيه لكل اولياء الامور عن اعراض المرض و لو شفوها فى اولادهم يمنعوهم من الذهاب للمدرسه ده حاجه
و المدرسين من الطبور يلاحظوا الطلبه و ميكنش فى تشدد على الغياب
بس كده كده اولياء الامور حيخافوا على عيالهم و مش حيخليهم يروحوا و الدروس الخصوصيه اهى شغاله
و الحكومه تعمل قناه تعليميه ارضيه
وشكرا ليكى يا حوريه وممكن تضيفى فى الاستفتاء استمرار الدراسه عن طريق تعديل طريقة التدريس

Horiaa Swedan
09-23-2009, 02:16 AM
جزاكِ الله خيراً يا حوريه

جزانا واياكى يا حبى ووحشانى يا قمره وبجد منوره التوبك

اسامه البنا
09-23-2009, 11:45 AM
الله ينور يا حوريه

انا بي فعلا مع تاجيل الدراسه