المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما رأيك في تغير أسم المساحه !!!

surveyedu
10-14-2008, 10:27 PM
فالمساحة عند الناس متصوَّرة ومعروفة وأشهرها مساحة الشَّكل المربع والمستطيل وأقرب شيء من الأرض يمثل المربع والمستطيل وذو أهمية بالغة في حياة النَّاس هي قطع الأرض العقارية المعدة للسكنى أو الفلاحة؛ لذا فعلم المساحة يختزل عند فئة عظيمة من الناس في قياس مساحات الأراضي السكنية والزِّراعة ودليلهم على ذلك الأجهزة التي تُنصب على الطرقات من حين لآخر لتنفيذ هذه القياسات ...

ومشكلة هذا المفهوم عالمية وليست خاصة بدولة دون أخرى؛ فتخصص المساحة في الدُّول المتقدمة تقنيًّا يعاني أشد المعاناة من الفهم الضيق لوظيفته من النَّاس عامة متعلمهم وجاهلهم. وقد يستخدم المرء تقنية ما في حياته ولا يعلم أنَّها تنتمي إلى هذا الفرع من المعرفة وتدرَّس فيه بتفصيل ميسَّر. ولذا ترى المعنيين بهذا العلم يسعون سعيًّا حثيثًا إلى تغيير اسمه، فهم يستبدلون به اسم الـ"جيوماتكس" (Geomatics). وهذه الاسم الجديد المركب من بعض حروف ثلاثة أسماء مشهورة يعمل المتخصص في محيطها قرَّبه من الواقع كثيرًا وبدأ في تغيير الصورة النَّاقصة المشوَّة له. وتبقى العقبة لدينا قائمة إذ لو أدخلنا هذا الاسم الجديد كما هو لما فُهم منه شيء، ولاحتجنا إلى الوقت الطَّويل لبثه في النَّاس؛ ولربما عُدنا إلى القديم متمثلين قول القائل: "أبا منذرٍ أفنيت فاستبق بعضنا حنانيك بعض الشَّر أهون من بعض". فليس أمامنا إلاَّ الصبر والعمل على تغيير المفهوم الضيِّق الذي تربَّع في عقول كثيرٍ من المتعلمين والمثقفين قبل أن يحلَّ في عقول العامة من النَّاس.

كتبه أ. د. ظافر بن علي القرني
أستاذ هندسة المساحة الرقمية ونظم المعلومات الجغرافية
جامعة الملك سعود، كلية الهندسة، الرِّياض
8/5/1426هـ

AYMAN GAMAL
10-16-2008, 08:24 PM
امممممممممممممممممممممممم

انا بحبها سواء كان اسمها مساحة

او جيوماتكس

موضوع جميل

sarah
10-18-2008, 12:52 AM
بص يا على ,
انت لما كلمتنى فى الاسم حلو وجديد
بس عرفنا اكتر بالمعنى .
واكى معاك فى المفهوم الاعم والاشمل والادق بس يا ريت تشرحلنا يعنى ايه جيو ماتكس .
وميرسى ليك

eslam mamdouh
10-18-2008, 02:20 AM
عندى ملحوظه بسيطه
فى كتير من الدول العربيه مش بتستخدم لفظ مساح ولكن تستخدم لفظ مهندس جيوديسى او جيوماتكس انجنير

بس ده بيكون درجه اعلى من المساح العادى

وعلى العموم انا بحب العلم ده جدا مهما اختلف الاسم ولكن غايته اعظم وكابر بكثير جدا جدا

Hassan Mohamed
10-18-2008, 03:56 AM
انا شايف ان التاريخ له دور واحنا لازم نحافظ علي التاريخ ده

سعيد عطية حسين
10-18-2008, 03:59 AM
[االسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الساده الزملاء إن كان البعض لا يعرف ماهى المساحة فليس هذا مشكلتنا ولكن إن كان بعض العاملين بها لا يعى فلسفة المساحة فهذا هو الهدف المراد العمل علية ويكفينا فخرا اهتمام جميع المهندسين العاملين فى مجال الانشاءات بالسادة العاملين فى مجال المساحة وذلك لأن المساح او أخصائى المساحة هو المايسترو لأى مشروع إنشائى
ومن غير المساحة الهندسة تنداس وبالمساحة كل شىء فى الكون يقاس
شكرا خاص لرابطة المساحة والخرائط التى وضعت هذا المنتدى لتربط بين خريجى الشعبة كما نشكرها على المجهود العظيم فى هذا المجال المساحة علم بلا حدود

احمد حسن
10-18-2008, 10:46 AM
شكرا جزيلا لمعلمى
المهندس سعيد عطية
انا اتشرف انى كنت ولازلت احد تلامذتك يابشمهندس

Mahmoud Slem
10-18-2008, 05:52 PM
الاسم ليس الاهم
الاهم هو المضمون
يعنى ايه نغير الاسم بدون فهم المعنى
يا جيو ماتيكس
مفهوم عند الناس اكتر من المساحه
معتقدش لان العلم ده من اكثر العلوم اهميه
لانه يهمت بكاثر من فرع
تسلم ايك يا على

nesma
02-01-2009, 11:58 PM
والله يا على انا بحبها مساحة وخلى جيوماتكس بين اخصائيين المساحةاحسن ومستنيين منك معلومات جميلة تانى

ibrahim_elsonbati
02-02-2009, 04:36 AM
عيب قوي علي المسؤلين في مديرية القوي العاملة بالاسكندرية التي تتعامل مع مهنة اخصائي المساحة علي انها قياس اراضي و دة الجهل بعينة لان المساحة ليس فقط قياس اراضي زراعية او مباني سكنية يا ريت نقوم باعدام المفاهيم القديمة عن هذه المهنة
نفسي اخصائي المساحة ياخد وزنه في المجتمع و يبقي حاجة تقيلة و الله ما تكبر لكن بعض من الاحترام و الناس تعرفة
حقيقي احنا مش معروفين في مصر لو تقول حد انت شغال مساح يقولك يعني اية في الاشارات و كدة

ابويوسف
02-04-2009, 12:42 PM
انا مع تغيير اسم المساح مع كل احترامى لمهنتى ولكن فئة كبيرة فى المجتمع لا تعرف معنى المساح الحقيقى خصوصا فى مصر المساح يعرفونة بانه الشخص الذى يحمل الشريط التيل ويقيس الاراضى والعقارات لذا يجب ان نغير اسم مساح ولكنى الان لا اعرف الاسم البديل

fonOom
02-09-2009, 07:04 PM
مش مهم الاسم المهم انك تحبها وتبقى مهندس متفوق و ناجح

ibrahim_elsonbati
02-13-2009, 04:37 AM
بلاش مهندس دي يا شباب احنا اخصائيين مساحة و لو هنتكلم في اللفظ اخصائي افضل بكتير
لكن كلمة بشمهندس دي بتسمعها في الشغل بس يعني اللي معاك مش هيقوللك يا باش اخصائي مساحة

surveyedu
02-21-2009, 01:41 AM
بلاش مهندس دي يا شباب احنا اخصائيين مساحة و لو هنتكلم في اللفظ اخصائي افضل بكتير

لكن كلمة بشمهندس دي بتسمعها في الشغل بس يعني اللي معاك مش هيقوللك يا باش اخصائي مساحة

عندك حق هناك فرق كبير جدا بين مهندس و أخصائي

star09
02-21-2009, 08:25 PM
بس ياعلى عايزن يكون لينا وزن بين الناس لان اغايت دلوقت في ناسمعندهاش فكرة الا على الاراضى والمبانى مع ان المساحةاكبر من كددة بكتييييييييير ولاايه

star09
02-21-2009, 08:27 PM
بس ياعلى عايزن يكون لينا وزن بين الناس لان اغايت دلوقت في ناس معندهاش فكرة الا على قياس الاراضى والمبانى مع ان المساحةاكبر من كددة بكتييييييييير ولاايه

ibrahim_elsonbati
02-23-2009, 06:31 AM
عندك حق هناك فرق كبير جدا بين مهندس و أخصائي

مش كده برضو

Ahmed Waheed Shalaby
05-16-2011, 10:35 PM
اعتقد ان المسميات مابتفرقش
اهم حاجة الرسالة والهدف والمغزى من المهنة هو دة الاهم