المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سلسلة مقالات إزاي ندخل الحياة العملية "للبنات وبس"

samaa
10-13-2009, 11:10 AM
انا خريجة مساحة 2007 وطلعت زى اى بنات من الكلية عايزة اشتغل وفرحنة جدا انى مهندسة مساحة ومن المتفوقين يعنى هشتغل هشتغل

والمفأجاة الكبرى جدا
انى محدش رد يشغلنى لانى بنت ومتنفعش تنزل موقع
قول طيب ادرب حتى افرح اهلى بية انى خلصة ويقولوا المهندسة راحت والمهندسة جت ولكن الصدمة الكبرة بردة محدش ردة ينزلنى الموقع معاه عشان دة مسئولية وكدة

وفى وقتة قاعدت فى البيت وقولت ادور بقى على العريس مافيش حل تانى خلاص

والحمد الله

بس لا لا للاستسلام رحت دورت على حد انزل معاة حتى لو ادفعة فلوس
مع العلم انى عمرى ما اخذت كرسات ومقتنعة تماما انا الانسان بيتعلم من التجربة وليست من الكرسات ومينفعش نأخد كرسات واحنى قاعدين فى البت
انزلى اشتغلى اى حاجة حتى لو سكرتيرية وخدى جمبها الكرس بتاعك لحد ما تخلصيها وبعدين تدورى وانتى فى شغلك على حاجة تانية
المهم نرجع لموضوع

وبعدين لقيت قاعدت البت وحشة اوى

فقولت لا هتصرف واتصرفت واشتغلت وبقيت مهندسة مطلوبة ومش مساحة كمان لا مدنى وبشتغل فى مكان المدنى ومرتبى حلو كمان والحمد الله ومطلوبة فى سوق العمل وصدقنى والله ما مبلغة
وهتعرفة عمل كدة ازاى فى المقالة الجاية زى كل بنت تعمل زى وانا هعلمك كل حاجة هتشتغل بيها ولو قدامى فرصة كمان هتصل بيكم وهقولكم

سلام بقى المقالة الجاية استنونى

===========================================

المقالة التانية

يالة يا بنات نكمل تعلوا الاول نقوا نعمل اة واحنا بندرس عشان نطلع نشتغل
اولا البنت اللى عايزة تلاقى شغل اول ما تتخرج
لازم تعمل مهارات لية
واولاها الكمبيوتر ازى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش هقول دورات اهم حاجة الممارسة ازاى تتعلم الكتابة السريعة على الكمبيوتر وبأيدك الاتنين
والتعامل مع النت والورد والاكسل دة اهم البرامج الاساسية اللى هتحتجية فى الشغل للبنات

دة اثناء الدراسة والله لو جمبهم انجليزى تبقى كدة انتى بيقيت بنت مش ليكى حل واضمنلك الشغل اول ما تتخرجى ان شاء الله طبعا

وبعدين اتعلمت كل دة اة اللى حيحصل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش هيحصل حاجة هتكون معاكى مهارات اقدر ادور بيها على شغل ؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب وبعدين بقى معاية المهارات وانا لسة فى الكلية ؟؟؟؟؟؟؟؟
هقول لا خالى باللك انت لازم تحتكى بسوق العمل يعنى لو جت فى سكتك تدريب ادربى لو جة شغل فى الصيف انزلى حتى لو مش فى المجال هتحتكى بالشغل وهتعرفى فن المعاملة

كدة حلو الكلام ؟؟؟؟؟
مش ننسى حاجة مهمة اوى انسوا الكلام اللى بيتقال
البنت متفعش تتعامل مع الرجالة
البنت ملهاش شغل
لا مش ينفع البيت ممكن تشتغل بس شغل لا يقلل من انوثتها اى شئ وفى شغل كتير بيعمل كدة وسيبك من اللى هيقولك صعب اوى الشغل للبنات والكلام دة

دة كدة واحنا لسة فى الكلية ومش ننسى لازم نتفوق فى الكلية عشان اهم حاجة التقدير وعشان البنت المسلمة دايما متفوقة وفى خدمة الغير
ومتنسيش اهم حاجة والله دعوة الام ودة عن تجربة
يالة بقى عشان انا تعبات نكمل بقى بعد التخرج المقالة الجاية سلااااااااام

======================================

المقالة الثالثة

زى ما اتكلمنا فى المقالات الماضية

نجد ان البنات بعد التخرج بعد الجد والاجتهاد نجد شئ غير متوقع الصدام مع الواقع وهو الجلوس فى المنزل دون عمل ولا تجد عمل مناسب ليكى
ومثلا انا اول ما اتخرجت صممت انى اشتغل وفى مجالى ودة لانى كنت متفوقة جدا فى الكلية ونزلت الموقع فى سان استفانوا ودة كان أقل موقع فيه بهدلة ونزل تانى موقع فى وادى الملوك فى طريق اسكندرية الصحراوى ومنها اثبت لنفسى انى مش ينفع انزل مواقع تانى ابدا بسبب البهدلة اللى متنفعش خالص للبنات وكمان عشان العمال للى مينفعش بتعملوا بأدب خالص

المهم قولنا مش نستسلم نعمل اية قول انزل اضرب فى المكتب الفنى وجدت نصيبة جديدة ان شغل المكتب الفنى بتاع المساحة قليل اوى وكمان اللى بيعمل المهندس اللى نزول الموقع عشان هو ادرى واحد بيه

بس بردة مش استسلمت قولت طيب طالما منفعتش فى المساحة ادور على حاجة قريبة من المساحة قولت اشتغل مكتب فنى مهم كان اية هو المكتب الفنى قولت انزل مدنى ازاى بقى أدورعلى اى مكتب محتاج مهندسة مكتب فنى ودورت هما بيعملوا اية فى المكتب الفنى لقيت انهم بيعمل بالاتوكاد قولت حلو اة حاجة اتعلمتها ودرستها بقى كدة سهلة بس وجت صدمة اخرى انه مش هو الاتوكاد اللى بنستخدمة فى المساحة المساحة رسم خطوات وحاجات كدة سهلة اما المدنى رسم عمارات ورسم انشائى ومعمارى ومناظير وحاجات كدة ولازم كل واحد يتخصص فى حاجة منها والشاطر اللى يتعلم كلة قولت ماشى هتعلم
بس عشان ادخل مكتب زى دة عشان اتعلم فيه وعشان ينفع ادخلة لازم يكون معاية حاجات تانية ولو بسيطة زى اية زى الورد والكتابة السريعة فيها والاكسل والنت بشكل ممتاز

وبعدين دخلت واتعلمت الاتوكاد وبعدين بدأت ادخل فى حصر الكميات ودة شغل مدنى طحن بس لزيذى وحاجة ممتعة جدا واتعلمتة وبدأت بعد كدة اتفوق فيه وبقيت ممكن انزل كمان مواقع احصر منه بس مش اشتغل فية عشان بردة البنت لازم تكون عقلة مش تشتغل حاجة مش تناسبة اوكى
وبعدين بقيت اخد مشرعات اعملها لوحدى ازاى مثلا حد عايز يرسم اتوكاد كنت برسم سواء كان رسم كهرباء او ميكانيكا وكدة يعنى واى رسم هندسى هيكون سهل طالما تعرفى اتوكاد سريع ومختصر بس وبقيت ممكن انزل ارفع شقة وارسمها على الاتوكاد واعمل ليها الحصر وكل شئ فيها وبس وبكدة بقيت متميزة فى مجالى وبقيت مطلوبة مدنى مش مساحة والحمد الله والمجال دة مفتوح جدا وسهل انك تدخلى فيها
وكدة اكون شرحت انا عملت اية مع العلم انى اللى كان ممشينى توكلى على الله ودعى امى وابوية لية ومن غير دعا امى والله مش كنت عملت اى حاجة خالص
دلوقتى وصلت للنهاية ووصل انى اقول البنات تعمل اية عشان تعرف تدخل المجال دة
اولا : لازم تكونى جريئة ومش بتخافى وتكونى وثقة فى نفسك وفى قدرتك على التعلم
ثانيا : مش تدورى على المرتب فى الاول انتى ممكن تبدأ 300 جنية بس ممكن توصلى بردة 600 جنية بعد اقل من 5 شهور بس دة لو انتى اتعلمتى بسهولة وغير طبعا الشغل الفردانى
ثالثا : نبدأ ازاى اولا هنشوف المكاتب الهندسية اللى عايزة مهندسات مكتب فنى من الوسيط ونروح نسأل لو ممكن نتعلم او ندرب
طيب فى فترة التدوير هعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هتعلم اتوكاد كويس اوى وورد واكسل

وفى النهاية ممكن اقول للبنات انى هعمل ندوة واتنين عشان اقولكم هتعلم اية بالظبط فى الاكسل والورد والنت والاتوكاد وازاى اعمل حصر وكمان ندرب مع بعض على كل حاجة فى شغل المكتب الفنى

ومع العلم هيكون فى كورسات فى الرابطة على ازاى ادخل مكتب فنى واشتغل فيه مهندسة كمان
وان شاء الله هنحاول نوفر شغل للبنات عشان بجد المجال دة مطلوب ومكاتب كتير عايزين مهندسات مكتب فنى

ويارب اكون افادتكم ومعلش لو طولت
وشكرا جدا

Mohamed Gaber
10-13-2009, 11:14 AM
انتي لاقيتي شغل و ربنا كرمك عشان ماستسلمتيش زي ماكتير بيعمل

عشان كدة ربنا كفائك بشغل كويس مبسوطة فيه

و ان شاء الله اخواتك يستفيدوا بمواضيعك و مقالك الجاي

Hassan Mohamed
10-13-2009, 11:52 AM
الموضوع مش بالسهولة دي

واكتر حاجة ممكن تعملها البت هيا المكتب الفني

وألا فهيا كده بتدمر حاجات كتيرة قوي فيها لو اشتغلت في الموقع

spider girl
10-13-2009, 11:55 AM
ربنا يوفقك ديما يا قمر
بس ادينى معلومات اكتر
ازاى خريجه مساحه واشتغلتى مهندسه مدنى؟
واخدتى كورس ايه؟

وربنا معاكى ويديكى كمان وكمان ان شاء الله

samaa
10-13-2009, 02:32 PM
اولا يا حسن انا مقولش موقع ومقولتش اشتغلت ازاى ولا اقولت انى عملت حاجة وحشة انا سيبة كل دة مفأجاة ومش انا قولت ان بردة للبنات بس

ثانية بنسبة للفتاة العنكبوتية اعرف اسمك وهقولك كل دة ان شاء الله وهدربكم كمان ان شاء الله فى المقالات القادمة

spider girl
10-13-2009, 02:44 PM
انا سارة يا بشمهندسه

بس بجد فهمينى انتى عملتى ايه بالظبط

انا لسه فى تانيه على فكرة يعنى لسه متخصصتش فى حاجه

ومنتظرين تفهمينا ايه الخطوات الى عملتيها من ساعه ما اتخرجتى

الورده البيضاء
10-13-2009, 02:50 PM
سماء ازيك ياقمر
مشكورة ياجميل عالمقالة
وفى انتظار المقالة القادمة
عشان تفهمينا اية اللى بيحصل بالظبط

Hassan Mohamed
10-13-2009, 10:11 PM
ربنا يوفقك يا فندم بس براحة علينا شويا

مى رسمى
10-13-2009, 10:17 PM
ا
اولا جميل انك تقدمى تجربتك عشان الناس تستفاد بيها طبعا

وانا متشوقه جدا لسماع باقى رحلة الكفاح

ولكل مجتهد نصيب طبعا

Mohamed Hashem
10-13-2009, 10:44 PM
أهلا بيكى يا سماء
فعلا انتى شخصية جاده ومحترمة وانا شرفت بمعرفة حضرتك
وأؤكد للجميع ان تجربة سماء ستكون مثمرة ومفيده للجميع
تمنياتى للجميع بالتوفيق

farida
10-14-2009, 02:21 AM
بسم الله ما شاء الله عليكي يا قمر

ربنا يوفقك دايما باذن الله

واحنا منتظرين مقالاتكالجاية عشان نستفاد منك

ALY ELSAYED
10-14-2009, 03:33 AM
أهلا بيكى يا سماء
فعلا انتى شخصية جاده ومحترمة وانا شرفت بمعرفة حضرتك
وأؤكد للجميع ان تجربة سماء ستكون مثمرة ومفيده للجميع
تمنياتى للجميع بالتوفيق

اكيد مثمره يا بشمهندس

مش تليمذتك النجيبه

بشكرك جدا يا سما علي الموضوع

واتمني انك تفيدي اخواتك

جزاكي الله كل خير

bare_footed
10-14-2009, 06:58 AM
جميييييييل كتييير ربنا يبارك فيكي

وان شاء الله من نجاااح لنجاااح

ربنا يقويكي

samaa
10-14-2009, 09:26 PM
انا مش قد الكلام دة كلة دة كتير علية اوى وشكرا ليكم كلهم انا مش بحكى كل دة غير عشان البنات مش تستسلم وتحاول تدور على شغل وتتفوق وتثبت نفسها

وحقيقى انا تلميذة كل انسان اكبر منى وبذات لو كان المهندس محمد هاشم دة شرف لية واحسد عليه والمهندس محمد الفرجانى (مش عارفة الاسم دة صح ولا اية) هو السبب الاساسى والاول اللى خلانى شركت بهذا الموضوع واعطانى افكرة

وربنا يقدرنى واكون من معلمين الناس الخير

الورده البيضاء
10-15-2009, 12:06 AM
البشمهندس محمد الفرارجى يابشمهندسة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

olivia nader
10-15-2009, 12:43 AM
الله ينور يا سماء و ربنا يوفقك يارب دايما
ولازم تكملي و تقوليلنا علي
الخطه السريه بتاعتك اللي قدرتي توصلي بيها لكده
:):):)

محمد الفرارجي
10-15-2009, 01:17 AM
شكرا جدا جدا يا سماء على الاستجابة السريعة الجادة والمحترمة.

إلى كل الأخوة الأعزاء الكرام
بعد الاتفاق مع المهندسة سماء من خلال اتفاقات وبعد أن وافقت مشكورة وبوصفها البنت الوحيدة التي معنا الآن في المنتدى واحتكت بسوق العمل

فقد وافقت على التالي:-

1- يتم عمل سلسلة مقالات تشرح تجربتها منذ تخرجها حتى الآن مع تحديد الصعوبات المعوقات بالاضافة لتحديد الايجابيات لتي قابلتها.

2- يتم مناقشة الأمور التي يريدها العضوات وليس الأعضاء حيث أن الموضوع تم عمله للأخوات فقط دون الأخوة من المهندسين وذلكنظرا لعدة أمور من أهمها الصعوبات التي تواجهها البنت

فوجدنا أن خير من يعبر عنها إحدى اللائي خضن التجربة وكانت من نصيب المهندسة سماء .

3- الأخوة المهندسين أرجو النصح والرفق بكل من يشاركن في هذه المقالة فمن يجد في نفسه نصيحة لهن فيتوجب عليه ذلك ولا يبخل.

4- البنات اللئي يبحثن عن تجربة إليكم تجربة أختكم سماء ولا تترددن في المناقشة الجادة ليس فقط تشجيعا على مشاركاتها للموضوع ولكن لإثراء الموضوع بالأفكار والأطروحات التي ربما تكون غائبة عنا

شكرا للجميع
وأعانكم الله

mrae
10-15-2009, 02:10 AM
السلام عليكم انا محمد رفعت بس ممكن اسال سؤال اشمعنا البنات بس عادى يعنى انتى ممكن تحكى تجربتك واكيد ربنا هيجزيكى على عملك خير لانك بتتكلمى فى نفع مش ضرر وعمتا ربنا يوفقك ويوفق شباب المسلمين والشبات برضو عشان متزعليش ههههههه

محمد الفرارجي
10-15-2009, 02:40 AM
السلام عليكم انا محمد رفعت بس ممكن اسال سؤال اشمعنا البنات بس عادى يعنى انتى ممكن تحكى تجربتك واكيد ربنا هيجزيكى على عملك خير لانك بتتكلمى فى نفع مش ضرر وعمتا ربنا يوفقك ويوفق شباب المسلمين والشبات برضو عشان متزعليش ههههههه

أبوحميد
منور يا باشا

أهلا بيك في أي وقت
وبعد إذن سماء
بص يا سيدي

1- الولاد أو الشباب بصفة عامة فرصتهم في شغل المساحة أكتر من البنات.

2- البنات وخصوصا إللي معانا في المنتدى ما أعرفش حد فيهم شغال غير أختك المهندسة سماء وده يعتبر سبق بالنسبة لنا كان لازم نستغله عشان نخليها توضح تجربتها.

3- هيه كبنت أقوى وأقدر على شرح أفكارها وتجربتها وإللي هتسقطها على زميلاتها سواء بالشرح في سلسلة مقالا إن شاء الله أو من خلال التدريب العملي بإذن الله كم وعدت من قبل.

وأخيرا إليك مقالة للعبد لله أرجو أن أفيدك

شكرا يا أبوحميد وبارك اله فيك وأرجو أن تثرينا بما لديك من مشاركات

جزاك الله خيرا

الرابط هنا (http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7459)

خالد أبوسعده
10-15-2009, 05:17 AM
فعلا تجربتك مغيده جدا لكل البنات

المثابره تصنع المعجزات و ااستسلام بيضيعنا

جزاكى الله كل خير يا سما

Mohamed Hashem
10-15-2009, 11:00 PM
الله ينور يا محمد
الله ينور يا سماء
بصراحه التعاون دا جميل جدا
ووعد للجميع بالاستفاده
تابعوا الموضوع

محمد الفرارجي
10-16-2009, 04:43 AM
الله ينور يا محمد
الله ينور يا سماء
بصراحه التعاون دا جميل جدا
ووعد للجميع بالاستفاده
تابعوا الموضوع

تسلم إيدك يا كبير ربنا يبارك فيك
و كفاية رأيك في الموضوع ربنا يبارك لك يا رب شكرا جدا
هيه سماء في ؟

أنا إللي بأرد على موضوعها
يلا مش مشكلة

samaa
10-16-2009, 02:24 PM
أنا إللي بأرد على موضوعها
يلا مش مشكلة

حضرتك اكثر تفوقنا منى فى برد طبعا وغير كدة انا حسة ان الكلام دة كبير علية اوى وانا مش قدوة شكرا لكل اللى رد واللى شاف الموضوع وياااااااااااارب اقدر افيد الدنيا كلها مش الشباب او البنات بس

وفى الاخر مش هقدر اقول غير استعنا على الشق بالله :cc_rip:

محمد الفرارجي
10-17-2009, 06:48 PM
يلا يا ستي وكلنا معاكي

ربنا يبارك لك

heba
10-17-2009, 10:55 PM
ربنا يكرمكم يا سماء
بجد اديتينا امل كبير
ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

Wild_Angel
10-17-2009, 11:04 PM
ماشاء الله
ربنا يزيدك من فضله ويكرمك يا باشمهندسه سماء
الله يفتح عليكى ويرزقك من حيث لا تحتسبى
منتظرين مقالاتك :)
اختك إسراء :) خريجه جديده السنادى
ومؤكد أنى ححب أعرف هذه التجربه

Mahmoud Slem
10-18-2009, 12:30 AM
انا لسه اول مره اشوف الموضوع ده ولكن بجد
ماشاء الله ربنا يزيدك ويجعلك عونا لزملائك ان شاء الله
جزاكى الله كل خير

Mahmoud Slem
10-18-2009, 12:40 AM
جزاك الله كل خير يا بشمهندس محمد الفرارجى على اعطاء الفرصه للجميع بنقل خبراتهم ومناقشتهم
وانت فعلا اهلا لها وربنا يجازيك كل خير

samaa
10-18-2009, 03:40 AM
مشكوريييييييييييييييين

Mahmoud Slem
10-18-2009, 03:44 AM
شكرا ليكى على الموضع وعلى النصايح للبنات
بس ليه ميبقاش مجمع فى موضوع واحد
علشان يبقى مرجع كامل للخبرات دى
وجهه نظر
وشكرا لحضرتك

samaa
10-18-2009, 03:53 AM
يعنى عشان يكون فى تشويق ومتابعة وميحصلش ملل بسبب طول الموضوع بس
كمان انا مبعرفش اكتب مواضيع كبيرة بمل معلش بقى استحملونى

Mohamed Hashem
10-18-2009, 11:11 PM
ههههههههههه
الله ينور يا سما
والف سلامه عليكى

Wild_Angel
10-19-2009, 03:53 AM
جميل اوى يا سما
جزاكِ الله خيراً
بس انا اتخرجت استنى ازاى بقى؟؟ :)

عموما ربنا يكرمك ويعزك :) :)

دفع الله حمدان هجو
10-19-2009, 07:28 AM
الموضوع جميل ويحمل معلومات قيمة في اسلوب سهل وبسيط

باراك الله فيك

samaa
10-20-2009, 01:13 AM
شكرا جدا ليكم كلكم

محمد الفرارجي
10-20-2009, 01:17 AM
ممتاز يا سماء ما شاء الله

لكن أنا من رأي محمود في إن الموضوع يبقى في مكان واحد لعدم التشتيت بالنسبة للمتابعين خصوصا وإننا قلنا إن الموضوع هيبقى على حلقات في موضوع واحد إن شاء الله لكن ربنا يوفقك ويوزد مجهودك ويبارك لك إن شاء الله

ايات يوسف
10-20-2009, 08:14 PM
اكيد ربنا بيكرم كل الي بيجتهد وبيحاول يثبت وجوده
وشكر ا ليكي

spider girl
10-21-2009, 05:57 PM
الله ينور عليكى يا بشمهندسه

كلامك بسيط وجميل شكرا جدا:clap::clap:

مستنيه المقاله الى جيه:):)

amiran
10-21-2009, 09:59 PM
شكرا ليكى وللنصايح اللى بتديهالنا وربنا يوفقنا جميعا يارب

samaa
10-21-2009, 11:32 PM
شكرا ليكوا جدا والله يسلمك يا بشمهندس محمد هاشم وربنا ما يحرمنا من سؤالك علينا يارب

وشكرا ليكم كلهم وانا حبيت انزل الموضوع بشكل دة عشان يكون خفيف عليكم واسفة لو مش عجب بعض الناس او كان يتمنى اسلوب افضل من دة بس اوعد يا بشمهندس محمد الفرارجى انى اعمل كدة المرة الجاية

وشكرا لكل اللى مروا على الموضوع

samaa
10-21-2009, 11:35 PM
جميل اوى يا سما
جزاكِ الله خيراً
بس انا اتخرجت استنى ازاى بقى؟؟ :)

عموما ربنا يكرمك ويعزك :) :)

ممكن بس تستنى لحد المقالة الجاية معلش عندى دية بقى يا احلى ملاك فى الدنيا

وربنا يسعدك ان شاء الله بالخير

samaa
10-21-2009, 11:40 PM
الله ينور عليكى يا بشمهندسه

كلامك بسيط وجميل شكرا جدا:clap::clap:

مستنيه المقاله الى جيه:):)

شكرا ليكى وللنصايح اللى بتديهالنا وربنا يوفقنا جميعا يارب

ربنا يخليكم يارب وترفعوا من معنوياتى كمان وكمان
ويارب يسعدنا ويوفقنا جميعا على رأى اميرة

samaa
10-27-2009, 08:13 PM
مشكورييييييييييييييييييييين

محمد الفرارجي
10-27-2009, 09:10 PM
ما شاء الله يا سماء جهد مشكور
ربنا يبارك فيكي

واعتقد ان وجودك في المنتدى فرصة لبنات كتير نفسها تخوض تجربة الحياة العملية في تخصصهم.

شكرا جدا ليكي

Mahmoud Slem
10-27-2009, 09:12 PM
بجد جزاكى الله كل خير
ويارب كل البنات اللى معانا يستفادوا بكل الكلام
ده
ماشاء الله

MUHAMED SAMY
10-27-2009, 09:31 PM
بجد ربنا يوفقك....
No sweet...without sweat

Voodoo Doll
10-27-2009, 10:32 PM
شكرا جدا يا سما..جزاك الله كل خير بجد..وإن شاء الله هتابع بقية المقالات

dolly
10-27-2009, 10:57 PM
الموضوع جميل جدا يا سما وان شاء الله هتابع معاكى ربنا يوفئكhttp://www.mesa7a.com/forum/images/icons/icon14.gifhttp://www.mesa7a.com/forum/images/icons/icon14.gifhttp://www.mesa7a.com/forum/images/icons/icon14.gif

Voodoo Doll
10-27-2009, 11:13 PM
بجد ربنا يبارك لك يا سما..مش عارفة أقولك ايه..انتي بترفعي من معنوياتنا والله

dolly
10-27-2009, 11:21 PM
ما شاء الله عليكى انا مش قادرة اقولك انتى بتفدينا اد ايه

Voodoo Doll
10-27-2009, 11:23 PM
ما شاء الله عليكي يا سما..والله انتي بجد قدوة لينا..جزاكي الله كل خير

samaa
10-28-2009, 01:21 AM
ربنا يخليكم كلكم والله انا نفسى اخليكم كلكم معايا ونشتغل سواى وشكرا جدا للمهندس محمد الفرارجى على تشجيعة لية
وشكرا ليكم كلكم وربنا يصالح حالنا وحالكم كلكم يارب

samaa
10-28-2009, 01:40 AM
بجد ربنا يبارك لك يا سما..مش عارفة أقولك ايه..انتي بترفعي من معنوياتنا والله

ربنا يخليكى شكرا اوى

samaa
10-28-2009, 01:43 AM
ربنا ما يحرمنى منكم كلكم وانا خلاص خلصت واللى محتاج اى حاجة يكلمنى وان شاء الله اقدر اساعد

الورده البيضاء
10-28-2009, 08:01 AM
نشاء الله يابشمهندسة
جزاكى الله كل خير
وجعلة فى ميزان حسناتك

Mohamed Hashem
10-29-2009, 12:48 AM
بارك الله فيكى يا سماء
وجزاكى الله عن زملائك خيرا

samaa
10-29-2009, 12:56 AM
بارك الله فيكى يا سماء
وجزاكى الله عن زملائك خيرا

الف شكر وجزانا واياكم

Wild_Angel
10-29-2009, 01:43 PM
جميييل أوى يا سما
ربنا يباركلك يااارب
بجد الموضوع عجبنى جداً
وزعلت انه خلص بسرعه كده

ان شاء الله نشوفك اكبر مهندسه كده يااارب
وربنا يوفقك وينجحك دوماً بأذن الله

لكِ تحياتى ودعائى لكِ بالخير
http://dl7.glitter-graphics.net/pub/1207/1207917wtu7ai2bak.gif (http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=11496)

محمد الفرارجي
10-29-2009, 09:55 PM
شكرا للمهندسة سماء وربنا يبارك فيها وفي جهدها

eng.d
10-29-2009, 10:25 PM
والله انا ليه وجهة نظر احنا مش ماخرنا في المجاال بتاعنا الا اضهااااااد الرجالة بجد كل مهندس فاكر نفسة خلااااااااص
مينفعش مهندسة تشتغل زيه وانها دخلت هندسة يعني مالهااش لازمه اصله مجال رجاالة بس ليه كده
البنت تشتغل في اي مجاال المهم الكفاااااااااءة
مش زي البشمهندس محمد او اسمه ايه مش ففااكر بيقوووول البنت اخرتها مكتب فني ليييييييييييييه هو انا كنت درست كل ده عشان في الاخر مشتغلش مجااالي وانت اللي تحددلي اشتغل ايه
وعلى فكرة بقى وجهة نظرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ك غلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللط
وكفاية احبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااط ده هحول من الكلية من كتر ماكل اقابل حد يقوللي مالكيش شغل وانت كنت قسمت الارزاااااااااااااق بجد اتخننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن نننننننننننننننقت ايه ده

eng.d
10-29-2009, 10:26 PM
كرهت الكلية منهم

Wild_Angel
10-30-2009, 12:23 AM
متقلقيش يا باشمهندسه d
بجد الرزق بتاع ربنا واهم شئ انك تحاولى على قد ما تقدرى

اولا المذاكره ثم المذاكره ثم المذاكره

بصى بجد حتتعلمى من موضوع الباشمهندسه سماء
وان شاء الله ربنا حيكرمك بس متزعليش كده

كل شئ فى اوله صعب ومش اى حد يقولك حاجه تحبطك تسمعيها ارمى كل الكلام ده ورا ضهرك :)

وبجد نورتينا مستنياكى تشاركى معانا فى المنتدىومفيش حاجه تستاهل انك تدايقى :)

dolly
10-30-2009, 12:38 AM
والله انا ليه وجهة نظر احنا مش ماخرنا في المجاال بتاعنا الا اضهااااااد الرجالة بجد كل مهندس فاكر نفسة خلااااااااص
مينفعش مهندسة تشتغل زيه وانها دخلت هندسة يعني مالهااش لازمه اصله مجال رجاالة بس ليه كده
مش زي البشمهندس محمد او اسمه ايه مش ففااكر بيقوووول البنت اخرتها مكتب فني ليييييييييييييه هو انا كنت درست كل ده عشان في الاخر مشتغلش مجااالي وانت اللي تحددلي اشتغل ايه
وعلى فكرة بقى وجهة نظرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ك غلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللط
وكفاية احبااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااط ده هحول من الكلية من كتر ماكل اقابل حد يقوللي مالكيش شغل وانت كنت قسمت الارزاااااااااااااق بجد اتخننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن نننننننننننننننقت ايه ده
الله ينور عليكى هوا ده انتى صح فى كل حاجة انا كنت عايزة ارد من زمان بس مش لاقية رد اقوله ويفشى غليلى:bones:

Mohamed Hashem
10-30-2009, 12:48 AM

الله ينور عليكى هوا ده انتى صح فى كل حاجة انا كنت عايزة ارد من زمان بس مش لاقية رد اقوله ويفشى غليلى:bones:

يا بنات
مفيش أى حاجه تضايق فى الموضوع
انتو فعلا عندكم حق .. العمل الحقلى مش معضله سياسية
ولا هو كيمياء زى ما بيقولوا .. البنات والاولاد سواسية فى كل الأعمال
ومفيش حد يثبط همتك
ركزى على العلم والتحصيل لأن البنات بطبيعتهن أشطر من الولاد
ويمكن تطلعى مهندسه أشطر من زمايلك فى الدفعه
تمنياتى بالتوفيق للجميع

محمد الفرارجي
10-30-2009, 01:45 AM

الله الله الله
روق روق روق

إيه يا عم

ما نقدرش على كده خالص

:)

بصي يا باشمهندسة

الموضوع بسيط خالص مالص

أنا شغال من 2001 تقريبا لحد دلوقتي ما شوفتش مهندسة في العمل الحقلي معانا.

اعملي لي نسبة وتناسب بين البنات اللي شغالين في العمل الحقلي وبين اللي شغالين في العمل المكتبي ونشوف مين الأكتر.

تاني حاجة انا بأحاول أكون عملي خصوصا لما ننصح حد عشان ما يغلطش الغلط إللي وقعنا فيه هوه مش عايز رأي يبقى براحته مش هنغصبه ولا نقدر نزعله مننا أبدا خصوصا الناس العساسيل إللي زيك.

لما حبيت أوضح وجهة نظري في مساعدة البنات في دخولهم لسوق العمل القدر وقع مهندسة محترمة وطموحة في سكتي فطلبت منها مقالات عشان تفيد البنات خصوصا إنها الأولى إللي خدت الخطوة دي.

فيا باشمهندسة

دي تجربة زميلة ليكي درست وخلصت واشتغلت وبتحكي لنا هيه عملت ايه.

إللي حابب يكمل زيها براحته واللي كاره براحته برضه.

عارفه ليه؟

عشان احنا ما نقدرش نحجر على فكر حد

شرفتينا ونورتينا يا باشمهندسة D.

Mohamed Hashem
10-31-2009, 12:06 AM
نسيت أقول لسماء
الله ينور
تانى

samaa
10-31-2009, 11:49 AM
نسيت أقول لسماء
الله ينور
تانى

دة نورك يا بشمهندس ربنا يعزك احنا تلاميذك

اما بنسبة للمهندسةd عجبنى اوى جرئتة واسلوبة بجد بس والله مش تزعلى اوى بكرة هتنزلى وتتخبطى فى ارض الواقع وتقولى يااااااااااريت كنت سمعت الكلام

يابنتى والله الموقع بتتعملى مع العمال وحشين جدا لدرجة مش هقدر اوصفالك ويتتطلب ذلك يا اما تحفظى قاموس الشتائم القذر عشان تعرفى تعمليهم وبذلك مش هتكون البنت الرقيقة الحيية او انك مش هتعرفى تشتغلى والصوت هيعلى وهتحسى بجد انك مش انتى اللى تعرفيها

دة لو كان موقع فى مكان فيه ناس اصلا واما بنسبة المكان اللى مفهوش ناس هيكون انتى والمساعد وتعاملى بقى مع السحالى وغيرها من الحشرات على الطبيعة

وانا عايزة بس اقولك ان دايما البنات متفوقين عن الرجالها فى التعليم بس بجد الرجال قومونا على النساء فيما فضل بعضهم على بعض
وربنا معاكى يا قمر ومعانا

فى حكم سمعته من مهندس متربية على ايدة قالهالى (احنا بنضرب الطفل عشان يتعلم وميلسعش نفسة بس بردة بيروح الطفل ويمسك النار ويتحرق عشان يتعلم وبكد بيعلم ) بس انزل وخوصى فى ارض الواقع وانتى هتعرفى بس ربنا يكرمك بالخير ان شاء الله

Hend Elhabet
10-31-2009, 10:48 PM
جزاكِ الله كل خير يا سماء انتى وكل الناس
اللى بيكتبو مقالات من مشرفين واعضاء
بجد كلكم عاملين مجهود جامد جدا ف المنتدى
ربنا يجعله ف ميزان حسناتكم يا رب

مروة عبدالعاطى
02-02-2010, 09:18 PM
جزاكى الله خيرا
وبجد استفدت من كلامك وفى انتظار المزيد حتى نستفيد اكتر واكتر عن نفسى اول خطوه عملتها انى ادرب فى مكتب هندسى على الاوتوكاد صحيح شغله بسيط جدا بس بستفيد الحمد لله ولو فيه دورات تفيدنا اكتر ياريت تدلينا عليها
وجزاكى الله خيرا

roma
11-08-2010, 04:53 PM
طب قولنا لو فى مقابله شخصيه الواحده تجتازها ازاى
وايه الاسئله الا تكون محضرااها