المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الى خبراء الاثار .... استفسار حول نقوش على صخرة

راعى الناقه
01-09-2010, 06:02 AM
اثناء تجوالى فى صحراء سيناء عثرت على هذه الصخرة وعليها هذه النقوش القديمه جدا .... فاريد ان اعرف الى اى عصر تنتمى هذه النقوش ... ولكم جزيل الشكر

http://up3.up-images.com/up//uploads2/images/images-3e2f32e2a1.jpg (http://fashion.azyya.com). (http://uploadpics.a2a.cc). (http://www.a2a.cc)

alaa eid
01-10-2010, 12:09 PM
والله ديه مش يقدر يفيدنا فيها غير مكتشفين اثار وباحثين لان كتابتها غريبة
ممكن حضرتك تاخد الصورة وتوديها لخبير اثار هايقددر يفيدك ولو عرفت ايه عليها من النقوش ياريت تقولنا
وجزاك الله كل خير

AYMAN GAMAL
01-10-2010, 01:19 PM
شكلها مش اثري خالص

تلاقيه حد بيهزر يا الاء

حسام المصرى
01-10-2010, 02:18 PM
انا مع ايمن
ده شكله حجر كان حد بيشوى عليه فراخ
وبعد كده كتب اللى هو عايزه لان لو لاحظتى هتلاقى الكتابه بلون الصخره الاصلى

alaa eid
01-10-2010, 06:00 PM
والله يمكن مش بعيد
الله اعلم

راعى الناقه
01-12-2010, 02:48 PM
لا فعلا باين انكم خبرة فى الاثار .... وعايزين تنجحوا فى الامتحانات !!!! ....ربنا معاكم ..... لا وايه قال لون الصخرة الاصلى .... والله ضحكتنى يا اخ حسام ... هو ممكن يكون دهنا بولاك ورسم عليها بعد كدا باللون الاصلى .........
الكلام المنطقى سمعته من الاخت الاء ربنا يبارك فيها ... فعلا الصخرة محتاجة خبير اثار رسمى ........ المهم انا بقول للاخوة الافنديه اللى عمال يتريقوا ... الصخرة دى فى مكان موجود فيه عين ماء مرت بها حضارات عديده من الرومان وحتى العثمانيين

خالد أبوسعده
01-12-2010, 03:01 PM
اسف جد و لكن ممنوع وضع روابط لمنتديات اخرى و لذلك تم خذف الرابط

و انا انصحك ان لو فعلا زى ما بتقول ان الصخره قديمه فافضل شىء انك تقدمها لوزارة السياحة او شرطه الاثار

او المتحف المصرى بحيث الخبراء و بحيث انك تبقى رجعت اثار لمصر حيث انها ملكيه عامه و ايست شخصيه

و هم هناك حيوضحوا االكتابات و عمرها و كل شىء

و لو مزيفه برضه هم حيوضحوا الكلام دا لان ممكن جدا متكونش انت الى مزيفها مكن يكون حد تانى جاب حجر بازلت اسود و نحت عليه اى نقوش و خلاص

و من نظرتى الاولى للصخره فبقولك لو كانت فعلا اصليه الكتابات الى عليها دى ممكن تبقى لا اله الا الله

بحيث انهم اربع كلمات

التانيه و الاخيره متشابهين على اساس ان الصخرة مقلوبه

و هم كلمتين الله و اله

و الكلمتين الاولنيه و التالته صغيرين لا و إلا

دى مجرد نظره و ليست اكيده بالمره و عموما ربنا يوفقك لما فيه الخير

حسام المصرى
01-12-2010, 03:20 PM
لا فعلا باين انكم خبرة فى الاثار .... وعايزين تنجحوا فى الامتحانات !!!! ....ربنا معاكم ..... لا وايه قال لون الصخرة الاصلى .... والله ضحكتنى يا اخ حسام ... هو ممكن يكون دهنا بولاك ورسم عليها بعد كدا باللون الاصلى .........
الكلام المنطقى سمعته من الاخت الاء ربنا يبارك فيها ... فعلا الصخرة محتاجة خبير اثار رسمى ........ المهم انا بقول للاخوة الافنديه اللى عمال يتريقوا ... الصخرة دى فى مكان موجود فيه عين ماء مرت بها حضارات عديده من الرومان وحتى العثمانيين

والله انا شوفت صخور بالشكل ده كتيييييييييييييييير جدا

انا شغلى فى برج العرب وبشوف والله صخور من دى كتير ومكتوب عليهم كلام كده بس اللى عمل كده العرب اللى قاعدين فى المكان

وبما انك بتتكلم ان مر عليها رومان وعثمانين ليه ممرش عليها الصليبين يا ( مش هقولك افندى لان مش اسلوبى )

خالد أبوسعده
01-12-2010, 03:23 PM
هو كان حاطط تقرير للمكان يا حسام بس انا شلته علشان من منتدى تانى

و انا قريت التقرير و شايف ان ممكن يبقى كلامه فيه شىء من لصحه

و الله اعلى و اعلم

حسام المصرى
01-12-2010, 03:46 PM
هو كان حاطط تقرير للمكان يا حسام بس انا شلته علشان من منتدى تانى

و انا قريت التقرير و شايف ان ممكن يبقى كلامه فيه شىء من لصحه

و الله اعلى و اعلم

تمام يا خالد بس محدش اتريق احنا قولنا وجهة نظرنا بدون الاساءة لحد
وربنا يوفق الكل وفعلا لو كده ياخدها ويروح للهيئة العامه للاثار وهما ادرى

راعى الناقه
01-12-2010, 08:42 PM
تمام يا خالد بس محدش اتريق احنا قولنا وجهة نظرنا بدون الاساءة لحد
وربنا يوفق الكل وفعلا لو كده ياخدها ويروح للهيئة العامه للاثار وهما ادرى

انت ياباش قلت كان بيشوى عليها فراخ بالله عليك ايه معناها دى ... لو مكنتش تريقه يبقى انا غلطان لك ياسى حسام .....
يا حسام انت بتكلم واحد عاش طول حياته فى الصحرا وعارف الصخور اللى بيكتب عليها العرب وعارف ايه اخر العرب فى الكتابه على الصخور .... النقوش دى والله رسوم لاناس كانت حرفتهم الصيد باستخدام القوس وهذا لم يحدث منذ القرن السادس عشر على الاقل فى سينا ..... وابقى فكر كويس قبل ماترد

AYMAN GAMAL
01-12-2010, 09:05 PM
المهم لو قدرت تعرفلنا ايه هيه

ابقى بلغنا

ولو طلعت مش حقيقة و متفبركة واحد عملها يعني فبرضه مرحب بيك معانا

شكرا ليك

حسام المصرى
01-13-2010, 12:28 AM
وانا بأيد كلام ايمن يا ريت تفيدنا وتقولنا ايه دى

راعى الناقه
01-14-2010, 03:28 PM
ماشى .... يا حسام ... ومبروك لمصر

AYMAN GAMAL
01-16-2010, 12:29 PM
شكرا ليك و نتمنى نشوف اطلالاتك في المنتدى بمواضيع اكثر

و مشاركات مع باقي الاعضاء

راعى الناقه
01-31-2010, 04:49 PM
يرفع للاهميه .....برجاء من يعرف اى موثع للاثار ان لايبخل علينا به لكى نصل لحقيقة هذا النقش