المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل الامة متأخرة ؟ هل المسلمين متأخرين ؟

alaa eid
01-16-2010, 09:03 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكم يا حلوين ايه الاخبار اشطة نخش في الموضوع ...

ده الموضوع اللي اتكلم فيه الاستاذ مصطفىحسني وانا هلخصه باختصار على قد ما اقدر

في البداية يعني ايه امة ؟؟؟

الامة هي مجموعة منالافراد بيكملو بعض يعني لو واحد فيهم وحش ممكن يقلب الامة كلها وتبقى سيئة ولوكويس ممكن تبقى الامة كلها كويسة ع ايده .

هقولكوقصة .. مرة اب كان بيبص على خريطة ومستمتع بيها وهو بيتعرف على بلاد العالم جه ابنوالصغير لسة طفل بيكلمو باباه قالو استنى شوية يا حبيبي عشان مشغول !

الولد مرضيش يسكت باباه اتنرفز وراح من عصبية قطع الخريطة من غير ما يحس !

قال لابنه الصغير مبسوط يا فالح طيب رجعها تاني زي ما كانت هرجع لك كمانساعة تكون خلصتها وهو متاكد انو مش هيعرف طبعا ده طفل !

رجع له بعد ساعة ولقاه فعلا رتب الصورة زي ماكانت بقى هيتجنن قالو عملت كدة ازاي قالو اصل يا بابا الورقة دي من ورا عليها صورة وش انسان انا كنت مركز ع الوش لما رتبت الوش يطلع لك الخريطة من الناحية التانية ....

خدتو بالكو من القصة وش واحد بس بنى الكرة الارضية كلها !

يعني تخيل نفسك لما ربنا يسألك انت ليه معملتش اللي عليك هتقول الظروف اللي حوليا مش مساعداني هيقولك وانت مغيرتش الظروف دي ليه ؟هتقولو يارباسالني عن نفسي بس انت بتقول لا يكلف الله نفسا الا وسعها هيقولك مهو السؤال اللي كان في الاول عليك انت بس وانت اللي قلت الظروف !

لو عايزين نغير الظروف هنغيرها بس ده لو عايزين وبنحاول شوفو الرسول عليه الصلاة والسلام هو اللي غيرالناس دي كلها وهو كان لوحدو في البداية !

بس غير ناس والناس حولت تغير ناستانية وهكذا لحد ما وصل عدد المسلمين زي ما انتو شايفين وطبعا في تزايد مستمرهو لو كان فكر وقال يا عم انا لوحدي هعمل ايه في وسط الامم دي !

مكناش بقينا كدة !

فلو جينا لصلب الموضوعهل الامة متاخرة ؟ هل المسلمين متاخرين ؟

السؤال مش كدة السؤال الاصح ... هل انت شخصياً انسان متقدم مهتم بنفسه ؟

دي الصورة اللي بتوضح منهج الرسول صلى الله عليه وسلم في الوصول يارب

http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs123.snc3/17068_249781022637_8656712637_3445944_5741598_n.jp g

تكونو استفدتو من الموضوع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

منقول للافادة

salma elsayed
01-17-2010, 06:29 PM
جزاك الله خيرا
فعلا موضوع جميل لان الناس كلها فى غفله ومش عارفين النهايه هتكون ايه

alaa eid
01-18-2010, 01:03 AM
جزاك الله خيرا
فعلا موضوع جميل لان الناس كلها فى غفله ومش عارفين النهايه هتكون ايه

ان شاء الله خير