المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ...الحلاق الصينى...

MUHAMED SAMY
01-21-2010, 07:14 PM
الحلاق الصينى وصل

فوجئ الأهالي في عدد من مناطق الاسكندرية بمجموعة من الشباب الصيني يطرق أبواب شققهم بعرض خدمات على سكانها .. هذه المرة لم تكن الخدمات أدوات كهربائية أو ملابس .. كان الغرض الذي يقدمه شاب وفتاه معاً هو أجراء الحلاقة للرجال وفقاً لأحدث القصات العالمية .. وقص الأظافر والبدي كير والمني كير بالنسبة للمرأة وكل ما يلزمها من عمليات تجميل وصباغة الشعر وإزالته والمساج .. كل ذلك بسعر موحد لكل عملية على حدة وهو 5 جنيهات لا غير وباستخدام أحدث الأجهزة!!

هكذا قرر الصينيون أن يسيطروا على كل الحرف والمهن في كل أنحاء العالم سواء كانت صناعات عملاقة مثل السيارات والطائرات أو مهن تبدو بسيطة مثل الحلاقة و الكوافير .. فلا تتعجب من الآن إذا طرق بابك الحلاق الصيني يعرض عليك أن يقص شعرك مقابل 5 جنيهات فقط لا غير .. يعني حلاق خصوصي في البيت مقابل مبلغ زهيد جداً يدفع أي منا أضعاف أضعافه عندما يذهب للحلاق في مكانه المختار أو الصالون الخاص به ثم يضطر للانتظار حتى يأتي عليه الدور ساعة ساعتين وربما أكثر من ذلك فإذا جاء دورك دخلت في عمليات غسيل للشعر وتنشيف لزوم رفع المقابل المادي حيث يقوم بهذه المهمة عدد كبير من مساعدي الأسطى الحلاق وكل منهم طبعاً ينتظر منك أن تعطيه بقشيش سخياً جزاء ما قدمه لك .. هذا غير الفاتورة التي تجدها قد وصلت إلى رقم خيالي وحتى يضمن الحلاق أن تعود له في أقرب فرصة يتظاهر بأنه يقص لك شعرك بينما هو يقوم فقط بإحداث صوت بالمقص بالقرب من أذنك بينما الحصيلة النهائية التي يقصها في النهاية لا تتعدى 5% من كمية الشعر التي كان من المفروض أن يقصها لك لتكتشف أن الحلاق ضحك عليك وشفط فلوسك وترك لك شعرك كما هو !!

ربنا يبعدهم عن المساحة.....

eng_hamada_alex
01-22-2010, 09:45 AM
ربنا يستر علينا مش ناقص يجبولنا هواء صيني نستنشقة بدل الهواء الملوث اللي عندنا
علي فكرة هما بيطرقوا اي باب وحيجولك المساحة

KAREEM
01-25-2010, 04:59 PM
هههههههههههههههههههههههههه
صحيح يا سامى
ربنا يبعدهم عن المساحة

MOURAD ADHAM
01-25-2010, 05:37 PM
فكرة حلوةةةةةةةةةةةةة

S2AH
01-25-2010, 05:59 PM
ههههههههههههههه
حتى الحلاقة !! هو فى اية مشتغلوش فية ؟
تسلم ايدك

maroooo_14
01-26-2010, 04:35 AM
الصراحة لو واحد من دول خبط عليا اكيد حجرب وليه لا وانا متأكد انه حيكون كويس جدا واحسن من الحلاق اللى انا بحلق عنده بس هو يجى.

MUHAMED SAMY
01-28-2010, 02:39 PM
ربنا يستر علينا مش ناقص يجبولنا هواء صيني نستنشقة بدل الهواء الملوث اللي عندنا
علي فكرة هما بيطرقوا اي باب وحيجولك المساحة

شكرا لمرورك.....بس بلاش المساحة

MUHAMED SAMY
01-28-2010, 02:41 PM
هههههههههههههههههههههههههه
صحيح يا سامى
ربنا يبعدهم عن المساحة

ربنا يبعدهم عن المساحة اهندسة

MUHAMED SAMY
01-28-2010, 02:42 PM
فكرة حلوةةةةةةةةةةةةة

وكمان رخيصة

MUHAMED SAMY
01-28-2010, 02:43 PM
ههههههههههههههه
حتى الحلاقة !! هو فى اية مشتغلوش فية ؟
تسلم ايدك

MUHAMED SAMY
01-28-2010, 02:52 PM
الصراحة لو واحد من دول خبط عليا اكيد حجرب وليه لا وانا متأكد انه حيكون كويس جدا واحسن من الحلاق اللى انا بحلق عنده بس هو يجى.

...إن شاء الله هيجى وابقى ادعيلى.....

salma elsayed
01-29-2010, 09:34 AM
حلوه اوى افكارهم دى مع انهم مش بينفذوا غير لما يبقوا متاكدين انهم هيكسبوا
يعنى هما عملوا كده مثلا علشان عارفين ان الشعب المصرى كسول وبيحب كل حاجه تروحله لحد عنده.
ميرسى ليك

MUHAMED SAMY
02-18-2010, 11:57 PM
حلوه اوى افكارهم دى مع انهم مش بينفذوا غير لما يبقوا متاكدين انهم هيكسبوا
يعنى هما عملوا كده مثلا علشان عارفين ان الشعب المصرى كسول وبيحب كل حاجه تروحله لحد عنده.
ميرسى ليك

فعلا عندك حق معظم الشعب المصرى كسول...وانا واحد منهم نفسى يجى يخبط عليا حلاق منهم وانا مش هقول لا...شكرا لمرورك

mostafa hassan
02-20-2010, 02:19 AM
فكرة جميلة بس يا تري الاجهزة المستعملة في الحلاقة
صينيهتستحمل الشغل

MUHAMED SAMY
02-20-2010, 10:01 PM
فكرة جميلة بس يا تري الاجهزة المستعملة في الحلاقة
صينيهتستحمل الشغل

لا صينى ايه يافندم اكيد زى باقى الاجهزة مصرية100%...نورت التوبيييك