المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تبا للمساواه

salma elsayed
02-18-2010, 02:13 PM
ازيكم يا جماعه انا كتبت موضوع انا شايفه انه مهم ويا ريت تقولو رايكم وياريت البنات متضايقش منه

بعد سنين كتير من المطالبه بحقوق المرأه والمساواه مع الرجل لازم نصرخ"تبا للمساواه"
لان بصراحه لازم نرفض جميع مظاهر المساواه الموجوده حاليا لان بعض الحقوق التى حصلت عليها المرأه اساءت لها اكثر مما نفعتها
وحقوق المراه يجب الا تتعارض مع انوثتهاحيث تحمست بعض النساء للمساواه بالرجل حتى اردن ان يتشبهن به فى كثير من الامور(وده طبعا بيتعارض مع الطبيعه التى خلقها الله عز وجل)
وكل هذا احدث نوع من عدم التوازن فى العلاقه بين المراه والرجل
وعدم التوازن ده عرض المراه لظلم اكثر مما كان يحدث فى الماضى
فالرجل يجب ان يقوم بدوره على اكمل وجه وكذلك المراه دون ان يحاول اى منهما الاستيلاء على مكان الاخر
مع العلم بان حقوق المراه ليست فى المساواه مع الرجل ولكن فى الاعتراق
بانسانيتها وبان لها حقوق يجب الاعتراف بها(غير الساواه بالرجل)
وبصراحه انا شايفه ان حق المراه فعلا فى انوثتها وبيتها ولو حسبنها هنلاقى ان معظم المشاكل دلوقتى بسسب المساواه دى يعنى لو الست التزمت بيتها والراجل بقى فى شغله مش هيبقى فى بطاله والشباب هيلاقى شغل(دى وجهه نظر)

انا مستنيه ردودكم واراءكم يا جماعه
ويا رب الموضوع يعجبكوا

salma elsayed
02-18-2010, 02:22 PM
على فكره يا جماعه (تبا للمساواه)ده عنوان قراته لكتاب لسه متكتبتش هو هيتعمل الاول بالغه الفرنسيه وبعدين ن هيترجم للانجليزيه والله اعلم هيترجم بالعربى ولا ....... ممكن بس بعد سنيييييييييين بس انا عجبنى العنوان وكتبت الموضوع

حسام المصرى
02-18-2010, 03:30 PM
اولا الموضوع حلوووووووووو ومهم جدا

انا مع حقوق المرأة العربية

لكن مش مع المساواة الغربية

انا رأيى ان فكره المساوه دى جاية من الغرب عامه

لان اسلامنا قالنا

ان الراجل ليه حقوق وواجبات
والمراة لها حقوق ووجبات

لو كل منهم التزم بيها

هتبقى الحياة سليمة ومفيش فيها مشاكل

ومينفعش اصلاا مبدأ المساوة
والا النساء يدخلوا الجيش ويعاكسوا الرجالة ( وده بقى بيحصل فى الغرب ومع بعض النساء اللى مش هوصفهم بأى كلمه لان خساره فيهم الكلام )

او الراجل يخلف ويتعاكس فى الشارع ( وللاسف فعلا بقيت بشوف ولاد زيهم زى البنات )

يا رب ارحمنا من مكائد الغرب
و هبلنا احنا كعرب فى تطبيق اليه الغرب دون دراستها دراسه كامله

شكرا ليكى تانى بجد موضوع مهم وانا اسف طولت فى ردى

alaa eid
02-18-2010, 03:48 PM
اولا : بحييكي كتير علي فكرة المووضوع لانها بصراحة جميلة جدا
ثانيا : بقي هو فعلا المجتمع اعطي للمرأة كثير من الحقوق زي مثلا القضاء انا رافضة تكون ست تكون القاضي وغيرر كدا اوك لينا حقوق بس نستغلها كويس وفي الوقت الكويس ويكون للمرأة حقوق معينة مش نكون زي الرجالة مثل ما بنلاقي دلوقتي المرأة ليها حق المساوة في حاجات كتييييييير فدا بيؤدي الي المشاكل وانا معاكي بصراحة ان الست مالهاش غير بيتها وفعلا هتقلل كتير من البطالة الايام ديه
بشكرك كتير وسوري علي الاطالة

salma elsayed
02-18-2010, 06:18 PM
ميرسى جدا ياجماعه لاهتمامكم وردكو
وانا مبسوطه ان الموضوع عجبكم ميرسى يا الاء ويا حسام

heba
02-18-2010, 06:59 PM
موضوع جميل جدا
ربنا سبحانه وتعالى اعطى كل حقوق المرأة الي تتناسب مع طبيعتها... يعنى ماينفعش تتشغل مأذون مثلا او تكون قاضية