المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حجاب أمريكيه سبب فى إسلام أستاذ جامعى أمريكى



ريما
09-14-2008, 01:54 PM
اريد ان احكى لكم هذه القصه فى البدايه هى قصه عن استاذ جامعى امريكى فقد كان السبب المباشر لاسلامه واسلام السبعه من بعده والذين صاروا دعاه فى الاسلام هو هذا الحجاب لن اطيل عليكم فمن عدت سنوات ثارت زوبعه كبيره فى احدى جامعات امريكا حيث التحقت للدراسه طالبه امريكيه مسلمه وكانت محجبه وقد كان من بين مدرسيها رجل متعصب للاسلام وكان يحاربه فكيف بمن يعتنقه وكان يحاول استثارتها وشن حربا شعراء عليها ولما قبلت هى الموضوع بهدوء ازداد غيظه منها فبدا يحاربها عبر طريق اخر حيث الترصيد لها بالدرجات والقاءالمهام الصعبه فى الابحاث ولما عجزت المسكينه فى التصدى له قامت بتقديم شكوه لمدير الجامعه مطالبه فيها النظر لموضوعها فقررت الاداره ان يتم عقد بين الطرفين لسماع وجهتى نظريهما ولما جاء الموعد حضر اغلب اعضاء التدريس وكنا متحمسين جدا لحضور هذه الجوله التى تعتبر الاولى من نوعها بالجامعهفبدات الجلسه بذكر الطالبه بما يفعله المدرس معها بانه يبغض ديانتها ولهذا يهضم حقوقها العلميه وطلبت الاستماع لراى بعض الطلبه الذين يدرسون معها وكان من بينهم من تعاطف معها ولم يمنعهم اختلاف الديانه ان يعطى بشهاده فى حقها وحاول الدكتور ان يدافع عن نفسه واستمر بالحديث وسب دينها فقامت تدافع عن الاسلام بادله ومعلومات كثيره وكان لحديثها قدره على جذب الجالسين وكانت تجيب على الاستفسارات فلما راى الدكتور الكل مشغولين بالاستماع والنقاش خرج من القاعه وخرج معه من لايرون اهتمام للموضوع وفى نهايه الحديث قامت الطالبه بتوزيع ورقتين علينا كتب فيها تحت عنوان [ماذا يعنى لى الاسلام]الدوافع التى دعتها لاعتناقها فشرحت لهم بمشاعرها الفياضه صوب هذا الجلباب وغطاء الراس والذى تسبب فى هذه الزوبعه ولقد كان موقفها عظيما ولان الجلسه لم تنته بقرار لاى طرف فقد قالت انها تدافع عن حقها وتناضل من اجله ووعدت ان تبذل قصار جهدها لدفاع عنه حتى ولو لتاخير الدراسه نوعا ما.
وكان موقفها قويا ولم يتوقع هيئه التدريس ان تكون الطالبه بهذا المستوى من الثبات ومن اجل المحافظه على مبدئها
وبدا الصراع يدور فى نفس الدكتور من اجل تغيير الديانه فما عرفه عن الاسلام حببه فيه ورغبه فى اعتناقه وبعد عده اشهر اعتنق الاسلام وتبعه دكتور ثانى وثالث فى نفس العام كما ان هناك اربع طلاب اسلموا وهكذا فى غضون فتره بسيطه اصبحوا مجموعه لهم جهود دعويه فى التعريف بالاسلام والدعوه له


ويارب يكون الموضوع نال اعجابكم وانشاء الله فى المزيد من الموضوعات

Mimi
09-14-2008, 07:27 PM
كل مسلم فينا لازم يبقى عارف ان أقل تصرف أحمق منه ممكن يحرم اللي قدامه من نعمة الاسلام وأقل تصرف كويس منه ممكن يهديه لطريق الحق والبنت دي انا فخورة بحكمة تصرفها ورجاحة عقلها

وبالمناسبة حبيت احكي قصة صغيرة للمناسبة دي

كان في امام مسجد عايش في لندن وكان كل يوم في ساعة معينة بيركب باص عشان يوصل للمسجد دا لانه كان بعيد عن منطقته وكان سائق الباص دا عارفه لانه كل يوم بيركب معاه
المهم في يوم من الايام ركب الاماام دا الباص وبعدين دفع الأجرة كالعادة وكان ليه باقي ..فرجعله الباقي زايد 20 سنت ..20 سنت يعتبرو ولا حاجة يعني ميعملوش حاجة يعني ..فالامام دا باه باه يقول في نفسه ارجعهم للسائق ولا أخليهم معايا وخلاص ..يعني هما هيعملو ايه دول ميعملوش حاجة ويمكن حتى دا يعتبر رزق من عند ربنا ارفضه ليه

المهم فضل يحاور نفسه كدا وخلاص باه تناسى الموضوع ومفكرش فيهم بس وهو نازل من الباص لقى نفسه بيطلع ايده من جيبه وبيدي للسائق باقي الـ 20 سنت الزيادة دول وقاله دول زيادة في باقي الاجرة
فبص لقى السائق بصله وابتسم وقاله انا تعمدت اديلك الباقي زيادة ، فاستغربه الشيخ وسأله ايه السبب يعني ؟ قاله انا عرفت انك شيخ في المسجد اللي في الحي دا وانا معرفش حاجة عن الاسلام بس الفضول خدني في اني اتعرف على الدين الغريب دا واللي شاغل كل العالم ، فعملت الحركة دي وراهنت نفسي انك لو خدتهم مش هروح الجامع ودا وهنسى فكرة ان اعرف حاجة عنكم وعن دينكم ..بس لامانتك دي انا هروح المسجد وابحث عن دينك واشوف هو بيتكلم عن ايه

الشيخ لما سمع الكلام دا نزل من الباص مش قادر يقف على رجله وكان هيقع من طوله فسند على عمود وباه يبكي جامد وباه يقول : يا الله يا الله كنت هبيع ديني بـ 20 سنت .. الحمد لله الحمد لله

شفتو باه ياجماعة تصرفاتنا ممكن منكنش حاسين بيها بس تأكد ان في حد مراقبك ورابط تصرفك بدينك وزي ما قالنا رسولنا عليه افضل الصلاة والسلام : أحسنكم دينآ أكرمكم أخلاقآ

وشكرآ مرة تانية ليكي ياحبيبتي

AYMAN GAMAL
11-01-2008, 12:11 AM
شكرا يا ريما

بجد اول مرة اسمع الحكاية دي

وجودي بشكرها عالاضافة المميزة

Wild_Angel
11-01-2008, 12:28 AM
كان غائب فين الموضوع ده

جزاك الله خيرا يا ريما وجودى المطله باضافات جميله
بارك الله فيكم جميعا
وجعلنا ممن يحسنون صورة الاسلام ولو بتصرفاتهم

سلمي جمال
11-01-2008, 03:29 AM
شكرا جدا يا ريما انتي و جودي علي القصص الجميلة دية و رب يزيدنا ايمان و يعتقنا جميعا من النار

محبة الرحمن
11-01-2008, 04:00 PM
جزاكي الله خيرا أختي ريما حقا الموضوع في غاية الروعة والله القصة محزنة اكثر من انها مفرحة اتبلغ الدين والأسلام عنا أمريكية ونحن مسلمين ونعرف الأسلام ونعرف العربية والله مقصرين في حق الله يا أمة محمد

وعندي اضافة هل تعلمون ماقاله الغرب عنا : جاء رجل امريكي قد كان اسلم للشيخ محمد العوضي
وقال له : انتم اللي أخطأتم في توصيل الدين

قال له : نحن أخطنا كيف ؟

قال له :
انكم لم توصلوا لنا الدين في بلادنا
ولم تتطبقوا الدين صح حتي تكونوا انتم القدوة لنا

samomran
11-01-2008, 04:01 PM
الله اكبر و لله الحمد

محبة الرحمن
11-01-2008, 04:06 PM
وجزاكي الله خير اخت جودي علي التعليق الفوق الرائع جزاكي الله خير وفعلا الجزاء من جنس العمل

ياسمين
11-01-2008, 04:44 PM
شكرا لك يا ريما والله قصة رائعة فعلا
وشكرا لك يا جودى وعلى اضافتك الجميلة
وبالفعل كلام حقيقى يا وسام شكرا لك
واسمحوا لى ان اضيف اضافة صغيرة

كلنا بالطبع نعلم قصة رجل الدين اليهودى(جوزيف كوهين) الذى ذهب الي اسرائيل عام 1988 واعتنق الاسلام عام 2000 واصبح داعية اسلامى فى قلب اسرائيل وقد ارسل العديد من الرسائل الى القادة اليهود مثل شارون يدعوهم الى الاسلام وهو الآن داعية اسلامية فى امريكا
المفاجأة انه اعتنق الاسلام عن طريق الانترنت بواسطة الشات!!!الآن بامكانك ان تدعوا الى الاسلام وانت فى غرفتك وبعد اسلامة سمى نفسه (يوسف خطاب) وبعد سنتين من اعتناقه الاسلام اصبح يشرح اصول العقيدة الاسلامية ونحن لنا عشرات السنوات على الاسلام يجب ان نغار منه قليلا ونتخذه مثالا فى الاخلاص والعمل

dalia ahmed attia
11-02-2008, 01:36 AM
قصة جميلة فعلا جزاكم الله خيرا