المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لو سمحتوا تساعدوني ......

مروة الهادي
04-18-2010, 11:08 AM
ازيكوا يا بشمهندسين
انا مروة في هندسة شبرا وبصرااحه سمعت عن قسم مسااحه وعجبني جداا
وعايزة ادخله بس المشكله هنا ان الكل مخوفني منه جدااااااا
وبيقولوا انه للبنات مالهوش شغل ؟؟؟
انا مش عارفه بصرااحه محتاارة يارييت اللي عنده راي غير ده او اي حاجه يفيدني بيها يقووللي ايه نظام القسم في الشغل بالنسبة للبناات
وعايزة اعرف القسم فعلا ليه شغل في شركات البتروول وبيبقى عباارة عن اييه ؟؟؟؟؟؟؟
انا اسفة عالاطااله وعلى اني حطيت الموضوع كده بس لسه جديده ومعرفش حاجه في المنتدى
مستنية الردوود
وياريت تكلموني اكتر عن القسم وشغله ومجالاته ؟

مروة الهادي
04-18-2010, 05:08 PM
يا بشمهندسييين يعني مفيش ولا واحد عارف يرد عليا
لو سمحتوا اللي عنده اي حاجه يقدر يرد بيها يرد
وشكرا

Eng.Hany-Survery
05-12-2010, 09:01 AM
مهندسة مروة احب في البداية اني ارحب بيكي وانا عضو زي زيك بالظبط ... بالنسبة لطبيعة العمل المساحي مفيش موانع ان المرأة تعمل في العمل المساحي سواء كان الحقلي او المكتبي بس الموضوع نفسه هو ان كيفية تحمل المرأة متاعب العمل الحقلي او الميداني انما المرأة ممكن تثبت نفسها فاي مكان هي ممكن تعمل بيه واحب طبعا اني اشرح لحضرتك ايه هو العمل الحقلي والمكتبي ولازم مهندس المساحة لازم يجمع بين الاتنين العمل الميداني هو تجميع البيانات من الموقع بالاجهزة المساحية المختلفة سواء الميزان او التوتال او الجي بي اس اما العمل المكتبي فهي استخدام بعض البرامج المتاحة لاخراج البيانات التي تم الحصول عليها من الموقع لاخراجها على هيئة خرائط أما بالنسبة لسؤالك وهو ايه هي طبيعة العمل المساحي في المجال الخاص بالبترول والاجابة عليه هو تحديد المسار المناسب والاصلح لخطوط انابيب البترول وكذلك تحديد العمق المناسب لهذه المواسير . وانا طبعا برحب بيكي في المنتدى واحب ان يكون موضوع جاوب على اسالتك وانا على اتم الاستعداد للاجابة عليكي على اي سؤال يخص الاجهزة المساحة سواء الميزان او التوتال او الجي بي اس

eslam mamdouh
05-12-2010, 04:36 PM
[]احب اولا ارحب بحضرتك يا بشمهندسه]
]
[على فكره شغله المساحه لحضراتكم ممكن جدا....لا يوجد اى مانع فيه....لكن الاهم من كده هل حضرتك عندك القدره على تحمل العبئ البدنى =العمل المساحى متعب جدا جدا.............اضيفى لكده الشخصيات اللى بيجبرك الموقع على التعامل معها بدايه من العامل والصنايعى وكبير المهندسيين والاستشارى ..........الخ[/]
[انا بقترح على حضرتك انك تهتمى بالعمل المكتبى بشكل اكبر لان فرصه العمل فى المكاتب الفنيه الهندسيه اكبر بكتير , ولا تعتمد على الجهد البدنى بشكل اكبر ياريت حضرت تتعملى البرامج الرسم الهندسى الاساسيه مثل ( برامج نقل البيانات - Autocad - Auto desk land ]
[ربنا يوفقك يا بشمهندسه ]