المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الاستفادة من الخبرات

esraa marey
07-11-2010, 03:04 PM
:a11:انا فى اولى ونفسى اجيب تقدير عالى ويكون عندى خبرات واشتغل فى مجالى ممكن تفدونى بخبرتكم انا عارفة انكم ماشاء الله وايه الكورسات الى المفروض تكون معاى واخدها امتى 0وشكرااااااااااااااااااااا

MUHAMED SAMY
07-11-2010, 07:28 PM
بجد الله ينور عليكى يا إسراء
والله كنت ناوى اعمل موضوع باسم
تعالى فدنى وافيدك ونفيده
بعد الامتحانات..بس :a22::a22:
وإن شاء الله الناس كلها تشارك فى الموضوع
مستنى افتكر الواد وهو قصتى مع كل مادة
بجد الموضوع مفيد جدا
برافووووو

Horiaa Swedan
07-12-2010, 07:50 PM
الله ينور يا قمرايه موضوع رائع فعلا :a13::a13:

بس انا حطلعه بره الكل يشوفه عشان تعم الفائده:a27:

بص بالنسبه لحكايه تجيبى تقدير فدى سهله جدا محتاجه منك مجهود شويا

اولا تحضرى المحاضرات كامله مكمله وتكتبى لو انتى من الناس اللى بتقدر تكتب وتفهم فى نفس الوقت

وتروحى تبيضى المحاضره اول باول

واخر كل اسبوع حيكون عندك تقريبا حصيله محاضره من كل ماده تروحى قرياهم كلهم قرايه بس

كل اسبوع او كل اسبوعين تقرى كل اللى فات علشان بس تكون الصوره واضحه فى ذهنك وتعرفى الموضوع بيتكلم عن ايه

بعد كده انتى مش محتاجه غير لما تنزل الكتب وانا عارفه انها بتبقى متاخر تربطى بين الكتاب والمحاضره وتقرى الزياده اللى فى الكتاب لان كلام الكتاب بيقى هو هو المحاضره بس على توسع فى معاده بعض الدكاتره بدون ذكر اسماء

كده باذن الله تضمنى تقدير وترتيب على الدفعه كمان انا كنت بعمل كده والحمد لله كنت من اوائل دفعتى

بعد كده من اول تانيه تبدائى تسالى زميلك اللى فى تالته ورابعه بس مش اى حد نقى ناس بتفهم واساليهم على المواد والمجال بتعهم عشان تقدرى تحددى انتى عايزه تنتمى لانهو شعبه بدون متجرى وراء لقب مساحه او مهندس او كلام فارغ ده:a25::a25:

انا ممكن اكون مهندس بس بقالى فى هندسه 20 سنه فى هندسه وممكن ادخل حاجه بحبها مهما كانت واكون ناجح فيها

وفى تالته بعد متحددى شعبتك انتى محتاجه حبه كورسس كده

بالنسبه للبنات اقولهم كورسس المساحه ملهوش لازمه
الاحسن يخدو جى اى اس
كاد
اتوكاد
سيرفيرل
لاند
البرامج دى حتفدهم اوى

طبعا الشباب محتاجين البرامج وكمان يدربوا عملى
ميزان
توتل
تيدوليت

طبعا دى كوسات المجال بتعنا اضافه ليها طبعا محتاجين ICDL
وكمان كورس انجلش لان اللغه مهمه جـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــدا

طبعا الكورسات فى الاجازه لان الدراسه مش مستحمله كورسات كمان

كده باذن الله الشغل مضمون والحياه حتكون بيس:a12::a12:

ويلكم بيكى ياقمرايه واتمنى اشوف مشاركات الفعاله دى ديما :a15::a15:

esraa marey
07-13-2010, 05:01 PM
شكرا جدا ياحورية على كلامك الجميل وتقدير يك ونصائح مفيدة ربنا يجزاكى كل خير ويوفق الكل 0بس انا فى الترم الاول كان كله جيد ومادة مقبول الى هى اكيد العملية 0

esraa marey
07-13-2010, 05:08 PM
شكرا يا محمد 0 كانك انتى الى عرضت الموضوع المهم الاستفادة0

MUHAMED SAMY
07-13-2010, 05:27 PM
شكرا جدا ياحورية على كلامك الجميل وتقدير يك ونصائح مفيدة ربنا يجزاكى كل خير ويوفق الكل 0بس انا فى الترم الاول كان كله جيد ومادة مقبول الى هى اكيد العملية 0

بسم الله ماشاء الله
انا موش بنق ولا بحسد ولا أقر
انا فى سنة اولى
جايب 10 مقبول
و2جيد ومادة جيدجدا
64.8%
ههههههههههه
ده احنا اللى نستفاد منك

بس بصراحة كنت ببوظ ورقة الامتحان
انا شايف معظم المواد فى القسم محتاجة
تنظيم
خرائط رسومات
=
تقدير
:a41::a41::a41::a41::a41:

esraa marey
07-14-2010, 04:48 PM
لا محمد عادى ولا بتنق ولا حاجة انا بمسك الخشب 0كل سنة وليها ظروف والعبرة بالنهاية مش البداية0

MUHAMED SAMY
07-14-2010, 06:16 PM
ربنا يوفقك
وبالنسبة لكلمة امسك الخشب شوفى اللينك ده
http://www.mesa7a.com/forum/archive/index.php/t-5799.html

esraa marey
07-14-2010, 07:10 PM
يالهوى كل ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مش اصدى والله كل ده هى كلمة بتتقال هزار بس مش اكتر لكن طبعا ذكر اسم الله هو يحمى وبشكرككككككككك جداااااااااااا على الموضوع ده انا اول مرةاعرف 0 المعلومات ديه0 جزاك الله كل خير0

hanymap
07-23-2010, 03:54 PM
انا دفعة 2006 وبانصح البنات طبعا يبتعدوا عن شعبة المساحة وذلك للاسباب الاتية
1-لا يمكن للفتاة ان تعمل فى ذلك المجال وذلك لانه مجهد وشاق جسمانيا
2-يحتاج الى السفرخارج المناطق السكنية والصحراوات
3-ان تترك فرصة دخول الشعبة لشاب يقوم بالاستفادة منها
وانصحهم بشعبة نظم المعلومات لانها شعبة امستقبل وذلك لانه من افضل الاقسام فى العالم المتقدم

esraa marey
07-23-2010, 05:10 PM
شكر ا ياهانى على مشاركتك وبالنسبة لشعبة المساحة ديه نصيب لو مافيش فيها خير ليا ان شاء الله مش حدخل مساحة اما لو ربنا كتاب ليا ان ادخلها ان شاء الله حدخلها0