المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حقيقة لا تراجع عنها ابدا

eng_hydrographic
08-29-2010, 08:12 AM
انا خريج اداب مساحة واتفاخر بذالك لشئ واحد لانى فى النهاية خريج كلية ليس معهد
واسم كلية رفع من شانى بدل ما اكون مساح اصبحت اخصائى مساحة اى متخصص فى المساحة اى مهندسسسسسسسس مساحة
دة ميمنعش ان يوجد فرقة غبية قللت من شان خريجى اداب مساحة واشتغلوا مساحين بحثا عن العمل خلوا الى يسوا والو مايسوش يتكلموا علينا كلام زى دة
احب اكتب حاجة واحدة حتوضح وحتقفى اى واحد بيتكلم كلمة مش فاهم معناها
كلية اداب ———————— اخصائى مساحة (مهندس مساحة) لانها كلية اى تعليم عالىىىىىى
زى الدكتور بيكتب على اليفطة بياعتة دكتور ——-اخصائى —-
معهد المساحة ———————– مساح لانة معهد اى تعليم فوق المتوسط
هندسة شبرا ———–مهندس مساحة لانها تعليم عالىىىىىىىىى
هندسة مدنى ----------مهندس مدنى فقط وليس مهندس مساحة
ملحوظة / حد سال نفسة سؤال دة قبل كدة لية هندسة شبرا بها قسم المساحة الوحيد فى مصر مع ان جميع كليات الهندسة بها تعديد مستمللر فى اقسامها كانوا على الاقل حطوا القسم دة فى اطبر جامعات مصر زى عين شمس او القاهرة او اسكندرية مش شبرا

انا ارد عليكوا علشان هما لما وضعوها لاقوا انهم كانوا على خطا لان المفروض المهندس المساحة لابد ان يكون على دراية بعلم الجغرافيا والخرائط ونظم المعلومات الجغرافية التى توجد فى كلية الاداب جغرافية لان مهندس المساحة لابد ان يكون على دراية كاملة بالتربة التى يعمل عليها والمفروض والاعدل الاولى بهذة الدراسة طلاب الجغرافية
وعلى فكرة الكلام دة مش كلامى دة كلام دكاترة من كلية هندسة شبرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااا
وانا عارف الكلام دة مش داخل مشداخل مخ طلاب الهندسة
لانهم لا بسمعوا ولا يبصروا الا الهما عايزين يسمعوا او يشفوا

انا كلامى لو فية غلطة واحدة ارجوا الرد عليا
مهندس مساحة خريج اداب مساحة / احمددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد دددددددددددد
هذا هو عدل الله
:a11::a11::a11::a11::a11::a11::a11::a11::a11::a11: :a11::a11::a11::a11::a11::a11::a11::a11:
:a34::a34::a34::a34::a34::a34::a34::a34::a34::a34: :a34::a34::a34::a34::a34::a34::a34::a34:
:a15::a15::a15::a15::a15::a15::a15::a15::a15::a15: :a15::a15::a15::a15::a15::a15::a15::a15:

KAREEM
08-29-2010, 07:41 PM
انا استفدت من الموضوع دا كتير جدا
وشكرا ليك ع التوضيح المهم جدا دا

hemo_friends
08-29-2010, 08:19 PM
كلامك مظبوط يابشمهندس فعلا فى مفهوم خاطئ عن خريجى المساحه والخرائط قسم الجغرافيا انا زميلك استشارى فى قاعده الملك فيصل الجويه بالسعوديه بس صدقنى انا ليه زملائلى مهندسين مدنى ومعمارى مفيش اى تفرقه او اى حاجه بس فى مهندسين عندهم نقص قاكرين انهم من دنيا تانيه بس الرد عليهم سهل جدا المؤهلات العليا متساويه فى القانون المصرى بيتعينوا على درجه واحده ومن الاخر المحترم محترم لنفسه بس هى عايزه ان كل واحد يكون عنده ثقه فى نفسه وكل عام وانت بخير

eng_hydrographic
08-30-2010, 12:45 AM
[size="6"]
كلامك مظبوط يابشمهندس فعلا فى مفهوم خاطئ عن خريجى المساحه والخرائط قسم الجغرافيا انا زميلك استشارى فى قاعده الملك فيصل الجويه بالسعوديه بس صدقنى انا ليه زملائلى مهندسين مدنى ومعمارى مفيش اى تفرقه او اى حاجه بس فى مهندسين عندهم نقص قاكرين انهم من دنيا تانيه بس الرد عليهم سهل جدا المؤهلات العليا متساويه فى القانون المصرى بيتعينوا على درجه واحده ومن الاخر المحترم محترم لنفسه بس هى عايزه ان كل واحد يكون عنده ثقه فى نفسه وكل عام وانت بخير
انا مع حضرتك يا بشمهندس وشكرا على ردك اللطيف دة
شكرا

your mind
11-25-2010, 02:50 AM
سورى انا معترض على الموضوع احنا مسمانا العملى اخصائى مساحه لكن فى الحقل لما المهندس يحتاج للمساحه او الجهاز بمعنى ادق بيقول هاتولى المساح وليس هاتولى الاخصائى هى دى الحقيقه وللاسف لقب مساح يكفى لاى حد معهد فنى صناعى انه يحصل عليه .......

على العموم انا بس هدفى ان الكل يعرف اننا مش مهندسين وياريت ماحدش يتمسك باللقب ده اوى لانه مش من لقبنا واعتقد ان كلمه اخصائى مساحه ده لقب محترم جدا ويستحق الدفاع عنه ومش عيب لما حد يقول يا استاذ فلان ما المحامى استاذ والمحاسب استاذ والمدرس استاذ هل دول بيدوروا على لقب مهندس فى المحاماه ولا المحاسبه لا لانهم بيحترموا وضعهم وعارفين قيمته واحنا الموقع كله مايمشيش من غيرنا ايه رايكم بقى ؟؟؟

ويمكن ده سبب انهم ليهم مسمى ومعترف بيهم وعايز اقول حاجه تانيه ما السباك بيتقاله ياباش مهندس وبيفرح بيها اوى هل هانفرح بلقب مهندس زى السباكين وكاننا معناش مؤهل عالى على الاقل السباك ما بيتقالوش يا استاذ سباك ولو اتقالتله هايفرح بيها برضو ......

حاجه كمان خريج هندسه شبرا مهندس مدنى تخصص مساحه وليس مهندس مساحه يعنى مافيش حاجه اسمها مهندس مساحه ده مجرد اختصار تسهيل فقط ولقب اخصائى مساحه ده بتاعنا احنا وبس ياريت يكون كل هدفنا اننا نفخر بلقبنا وبعملنا وبمؤهلنا اللى وضعه الحالى لا يسر عدو ولا حبيب لغايه لما يبقاله وضعه ومكانته

وبالمناسبه هاحكيلكم حاجه حصلتلى فعليا فى الموقع وبعد لما سلمت خط مواسير كامل بدون اخطاء وكان المقاول بيشكرنى وبيقولى الله ينور ياباش مهندس والمهندس المدنى افتكر ان المقاول بيقوله هو ولما لقاه بيكلمنى قاله هو مين المهندس انا ولا هو المقاول قاله ياباشا انت الخير والبركه ومن غيرك مافيش شغل يتعمل و........و........

انا طبعا الموقف ضايقنى رحت قايل للمقاول بالنص كده

يا محمود انت لو جيبت سباك فى البيت وقلتله ياباشمهندس هايفرح بيها ولما تيجى تقولهالى بهدف انك تفرحنى بالكلمه دى يبقى انت بتشبهنى بيه مع انى انا مؤهل ومكانتى العلميه زى اى مهندس قلتله لو عايز تشكرنى بجد قولى شكرا يا ...........(اسمى) من غير اى مسميات ولو عايز تدينى لقب قوللى يا استاذ وانا مش بدور على لقب زى ناس تانيه ومن ساعتها المهندس معرفش يتكلم وبقى كل كلامه معايا يا استاذ .............. وانا اقول ياهندسه ولما ينادينى باسمى اناديه باسمه لانه كان اكبر منى ب3 سنين فقط طبعا لو كان اكبر منى بكتير ونادانى باسمى اكيد هقوله ياباش مهندس برضو

هو ده الصح وهو ده اللى المفروض نتمسك بيه لغايه لما نقابتنا تتعمل بامر الله

شكرا

ابورفعت
12-05-2010, 11:14 PM
سورى انا معترض على الموضوع احنا مسمانا العملى اخصائى مساحه لكن فى الحقل لما المهندس يحتاج للمساحه او الجهاز بمعنى ادق بيقول هاتولى المساح وليس هاتولى الاخصائى هى دى الحقيقه وللاسف لقب مساح يكفى لاى حد معهد فنى صناعى انه يحصل عليه .......

على العموم انا بس هدفى ان الكل يعرف اننا مش مهندسين وياريت ماحدش يتمسك باللقب ده اوى لانه مش من لقبنا واعتقد ان كلمه اخصائى مساحه ده لقب محترم جدا ويستحق الدفاع عنه ومش عيب لما حد يقول يا استاذ فلان ما المحامى استاذ والمحاسب استاذ والمدرس استاذ هل دول بيدوروا على لقب مهندس فى المحاماه ولا المحاسبه لا لانهم بيحترموا وضعهم وعارفين قيمته واحنا الموقع كله مايمشيش من غيرنا ايه رايكم بقى ؟؟؟

ويمكن ده سبب انهم ليهم مسمى ومعترف بيهم وعايز اقول حاجه تانيه ما السباك بيتقاله ياباش مهندس وبيفرح بيها اوى هل هانفرح بلقب مهندس زى السباكين وكاننا معناش مؤهل عالى على الاقل السباك ما بيتقالوش يا استاذ سباك ولو اتقالتله هايفرح بيها برضو ......

حاجه كمان خريج هندسه شبرا مهندس مدنى تخصص مساحه وليس مهندس مساحه يعنى مافيش حاجه اسمها مهندس مساحه ده مجرد اختصار تسهيل فقط ولقب اخصائى مساحه ده بتاعنا احنا وبس ياريت يكون كل هدفنا اننا نفخر بلقبنا وبعملنا وبمؤهلنا اللى وضعه الحالى لا يسر عدو ولا حبيب لغايه لما يبقاله وضعه ومكانته

وبالمناسبه هاحكيلكم حاجه حصلتلى فعليا فى الموقع وبعد لما سلمت خط مواسير كامل بدون اخطاء وكان المقاول بيشكرنى وبيقولى الله ينور ياباش مهندس والمهندس المدنى افتكر ان المقاول بيقوله هو ولما لقاه بيكلمنى قاله هو مين المهندس انا ولا هو المقاول قاله ياباشا انت الخير والبركه ومن غيرك مافيش شغل يتعمل و........و........

انا طبعا الموقف ضايقنى رحت قايل للمقاول بالنص كده

يا محمود انت لو جيبت سباك فى البيت وقلتله ياباشمهندس هايفرح بيها ولما تيجى تقولهالى بهدف انك تفرحنى بالكلمه دى يبقى انت بتشبهنى بيه مع انى انا مؤهل ومكانتى العلميه زى اى مهندس قلتله لو عايز تشكرنى بجد قولى شكرا يا ...........(اسمى) من غير اى مسميات ولو عايز تدينى لقب قوللى يا استاذ وانا مش بدور على لقب زى ناس تانيه ومن ساعتها المهندس معرفش يتكلم وبقى كل كلامه معايا يا استاذ .............. وانا اقول ياهندسه ولما ينادينى باسمى اناديه باسمه لانه كان اكبر منى ب3 سنين فقط طبعا لو كان اكبر منى بكتير ونادانى باسمى اكيد هقوله ياباش مهندس برضو

هو ده الصح وهو ده اللى المفروض نتمسك بيه لغايه لما نقابتنا تتعمل بامر الله

شكرا
كلامك جميل ومعقول وانا معاك فيه لان اللقب مش كل حاجه فى الدنيا المهم المكانه والخبرة العلمية والانسان لو اثبت مكانته وبراعته فى الشغل هيكون افضل من كل مهندسين الموقع

hemo_friends
12-06-2010, 01:35 AM
مع احترامى لحضرتك تخصص المساحه بيخرج مهندسين الغلط مش فينا الغلط فى الوزاره الى دخلت المساحه فى الجغرافيا مع ارتباطهم الوثيق ببعض دلوقتى فى السعوديه مثلا تصنيف اخصائى المساحه او اى مؤهل عالى فى الجغرافيا او المساحه مهندس بغض النظر اذا كان بكالريوس هندسه او ليسانس جغرافيا مثال على الكلام ده قوات حرس الحدود السعوديه طلبت وظائف شاغره منها خبير رفع طوبغرافى المؤهل بكالريوس هندسه او جغرافيا يعنى فى بلادنا التخلفه ده الى فيها فرق ...
جامعه موسكو قسم الجغرافيا له كليه خاصه بيه لوحده اسمها الجامعه الحكوميه لتنظيم مسح الاراضى بتخرج مهندسين مساحه تدرس فيها مواد المساحه بجانب الجغرافيا والارصاد الجويه والفن المعمارى والقانون وممكن تعمل سيرش عنها فى موقع روسيا اليوم قسم الجامعات الهندسيه...صدقنى البلد الوحيده الى فيها عقد النقص ده هى بلادنا لان اساسا المصريين مش طايقين بعضهم سواء فى مصر او بره مصر.

your mind
12-14-2010, 02:27 AM
مع احترامى لحضرتك تخصص المساحه بيخرج مهندسين الغلط مش فينا الغلط فى الوزاره الى دخلت المساحه فى الجغرافيا مع ارتباطهم الوثيق ببعض دلوقتى فى السعوديه مثلا تصنيف اخصائى المساحه او اى مؤهل عالى فى الجغرافيا او المساحه مهندس بغض النظر اذا كان بكالريوس هندسه او ليسانس جغرافيا مثال على الكلام ده قوات حرس الحدود السعوديه طلبت وظائف شاغره منها خبير رفع طوبغرافى المؤهل بكالريوس هندسه او جغرافيا يعنى فى بلادنا التخلفه ده الى فيها فرق ...
جامعه موسكو قسم الجغرافيا له كليه خاصه بيه لوحده اسمها الجامعه الحكوميه لتنظيم مسح الاراضى بتخرج مهندسين مساحه تدرس فيها مواد المساحه بجانب الجغرافيا والارصاد الجويه والفن المعمارى والقانون وممكن تعمل سيرش عنها فى موقع روسيا اليوم قسم الجامعات الهندسيه...صدقنى البلد الوحيده الى فيها عقد النقص ده هى بلادنا لان اساسا المصريين مش طايقين بعضهم سواء فى مصر او بره مصر.

مع كل الاحترام ليك ولمعلوماتك لكن احب اقولك كلمه انت تقريبا قلتها احنا كمصريين ثقافتنا العلميه من زمان اوى فيها حاجتين يادكتور يا باش مهندس غير كده بطيييييييخ
وتلاقى راجل يقولك انا مش هاجوز بنتى غير لدكتور او مهندس والاب والام ايام الثانويه لابنهم يلا شد حيلك علشان تطلع دكتور ولا مهندس ولا ظابط وتشرفنا ويا سلام بقى لما تحب تمدح حد تقوله ايه يا هندسه ولا واحد فنى صحى وعايز تكبره تقوله ايه يا دكتور وكان كل الناس تابعين للمهندسين والاطباء ..

والجميل فى الموضوع الناس اللى بتدفع مبالغ طائله فى الجامعات الخاصه علشان يطلعوا دكاتره ومهندسين مع انه لو دخل اى كليه غلبانه من بتوعنا وعمل مشروع فول وفلافل هايبقى وضعه افضل كتير من مهندس حديث التخرج .....

هتسالنى الحل ايه ؟؟؟

اقولك احنا نلغى حكايه علمى وادبى ونخليها مواد مؤهله لكليات يعنى مثلا اللى ياخد رياضه 2 وفيزياء يبقى مؤهل لهندسه لو جاب 70 فى الميه وطالع وهكذا لباقى المواد يعنى الكليات تبقى اعتمادها اكبر على الميول بعد كده المجموع عارف من تصورى ان الحل ده هايجيب نتيجه بعد 30 سنه لما البلد تبقى كلها مهندسين ودكاتره من كتر اللى دخلوا هندسه وطب وتبقى الحاجات دى عاديه زى التجاره والحقوق وبالتاكيد وقتها هانقفل كليات الاداب والعلوم والزراعه والسياحه لحين وجود طلبه وتبدا قيمتنا تزيد من تانى :a1:

الخلاصه يا باشا احنا فى مصر ومش فى السعوديه ولا روسيا وملناش نقابه و اسمنا فى الموقع مساحين مؤهلنا العالى وظيفته الوحيده انك بتتعين على الدرجه التالته لما بتشتغل فى الحكومه وماحدش بيشتغل فى الحكومه اصلا يعنى الغى الميزه دى وانسى الكليه وانسى الاربع سنين وتخيل نفسك خريج معهد الهرم ولا فنى صناعى قسم مساحه واشتغل وكل عيش احسن لك لانك انت وانا فنيين مساحه يعنى مساحين دى قيمه مؤهلنا بالنسبه للمهندس والمحاسب والمحامى والمهندس الزراعى ابو 50%
ومن المستحيل انى اضحك علي واقولك انك مهندس لانك مش مهندس على الاقل فى مصر وللاسف انت مصرى الخلاصه ادعى ربنا بقى علشان يكرمنا بنقابه لانها ممكن تغير شويه شويه وبالتدريج انما كده احنا محلك سر..

معلومه كان فيه ناس كليه حقوق شغالين فى المساحه كان احترامهم من المهندسين كبييير جدا عارف ليه علشان هما مؤهل محترم ومعروف ان مساح دى مش شغلتهم اصلا ..

زعلت من كلامى انا اسف بس هقولك حلول بديله
1- انك تطنش ام الدنيا وتروح تعيش فى المملكه اختها وتبقى مهندس وتاخد وضعك وتعيش حياه كريمه وتحس بانك معاك مؤهل عالى

2- ربنا يكرمك وتشتغل وتكمل فى اى كليه جامعه مفتوحه علشان ماتبقاش مساح وممكن تبقى محاسب او محامى او مهندس حتى زراعى او ديكور او جرافيك او اعلام

اللى يعجبك

3- او حل اسهل كبر دماغك واشتغل اعمال حره ياراجل بلا مساحه بلا وجع قلب وتنطيط

4- ادعى معايا يارب يعترف بمسمان الوظيفى كاخصائيين مساحه ومش فنيين اللهم امين :a11:

hanyamer
01-21-2011, 05:44 PM
ههههههههههههههههههه كلام جميل مقدرش اقول حاجة عنة
بس قلبى قايد نار من الاوضاع اللى بنشوفها فى الشغل وكل مااروح لمدير المشروع واطالب بحقوقى واقولة انا مؤهل عالى ميزنى عن المؤهل المتوسط يرد بكل برود انت معاك كارنية نقابة المهندسين اقوله لاء يقولى تبقى مساح زيك زى المؤهل المتوسط وبعد كتر كلام يخصملى يومين ويقولى كل عيش ههههههههههههه هم يبكى وهم يضحك وشكرا

حسين جاد
12-05-2013, 10:15 AM
هو ازززى مهندس خريج اداب؟مش فاهم يعنى ااايه؟؟ معروف الكلية الوحيدة اللى فى مصر بتخرج مهندس مدنى قسم مساحة او متخصص بالمساحة بدقه هى شبرا بس ..... وبعدين ا/ hemo friend مين قال لحضرتك انه المهندس عنده نقص ؟؟؟ من خريج اداب او تجارة او حقوق .... الخ ؟؟؟ هو انا بشوف فى الموقع شباب مؤهل عالى اااه بيشتغلوا مكان المساح بس هو مش مهندس وبيعرف يشغل الاجهزة المساحيه وكمان فى عمال بيعروف يشغلوا الاجهزة كويس ....أ/ هانى امير طبعا مدير مشروع حضرتك مظلوم لانه عنده فى الموقع مهندسين وفنين وعمال فقط .... انت حضرتك عوزه يعمل ااايه غير انه بيشغل حضرتك مكان المساح مع العلم انك بتزاحم المساح فى سوق عمله .... شكرا يا فندم