المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عبث المرأة جعلها سلعة للمتعة والاغتصاب

خالد أبوسعده
11-02-2008, 11:02 PM
واع واع ااه .. مالك .. اغتصبوني .. مين .. مش عارفه ..، هكذا دائما تنتهي القضية بإغلاق الملف وتقيده لشخص مجهول ، فصفاء الماء لا يعني نقاءه ، وطول الأمل لا يعني طول الأجل ، وفضائيات هيفا ونانسي وأخواتهالا تعني قذارة الأمة العربية ، فرغم مناداة المنظمات الدولية والحقوقية المختصة بالمرأة لمحاربة الجريمة إلا أنها أصبحت تمثل ظاهرة تمتد بطول الوطن العربي وعرضه ، ولا تتجه فقط نحو المرأة إنما تعدتها لاغتصاب الأطفال ، والأمر المثير للفزع أن أغلب حالات الاغتصاب أو الاعتداءات الجنسية كانت من قبل أشخاص قريبين من الضحايا سواء في نطاق العائلة أو في نطاق السكن ، فهل انتشار جريمة الاغتصاب يرجع إلي عدم توعية المرأة والأطفال بما يحدق بهم من مخاطر ؟ أو يراجع إلي الأزمات الاقتصادية التي انعكست علي الشباب فباعدت بينهم وبين الاستقرار وقربت بينهم وبين البطالة والفراغ والضياع والأفلام الإباحية، أيا كانت الأسباب الظاهرة نحتاج إلي وقفة حقيقية وتكثيف لكل الجهود لمحاربتها والقضاء عليها.
ففي استطلاع أجرته منظمة العفو الدولية في لندن، وشمل نحو 1000 رجل وامرأة، أن السبب الأساسي لجرائم الاغتصاب التي يشهدها العالم بوجه عام ، تعود لـ"عبث المرأة" و "لباسها الفاضح"، لتتحمل، بذلك، مسؤولية تعرضها للاعتداء.
وقد تفاجئ المشاركون في الاستطلاع بأن معظم جرائم الاغتصاب لا تتم من قبل غرباء كما كانوا يعتقدون، حيث تظهر الوقائع أن 80% من هذه الاعتداءات تحدث من قبل أصدقاء، أو أشخاص معروفين من قبل الضحايا. " المصدر .. دبي - العربية.نت " .
واليكم معدل الاغتصاب بالأرقام : 80% من حالات الاغتصاب في السعودية ضد الأطفال،و تم اغتصاب 102 طفل بالمغرب سنة 1999 ، و210 طفل في عام 2001 بينما وصل العدد إلى 400 حالة في عام 2002،
واليونيسيف تؤكد اغتصاب 150 مليون طفل عربي في عام 2005. والإحصاءات الرسمية الأردنية تقر بوقوع 700 حالة اعتداء جنسي على الأطفال سنوياً ،53% من الأطفال الهنديين بين سن الخامسة والـ 18 عاماً استغلوا جنسياً ،
وفي جنوب أفريقيا تتعرض 147 امرأة للاغتصاب يوميا .وفي فرنسا تتعرض 25 ألف امرأة للاغتصاب يومياً ،ولدى 16 دولة فقط تشريعات تشير تحديداً إلى الاعتداء الجنسي ، بينما لدى عدد لا يزيد على ثلاث دول تشريعات تتناول تحديداً العنف ضد المرأة كفئة من النشاط الإجرامي في حد ذاته (بنجلادش والسويد والولايات المتحدة الأمريكية وفي بوليفيا والكاميرون وكوستاريكا وإثيوبيا ولبنان وبيرو ورومانيا والأوروغواي وفنزويلا ، يمكن إطلاق سراح مرتكب جريمة اغتصاب بموجب قانون العقوبات المعمول به في بيرو وبنجلاديش والأرجنتين والإكوادور ومصر وجواتيمالا وإيران والأردن وسوريا ولبنان وتركيا و فلسطين وفنزويلا..و تتعرض المرأة للاغتصاب في الهند بينما تقتل أخرى كل75 دقيقة ، وعادة ما تحترق حتى الموت لعدم إحضارها مهرا كبيرا بالقدر الكافي .
ويقول تقرير المكتب القومي لسجلات الجريمة ، إن العاصمة نيودلهي أقل مدن البلاد أماناً للنساء ، ففي عام 2004 وقعت بها 30% من حالات الاغتصاب ، وشهدت 457 حالة من بين 1510 سجلت في أكبر 35 مدينة رئيسة في البلاد. ووفقاً لساعة قياس الجريمة فإن جريمة اغتصاب تقع كل 19 دقيقة وتسجل حالة استعمال للقسوة من جانب الزوج وأقربائه كل تسع دقائق .وفي كل دقيقة في الولايات المتحدة، هنالك 1.3 حالة اغتصاب لنساء بالغات ، وتغتصب 78 امرأة كل ساعة في الولايات المتحدة الأمريكية أي ما يعادل 56916 امرأة شهرياً .
كشفت الدراسات عن أن 90% من حالات الاغتصاب يخطط لها سابقاً . ففي 87% من حالات الاغتصاب إما يحمل المعتدي سلاحاً أو يهدد الضحية بالموت إذا قاومته وفقاً لدراسة أجرتها مرلين وهي الوكالة المساعدة الطبية في لندن، فإنّ 3 نساء من أصل أربعة في ليبيريا تعرّضن للاغتصاب وبعض الضحايا صغيرات في سنّ الثالثة. وقالت كلير باركر، وهي المنسّقة في مجال الصحة الإنجابية في مرلين إن حوالي %50من حالات الاغتصاب هنا هن دون سنّ الـ12 .تقرير في إيطاليا : ما لا يقل عن 40% من نساء إيطاليا من أعمار 14 - 59 هن ضحايا الاغتصاب الجنسي - وتتم العمليات في المنازل والشوارع وأماكن العمل بلا تمييز .يتم الإقرار بالاغتصاب الزوجي تحديداً في 51 دولة فقط حول العالم .
إن القلب لينفطر وان العين لتدمع وان العقل ليأسى لمثل هذا العار الذي يلحق بنا كل يوم بسبب الغفلة والضياع والاحتلال , وأي مأساة اكبر من وطن مغتصب وشرف منتهك, والى متى تلبس حكومتنا عباءة العار المطرزة بخيوط الذل والهوان.والى متى يتجاهل العرب والمسلمون تطبيق شرع الله للحد من هذه الظاهرة التي أكلت مجتمعنا العربي بوجه عام ؟ .
أرجو من كل نساء وفتيات العرب أن يتقوا الله وان يتوقفوا عن تقليد الغير والآخرين والتشبه بالغرب ، وان يعلموا أن الحل الوحيد لمثل هذا الظاهرة ...

ربنا يتولانا برحمته
و يستر علي ولايانا

ميرا مار
11-03-2008, 12:39 AM
واع واع ااه .. مالك .. اغتصبوني .. مين .. مش عارفه ..، هكذا دائما تنتهي القضية بإغلاق الملف وتقيده لشخص مجهول ، فصفاء الماء لا يعني نقاءه ،إن القلب لينفطر وان العين لتدمع وان العقل ليأسى لمثل هذا العار الذي يلحق بنا كل يوم بسبب الغفلة والضياع والاحتلال , وأي مأساة اكبر من وطن مغتصب وشرف منتهك, والى متى تلبس حكومتنا عباءة العار المطرزة بخيوط الذل والهوان.والى متى يتجاهل العرب والمسلمون تطبيق شرع الله للحد من هذه الظاهرة التي أكلت مجتمعنا العربي بوجه عام ؟ .
أرجو من كل نساء وفتيات فلسطين أن يتقوا الله وان يتوقفوا عن تقليد الغير والآخرين والتشبه بالغرب ، وان يعلموا أن الحل الوحيد لمثل هذا الظاهرة ...

ربنا يتولانا برحمته
و يستر علي ولايانا

اولا : واجب ان حضرتك تقول الموضوع منقووووووووووووووووووووول
ثانيا حتى كنت اقراه الاول...
على لسانك من الموضوع "" أرجو من كل نساء وفتيات فلسطين "" يعنى واضح انك مافراتوش
وانا مش عارفة فين المصداقية ...

ثانيا هارد على العنوان اللى انا باعترض عليه بشدة.... بلاش نعمم ..
وعيب نقول كدة .. اكيد لك اخت وان ماكنش اكيد لك ام ..اظن العنوان ظالم

ثالثا ..حضرتك شوف الاحصائيات غريبة .. وتتعارض مع كلامك ..
مثلا
80% من حالات الاغتصاب في السعودية .. والله على حد علمى الزى الاسلامى عندهم لازم ومطبقين الشريعة الاسلامية(على حد علمى) طب زنب مين الحالات دى

وفي جنوب أفريقيا تتعرض 147 امرأة للاغتصاب يوميا ..
انت عارف أوبرا وينفرى مرة جابت حلقة مخصوص عن قرية فى جنوب افريقيا عايشة ع المورد دة !!!!!!!
الاسر بتبيع بناتها والبنت من سن صغيرة بتقوم بهذا العمل مجبرة ..
وعشان كدة ..المنظمات العالمية بتعتبره اغتصاب.. يعنى لا تعليق
تعالى بقى لامريكا

دول بقى ان شاء الله عبث ايه ؟؟؟
دى هيه حياتهم كدة ولا عندهم قيم دينية تمنعهم من هذا هيلجاو للاغتصاب ليه؟؟
اشهر برامجهم بتحقق فى هذة الموضوعات وتقول من الاخر.. خلل نفسى فى شخصية المعتدى..

نيجى بقى لراييى الشخصى واللى انا عايزة اوصلهولك ..

الاحصائيات والتقارير دى مش معمولة عندنا
واحنا قيمنا بتختلف ... ومعظم الضحايا هنا هتشوف انهم متواضعات جدا فى الجمال واللبس يعنى لا عبث ولا غيرة
ارحمهم شوية من الكلام دة
لكن .. نقطة نظام ..
لو كان اول واحد عمل كدة اخد مايستحق من عقاب..ماكانش دة حصل ..
طب انا هاقولك على حاجة
لو انت ماشى وفجاة لقيت اتنين واحد قالك هات الفلوس اللى معاك ..حط نفسك فى الموقف قلت له لا واتخانقت معاه ..قام مطلع مطوة وبكل بساطة .. شرح لك وشك ..بردة قاومته
ضربك ضرب فوق احتمالك .. وكتفك وشتمك وضربك وجرحك واخد فلوسك وجرى ... ها حاسس بايه؟؟
ياترى بقى انت كنت ماشى وشايل الفلوس الكتيرة اللى طمعته فيك فى ايدك مثلا؟؟؟

لا هو كدة ... دا حرامى ...!!! سرقك وسرق كرامتك وسرق سعادتك
فما بالك لما حرامى يسرق شرفك ... هو حرامى ..

lolaa fahmy
11-03-2008, 09:29 AM
بصراحه العنوان مستفز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس بعد كلام ميراماار يبقي no comment

ميرا مار
11-03-2008, 12:58 PM
بصراحه العنوان مستفز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس بعد كلام ميراماار يبقي no comment

ماعندكيش فكرة العنوان تعبنى قد ايه...
وعموما يارب كل انسان يكون بيفكر بنفس الاسلوب يبدا يفكر تانى..
شكرا يا لولا على تصديقك على كلامى

ميرا مار
11-03-2008, 01:50 PM
ماتزعلش يا ايمن

واضح انه ناقل الموضوع على عنوانه
من احد المتزمتين وانا كان ممكن ببساطة احذف الموضوع ..لكن بالطريقة دى ماكناش هنعرف نرد على مثل هاى مواضيع
خللى ردودنا هنا تعلن عن ارائنا وتوقف كل انسان مابيفكرش عند حدة ..
وانا معاك ولا اعرف مين كتب الكلام دة لكن باعتذر لكل الفلسطينيات لانهن اخواتنا..
بس على فكرة واضح ان الموضوع دا كاتبه حد منهم .. يعنى اخد الاحصائيات وبعدين وجه كلامه ليهم
الموضوع عام مش حكاية جنسية دى قضية امراة ..

خالد أبوسعده
11-03-2008, 08:12 PM
يا جماعه انا اسف لو كنت استفذتكم
و الموضوع منقول فعلا
بس انا قريته كله و الله ما عدا الكام سطر الاخرنيين
لان الموضوع كله من اوله لحد اخر سطرين كلام مفهوش عيب
و مش بيعمم علي كل البنات
دا بس بيتكلم علي الى لبسهم مش مظبوط بس
و بعدين السعوديه مش مكه و المدينه فقط
و الي سافر السعوديه يعرف كده كويس
و علي فكره الاغتصاب حاجه
و التجاره في الموضوع دا حاجه تانيه
لان جنوب افرقيا مش قريه واحده بس

و انا اسف للي قرأ الموضوع و فهمه غلط
و علي فكره انا عدلت كلمه فيه ممكن تريح شويه

خالد أبوسعده
11-03-2008, 08:15 PM
و اعتقد ان النسب دى مكتوب جنبها المصدر

eslam mamdouh
11-04-2008, 12:47 AM
بعد ازن حضراتكم عندى تعليق بسيط

ليه التزمت وليه التسيب

الاعتدال فى كل شى واجب

ولكن انا ارى وبصراحه شديده ان وجود نوع من انواع الملابس المعينه التى ترتديها البنات يكون سبب مباشر وغير مباشر لما يحدث فى المجمتع من مصائب حضراتكم عارفينها.

وبصراحه اكتبر دى منظومه مترابطه اراد بها اعدائنا ابعدانا عن اهدافنا الاساسيه

اولا مفيش تعليم

غياب القيم والاخق الاجمتعيه

غياب الوعى الدينى السليم

غياب القدوه والاقتاء بالغرب فى كل شى غير سليم , مع ترك اساسهم السليم فى العمل

واضف الى ذلك ظهور الفيديو كلبات والافلام التى لا تهتم بمادئنا وقيمنا الاجتماعيه

ببساطه شديده......وبغض النظر عن الموضوع باكمله

عايز اقول ان فى ملابس سيدات شيك جدا وانيقه جدا وفى غايه الاحترام واكيد كلنا بنشوفها

واسف على الاطاله والف شكر لحضراتكم

eslam mamdouh
11-04-2008, 12:51 AM
على فكره الموضوع مفهوش شى سيى جدا يا جماعه

الموضوع جيد وكان واجب على خالد انه يكتب منقول

ولكن من جهه اخرى فى الفاظ مكنش يصح تتكتب فى الموضوع

وراجو من خالد اعاده صياغه الموضوع بالشكل اللى هو شايفه صحيح

AYMAN GAMAL
11-04-2008, 12:52 AM
شكرا يا اسلام هوة ده الكلام اللي كان من المفروض انه يتوضح من الاول

وانا بشكر خالد انه عدل الموضوع

وانا حذفت تعليقي السابق

شكرا يا خالد

ميرا مار
11-04-2008, 02:54 PM
طبعا عندك حق يا اسلام
وهو دة اللى احنا بنتكلم عنه
وفعلا الموضوع اتعدل
وباشكر موبوتو على التعديل ..
والحقيقة الرد كان على قد العنوان..
لان الاغلبية العظمة فى مجتمعنا محجبات حتى لو مش حجاب شرعى اكيد لكن على الاقل افضل بكتير من النماذج اللى بنشوفها
فى الافلام مثلا وطريقة لبس الفنانات
ربنا يهدى الجميع

وبردو ارجع واقول .. مش عشان حرامى ساكن قدامة واحد مليونير ..يروح يسرق جارة المسكين الفقير..
واللا ايه رايك؟؟
اظن لازم يتعاقب ..

خالد أبوسعده
11-04-2008, 09:41 PM
ما هو دا الي انا قصدى عليه
الموضوع بيتكلم عن قله في المجتمع
مش عن اغلبيه المجتمع
و انا بشكركم علي ردكم علي الرغم من انه كان شديد شويه
بس كان مفيد جدا و استفدت منه فعلا