المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلاب الكليات النظرية...أخرهم "أفراد أمن"

MUHAMED SAMY
12-28-2010, 01:10 AM
بعد 15 سنة تعليم يشتغلو أفراد أمن

قالت عائشة عبد الهادى وزيرة القوى العاملة والهجرة، إن خريجى الكليات النظرية كالآداب والحقوق "ليس لهم مكان فى الوظائف الحكومية والقطاع العام"، ودعتهم للعمل كـ"أفراد أمن" بالمولات التجارية.
ووجهت عائشة عبدالهادي دعوة صريحة لخريجى الكليات النظرية، فى برنامج 90 دقيقة على قناة المحور الذى يقدمه الإعلامى معتز الدمرداش، للعمل كـ "أفراد أمن" بالمولات التجارية، لأن "هذا هو المتاح"، على حد قولها.
وأكدت عبد الهادى أن خريجى الكليات النظرية "ليس لهم مكان فى الوظائف الحكومية والقطاع العام"، لذلك شدد أمين لجنة السياسات جمال مبارك، فى اجتماع لجنة الاستثمار والتشغيل على ضرورة تعميق قيمة العمل وتغيير مفهوم ثقافة العمل العام، قائلا: "لابد أن نقبل الوظيفة والعمل وأن نطور من أنفسنا فيما بعد لأن هذا هو المتاح".

بجد حاجة تحزن

وبحمد ربنا انى فى قسم الجغرافيا
وان شاء الله أشتغل
لــــــــــــكن خلى الدولة بحكومتها تتحمل المترتب على ذلك
وأخر تلك النتائج
هـــــــى الـــــجـــــواسيس
غير السرقة والنصب
ووووووو.......

MUHAMED SAMY
12-28-2010, 01:17 AM
بــــــــعض تعليقات القراء

لاسم : موفق ابوالوفا

طبعاً عنها حق ولاكن نسيت تكمل الجملة بحيث تقول (((اصحاب المؤهلات النظرية الذين ليس لديهم واسطة))) كدا تبقى الجملة صح لان خريجة دبلوم تشتغل علاقات عامة بالقناة الثامنة لان لديها واسطة وغيرها الكثير وان ارادت الدكتورة الكثير يمكنها ان تراسلني على الايميل

الاسم : طفشان وقرفان

تسلمي لية ياوزيرة ويسلملي كل الوزرة المصريين هو ده الكلام عشان كدا انا قرفان وطفشان فالخليج واتمنى انى مرجعش تانى لبلدي للاسف انا بجد قرفان --- شكرا لللمسؤلين ----- والله حرام عليكم -حسبي الله ونعم الوكيل

الاسم : حرام عليكى

يعنى اتعلم 16 سنه واجيب جيد جدا علشان ابقى افراد امن حسب الله ونعم الوكيل طيب انا بنت اشتغلها ازاى

الاسم : القبطان

ولا تسوى ساعه من رعب الثانويه العامه نلغيها بقى ونوفر القرشين للعيال بلا تعلم بلا غلب ودوشهاهو العيل يادوب يفك الخط وينزل يشتغل اى صنعه

الاسم : حزييييييييييييييييين

انا بشتغل نفسى ومحدش بيشتغلها

الاسم : المواطن مصري!!!!

ما تقولش ايه اديتنا مصر قول هتعمل فينا ابه مصر!!!!!

الاسم : علميه

انا خريجه علوم ومعايا دبلومه في الكمياء التحليليه وبشتغل ست بيت ولا انا كليه نظريه وانا مش واخده بالي

الاسم : محمد المصري

70% من خريجي الكليات خريجي كليات ادبية يعني بمعني اصح 70% من خريجي الجامعات يقعدوا جنب مامتهم ياما يقفوا حراس عل الابواب بس فالحين نرتقي بالعلم وندفع فلوس عشان في الاخر نقعد عل الابواب حراس امن حسبي الله ونعم الوكيل فيكم لوكانت البلد بقيت كده حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ارجو النشر

mohamed ali
12-28-2010, 02:40 AM
طيب ليه بقا الكليات النظرية شغالة ميتقفل المجمع النظرى احسن

ايييييييييه الهبل دا

حنين الحياة
12-28-2010, 11:55 PM
:a7::a7:

esraa marey
12-29-2010, 04:19 PM
خلاص يبقى يغيروا من اسم كليات النطرية ل كليات افراد الامن
الى يسمع الكلام دا يقوا ان خريجى الكليات العلمية مش ملاحقين من كتر عروض الشغل ال بيلاقوه والشغل متوفر لهم
وان مش معظم المهندسين والدكاترة بيشتغلوا فىالول العربية
اقول ايه بس
"ام الدنيا"

Marwa Mahmoud
12-29-2010, 05:00 PM
أكدت وزارة التربية والتعليم تخليها عن خريجي كليات المعلمين مستقبلاً ومعاملتهم كغيرهم من خريجي الجامعات.

وقالت إنه سيتم توظيفهم عن طريق وزارة الخدمة المدنية حسب الاحتياج والوظائف المعلنة، مشيرة إلى أن دور الوزارة سيقتصر فقط على استقبال المرشحين على الوظائف التعليمية وتوزيعهم، ولن تتولى أي ترشيح لأي من خريجي المعلمين، نظراً لأن كلياتهم باتت تحت مظلة وزارة التعليم العالي.

أعتقد مفيش كلام يتقال
بعد الكلام ده
للأسف هي دي بلدنا

وكويس أن الخرجين لاقين شغل كأفراد أمن

ربنا يرحمناا

شكرا لحضرتك جداا علي طرحك لقضية مهمة بتهمنا كلنا

جزاك الله كل خير

MUHAMED SAMY
01-21-2011, 12:19 AM
شــــــــكــــــــرا لتفاعلكم

el mosikaro
02-12-2011, 04:52 AM
ما اعرفش لما بااشوف الست ديه باحس بغثيان الحقيقة

ربنا يهدي كل اللي زيها او يا خدهم اخذ عزيز مقتدر

sandra_sa
02-12-2011, 05:46 AM
مستقبل باهر هو ده الى هى قدرت عليه بس هى ان شاء الله حتتغير مع النظام الجديد وتبقى الدنيا تمام باذن الله

smart girl
02-12-2011, 10:05 AM
الاسم : حزييييييييييييييييين

انا بشتغل نفسى ومحدش بيشتغلها
ههههههههههههههههههه بحية بجد :a34::a11::a11:
لا فى الاسوء يا محمد ..لما سَـافرت بنات مصرين متعلمين للخارج ( مش فاكرة الكويت تقريبا ولا فين )
عشان تشغلهم خدامين هناك
يدوبك ..الشباب أفراد أمن والبنات خدامين وكمان مش فى بلدهم

االحمدلله ربنا رحمنا :a3: