المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصرى يخاف ع بلدة

mohamed ali
02-02-2011, 11:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

العين تدمع ع كل مايحدث فى مصر فى الوقت الحالى

ياجماعة انا ضدد الرئيس قبل الانتفاضة والتوريث وطلعنا مظاهرات وعملنا اللى مقدرش

ابائنا يعملو انا ليا الشرف ان جيلى قدر يصنع الفرق و يجعل للشباب نصيب كبير جدا فى الاستماع الى ارائهم

من خلال انتفاضة 25 يناير فهو من افضل الايام اى حد كنت تسألة قبل كده وتقولة

الرئيس حيعين نائب او يقيل الوزراة او يعين وزير ثقافة جديد يضخك عليك , طلعنا فى مظاهرات وتعرضنا للضرب

والقنابل الميسلة للدموع وطلبنا الريس بااقالة وزارة الفساد وحل مجلسي

الشعب والشورى تعديل الدستور وعدم ترشيح الرئيس لفترة قادمة .

دالواتى اقول ان الانتفاضة نجحت من يومها الاول دا الجانب المشرف للانتفاضة

الجانب المظلم هو التخريب الذى لحق فى البلاد والذى يدمع ويدمى له القلب.

بعد خطاب الرئيس الاخير واعلانة عندم نيته ع الترشح وتعديل الدستور و تطبيق الطعون المقدمة ضدد المجلس الحالى

خلاص الناس اللى اعتصمو فى التحرير يروحو مطالبنا اتحققت ولازم ننقذ البلد دى من الخراب اللى فيه

انا ضدد الناس اللى قاعدة دى وانا مش معاهم اعطو الحكومة الجديدة فرصة تثبت نفسها

ولو حصل اى خلل وتراجع فى الوعود حتلاقى مش 8 مليون نزلو لالالا ممكن تلاقى اكثر من كده

والشارع موجود , لازم الناس دى تروح لان التنحى ليس الحل .

التحرير لازم يكوم لسان حال الشباب ومطالبهم وليس هو المكان الذى يدير دولة باكملها

اعطو الرئيس الفرصة ان ينهى الرئاسية له بشرف دا راجل عمل حاجات كتير للبلد

وبردو لة سلبيات اصبروو دااحنا صبرنا 30 سنة مش حنقدر نصبر لغاية شهر 11

فى النهاية اقول للناس المعتصمة ودى اغلبها جماعة الاخوان المسلمين و المعارضة و بعض الحركات الاخيرى

دى ناس ليها ثأر مع النظام انا نجحنا فى مطالبنا انقذو مصر كفاية خراب ودمار, الاقتصاد وقع والبورصة خسرت المليارات

عايزين نصلح الدمار والخراب الواقفين فى التحرير دول مش عايزين اصلاح لا عايزين تخريب

واحراق البلاد

واسف ع الاطالة بس لازم اقول الكلام دا من منطلق اني مصرى يخاف ع بلدة

alaa eid
02-03-2011, 03:26 AM
يارب ينصرها ويحميها
والشباب تعطي فرصة لتنفذ مطالبهم

sandra_sa
02-03-2011, 05:09 AM
ربنا يحمى مصر بس مع الاسف يا محمد الشباب الى طلع المظاهرات دى شبابا متحرض وملعوب فى دماغه حتى لما جه يعبر عن الظلم الى جواه مكنش من نابع منه هو بس نقدر نقول انه اسفر بنتيجه هائله وكنا نتمناه من زمان بس فعلا الى بيحصل دلوقتى فى ميدان التحرير ده عيب اوى خالص الراجل قال انه مش حيرشح نفسه ايه لازمته بقى كفايه كده كده خراب ودمار وربنا يسلمك يا مصر ويحفظ ااولادك الاوفياء ويحرسك يا حبيبتى

هدى على
02-03-2011, 08:52 AM
ربنا يستر فعلا بتوع ميدان التحرير دولت معادين للوطن ومش خايفين علية

amir
02-03-2011, 11:40 AM
انا اختلف معاكم فى نقط واتفق فى نفط
( نقط الاتفاق )
الناس الى فى ميدان التحرير لازم يمشوا لان الموضوع كبر اوى اوى اوى وبدا يدخل فيه ايادى غريبه وخفيه واجنبيه
(نقط الاختلاف )
1_الشباب دول وانا واحد منهم محدش لاعب فى دمخهم واى حد حيقول كده حسائله سوال واحد ((هل ياترى انت فيه حد لاعب فى دماغك ))
هما زيك بالظبط اذا ماكنتش انت واحد منهم
2_ لازم الرئيس مبارك يتنحى و يقدم للمحاكمه العسكريه والتى تحكم عليه بالاعدام (ان شاء الله )

حسبى من الدنيا رضاك
02-03-2011, 12:59 PM
اللى صادق فى كلامه ينفذ مش يتكلم مش هيرشح نفسه يعنى يقيل نفسه ووزارة ايه اللى اتغير 7 من اهم الوزارات لسه موجودين الوزرة بتاعتهم وعلى راسهم وزراة ابترول والقوى العاملة والاعلام الاعلام اللى بيغسل عقول الناس
ومجلس ايه اللى هو مستنى الطعون المحكمة الدستورية العليا بعد الانتخابات بمدة اصدرت قرارا ببطلان المجلس والمجلس ماتحلش
وبعدين مواد ايه اللى هتتغير المجلس الفاسد اللى هيغيرها ولا هو ؟؟؟
هو ايه اللى هو عمله اصلا ياجماعة انا مشفتش ولا طلب اتنفذ كله على بعضه كل طلب حته منه بس

واكبر دليل على كلامى واللى حسسنى ان كلامى صح راى رئيس وزراء تركيا اردوغان لمّا قال ان ده مش كفاية انا بثق فى الراجل ده جدا وفى طريقة تفكير ربنا يرزقنا واحد زيه
وبعدين حرام عليكم بعد كل الجرحى والشهداء دول عايزيين الناس تتراجع ده احنا نبقى بنضيع عمرهم هدر يا جماعة بالله عليكم ركزوا فى الكلام اللى بتسمعوه وماتصدقوش كله

حسبى من الدنيا رضاك
02-03-2011, 01:02 PM
لا لا يا هدى معلش مش كلمة تطق فى دماغ حد يقولها هم منين دول اللى معادين الوطن الشباب اللى مش لاقى شغل ولا حراميتها اللى بعتوا البلطجية

حسبى من الدنيا رضاك
02-03-2011, 01:12 PM
ربنا يحمى مصر بس مع الاسف يا محمد الشباب الى طلع المظاهرات دى شبابا متحرض وملعوب فى دماغه حتى لما جه يعبر عن الظلم الى جواه مكنش من نابع منه هو بس نقدر نقول انه اسفر بنتيجه هائله وكنا نتمناه من زمان بس فعلا الى بيحصل دلوقتى فى ميدان التحرير ده عيب اوى خالص الراجل قال انه مش حيرشح نفسه ايه لازمته بقى كفايه كده كده خراب ودمار وربنا يسلمك يا مصر ويحفظ ااولادك الاوفياء ويحرسك يا حبيبتى

مين اللى معلوب فى دماغه يا سمروالله انتو الاعلام اللى لعب فى دماغكم ولعب لعب تقيل كمان هو انتى سمعتى الست بتاعة المحور ولا ايه
فكرى فى كلامها دلوقتى اشمعنى طلعت دلوقتى ووطنيتا نقحت عليها بعد خطاب الرئيس وتعاطف ايه اللى اللى هو اكتسبه بعد الخطاب دى مراوغة عسكرية الناس دى اتعملت مع يهود يا ماما
وبعدين هو السببب فى كل القتلى حسبنا الله ونعم الوكيل بالبطجية بتوعه واكبر دليل انهم تبع السلطة منبن جابوا المتفجرات المسيلة للدموع دى والمولوتوف الحاجات دى بتبقى مع الشرطة بس هتقولى يمكن سرقوها طي والناس اللى مسكوهم واعترفو ا انهم تبع الشرطة
وبعدين الخراب والدمار كله يتصلح بغذن المولى عز وجل كل حرب ولها ضحايا وشهداء والشباب بيحربوا الفساد اكبر حرب فى مصر وربنا ميضيعش دمهم هدر يارب

وحسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم

mohamed ali
02-03-2011, 02:17 PM
يارب ينصرها ويحميها
والشباب تعطي فرصة لتنفذ مطالبهم

يارب ياالاء والف شكر ع مرورك

smart girl
02-03-2011, 02:23 PM
مبدئيا انا مع ان الشباب يمشوا مش عشان ان المطالب اتنفذت ... مفيش اى حاجة اتنفذت على فكرة ومفيش اى ضمانات ولغاية اخر وقت فى استهزاء واستحقار بينا وبمطالبنا والدليل .. الحكومة اللى اتقال انها هتقيل ودى كانت مجرد تعديل وزارى مش اكتر اتنين تلاتة مشيوا وحتى الوشوش الجديدة كانوا مساعدين للناس القديمة ...ولكن انا بقول ان الشباب يمشوا لان هما فقدوا الامل معانا وكل محاولتهم بتفشل
وبدءوا مرحلة التقتيل فينا

اعرفك عليا الاول
اسمى سمر عندى 23 سنة دفعت 2009 شعبة مساحة جامعة اسكندرية مليش علاقة بأى حزب من الاحزاب
مصرية وافتخر
وبقول لحضرتك ياريت الرأى دة تعيدى التفكير فى لأن شباب ميدان التحرير اللى بتقولى انهما معادين للوطن هما اللى كانوا واقفين قدام كل شارع وتحت كل بيت وبيحموا لما اتفتحت السجون وسايبوا البلطجية علينا عشان يخوفونا ويسكتونا ويعقدونا فبيوتنا .. وهما نفسهم اللى بيطالبوا بحياة كريمة ونهاية للفساد وهما اللى ماتوا شهداء ومفيش جملة واحدة ولا كلمة حتى اتقالت فحقهم فالخطاب الاخير ومينفعش احنا كمان نيجى فالاخر ونقول معادين
وعيب اوى لما يتقال ان فى قوى اجنبية وهى اللى بدمر وتكسر وبتعمل كل دة ... هاتوا السيناريو كدة من اول مالشرطة كانت بتضرب المتظاهرين وبتموتهم وانقطاع التليفونات والنت عشان المتظاهرين متتجمعش والمظاهرات ماتمش ..و الشرطة اللى اتبخرت كلها فوقت واحد وبعدها حرق السجون كلها برضو فوقت واحد فكل المحافظات "واللى من المنطقى جدااااااااااااا لو الواحد كان مسجون والباب اتفتحلة اول حاجة هيعملها هيجرى ويستخبى مش يبقى هدفة تخويف الناس " والقنوات الاولى والمصرية اللى عايشة فكوكب اخر و بتتعامل مع الشعب على انة معندوش وعي وتكدب و تجيب صور للنيل وكام واحد رايحين يتصوروا تحت مبنى التليفزيون ويقولوا نعم لمبارك ...والناس المؤيدين لمبارك واللى راحوا ميدان التحرير مش عشان يعبروا عن رائيهم ماكان فى اماكن كتير يقدروا يعبروا فيها ولكن كانت الاهداف اخرى ...وبالرغم من موقف القنوات المصرية المغيبة الا انها كانت اول قناة تقول ان فى كرات نارية هتقذف على المتظاهرين ..احداث كتير لو اتقالت هنعرف كويس جدااا مين هما المعادين
ولازم الشباب اللى فى ميدان التحرير تمشى

mohamed ali
02-03-2011, 02:28 PM

بصى ياسمر يوم 25 يناير كلنا نزلنا وكنا ضدد النظام وكان لينا مطالب يوم الثلاثاء بالليل بعد خطاب الرئيس

انا من ضمن الشباب وجت ان مطالبى اتحقق والريس وعد وهو مش حيضحى بالتاريخ اللى عملة كلة عشان فترة رئاسية تانية

يبقى لزمة الاعتصام ايه . الف شكر ياسمر ع مرورك ومشاركتك

مين اللى معلوب فى دماغه يا سمروالله انتو الاعلام اللى لعب فى دماغكم ولعب لعب تقيل كمان هو انتى سمعتى الست بتاعة المحور ولا ايه
فكرى فى كلامها دلوقتى اشمعنى طلعت دلوقتى ووطنيتا نقحت عليها بعد خطاب الرئيس وتعاطف ايه اللى اللى هو اكتسبه بعد الخطاب دى مراوغة عسكرية الناس دى اتعملت مع يهود يا ماما
وبعدين هو السببب فى كل القتلى حسبنا الله ونعم الوكيل بالبطجية بتوعه واكبر دليل انهم تبع السلطة منبن جابوا المتفجرات المسيلة للدموع دى والمولوتوف الحاجات دى بتبقى مع الشرطة بس هتقولى يمكن سرقوها طي والناس اللى مسكوهم واعترفو ا انهم تبع الشرطة
وبعدين الخراب والدمار كله يتصلح بغذن المولى عز وجل كل حرب ولها ضحايا وشهداء والشباب بيحربوا الفساد اكبر حرب فى مصر وربنا ميضيعش دمهم هدر يارب
وحسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم

كلام حضرتك يحرم بس مش صغيرين احنا عشان حبت اغانى تغير فكرنا انا اتفرجت ع جميع القنوات الاخبارية وشوفت المبالغات فى التغطية سواء من التليفزيون

المصرى او الجزيرة مثلا اللى فى والناس خايقة ومرعوبة فى بيتها بدل ماضمن الناس وتجيب الناس اللى القوات المسلحة قبضت عليها عشات تهدى لالالا ازاى ولع اكتر

ثانيا انتى مش ملاحظة ان البلد خربت اه باذن الله تتصلح بس لازم نصبر شوية ومطالبنا اتحققت الراجل دا انا احترمته بعد خطابة كان ممكن يعمل زى ناس كتير

يأمر الجيش بضرب الميدان واو يهرب لكن انا وافق ع الطلابات .

الناس بتوع التحرير الناس اللى بيجلها الاكل لغاية عندها تسمية وطنية ولا ناس عايز تصفى حسبها مع الناس

الناس دى لو خايفة ع البلد كانت تمشى وتصبر ع الحكومة وطرييق الشارع موجود لو حصل اي خلل او تراجع فى الطلابات

الف شكر لحضرتك ع المرور

mohamed ali
02-03-2011, 02:32 PM

لا ياهدى دول مصرين وفيهم ناس عايزة تمشى ع فكرة بس فى ناس زى الاخوان او حركة كفاية مثلا او الوطنية للتغير

عايزه تستغله الشباب دول عشان تصفى حسباهم معاهم

حنين الحياة
02-03-2011, 03:08 PM
ربنا يستر وتعدي الايام ديه علي خير......فاكرين لما كنا عايشين في هدوء وسلام يارب الايام ديه ترجع ومصر ترجع احسن من الاول..........اسرائيل بتقول في احد الوثائق انها هتستولي علي الوطن العربي اما تنقسم مصر لجزئين وانتم فاهمين.............بلاش الاختلاف الي موجود دلوقتي فاكروا في مصر والي بيحصل ليها واستغلال الدول التانيه الموقف..........اصبروا احنا صبرنا 30 سنه..........شوفوا حالنا الاول وحالنا دلوقتي..........شوفوا نظرتنا للدول المحتله والي بيحصل فيها لما كنا بنشفها في التليفزيون ونظرتنا لنفسينا دلوقتي:a25:

حسبى من الدنيا رضاك
02-03-2011, 05:06 PM
بصى ياسمر يوم 25 يناير كلنا نزلنا وكنا ضدد النظام وكان لينا مطالب يوم الثلاثاء بالليل بعد خطاب الرئيس

انا من ضمن الشباب وجت ان مطالبى اتحقق والريس وعد وهو مش حيضحى بالتاريخ اللى عملة كلة عشان فترة رئاسية تانية

يبقى لزمة الاعتصام ايه . الف شكر ياسمر ع مرورك ومشاركتك

كلام حضرتك يحرم بس مش صغيرين احنا عشان حبت اغانى تغير فكرنا انا اتفرجت ع جميع القنوات الاخبارية وشوفت المبالغات فى التغطية سواء من التليفزيون

المصرى او الجزيرة مثلا اللى فى والناس خايقة ومرعوبة فى بيتها بدل ماضمن الناس وتجيب الناس اللى القوات المسلحة قبضت عليها عشات تهدى لالالا ازاى ولع اكتر

ثانيا انتى مش ملاحظة ان البلد خربت اه باذن الله تتصلح بس لازم نصبر شوية ومطالبنا اتحققت الراجل دا انا احترمته بعد خطابة كان ممكن يعمل زى ناس كتير

يأمر الجيش بضرب الميدان واو يهرب لكن انا وافق ع الطلابات .

الناس بتوع التحرير الناس اللى بيجلها الاكل لغاية عندها تسمية وطنية ولا ناس عايز تصفى حسبها مع الناس

الناس دى لو خايفة ع البلد كانت تمشى وتصبر ع الحكومة وطرييق الشارع موجود لو حصل اي خلل او تراجع فى الطلابات

الف شكر لحضرتك ع المرور

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا زميلى على الاحترام المتبادل ولكن لى بعض النقاط لم اقصد على الاطلاق باستخفاف بعقل احد اوانى بقول انه صغير لا بس مع احترامى الشديد لحضرتك لازم تكون على الحياد يعنى نعترف ان وسائل الاعلام ذات تاثير كبير على عقول من امامها وبتكرار بعض المعلومات على المحطات الارضية الناس بتصدقها يعنى بعد غذنك لازم نعترف بتأثير الاعلام مش قصدى الاستخفاف بعقل اى حد بس فى ناس بتعرف تفصل كويس بين مشاعرها وعقلها
وانا مع حضرتك ملاحظة ان البلد خربت وحزينة اشد الحزن على بلدنا بس برده مع احترامى الشديد لحضرتك مين اللى خربها مين اللى حرق الاقسام مين اللى هرب المساجين ومسجلين الخطر مين اللى له مصلحه ان الناس تنشغل بهم اللاكل والشرب والامن وتنسى امر السلطة والفساد والوطن والسرقة والامراض والاحتكار مين اللى غيب الشرطة من الشوارع
اسمح لى زميلى اقول لحضرتك اللى عمل كده هو اللى وصل البلد للحال ده

ثانيا وبعدين اعتراضى مع سيادتك فى نقطة ان كل شى اتحقق
1* طلب تنحى الرئيس عن الرئاسة لم ينفذ هتقولى عين نائب رئيس هقل لحضرتك كويس جدا الشباب والاحزاب المعارضة وافقوا ان الرئيس يتنحى ويمسك بدلا عنه النائب بشرط تعيين لجنة من الحكماء كعمرو موسى -محمد حسنسن هيكل بعض رموز المعارضة -دكتور احمد زويل -دكتور البرادعى كلجنة مراقبة للحكومة المؤقتة الحالية عشان محدش يقول ان هيبقى فى فراغ سياسى وان البلد هتخرب وانه الوحيد اللى بيعرف يتعامل مع الامريكان والاسرائيلئن لا عمر سليمان هيتعامل معاهم كفترة مؤقتة
2*طلب حل مجلس الشعب هو لم ينفذه كما طلب الشباب هتقولى هو هيستنى امر المحكمة فى الطعون المقدمة هقول لحضرتك ان المحكمة الدستورية العليا اصدر قرار بعد الانتخابات ولا اتذكر تاريخ الحكم ببطلان مجلسى الشعب والشورى ولم ينفذ القرار كعادة الاحكام فى بلدنا لم تنفذ كما ان الامر لا يحتاج لمحكمة لانه معروف عالميا ان المجلس لا يصلح ان يكون مكون اكثر اعضائه من حزب واحد ده المجلس كله وطنى
3* الغاء قانون الطوارئ لم يقوم بإلغاء ذلك القانون رغم ان الامر بيده لو فعل هذا لهداالناس بعض الشئ
4*تعديل المادة رقم 76 و77 من الدستور من سيقوم بتعديل هذه القوانين مجلس الشعب والشورى الساقط شرعيتهم ام هو نفسه فقد اقترح الشباب تنحيه وينوب عنه النائب ويحل المجلس ثم تيدا مرحلة تعديل القوانين وهو لم يفع ايامن هذه الاشياء
5* اما بالنسبة للتغير الوزارى هلى ترى من تغير فى الوزارة فالوزارة بها 7 وزراء من القدامى اهمهم وزارة البترول اللى صدر لها حكم بمنع تصدير الغاز لاسرائيل والقرار لم ينفذ يعنى بساعد عدوى اللى بيقتل اخويا المسلم ووزيرة القوى العاملة والله الست قامت بالقضاء على البطالة بأكملها فى البلد دى حتى مخفضتهاش دى زادت فى عهدها ولماذا لم يتم القبض على احمد عز وامثاله
ثالثا الجيش يستحيل ان يستجيب للرئيس فى ضرب الميدان اولا لان الجيش لا يقتل ابنائه فهو يتمتع بثقة كبيرة جدا لديهم ثانيا الرئيس لا يمكن ان يامرهم بذلك حتى لا يدان امام محكمة العدل الدولية بصفتة الرجل العسكرى الاول والذى له حق اصدار ذلك القرار

مقدرش ارد على حضرتك فى نقطة الاكل انا معرفهاش والله وحتى اللى اتكلموا عن ذلك غير مؤكد
ازاى تصبر على الحكومة وهى صبرة عليها 30 سنة ولم تغير شئ زميلى العزيز كن منصفا فى رايك ولا تجعل المشاعر تتحكم بك فلكل حرب ضحايا وضحايانا هم شهداء بغذن الله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
واشهد الله الواحد الاحد انى لا انتمى لاى حزب او جماعة فانا مثلى مثلكم اريد ان ارى مصر متقدمة فى جميع المجالات

sandra_sa
02-03-2011, 05:47 PM
عمتن يا جماعه انا مصريه وعارفه ان المصرين جدعان اخر حاجه وما فيش زيهم فى الدنيا بس بجد الموضوع زاد وبقى ضدننا كنا وانا بحب مصر اوى وزعلانه على الى بيحصل لشبابنا ده ودمهم الى بيروح وهما بيحربوا بعض مش عدو ليهم وكنا هنا فى مركب واحده والى حيرسى عليكوا حيرسى عليا وربنا يوفقنا الى الخير والنصر على انفسنا وبشكرك جدا يا محمد

مى الشورى
02-03-2011, 08:06 PM
( نقط الاتفاق )
الناس الى فى ميدان التحرير لازم يمشوا لان الموضوع كبر اوى اوى اوى وبدا يدخل فيه ايادى غريبه وخفيه واجنبيه
(نقط الاختلاف )
1_الشباب دول وانا واحد منهم محدش لاعب فى دمخهم واى حد حيقول كده حسائله سوال واحد ((هل ياترى انت فيه حد لاعب فى دماغك ))
2_ لازم الرئيس مبارك يتنحى و يقدم للمحاكمه العسكريه والتى تحكم عليه بالاعدام (ان شاء الله )

حضرتك تفضلت وقلت انك عندك نقاط اتفاق ونقاط اختلاف
وكان الاتفاق ان الناس فى ميدان التحرير تمشى لان الموضوع كبر اوى
وزعلت او مش موافق على انهم ملعوب فى دماغهم
لو مش ملعوب فى دماغهم زى ما بتقول فليه حضرتك مش قاعد معاهم
لان معنى كلمتك دى انهم عندهم حق فى اللى بيقولوه
اما بالنسبة لاعدام الريس فاحب اقولك ان اقرب الناس ليك لازم تخاف منك
وهسالك سؤال واحد ايه اللى الريس قام بيه يستحق عليه الاعدام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وياريت يكون سببك شئ تانى غير الفقر والامراض والغلاء والبطالة
لانى احب اقولك ان كل دى حاجات موجودة فى العالم كله بدرجات ونسب
اه واوعى تستثنى نفسك من المنظومة الفاسدة لاننا كلنا مشاركينا فيها

مى الشورى
02-03-2011, 08:13 PM
[quote=حسبى من الدنيا رضاك;285739]
اللى صادق فى كلامه ينفذ مش يتكلم مش هيرشح نفسه يعنى يقيل نفسه ووزارة ايه اللى اتغير 7 من اهم الوزارات لسه موجودين الوزرة بتاعتهم وعلى راسهم وزراة ابترول والقوى العاملة والاعلام الاعلام اللى بيغسل عقول الناس
ومجلس ايه اللى هو مستنى الطعون المحكمة الدستورية العليا بعد الانتخابات بمدة اصدرت قرارا ببطلان المجلس والمجلس ماتحلش
هو ايه اللى هو عمله اصلا ياجماعة انا مشفتش ولا طلب اتنفذ كله على بعضه كل طلب حته منه بس

واكبر دليل على كلامى واللى حسسنى ان كلامى صح راى رئيس وزراء تركيا اردوغان لمّا قال ان ده مش كفاية انا بثق فى الراجل ده جدا وفى طريقة تفكير ربنا يرزقنا واحد زيه
وبعدين حرام عليكم بعد كل الجرحى والشهداء دول عايزيين الناس تتراجع ده احنا نبقى بنضيع عمرهم هدر يا جماعة بالله عليكم ركزوا فى الكلام اللى بتسمعوه وماتصدقوش كله
[/quot

مش هطول على حضرتك بما انك معجب برئيس وزراء تركيافانصحك
تروح تعيش تحت ولايته وحكمه
اما بخصوص تنازل مبارك فاحب اقولك انه انسان عسكرى وراجل قوى
قبل كل شئ وعمره ما يتراجع او ينسحب
واعتقد انك لو كنت محارب فى صميمك عمرك ما كنت تطلب منه كده
او حتى تنتظر منه الانسحاب لانك كنت سوف تعى مدى حجم طلبك وعواقبه

مى الشورى
02-03-2011, 08:29 PM
محمد انا بشكرك على موضوعك وارائك وتفكيرك
واحب اقول للانسة اللى بتقول البرادعى يكون فى اللجنة
انى اقسمت يوم ما البرادعى يمسك اى .........اى منصب مسئول ومهم
داخل مصر هطوع واقتله لانه لايستحق اى احترام او تاييد

mohamed ali
02-03-2011, 08:33 PM
( نقط الاتفاق )
(نقط الاختلاف )

انا اسف ياميرو ع التاخير فى الرد

النقطة الاولى انا معاك فيها

النقطة الثانية اختلف معاك فيها انا مش حقولك دول ملعوب فى دماغهم لا هما دماغهم مغسولة هما شباب

الاخوان وكفاية او العديد من الحركات فى شباب فى الميدان عايز يطلع ومش عارف

الناس دول بيجلهم الاكل لغاية عندهم . دول نا س ليهم اغراض سياسة من تصفيه

حسابه مع الناس وعمرو سليمان قال ع الناس اللى حاجمو المتظاهرين ان حيجب اللى حرضهم

ومتقولش كلام لانة لو كلام كان ممنعش احمد عز ولا وزير الداخلية السابق من السفر

وشكر ياجميل ع مشاركتك

mohamed ali
02-03-2011, 09:00 PM

اولا احترم رايك حضرتك جدا

انا مع حضرتك فى الشان الحاص بوزارة البترول والقوى العاملة والاعلام والاشد فى الاعلام لان زم وزير الاعلام دا يتشال بعد كل اللى شوفناه

ولو حضرتك عايزة اجابة لهذه السؤلات ممكت تتابعى حوار رئيس الوزراء فى الحياه اليوم

نقاط الاختلاف مع حضرتك

بالنسبة للطعون مينفعش احل مجلس الشعب طيب لو حليته

عايز وقت كبير عشان اعمل انتخابات وعايزة وقت وخالصة ان الشعب مش واثق فى حكاية الانتخابات

ومع تراخى قوة الشرطة عايزة وقت .

الاولى حتطبق احكام القضايا فى الطعون وبعدها يصفى المجلس من اصحاب الطعون

وتعدل المادة والمادة سوف تعدل بالحوار بين نائب الرئيس والمعارضة او الائتلاف الوطنى

انا اثق وواثق فى كلمة السيد الرئيس مش حد تانى اردوغان بلدة اهم منى مش حيخاف ع البلد اكتر من اللى حارب فى سبيلها

وحضرتك اكيد شوفتى الحوار مع نائب الرئيس واللى قالة

الف شكر لمرورك الكريم

mohamed ali
02-03-2011, 09:05 PM
مبدئيا انا مع ان الشباب يمشوا مش عشان ان المطالب اتنفذت ... مفيش اى حاجة اتنفذت على فكرة ومفيش اى ضمانات ولغاية اخر وقت فى استهزاء واستحقار بينا وبمطالبنا والدليل .. الحكومة اللى اتقال انها هتقيل ودى كانت مجرد تعديل وزارى مش اكتر اتنين تلاتة مشيوا وحتى الوشوش الجديدة كانوا مساعدين للناس القديمة ...ولكن انا بقول ان الشباب يمشوا لان هما فقدوا الامل معانا وكل محاولتهم بتفشل
وبدءوا مرحلة التقتيل فينا

اعرفك عليا الاول
اسمى سمر عندى 23 سنة دفعت 2009 شعبة مساحة جامعة اسكندرية مليش علاقة بأى حزب من الاحزاب
مصرية وافتخر
وبقول لحضرتك ياريت الرأى دة تعيدى التفكير فى لأن شباب ميدان التحرير اللى بتقولى انهما معادين للوطن هما اللى كانوا واقفين قدام كل شارع وتحت كل بيت وبيحموا لما اتفتحت السجون وسايبوا البلطجية علينا عشان يخوفونا ويسكتونا ويعقدونا فبيوتنا .. وهما نفسهم اللى بيطالبوا بحياة كريمة ونهاية للفساد وهما اللى ماتوا شهداء ومفيش جملة واحدة ولا كلمة حتى اتقالت فحقهم فالخطاب الاخير ومينفعش احنا كمان نيجى فالاخر ونقول معادين
وعيب اوى لما يتقال ان فى قوى اجنبية وهى اللى بدمر وتكسر وبتعمل كل دة ... هاتوا السيناريو كدة من اول مالشرطة كانت بتضرب المتظاهرين وبتموتهم وانقطاع التليفونات والنت عشان المتظاهرين متتجمعش والمظاهرات ماتمش ..و الشرطة اللى اتبخرت كلها فوقت واحد وبعدها حرق السجون كلها برضو فوقت واحد فكل المحافظات "واللى من المنطقى جدااااااااااااا لو الواحد كان مسجون والباب اتفتحلة اول حاجة هيعملها هيجرى ويستخبى مش يبقى هدفة تخويف الناس " والقنوات الاولى والمصرية اللى عايشة فكوكب اخر و بتتعامل مع الشعب على انة معندوش وعي وتكدب و تجيب صور للنيل وكام واحد رايحين يتصوروا تحت مبنى التليفزيون ويقولوا نعم لمبارك ...والناس المؤيدين لمبارك واللى راحوا ميدان التحرير مش عشان يعبروا عن رائيهم ماكان فى اماكن كتير يقدروا يعبروا فيها ولكن كانت الاهداف اخرى ...وبالرغم من موقف القنوات المصرية المغيبة الا انها كانت اول قناة تقول ان فى كرات نارية هتقذف على المتظاهرين ..احداث كتير لو اتقالت هنعرف كويس جدااا مين هما المعادين
ولازم الشباب اللى فى ميدان التحرير تمشى

انا مع حضرتك بس الكلام دا مش وقتة وحضرتك حديث عمرو سليمان

قال اى حد وراء دا حيتعاقب عقاب عسيراا.

انا متفق معاكى ان الشباب يمشو عشان اهلى واهلك والحياه تعيش تانى

و الخسائر دى حرررام كده ياريت يمشو وانا مع الرئيس والاستقرار لغاية شهر 11

mohamed ali
02-03-2011, 09:07 PM
ربنا يستر وتعدي الايام ديه علي خير......فاكرين لما كنا عايشين في هدوء وسلام يارب الايام ديه ترجع ومصر ترجع احسن من الاول..........اسرائيل بتقول في احد الوثائق انها هتستولي علي الوطن العربي اما تنقسم مصر لجزئين وانتم فاهمين.............بلاش الاختلاف الي موجود دلوقتي فاكروا في مصر والي بيحصل ليها واستغلال الدول التانيه الموقف..........اصبروا احنا صبرنا 30 سنه..........شوفوا حالنا الاول وحالنا دلوقتي..........شوفوا نظرتنا للدول المحتله والي بيحصل فيها لما كنا بنشفها في التليفزيون ونظرتنا لنفسينا دلوقتي:a25:

الف شكر ياحنين ع المرور

الورده البيضاء
02-03-2011, 09:08 PM
الف شكر ليك يامحمد على طرحك للمناقشة
وانا معاك جدا
لازم الناس اللى فى ميدان التحرير ترع بيوتها والحياه ترجع تستقر تانى
يعنى الناس صبرت 30 سنة ومش قادرة تصبر الكام شهر دول؟
لو الناس دى صممت على اللى بيحصل دلوقتى البلد حتبوظ اكتر ماهى بايظة

mohamed ali
02-03-2011, 09:20 PM
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا زميلى على الاحترام المتبادل ولكن لى بعض النقاط لم اقصد على الاطلاق باستخفاف بعقل احد اوانى بقول انه صغير لا بس مع احترامى الشديد لحضرتك لازم تكون على الحياد يعنى نعترف ان وسائل الاعلام ذات تاثير كبير على عقول من امامها وبتكرار بعض المعلومات على المحطات الارضية الناس بتصدقها يعنى بعد غذنك لازم نعترف بتأثير الاعلام مش قصدى الاستخفاف بعقل اى حد بس فى ناس بتعرف تفصل كويس بين مشاعرها وعقلها
وانا مع حضرتك ملاحظة ان البلد خربت وحزينة اشد الحزن على بلدنا بس برده مع احترامى الشديد لحضرتك مين اللى خربها مين اللى حرق الاقسام مين اللى هرب المساجين ومسجلين الخطر مين اللى له مصلحه ان الناس تنشغل بهم اللاكل والشرب والامن وتنسى امر السلطة والفساد والوطن والسرقة والامراض والاحتكار مين اللى غيب الشرطة من الشوارع
اسمح لى زميلى اقول لحضرتك اللى عمل كده هو اللى وصل البلد للحال ده

ثانيا وبعدين اعتراضى مع سيادتك فى نقطة ان كل شى اتحقق
1* طلب تنحى الرئيس عن الرئاسة لم ينفذ هتقولى عين نائب رئيس هقل لحضرتك كويس جدا الشباب والاحزاب المعارضة وافقوا ان الرئيس يتنحى ويمسك بدلا عنه النائب بشرط تعيين لجنة من الحكماء كعمرو موسى -محمد حسنسن هيكل بعض رموز المعارضة -دكتور احمد زويل -دكتور البرادعى كلجنة مراقبة للحكومة المؤقتة الحالية عشان محدش يقول ان هيبقى فى فراغ سياسى وان البلد هتخرب وانه الوحيد اللى بيعرف يتعامل مع الامريكان والاسرائيلئن لا عمر سليمان هيتعامل معاهم كفترة مؤقتة

لا حضرتك بدل كده اصبرى افتكرى الحاجات اللى عاملها وجنبنا حروب كتير صبرنا 30سنة مش حنصبر لغاية 11 الجاى

2*طلب حل مجلس الشعب هو لم ينفذه كما طلب الشباب هتقولى هو هيستنى امر المحكمة فى الطعون المقدمة هقول لحضرتك ان المحكمة الدستورية العليا اصدر قرار بعد الانتخابات ولا اتذكر تاريخ الحكم ببطلان مجلسى الشعب والشورى ولم ينفذ القرار كعادة الاحكام فى بلدنا لم تنفذ كما ان الامر لا يحتاج لمحكمة لانه معروف عالميا ان المجلس لا يصلح ان يكون مكون اكثر اعضائه من حزب واحد ده المجلس كله وطنى

حضرتك الرئيس طلع وقال تعجيل تطبيق الطعون ورئيس مجلس الشعب طلب من رئيس التحقيق ان ياتى له بالنتائج

3* الغاء قانون الطوارئ لم يقوم بإلغاء ذلك القانون رغم ان الامر بيده لو فعل هذا لهداالناس بعض الشئ

هو لو فى قانون طوراى كان الناس اللى فى التحرير اعدت ؟؟؟؟؟؟؟؟

4*تعديل المادة رقم 76 و77 من الدستور من سيقوم بتعديل هذه القوانين مجلس الشعب والشورى الساقط شرعيتهم ام هو نفسه فقد اقترح الشباب تنحيه وينوب عنه النائب ويحل المجلس ثم تيدا مرحلة تعديل القوانين وهو لم يفع ايامن هذه الاشياء

القاء بتاع النائب قال اى مادة تانى واللى حبقوم بالتعديل اعضاء الائتلاف الوطنى " المعارضة " ونائب الرئيس

5* اما بالنسبة للتغير الوزارى هلى ترى من تغير فى الوزارة فالوزارة بها 7 وزراء من القدامى اهمهم وزارة البترول اللى صدر لها حكم بمنع تصدير الغاز لاسرائيل والقرار لم ينفذ يعنى بساعد عدوى اللى بيقتل اخويا المسلم ووزيرة القوى العاملة والله الست قامت بالقضاء على البطالة بأكملها فى البلد دى حتى مخفضتهاش دى زادت فى عهدها ولماذا لم يتم القبض على احمد عز وامثاله
ثالثا الجيش يستحيل ان يستجيب للرئيس فى ضرب الميدان اولا لان الجيش لا يقتل ابنائه فهو يتمتع بثقة كبيرة جدا لديهم ثانيا الرئيس لا يمكن ان يامرهم بذلك حتى لا يدان امام محكمة العدل الدولية بصفتة الرجل العسكرى الاول والذى له حق اصدار ذلك القرار

مقدرش ارد على حضرتك فى نقطة الاكل انا معرفهاش والله وحتى اللى اتكلموا عن ذلك غير مؤكد
ازاى تصبر على الحكومة وهى صبرة عليها 30 سنة ولم تغير شئ زميلى العزيز كن منصفا فى رايك ولا تجعل المشاعر تتحكم بك فلكل حرب ضحايا وضحايانا هم شهداء بغذن الله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
واشهد الله الواحد الاحد انى لا انتمى لاى حزب او جماعة فانا مثلى مثلكم اريد ان ارى مصر متقدمة فى جميع المجالات

انا لا انتمى لى حزب انا بتكلم من منطلق واحد خايف ع البلد اما واحد يقولك انا مش معايا فلوس اجيب لعيالى اكل يبقى احساسك اييييه

وجعينى اوى الجملة دى وحسيت ان احنا حققنا مطالبنا بس دا مش من ضمن مطالبنا

الف شكر لحضرتك

mohamed ali
02-03-2011, 09:24 PM
محمد انا بشكرك على موضوعك وارائك وتفكيرك
واحب اقول للانسة اللى بتقول البرادعى يكون فى اللجنة
انى اقسمت يوم ما البرادعى يمسك اى .........اى منصب مسئول ومهم
داخل مصر هطوع واقتله لانه لايستحق اى احترام او تاييد

شكرا لحضرتك وانا مش مع حد او ماجاء مصر قال انا مستعد امسك الرئاسة تقريبا بان اوى

واللى يطلع يقول مثلا سوف نحرق الاخضر واليابس ميبأش مصرى دى خواجة

mohamed ali
02-03-2011, 09:27 PM
انا بحترم اى حد تناقش مع وانا اتفرجت ع لقاء رئيس الوزراء وكلامة ع اللى حصل

و كلام النائب عمرو سليمان الصراحة احترمتة من منطلق خايف ع بلدى

ياجماعة انا مختلف مع النظام فى حاجات كتير بس بردو معا النظام فى تعميم الاستقرار

فى البلد و تقليل الخسائر عايزين تكون جمعة اصلاح بدل مانظاهر نروح ننظف الشوارع

mohamed ali
02-03-2011, 09:28 PM
الف شكر ليك يامحمد على طرحك للمناقشة
وانا معاك جدا
لازم الناس اللى فى ميدان التحرير ترع بيوتها والحياه ترجع تستقر تانى
يعنى الناس صبرت 30 سنة ومش قادرة تصبر الكام شهر دول؟
لو الناس دى صممت على اللى بيحصل دلوقتى البلد حتبوظ اكتر ماهى بايظة

عتدك حق ياايمى والف شكر ع مرورك

هدى على
02-04-2011, 10:12 AM
ياجماعة انا قصدى الجماعة الى فى ميدان التحرير وبيندس بينهم الخارجين عن القانون يعنى انتوا عجبكم
وقفتهم والى بيحصل. المطالب الى طلبت واديها بتتحقق والراجل قال انة مش هيرشح نفسة للرئاسة تانى مش قادرين يعنى تستنوا
كام شهر وبعدين عيب اوى لازم يمشى بشرف نعطى فرصة ولاعجبكم الناس الى بيوتها خربانة والغلابة الى بيسترزقوا اليوم بيومة ولا الحالة الى احنا فيها كل الى يهمنا اية دلوقتى مصر ذات نفسها فنحافظ عليها ونحميها

white heart
02-04-2011, 09:27 PM
والله الواحد مش عارف يقول ايه
يا جماعه مــــصــــــــــــــــــــــر
لازم نقدر خطوره الموقف
لازم نشوف الموضوع كله ونربط كل الاحداث ببعض
ونعرف مين عدونا فعلا
هما عايزين كده نقعد نتكلم مين مؤيد ومين معارض
مفيش حد عرف يعمل فرقه بين مسلم ومسيحى
دلوقتى بجد صعب عليا اقول انهم نجحوا وقدروا يقسمو الشعب بين مؤيد ومعارض
ان شاء الله كل الحقيقه توضح والكل يفهم بقا
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب احمى مصر ووحد شعبها واهلها

mohamed ali
02-05-2011, 10:28 PM
ياجماعة انا قصدى الجماعة الى فى ميدان التحرير وبيندس بينهم الخارجين عن القانون يعنى انتوا عجبكم
وقفتهم والى بيحصل. المطالب الى طلبت واديها بتتحقق والراجل قال انة مش هيرشح نفسة للرئاسة تانى مش قادرين يعنى تستنوا
كام شهر وبعدين عيب اوى لازم يمشى بشرف نعطى فرصة ولاعجبكم الناس الى بيوتها خربانة والغلابة الى بيسترزقوا اليوم بيومة ولا الحالة الى احنا فيها كل الى يهمنا اية دلوقتى مصر ذات نفسها فنحافظ عليها ونحميها

انا مع رايك وانا كنت موجود ونزلت يوم الجمعة اللى فاتت و شوفت ان اكتر المظاهرات كان كلها اخوان مسلمين
بس بكرة الحياه باذن الله تستعيد صحتها بس ياريت المظاهرات المليونية متأثرش ع الاعمال اليومية

الف شكر ع مرورك

mohamed ali
02-05-2011, 10:32 PM
والله الواحد مش عارف يقول ايه
يا جماعه مــــصــــــــــــــــــــــر
لازم نقدر خطوره الموقف
لازم نشوف الموضوع كله ونربط كل الاحداث ببعض
ونعرف مين عدونا فعلا
هما عايزين كده نقعد نتكلم مين مؤيد ومين معارض
مفيش حد عرف يعمل فرقه بين مسلم ومسيحى
دلوقتى بجد صعب عليا اقول انهم نجحوا وقدروا يقسمو الشعب بين مؤيد ومعارض
ان شاء الله كل الحقيقه توضح والكل يفهم بقا