المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشروع التخرج ولمسه تطوير

حفيد سيف الله المسلول
02-03-2011, 09:04 PM
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاه والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد عليه افضل الصلاه واتم التسليم
طبعا كلنا عارفين الحاله اللى بتمر بيها بلدنا فى المرحله الحاليه ولكنا عارفين ايه اللى بيجرى فيها
انا كنت من مؤيدى المظاهرات المندده بالاضطهاد الحكومى والحمد لله جزء من المطالب اتحقق اى نعم حصل خساير مكنش حد فينا يتوقعها وبغض النظر الاضرار دى بسبب مين بس يكفينا انها فى البلد اللى كلنا طلعنا علشان نقول فيها عن حقوقنا اللى مش موجوده
وبعض النظر لو كان فعلا هيتنفذ الكلام اللى اتقال من رئيس الجمهوريه ونائبه ام لا
فدى هتكون فتره تطوير منهم ومننا ان احنا نغير نفسنا وهما يغيروا اللى قالوا انهم هيغيروه طبعا مفيش اى حد عاجبه اللى بيحصل فى الشارع بعد اخر قرارات قالها الرئيس
وانا عارف ان كتير من زمايلنا هينتقضونى فى النقطه دى بس احنا على الاقل زى ما ضغطنا عليهم علشان ينفذوا نديهم فرصه نشوف هما هيعملوا ايه وانا زى ما قولت زى ما هما هيسعوا للتغير احنا كمان لازم نسعى للتغير
وانا بطالب اداره المنتدى وكل الاعضاء فيها اننا
السنه دى نحول مشروع التخرج لاختصاص بحت
يعنى بدل ما كان كل مهمتنا اننا نخرج ندرس ظاهرات ونوقع على خرايط لا احنا لازم يكون لينا يد فى المساهمه فى تعمير اللى اتخرب فى البلد وعلى الاقل علشان نكون كلنا ايد واحده على حب البلد دى
برجو من المسؤلين فى المنتدى من
اداره
ومشرفين واعضاء وحتى زوار
انهم يدروسوا الفكره ونحاول نطبقها حتى نروح نقدم الفكره لادراه الكليه ونستغل
دراستنا فى Gis وجمع المعلومات وتحليلها فى مساعده التعمير وحتى بتوع شعبه مساحه اكيد هيكون ليهم دور اكبر مننا
اتمنى ان الفكره تكون محطه دراسه
اخوكم فى الله
حفيد سيف الله

الورده البيضاء
02-03-2011, 09:17 PM
بجد يافاروق فكرة كويسة جدااااااااااااااااااااااااااااا
ربنا يكرمك
انا حبعت لينك الموضوع لدكتور سيد

حنين الحياة
02-03-2011, 10:17 PM

mohamed ali
02-03-2011, 11:16 PM
معاك يافارق فى الفكرة الروعة دى

وياريت اى حد من الادارة يدخل فى هذا الموضوع سواء الدكتور او استاذ محمد سعد او البشمهندس

مشتاقه للجنه
02-04-2011, 12:47 AM
فكرة جميله فعلا

يارب تتنفذ

دكتور / السيد الزغبى
02-04-2011, 01:01 AM
تحياتى لكم والله الموفق والمستعان

المهندسه اسماء
02-04-2011, 02:18 AM
هى فكره جامده بس زى ماانت فكرت وخطت وكتبت فكرتك ع المنتدى لازم كلنا نتناقش فى الموضوع ده يعنى لازم نتفق هنعمل ايه ؟؟ بمعنى كل واحد يدخل ع المنتدى يقول فكرته ونحاول نجمع افكارنا عشان نعمل حاجه تجذب الدكاتره والمعيدين

MUHAMED SAMY
02-04-2011, 02:19 AM
الله ينور افاروق

وفعلا زميلنا محمد مختار طرح الفكرة امبارح

لكن لوتمت الفكرة ميكنش هو المشروع الرسمى للتخرج
ويكون عمل اضافى

حفيد سيف الله المسلول
02-04-2011, 05:39 AM
شكرا على كل من رد على الموضوع
ويشرفنى طبعا ان الموضوع يجذب اهتمام الدكتور سيد
وشكرا على الفكره الرائعه للباش مهندسه اسماء وان شاء الله يكون فعلا اللى عنده فكره يدخل يحطها
وكمان كويس جدا ان مختار طرح الفكره وان شاء لله تبقى تنفيذ فعلا
وتكون عمل اضافى او مشروع التخرج اى حاجه بث انا بتمنى ان زى ما رابطه المساحه سباقه فى حاجات كتير تكون سباقه فى خدمه مصر

هدى على
02-04-2011, 09:42 AM

بجد بجد مؤيدة لهذة الفكرة

sniper2000
02-05-2011, 08:02 PM
فكرة رائعة وياريت الكل يناقشها

Wild_Angel
02-05-2011, 09:43 PM
فتح الله عليك وعى كل من أقترح الفكرة
حقيقي الفكرة ممتازة والله
وربنا يوفقكم في تنفيذها
أرجو منكم تأخذوا الموضوع بشكل جدي وتعرضوا الفكرة على الدكتور المسئول عن مشروع التخرج
ومن الممكن يكون ده عمل اضافي بعد مشروع التخرج

ياااارب يوفقكم في تنفيذ الفكرة عشان تكونوا خدتوا ثواب في تنفيذ ما انتفعتم به من العلم في الدنيت

MUHAMED SAMY
02-05-2011, 10:53 PM
بتمنى ابلاغ الدكاترة فى وقت قريب

أبو إلياس مصطفي
02-06-2011, 07:45 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
بجد بجد ربنا يبارك في الفكرة وربنا يجعلها في إطار التنفيذ يارب هو ده إللي كنت داخل إنهاردة عشان أقوله حاجة زي كدا

لأني صراحة مستخسر كل المصاريف الكتيرة جدا إللي بتتصرف علي مشاريع التخرج بدون فايدة يعني بدون فايدة لينا أو لغيرنا أولا أنا حبتدي في وضع أفكار علي أساسها ممكن نحصر الأفكار إللي ممكن تضيفوها في الموضوع ملاحظة - الافكار تكون محصورة في حيز مكان معين مثل الأسكندرية - ....

1- تكون أفكارنا في مواضيع حساسه مشكلة معاصرة لينا أو وربطها بالتطور في المستقبل مثل ( رفع الشريط الساحلي للبحر المتوسط يابس وماء بالأسكندرية وعمل اللوحات الكنتورية له علي مدار السنين القادمة لمتابعة تطور إرتفاعى ويكون العمل بالأجهزة الحديثة GPS $ total station ومع إحترامي للأجزة القديمة بس إحنا ما بنستعملهاش خالص )
أو مثلا ( رفع المصانع الكبري علي مستوي المحافظة ووضعها علي خريطة الأسكندرية ومقارنتها بلوحات الرياح وتحليل مدي ضررها علي الأسكندرية والتربة والزراعة ) أو ( عمل خريطة توقع عليها مناسيب المياه بالبحيرات التي تحيط بالأسكندرية ومدي تأثرها بإرتفاع منسوب البحر سنويا

2 - ومناقشة المشروع علي مستوي أكبر من القسم والأستعانه بإحدي وسائل الإعلام والإتفاق مع المحافظة وعرض المشروع علي المحافظ وإتوقيعه علي خرائط GIS وطرح الحلول و دعوة أحد دكاترة كلية الهندسة والذي يختص بالمشروع
وذلك لتحقيق التكامل في الماقشة ووضع تصور لأحد المشاريع لو كان هناك مشاريع معينه

3 - ربط الأسكندرية بشبكة إحداثيات عالمية و إدخال ال GPS للمرة الثانية بأكد عشان خاطر ربنا إحنا بنتخرج جهله في الأجهزهة الحديثة وياريت يبقي العمل كامل بال GPS $ total بدون تدخل أي أجهزه أخري لأننا إتعلمناها خلاص في التدريب العمل بكفاية .

4 - تقسيم الدفعة لمجموعات أقل عدد مع توفير اجهزة أكتر وذالك لأن سعر المشروع حيتوفر لأن المشروع حيكون في الأسكندرية وبيتهيألي مع جعل المشروع بالأسكندرية يجب تغيير معادة وهو شهر 2 الملئ بأيام المطر ويمكن جعلة في آخر العام أو في نصف شهر 3 بجد إحنا لو إجتمعنا في إجتماع وعملنا عصف ذهني حنطلع بأفكار أكتر حاجة للبلد .

MUHAMED SAMY
02-06-2011, 08:04 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
بجد بجد ربنا يبارك في الفكرة وربنا يجعلها في إطار التنفيذ يارب هو ده إللي كنت داخل إنهاردة عشان أقوله حاجة زي كدا

لأني صراحة مستخسر كل المصاريف الكتيرة جدا إللي بتتصرف علي مشاريع التخرج بدون فايدة يعني بدون فايدة لينا أو لغيرنا أولا أنا حبتدي في وضع أفكار علي أساسها ممكن نحصر الأفكار إللي ممكن تضيفوها في الموضوع ملاحظة - الافكار تكون محصورة في حيز مكان معين مثل الأسكندرية - ....

1- تكون أفكارنا في مواضيع حساسه مشكلة معاصرة لينا أو وربطها بالتطور في المستقبل مثل ( رفع الشريط الساحلي للبحر المتوسط يابس وماء بالأسكندرية وعمل اللوحات الكنتورية له علي مدار السنين القادمة لمتابعة تطور إرتفاعى ويكون العمل بالأجهزة الحديثة GPS $ total station ومع إحترامي للأجزة القديمة بس إحنا ما بنستعملهاش خالص )
أو مثلا ( رفع المصانع الكبري علي مستوي المحافظة ووضعها علي خريطة الأسكندرية ومقارنتها بلوحات الرياح وتحليل مدي ضررها علي الأسكندرية والتربة والزراعة ) أو ( عمل خريطة توقع عليها مناسيب المياه بالبحيرات التي تحيط بالأسكندرية ومدي تأثرها بإرتفاع منسوب البحر سنويا

2 - ومناقشة المشروع علي مستوي أكبر من القسم والأستعانه بإحدي وسائل الإعلام والإتفاق مع المحافظة وعرض المشروع علي المحافظ وإتوقيعه علي خرائط GIS وطرح الحلول و دعوة أحد دكاترة كلية الهندسة والذي يختص بالمشروع
وذلك لتحقيق التكامل في الماقشة ووضع تصور لأحد المشاريع لو كان هناك مشاريع معينه

3 - ربط الأسكندرية بشبكة إحداثيات عالمية و إدخال ال GPS للمرة الثانية بأكد عشان خاطر ربنا إحنا بنتخرج جهله في الأجهزهة الحديثة وياريت يبقي العمل كامل بال GPS $ total بدون تدخل أي أجهزه أخري لأننا إتعلمناها خلاص في التدريب العمل بكفاية .

4 - تقسيم الدفعة لمجموعات أقل عدد مع توفير اجهزة أكتر وذالك لأن سعر المشروع حيتوفر لأن المشروع حيكون في الأسكندرية وبيتهيألي مع جعل المشروع بالأسكندرية يجب تغيير معادة وهو شهر 2 الملئ بأيام المطر ويمكن جعلة في آخر العام أو في نصف شهر 3 بجد إحنا لو إجتمعنا في إجتماع وعملنا عصف ذهني حنطلع بأفكار أكتر حاجة للبلد .

الله ينور اقتراحات رائعة
لكن كيفية التواصل مع الدكاترة فى وقت زى ده؟؟

أبو إلياس مصطفي
02-06-2011, 08:20 PM
شكرا أخي علي التواصل

زي ما أنا قلت ممكن نخلي الفترةالحاليه فترة النقاش بسبب الأمطار وتأجيل المشروع لحين وضع الخطة وياريت تكون خطة مشتركة في وضعها بيننا وبين الدكاترة أما كيف وأين ومتي ؟؟
من هنا ودلوقتي نكمل التصويت وتجميع الآراء وطبع صفحات الموضوع كمستند وتقديمة لرئيس القسم بس دة عايز وقت سريع يعني الحاضر يبلغ الغايب بالدخول والمشاركة السريعة هامة جدا في تفعيل الأفكار لو تمت ووصل عدد المشتركين كبير ساعتها صاحب الموضوع كمنتخب يقوم بتحديد معاد مع الدكتور سيد وطباعة صفحات الموضوع وتقديمها له وهو من يقدمها لرئيس القسم بالنيابة عنا وهكذا في أي فكرة إحنا عايزنها ((( الديموقراطية )))

أبو إلياس مصطفي
02-06-2011, 08:40 PM
يارب يتقبل هذا العمل ويجعله قيد التنفيذ

حفيد سيف الله المسلول
02-06-2011, 09:03 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بعتذر على انى مكنتش متابع الموضوع الفتره اللى فاتت بس الموضوع مكنش بيفتح عندى
ثانيا
انا بشكر كل اللى شارك فى الموضوع برايه اوبافكاره او بمجرد تعليقه على موضوع وبجد مبسوط جدا ان الفكره بدات تنتشر بشكل جدى وتاخد اهتمام بعض الناس
وشكر الاخ ابو الياس مصطفى على الافكار الرائعه مع انى زعلان منه ان الافكار كلها لتخصص المساحه واحنا كده بتوع نظم المعلومات روحنا بلاش بس انا عارف ان ده تخصصه علشان كده هو طرح الافكار دى
وبشكر برضوا اخويا وصاحبى وحبيبى محمد سامى على اهتمامه بالموضوع وبافكاره اللى طرحها
وبناشد الدكتور سيد الزغبى فى شويه طلبات نرجو الرد عليها
1- امته نقدر ننزل نناقش الدكاتره فى القسم بالفكره ولوحتى على الدكاتره المختصين مع انى كنت احب وجود الدكاتره كلهم علشان اكيد افكارهم هتفيدنا كتير
2- ايه الوقت اللى اكيد الدكتور ممدوح التهامى هيكون فى فى القسم علشان نشكل مجموعه من المنتدى نروح نطرح عليه الفكره
3- راى حضرتك فى الفكره طبعا يهمنا جدا وكمان بما ان حضرتك احد المسؤلين عن مشروع تخرج الفرقه الرابعه نظم انتساب واللى هكون واحد منها ان شاء الله
واخيرا احب اقول لحضرتك ان اى اقترراح من حضرتك هيكون دفعه معنويه لينا كلنا وليه انا شخصيا اننا نعتبر الفكره قابله للتنفيذ واكيد حضرتك فاكر ان حضرتك كنت بتناشدنا دايما بجمله ان البلد دى بتاعتنا واحنا اللى لازم نفكر فى مستقبلها بصوت عالى
واسف على الاطاله
السلام عليكم وحمه الله وبركاته
اخوكم فى الله

أبو إلياس مصطفي
02-06-2011, 09:19 PM
أخي حفيد سيف الله المسلول
أنا بعتذر بس أنا ذكرت تخصص نظم المعلومات علي أدي لو تكرمت حضرتك تبدأ بوضع المقترحات

بالنسبة لإستفساراتك

1 - إمتي ( إحني حنجمع الأفكار علي صفحة المنتدي ونطبع الصفحات ونبعتها للدكتور السيد وهو إللي يرتب ميعاد لإجتماع مع الدكتور ممدوح )

2 - إحنا مجرد حنجكع أفكار علي المنتدي والدكتور السيد هو من يراجعا ويقوم بترتيبها وصياغتها و يحدد ميعاد مع الدكتور مع حضور أحد العناصر النشطة في المنتدي وليكن صاحب الموضوع والمشرف علي القسم الخاص بالموضوع وطالب وطالبة لتمثيل القسم

أبو إلياس مصطفي
02-07-2011, 01:30 PM
يا دفعة رابعة فين الردود لو في نية للتغيير

أبو إلياس مصطفي
02-07-2011, 05:39 PM
يا جماعة أتمني السرعة في التفاعل

ده لينك لموقع بيتحدث علي أهم مشكلات الأسكندرية

http://mehanyon.net/topics/5632/%D9%81%D9%8A-%D9%88%D8%B1%D8%B4%D8%A9-%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%B1%D 9%88%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B7%D9%8A%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B3%D8%A7%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D9%88%D9%82-%D8%AA%D9%86%D9%85%D9%8A%D9%87-%D8%A3%D8%B3%D9%83%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%852030

حفيد سيف الله المسلول
02-08-2011, 07:15 PM
شكرا جدا على اهتامامك اخى الفضال وجارى البحث عن موضوعات هامه ومشكلات لمناقشتها ومحاوله طرحها على الاداره
ويا ريت كل اللى عنده فكره يطرحها وشكرا

KAREEM
02-09-2011, 01:07 AM
استاذ ابوالياس
اشكرك جداااا
على ما تمدنا به من عون

اخويا فاروق
أؤيدك كل التأييد
وباذن الله الفكره دى
حتتحقق مع انها حلم دلوقتى
بس باذن الله بارادتنا تتحقق
وحفكرك باذن الله

المهم دلوقتى اننا نبحث فى الفكره كويس
وكل واحد يجمع الافكار اللى عنده
ونطرحها للنقاش

وبعد كدا نبقى نكلم الدكتور
اشرف عاشور المسئول
عن مشروع تخرجنا
يدخل بعضويته بنفسه ع المنتدى
ويتابع معانا الموضوع ماشى ازاى
الى جانب انه حيمدنا بالدعم الادارى
اكيد اذا وجد جديه مننا

جارى التفكير والتأمل والبحث
بالتوفيق

حفيد سيف الله المسلول
02-09-2011, 03:28 AM
شكرا يا كرك على ردك على الموضوع وطرح المناقشه
بس ليه تعليق
الدكتور اشرف طيب واحنا انتساب يموتوا احنا كده كل مره حقنا مهضوم يا ابنى انته ارحمنى بقه خلونا فى الحسبان

أبو إلياس مصطفي
02-09-2011, 11:47 PM
أنا جاتلي فكرة وهي
بعمل دراسة ( بعض الطرق التي يمكن تحل أزمة الإزدحام في الأسكندرية)

يمكن أن تزيد من التوسع الأفقي بدل من التوسع الرأسي

وتسهل الفرصة علي المستثمرين من إنشاء أماكن الصناعات بعيد عن المدينة بحرية وذلك بسبب سهولةالنقل بدل من وسط البلد

وعمل بعض التطويرات والتوسعات في بعض الطرق والباري