المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مسأله عجز العالم عن حلها

خالد أبوسعده
11-05-2008, 09:00 PM
في احد الجامعات في كولومبيا حضر احد الطلاب محاضرة رياضيات وجلس في اخر القاعة ونام بهدوء وفي نهاية المحاضرة

استيقظ على أصوات الطلاب ونظر الى السبورة فوجد أن الدكتور كتب عليها مسألتين فنقلهما بسرعة وخرج من القاعة وعندما رجع البيت بدأ يفكر في حل هذه المسألتين

كانت المسألتين صعبة فذهب إلى مكتبة الجامعة وأخذ المراجع اللازمة وبعد أربعة أيام استطاع أن يحل المسألة الأولى وهو ناقم على الدكتور الذي أعطاهم هذا الواجب الصعب

وفي محاضرة الرياضيات اللاحقة استغرب أن الدكتور لم يطلب منهم الواجب فذهب إليه وقال له يا دكتور لقد استغرقت في حل المسألة الأولى أربعة أيام وحللتها في أربعة أوراق

تعجب الدكتور وقال للطالب ولكني لم أعطيكم أي واجب !!

والمسألتين التي كتبتهما على السبورة هي أمثلة كتبتها للطلاب للمسائل التي عجز العلم عن حلها !!..

ان هذه القناعة السلبية جعلت الكثير من العلماء لا يفكرون حتى في محاولة حل هذه المسالة ولو كان هذا الطالب مستيقظا وسمع شرح الدكتور لما فكر في حل المسألة ولكن رب نومة نافعة
ومازالت هذه المسألة بورقاتها الأربعة معروضة في تلك الجامعة

حقا إنها القناعات
..

في حياتنا توجد كثير من القناعات السلبية التي نجلعها شماعة للفشل

فكثيرا ما نسمع كلمة : مستحيل, صعب , لا أستطيع
وهذه ليست إلا قناعات سالبة ليس لها من الحقيقة شيء
والإنسان الجاد يستطيع التخلص منها بسهولة

فلماذا لانكسر تلك القناعات السالبة بإرادة من حديد
نشق من خلالها طريقنا إلى القمة !!

أطيب الأمنيات للجميع

منقول

Mimi
11-05-2008, 10:32 PM
فعلآ ياموبوتو عندك حق فعلآ غير القناعات السلبية دي قول ان مفيش قناعات بكافاءات من هم اصغر منهم سنآ

نادر لما تلاقي مدرس او دكتور او عالم بيستفيد من اللي اصغر منه ، المبدأ اللي عنده انه أعلم منه وان المفروض اللي اصغر منه يلجأله في كل الاوقات

مع ان نسبة ذكاء الاطفال أكبر بكتير من ذكاء الكبار وعلى قياسه نسبة ذكاء الشباب اكبر من كبار السن بس احنا اتربينا اننا نتلقى العلم فقط

ومنحاولش نستخرج فكرة جديدة وللأسف لو توصلنا لافتكاسة جديدة هتتطفي وتموت بسرعة ومحدش هيديلها اي اهتمام

ارجو من كل العلماء ( المدرسين والدكاترة واصحاب العلم عموما ) ان يفسحو المجال لعقول الشباب لاعطاء العلم بدلآ من تلقيه واثبات ذاتهم

شكرآ ياجميل على الموضوع

Ealy
11-05-2008, 10:41 PM
al mwdooooooooooooooooooooooo3 to7faaaaaaaaa fe3laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
al moshkela en e7na bana5od 3ala kalam al nas 2wl ma nsm3 s3d ma nfkrsh
m3 en rbna 7`li2 al bny 2dem 2ader 3al kol 7aga bs law fkr kwise bs 3youb al bny 2dem eno bystshel
zai ketab tony bozan use ur memory ktab to7fa etklim 3ala mo al ensan w ezai y2dar y7`zen m3lomaaaat ktera gdn
w momken y7dar mo7drat mn 3`er ma ykteb w yb2a fahmha kwise 2wy w 7fzha
bs n3ml aih fe al bny 2dm...........................

شيماء رمضان الوهيبى
11-05-2008, 11:08 PM
فعلا هو لو مكنش نام كان قال اذا كان العلماء معرفوش يحلوها فانا اللى ححلها زى ما بعضنا بيعمل و لكن سبحان اللة

عصام
11-06-2008, 03:22 PM
خلاص انا بعد كده حنام فى المحاضره...ههههههههههههه

خالد أبوسعده
11-06-2008, 06:29 PM
شكرا يا جماعه علي تفاعلكم

بس المشكله الحقيقيه في ان الانسان معندهوش ثقه في امكانياته
و دايما مش بيحاول يجرب الحاجه لو سمع ان كل الناس فشلوا فيها
و عندما يثق الانسان بنفسه
ممكن يعمل اى حاجه
لان محدش بيتولد بيغرف كل حاجه
كله بالتعليم و التدريب

اسامه البنا
11-07-2008, 10:27 AM
هايل يا خالد ايه؟ النشاط ده

eslam mamdouh
11-07-2008, 08:15 PM
الله ينور يا خالد

موضوع اجمل ما يكون مثل كل موضوعاتك

lolaa fahmy
11-08-2008, 05:03 PM
الموضوع رااائع

وفكرته جميله لاننا دايما بنبرر فشلنا بان الناس التانيه مقدرتش يبقي احنا اللي نقدر؟؟

جزاك الله كل خير

ميرا مار
11-08-2008, 05:55 PM
انت دايما ملهم يا خالد .......
القصة برغم انها صغيرة اللا ان معناها كبير جدا
ومش شرط على قد حد العلم
لا بالعكس فى حياتنا دايما نلاقى اللى بيسددها فى وشنا .. قصتك تلهمنا اننا نفكر بعقولنا ونشوف ايه فكرنا بدون التاثر باحد
ونحاول دايما ..
شكرا موبوتو

خالد أبوسعده
11-08-2008, 06:42 PM
شكرا على الرد الجميل دا يا م/مها
و انا اتفق معاكى فى ان الانسان لو بدأ من نفسه
و مهتمش بمحاولات غيره التى لم تنجح
ممكن ينجح هو

Zooma
11-11-2008, 01:29 AM
موضوع فعلا حلو يا خالد
وتسلم يا معلم

ogy
11-12-2008, 11:55 AM
موضوع جميييييييييل جدا
شكررا لك
وبجد احنا بيجيلنا وقت وبنبقى سلبين فيه بطريقه بشعه
لازم نحد من السلبيه دى

ميرا مار
01-04-2009, 01:01 AM
قصة ملهمة
حبيت اجددها
عشان الفايدة تعم

abdoitthad
01-04-2009, 10:25 AM
شكرا على موضوعك ...

بس حضرتك يعني كنت عايز الطلبه يحاولوا يحلوا المسأله دي بعد ماسمعوا من الدكتور بتاعهم ان المسأله دي عباقرة العالم معرفوش يحلوها ...

طب ازاي يعني ....

وحتى لو الطلبه متسمعش الكلام بتاعه وتحاول تحلها زي ما حضرتك بتقول يبقى من الاولى ان الدكتور بتاعهم هوه اللي يحاول يحلها مش الطلبه ...

بالله عليك لو سمعت الكلام ده من الدكتور بتاعك على المسأله دي هتحاول تحلها ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟ ولا هتقول ( يعني انا احسن من اينشتين ... )
لكن لو الدكتور سابها من غير تعقيد ممكن تحاول تفكر فيها .......

ميرا مار
01-06-2009, 04:40 PM
ماهو هنا الفكرة يا عبده
الفكرة انى اسد ودانى عن اراء اللى حواليا حتى لو كان مين
واشوف انا اقدر اعمل ايه واجتهد ويا انجح يا افشل

خالد أبوسعده
01-08-2009, 09:15 PM
صح يا بشمهندسه

الاعتماد علي تجارب الاخرين من غير التفكير فى التجربه قمه السلبيه

لازم نحط فى الاعتبار ان كل انسان ليه امكانياته غير التانى
يعنى اى حد ممكن ينجح فى الى غيره فشل فيه

Marwa Mahmoud
01-12-2009, 12:19 PM
شكرا ليك موبوتو على الموضوع الجميل ده . فعلا انت اشرت الى حاجة مهمة جدا بتقبلنا كلنا . ان احنا بنعلق شماعة كسلنا وعدم استطاعتنا على تحقيق شئ معين او اثباتة نظرا لأن الاخرين وجدوا صعوبة فى تحقيقة وهذة من الاسباب التى جعلت الكثير منا يتكاسل عن اداء ما عليه مهما بلغت صعوبتة .لذلك يجب عليناجميعا ان ننظر نظرة عميقة الى وقائع الامور دون النظر اليها بشكل سطى بحت . وشكرا

سلمي جمال
01-12-2009, 01:56 PM
في البداية احب اقول انك يا خالد بحط مواضيع تجنن بجد

ثانيا فعلا القناعة هي الي بتحرك الانسان
فلابد من عدم الاستسلام لاقوال الناس

farida
01-12-2009, 02:48 PM
قصة جميلة جداااااااااااااا يا خالد . بس تفتكر انا لو عملت زيه و نمت في المحاضرات حجيب امتياز ؟ انا موافقة بس بامتياز ههههههههههههه

خالد أبوسعده
01-12-2009, 05:15 PM
شكرا ليك موبوتو على الموضوع الجميل ده . فعلا انت اشرت الى حاجة مهمة جدا بتقبلنا كلنا . ان احنا بنعلق شماعة كسلنا وعدم استطاعتنا على تحقيق شئ معين او اثباتة نظرا لأن الاخرين وجدوا صعوبة فى تحقيقة وهذة من الاسباب التى جعلت الكثير منا يتكاسل عن اداء ما عليه مهما بلغت صعوبتة .لذلك يجب عليناجميعا ان ننظر نظرة عميقة الى وقائع الامور دون النظر اليها بشكل سطى بحت . وشكرا

شكرا علي مرورك الجميل يا مرمر

خالد أبوسعده
01-12-2009, 05:17 PM
في البداية احب اقول انك يا خالد بحط مواضيع تجنن بجد

ثانيا فعلا القناعة هي الي بتحرك الانسان
فلابد من عدم الاستسلام لاقوال الناس

شكرا يا سلمى علي الكلمتين الجامدين دول

بتنورى المواضيع كده علطول

خالد أبوسعده
01-12-2009, 05:18 PM
قصة جميلة جداااااااااااااا يا خالد . بس تفتكر انا لو عملت زيه و نمت في المحاضرات حجيب امتياز ؟ انا موافقة بس بامتياز ههههههههههههه

و الله ممكن ليه لا
طب ما نجرب منحضرهاش من اصله
يمكن نجيب اعلى من الامتياز