المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز اعرف حاجة مفيش حد بيفكر فيها

hydrograp7ic
03-12-2011, 05:19 PM
عايز اعرف حاجة مفيش حد بيفكر فيها
هو لازم عشان يكون اسمك مهندس تكون خريج هندسة
لو الكلام دة صحيح لية خريجى فنون جميلة قسم ديكور
اسمهم مهندس ديكور
يعنى مش خرجين هندسة ديكور لا وكمان انضموا لنقابة المهندسين
اشمعن خريجى اداب مساحة ليس لة اى من الامتيازات الى هما خدموها حتى حرمنهم من لقب مهندس
عايز اعرف لية كدة
دة افترة ولازم كل واحد ياخد حقة فى البلد دى

:a10::a10::a10::a10::a10::a10::a10::a10::a10::a10: :a10::a10:

MUHAMED SAMY
03-12-2011, 10:38 PM
مين قال لحضرتك ان الكلام ده محدش اتكلم فيه؟؟

لو بحثت فى المنتدى هتلاقى مواضيع ومشاركات عن

المساح
واخصائى المساحة
ومهندس مساحة

بس تقريبا كله لسه كلام

eng-mina
03-13-2011, 12:58 AM
بصراحة انا مش شايف مشكلة لما نكون مهندسين مش عارف لية مستكترنها علينا وحقنا ضايع
ويكون اسم نقابتنا مهندسى المساحة عشان نعرف ناخد حقنا اى حاجة تانى تتقال يعنى انت بتنفخ فى اربة مقطوعة دة رأى وانا اقترح ان احنا نعمل استفتاء باسماء النقابة والناس تختار

smart girl
03-13-2011, 09:01 AM
الجزء اللى انت قولتة الخاص بفنون جميلة صح فعلااا ان قسم ديكور بياخد مسمى مهندس ديكور ...بس المشكلة اللى تستفز بجد ان بدأت دول تعترف بخريجين كلية الاداب قسم مساحة كمهندسين مساحة زى السعودية ...
اتمنى ان شاء الله اننا ناخد خطوات ايجابية فى موضوع الاسم ..
والمسمى مش هيحدد اذا كنت متميز فعملك ولا لاء بس ضرورى انك تاخد نفس الحقوق المتاحة

هدى على
03-13-2011, 09:43 AM
يعنى انتوا بتتكلموا فى مسمى عايزين اسم احنا خرجين اداب مننساش نفسنا

Ahmed Hosny
03-13-2011, 12:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هقولكوا حاجة تيجوا نجمع الناس خريجة اداب مساحة
ونتجمع عن القائد ابراهيم او نروح ميدان التحرير ونعمل مظاهرة
ونطلب مطالب فئوية ويكون الشعار بتاعنا "احنا مش مساحين احنا مهندسين "
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههه

انا بهزر طبعا ولكن كنت عايز اقول لحضرتك واذكر نفسى قبلك
هل احنا كطلاب مؤهلين كى يطلق علينا اسم "مهندس" انا عن نفسى
لما حد بيقولهالى بحس انى اخدت حاجة مش بتاعتى ولكن عادى
طب انا عشان استحق القب ده اعمل ايه
1)اتفوق فى دراستى
2)اطور من نفسى ومسبش اى معلومة مساحية الا واكون عارفها
3)اعرف كل جديد عن البرامج والاجهزة
ومتزعلش يا بشمهندس

MadieN
03-13-2011, 05:46 PM
حضرت المحترم كاتب الموضوع ان كنت ترا انه من حقق المساواه بالمهندس وتعتبر عدم المساوه به ظلم

هل من العدل ان يتساو من يحصل علي 98% في الثانوي العام مع 75% هل هذا عدل

هل من العدل ان يتساو من يدرس باللغه الانجليزيه طوال 5 سنوات مع اللغه العربيه

هل من العدل ان تساوي ما تدرس من مواد معظمها نظري مع من يدرس مواد الغالبيه العظما منها عملي بحت

هل من العدل ان يتساوي من جد واجتهد للوصول الي الهندسه مع كلية الاداب مع احترامي الكامل لمن فيها

كان من الاولي لك ان تجتهد لتصل الي الهندسه وتحصل علي القب والشهاده

من فضلك اعد تفكيرك في هذا

وان كنت لا تحترم الشهاده التي تحملها كيف يحترمك الاخرون حين تسعا لتغيرها

ضوء القمر
03-13-2011, 06:15 PM
مع احترامي للباشمهندس اللي كاتب قبليا بس بلوم حضرتك في حاجة هي ان ازاي يتساوي اللي جايب 98 % مع اللي جايب 75% في الثانوية العامة وأنا بقول ممكن طبعا أكون جايبة ال 98% ومش عايزة أدخل الهندسة وشيفة ان الاداب افضل ليا دي بقي ميول شخصية انا مش هختار حسب مجموعي انا هختار حسب اللي شيفة اني هتوفق فيه وبعدين كتييييييير في كلية الاداب في قسمنا خصوصا جايبين فوق ال 85 % دليل انهم دخلو قسم الجغرافيا معناه انهم جاااااااادين في الدراسة مش مجرد انها كلية اداب ولو حضرتك شوفت الطلبة اللي في قسمنا خاصة الخريجين أو اللي في سنة رابعة دلوقتي هتعرف اذا كانوا يستحقوا لقب مهندس أو لأ وبعدين أنا عن نفسي مش بهتم بلقب المهم أنا عارفة نفسي ايه؟ ياما ناس كان معاها ألقاب وهي مش قدها............
وشكرا لحضرتك ومعلش طولت في الكلام , وشكرا طبعا للبشمهندس اللي كاتب الموضوع.

هدى على
03-13-2011, 07:43 PM
لاطبعا ميستهلوش اللقب بلاش نلف وندور لازم نعترف بنفسنا احنا منساويش حاجة بالنسبة الى فى هندسة بلاش لف ودوران
وثانيا اللقب مبياكلش عيش

Ahmed Hosny
03-13-2011, 08:17 PM
حضرت المحترم كاتب الموضوع ان كنت ترا انه من حقق المساواه بالمهندس وتعتبر عدم المساوه به ظلم

هل من العدل ان يتساو من يحصل علي 98% في الثانوي العام مع 75% هل هذا عدل

هل من العدل ان يتساو من يدرس باللغه الانجليزيه طوال 5 سنوات مع اللغه العربيه

هل من العدل ان تساوي ما تدرس من مواد معظمها نظري مع من يدرس مواد الغالبيه العظما منها عملي بحت

هل من العدل ان يتساوي من جد واجتهد للوصول الي الهندسه مع كلية الاداب مع احترامي الكامل لمن فيها

كان من الاولي لك ان تجتهد لتصل الي الهندسه وتحصل علي القب والشهاده

من فضلك اعد تفكيرك في هذا

وان كنت لا تحترم الشهاده التي تحملها كيف يحترمك الاخرون حين تسعا لتغيرها

خلينا نتكلم بصراحة حبتين اولا كلام حضرتك فيه شئ من السخرية منا كطلبة "اداب"
ثانيا حضرتك حوار الثانوية العامة الفاشل اللى كلنا بنعانى منه "قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا "
انت ربنا كاتبلك انك تخش هندسة واحنا ربنا كاتبلنا اننا نخش اداب
وفى الاخر احنا الاتنين بندرس حاجة واحدة
ولكن اللى هيفرق بينى وبينك شغلى وشغلك مش هممنا اللقب
حضرتك زعلان عشان كلمة "بشمهندس " انا مش عايز حد يقولهالى
بس كفاية انى بحب مجالى ويكفينى فخرا اننى طالب اداب "جغرافيا "

Ahmed Hosny
03-13-2011, 08:20 PM
لاطبعا ميستهلوش اللقب بلاش نلف وندور لازم نعترف بنفسنا احنا منساويش حاجة بالنسبة الى فى هندسة بلاش لف ودوران
وثانيا اللقب مبياكلش عيش

معلش استاذتى الفاضلة كلمة منساويش حاجة بالنسبة للى فى هندسة
صعبة اوى مينفعش حضرتك تقوليها

والله عيب علينا

ضوء القمر
03-13-2011, 10:49 PM
خلينا نتكلم بصراحة حبتين اولا كلام حضرتك فيه شئ من السخرية منا كطلبة "اداب"
ثانيا حضرتك حوار الثانوية العامة الفاشل اللى كلنا بنعانى منه "قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا "
انت ربنا كاتبلك انك تخش هندسة واحنا ربنا كاتبلنا اننا نخش اداب
وفى الاخر احنا الاتنين بندرس حاجة واحدة
ولكن اللى هيفرق بينى وبينك شغلى وشغلك مش هممنا اللقب
حضرتك زعلان عشان كلمة "بشمهندس " انا مش عايز حد يقولهالى
بس كفاية انى بحب مجالى ويكفينى فخرا اننى طالب اداب "جغرافيا "

كلامك راااااااااائع طبعا يا باشمهندس أحمد...

your mind
03-14-2011, 03:52 AM
قلنا قبل كده وهنفضل نقول ليه احنا كمصريين عندنا عقده الدكتور والمهندس رغم ان دى القاب لاصحاب مجالات الطبيب بياخد لقب دكتور الراجل اللى بيخطط وبيشرف على البناء ده مهندس زى بالظبط المدرس زى المحاسب زى المحامى زى الظابط كل واحد ليه دوره فى المجتمع ولا غنى عنه المهندس عمره ماكان هيبقى مهندس من غير المدرس وعمرهم ماهايحسوا بالامان من غير الظابط وعمرهم ما هيقدروا يجيبوا حقهم من غير محامى وعمرهم ما هايعرفوا يكسبوا وينجحوا من غير محاسب كل الموضوع مرتبط ببعضه فى النهايه لقب مهندس ده لقب عادى زى لقب استاذ ...

سر اعتراض طلبه اداب مش فى كونهم محتاجين لقب مهندس ولكن محتاجين يكون ليهم اعتبار فى الموقع كمؤهل عالى وليس كما هو موجود بتكلم عالرواتب وعالتقدير المعنوى والتنطيط الفارغ يعنى مؤهل عالى زى كل المؤهلات العليا وبيتعامل كفنى دى اصعب ميت مره من فكره ان خريج اداب يتساوى بمهندس مع ان المؤهلات العليا تبعا للقانون واحد ....

اما بالنسبه للمهندس اللى بيقول ثانويه عامه والحوارات دى بلاش نضحك على بعض عمر الثانويه ماكانت معيار لاى حاجه وعمر مجموع هندسه ما كان 98 فى الميه ومتنساش حاجه مهمه طالب زراعه بيدخل كليته من50 فى الميه وبيبقى مهندس زراعى على الاقل احنا جايبين 75 زى مانت بتقول طبعا وده غلط يبقى مين المظلوم بقى ؟؟؟؟؟ طول ما احنا بنبص لغيرنا نظره دونيه لازم هانبقى مجتمع متخلف وبعدين كمان انت راجل عرفت تذاكر فى الثانويه
انا تعبت فتره الامتحانات واصريت انى ادخل وامتحنت ونجحت ودخلت كليه عارف كان عندى ايه كان التهاب فى العصب وشلل يبقى مين تعب اكتر انا ولا انت
فى ناس مابتعرفش تحفظ بس اذكياء جدا فى العملى وفى ناس اهلها مقدرتش تديها دروس خصوصيه ياريت منتكلمش عن الثانوى خالص كلنا عارفين
اللى فيها واحد كان معايا فى الكليه كان مقفل كيمياء واحياء ورياضه وفيزياء ناقص 6 درجات باقى المواد وقعته واخد بالك انت نجح فى العلمى وفشل فى الادبى ومجموعه دخله اداب ام 75 ربنا يهدى

اما بالنسبه للاخت اللى بتقول ما يساويش رحم الله امرىء عرف قدر نفسه والحمد لله انا شايف زى ما هندسه بتدرس حاجات احنا ما اخدنهاش ولا عندنا عنها فكره نقدر نقول ان العكس كمان صحيح وبالنسبه لحوار الانجلش ده اظن ان اللغه مش حكر على حد انا ممكن اتكلم انجلش زى اى حد بريطانى واتحدى لانى معايه دبلومه فى اللغه من المركز الثقافى البريطانى اللغه مفتوحه حتى لو كانت scientefic

واخيرا هدفى من الرغى اللى فات ده كلو مش انى ادافع عن احقيتنا باللقب لا احنا مش عايزين لقب بس عايزين نتعامل زى اى مؤهل عالى طبيعى مش المعامله اللى موجوده حاليا وللعلم انا برضو مش بشتغل فى المساحه شغال فى it لقيت فيها وضعى وحسيت انى معايا شهاده من كليه بحبها وعشت فيها اجمل ايام عمرى لحد دلوقتى ......

ارجو انى ما اكونش زعلت حد بس ده صوت العقل مش صوت التعصب والتحيز لو انت ماتقبلش انى ابقى مهندس مساحه لانك بتقول انك درست اكتر فى العلم ماتقبلش عليا انى اكون مساح عادى ........

your mind
03-14-2011, 04:12 AM
معلش استاذتى الفاضلة كلمة منساويش حاجة بالنسبة للى فى هندسة
صعبة اوى مينفعش حضرتك تقوليها

والله عيب علينا

والله انت راجل محترم يا صديقى لو الاخت هدى على زميله فعلا فى كليه الاداب واشك فى كده (ان بعد الظن اثم)

اعتقد انها اكيد مش بتتكلم غير عن نفسها ورايها فى نفسها لا يمكننا ابدا تعميمه .....

بس هى قالت كلمه عجبتنى اللقب مابياكلش عيش اللى بيدور على مستقبله مش هايدور ابدا على لقب

لازم الانسان يشتغل ويتعب حتى لو كان مظلوم واللى مابيحترمنيش انهارده اكيد غصب عنه هايحترمنى بكره لو انا بقيت كويس

هدى على
03-14-2011, 12:54 PM
يعنى احنا عايزين ناخد لقب ونتساوى بالهندسة اية الى تعبنا فية بقى وياسلام على العملى الى بناخدة وياسلام على المجموع الى جبناة فى ثانوية عامة وياسلام على التقديرات الى بنجبها لازم نعترف بنفسنا احنا شهادتنا ليسانس اداب وبعدين سبنا كل حاجة ووقفنا على اللقب هى بلدنا مفيهاش غير دكتور ومهندس وظابط

your mind
03-14-2011, 04:11 PM
يعنى احنا عايزين ناخد لقب ونتساوى بالهندسة اية الى تعبنا فية بقى وياسلام على العملى الى بناخدة وياسلام على المجموع الى جبناة فى ثانوية عامة وياسلام على التقديرات الى بنجبها لازم نعترف بنفسنا احنا شهادتنا ليسانس اداب وبعدين سبنا كل حاجة ووقفنا على اللقب هى بلدنا مفيهاش غير دكتور ومهندس وظابط

ولا نتساوى ولا حاجه انتى مقريتيش كلامى كده مش عايزين لقب بس عايزين ناخد حقنا انتى بنت وغالبا منزلتيش موقع مع الشباب الموضوع بيختلف كتير على الاقل نتعامل كمهنيين بعيدا عن المسمى حتى لو سواق جهاز بس يبقى فيه وضع افضل شكليا يبقى عندنا استشاريين يستلموا مننا يبقى عندنا استقلاليه فى الاداره وسلم وظيفى
وبعدين انتى لو ماجبتيش تقدير ولا مجموع فى الثانوى ولا عندك علم غيرك عنده كل ده انا مبقولش ننضم لنقابه المهندسين بس يبقالنا اعتبار نتساوى بخريجى تجاره وحقوق وزراعه واظن دول مش اشطر مننا فى حاجه اظن مش بتكلم غلط ومافتكرش فكلامى اللى فات كلو انى كنت غلطان انا بنقل الصوره وطول ما احنا شايفين اننا اقل من غيرنا عمرنا ابدا ما هنتحرك لقدام ولو كان اللى انتى اخدتيه فى الكليه مش كافى الانسان ليس متلقى فقط الانسان لازم يبقى مرسل ومستقبل معلش لو ضايقتك بكلامى بس مافيش حد بيتكلم عن نفسه كده

MadieN
03-14-2011, 04:46 PM
مع احترامي للباشمهندس اللي كاتب قبليا بس بلوم حضرتك في حاجة هي ان ازاي يتساوي اللي جايب 98 % مع اللي جايب 75% في الثانوية العامة وأنا بقول ممكن طبعا أكون جايبة ال 98% ومش عايزة أدخل الهندسة وشيفة ان الاداب افضل ليا دي بقي ميول شخصية انا مش هختار حسب مجموعي انا هختار حسب اللي شيفة اني هتوفق فيه وبعدين كتييييييير في كلية الاداب في قسمنا خصوصا جايبين فوق ال 85 % دليل انهم دخلو قسم الجغرافيا معناه انهم جاااااااادين في الدراسة مش مجرد انها كلية اداب ولو حضرتك شوفت الطلبة اللي في قسمنا خاصة الخريجين أو اللي في سنة رابعة دلوقتي هتعرف اذا كانوا يستحقوا لقب مهندس أو لأ وبعدين أنا عن نفسي مش بهتم بلقب المهم أنا عارفة نفسي ايه؟ ياما ناس كان معاها ألقاب وهي مش قدها............
وشكرا لحضرتك ومعلش طولت في الكلام , وشكرا طبعا للبشمهندس اللي كاتب الموضوع.

حضراتك قولتي اختار اداب يعني اختار اللقب للي هو عوزه يعني المفروض يحترم اللقب اللي هو اختاره وميطلبش بغيره صح ؟؟

مع احترامي الشديد لكل الناس في اداب الدراسه عندكوا في قسم المساحه تختلف اختلاف كبيررررر جدااااااااا عن الدراسه في كليه الهندسه وعلي فكره انا مش بقول كدا من فراغ او من غير علم انا اختي كانت في اداب جغرفيا قسم مساحه
وعلي فكره انا عمري مقللت من قدر اي مجال او كلية في مصر او اي انسان علشان الاستاذ اللي بيقول اني بسخر من اداب
والله عمري مسخرت من حد
لكن هناك اشياء لا بد الوقوف عندها واحترام خصوصيات الاخرين

MadieN
03-14-2011, 04:59 PM
علي فكره للعلم بس وليس الا انا مش جايب في الثانوي العام غير 93% فقط ودخلت معهد مساحه الهرم وكنت مش ناوي اكمل بعد المعهد مع اني كنت من الاوائل فيه ولكن رغبت الاهل وهما اللي اقنعوني بدخول الهندسه ولو كنت اشتغل مساح عمري مكنت هتطلب اي لقب غير مس____________اح

وفعلا عمر اللقب لوحده مكان باكل عيش

eng-mina
03-14-2011, 09:36 PM
صدقتونى يا جماعة احنا لسة بنتكلم وحصل احتقان فى الكلام دة حاجة بسيطة وفى الشغل وضع تانى خالص وانا قلت الكلام دة قبل كدة وعملت عنة موضوع اسمة (اقتراح بالنسبة للنقابة)
وعايز اقول حاجة انا خريج اداب مساحة واشتغلت مهندس شبكات ومن غير ما يكون معايا مهندس طبعا بعيد عن المجال بتاعى خالص ودة موضوع كبير وبيتقلى يا بشمهندس ومشغل تحت ايدى ناس يعنى اللقب دة شىء عادى بس انا عايز ارفع من شأن مجالى وابقى مهندس مساحة لان انا حابب مجالى وانا قلت قبل كدة ان لقب مهندس هو اللى هيريح دماغنا من القيل والقال ونقفل الكلام فى الموضوع دة وبعدين فى دول عربية بقى خريج الاداب مهندس زى السعودية وبعدين انا مش عارف الناس مضيقة لية من خريج الاداب ما فى كليات تانية بتاخد لقب المهندس وهى مش خريجة هندسة خلى بلكوا مشكلة بسيطة والناس اللى مكبرها يعنى فى مهندسين يتفتكر ان احنا هناخد مكنهم او ازاى يتساوى بية والكلام دة من خلال الشغل اللى انا اشتغلتة مش مألفة من دماغى واسألوا الناس اللى اشتغلت

your mind
03-15-2011, 07:06 AM
يا مينا ماهو لو كان فى اعتبار اننا مؤهل عالى من الاول مكانش زمان كل اللى احنا فيه ده حصل حتى لو كنا مساح بس خريج كليه
بالنسبه للمهندس مدين انا عارف ان الدراسه بتختلف وكل مننا بيدرس حاجه مختلفه عن التانى وكمان دراسه هندسه اكثر تعقيدا وتعمقا بس انا وانت عارفين ان الشغل واحد مافيش حد بيعمل حاجه زياده عن التانى والموضوع متوقف على قدره الشخص نفسه ومهارته ..
وحضرتك عارف ان لقب اخصائى ده ماحدش معتبر بيه اصلا فى المواقع والشركات يبقى هو اختار ايه (خريج اداب)المهندسين بيعاملونا فنى مساحه ده ظلم اكبر من ظلمكم لو احنا بقينا مهندسين ليه نقبل على غيرنا حاجات منقبلهاش لنفسنا وانت مردتش على كلامى اللى فوق يمكن علشان انت شايفو صح ؟؟؟

انا مش عايز ابقى مهندس انا عايز اتعامل كخريج جامعه زى ما بقولك يامهندس فلان تقوللى يا استاذ فلان يبقى الشغل مش بالامر يبقى فيه استقلاليه فى الاداره الموقعيه وسلم وظيفى غير كده هتفضل المشكله زى ماهى .......

MadieN
03-15-2011, 12:17 PM
يا مينا ماهو لو كان فى اعتبار اننا مؤهل عالى من الاول مكانش زمان كل اللى احنا فيه ده حصل حتى لو كنا مساح بس خريج كليه
بالنسبه للمهندس مدين انا عارف ان الدراسه بتختلف وكل مننا بيدرس حاجه مختلفه عن التانى وكمان دراسه هندسه اكثر تعقيدا وتعمقا بس انا وانت عارفين ان الشغل واحد مافيش حد بيعمل حاجه زياده عن التانى والموضوع متوقف على قدره الشخص نفسه ومهارته ..
وحضرتك عارف ان لقب اخصائى ده ماحدش معتبر بيه اصلا فى المواقع والشركات يبقى هو اختار ايه (خريج اداب)المهندسين بيعاملونا فنى مساحه ده ظلم اكبر من ظلمكم لو احنا بقينا مهندسين ليه نقبل على غيرنا حاجات منقبلهاش لنفسنا وانت مردتش على كلامى اللى فوق يمكن علشان انت شايفو صح ؟؟؟

انا مش عايز ابقى مهندس انا عايز اتعامل كخريج جامعه زى ما بقولك يامهندس فلان تقوللى يا استاذ فلان يبقى الشغل مش بالامر يبقى فيه استقلاليه فى الاداره الموقعيه وسلم وظيفى غير كده هتفضل المشكله زى ماهى .......

انا لا اختلف مع اي احد يطالب ان يكون له نقابه فهذا شي من حقه كما يشرفنا هذا الطرح لانه يضمن الحفاظ علي مهنه المساحه كليا وجزئيا
ولكن اعترض علي فكره الانضمام نقابة المهندسين

ولذلك لان المهندس ليس كما تعتقد ان الدور الذي يقوم به هو نفس دور خريجي الاداب لمجرد دراسه خريجي الاداب بعض الاشي مما ندرس ولكن المؤسسه الهندسه هي مؤسسه مترابطه سواء كان المهندس معماري او مساحه او مدني او ميكانيكا او اي قسم لا ينفصل احدهم عن الاخر وهناك دراسه مشتركه بينهم في الهندسه والكل يكمل الاخر في عمله وفكره بدء العمل المشاريع وكيف تبداء وكيف تنتهي وغير هذا من الامور الهندسيه المرتبطه بالمشاريع
ارجوا ان تكون الصوره واضحه الان

your mind
03-15-2011, 01:14 PM
انا لا اختلف مع اي احد يطالب ان يكون له نقابه فهذا شي من حقه كما يشرفنا هذا الطرح لانه يضمن الحفاظ علي مهنه المساحه كليا وجزئيا

ولذلك لان المهندس ليس كما تعتقد ان الدور الذي يقوم به هو نفس دور خريجي الاداب لمجرد دراسه خريجي الاداب بعض الاشي مما ندرس ولكن المؤسسه الهندسه هي مؤسسه مترابطه سواء كان المهندس معماري او مساحه او مدني او ميكانيكا او اي قسم لا ينفصل احدهم عن الاخر وهناك دراسه مشتركه بينهم في الهندسه والكل يكمل الاخر في عمله وفكره بدء العمل المشاريع وكيف تبداء وكيف تنتهي وغير هذا من الامور الهندسيه المرتبطه بالمشاريع
اشكرك على تاييدك لنقابتنا وماحدش قال ننضم لنقابه المهندسين وحتى لو نقابتنا اعطتنا لقب مهندس خرائط او مهندس طبوغرافى او مهندس مساحه واحنا فى غنى عن اللقب طالما واخدين حقنا فده مايقللش ابدا من قيمه مهندس المدنى ومهندس المدنى المتخصص بالمساحه واعلم جيدا دور كل منهم والجميع يعلم هذا وليس كما قلت اننى لا اعلم هذا الدور او اغفله هذا لم يحدث خلال كل عرضى السابق .... احنا بس كل هدفنا اننا نرتقى بالمهنه وتحريرها من الدخلاء عليها ورفع قيمه خريج الشعبه عندنا وده مايزعلش حد شوف احنا وصلنا لنقطه الصفر وانتهى امر كل الكلام السابق وده معناه صحه الطرح الذى طرحناه صحيح تماما الخلاصه بالتوفيق للجميع ويارب نشوف خطوات ايجابيه وفى النهايه منظومه العمل لا يمكن ان ينقصها اى طرف سواء مهندس او مساح (باختلاف المسميات الوظيفيه )

hydrograp7ic
03-15-2011, 09:01 PM

اولا مفيش حد قال ننضم لنقابة المهندسين (((((((((لالننا مش عايزنها )))))))
وبعدين انت من ساعت مبدات تقول رايك فى اول الموضوع وانا شايف فية سخرية مننا كخريجين اداب مساحة
وانت عارف ومتاكد اننا افضل منكم كخريجين هندسة شبرا مساحة
حتستغرب انى عرفت منين ان انت خريج هندسة شبرا مساحة
انا عارف ان دة الاسلوب بتعاكم فى الكلام
والاسلوب دة ناتج عن الحقد والاحساس انكم ملكوش لزمة واللقب الشيئ الوحيد الى مديكم قيمة شوية
لان معظمكم بيتخرج لا يفقة شئ وسياتك كنت بتقول ان كليات الهندسة بتدرس باللغة الانجلزية
واضح انك معندكش فكرة عن حاجة خالص انت متعرفش يا استاذ ان معظم كليات الهندسة بتدرس بالعربى
وانا ليا اصدقاء فى هندسة يدرسون بالعربى واصدقاء اخرون فى هندسة يدرسون بالانجليزى
دة لو اعتقدنا ان اللغة مقياس (((( شفت بقا خلتنى اتكلم فى التفهات زيك )))))))
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه
انا عايز اقول حاجة للبشمهندسين خريجى اداب مساحة
احنا الى عملنا فى نفسنا كدة من اول ما القسم اتعمل من سنين ومحش فكر فى النقابة ولا اللقب خالص
لية ميكنش اسمنا مهندس مساحة اينعم احنا مش خريجين هندسة لكن نستحقها ( قصدى الطلبة المجتهدين مش الفشلة الى فى القسم الى ميهمهمش اى حاجة ولا اللقب ولا النقابة لية لانة مش عايز يشوف المستقبل )))
وانتوا عارفين بتكلم على مين بالضبط
احنا بنطالب باللقب بتاعنا مهندس مساحة او مهندس خرائط زى ما خريجين فنون جميلة اسمهم مهندس ديكور وبرضوا مش خريجين هندسة
ثانيا احنا مش عايزين ننضم لنقابط المهندسن احنا عايزين نقابة لنا وللشعبة العامة وباقى اقسام الجغرافيا وهكذا
يا ريت حد يسمعنى ويفكر فى كلامى ولو لدقيقة واحدة عشان كدة احنا مستهترين بمستقبلنا وبعدين حنندم
اديكوا شايفين زى الاخ دة بيقول اية
لا وبيقولوا اكتر من كدة دا من كتر البجاحة واحد منهم بيقولى انتوا خريجين اداب مساحة اسمكوا مساحين توتال
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
واللهى عيب علينا لما نسكت على كل دة

MadieN
03-15-2011, 10:00 PM
اولا مفيش حد قال ننضم لنقابة المهندسين (((((((((لالننا مش عايزنها )))))))
وبعدين انت من ساعت مبدات تقول رايك فى اول الموضوع وانا شايف فية سخرية مننا كخريجين اداب مساحة
وانت عارف ومتاكد اننا افضل منكم كخريجين هندسة شبرا مساحة
حتستغرب انى عرفت منين ان انت خريج هندسة شبرا مساحة
انا عارف ان دة الاسلوب بتعاكم فى الكلام
والاسلوب دة ناتج عن الحقد والاحساس انكم ملكوش لزمة واللقب الشيئ الوحيد الى مديكم قيمة شوية
لان معظمكم بيتخرج لا يفقة شئ وسياتك كنت بتقول ان كليات الهندسة بتدرس باللغة الانجلزية
واضح انك معندكش فكرة عن حاجة خالص انت متعرفش يا استاذ ان معظم كليات الهندسة بتدرس بالعربى
وانا ليا اصدقاء فى هندسة يدرسون بالعربى واصدقاء اخرون فى هندسة يدرسون بالانجليزى
دة لو اعتقدنا ان اللغة مقياس (((( شفت بقا خلتنى اتكلم فى التفهات زيك )))))))
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه
انا عايز اقول حاجة للبشمهندسين خريجى اداب مساحة
احنا الى عملنا فى نفسنا كدة من اول ما القسم اتعمل من سنين ومحش فكر فى النقابة ولا اللقب خالص
لية ميكنش اسمنا مهندس مساحة اينعم احنا مش خريجين هندسة لكن نستحقها ( قصدى الطلبة المجتهدين مش الفشلة الى فى القسم الى ميهمهمش اى حاجة ولا اللقب ولا النقابة لية لانة مش عايز يشوف المستقبل )))
وانتوا عارفين بتكلم على مين بالضبط
احنا بنطالب باللقب بتاعنا مهندس مساحة او مهندس خرائط زى ما خريجين فنون جميلة اسمهم مهندس ديكور وبرضوا مش خريجين هندسة
ثانيا احنا مش عايزين ننضم لنقابط المهندسن احنا عايزين نقابة لنا وللشعبة العامة وباقى اقسام الجغرافيا وهكذا
يا ريت حد يسمعنى ويفكر فى كلامى ولو لدقيقة واحدة عشان كدة احنا مستهترين بمستقبلنا وبعدين حنندم
اديكوا شايفين زى الاخ دة بيقول اية
لا وبيقولوا اكتر من كدة دا من كتر البجاحة واحد منهم بيقولى انتوا خريجين اداب مساحة اسمكوا مساحين توتال
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
واللهى عيب علينا لما نسكت على كل دة

لا استطيع اللي ان اقول لك ربنا يشفيك ويخفف عنك ويرفع عنك البلاء وللا يخف عقلك ويزداد وزنك
وااسف لنفسي علي مشاركتي في هذا الحوار حتي يصادفني مثلك ويتكلم هكذا

your mind
03-16-2011, 05:13 AM
ارجو اغلاق الموضوع ...........

خساره المناقشه بدايتها الخروج عن النص وانا لا اؤيد اللهجه التى تحدث بها الزميل انا اثبتت انه لينا حق بدون تجريح لكن مافيش راى بيفرض بالقوه ابدا غير فى وضع القوه واحنا بنحاول يبقالنا وضع قوى وجيد وهذا لن ياتى الا بالحوار البناء وليس بالتجريح والكلام الغير مهضوم ملهوش لزوم ابدا

هدى على
03-16-2011, 06:51 PM
معنى كدة مكسوفين اننا فنين يعنى استاذ مش عاجب

طب كنا فلحنا وجبنا 94 او 95 % ودخلنا هندسة طلما كدة مش نجيب 86 و87 % وياسلام على التقديرات الى بنجبها جيد واعلى حاجة فى القسم جيد جدا بالعافية ماشاء الله على التقديرات ولا ياسلام على مجموع ثانوية عامة

طب انتم عارفين ان بتوع هندسة كل يوم بيذاكروا وبيخدوا واجب كانهم فى ثانوية عامة والمنهج بتعهم صعب وبالرغم من كدة بيجيبوا تقديرات عالية مش زينا الواحد يبقى فرحان لو جايب جيد او جيد مرتفع بيتعبوا عننا كتير وبعدين لما تشتغلوا بس
وبعدين اية العيب فى انى ابقى مساح او استاذ كفاية انى دخلت كلية*غيرى مدخلهاش

your mind
03-17-2011, 01:44 AM
معنى كدة مكسوفين اننا فنين يعنى استاذ مش عاجب

طب كنا فلحنا وجبنا 94 او 95 % ودخلنا هندسة طلما كدة مش نجيب 86 و87 % وياسلام على التقديرات الى بنجبها جيد واعلى حاجة فى القسم جيد جدا بالعافية ماشاء الله على التقديرات ولا ياسلام على مجموع ثانوية عامة

طب انتم عارفين ان بتوع هندسة كل يوم بيذاكروا وبيخدوا واجب كانهم فى ثانوية عامة والمنهج بتعهم صعب وبالرغم من كدة بيجيبوا تقديرات عالية مش زينا الواحد يبقى فرحان لو جايب جيد او جيد مرتفع بيتعبوا عننا كتير وبعدين لما تشتغلوا بس
وبعدين اية العيب فى انى ابقى مساح او استاذ كفاية انى دخلت كلية*غيرى مدخلهاش
ههههههههههه لا مش عاجب عارفه ليه علشان مافيش حد بيتخرج من كليه وبيبقى فنى ده الطبيعى وحقنا وملناش دعوه بهندسه ولا بغيره بنتكلم عن نفسنا انتى ليه بتحطى نفسك فى مقارنه مع غيرك الحمد لله انا خريج كليه اداب مساحه وافتخر ياخدوا واجب براحتهم ويتعبوا براحتهم ويجيبوا احلى تقديرات كمان ربنا ما بيضيعش مجهود مجتهد وكمان ربنا بيحب الانسان الطموح ولو احنا ما اشتغلناش علشان نبقى احسن من دلوقتى عمرنا ما هنتقدم "وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون " لقب استاذ ده لقب رائع وحتى من غيره بس مافيش حاجه اسمها فنى خريج كليه ممكن لقب استاذ بس بوضع المؤهل العالى وعلى فكره انا متاكد ميه فى الميه انك مش كليه اداب مساحه لانك لو زميله يبقى بتقللى من نفسك اوى وماحدش بيحب ينقص من نفسه ابدا وعلى العموم تشرفنا بوجودك

بس فيه حاجه لو انتى مهندسه يبقى عيب اوى اللى بتعمليه ده وده بيثبت اننا على حق
ولو انتى اخصائيه يبقى مايصحش ابدا تنقصى من قدرنا بالشكل ده فى كلامك ورايك ماينفعش يبقى معمم لان ملوك المساحه اتخرجوا من اداب جغرافيا

وياريت تقرى ردود الاخرين قبل ما تزودى رد يخلينا نعيد تانى اللى قلناه للانسان اذنان وفم واحد ليسمع اكثر مما يتكلم ومافيش ابدا مناقشه من طرف واحد

هدى على
03-19-2011, 12:07 PM
الى عارفة انة محدش ضربنا على ايدينا وخلانا نخش اداب جغرافيا لان احنا عارفين اننا هنبقى فنين والى مش عجبة مكنش دخل

بس نلاقى شغل بس مش اخرتها نروح نشتغل حاجة مش مجالنا

your mind
03-19-2011, 05:42 PM
الى عارفة انة محدش ضربنا على ايدينا وخلانا نخش اداب جغرافيا لان احنا عارفين اننا هنبقى فنين والى مش عجبة مكنش دخل

بس نلاقى شغل بس مش اخرتها نروح نشتغل حاجة مش مجالنا

وده برضو رايك لوحدك :a40: احنا مش فنيين احنا اخصائيين بنعامل معامله الفنيين وده غلط
واللى يشوف وضع غلط لازم يصلحه انما اللى مش عايز يصلح خليه مايعملش حاجه واحنا باذن الله نصلح لحد ماناخد حقنا احنا شباب جامعى مش دبلوم ولا معهد مع الاحترام لكل الديبلومات على فكره الفكره اللى انتى بتدافعى عنها مستفزه جدا انتى بتدافعى بقوه عن وجهه نظرك اننا فنيين مع اننا بنقولك انتى اخصائيه مساحه مش فنيه لكنك مصره على انك فنى مساحه خريج اداب خريج كليه يعنى زيه زى اى خريج ليه نقلل من نفسنا انا متاكد انك مقتنعه بكلامى لكنك مصره على فكره مش صح
انتى ممكن تحضرى ماستر ودكتوراه يعنى تبقى دكتوره الفنى مايقدرش يعمل كده ومع ذلك انتى بتعاملى كفنيه ده لو خريجه اداب زينا :a33: ...

قانون العمل فى الدوله اللى بيقول اننا مش فنيين مش انا

انا مش بدافع عن حاجه مش ليه ولا بغتصب حق حد الدوله قانونا بتساوى كل المؤهلات العليا فى الدرجه العلميه يعنى انتى لو خريجه اداب زيك زى تجاره زيك زى حقوق زى هندسه وتربيه وطب الدرجه العلميه واحده باختلاف مجموع الثانويه باختلاف سنوات الدراسه باختلاف المحتوى العلمى يبقى ازاى كل خريجى الجامعات يبقى ليهم وضعهم كجامعيين واحنا فنيين ؟؟؟ ليييييه ؟؟؟

ايه مصلحتك انتى انك توافقى على تقدير معنوى اقل من درجه تعليمك حتى لو داخله الكليه من البدايه بتبقى عارفه انك اخصائيه مش فنيه بتتخرجى بتفاجئى بالوضع ...يبقى نغير ولا لا

لو كانت مصر استسلمت لوضعها الغلط اللى كان قبل ثوره الحريه عمرنا ابدا ماكنا هانحس بالكرامه والعزه زى دلوقتى ليه ده مايبقاش مبدا عام فحياتنا ليه بالرغم من كل اللى حصل فينا ناس بتطلع علينا بافكار هدامه تحبطنا وترجعنا لورا ليه الاراء بتاعتنا دايما ما بتكونش مبنيه على منطق او دراسه

انتى زميله يعنى اخت ومن الواضح انك مانزلتيش سوق عمل ومش عارفه الفرق بين فنى ومهنى (خريج كليه) فى المعامله وفى الوضع وفى الترقيات وفى الامور الماديه وفى نظره الغير ........عارفه كان فيه عامل بيقولى ايه لما كان بيقولى انت معاك شهاده ايه لما قلتله اداب مساحه افتكرنى بشتغله ولما وريته الكرنيه قالى وايه اللى مشغلك
كده انا كنت فاكر المساحين دول كلهم دبلوم صنايع ايه رايك ؟؟؟

على العموم شكرا على المناقشه لكنى اسف انتى مش هاتغيرى فى فكرى حاجه لانى ماقتنعتش بالفكره اللى بتدافعى عنها اساسا
وعلى العموم فى الاول والاخر فنى جامعى مش عيب طالما عمل شريف المهم بعد كده يبقى عمل شريف ومقنع للاخرين ادبيا

وبرضوا انتى مش اداب :a39:

انتى حاولتى تغيرى الموضوع بفكره اننا نلاقى شغل بس واظن ان موضوعنا ده اصلا بيدور حوالين وضع الناس الشغاله مش امكانيه الشغل اعتقد كده انا اللى كسبت :a11:

hydrograp7ic
03-19-2011, 09:38 PM
وده برضو رايك لوحدك :a40: احنا مش فنيين احنا اخصائيين بنعامل معامله الفنيين وده غلط
واللى يشوف وضع غلط لازم يصلحه انما اللى مش عايز يصلح خليه مايعملش حاجه واحنا باذن الله نصلح لحد ماناخد حقنا احنا شباب جامعى مش دبلوم ولا معهد مع الاحترام لكل الديبلومات على فكره الفكره اللى انتى بتدافعى عنها مستفزه جدا انتى بتدافعى بقوه عن وجهه نظرك اننا فنيين مع اننا بنقولك انتى اخصائيه مساحه مش فنيه لكنك مصره على انك فنى مساحه خريج اداب خريج كليه يعنى زيه زى اى خريج ليه نقلل من نفسنا انا متاكد انك مقتنعه بكلامى لكنك مصره على فكره مش صح
انتى ممكن تحضرى ماستر ودكتوراه يعنى تبقى دكتوره الفنى مايقدرش يعمل كده ومع ذلك انتى بتعاملى كفنيه ده لو خريجه اداب زينا :a33: ...

قانون العمل فى الدوله اللى بيقول اننا مش فنيين مش انا

انا مش بدافع عن حاجه مش ليه ولا بغتصب حق حد الدوله قانونا بتساوى كل المؤهلات العليا فى الدرجه العلميه يعنى انتى لو خريجه اداب زيك زى تجاره زيك زى حقوق زى هندسه وتربيه وطب الدرجه العلميه واحده باختلاف مجموع الثانويه باختلاف سنوات الدراسه باختلاف المحتوى العلمى يبقى ازاى كل خريجى الجامعات يبقى ليهم وضعهم كجامعيين واحنا فنيين ؟؟؟ ليييييه ؟؟؟

ايه مصلحتك انتى انك توافقى على تقدير معنوى اقل من درجه تعليمك حتى لو داخله الكليه من البدايه بتبقى عارفه انك اخصائيه مش فنيه بتتخرجى بتفاجئى بالوضع ...يبقى نغير ولا لا

لو كانت مصر استسلمت لوضعها الغلط اللى كان قبل ثوره الحريه عمرنا ابدا ماكنا هانحس بالكرامه والعزه زى دلوقتى ليه ده مايبقاش مبدا عام فحياتنا ليه بالرغم من كل اللى حصل فينا ناس بتطلع علينا بافكار هدامه تحبطنا وترجعنا لورا ليه الاراء بتاعتنا دايما ما بتكونش مبنيه على منطق او دراسه

انتى زميله يعنى اخت ومن الواضح انك مانزلتيش سوق عمل ومش عارفه الفرق بين فنى ومهنى (خريج كليه) فى المعامله وفى الوضع وفى الترقيات وفى الامور الماديه وفى نظره الغير ........عارفه كان فيه عامل بيقولى ايه لما كان بيقولى انت معاك شهاده ايه لما قلتله اداب مساحه افتكرنى بشتغله ولما وريته الكرنيه قالى وايه اللى مشغلك
كده انا كنت فاكر المساحين دول كلهم دبلوم صنايع ايه رايك ؟؟؟

على العموم شكرا على المناقشه لكنى اسف انتى مش هاتغيرى فى فكرى حاجه لانى ماقتنعتش بالفكره اللى بتدافعى عنها اساسا
وعلى العموم فى الاول والاخر فنى جامعى مش عيب طالما عمل شريف المهم بعد كده يبقى عمل شريف ومقنع للاخرين ادبيا

وبرضوا انتى مش اداب :a39:

انتى حاولتى تغيرى الموضوع بفكره اننا نلاقى شغل بس واظن ان موضوعنا ده اصلا بيدور حوالين وضع الناس الشغاله مش امكانيه الشغل اعتقد كده انا اللى كسبت :a11:

كسبت اية يا بوا كسبت دى واحدة بتتكلم عن رايها بسسسسسسسسسس
ملهاش علاقة برائ باقى الخريجين او الطلاب
وبعدين احنا مش فنين ولا حنبقى فنين يعنى انتة مش كسبت يا كابتنن :a43:
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وبعدين خليك افرح شوية اصل الايام الى جاية ملكوش فيها نصيب
شوف يا كبتن احنا بس نعمل النقابة وحتشوف حيحصل اية
سلام يا كابتن :a40::a40::a40::a40::a40::a40::a40::a40:

your mind
03-20-2011, 02:27 AM
كسبت اية يا بوا كسبت دى واحدة بتتكلم عن رايها بسسسسسسسسسس
ملهاش علاقة برائ باقى الخريجين او الطلاب
وبعدين احنا مش فنين ولا حنبقى فنين يعنى انتة مش كسبت يا كابتنن :a43:
وبعدين خليك افرح شوية اصل الايام الى جاية ملكوش فيها نصيب
شوف يا كبتن احنا بس نعمل النقابة وحتشوف حيحصل اية
سلام يا كابتن :a40::a40::a40::a40::a40::a40::a40::a40:
يابنى انت ركز بقى انت مابتقراش حاجه ابدا انا معاك يا حبيبى :a40: انا اداب جغرافيا

فضحتنا يا اخى هههههههههه:a33: والله احبطتنى انا تاعب قلبى وصوابعى وعمال ادافع عن فكرتك وفى الاخر تثبتلى انك مابتقراش الكلام لا وكمان بتحط عليا انا فى الاخر

هدى على
03-22-2011, 07:42 PM
بردوة احنا مساحين مش مهندسين عيب

your mind
03-22-2011, 08:23 PM
بردوة احنا مساحين مش مهندسين عيب

هههههههههههههههه طيب ولا كانى شفت حاجه
الجويه مظبطانى مش عارف ارد عليكى حد تانى بقى يطلع الطلعه دى

هدى على
03-23-2011, 10:35 AM
حد يطلع يرد عليا لية يعنى هو انا مكنش عندى امتحان ولا اية فعلا دكتور على زكى دة منة لله

your mind
03-23-2011, 12:49 PM
هو انتى 4 برضو وامتحنتى جويه هههههههه

طلعتى معانا بجد يعنى هو الامتحان مكانش وحش بس كان فيه حاجات ما اخدنهاش ....

هدى على
03-24-2011, 07:51 PM
لا انا مش مساحة انا نظم

Ahmed Hosny
03-24-2011, 08:10 PM
لا انا مش مساحة انا نظم

على فكرة انتى كلامك مستفز جدا
ياريت بالله عليكى تقفلى الموضوع اللى من المفترض ان
حضرتك لا تنتسبى اليه
"ولا تعمل او تكتب فى غير تخصصك "

ونرجو من الادارة اغلاق هذا الموضوع
وشكرا

your mind
03-24-2011, 08:14 PM
اجدع ناس تشرفنا يا هدى انا كمان خريج نظم بس كملت سنتين كان عندك
Gisولا لا ؟؟؟

خلى بالك الجماهير بدات تعترض على كلامك ولو ضربوا هاضرب معاهم

هدى على
03-24-2011, 08:39 PM
ههههههههههه ياسلام بردوا مساحين لازم تفخروا بكدة مهندسين دية مش حقنا عيب

your mind
03-24-2011, 08:51 PM
ههههههههههه ياسلام بردوا مساحين لازم تفخروا بكدة مهندسين دية مش حقنا عيب

طيب وبالنسبه لاخصائيين ايه رايك؟؟؟

هدى على
03-24-2011, 08:58 PM
هى اخصائين مساحة وحش هو المفروض الى يحصل اعتمادها على مستوى الجمهورية

your mind
03-24-2011, 09:08 PM
هى اخصائين مساحة وحش هو المفروض الى يحصل اعتمادها على مستوى الجمهورية
هههههه الحمد لله دى نقطه التقاء
انا اقصد كده من اول امبارح راجعى كلامى هتلاقى انى مقولتش اكتر من اخصائى ياااااااااااه دانتى اصعب من امتحان دكتور ابو راضى :a22:

هدى على
03-24-2011, 09:11 PM
لكن ناخد حاجة مش حقنا لا

your mind
03-24-2011, 09:15 PM
يارب مايجيليش السكر :a17:

هدى على
03-25-2011, 06:24 PM
ويجيلك من اية

your mind
03-26-2011, 12:59 AM
ويجيلك من اية

ههههه يااااه انا عرفت ليه النقابه مش عايزه تتعمل :a10:
طيب هنعديها علشان انتى دفعه بس :a8:

هدى على
03-26-2011, 06:33 PM
لا انشاء الله تتعمل وبعدين اية هعديها عشان انا دفعتك لامتعدهاش محدش لية عندى حاجة والى بيدينى حاجة يمنعها

your mind
03-26-2011, 06:52 PM
هههههههههه لا حول ولا قوه الا بالله :a7: