المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معلش يا جماعة جهل سياسى

smart girl
04-02-2011, 11:15 AM
http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4414.imgcache.gif (http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4414.imgcache.gif)

عاملين اية يا أعضاء ومشرفين منتدى مساحة .....تمام ؟! طب تمام الحمدلله :a40:
والزلزال اخبارة اية ؟؟؟؟ كانت لحظة تاريخية بصراحة وعلى فكرة كل الناس اللى فاتهم لحظة الزلازال متزعلش ...هيتعاد تانى
فى باك فى باك :a41: :a28:

اةةة ومحمد سامى : موضوع الفيسبوك بتاعك حلو جداااا هخلص الموضوع دة واورح اكتبلك فى كومنت ..
دعاية مجانية اهى أى خدمة :a8:

نسيب حلقة ماما نجوى دى بقة وندخل فى الموضوع

http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4415.imgcache.gif (http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4415.imgcache.gif)

http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4416.imgcache.gif (http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4416.imgcache.gif)

دلوقتى اية اللى حصل ؟؟؟؟

اللى حصل ان كان عندنا دستور اللى هو دستور 71 تمام !! ...
تمااااااام

جيلنا التمام جداااا عمل ثورة 25 يناير وقدرنا نغير حاجات محدش قدر يغيرها وبعدها اتقرر تعديلات دستورية تمااااام !!

تمااااام

وقالوا ان فى استفتاء ولازم نصوت بنعم للتعديلات الدستورية أو لا وكلنا ضرورى نشارك ...تمااااام !!

معلش استحملونى فى كلمة تمام دى هتكروهها انا عارفة هههههههههه

ونزلنا كلنا وشاركنا وانا عملت موضوع ونقاشات وفيديوهات ونعـــــــــم للتعديلات ولإ للتعديلات وعلى رأى اشرف عبد الباقى الموضوع كان كبير كبيييير

ومدام صوباعك بينك يبقى انت مصرى اصلى مش فشنك ...
واللى مش صباعو بمبى ميجيش جنبى والحورات دى كلها

وفضلنا مستنين النتجية ويارب تنجح يا تتح وظهرت النتيجة
ونجح تتح بنعم للتعديلات الدستورية ...

الوضع الطبيعى بقاااااا ان الدستور اللى نزلنا وصوتنا علية واتوافق على التعديلات بتاعتة هو اللى هنشتغل بى دة على قد فهمى

ولكن

اللى حصل ان القوات المسلحة نزلت دستور جديد مؤقت وقالت ان دة هو اللى هنتعامل على اساسة

سؤالى بقاااااا

لية عملوا تعديلات وعملوا عليها استفتاء اذا كان اساسا الدستور دة خلاص كدة مش ماشين بى والدستور المؤقت هو الحالى و الرئيس الجديد اللى هيجى هيعمل دستور جديد غير 71 يبقة كان لية بقى من الأول تعديلات واستفتائات يعنى كان غلطة مطبعية مسلاااااا ولا اية ؟؟؟!!

ومعلش يا جماعة حد يفهمنى لأن عندى جهل سياسى

http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4417.imgcache.gif (http://www.mesa7a.com/forum/imgcache/4417.imgcache.gif)

MUHAMED SAMY
04-02-2011, 05:13 PM
وفى حاجة كمان
أنا من الناس اللى قلت نعم بعد ماصليت وقلت دعاء الاستخارة
وطبعا كل منا عنده ايدلوجياته...وحقوقه المشروعة...وعايزنها تكنو قراط واللى عايز تكنو جاز

وكانوا بيقولو ايه الصفوة..النخبة ..بيقولو لأ....لكن اللى بيقولو نعم فلول الوطنى..والاخوان
والسلف..وبيقول السلف ليه دلوقت بيتكلموا فى السياسة وينزلوا انتخابات
طب هو كان مين من الناس بينزل انتخابات
وحوار الدستور الجديد ...حاجة تجن ممكن كان الجيش عايز يختبر الشعب:a39:..بس مصر اتسيطت اليوم ده

لو كانو قالو فى الاستفتاء ده اللى بيفهم سياسة بس هو اللى يروح والله ماكنت نزلت من بيتنا
بس اهو الواحد نزل واتصور مع اصحابوا

حنين الحياة
04-02-2011, 07:23 PM
في الواقع:a5:مش عارفه ياسمارت بس اعتقد انهم كانوا بيهدوا الشعب المصري وبيبنوا ليهم ان مصر بقيت ديمقراطيه لمده يوم هيييييييييييييييييييييييييييييييه:a20:....وبعد كده ينفزوا الي في دماغهم والله اعلم
وكمان سمحوا ليناان احنا نتصور مع الصباع البينك بدل الدبابه وده تقدم فظيع:a28:

Ahmed Waheed Shalaby
04-02-2011, 10:51 PM
على فكرة يا سمارت سؤالك جميل جدا
وكلنا دلوقتى عايزين نعرف لية دة كلة حصل
انا حشرحلك بس دة كلام مش سياسى دة من وجهة نظرى الشخصية
اولا لما المجلس العسكرى قال انة حيجيب لجنة وكدة علشان تعدل الدستور طبعا اللجنة دى اخدت وقت لما طلعت لينا التعدليات اللى احنا رحنا وقلنا ارائنا عليا فى الفترة دى حصل جدل فى الاعلام وفى الشارع المصرى كمان فى ناس قالت لو قلنا نعم حيرجعوا دستور 71 تانى ولو قلنا لا كدة يبقا حنلزم المجلس العسكرى انة يعمل اعلان دستورى جديد وطبعا المجلس العسكرى لما عمل الاستفتاء وطلعت النتيجة نعم حب يرضى الطرفين وعلشان كدة نزل اعلان دستورى جديد متضمن المواد التى تم الاستفتاء عليها وكمان كان غرض المجلس العسكرى انة يجرب العملية الانتخابية حتمشى ازاى والوضع حيبقا ازاى علشان احنا داخلين على انتخابات برلمانية وانتخابات الرئاسة طبعا وكان عايز يطمن على الوضع علشان كدة عمل الاستفتاء
والكلام دة كلة طبعا من وجهة نظرى المتواضعة
شكرا يا سمارت على التوبك

esraa marey
04-03-2011, 12:32 AM
دا سؤال مهم
وكلنا كنا بنسئله
وكانت مافيش غير اجابة واحدة
كانوا بيجربوا الديموقراطية
يعنى بيدقوا الشعب حرية الانتخابات
واكانها بروفا للانتخابات القادمة
ممكن كانوا عايزين يثبتوا للشعب
ان ف حاجة بتحقق
بس للاسف اياميها يعتبرا عملوا فتنه بين الناس عشان نعم ولا
ع الرغم انه هما عارفين حيعملوا ايه؟؟؟؟؟؟

smart girl
04-03-2011, 10:01 AM
وفى حاجة كمان
أنا من الناس اللى قلت نعم بعد ماصليت وقلت دعاء الاستخارة
وطبعا كل منا عنده ايدلوجياته...وحقوقه المشروعة...وعايزنها تكنو قراط واللى عايز تكنو جاز

وكانوا بيقولو ايه الصفوة..النخبة ..بيقولو لأ....لكن اللى بيقولو نعم فلول الوطنى..والاخوان
والسلف..وبيقول السلف ليه دلوقت بيتكلموا فى السياسة وينزلوا انتخابات
طب هو كان مين من الناس بينزل انتخابات
وحوار الدستور الجديد ...حاجة تجن ممكن كان الجيش عايز يختبر الشعب:a39:..بس مصر اتسيطت اليوم ده

لو كانو قالو فى الاستفتاء ده اللى بيفهم سياسة بس هو اللى يروح والله ماكنت نزلت من بيتنا
بس اهو الواحد نزل واتصور مع اصحابوا

سياسة اية يا محمد ...أهم حاجة ان الواحد اتصور ...احنا بتوع سياسة برضو .....احنا بتوع الأتوبيس ههههههههههههه
لا والله بس بجد كانت خودعة حلوة جدااااا أخر تلت اربع ست حاجات ...

smart girl
04-03-2011, 10:05 AM
في الواقع:a5:مش عارفه ياسمارت بس اعتقد انهم كانوا بيهدوا الشعب المصري وبيبنوا ليهم ان مصر بقيت ديمقراطيه لمده يوم هيييييييييييييييييييييييييييييييه:a20:....وبعد كده ينفزوا الي في دماغهم والله اعلم
وكمان سمحوا ليناان احنا نتصور مع الصباع البينك بدل الدبابه وده تقدم فظيع:a28:

ممكن فعلااا يا حنين
وطبعااااااااا دة تقدم غير طبيعى وغير مسبوق ...تقدم لا يرى الا بالعين المجردة :a28:
شرفتى يا حنون التوبيك

smart girl
04-03-2011, 10:26 AM
على فكرة يا سمارت سؤالك جميل جدا
وكلنا دلوقتى عايزين نعرف لية دة كلة حصل
انا حشرحلك بس دة كلام مش سياسى دة من وجهة نظرى الشخصية
اولا لما المجلس العسكرى قال انة حيجيب لجنة وكدة علشان تعدل الدستور طبعا اللجنة دى اخدت وقت لما طلعت لينا التعدليات اللى احنا رحنا وقلنا ارائنا عليا فى الفترة دى حصل جدل فى الاعلام وفى الشارع المصرى كمان فى ناس قالت لو قلنا نعم حيرجعوا دستور 71 تانى ولو قلنا لا كدة يبقا حنلزم المجلس العسكرى انة يعمل اعلان دستورى جديد وطبعا المجلس العسكرى لما عمل الاستفتاء وطلعت النتيجة نعم حب يرضى الطرفين وعلشان كدة نزل اعلان دستورى جديد متضمن المواد التى تم الاستفتاء عليها وكمان كان غرض المجلس العسكرى انة يجرب العملية الانتخابية حتمشى ازاى والوضع حيبقا ازاى علشان احنا داخلين على انتخابات برلمانية وانتخابات الرئاسة طبعا وكان عايز يطمن على الوضع علشان كدة عمل الاستفتاء
والكلام دة كلة طبعا من وجهة نظرى المتواضعة
شكرا يا سمارت على التوبك

اذا يا أحمد فعلااا دة كان تفكيرهم ..فا دى تبقة كارثة لأن وضعنا دلوقتى مينفعش فى انك ترضى الطرفين أو انك تدخل فى مرحلة تجارب
و أحنا شوفنا .. كان معظم الناس افكارها مشوشة ومش عارفين يوصلوا لقرار نعم ولا لاء للتعديلات وغير كدة انت بالطريقة دى بتدى مساحة أكبر للفوضى فى بلدك والفتنة والانقسام ...يعنى لما قرار واحد حاسم والكلام فى منتهى ويطبق على الشعب كلة وهو يأما هيتلغى تماما الدستور يأما يطبق دستور 71 مع التعديلات الجديدة اللى هيتوافق او هيترفض عليها من الشعب كان هيبقة أفضل جداااا من تعديلات وبعدين استفتاء وبعدين دستور جديد مؤقت وبعدين مع الرئيس الجديد دستور جديد خالـــــــص ...
هو كان حرمان دساتير ولا اية ههههههههههه
عموما ربنا يكتب لبلدنا الخيـــــر ...
استفدت بجد من نقاشاك يا أحمد

smart girl
04-03-2011, 10:40 AM
دا سؤال مهم
وكلنا كنا بنسئله
وكانت مافيش غير اجابة واحدة
كانوا بيجربوا الديموقراطية
يعنى بيدقوا الشعب حرية الانتخابات
واكانها بروفا للانتخابات القادمة
ممكن كانوا عايزين يثبتوا للشعب
ان ف حاجة بتحقق
بس للاسف اياميها يعتبرا عملوا فتنه بين الناس عشان نعم ولا
ع الرغم انه هما عارفين حيعملوا ايه؟؟؟؟؟؟

لو هما كانوا عارفين يا أسراء حيعملوا اية يعنى مكنش الموضوع مجرد غلط فى ترتيب الأمور فانا هقول زى ماقولت قبل كدة ..
كارثـــــــة
لأن دى تعتبر أول مرة الشعب يدخل فيها الحياة السياسية ااقصد ان اغلبنا مش متعمقين فى السياسة ومنفهمش فى مداخلها اوى فالما يكون فى أختيارات وشايفين ناس بتقول انت لازم تنضم معانا واحنا اللى هنفيد البلد وجزء تانى من الناس بتقول لاااا متقولش غير رأئينا مصلحة البلد ومصلحتك معانا ...هيكون زى ماحصل انقسام وفتنة وتشتت ومع كل دة يطلع الموضوع فالاخر كان مجرد تجربة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!