المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جنون الحياه

عاشق الرومانسيه
09-18-2008, 04:23 AM
جنون
نظر إلى بعينيه الحمراوين المتورمتين من كثرة معاناته مع الحبل الذى التف حول جسمه فى عنف ثم سألنى : هل أنت طبيب ؟؟ وقد ارتمى على الأرض ووصل التراب إلى فمه وأنفه , فجريت مسرعأ نحوه متسائلأ :
كيف تفعلون به ذلك أيها المجرمون ؟
فردنى رجلان بأيديهما قائلين :
مالكش دعوة خليك بعيد ..
قلت لهم إننى أعرف هذا الإنسان إنه موظف فى المكان الفلانى وله أصدقاء كثيرون يحبهم ويحبونه .. واقتربت منه قليلأ وقلت له : مابك يا أخى فقال ضاحكأ بهيستريا :
هل أنت طبيب ؟ فقلت له : نعم ولكننى طبيب باطنى .. ثم سألته : ماذا بك ؟ ولماذا يربطون بهذا الحبل ؟
فقال : مش عارف بس أنا مبسوط كده !!!
وبعد دقائق حملوه فى سيارة أجرة وذهبوا به إلى مستشفى الأمراض العقلية . ونظرت له وكان يصرخ وهم يحملونه فيما بينهم وكان وجهه شديد الإحمرار وتوجد تسلخات كبيرة فى ساقيه ولا يرتدى سوى ملابسه الداخليه .. وقبل أن تتحرك السيارة سألت أخيه : بالله عليك ماذا حدث ؟
فقال : لقد أنقذنا أطفالنا وهو يحبسهم جميعأ فى غرفة واحدة ويجهز الغاز ليشعل فيهم النار .. ثم جرى أمامنا وكاد يلقى بنفسه من البلكون لولا لحقناه على آخر لحظة ..
فقلت : لقد كان شخصاً طبيعيأ حتى وقت قريب !!
سقطت من عينى دموع كثيرة فأنا أعرفه منذ كان طالبأ يكافح ويتفوق فى دراسته حتى دخل كلية الهندسة ولكنه لم يجد فرصته فعينوه فنيأ فى إحدى الإدارات الصحية بمرتب لا يكفى ثلاثة ايام فى الشهر لدرجة أنه قد تخطى الأربعين دون زواج .. قلت لنفسى : وهل هذه أسباب كافية للجنون ؟ الأمر خطير جدأ بهذه الطريقة فماذا سيحدث لباقى الشباب ؟ هل سيصيبهم الجنون ؟
لقد كان ذكيأ جدأ وكانت له قصة حب جميلة عرفها القاصى والدانى .. حب عفيف وكان يكتب شعرأ وزجلأ فى حبيبته يقرؤه لنا كله تكريم لها وهيام بها وكأنه طائر يحلق بجناحيه فى سماء المحبة ..
ماذا دهاه ؟ وما الذى قضى عليه ؟
بعد أربعة أشهر من ذلك الموقف المحزن كنت أمر أمام بيتهم فى إحدى الحوارى فرأيته يجلس على كرسى متحرك ولا يرتدى سوى ملابس داخليه فهممت نحوه ومددت له يدى بالسلام فضحك بشكل هستيرى فتخيلت أنه لم يزل مجنوناً .. ولكننى عندما اقتربت منه أكثر وجدت ساقيه مبتورتين .. فكدت أسقط مغشياً على ّ وسألت من معه فى الفرندة :
ماهذا ؟ ماذا حدث ؟
فقالوا لقد تمكن من الهرب من مستشفى الأمراض العقلية وكان يجرى مسرعأ فدهمته سيارة سريعة وتسببت له فى بتر ساقيه .. كدت أموت من هول ما رأيت وجففت عرقى وتركتهم دون أن أعرف إن كنت ألقيت عليهم سلامأ أم لا ... لعنت الدنيا وقرفت من كل شىء فيها .. لقد كان هذا الشاب مثل وردة البستان المتفتحة .. ما الذى حطمه ؟ وأين آماله وأحلامه ؟؟
بالأمس فقط كنت أمر أمام منزلهم فرأيت صيواناً للعزاء .. فأسرعت لأسأل عن إسم المتوفى فكان هو .. نعم لقد مات .. مات

هذا ما قد يحدث لكل منا ارجوا الردود من الاعضاء
اهداء معاناه شاب مصري

Mohamed Saad Yassin
09-18-2008, 04:32 AM
الله يسامحك يا مصطفى
جعلت اعينى تذرف بالدمع

Mimi
09-18-2008, 05:42 AM
الموقف مؤثر جدآ بجد بس هقولك ايه مش عارفه

أنا خايفة أقول انه دا ضعف نفسي وكان بيكبر ويزيد كل يوم مع الاستسلام بعدين تزعل مني وتقولي اني مش حاسة بيه وبرغي على الفاضي

بس حقيقي ربنا بيسبب الاسباب وعايزنا دايما ناخد عبرة من اللي حولينا

والعبرة هنا متبقاش في انك تقتنع ان حالة البلد هيا اللي وصلته للانتحار وجنونه

العبرة انك ما تسمحش للضعف يجري في عروقك ويمشي في كل جسمك ويوصل لعقلك ويوقفه عن التفكير ونوصل لحالة الشخص دا

ربنا يحفظ كل الشباب ويحميهم من كل شر ويجعلهم سواعد للمجتمع والأمة الاسلامية

tiger
09-18-2008, 08:32 AM
موقف مؤثر جدا الله يكون فى عون شبابنا وظروف بلد يارب تتغير وأنشاء الله كل واحد فى البلد حيكون ليه دور فى تغيرها

eslam mamdouh
09-18-2008, 12:33 PM
لا احب الشام الزائد حتى ولو كانت هى الحقيقه
ادعى ان ربنا يفرجها من عنده

عاشق الرومانسيه
09-18-2008, 03:04 PM
اولا احب اشكركم جميعا علي متابعه المواضيع التي اضعها في المنتدي
وثانيا هذا واقع يحدث لكل شاب في بلدنا مع اختلاف القصه واختلاف الظروف التى يمر بها

noga
09-20-2008, 03:09 AM
ون لا يهوي صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر
اديك قلت اهو اهو ده انسان ضعف واستسلم لضعفه فمقدرش يصعد الجبل فاستسلم وعاش مابين الحفر .... الله يكون فى عون الجميع

Hassan Mohamed
09-20-2008, 03:13 AM
انا عيطت خلاص

Wild_Angel
09-20-2008, 03:45 AM
موقف مؤثر راى يماثل راى الانسه جودى ولكن الحياااااااااااااااااااه تفاؤل ورسولنا الكريم عليه افضل الصلاة والسلام حثنا على ذلك

عاشق الرومانسيه
09-27-2008, 09:25 AM
اشكركم جميعا على المرور وارجوا المزيد من الاراء

ahmedko
09-27-2008, 05:24 PM
مصطفى
بجد الموضوع دة حقيقى
بجد و الله
مبهزرش

عاشق الرومانسيه
09-27-2008, 06:15 PM
اكبد طبعا الواحد بيقابل المواقف دي كل يوم في حياته بس مش بياخد باله منها

احمد حسن
09-28-2008, 08:24 AM
جميلة جدا يمصطفى

عاشق الرومانسيه
09-29-2008, 07:28 PM
اشكركم جميعا على المرور

sarah
09-29-2008, 07:48 PM
القصة قشعرتنى, بس وقفت مع نفسى قلت لا إستاحلة تكون حقيقية إلا لو فيلم اجنبي ,
ايه يا مصطفى يا بنى ربنا رحيم بعباده .
ممكن اسئلك سؤال هل انت حزين لدرجة انك تكتب كل الاسى ده ,,أخرج من اللى انت فيه الحياه حلوة ( طارق علام).

عاشق الرومانسيه
09-29-2008, 09:10 PM
لا علي فكره يا استاذ طارق انا الحمد لله فكاهي جدا ومش بحب الحزن الحياه حلوه بس بحب اللون الحزين لا اللون ده واقعي الى حد ما محدش فينا يقدر يصطنع الحزن ولكن الفرح من الساهل

sarah
09-29-2008, 10:28 PM
على فكرة انا سارة ( حلوة الحياه للاعلامى \ طارق علام )
انا كمان بكتب قصص حزينة ممكن تكون قاسية , بس انا قلت كده عشان اما فعلا زعلانة بكتب قصص حزينة زى كده .
انا حسيت من كلامك انك زعلت بس والله اسلوبك حلو واحساسك عالى.

Mahro
09-30-2008, 02:03 PM
يخربيت دماغك اقولهم الحقيقه ان الراجل ده انت ...................................هههههههههه

عاشق الرومانسيه
09-30-2008, 07:32 PM
شكرا ليك يا محرو انت وساره واطلب منك يا ساره لو تضعي لنا قصص من الى عندك دي

sarah
10-01-2008, 07:20 PM
لا اااا , مرسي على دعوتك ,
اصل انا بعتبرها كبت وتفريغ

Mahro
10-02-2008, 01:21 AM
اى خدمة يا درش بس عاوزين حاجات من دى تانى وتانى وياريت تقنع لنا الأنسة سارة بحكاية القصص دى وبلاش حكاية الشحن والتفريغ وخدمات النقل العامة دى ههههههههههههه

عاشق الرومانسيه
10-02-2008, 03:19 PM
والله انا هحاول يا محرو بس مش عارف هي رافضه ليه بس ياريت تضع لنا المواضبع

اسامه البنا
11-14-2008, 07:57 PM
ربنا يحفظ كل الشباب ويحميهم من كل شر ويجعلهم سواعد للمجتمع والأمة الاسلامية

موضوع هايل يا مصطفي بجد موقف مؤثر

white_heart
11-15-2008, 03:51 AM
لية التشاؤم دة كلة
دا الحياة جميلة
وبنبى على راى السندريلا
بس هل فعلا من الممكن ان فية حد يوصل معاة التشاؤم للدرجة دى ؟
سوال فهل من جواب؟
وهل فعلا فية حاجة فى الدنيا تستاهل ان الواحد يخسر نفسة ودنيتة ودينة علشانها؟

عاشق الرومانسيه
11-15-2008, 08:37 AM
اولا احب اشكركم جميعا
وثانيا اكيد الانسان المومن المتمسك بدينه لا يقدم على فعل او التفكير في هذه الامور
بس والله انا شايف انه في مننا ناس كتير متشائمه وانا حبيت اوصلهم ان الحياه لمن يعيش بها
وليست لمن يفكر فيها وهذا من وجهه نظري