المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حوار ساخن جدا

Hassan Mohamed
12-04-2008, 03:00 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم يا جماعة ...

في البداية الموضوع ده اخد مني وقت طويل جدا في التفكير اني اعمله والصراحة قعدت افكر اكتر في الفكرة اللي هنزل بيها والزاي هتتم وكمان العنوان اللي امامكم ده فكرت فيه كتير قوي المهم مش هطول عليهم وهعرض عليكم الموضوع علطول

حوار ساخن جدا

من اسم الموضوع ان هيكون فيه حوار ... وحوار اتمني انو يكون شيق وبما اننا في منتدي رابطة خريجي المساحة والخرائط ... اكيد لازم يكون للخريجين دور هام جدا في المنتدي ده وهو عملية والتواصل والاستفادة من خبارتهم وانهم ينقلولنا واقع الحياة العملية اول بأول ... لان بجد من العيب ان يكون معانا كوادر من الخريجين واحنا مش بنسفيد منهم

المهم عاوزين كل الخريجين يساعدونا في الحوار ده وانا بدعو جميع الخريجين وجميع الطلبة لعمل حلقة وصل من خلال الحوار ده وهيكون عبارة عن ان احنا هنوجه اسئلة شغلانا بالنسبة للخريجين وهما يردو علينا وعلي الاسئلة الموجه ليهم بس بشرط ان كل واحد من الخريجين يرد من واقع شغلة وحياته الخاصة ملوش دخل بزمايلة الخريجين عشان نشوف الخبرات من جميع الجهات

وانا هبدأ بتوجيه سؤال ليهم

عاوز اعرف اول خطوة عملتوها بعد التخرج ؟

يلا يا جماعة في انتظار اسئلتكم وفي انتظار إجابة اخوتنا الخريجين

سلمي جمال
12-04-2008, 04:10 PM
انا حبدا الرد يا حسن
ولكن في البداية احب اشكرك علي فكرة الموضوع دة

بص يا سيدي
اول حاجة عملتها لما اتخرجت....................
هو بصراحة من بعد الامتحانات بيومين
و هو اني بدات الكورسات في مجال دراستي و هي gis

ولكن قبل بدا الكرسات لابد من التفكير الجيد
و لازم رسم خطة للحتقوم بعملة
و حتي الان انا في كورسات مكثفة
لكني اشتغل باعمال صغيرة بجانب الكورسات و هذه الاعمال في مجال دراساتي
و بشكر كل من لة الفضل في هذه الاعمال (دون ذكر اسماء)

بس بعد الكورسات ان شاء الله الاقي شغل يليق بمجالي و اكون في مكانة عالية بأذن الله
ادعوا لي بس انتوا

و شكرا
كل سنة و الجميع بخير

surveyedu
12-04-2008, 04:15 PM
فكره حلووو بس أعتقد ان أول خطوه هي الجيش

Hassan Mohamed
12-04-2008, 04:17 PM
انا حبدا الرد يا حسن
ولكن في البداية احب اشكرك علي فكرة الموضوع دة

بص يا سيدي
اول حاجة عملتها لما اتخرجت....................
هو بصراحة من بعد الامتحانات بيومين
و هو اني بدات الكورسات في مجال دراستي و هي gis

ولكن قبل بدا الكرسات لابد من التفكير الجيد
و لازم رسم خطة للحتقوم بعملة
و حتي الان انا في كورسات مكثفة
لكني اشتغل باعمال صغيرة بجانب الكورسات و هذه الاعمال في مجال دراساتي
و بشكر كل من لة الفضل في هذه الاعمال (دون ذكر اسماء)

بس بعد الكورسات ان شاء الله الاقي شغل يليق بمجالي و اكون في مكانة عالية بأذن الله
ادعوا لي بس انتوا

و شكرا
كل سنة و الجميع بخير

انا سعيد جدا يا سلمي انك اول المشتركين معانا في الحوار ده وان شاء الله الحوار يستمر وكل الاعضاء يشتركوا فيه سواء طلاب او خريجين

طيب بناءا علي كلامك تفتكري الكورسات بتاعت الجي اي اس دي بتأخد وقت قد ايه إذا كانت مكثفة او كانت بشكل عادي؟

الاسئلة دي مش موجه ليكي يا سلمي لوحدك بل لكل الخريجين ذو الخبرات وحديثي التخرج طبعا

سلمي جمال
12-04-2008, 04:19 PM
يعني ارد ولا لاء

علي العموم انا حرد حتي لو مكنتش عايز يا حسن
غلاسة بئة

المستوي في gis
بياخد من شهرين ل3
و هم 5 مستويات

Hassan Mohamed
12-04-2008, 04:19 PM
فكره حلووو بس أعتقد ان أول خطوه هي الجيش

مهو مش كل الناس عندهم جيش يا علي فيه ناس بتعد نفسها علطول اول متتخرج وخاصة البنات كده

الحوار ده مش للشباب بس وللبنات كمان عشان كلنا نستفيد

ومن هذا المزنق انا بدعو كل زملائي للاشتراك في الحوار ده يعني محدش يدخل إلا وهو معاه سؤال والخريجين اخواتنا مسؤولين عن انهم يجوبولنا علي كل استفساراتنا بجد هيكون شئ جميل جدا اننا ننقل الخبرات لبعض

م/ احمد فاخر
12-04-2008, 07:20 PM
اولا شكرا ياحسن على الموضوع ده

وانا هحاول افيديك
وبعد اذن اختى سلمى
الموضوع للولاد يختلف عن البنات
اول ما تخلص وقبل ما تستلم الشهاده تحاول انك تتدرب فى اى مكان
ويكون تدريب فعلى
وبعدين تعمل سى فى صغير وبتكون كلمه حديث التخرج اصعب حاجه فيه
وتقدم السى فى فى بعض الشركات والاعلانات
الموضوع ده مش هياخد منك شهر
وان شاء الله اوعدك انك هتشتغل

Youssef Mostafa
12-04-2008, 07:21 PM
كنت عايز سؤال
هل شهادةالكلية تكفى للعمل سواء هنا فى مصر او بالخارج ولا فى حاجات تانية لازم ادرسها بعد التخرج ؟؟؟

م/ احمد فاخر
12-04-2008, 07:48 PM
اولا ربنا يكرمك وتتخرج
شهاده الكليه تصلح للعمل بالداخل
ولو فى سفر بتتوثق من وزارة الخارجيه والمجلس الاعلى للجامعات
المهم يكون مكتوب فيها المساحه والخرايط
بس الاهم فى كلا الحالات التدريب العملى
والشغل الفعلى
مش على الورق

Youssef Mostafa
12-04-2008, 08:03 PM
شكرا يبشمهندس احمد

سلمي جمال
12-04-2008, 10:50 PM
عنك حق يا احمد
الولاد يختلفوا عن البنات
بس بالنسبة للتدريب
المفروض قبل ما تتخرج تكون تدربت
و هذا للولاد و البنات مش الولاد بس

محمود ابوالمجد
12-04-2008, 11:14 PM
سور يا جماعة اني اتاخرت في المشاركة في الموضوع الي بشكرك عليه ده يا حسن
بصوا يا جماعة طبعا زي ما البشمهندس احمد قال ان اصعب شيء في السي في كلمة حديث التخرج
بس بالنسبة للولاد ان شاء الله هيشتغلوا بسهولة ان شاء الله بس بجد محدش يفقد الامل او يحبط قعدت شهر او 2 او 3 مش مشكلة بس في الوقت ده نمي نفسك
كورس انجليزي
كورس جي اي اس طبعا
كورسات برامج هندسية اتوكاد وسيرفير
وياريت التدريب في اي حتة قبل ما تتخرج بجد كل ده ان شاء الله هيسرلك العملية بتاعة الشغل اوي
اما للبنات فجي اي اس والبرامج الهندسية لازم تتقنوها وتدخلوا اي مكتب فني في اي حتة تدربوا فيه
وان شاء الله كله يشتغل
وربنا معاكم ان شاء الله

hebaya
12-05-2008, 01:55 AM
بما انى لسه فى سنه رابعه مساحه بشكر حسن على انه فكر فى الموضوع دا بس كمان لازم تفكر فى اخواتك البنات ولا احنا مالناش لازمه فى القسم ع العموم ممكن انا يا حسن اشارك فى الاسئله واسال سؤال واتمنى ان الولاد يجوبينى قبل البنات وياريت بجد القى ردود مقنعه وبجد تتنفذ السوال بقى احنا فين يعنى بصراحه زى ما كل الكل بيقول بعد احنا ما نتخرج حنعمل ايه ممكن نشتغل ولا حنقعد فى البيت؟ بجد اتمنى انى القى رد على ع السوالى وبجد يبقى لينا وضع فى الشغل ولينا حق يامل لو مفيش يكتبوا على القسم للرجال فقط!!!!!!!!!!!!!

surveyor0000
12-05-2008, 02:05 AM
انا شايف ان اهم شيء للخريج هو الهدف

انا شايف ان لازم اي خريج لازم يحط ادامه هدف معين و يحاول انه يوصل له .. بس فعلا اول حاجه لازم يعملها هي الكورسات و حبذا لو تكون من المقومات اللي تساعده علي تحقيق هدفه

مثلا .. انا كان حلمي اني اشتغل في المساحه البحريه . بجد و الله تعبت فعلا عشان اتعلمها خصوصا ان مفيش حد في الكليه او من زمايلك حيقدر يفيدك ورغم كده صممت انعلمها . و الحمد لله انا شغال فيها بقالي سنتين في شركه خدمات بترول و بتجيلي عروض كتيره من الخليج و ده لان المساحين البحريين قليلين جدا

عاوزين رأيي ... انا شايف ان المساحه البحريه مستقبلها ممتاز جدا بس عاوزه اجتهاد فعلي

و اعتذر للبنات لان من المستحيل ان بنت تشتغل في المساحه البحريه لانها صعبه بدنيا جدا ده غير السفر الكتير ده غير تعب البحر نفسه و الغربه المستمره

و ربنا معاكم يا شباب .. ولو حد محتاج يستفسر عن حاجه في المساحه البحريه يبعتلي علي طول

سلمي جمال
12-05-2008, 01:44 PM
معلش انا خريجة بس عندي سوال
ممكن تقولي يا سيرفيفر
هل في تدريب للمساحة البحرية الان و ليس للبنات
او شغل طبعا يبئة تمام كدة؟

Wild_Angel
12-05-2008, 02:40 PM
موضوع جميل يا حسن

بس انا احب اسأل سؤال اخر

بالنسبه للبنات او الشباب اللى قدروا يشتغلوا ما هى افضل الاعمال التى من الممكن ان تعمل بها الفتاه بالنسبه لمجال العمل بغض النظر عن العمل الحقلى((منعا لاعتراضات الزملاء الشباب)) ؟؟

witch evil
12-05-2008, 02:55 PM
موضوع اكثر من رائع بجد
وانا سعيده بتفاعل الخرجين فى الموضوع ده

Hassan Mohamed
12-05-2008, 03:17 PM
اولا شكرا ياحسن على الموضوع ده

وانا هحاول افيديك
وبعد اذن اختى سلمى
الموضوع للولاد يختلف عن البنات
اول ما تخلص وقبل ما تستلم الشهاده تحاول انك تتدرب فى اى مكان
ويكون تدريب فعلى
وبعدين تعمل سى فى صغير وبتكون كلمه حديث التخرج اصعب حاجه فيه
وتقدم السى فى فى بعض الشركات والاعلانات
الموضوع ده مش هياخد منك شهر
وان شاء الله اوعدك انك هتشتغل

اولا انا سعيد جدا بوجودك معانا يا بشمهندس احمد

وطبعا عشان الحوار مستمر انا هطلب من حضرتك لو تقدر تجيبلنا نماذج لسي فيهات

عشان نعرف ونتعلم الزاي نعد السي في

Hassan Mohamed
12-05-2008, 03:19 PM
سور يا جماعة اني اتاخرت في المشاركة في الموضوع الي بشكرك عليه ده يا حسن
بصوا يا جماعة طبعا زي ما البشمهندس احمد قال ان اصعب شيء في السي في كلمة حديث التخرج
بس بالنسبة للولاد ان شاء الله هيشتغلوا بسهولة ان شاء الله بس بجد محدش يفقد الامل او يحبط قعدت شهر او 2 او 3 مش مشكلة بس في الوقت ده نمي نفسك
كورس انجليزي
كورس جي اي اس طبعا
كورسات برامج هندسية اتوكاد وسيرفير
وياريت التدريب في اي حتة قبل ما تتخرج بجد كل ده ان شاء الله هيسرلك العملية بتاعة الشغل اوي
اما للبنات فجي اي اس والبرامج الهندسية لازم تتقنوها وتدخلوا اي مكتب فني في اي حتة تدربوا فيه
وان شاء الله كله يشتغل
وربنا معاكم ان شاء الله

نورتنا والله يا بشمهندس محمود ووجودك معانا اضافة لينا في الحوار ده

Hassan Mohamed
12-05-2008, 03:20 PM
بما انى لسه فى سنه رابعه مساحه بشكر حسن على انه فكر فى الموضوع دا بس كمان لازم تفكر فى اخواتك البنات ولا احنا مالناش لازمه فى القسم ع العموم ممكن انا يا حسن اشارك فى الاسئله واسال سؤال واتمنى ان الولاد يجوبينى قبل البنات وياريت بجد القى ردود مقنعه وبجد تتنفذ السوال بقى احنا فين يعنى بصراحه زى ما كل الكل بيقول بعد احنا ما نتخرج حنعمل ايه ممكن نشتغل ولا حنقعد فى البيت؟ بجد اتمنى انى القى رد على ع السوالى وبجد يبقى لينا وضع فى الشغل ولينا حق يامل لو مفيش يكتبوا على القسم للرجال فقط!!!!!!!!!!!!!

زميلتي العزيزة علي فكرة انتي لو قرأتي الموضوع صح هتعرفي اني مش عاملة للشباب بس بل وللبنات كمان عشان يكون فيه تفاعل مع اخواتنا الخريجين ونقدر نستفيد من خبارتهم اتمني ان الجميع يشترك في الحوار المثير ده

Hassan Mohamed
12-05-2008, 03:22 PM
انا شايف ان اهم شيء للخريج هو الهدف

انا شايف ان لازم اي خريج لازم يحط ادامه هدف معين و يحاول انه يوصل له .. بس فعلا اول حاجه لازم يعملها هي الكورسات و حبذا لو تكون من المقومات اللي تساعده علي تحقيق هدفه

مثلا .. انا كان حلمي اني اشتغل في المساحه البحريه . بجد و الله تعبت فعلا عشان اتعلمها خصوصا ان مفيش حد في الكليه او من زمايلك حيقدر يفيدك ورغم كده صممت انعلمها . و الحمد لله انا شغال فيها بقالي سنتين في شركه خدمات بترول و بتجيلي عروض كتيره من الخليج و ده لان المساحين البحريين قليلين جدا

عاوزين رأيي ... انا شايف ان المساحه البحريه مستقبلها ممتاز جدا بس عاوزه اجتهاد فعلي

و اعتذر للبنات لان من المستحيل ان بنت تشتغل في المساحه البحريه لانها صعبه بدنيا جدا ده غير السفر الكتير ده غير تعب البحر نفسه و الغربه المستمره

و ربنا معاكم يا شباب .. ولو حد محتاج يستفسر عن حاجه في المساحه البحريه يبعتلي علي طول

اهلا بيك يا بشمهندس محمد وانت اكيد هيكون ليك دور فعال معانا وخصوصا انك بتشتغل في مجال ليه مستقبل واسع وانا من هنا احب اسئلك هل عشان نشتغل في المساحة البحرية لازم نأخد كورس مساحة بحرية ولا ممكن من خلال شهادتنا في الكلية مع وجود بعض الخبرات في المساحة الارضية ؟

Hassan Mohamed
12-05-2008, 03:24 PM
انا مش هكتب سؤال جديد غير لما البشمهندسين يردوا الاول علي اسئلت زملائي الاعزاء

surveyor0000
12-05-2008, 07:07 PM
طبعا في تدريب للمساحه البحريه حاليا .. بس زي ما قلت ان صعب بنت تشتغل في المساحه البحريه

فعشان كده مفيش حد حيرضي انه يدرب بنت في المجال ده لانه عارف انها مش حتشتغل فيه

.. انا عارف ان فرصه البنات اقوي في المكاتب الفنيه في شغل المساحه الارضيه

GIS & Autocad & surfer & Office

surveyor0000
12-05-2008, 07:16 PM
اولا ... الشغل في المساحه البحريه لا يعتمد اساسا علي النظري . يعتمد علي خبرتك العمليه

يعني انت ممكن تاخد كورسات مساحه بحريه و بردو ماتشتغلش لانك مش لاقي الفرصه

او مش عارف ازاي تبدأ طريقك في المساحه البحريه .. و في طريقه تانيه و هي انك تتدرب في اي شركه من شركات المساحه البحريه اللي بتحتاج خريجين جدد و تبتدي تدرب مجموعه كبيره و تاخد منها الصافي بتاعها بعد الاختبارات

يعني بمعني اصح انك حتخش شركه منهم و تتدرب و تبتدي تذاكر من اول و جديد لان المساحه البحريه غير الارضي خااااااالص .. و بعد كده تجتهد فيها لغايه ماتستمر و تقدر تشيل شغل فيها لوحدك . و ده الحمد لله اللي انا عملته كنت خارج من الكليه ماعرفش عنها اي حاجه و اتدربت في شركه و اتميزت فيها الحمد لله بمجهودي في سنتسن بس . و الحمد لله انا دلوقتي اللي بدرب الناس الجديده اللي بتيجي و بشوف مين اللي يكمل و مين اللي مايكملش ..

و اللي عاوز بعد مايتخرج اني اساعده في الموضوع ده انا ححاول اساعده علي اد مايقدر .. اني اديله مواقع و تليفونات و عناوين الشركات دي .. و اساعده علي انه يبقي عنده خلفيه عنها كبيره .. و انا بقترح لو تحبو نعمل كل اسبوع في المجله الجغرافيه فقره عن المساحه البحريه انا ممكن اعملهالكم و ابعتهالكم كل اسبوع بحيث يبقي في كل اسبوع موضوع جديد للطلبه كلهم عن المساحه البحريه و ده حيساعد الخريجين بانه يديهم خلفيه كوسه عنها

lolaa fahmy
12-05-2008, 11:23 PM
طيب انا عندي سؤال

هل للبنات مجال واسع في الشغل المساحي ولا مجالهم محدود في الشغل المكتبي وكمان ازاي نلاقي فرص عمل بعد التخرج؟

dalia ahmed attia
12-06-2008, 12:03 AM
ازيكم يا جماعة
سورى على التاخير بس موضوع جميل جداااااا يا حسن
انا خريجة دفعة 2008 اخت كورسات ومازال لسة باخد كورسات وبداتها من ايام الدراسة لما كنت فى سنة 3 جى اى اس ونزلت تدريب مساحى
ولسة حاليا بكمل الكورسات واخت كورس فى الاتوكاد والسيرفير واهم حاجة اللغة لانها بتبقى اهم حاجة فى السى فى
وبالنسبة للبنات يكون العمل المكتبى هو الافضل
وربنا يسهل ان شاء الله للجميع والكل يلاقى شغل

Mahro
12-06-2008, 12:06 AM
موضوع جميل بجد بس انا اقدر اقدم نصيحه لكل الطلبه انهم يخدوا الكرسات وهما فى الكليه وينجزوا الوقت خاصة الولاد لأن الجيش بيعطل كتير

اما عن المجال العملى فأنا لسه خارج من الجيش ومش عارف الدنيا ماشيه ازاى دلوقتى

surveyor0000
12-06-2008, 12:32 AM
انا مش عاوز حد يفتكر اني ضد فكره عمل البنات في المجال المساحي .. بس فعلا من الصعب العمل في المجال المساحي للبنات

انا حسأل البنات سؤال ... حنقول انكم فعلا كويسين جدا في الشغل و مستواكم كويس و تقدرو تشتغلو

تقدرو تشتغلو في الصحرا بالساعات كل يوم او تسافرو تشتغلو عالمراكب بالشهور في عرض البحر ؟؟؟

تقدرو تسيبو بيتكم تتغربو كده ؟؟؟

و هل في البيت حد خيوافق علي كده او بعد الجواز بردو حيبقي صعب ..

بس انا شايف ان الشغل في الحقول للشباب اما البنات الشغل الافضل لهم في المكتب الفني ..

surveyor0000
12-06-2008, 12:49 AM
انا اسف مش عارق ارد برسايل خاصه لاني لسه ماكملتش 50 موضوع في المنتدي ... بس الموضوع مش سهل ان حد يشتغل في المساحه البحريه خصوصا لو معندوزش خلفيه اساسا .. عموما انا ماسك قسم التدريب خاليا في شركه مساحه بحريه في اسكندريه .انا ممكن اساعده طبعا . و انا كتبت ايميلي عشان تفاصيل تكتر لو تحبو تبعتوهالي

Hassan Mohamed
12-06-2008, 12:53 AM
يا بشمندس دة مجهود عظيم منك بس من الافضل عرض الموضوعات هنا عشان الكل يستفاد

surveyor0000
12-06-2008, 01:13 AM
طبعا انا عاوز كل الطلاب يستفادو و يعرفو اكتر في المجال ده و انا اقترحت لو تحبو اقعد مع الطلاب و افهمهم ازاي يشتغلو في المجال ده انا معنديش اي مانع

م/ احمد فاخر
12-06-2008, 01:54 AM
موضوع جميل يا حسن

بس انا احب اسأل سؤال اخر

بالنسبه للبنات او الشباب اللى قدروا يشتغلوا ما هى افضل الاعمال التى من الممكن ان تعمل بها الفتاه بالنسبه لمجال العمل بغض النظر عن العمل الحقلى((منعا لاعتراضات الزملاء الشباب)) ؟؟

اولا مفيش حاجه اسمها البنت تقعد فى البيت
فى شغل والمجالات كتير
اولها المكتب الفنى للاعمال المساحيه
وقواعد البيانات فى الهيئات الحكوميه
غير فرصه كمان فى بعض هيئات المساحه وشركات الاجهزه والتوكيلات
وكمان محطات الارصاد الجويه وغيرها
وفرصه صغيره فى العمل الحقلى
واناشاء الله الجميع يشتغل

lolaa fahmy
12-06-2008, 07:16 AM
الموضوع ده يمكن من اهم الموضوعات في المنتدي كله وبيفيد كل الناس

جزاك الله كل خير يا باشمهندس حسن عليه

وشكرا يا باشمهندس surveyor علي الرد وجزاك الله كل خير وكل اللي شاركو وردو علي الاسئله

samomran
12-06-2008, 10:50 AM
طيب ممكن انا اسال سؤال و عايز كل الخريجين و الطلاب لو يعرفوا يردوا على

انا بصراحه الموضوع ده شاغلنى جداااا
انا دلوقتى فى شعبه نظم معلومات جغرفايه الفرقه الثالثه
و ابتديت كورسات جى اى اس و كورسات استشعار عن بعد فى الاكادميه العربيه بالتعاون مع الجامعه الامريكيه
و انا ماليش جيش اصلا
السؤال هنا ما هى نسبه فرص العمل بعد التخرج مباشره او بمده قصيره مثلا
و شكرا

surveyor0000
12-06-2008, 04:08 PM
علي فكره خريجين كتير من الشعبه العامه اشتغلو في مجال المساحه و اتميزو في الشغل عن خريجين المساحه نفسهم ... لان الاجتهاد في العمل مختلف عن الدراسه

و انت حاول تدعم نفسك بالكورسات الكويسه اللي انت بتاخدها و ان شاء الله فرصه الشغل بعد التخرج مش حتتـأخر

شهاب بودا
12-06-2008, 06:31 PM
يا جماعه مش المهم الكورس بتاع gis او المساحه بياخد مده اد ايه المهم بياخد كام؟؟؟؟؟

Ealy
12-06-2008, 08:57 PM
يا جماعه مش المهم الكورس بتاع gis او المساحه بياخد مده اد ايه المهم بياخد كام؟؟؟؟؟

كورسات ال جى اى اس يا شهاب هما 5 levels
و كل level بـــ 350 جنيه ده فى الاكادميه
ربنا يوفقكم

محمود ابوالمجد
12-06-2008, 09:55 PM
والله بجد الجي اي اس كويس جدا وهيتفتح ان شاء الله في مصر الفترة الي جية اكتر واكتر وكمان الشغل بره جامد جدا وزي ما الباشمهندس قال فيه ناس انا اعرفها شغالة مساحة ومتميزة وهي شعبة عامة وفي الاخر ان شاء الله كله يشتغل بس اهم حاجة يكون فيه امل وهدف وقوة في التنفيذ وربنا معاكم كلكم

خالد أبوسعده
12-06-2008, 11:24 PM
جميله اوى يا حسن فكره الموضوع دا
لاننا بجد كنا محتاجينه
و انا عايز اسال سؤال

دلوقتى انا اسمع ان الشغل بره غير الى بندرسه
طب المقابله الى بتم قبل التعيين
بنتسأل فى ايه؟؟

سلمي جمال
12-06-2008, 11:33 PM
انا حتكلم عن نفسي في الانتر فيو
و هو كالاتي
بيسئل اول حاجة عن كل حاجة مكتوبة في السي في
و ممكن يسئل اسئلة متعلقة بالبرامج المكتوبة فيه
و بعد كدة بيسئل في مبادئ المساحة بالنسبة للميزان اكثر و اي انواع التوتل استيشن تعرف تشتغل علية
و هل بتعرف gps
ثم يسئلك في المستقبل الذي تريده و ما هي طموحاتك

بس كدة

محمود ابوالمجد
12-07-2008, 12:14 AM
الله ينور يا سلمي هي دي الاسئلة بس فيه سؤال تاني وغلس اوي
ايه هو المرتب المتوقع .............................. لقياس الثقة في النفس
وبجد زي ما البشمهندسة سلمي قالت اوعي حد يكتب حاجة في السي في ميعرفهاش او كتبها كده

Ealy
12-07-2008, 12:37 AM
تمام زى مقالولك كده يا موبوتو غير كده ممكن حسب الشركه الانت ريحلها بتسأل فى اسئله ذكاء شويه
و سرعه رد فعلك و تقيس وقتك فى التفكير ايه و الحل القلته واقعيته اد ايه

surveyor0000
12-07-2008, 02:43 AM
انا شايف فعلا ان اي خريج مايتكلمش في المرتب اول مايشتغل ..اهم حاجه انه يتعلم و يلاقي مكان يشتغل فيه

و بعد كده لما تتقل و تاخد خبرتك ابقي اتكلم براحتك

محمود ابوالمجد
12-07-2008, 02:48 AM
اوكي بس فيه حتت بتسالي في الحتة دي من حيث انها بتقيس مدي ثقتك في نفسك وقدراتك يعني لو واحد كويس اكيد هتطلب مبلغ كويس وفي الحالة دي بتعرض عليك مرتبها بس بعد ميكون لقي فيك ثقة في نفسك لكن لو واحد مش واثق من نفسه وشغله فده طبعا هيكتب مبلغ قليل
ومن هنا انت حاول لما تروح تعرف ايه دماغ الي قدامك وهو حاطط السؤال ده ليه

AYMAN GAMAL
12-09-2008, 10:31 PM
والله يا جماعة مش عارف اقولكوا ايه

بجد معلومات كتيرة و جميله و مفيدة في الاول و الاخر

واحب اشكر كل اللي اضافوا و اتمنالهم التوفيق

Hassan Mohamed
12-10-2008, 06:32 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية انا بحب اشكر كل اللي تفاعلوا مع الموضوع ده واحب اقول للناس اللي مشتركتش ياريت تشتركوا لان ده موضوع مهم جدا

انا سبق وطلبت نماذج لسي فيهات ياريت حد من الخريجين يجيبها ويعرضها علينا

مى الشورى
12-10-2008, 09:00 PM
موضوع شيق بجد يا حسن ومهم
بس انا عايزه اعرف
بالنسبه للكورسات نبدا ناخدها من دلوقتى واحنا بندرس
ولا نستنى لحد ما نخلص دراسه وبعد كده نبدا فيها؟
وشكرا لكل الخريجين على المجهود ده ومحاولتهم لتقديم المساعده

bosy
12-10-2008, 10:57 PM
ميرسى اوى يا حسن على الموضوع الحلو ده

وميرسى لكل الخرجين الى افادونا بالردود

بجد استفدت كتير

الله ينور

Ealy
12-10-2008, 11:12 PM
موضوع شيق بجد يا حسن ومهم
بس انا عايزه اعرف
بالنسبه للكورسات نبدا ناخدها من دلوقتى واحنا بندرس
ولا نستنى لحد ما نخلص دراسه وبعد كده نبدا فيها؟
وشكرا لكل الخريجين على المجهود ده ومحاولتهم لتقديم المساعده

يا ريت يا مى تبدأى من دلوقتى احسن تكسبى وقت حلو اوى و ممكن يديكى فرصه انك تتوسعى فى الكورسات بمعنى انك دلوقتى هتخدى تمام و ناقصلك كام كورس كده ممكن تكمليهم فى الفتره البعد الكليه علطول و لسه النتيجه مطلعتش او و انتى بدورى على شغل و هتبقى كويسه اوى فى السفى بتاعك انك اوردى مخلصه الكورسات تمام و فى كورسات بتاخد وقت زى الانجليزى حولى تضبطى نفسك انك تكونى واقفه على ارض ثابته
بس ده بشرط واحد انك تعرفى توفقى بين الكورسات و الدراسه يعنى ان الكورسات متجيش على دراستك ;)
اتمنى ان اكون اقدرت افيدك و لو عندك اى سؤال تانى اقدر افيدك بيه انا تحت امرك

Ealy
12-10-2008, 11:14 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

في البداية انا بحب اشكر كل اللي تفاعلوا مع الموضوع ده واحب اقول للناس اللي مشتركتش ياريت تشتركوا لان ده موضوع مهم جدا

انا سبق وطلبت نماذج لسي فيهات ياريت حد من الخريجين يجيبها ويعرضها علينا

معلش يا حسن وضح طلبك انت عايز سيفهات اوردى معموله و لا طريقه كتابتها

Mahmoud Slem
12-11-2008, 12:20 AM
بجد مجهود رائع جدا جدا
فى الموضوع ده
شكرا لصاحب الفكره حسن
وشكرا لكل الخبرات اللى بتفيدنا
بجد بارك الله فيكم
لان دى خبرات ولازم نتعلم منها

انا بقى عندى سؤال مهم

هو هل التقدير بيفرق واحد عن واحد فى الشغل
يعنى لو تقديرى عالى وواحد زميلى تقديره متوسط
هل ممكن انا يكون فرصتى اكيده او قريبه ولا المهم الجانب العملى
يارب يكون سؤالى واضح

محمود ابوالمجد
12-11-2008, 12:50 AM
لالالالالالالالالالالالالا مكفيش اي حاجة ليها لزمة هو بس الخبرة العملية للبرامج والاجهزة من اول الميزان للجي بي اس

م/ احمد فاخر
12-11-2008, 01:49 AM
ودى صور لسيفهات مهمه

الترتيب حسب الصورhttp://file12.9q9q.net/img/91218816/1111.jpg (http://file12.9q9q.net/preview/91218816/1111.jpg.html)

http://file12.9q9q.net/img/79735512/222.jpg (http://file12.9q9q.net/preview/79735512/222.jpg.html)

http://file12.9q9q.net/img/81523239/1658.jpg (http://file12.9q9q.net/preview/81523239/1658.jpg.html)

http://file12.9q9q.net/img/62826981/cvA-20copy.jpg (http://file12.9q9q.net/preview/62826981/cvA-20copy.jpg.html)

ودى سى فيهات خاصه

http://www.2shared.com/file/4433111/7efde7fc/__online.html

http://file12.9q9q.net/Download/23914322/--------.doc.html

ده برنام لعمل السى فى بلغات مختلفه
وده رابط البرنامج

http://www.sarmsoft.com/product/resumebuilder/setup.exe

وده الكراك
http://rapidshare.de/files/32833102/...RETiC.rar.html

ودى صور التحميل

http://file12.9q9q.net/img/46418261/9.jpg (http://file12.9q9q.net/preview/46418261/9.jpg.html)
url=http://file12.9q9q.net/preview/32958187/99.jpg.html]http://file12.9q9q.net/img/32958187/99.jpg[/url]
http://file12.9q9q.net/img/38422882/999.jpg (http://file12.9q9q.net/preview/38422882/999.jpg.html)

وانتظر محاطرات عن المقابله الشخصيه وكيفيه عمل سيره الذاتيه

Ealy
12-11-2008, 02:34 AM
الف شكر ليييييييييييك يا بشمهندس احمد فاخر
و ده بروتكول كتابه البروفشنال سى فى

http://rapidshare.com/files/172231808/Contact_Data.doc.html

Hassan Mohamed
12-11-2008, 02:44 AM
واللة العظيم انا سعيد جدا لاني بدأت احس ان المنتدي بيحقق الهدف المطلوب منو ثانيا بشكر الهام والبشمهندس احمد علي اهتمامهم بطلبي
وكمان انا شايف ان الاسئلة بتفتح المجال لتساؤلات كتيرة وهو دة الهدف من الموضوع

Ealy
12-11-2008, 02:46 AM
العفو يا حسن على ايه اتمنى بس اكون قدرت افدكم او اسعدكم
و انا تحت امركم فى اى وقت

م/ احمد فاخر
12-11-2008, 03:31 PM
كيف تجتاز المقابلة الشخصية ؟

تعتبر المقابلة الشخصية بحق هي الخطوة الأهم لكي تحصل على وظيفة
مناسبة بشرط أن يسبقها كتابة سيرة ذاتيةبشكل يلفت انتباه صاحب العمل مما يجعل يرشحك للمقابلة الشخصية؛ فاحرص دائماً على أن تكون الأفضل
ولا تخشى المنافسة مهما كانت ويكفيك أن تخوض التجربة .

أنــــواع المــقـــابلات الشـــخصية

المقابلة الشخصية الفردية

وفيها يكون اللقاء بين صاحب العمل وطالب العمل مباشراً ووجهاً لوجه والهدف من هذه الطريقة هو التعرف عن قرب على القدرات التي يمتلكها الفرد وعليك لكي تنجح في هذه المقابلة أن تنصت جيداً لمحدثك وتتعرف أكثر على طريقته وأسلوبه وحاول أن توجد نوع من الألفة والود بينك وبين محدثك الذي سريعاً ما سيشعر برغبتك هذه ويعينك عليها خاصة إذا ما حاولت أن تحاكيه.

لمقابلة الشخصية الجماعية

وفيها يتم إجراء مقابلة لعدد كبير من المتقدمين لشغل نفس الوظيفة ويتم طرح موضوع معين لمناقشته خلال المقابلة ويكون الهدف من هذه المقابلة هو معرفة مدى قدرتك على التجاوب مع الآخرين والتفاعل مع البيئة المحيطة والقدرات الفردية التي تمتلكها ويتم تحديد مقابلة أخرى لمن يجتاز هذه المقابلة .

المقابلة الانتقائية :

وفيها يتم انتقاء بعض الأشخاص غير المرغوب فيهم نتيجة وجود تضارب في البيانات التي تحتوى عليها السيرة الذاتية أو الأشخاص الاقل خبرة وكفاءة ويتم عمل مقابلة شخصية روتينية لهم .

كيف تستعــد للمقابلة الشخصية
ابدأ بجمع المعلومات عن الشركة التي ستلتحق بها خاصة ما يتعلق بنشاطها وفروعها بحيث تكون ملماً بالجزء الأكبر من المعلومات حول الشركة فهذه المعلومات سوف تعطيك قدر اكبر من الثقة بنفسك وستعطى صاحب العمل انطباع جيد عنك وعن قدراتك واستعداداتك للعمل لدي شركته، وهذه المعلومات يمكن لك الحصول عليها من موقع الشركة على الانترنت أو من الأخبار التي تنشر عنها في الصحف أو حتى من إعلانات الشركة بوسائل الإعلام فلا مانع من إن تقوم بجزء من وظيفة العلاقات العامة بالشركة والمتمثل في جمع المعلومات المنشورة عنها بحيث يمكنك مناقشة بعض منها مع صاحب العمل خلال المقابلة الشخصية .

1- حدد الأسئلة المألوفة في مثل هذه اللقاءات وتدرب على الإجابة عليها قبل اللقاء

2- حدد النقاط التي تريد الاستيضاح عنها من صاحب العمل ودونها في مفكرة واسترجعها قبل المقابلة ثم استفسر عنها بعد أن ينتهي صاحب العمل من الحديث .

3- احرص على ترك انطباع جيد لدى صاحب العمل فالانطباعات الأولى غالبا ما تدوم .

4- اختار الألفاظ والكلمات بشكل دقيق خاصة إذا احتجت لمصطلح أجنبي.

5- تجنب الحركات الجسمانية السلبية كهز الساقين أو ثنى الذراعين ووضعهما متشابكين

6- احرص على وجود ورقة وقلم معك لكتابة اى معلومة هامة

7- يجب أن ترتدي ملابس مناسبة ويفضل ارتداء البذلة الكاملة .

8- يجب أن تراعى أن تكون في أجمل هيئة وفى قمة الأناقة .

9- يجب ان تحرص على الوصول إلى مكان المقابلة قبل الموعد المحدد بفترة كافية

10- انقر على الباب نقراً خفيفاً قبل الدخول .

11- ابدأ بإلقاء التحية على مديرك وصافحة بصورة غير متكلفة ثم اجلس .

12- حافظ على ابتسامة خفيفة على وجهك أثناء اللقاء .

13- حاول ان تصغي لكل كلمة صغيرة أو كبيرة يقولها المدير ولا تنشغل عنه بالتطلع إلى التابلوه الموجود خلفة أو غير ذلك .

14- الثقة في النفس والابتعاد عن الغرور والتصنع .

15- استخدم نبرة صوت متزنة بحيث لا تكون مرتفعة أو منخفضة ولا تتردد في الكلام .

16- عدم الحديث عن الراتب قبل ان يذكره المدير ويفضل عدم تحديد راتب معين لأنه سلاح ذو حدين.

18- حاول أن تؤكد انك حريص على العمل في هذا المجال والتعاون مع الشركة حتى لو كانت شركة حديثة

19- لا تبادر بمصافحة صاحب العمل عندما تهم بالانصراف إلا إذا رغب هو في ذلك حتى لا تتسبب في إحراج نفسك .

20- كن حريصا جدا عندما تهم بالانصراف وتجنب الاصطدام بالكراسي أو أي شيء موجود بالمكتب لأنه يعطى انطباعاً سلبياً.

الأســــــئلة المعتـــادة

هناك بعض الأسئلة المألوفة والتي غالباً ما يتم السؤال عنها خلال المقابلة يجب أن تعرفها وتتدرب على الإجابة عليها مثل :-
- لماذا تريد أن تعمل في شركتنا أو لماذا التحقت بهذا العمل ؟

الهدف من هذا السؤال هو معرفة مدى حرصك على هذه الوظيفة وإمكاناتك للفوز بها
حاول أن تبرز المعلومات التي حصلت عليها والمتعلقة بالشركة والمهارات التي تكتسبها والمزايا التي ستحصل عليها الشركة من عملك بها، واحذر أن تذكر انك ترغب في تحسين دخلك أو أن الرواتب لديكم مرتفعة …الخ

- تحدث عن نفسك ومواهبك و هواياتك؟

الهدف من السؤال كما ترى هو معرفة كيف ترى نفسك وبالتالي كيف تتوقع أن يراك الآخر
استخدم عبارات موجزة للوصف نفسك والتعبير عن قدراتك وخبراتك العلمية والعملية والمهارات الخاصة والهوايات ( لاحظ أن بعض الهوايات لها دلالات معينة مثل القراءة أو لعب الشطرنج أو الموسيقى ) .

أين عملت قبل ذلك ؟

الهدف من السؤال التعرف على خبراتك السابقة وقدراتك الخاصة , حاول أن تذكر الأعمال ذات العلاقة الوثيقة بالوظيفة التي تتقدم لها أولاً فهي تعطى انطباع جيد.
هل عملت أثناء الدراسة ولماذا؟
هدف السؤال هو معرفة الدوافع الحقيقية التي جعلتك تعمل أثناء الدراسة وهل هي دوافع مادية بحتة أم دوافع عملية كاكتساب الخبرة والمهارة .

ما هو المرتب الذي كنت تحصل عليه من عملك السابق ؟

يهدف هذا السؤال إلى التعرف على وضعك المادي في العمل السابق مقارنة إجاباتك بأسباب تركك للعمل واكتشاف التناقض بينهما كن أمينا وصادقاً دائماً .

لماذا تركت عملك السابق ؟

من أهم الأسئلة التي تتعرض لها والهدف منه التعرف على ما إذا كانت هناك مشاكل وجدتها في عملك السابق وكيف تعاملت معها، كن صادقاً في تحديد الأسباب وركز على أسبابك المتعلقة بالطموحات مثل عدم وجود فرصة للترقي، ولا مانع من أن تذكر أسباباً عامة.

كيف تعرفت على الوظيفة المعلن عنها ؟

يهدف هذا السؤال إلى معرفة مدى اهتمامك بالحصول على العمل هل عرفت بالصدفة أم من صديق أم من متابعة أخبار الشركة في وسائل الإعلام أو غير ذلك و هنا تبرز أهمية المعلومات التي قمت بجمعها عن الشركة .

- ما هو الراتب الذي تريد الحصول عليه من العمل معنا؟

حاول ألا تجيب على هذا السؤال بشكل مباشر بل اجتهد لتحصل أنت على إجابته من صاحب العمل كأن تسأله عن الراتب الذي يتقاضاه أفضل الموظفين لديه أو أن تسعى في البحث عن متوسطات الرواتب في الوظائف المشابهة ثم حدد مدى أو متوسط يمكن أن يتحرك فيه المرتب المنتظر ولا تتجاوز في توقع المرتب.(لاحظ أن هذا السؤال ذو حدين فلو توقعت مرتباً منخفضاً قد تحرم نفسك من مرتب أعلى قد تمنحه لك الشركة أما إذا توقعت راتباً مبالغاً فيه فقد يصرف اهتمام صاحب العمل عنك لوجود هوة واسعة بين ما تتوقعه وما ستحصل عليه)
رابعا أسئلة تريد الاستفسار عنها :

حاول أن تدون الأسئلة التي ترغب في سؤال صاحب العمل الجديد عنها أثناء المقابلة الشخصية في مفكرة جانبية، ولا تسال عنها قبل أن ينهى هو الحديث وتحاشى الأسئلة السلبية كان تسال عن إمكانية الانتقال إلى فرع آخر أو إمكانية العمل أيام العطلات
نماذج للأسئلة :
هل تقومون بإعداد برنامج تريبي للموظفين الجدد؟
ما المدة التي يستغرقها هذا البرنامج ؟
ما المهام الوظيفية التي سيقوم بها من يحصل على هذه الوظيفة ؟
ما فرص الترقي الموجودة لديكم؟
ماذا يمكن أن أكون بعد مرور خمس سنوات على في العمل ؟

م/ احمد فاخر
12-11-2008, 03:42 PM
كيف تكتب السيره الذاتيه؟
المعلومات التى يجب ان تتضمنها السيرة الذاتية
القسم الاول :
التفاصيل الشخصية وتشمل
- الاسم الكامل
- تاريخ ومحل الميلاد
- الجنسية
- العنوان البريدي مشتملا على الرمز البريدي إن وجد
- رقم جواز السفر إن وجد
- رقم الهاتف
- عنوان البريد الإلكتروني

القسم الثاني :
الخبرات العلمية وتشمل (بدء من الحديث إلى القديم)
- الدورات التدريبية التي حصلت عليها بالترتيب الآتي اسم الدورة والجهة المنفذة لها وتاريخ الحصول عليها .
- اللغات تكتب بالشكل التالي
اللغة درجة الإجادة وغالبا إما ممتاز أو جيد أو متوسط
- خبرات الحاسب الآلي يتم ذكر لغات البرمجة التي تجيدها ومستوى الإجادة أو البرامج التي تجيدها إذا لم يكن لديك خبرة بالبرمجة
- المؤهلات الدراسية وتكتب الأحدث أولا والفترة الزمنية من عام .. إلى عام .. اسم الجامعة أو الكلية وعدد سنوات الدراسة

القسم الثالث :

- الخبرات العملية :
تكتب أيضا من الحديث إلى القديم بحيث تشمل
الفترة الزمنية من .. إلى… اسم الشركة أو المؤسسة التي كنت تعمل بها والمسمى الوظيفي الذي شغلته ثم الانتقال إلى الشركة السابقة وهكذا …
القسم الرابع :
ويشمل المعلومات ذات الصلة بطبيعة العمل كان تذكر أن لديك رخصة قيادة سارية أو انك تمتلك سيارة ومستعد لاستخدامها في إغراض العمل أو أن لديك الاستعداد للسفر خارج الدولة إذا ما اقتضت ظروف العمل ذلك …. الخ

انواع السيرة الذاتية :-

السيرة الذاتية ورقية و إلكترونية

- السيرة الذاتية الورقية :-

وهى الشكل التقليدي والمألوف للسيرة الذاتية وله عدة مزايا منها ضمان اطلاع صاحب العمل عليبسهولة ويسر إذا ما كتبت بشكل سليم .
ولضمان النجاح في كتابة السيرة الذاتية بشكل يلفت انتباه صاحب العمل المنتظر يراعى الآتي :-

1- يجب التدقيق في اختيار الألفاظ والتركيبات اللغوية والحرص على عدم وجود أخطاء إملائية أو نحوية فهي أول النقاط السلبية التي تلفت الانتباه.

2- حاول أن تجعل من الكلمة المكتوبة وسيلة فعالة لتحقيق ما تصبو إليه .

3- عدم اللجوء إلى كتابة سيرة ذاتية طويلة لان صاحب العمل ليس لديه كثير من الوقت لقراءة مثل هذا النوع من السيرة الذاتية ويفضل أن تكون صفحة واحدة.

4- عدم استخدام صيغ المنى للمجهول عند الحديث عن إنجازاتك كان تقول عهد إلى بتنفيذ مشروع أو اسند إلى عمل….

5- عند الحديث عن منجزاتك استخدم أفعال مثل قمت , أدرت ،6- طورت ….الخ

7- لا تستخدم عبارات مثل لقد قمت أنا بإنجاز….. أو تطوير….

8- لا تستخدم فقرات طويلة للحديث عن إنجازاتك بل اعتمد على الفقرات القوية والمختصرة

9- إبدأ بكتابة خبراتك السابقة من الأحدث إلى الأقدم حيث تذكر آخر عمل التحقت به والفترة التي قضيتها فيه خاصة إذا كانت الوظيفة الأخيرة لها علاقة بالوظيفة التي تتقدم للحصول عليها .

10- تجنب تحديد المرتب المطلوب في السيرة الذاتية لأنه يمكن أن يكون في غير صالحك إذا ما بالغت في طلب المرتب وكذلك إذا طلبت مرتب قليل فقد تحرم نفسك من فرصة أن تعطيك الشركة مرتب أعلى مما طلبت.

11- لا تبالغ في خبراتك أو تضخمها أو تزيفها لأنه غالبا ما يسهل اكتشافها حتى بعد حصولك على العمل .

12- اهتم بالشكل الخارجي للسيرة الذاتية وحاول أن تراجعها قبل أن تقوم بطباعتها .

13- احتفظ بالورقة التي بها السيرة الذاتية نظيفة وإذا اقتضت الضرورة نسخها احرص على أن تكون النسخة واضحة .

14- استخدم البعد الرقمي في الحديث عن إنجازاتك كان تقول نجحت في تخفيض ديون الشركة بنسبة 7% أو قمت بإعداد برنامج كمبيوتر وفر للشركة 10% من العمالة أو ما يوازي 1500 جنيه شهريا.

15- تجنب الكشط أو الشطب في السيرة الذاتية لأنها تعطى انطباع سلبيا.

16- احرص على كتابة أكثر من رقم تليفون للاتصال بك وتأكد من صحتها .

17- يفضل أن تكتب عنوان البريد الإلكتروني الخاص بك في السيرة الذاتية .

17- يمكن تضمين السيرة الذاتية صورة شخصية في حجم صورة جواز السفر .

ثانيا - السيرة الذاتية الإلكترونية :-

مع التطور الحديث في استخدام الحاسب الالى والتوسع في المحتوى التكنولوجي للمعلومات أمكن إرسال السيرة الذاتية عن طريق البريد الإلكتروني بسهولة ويسر حتى خارج الدولة التي تقيم بها دون الحاجة إلى أجهزة الفاكس العادية أو عن طريق مكاتب البريد .

ولضمان النجاح في إرفاق السيرة الذاتية الإلكترونية إلى صاحب العمل يراعى بالإضافة إلى الاعتبارات الخاصة بالسيرة الذاتية الورقية ما يلي :-

1- أن يكون حجمها مناسب حتى يمكن إرفاقها عبر البريد الإلكتروني الذي يتطلب حجم معين لإمكان إرسال الرسالة .

2- التأكد من التدقيق اللغوي والنحوي ويفضل استخدام برنامج جيد لمعالجة الكلمات .

3- التأكد من التشكيل الجانبي وترك هوامش مناسبة على جوانب الصفحة .

4- استخدم الحروف الكبيرة وعلامات الترقيم بشكل صحيح خاصة إذا كانت السيرة الذاتية باللغة الإنجليزية .

5- يمكن استخدام حجم الخط المميز لكتابة بعض المعلومات الهامة .

6- أرسل خطاب تمهيدي مع سيرتك الذاتية اذكر فيه اسم الوظيفة المتقدم إليها ورقمها المرجعي إن وجد .

7- اذكر أين وكيف سمعت عن الوظيفة وانك تتطلع للعمل فيها بأسلوب جذاب وشيق .

8- إذا كانت الجهة صاحبة العمل لها موقع على شبكة الإنترنت قم بزيارته قبل إرسال السيرة الذاتية للاستفادة منه بمعلومات عن نشاطها.

9- تأكد من انك كتبت عنوان البريد الإلكتروني المرسل إليه بصورة سليمة لضمان وصول رسالتك.

10- تابع بريدك الإلكتروني بشكل مستمر لتلقى الردود أو للتأكد من أن رسالتك لم تخطئ الجهة المقصودة .

11- قم بالاتصال تليفونيا بالجهة صاحبة العمل إذا أمكن للاستعلام عن أي مستجدات تتعلق بالوظيفة .

تـعبـــــــيرات هــــــــامة

إن استخدام بعض الكلمات في مواقف محددة بطريقة سليمة يمكن أن يجلب الكثير من الفائدة وهناك بعض التعبيرات والجمل التي يمكن أن تحدث نتائج إيجابية إذا ما استخدمت بشكل جيد عند كتابة السيرة الذاتية نذكر منها :-

* فيما يتعلق بوصفك لنفسك

- منضبط النفس

- مقنع

- واثق بنفسك

- مجتهد في العمل

- موضوعي

- حذر ودقيق

- تفكير منطقي

* فيما يتعلق بخبراتك

- قدرة على مواجهة المشاكل

- قيادة وتوجيه

- قدرة على التخطيط قصير الأجل

* كيف تكتب خطاب تمهيدي

الخطاب التمهيدي هو الخطاب الذي ترفقه سيرتك الذاتية المرسلة إلى صاحب العمل والذي يوضح كيف سمعت عن الوظيفة بالإضافة إلى بعض التفاصيل الهامة .

والخطاب التمهيدي شانه في ذلك شان السيرة الذاتية يجب أن يعامل بقدر من الجدية والاهتمام بحيث يلفت نظر صاحب العمل المرتقب لسيرتك الذاتية المرفقة ومن ثم ترشيحك للمقابلة الشخصية .

الهدف من الخطاب التمهيدي

إن الخطاب التمهيدي يهدف إلى تحقيق هدفين أساسيين:

* الهدف الاول :-

التعبير عن رغبتك في العمل بالوظيفة المعلن عنها .

* الهدف الثاني :-

هو إقناع صاحب العمل المرتقب انك الشخص الأمثل للوظيفة المعلن عنها .

لذا يجب أن يكتب بعناية فائقة.

ولما كان الخطاب التمهيدي على قدر كبير من الأهمية سنقدم لك فيما يلي بعض الإرشادات التي تساعد على كتابة هذا الخطاب الهام .

- وجه رسالتك إلى شخص معين إذا أمكن كان توجه إلى رئيس شئون العاملين أو مدير الموارد البشرية فكلما كانت رسالتك موجهة لشخص بعينة كلما لفتت الانتباه .

- أبدا بتعريف نفسك والخبرات العلمية و العملية التي تمتلكها

- ابتعد عن كتابة أية معلومات غير حقيقية .

- يجب أن تكون رسالة متوسطة الحجم كأن تكون 4 فقرات كل فقرة من 4 إلى 5 سطور .

- اتبع أسلوب سهل وبسيط للكتابة

- دقق في الأخطاء اللغوية والنحوية

- اذكر أين وكيف سمعت عن الوظيفة وانك تتطلع للعمل بها

- اذكر عنوانك ورقم هاتفك وبريدك الإلكتروني .

- لا تنتظر ردود صاحب العمل بل بادر بالاستفسار عن خطابك الذي أرسلته

Ealy
12-11-2008, 05:05 PM
thnxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx aloooooooooooooooooot, eng:ahmed

Hassan Mohamed
12-12-2008, 07:54 PM
الله ينور بجد يا بشمهندس احمد حضرتك قدمتلنا معلومات قيمة جدا جدا ربنا يباركلك بجد

Hassan Mohamed
12-12-2008, 07:55 PM
بس انا ليا استفسار علي الكلام اللي فوق ده حضرتك موضحتك لو انا لسه خريج جديد يعني لسه ولاول مرة هشتغل في شركة ما هل هيكون فيه اختبار ليا في الاول ولا لا وهل لو فيه هتبقي ايه نوعية الاختبار ده

م/ احمد فاخر
12-12-2008, 08:32 PM
انت تأمر بس ياحسن
وانتظر المزيد
وشكرا جدا ealy
منوارنا

khalidhusen
12-13-2008, 03:08 AM
السلام عليكم

جزاكم الله خيرا علي هذا الموضوع الجميل، وانا كان عندي سؤال هو بعد التخرج من الكلية المفروض بندخل كورسات في الاجهزة والبرامج المساحية ،

لكن هل هذه الكورسات تكون كافية للدخول في الحياة العمليه بعدها مباشرة ام اننا نحتاج الي تدريب في احد الشركات المساحية وما هي المدة الكافية

للتدريب ، وهل هناك شركات تقبل تدريب الخريجين، مع العلم انني خريج شعبة عامة واقوم حاليا بتعلم البرامج المساحية والاجهزة.

سلمي جمال
12-13-2008, 03:14 AM
انا حرد عليك يا خالد بخصوص البرامج فهي كافية لتشتغل في وقتها
ولكن اذ كنت تتحدش عن التدريب المساحي فمن المفروض ان تتدرب قبل الانتهاء من الدراسة و كمان لابد ان يكونوا اكثر من تدريب و من عدة شريكات مختلفة

ولكن لا اعلم اذ انتهت الدراسة و لم تتدرب ماذا يكون

و شكرا

khalidhusen
12-14-2008, 12:47 AM
شكرا لردك يا salamika

محمود ابوالمجد
12-15-2008, 12:36 AM
خالد بالنسبة للتدريب مفيش تدريب يعني لحد خريج الا قليل اوي وكمان انت شعبة عاملة حاول في فترة الدراسة تنزل وحاول بقي تعمل صدقات عشان شغلك هيبقي في البداية بالصدقات دي لحد ما تثبت كفاءة وان شاء الله ربنا يسهل وتشتغل
اما البرامج دي بسهولة ممكن تتعلمها ويعني ممكن تلاقي شغل بيها باذن الله

Hassan Mohamed
12-15-2008, 05:12 PM
انت تأمر بس ياحسن
وانتظر المزيد
وشكرا جدا ealy
منوارنا

ربنا يكرمك يا بشمهندس

Hassan Mohamed
12-15-2008, 05:13 PM
عندي سؤال معلش بخصوص اوراق السفر ... لو حابب اني اسافر خارج مصر ايه هيا الاوراق اللي بقوم بإعدادها

محمود ابوالمجد
12-15-2008, 08:19 PM
بص يا حسن
اولا طبعا تطلع بطاقة بمهنة اخصائي مساحة
ثانيا تطلع جواز سفر بنفس المهنة
وطبعا الشهادة المؤقتة
والعقد بتاع حضرتك
وكشف طبي بتطلبه السفارة بتاعة البلد الي انت رايحها
وتذكرة الطيران
ومتنساش الجوبات بقي يا بو علي
بس اقول حاجة للناس كلها غلطان الي يسافر اول ما يتخرج بجد اتاسس هنا وضبط نفسك وبعد كده سافر وانت حاطط رجل علي رجل والفترة دي الي هي التاسيس قول سنة ولا اتنين يعني مش كتير ورينا يوقفك يا حسن

Hassan Mohamed
12-18-2008, 11:28 AM
بص يا حسن
اولا طبعا تطلع بطاقة بمهنة اخصائي مساحة
ثانيا تطلع جواز سفر بنفس المهنة
وطبعا الشهادة المؤقتة
والعقد بتاع حضرتك
وكشف طبي بتطلبه السفارة بتاعة البلد الي انت رايحها
وتذكرة الطيران
ومتنساش الجوبات بقي يا بو علي
بس اقول حاجة للناس كلها غلطان الي يسافر اول ما يتخرج بجد اتاسس هنا وضبط نفسك وبعد كده سافر وانت حاطط رجل علي رجل والفترة دي الي هي التاسيس قول سنة ولا اتنين يعني مش كتير ورينا يوقفك يا حسن

شكرا للافادة يا حودة ... وانت صح علي فكرة في جزئية ان محدش يستعجل السفر اول ميخلص علطول لان اكيد لما الواحد بيثبت نفسوا في مصر الاول ده بيعملوا سعر وبيخلي ليه مكانة اعلي

Hassan Mohamed
12-18-2008, 11:32 AM
عاوز اضيف جزئية انا حاسس ان مفيش كتير متجاوبة مع الموضوع مع انه من اهم الموضوعات في المنتدي من وجهه نظري المتواضعة لانه يكفي انه بيعمل عملية تبادل الخبرات بين الاجيال وبعضيها

ثانيا بتوجه بالشكر لكل اللي اهتموا بالموضوع وبالرد علي الاسئلة ( م احمد فاخر و م محمود ابو المجد و م سيرفيور 000 و سلمكا وداليا وإلهام ) بجد انا بستمتع جدا بإجابتكم علي الاسئلة وبصائحكم الدائمة وبحاول علي قد مقدر اني استفيد حتي لو هسئلكم لوحدي

وبالمناسبة دي انا بدعوكم جميعا لعمل لقاءات حصرية معاكم ننقلها من خلال المنتدي هنا في القريب العاجل ان شاء الله

اسمحولي استكمل اسئلتي

من خلال نظرتي لبرامج الجي اي اس حاسس انها كلها بتأدي نفس الوظيفة ! فما هي الفائدة من دراسة المجموعة كلها ؟ ليه مكتفيش مثلا بالاوتوكاد والارك ماك ؟

Hassan Mohamed
12-18-2008, 12:48 PM
بس انا ليا استفسار علي الكلام اللي فوق ده حضرتك موضحتك لو انا لسه خريج جديد يعني لسه ولاول مرة هشتغل في شركة ما هل هيكون فيه اختبار ليا في الاول ولا لا وهل لو فيه هتبقي ايه نوعية الاختبار ده

يا بشمهندس احمد حضرتك مردتش عليا في الجزئية دي

وعشان السؤال ميبقاش غامض انا اقصد الاختبار العملي

Hassan Mohamed
12-18-2008, 01:02 PM
في انتظار ردودكم يا جماعة

سلمي جمال
12-18-2008, 01:41 PM
حسن بالنسبة لموضوع الجي اي اس كلة مهو عبارة عن ارك ماب بس مقسم الي مستويين الاول شرح البرنامج و العمل علية و الثاني التحليل بانواعة
اما المستويات الاخري مهمة ايضا لان واحد منهم الاوتوكاد و الماب اينفو و اهم مستوي هو database
فاعتقد انة مهم اخد المستويات كلها
ممكن مستوي الماب انفو مش مهم اوي يعني بس الباقي مهم جدا

Hassan Mohamed
12-18-2008, 04:40 PM
شكرا لردك يا سلمي بس انا شايف انو مكلف جدا الواحد يأخد كل المستويات دي ييييييييييييييييييييييييي1700 كتير قوي علي دورات

سلمي جمال
12-18-2008, 04:51 PM
هي مكلفة بس لو اشتغلت في المجال دة حتجيب 3 اضعاف تمنها

Hassan Mohamed
12-18-2008, 04:59 PM
ربنا يقدم اللي فيه الخير يا سلمي ومنتظر رد البشمهندسين علي بقية الاسئلة

محمود ابوالمجد
12-18-2008, 07:57 PM
اولا يا حسن شغل الجي اي اس افضل من شغل المساحة بمراحل كتيرة
ثانيا مش كل المكاتب او الهيئات عندها فلوس تجيب ارك ماب لكن فيه برامج ارخص في السوق المكاتب الصغيرة بشتريها والاكادمي زي ما قالت سلمي بتديك هما برنامجين مش اكتر بس المستويات هو عملية شرح للبرنامج الارك انفو من ارك ماب وقاعدة بيانات واتوكاد وتحليل واخر مستوي هو الماب انفو وبرضه برنامج رخيص وشغال في السوق والجومديا وبرضه رخيص وشغال في السوق
والاكادمي الدراسة اوكي غالية بس بجد كويسة ومحترمة جدا وزي ما قالت بشمهندسة سلمي وخلي بالك مخلصة جي اي اس وممتازة فيه وهي عندها حق انه فعلا شغله يجيب الي صرفته عليه واكتر بكتير وممكن اقلك من اول شغلانة بس تكون شغلانة كويسة
واتمني اكون قدرت اوصلك كلامي بالتوفيق

سلمي جمال
12-18-2008, 10:53 PM
ربنا يخليك يا محمود مش للدرجة
بس فعلا يا حسن شغلة جميل اوي و تكلفتة علي حق

Hassan Mohamed
12-24-2008, 01:10 AM
انا بشكركم جدا علي ردكم عليا بكده الموضوع محتاج لوقفة وتحديد لجهه العمل هل مساحة ارضية وعمل حقلي ام جي اي اس وعمل مكتبي

Hassan Mohamed
12-24-2008, 05:22 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

اكيد كل الخريجين طلعوا مشروع التخرج واحنا خلاص مشروعنا علي الابواب يوم 30/1 ان شاء الله انا عاوز اعرف كل حاجة خاصة بالمشروع يعني بنجهز شنطتنا الزاي وايه اللي بنعملوا هناك وكمان ايه نوعية الاكل اللي هنكله وهل هو نضيف ولا لا والفندق هل هو علي مستوي عالي ولا لا كل دي اسئلة بتدور في دمغنا حاليا كنوع من الفضول وكمان هستني نصايحكم لينا بخصوص المشروع في انتظار ردودكم

Mahro
12-24-2008, 06:19 PM
ههههههه سيبك من ده كله بالنسبه للمنطقه الغربيه عامة البس كل الى ربنا يقدرك عليه من الهدوم ولو خلصت استلف الباقى هههههههههههه

برد مووووووووووووووت

عبد المنعم منصور محمود
12-24-2008, 09:49 PM
السلام عليكم أنا دفعه 2001 أداب طنطا والحمد لله من يوم متخرجت وأنا بعمل المهم هو العزيمه والاسرار على تحقيق الهدف عدم النظر للجوانب السلبيه بمعنى اخر النظر بعين الطموح والرغبه فى تحقيق شئ مفيد وعدم الاتكاليه والتواكل والنظر لطول الطريق ولكن النظر لما تحقق وعمل خطوات للسير عليها يوم بعد يوم الموضوع مش صعب انك تلاقى شغل ولكن الصعب انك تشتغل على نفسك وتقويها ويكن عندك المقدره على تحقيق زاتك بالتدريب وبزل المجهود وعدم التراخى لان سوق العمل مثل السباق من يتراخى ينحرف عن نيل الجائزه بالتوفيق أن شاء الله ومبروك على الرابطه دى يا شباب مصر

Ealy
12-25-2008, 05:23 PM
بص يا حسن الدنيا هناك برد جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
و الفندق معقول بس اكله مش حلو
و احنا كل واحد كان واخد باطنيته معاه
و الصبح هتكونو فى الموقع و بعد الغدا هتعدو تعملو الاعمال المكتبيه
واخر يوم هتخلصو بدرى و هتخرجو

م/ احمد فاخر
12-25-2008, 05:59 PM
يا بشمهندس احمد حضرتك مردتش عليا في الجزئية دي

وعشان السؤال ميبقاش غامض انا اقصد الاختبار العملي

اولا انا اسف على التأخير
بس الاختبار العملى شىء لابد منه
خاصة فى المكاتب والشركات الخاصه
وده بيعتمد على الثقه بالنفس
وغالبا بيكون اختبار مدى سرعتك فى ظبط التسامت والافقيه وكدا
فانت لازم تكون هادىء جدا
ويستحسن ميكنش حد واقف على ايديك
والاختبار العملى ممكن يكون على الجهاز داخل المكتب
او عملى فى الموقع نفسه

وعلى فكره حلوه فكرة اللقاءات دى
ممكن تكون مفيده كتير

سلمي جمال
12-25-2008, 06:24 PM
بص يا حسن انا حقولك من ساعة وجودنا في الكلية لحد تالت يوم لان بعد كدة الايام متكررة

التواجد امام الكلية الساعة 8 صباحا تقوموا بنقل الاجهزة من الكلية الي الاتوبيسات مع عم يوسف و بعد كدة شنطكم
يتم التحرك الساعة 9 تقريبا
توصلوا مطروح بالسلامة بس صراحة مش فكرة الساعة كام يتم توزيع الحجرات حسب تقسمكم في الكلية
تنزلوا المطعام للغدا الساعة 6 و بعد ذلك الاجتماع الاول الساعة 7 حتي 10 تقريبا و يقولوا لكل مجموعة ميين المسوال الي معاهم و انهي جهاز حيشتغلوا به و بعد ذلك التوجه الي الحجر
صحيح الولاد بتصحي بدري عشان السندويتشات حسب تقسمكم بالمجموعات و كذلك بالنسبة لوضع الخيمة ( الحمام )في الموقع

سلمي جمال
12-25-2008, 06:31 PM
تاني يوم الساعة 5 صباحا تصحوا و تنزلوا علي 6 تخدوا الفطار و المياة و الاجهزة و تتوجهوا للموقع
عند وصلكم الموقع تتحركوا لمكان اول محطة يتم شرح كيفية عمل المحطة ثم التوجة لباقي الوادي لعمل في حدود 11 محطة يعني بتلفوا الوادي
و بعد كدة علي 12 يكون موعد الراحة لمدة نصف ساعة ثم تقوم كل مجموعة حسب تقسيمها للتوجة الي الجهاز بتعها و العمل به حتي الساعة 3:30
ثم التوجة الي الاتوبيسات و التوجة الي الفندق الوصول علي 4:30

لحد 6 في الحجرات للاستحمام و الراحة
ثم من 6 لحد 7 الغدا و بعد كدة الاجتماع او العمل المكتبي
و بهذا النظام باقي الايام
ماعدا اليوم الاخير تنتهوا من العمل في الموقع الساعة 12 و تتوجهوا الي عجيبة ولا يوجد عمل مكتبي اليوم دة و بليل تخروجوا كما تريدوا و علي 10 الحفلة الخاتمة
و بهذا تكون انتهت رحلة المشروع

سلمي جمال
12-25-2008, 06:36 PM
بالنسبة للاغراض الولاد تاخد اكل معاها البنات لاء مش حتحتاج
حتخدوا بطنية معاكوا كلهم
خدوا كل الهدوم الي عندكوا جيبوا مسكنات معاكم و ادوية برد
جيبوا مشروبات ساخنة مثل النعناع و اليانسون و الكركدة و الخ

جيبوا معاكم كوباية حافظة للحرارة و سكينة و ملعقة
و سكر و لبن
و حلويات مثل الشيكولاتات و الخ
الحجرات نظيفة بس من المفضل اخذ ديتول للحمامات و ملاية سرير و غطا مخدة
اخد نظرات شمس و كوفياة و كاب

تمنياتي لكم بالاستمتاع و توفيق

محمود ابوالمجد
12-25-2008, 07:18 PM
بصراحة انا بقول سلمي دي مفيش منها اتنين الله ينور يا سلمي بجد والله
بس انا هاكد علي الصبيان يا رجالة خدوا اكل خدوا اكل خدوا اكل اللهم اني بلغت اللهم فشهد احنا كان في اوض فيها مجاعات حقيقية والبنات ربنا يخليها بقي مش بتاكل واحنا بناكل اكلها مثلا الاوضة بتاعتنا كان فيها اكل الحمد لله
وكنا بنوزع علي المجاعات قصدي علي الاوض مساعدات انسانية

سلمي جمال
12-25-2008, 08:41 PM
ههههههههههههههههههههه

الله يخليك يا باشا
مش للدرجة
بس محمود عندة حق
اوض الولاد فيها مجاعات

wisam
12-25-2008, 09:33 PM
تسلمى يا سلمى والله
لخصتى الموضوع كله بطريقه جامده والله
شكر ليكى

Hassan Mohamed
12-25-2008, 09:40 PM
ههههههه سيبك من ده كله بالنسبه للمنطقه الغربيه عامة البس كل الى ربنا يقدرك عليه من الهدوم ولو خلصت استلف الباقى هههههههههههه

برد مووووووووووووووت

هو هيبقا برد للدرجة دي ده الواحد مش قادر علي البرد اللي هنا امال هيعمل ايه في البرد اللي هناك علي العموم هتبع نصيحتك يا مهرو وهأخد كل اللبس

السلام عليكم أنا دفعه 2001 أداب طنطا والحمد لله من يوم متخرجت وأنا بعمل المهم هو العزيمه والاسرار على تحقيق الهدف عدم النظر للجوانب السلبيه بمعنى اخر النظر بعين الطموح والرغبه فى تحقيق شئ مفيد وعدم الاتكاليه والتواكل والنظر لطول الطريق ولكن النظر لما تحقق وعمل خطوات للسير عليها يوم بعد يوم الموضوع مش صعب انك تلاقى شغل ولكن الصعب انك تشتغل على نفسك وتقويها ويكن عندك المقدره على تحقيق زاتك بالتدريب وبزل المجهود وعدم التراخى لان سوق العمل مثل السباق من يتراخى ينحرف عن نيل الجائزه بالتوفيق أن شاء الله ومبروك على الرابطه دى يا شباب مصر

اولا اهلا بيك اخي الكريم واتمني انك تكون اخ لينا وتكون مسبوط معانا
اما عن جزئية العزيمة فدي اكيد وإلا مش هننجح في تحقيق اهدافنا ابدا

بص يا حسن الدنيا هناك برد جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
و الفندق معقول بس اكله مش حلو
و احنا كل واحد كان واخد باطنيته معاه
و الصبح هتكونو فى الموقع و بعد الغدا هتعدو تعملو الاعمال المكتبيه
واخر يوم هتخلصو بدرى و هتخرجو

وياتري هنأكل ايه يا إلهام بشريني والنبي

اولا انا اسف على التأخير
بس الاختبار العملى شىء لابد منه
خاصة فى المكاتب والشركات الخاصه
وده بيعتمد على الثقه بالنفس
وغالبا بيكون اختبار مدى سرعتك فى ظبط التسامت والافقيه وكدا
فانت لازم تكون هادىء جدا
ويستحسن ميكنش حد واقف على ايديك
والاختبار العملى ممكن يكون على الجهاز داخل المكتب
او عملى فى الموقع نفسه

وعلى فكره حلوه فكرة اللقاءات دى
ممكن تكون مفيده كتير

جميل قوي بجد انا بستفيد جدا من كلامك يا بشمهندس وان شاء الله ربنا يكرمنا ويكرمك

بص يا حسن انا حقولك من ساعة وجودنا في الكلية لحد تالت يوم لان بعد كدة الايام متكررة

التواجد امام الكلية الساعة 8 صباحا تقوموا بنقل الاجهزة من الكلية الي الاتوبيسات مع عم يوسف و بعد كدة شنطكم
يتم التحرك الساعة 9 تقريبا
توصلوا مطروح بالسلامة بس صراحة مش فكرة الساعة كام يتم توزيع الحجرات حسب تقسمكم في الكلية
تنزلوا المطعام للغدا الساعة 6 و بعد ذلك الاجتماع الاول الساعة 7 حتي 10 تقريبا و يقولوا لكل مجموعة ميين المسوال الي معاهم و انهي جهاز حيشتغلوا به و بعد ذلك التوجه الي الحجر
صحيح الولاد بتصحي بدري عشان السندويتشات حسب تقسمكم بالمجموعات و كذلك بالنسبة لوضع الخيمة ( الحمام )في الموقع

تاني يوم الساعة 5 صباحا تصحوا و تنزلوا علي 6 تخدوا الفطار و المياة و الاجهزة و تتوجهوا للموقع
عند وصلكم الموقع تتحركوا لمكان اول محطة يتم شرح كيفية عمل المحطة ثم التوجة لباقي الوادي لعمل في حدود 11 محطة يعني بتلفوا الوادي
و بعد كدة علي 12 يكون موعد الراحة لمدة نصف ساعة ثم تقوم كل مجموعة حسب تقسيمها للتوجة الي الجهاز بتعها و العمل به حتي الساعة 3:30
ثم التوجة الي الاتوبيسات و التوجة الي الفندق الوصول علي 4:30

لحد 6 في الحجرات للاستحمام و الراحة
ثم من 6 لحد 7 الغدا و بعد كدة الاجتماع او العمل المكتبي
و بهذا النظام باقي الايام
ماعدا اليوم الاخير تنتهوا من العمل في الموقع الساعة 12 و تتوجهوا الي عجيبة ولا يوجد عمل مكتبي اليوم دة و بليل تخروجوا كما تريدوا و علي 10 الحفلة الخاتمة
و بهذا تكون انتهت رحلة المشروع

وهما ليه البنات مش بيصحوا عشان السندوتشات ولا هما علي راسهم ريشة؟

وايه نظام الاتوبيس يا سلمي هل عادي يعني ولا محكم وهل البنات لوحدهم والصبيان لوحدهم ولا كله علي بعضه وهل احنا اللي بنختار ولا هيئة التدريس؟

بالنسبة للاغراض الولاد تاخد اكل معاها البنات لاء مش حتحتاج
حتخدوا بطنية معاكوا كلهم
خدوا كل الهدوم الي عندكوا جيبوا مسكنات معاكم و ادوية برد
جيبوا مشروبات ساخنة مثل النعناع و اليانسون و الكركدة و الخ

جيبوا معاكم كوباية حافظة للحرارة و سكينة و ملعقة
و سكر و لبن
و حلويات مثل الشيكولاتات و الخ
الحجرات نظيفة بس من المفضل اخذ ديتول للحمامات و ملاية سرير و غطا مخدة
اخد نظرات شمس و كوفياة و كاب

تمنياتي لكم بالاستمتاع و توفيق

هههههههههههههههه وهنحضر الحاجات دي امتي يا سلمي مفيش وقت والله يا اوختي

وبالنسبة للبطانية دي عاوزلها شنطة لوحدها ولا انا بيتهيئلي؟

بصراحة انا بقول سلمي دي مفيش منها اتنين الله ينور يا سلمي بجد والله
بس انا هاكد علي الصبيان يا رجالة خدوا اكل خدوا اكل خدوا اكل اللهم اني بلغت اللهم فشهد احنا كان في اوض فيها مجاعات حقيقية والبنات ربنا يخليها بقي مش بتاكل واحنا بناكل اكلها مثلا الاوضة بتاعتنا كان فيها اكل الحمد لله
وكنا بنوزع علي المجاعات قصدي علي الاوض مساعدات انسانية

اكيد يا حودة سلمي دي مية مية والله

Wild_Angel
12-25-2008, 09:55 PM
شكرا خاص ليكى يا سلمى للمساعده والتوضيح

ربنا يوفقنا جميعا ويعدى ان شاء الله الامتحانات على خير
شكرا لجميع الخريجين على تعاونهم

محمود ابوالمجد
12-25-2008, 10:07 PM

والله الاكل الصبح بيبقي جبنة تركي وجبنة بيضة هيقولو عايزين بيض قولو لالالالالالالالالالالالالالالالالا وطبعا سفاندي وحلاوة وعصير ده الفطار الصبح

اما الغداء طبعا هو حاجة شبه الترلي من بعيد مش ترلي حاجة يمكن مثلا بنت خالة بنت عمة مرات خالة مرات ابوه يعني حاجة زي كده وهتلاقي فيه حاجات بتلعب طبعا البنت فيه منها بتقرف مصلحة حول علي الصبيان علي طول احنا رضين وطبعا لحمة وكفتة ورز هيقولوا نعمل سمك قولو لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لا يا عم البنات مش بيعملموا اول يوم بس وبعد كده منزلوش تاني عشان بيدلعوا ومش بيعرفوا واحنا الي متولين الحكاية دي والي بيعمل السندوتشات مش بيلحق ينام يعني ينام علي 2 يصحي علي 5 لو صليت بقي تهجد احتمال تتاخر علي عمل السندوتشات و 2008 فاهيمن انا قصدي ايه

وايه نظام الاتوبيس يا سلمي هل عادي يعني ولا محكم وهل البنات لوحدهم والصبيان لوحدهم ولا كله علي بعضه وهل احنا اللي بنختار ولا هيئة التدريس؟

لا عادي هو كل اتوبيس بيقي فيه هيئة تدريس وبنات وصبيان عادي يعني ومحدش بيقول حد يسكت يعني وكده عادي هيسوا يعني
ده وانتم ريحين مطروح ورجيعن من مطروح ورجعين من الموقوع اما بقي وانتم ريحين الموقوع الصبح بيقولوا مجموعات عشان كل مجمةوعة شغالة في حتة اللاتوبيس بيقرب منها وكمان عشان الاجهزة

اي حد يحضرها انت اكتب ورقة وسيبها علي ربنا بقي بس اتاكد وراجع عليها

بص الفوطة والبطنية والملاية والحاجت دي في شنطة وهدومك في شنطة والباقي في شنطة هههههههههه

سلمي جمال
12-25-2008, 10:10 PM
بالنسبة لحالة الاتوبيس فهي نص كم شوية
اما بالنسبة للتقسيمات في حسب رغبتكم
هما 3 اتوبيسات كل اتوبيس فية تلت مجميع تقريبا

هو النظام كدة بالنسبة للسندويتشات يا استاذ حسن و لو مش عجبك اتكلم بئة

سلمي جمال
12-25-2008, 10:12 PM
و كمان مش لازم يعني بطنية كبيرة

Hassan Mohamed
12-25-2008, 10:20 PM

والله الاكل الصبح بيبقي جبنة تركي وجبنة بيضة هيقولو عايزين بيض قولو لالالالالالالالالالالالالالالالالا وطبعا سفاندي وحلاوة وعصير ده الفطار الصبح

اما الغداء طبعا هو حاجة شبه الترلي من بعيد مش ترلي حاجة يمكن مثلا بنت خالة بنت عمة مرات خالة مرات ابوه يعني حاجة زي كده وهتلاقي فيه حاجات بتلعب طبعا البنت فيه منها بتقرف مصلحة حول علي الصبيان علي طول احنا رضين وطبعا لحمة وكفتة ورز هيقولوا نعمل سمك قولو لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا

لا يا عم البنات مش بيعملموا اول يوم بس وبعد كده منزلوش تاني عشان بيدلعوا ومش بيعرفوا واحنا الي متولين الحكاية دي والي بيعمل السندوتشات مش بيلحق ينام يعني ينام علي 2 يصحي علي 5 لو صليت بقي تهجد احتمال تتاخر علي عمل السندوتشات و 2008 فاهيمن انا قصدي ايه

لا عادي هو كل اتوبيس بيقي فيه هيئة تدريس وبنات وصبيان عادي يعني ومحدش بيقول حد يسكت يعني وكده عادي هيسوا يعني
ده وانتم ريحين مطروح ورجيعن من مطروح ورجعين من الموقوع اما بقي وانتم ريحين الموقوع الصبح بيقولوا مجموعات عشان كل مجمةوعة شغالة في حتة اللاتوبيس بيقرب منها وكمان عشان الاجهزة

اي حد يحضرها انت اكتب ورقة وسيبها علي ربنا بقي بس اتاكد وراجع عليها

بص الفوطة والبطنية والملاية والحاجت دي في شنطة وهدومك في شنطة والباقي في شنطة هههههههههه

يا نهار اوسد 3 شنط ليه يا عم حرام وربنا

وواضح من كلامك يا حودة ان الاكل ملوش ملامح هههههههههههههه اه يا معدتي

بالنسبة لحالة الاتوبيس فهي نص كم شوية
اما بالنسبة للتقسيمات في حسب رغبتكم
هما 3 اتوبيسات كل اتوبيس فية تلت مجميع تقريبا

هو النظام كدة بالنسبة للسندويتشات يا استاذ حسن و لو مش عجبك اتكلم بئة

وربنا لقدم احتجاج يعني احنا نصحي بدري وهما يناموا ويكلو علي الجاهز

سلمي جمال
12-25-2008, 11:04 PM
والله يا حسن انا لو كنت في دفعتك كنت حخليك انت الي تعملي السندويتشات عشان تعرف تحتج برحتك

Ealy
12-26-2008, 06:51 PM
يا بنتى هو كده كده مش هيعرف يحتج تبقى قبلنى لو حد سمعك اتكلم براحتك

خالد أبوسعده
12-29-2008, 06:03 PM
ايه دا
طب يا جماعه و النبى
لو حد مبيحبش التورلى
ينفع ياكل حاجة تانية ولا حيأكلونا بالعافية؟؟

Hassan Mohamed
12-29-2008, 07:15 PM
ممكن بعد اذنكم يا جماعة تشرحولنا طبيعة العمل في المشروع

Ealy
12-29-2008, 10:57 PM
ايه دا
طب يا جماعه و النبى
لو حد مبيحبش التورلى
ينفع ياكل حاجة تانية ولا حيأكلونا بالعافية؟؟

هو الاكل نوع واحد و يارب يغيرلكم الاكل بدال التورلى ده
ده كان حاجه صعبه اوىىىىىىىىىى

Ealy
12-29-2008, 10:58 PM
ممكن بعد اذنكم يا جماعة تشرحولنا طبيعة العمل في المشروع

لو
قصدك شغل ال فيلد هيكون زى التدريب العملى بس على ارض اوسع من الملعب بس كشغل مفيش فرق كبيير

مى الشورى
12-30-2008, 01:38 AM
بجد يا جماعه انا بدعيلكم من دلوقتى
وربنا معاكم يا رب وبجد هتوحشونا جدا
فترة غيابكم
بس يا ريت بعد رجوعكم بالسلامه
ان شاء الله عايزين نعرف كل اللى هيحصل
بالتفصيل
وربنا معاكم
اه ممكن اجى مرافق يا عم حسن واعمل انا
السندوتشات والاكل لو حبيتوا

سلمي جمال
12-30-2008, 01:41 AM
بص يا حسن انتوا بتعملوا اجتماع كل ليلة لتحديد العمل باي جهاز
في اول يوم من 8 لحد 12 تقوموا بعمل المحطات
و بعد ذلك كل مشرف ياخد مجموعتة علي النقطة المحددة ( مع العلم ان المشرف يتغير كل يوم و كذلك المحطة )
انا حقول لك علي ترتيب الاجهزة مع مجموعتنا
اول يوم كان الميزان و عملنا ميزانية طولية حول الوادي
تاني يوم تيودوليت و كانت المجموعة مقسمة علي الاجهزة مع المجاميع الاخري بسبب قلة الايام لانتقال كل جهاز لكل مجموعة فقسمنا علي مجموعة اخري
تالت يوم بلانشيطة و كنا في المحطة 3 و قمنا برسم حدود الوادي و كل الظاهرات المجاورة للوادي
اليوم الرابع توتل و احنا المجموعة الي جبنا اكتر عدد من النقط باستخدام التوتل
اليوم الرابع و الاخير قمنا بعمل ميزانية شبكية و بعد ذلك استخدمنا gps و بعد كدة كملنا شغل بالتوتل مرة اخري و لكن اخر يوم العمل يكون جماعي في عمل الشبكية و نقوم بالانتهاء في هذا اليوم الساعة 12 و بكدة خلصنا عمل الموقع

بس كدة
و ربنا معاكوا و ترجعوا بالسلامة كلكم

Hassan Mohamed
12-31-2008, 12:11 AM
والله يا سلمي مش عارف اقولك ايه بجد بتجاوبي بضمير ومش بتبخلي علينا بحاجة واكيد بنستفاد منك وانتظريني انتي وزمايلك الخريجين في مزيد من الاسئلة

Mohamed Saad Yassin
01-27-2009, 06:43 PM
اولا الموضوع ممتاز
وردود جميع الاعضاء متميزة
فيما عدا الردود المتعلقة بالاكل فى الفندق فى مشروع التخرج
بوادى الخروبة بصحراء مرسى مطروح
اولا الاكل كويس يا جماعة
وكلنا بناكل منة زى بعض سواء المشرفين او الطلاب
ثانيا ممكن كل واحد ياخد بطانية معاة علشان الجو برد شوية
و لاتقلقوا نهائيا من المشروع
وان شاء الله عمركوا ما حتنسوا ايامة ابدا
صحيح الشغل مرهق و متعب بس حتحبوه جدا و حتتمنو فى اليوم الاخير انكم ماترجعوش و نطول المشروع شوية
بس ماينفعش
حتحبوا الوادى جدا و الصحرا جدا جدا
وان شاء الله حنزلكم القصيدة اللى كتبناها حبا للوادى فى مشروع تخرجى عام 2002 ع اصدقائى
بعنوان " مع السلامة يا خروبة "
وانا مش حأقول حاجة تانية بعد الشرح الوافى اللى قالتة سلمى (المتألقة) فى ردودها

سلمي جمال
01-28-2009, 01:22 PM
ربنا يخليك يا استاذ محمد
بس بالنسبة للاكل
انا يا استاذ محمد لحد دلوقتي منعه حد يعمل تورلي في البيت من ايام المشروع
ههههههههههههه

و بجد يا جماعة حتتبسطوا اوي من الشعر بتاع استاذ محمد
بجد تحفة

ibrahim_elsonbati
02-02-2009, 03:02 AM
معكم ابراهيم السنباطي خريج قسم الجغرافيا جامعة الاسكندرية
انا اول ما اتخرجت طبعا اول حاجة عملتها شوفت موضوع الجيش و بفضل المولي سبحانه و تعالي
اخدت تاجيل 3 سنين لكن خلال الفترة دي اخدت كورسات في الرابطة علي اجهزة الميزان و التوتال
و الاوتوكاد و السيرفر و اللاند ديسك
يعني بقي عندي خلفية بالاجهزة و البرامج المساحية الحديثة لان الدراسة في قسم المساحة اكاديمية
بالدرجة الاولي لا اقلل من شأنها فالدراسة الاكاديمية مهمة جدا
و كمان التدريب علي الاجهزة و البرامج مش كافي مش تعجيز و لاتعقيد لكن لازم من التدريب العملي لكن في
اي شركة مثلا المقاولون العرب-طلعت مصطفي - بتروجت -النصر العامة للمقاولات (حسن علام)- اوسكار - اوراسكوم -المهم انك تنزل تدريب
و لو اي حد عايز ينزل تدريب يكلم الدكتور السيد الزغبي الامين العام للرابطة عمره ما هيتأخر و عايز اقول لكم انت ممكن تاخد الخبرة و انت لسة بتدرس
يعني و انت لسة طالب و الله المساحة اسهل من كدة مفيش و عايزكم تحبوا المساحة عشان المساحة مش عشان الشغل
حب ما تعمل لكي تعمل ما تحب
حب المساحة عشان تعمل اي حاجة في حياتك
و الحب دة مش بالساهل يعني اسعي و عافر و انت هتلاقي
ازاي
هات كتب في المساحة لا تبخل عليها و تذكر الكاتب / عباس محمود العقاد لما كان بيحوش مصروفة و هو طفل عشان يجيب كتب يقرا فيها
اتعرف علي مهندسين مساحة مش بس عشان تتدرب لكن خليه صاحبك و صديقك يعني مش عشان مصلحتك بس
ادخل علي النت و علي منتديات فيها حاجات جديدة عن المساحة و كل ما يتعلق بيها حاول تستفيدمنها قدر الامكان و ماتستهونش

ibrahim_elsonbati
02-02-2009, 03:07 AM
و مهم جدا انك تاخد كورسات في اللغة و الكمبيوتر

khalidhusen
02-05-2009, 07:45 PM
جزاك الله خيرا اخي ابراهيم علي هذه الاضافة القيمة

ibrahim_elsonbati
02-07-2009, 04:12 PM
لا تأسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الأسود كلاب....... لا تحسبن برقصها تعلو على أسيادها تبقى الأسود اسودا والكلاب كلاب

ibrahim_elsonbati
02-07-2009, 04:13 PM
ازمة غزة لم تنتهي

heba adel
02-07-2009, 08:43 PM
:):):):):)

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم يا جماعة ...

في البداية الموضوع ده اخد مني وقت طويل جدا في التفكير اني اعمله والصراحة قعدت افكر اكتر في الفكرة اللي هنزل بيها والزاي هتتم وكمان العنوان اللي امامكم ده فكرت فيه كتير قوي المهم مش هطول عليهم وهعرض عليكم الموضوع علطول

حوار ساخن جدا

من اسم الموضوع ان هيكون فيه حوار ... وحوار اتمني انو يكون شيق وبما اننا في منتدي رابطة خريجي المساحة والخرائط ... اكيد لازم يكون للخريجين دور هام جدا في المنتدي ده وهو عملية والتواصل والاستفادة من خبارتهم وانهم ينقلولنا واقع الحياة العملية اول بأول ... لان بجد من العيب ان يكون معانا كوادر من الخريجين واحنا مش بنسفيد منهم

المهم عاوزين كل الخريجين يساعدونا في الحوار ده وانا بدعو جميع الخريجين وجميع الطلبة لعمل حلقة وصل من خلال الحوار ده وهيكون عبارة عن ان احنا هنوجه اسئلة شغلانا بالنسبة للخريجين وهما يردو علينا وعلي الاسئلة الموجه ليهم بس بشرط ان كل واحد من الخريجين يرد من واقع شغلة وحياته الخاصة ملوش دخل بزمايلة الخريجين عشان نشوف الخبرات من جميع الجهات

وانا هبدأ بتوجيه سؤال ليهم

عاوز اعرف اول خطوة عملتوها بعد التخرج ؟

يلا يا جماعة في انتظار اسئلتكم وفي انتظار إجابة اخوتنا الخريجين

heba adel
02-07-2009, 08:51 PM
اول حاجة عملتها اخدت دورات تدريبية على البرامج اللى بنستخدمها فى المساحة واتبعت نصائح الدكاترة واتدربت فى مكتب هندسى وفى شركة المياه والحقيقة استفدت جدا واحب اشكر جميع الدكاترة وخصوصا دكتور سيد الزغبى على مساعدته لينا وتشجيعه الرهيب للبنات وحاليا انا جاتلى اكتر من فرصة عمل بفضله

وشكرا

خالد أبوسعده
02-07-2009, 08:57 PM
مكانتش شركه الصرف الصحى يعنى يا هبه؟؟؟

ههههههههههههههههههههههههه

سلمي جمال
02-08-2009, 05:00 PM
هبه هنا يا مرحبة يا مرحبة

سليمان
02-20-2009, 02:10 PM
المفروض الاستعداد من الدراسة على الاقل السنة الاخيرة ولو حتى الالمام ببعض البرامج او التدريب الفنى لان الخريج غير موهل للعمل]

احمدالمقدم
02-20-2009, 07:41 PM
بص يا حسن
انا اول ما اتخرجت عملت شاهده الجيش وكده
والحمد لله اخدت تاجيل
وبعد كده بدات اعمل سي في وادور علي شركات مقاولات كتير
هتلاقي وعاوزين بس المهم يكون ليك واسطه او حد معرفه الشغل موجود بس هما بتبقي كوسه
المهم هيه جات بظروفها انا كنت رحت قدمت في شركه اسمها البحر الاحمر للمقاولات
وبعدها اتصل بيه باشمهندس وقولي فيه شغل وكده وعوز يعمل مقابله
رحت الموقع طبعا وعرفته كل حاجه عني
في مشروع ابني بيتك اللي في 6 اكتوبر
ورحت واتفقت وطبعا هوه دربي وعلمني بس تعليم بسيط مع اني كنت سالل ناس شغاله
وقيلالي ازاي الشغل ده سهلي كتير انا كنت شغال علي ميزان وتوتل استيشن
بس الميزان اكتير عشان المناسيب
المهم يعني
في حاجات مهمه في الصحرا
اول حاجه قسمها قطع
ودي اما يكون المنسوب عالي بتقطع المنسوب عالي مثلا متر
بتقطع بالبلدوزر
واما يكون المنسوب واطي اسمها ردم
انت يدوب بتجبلهم المنسوب وهوه المشرف بيعمل كل حاجه يعني بتقوله ديت واطيه
20 سنت مثلا
اما الاحلال
فيها نوع رمله اسمها سافي الرمله ديت اللي هيه الحفيفه اللي بتغرز
انت بتقوم شايف منسوبها
وتعملها علي المنسوب الموجود علي الخريطه
ووبعد كده تشيل 50 سم
وبعد كده تردمهم تربه
ده اختصار ولو فيف اي استفسار انا تحت امركم
تحياتي

ahmed2810
03-18-2009, 02:01 AM
انا اسمي احمد بركات من بورسعيد كنت اعمل في المساحه الارضيه والجي اي اس وارغب في ان اعمل في المساحه البحريه ممكن حد يدلني علي اسماء الشركات المساحه البحريه

اسامه البنا
03-19-2009, 12:39 PM
يا احمد 2810

ممكن الي عاوز يساعدك يبعتلك رساله خاصه او رساله علي البريد الالكتروني

وان شاء الله ربنا يوفقك في شغلك يا رب

Soma
03-21-2009, 09:40 PM
فكرة الموضوع هايلة جدااااااااااا احييك عليه
مجالى مالوش دعوة خالص بالمساحه مجالى فى المحاسبه
محاسبة شركات لكن انا مش ناويه اشتغل بمجالى بحب اوى مجال الكمبيوتر
وقررت اخد كورسات كمبيوتر فى كل حاجة فيه
لما كنت لسه بادرس اخدت كورس فى icdl كانت لسه بدايتى مع كورسات الكمبيوتر
وبعد ما اتخرجت اخدت كورس e ومحادثة e ولسه مستمرة فيه
واخدت بقى فى الكمبيوتر صيانة هارد وير وسوفت وير A بلس وبمتحن حاليا امتحان icdl ادعولى بالنجاح
وباخد اوفيس 2007 وحبتدى كورس البرمجة قريب جدا وكورس تصميم صفحات النت ان شاء الله ونفسى اوى اشتغل فى مجال البرمجه
وناوية ان شاء الله اخد لغات تانية زى اللغة الفرنسيه والايطاليه باذن الله ولو ربنا قدرنى حاخد حاجات تانية بس تكون فى مجال الكمبيوتر برضه
وبس كده حاجات بسيطة جدا

Mahmoud Slem
05-04-2009, 01:20 AM
الله الله الله

توبيك مفيش اروع من كده كله خبرات وفايده
ربنا بكرم الجميع يارب

alaa eid
05-04-2009, 02:41 AM
موضوع هااااااااااايل يا حسن
تسلم

سلاموناتو
05-22-2009, 05:30 PM
بجد موضوع ملوش حل والله
ووالله استفد ويتهيقلى اننا كلنا استفادنا كتييييييييييير من الحوار ده
وخبره اللى اتخرجو واشتغلو وجربو الشغل
بس انا عايز اعرف بقى احسن مجال عمل بقى الانسان يقدر يرقى نفسو فيه ويبقى مكانتو حلوه فيه
المساحه الارضيه ولا البحريه
ياريت تردو عليا علشان انا هخلص السنه دى
يعنى ادرب فى الارضيه ولا البحريه

semo
05-22-2009, 05:31 PM
والله برافو يا حسن مواضيعك دايما هادفة

Hassan Mohamed
10-20-2009, 03:45 PM
والله الموضوع ده كان من اهم الموضوعات بس معرفش ليه كان فيه سلبية في المشاركة فيه

اتمني ان الاعضاء يفعلوه مرة اخري

ALY ELSAYED
10-20-2009, 03:56 PM
فعلا يا حسن الموضوع فعلا جامد جدا

ياريت تتولي تنشيط الموضوع تاني

وتحضر اسئله جديده

جزاك الله كل خير

الورده البيضاء
09-01-2010, 03:08 PM
موضوع ممتاز جداااااااااااااااااااا جداااااا ياحسن
والف الف شكر لكل من ساهم بمعلومة واحدة فى الموضوع
جزاكم الله عنا خيرا

esraa marey
09-03-2010, 01:36 AM
فكرة جميلة جداااااااااا واكيد كتير اوى محتاجينها وانا منهم 0بس حاليا ماعنديش اسئلة بس اكيد الاسئلتى حتكون لما الدراسة تبدى0 هو بس ف حاجة انا كنت لكل ما اقابل حد يقول تانية اصعب من اولى ووووووووو فهل دا صح ولا؟ انا عارفة ان مافيش حاجة سهلة بس عايزة ائقلم نفسى من بداية الدراسة0 شكرااااااااااا كتير ع الموضوع0

Mahro
09-05-2010, 02:10 PM
موضوع جميل يا حسن بجد

ولو انى المفروض اجاوب على الى قبلى

بصى يا اخت اسراء

فعلا تانيه اصعب السنوات ازاى

انتى داخله اولى تايهه وبلمه طول السنه ومسبهله

تانيه عرفتى الى فيها وبتحاولى متكرريش الغلط وانك تنجحى بسرعه وتقدير والحاجات الحلوه دى

تالته ورابعه دول بقى هيصه خاصة فى كليتنا وفى كل القسام هههههههههههههه