المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رايك فى نظم المعلومات

samomran
01-15-2009, 02:42 PM
بصراحه يا جماعه انا عايز راى كل اللى فى المنتدى رايكم ايه فى شعبه نظم معلومات جغرافيه و مدى اهميتها فى شغل الجغرافيه و هل فعلا الكل بيجرى ورا المساحه عشان الاسماء و ل فعلا ماحدش عارف قيمه شعبه نظم المعلومات ولا لا ممكن رايكم بعد اذنكم بما انه علم جديد و سيسطع نوره فى سماء العلم ان شاء الله

AYMAN GAMAL
01-15-2009, 05:09 PM
انا شايف ان نظم المعلومات الجغرافية من العلوم الحديثة و المهمة جدا جدا

انا شايف ان المستقبل هيديها حقها و زيادة كمان و النهارده يوم ما اتاكدوا من اهميتها بدا الناس يتوجهولها في اتخاذ القرارات المهمه

انا شايف ان مستقبلها عظيم جدا بس لسه هيه مشقتش طريقها بس قريب انشاء الله

Youssef Mostafa
01-16-2009, 12:54 AM
وانا بشاركك الراى دى يابشمهندس ايمن لان شغل الكمبيوتر دلؤتى بقى اساس اى منظمة او شركة كبيرة

ahmedko
01-16-2009, 10:58 AM
موضوع جميل يا اسلام
انتا يا اسلام ماشى هتاخد كورس و تفهم يعنى ايه نظم معلومات صح
تمام
شوف بقى الناس اللى قبليك اللى اخدو نفس الكورس يا ترى اشتغلو
انا عارف هتقولى اشتغلو
بس فى ناس ما اشتغلتش لانها ملقتش مكان ليها
انا رائيى انه دة مجرد فرع جديد اللى هيتعب فى دراسته اكيد هيلاقى شغل و ميفكرش انه هيشتغل فى مصر اساسى لان المجال لسه مش معروف اوى فى مصر بس هو فى الخليج معروف بصورة اوضح
و عموما هو مجال كويس بس محتاج الواحد يتعب شوية عشان يعرف يشتغل
و من الجانب المادى بيكون كويس جدا

mohamedabdalate
02-17-2009, 03:39 AM
الشعبه جديده يا اسلام واتطورت ومطلوبه واى حاجه جديده فى مصر بالذات وليها فرص اكتر فى الخارج

hassan2000100
03-16-2009, 12:56 PM
الكلام جميل وحلو انا خريج دفعة 2008 وبشتغل بنظم المعلومات واسئلوا عني والدليل الخريطة اللي متعلقة على المدخل الخاص باساتذتنا الافاضل
محمد محمد حسن على
كلمة اخيرة ولكل مجتهد نصيب

firehawek
03-20-2009, 11:50 PM
كلام جميل جدا بس انا قدامى حاجتين انى اعمل دبلومة فى المساحة او الجى اى اس واحب اعرف رايكم ايه لو كنت مكانى هتعمل ايه وياريت تقولى السبب وشكرا

samomran
03-21-2009, 11:45 AM
انا اقول لحضريتك

اولا و ده راى متواضع منى

انا احب ان الواحد يعمل كورسات فى الجى اى اس اكتر و يتعمق اكتر و الله يا جماعه الشغل بتاعه مطلوب بدرجه كبيره جداااااااااااااااا

فى اى حته فى العالم

و ده راى متواضع منى
و ارجوا انك تتقبليه

firehawek
03-21-2009, 06:56 PM
شكرا جدا على اهتمامك بس انت مقولتليش يعنى اعمل دبلومة فى المساحة وبعدين اخد كورسات جى اى اس ولا اعمل دبلومة جى اى اس واخد كورسات مساحة ...............

samomran
03-21-2009, 07:03 PM
تاخد كورسات جى اى اس و تاخد بعد كده دبلومه مساحه فى الرابطه

و كده تبقىىانت جمعت بين شيئين اساسين فى شغلنا

firehawek
03-21-2009, 07:27 PM
على العموم شكرا جدا يا سام على الاهتمام

Yamyam
03-28-2009, 10:24 PM
الGIS و الاستشعار عن بعد مجالهم و شغلهم حلو اوى بس للى يتعلمهم صح.

بس المشكله ان استخدامهم فى مصر محدود جداً . للأسف

هدى على
10-10-2009, 10:14 PM
رايى هى شعبة جميلة جدااااااااا وناخد معاها قرصات الجى اى اس ودة مطلوب فى السوق اقولكم حاجة السوق بيحتاج الخبرة وليست شهادة فقط

حسبى من الدنيا رضاك
10-10-2009, 10:27 PM
ممكن لو سمحتم اضيف رايى والله انا رايى انها من اجمل الشعب وان شعبة مساحة مش احسن منها ولا حاجة الاتنين على قدم المساواة

اولا رغم انا انا ربنا اكرمنى ودخلت شعبة المساحة السنة دى ده عشان عشقى للمواد الرياضية وعشان والله ارضاء لامى واسعادها وان شاء الله تتكتب عند ربنا فى ميزان برى بيها
ثانيا انا ناوية اتطفل على شعبة نظم المعلومات الجغرافية واخد دورة gis ده لو سمحتولى طبعا :) بس ممكن لو سمحت يا بشمهندس اسلام تقولى هو احنا بنستخدم الgisفى ايه وياريت لو سمحت تساعد اختك الصغيرة وتقولى ايه الكورسات اللى ممكن اخده فى مجال المساحى ؟؟ معلش تعبتك

Mohamed Gaber
10-11-2009, 04:04 AM
والله مجال الكمبيوتر كبير جدا و قليل اللي بيبدع فيه و مطلوب في كل الاماكن

واللي بيبدع في اي حاجة بيعرف يوصل للي هو عاوزه
وربنا يوفق الجميع لما يرضاه ان شاء الله

محمد الفرارجي
10-11-2009, 04:48 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الشكر للجميع واسمحوا لي رأيي المتواضع بصفتي خريج دبلومة نظم المعلومات الجغرافية بعين شمس ومدتها سنتان.

أولا: نظم المعلومات الجغرافية مدى أهميته أكتسبت على مدار سنوات ووضح ذلك في احتياج متخذي القرارات لهذا العلم وأهم هذه المؤسسات هي مجلس رئاسة الوزراء والمتمثلة في دعم اتخاذ القرار وهو ليس بالشيء الهين لأنه يعتمد على البيانات المكانية من ناحية والبيانات المعلوماتية. ليعطي متخذ القرار أفضل النتائج المتاحة في ضؤ الامكانيات.

ثانيا: نظم المعلومات الجغرافية بدأت تلمع مع بداية العمل في مشروع السجل العيني والذي يتم فيه عمل خرائط ديجيتال لك مصر بالكامل على أن يتم ربط الخرائط بالمعلومات الخاصة بها من وصف الأماكن جغرافيا كالمساحات والمسافات والارتفاعات والانخفاضات بالاضافة لربطها بمعلوماتخاصة بتعدادات السكان مما أدى إالى ظهور العديد من الشركات في مجال نزم المعلومات والتي كانت تعمل على أخذ مقاولات من هيئة المساحة المصرية لتدخل بيانات وترسم خرائط.
مما أدى إلى دخول شركة إيزري إلى مصر وأناطت توكيلها لشركة كواليتي استاندر لتتحول إلى إيزري مصر. وهذه كانت نقلة كبيرة في نظم المعلومات في مصر حيث أن أضخم برنامج نظم هو ملك لهذه الشركة.

ثالثا: الشركات العاملة في هذا المجال كثيرة نذكر منها إيزري مصر جلوبال جيوبيتس مملوكة للمقاولين العرب وشركات عديد يمكن حصرها إن شاء اللهخاصة الكبيرة منها.

رابعا: المجال خصب ورحب وذو فكر ابداعي بمعنى أنك يمكن أن تضيف وتصمم وتبدع في مخرجاتك كأن تصمم برناكج يسهل على المستخدم مثلا أو تقوم بدمج طبقات غير متوقعة لتأتي بنتائج أبهر كأن تدمج المناخ مع الخرائط الطبوغرافية مع السكان لتحصل على أسباب التجمع في منطقة معينة مثلا.

خامسا: نظم المعلومات اقتحمت اكثير من التخصصات أهمها تخطيط المدن.

نظم المعلومات على علاقة وثيقة بالاستشعار عن بعد والصور الفضائية والجوية وبالتالي المجال متشعب وليس له حدود ضيقة.

سادسا: الرواتب بالنسبة للمحترفين تصل لأرقام خيالية يصعب علي وضعها هنا حتى لا يتخيل أحد أني لا أقول الحقيقة.

الخلاصة.

- حدد هل تريد العمل كمساح أو كأخصائي نظم.
- لو أردت النظم الجغرافية فعليك أن تدرسها جيدا.
- اجتهد في برامج نظم لمعلومات وخصوصا الأرك.
- اجتهد في برامج البرمجة خاصة الدوت نت والأوراكل.
كل هذا أثناء الدراسة.

لكن لو كنت خريج وتريد العمل فأعمل بأي شركة وبأي مرتب ولا تيأس لأنك ستتعلم وتأخذ فلوس

عموما الموضوع ضخم وأرد التوضيح ويا رب أكون قرت أفيد حد

Ahmed Hosny
10-11-2009, 05:19 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب اشكر حضرتك على طرح الموضوع
ثانيا انا شايف ان الدراسات الجغرافية فى المستقبل هتعمد اعتماد كلى على GIS
وكذلك شعبة المساحة وان شاء الله هتكون اكثر شهرة من المساحة

حسبى من الدنيا رضاك
10-15-2009, 07:40 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الشكر للجميع واسمحوا لي رأيي المتواضع بصفتي خريج دبلومة نظم المعلومات الجغرافية بعين شمس ومدتها سنتان.

أولا: نظم المعلومات الجغرافية مدى أهميته أكتسبت على مدار سنوات ووضح ذلك في احتياج متخذي القرارات لهذا العلم وأهم هذه المؤسسات هي مجلس رئاسة الوزراء والمتمثلة في دعم اتخاذ القرار وهو ليس بالشيء الهين لأنه يعتمد على البيانات المكانية من ناحية والبيانات المعلوماتية. ليعطي متخذ القرار أفضل النتائج المتاحة في ضؤ الامكانيات.

ثانيا: نظم المعلومات الجغرافية بدأت تلمع مع بداية العمل في مشروع السجل العيني والذي يتم فيه عمل خرائط ديجيتال لك مصر بالكامل على أن يتم ربط الخرائط بالمعلومات الخاصة بها من وصف الأماكن جغرافيا كالمساحات والمسافات والارتفاعات والانخفاضات بالاضافة لربطها بمعلوماتخاصة بتعدادات السكان مما أدى إالى ظهور العديد من الشركات في مجال نزم المعلومات والتي كانت تعمل على أخذ مقاولات من هيئة المساحة المصرية لتدخل بيانات وترسم خرائط.
مما أدى إلى دخول شركة إيزري إلى مصر وأناطت توكيلها لشركة كواليتي استاندر لتتحول إلى إيزري مصر. وهذه كانت نقلة كبيرة في نظم المعلومات في مصر حيث أن أضخم برنامج نظم هو ملك لهذه الشركة.

ثالثا: الشركات العاملة في هذا المجال كثيرة نذكر منها إيزري مصر جلوبال جيوبيتس مملوكة للمقاولين العرب وشركات عديد يمكن حصرها إن شاء اللهخاصة الكبيرة منها.

رابعا: المجال خصب ورحب وذو فكر ابداعي بمعنى أنك يمكن أن تضيف وتصمم وتبدع في مخرجاتك كأن تصمم برناكج يسهل على المستخدم مثلا أو تقوم بدمج طبقات غير متوقعة لتأتي بنتائج أبهر كأن تدمج المناخ مع الخرائط الطبوغرافية مع السكان لتحصل على أسباب التجمع في منطقة معينة مثلا.

خامسا: نظم المعلومات اقتحمت اكثير من التخصصات أهمها تخطيط المدن.

نظم المعلومات على علاقة وثيقة بالاستشعار عن بعد والصور الفضائية والجوية وبالتالي المجال متشعب وليس له حدود ضيقة.

سادسا: الرواتب بالنسبة للمحترفين تصل لأرقام خيالية يصعب علي وضعها هنا حتى لا يتخيل أحد أني لا أقول الحقيقة.

الخلاصة.

- حدد هل تريد العمل كمساح أو كأخصائي نظم.
- لو أردت النظم الجغرافية فعليك أن تدرسها جيدا.
- اجتهد في برامج نظم لمعلومات وخصوصا الأرك.
- اجتهد في برامج البرمجة خاصة الدوت نت والأوراكل.
كل هذا أثناء الدراسة.

لكن لو كنت خريج وتريد العمل فأعمل بأي شركة وبأي مرتب ولا تيأس لأنك ستتعلم وتأخذ فلوس

عموما الموضوع ضخم وأرد التوضيح ويا رب أكون قرت أفيد حد

جزاك الله كل خير بشمهندس محمد يارب يجعل كل حرف كتبته عشان تفهمنا فى ميزان حسناتك والله طلعت نظم المعلومات اعظم مما تصورت واسمح لى سؤال صغير هوينفع بعد لما اتخرج اخد دبلومة نظم المعلومات الجغرافية ؟؟وهل هى موجودة فى جامعة اسكندرية ولا لازم عشان احضرها اروح اى جامعة تانية؟؟ اسفة على الاطالة والازعاج عندى حبتين تلاتة فضول استحملونى بقى

امانىىى
10-15-2009, 08:40 PM
انا شايفة ياشباب ان مافيش حد بيشتغل بشهادتو دلوقت وان الشهادة دي وسيلة لهدف مش هدف فكل واحد بيطور نفسو في مجال مطلوب ومجال يقدر انو يبدع فيه ويكون متميز
وشعبة عامة او مساحة في الاخر ليسانس اداب
المهم اللي جاي ايه والعبرة بالنهاية
ولكل مجتهد نصييييييب

شيرين عبد التواب
10-15-2009, 09:36 PM
شكرا على طرح الموضوع الجميل \\\\\ ونفسى اكمل واخد دبلومة فى نظم ومعلومات جغرافية ياريت لو سمحتم ال يعرف ازاى اخد ا لدبلومة وكيفية التقدم ياريت يقولى وشكرا \

محمد الفرارجي
10-16-2009, 05:13 AM
شكرا على طرح الموضوع الجميل \\\\\ ونفسى اكمل واخد دبلومة فى نظم ومعلومات جغرافية ياريت لو سمحتم ال يعرف ازاى اخد ا لدبلومة وكيفية التقدم ياريت يقولى وشكرا \

وبرضه عشان الأخت ويبقى الأمل ما تزعلش كمان الأخت شيرين

الأول سلام عليكم

بالنسبة لموضوع العمل بنظم المعلومات الجغرافية وبكل صراحة هو من أنسب الأعمال المناسبة للبنات لأنه يعتمد عى العمل المكتبي في المقام الأول
وبالنسبة لفرص العمل به هي كثيرة ومتعددة إلا أنها تتركز بنسبة تتخطى حاجز الثمانية وتسعون في المائة في القاهرة.
وبالتالي عشان أختصر المسافات
إللي تقدر أو إللي يقدر يأخد دبلومة يبقى عليه وعلى آداب عين شمس في الدور الرابع في وحدة نظم المعلومات الجغرافية.

الدبلومة سنتان دراسيتان أي أربع تيرمات زيك زي أي طالب عادي
الدراسة بعد الساعة الرابعة أي بعد الانتهاء من العمل.

الدبلومة تدرس نظم المعلومات الجغرافية
الصور الجوية والفضائية
الخرائط
البرامج الخرائطية
الاستشعار عن بعد
مواد جغرافية كجغرافية البيئة وغيرها
برنامج spss
برامج البرمجة مثل دوت نت
برامج قواعد البيانات كالأوراكل

والعديد من البراج والمواد الأخرى.

الدبلومة تهيء فرص العمل وأنت طالب حيث يكون بعض زملاءك من العاملين في حقل نظم المعلومات الجغرافية وبالتالي يمكن أن تلتحق بهم من خلال طلبات شركاتهم لموظفين
وأيضا بعض الذين يقومون بالتدريس لك هم ممن يديرن شركات وبالتالي يقومون بعرض فرص العمل

الخلاصة

الدبلومة سنتان دراسيتان
المصاريف حوالي 2000جنيه للسنة تقريبا.
المواد حوالي 6 مواد دراسية عملية ونظرية في التيرم الواحد.
المكان آداب عين شمس بالقاهرة.
فرص العمل متاحة وميسرة وللمحترفن في القاهرة يصل الراتب لحوالي أربع أضعاف راتب المساح.

مشكلتها

1- طول الدراسة وهي سنتان
2- مكانها في القاهرة فيصعب على أبناء الأسكندرية والأقاليم المتابعة دون الإقامة بالقاهرة.
3- المصاريف والتي تضاعفت لتصل لحوالي 2000جنيه في العام.

أعتقد إن دي الدبلومة الأكاديمية المعترف بيها من قبل الجامعات المصرية وإللي بتقبل خريجي الآداب كان فيه واحده في معهد في الهرم تابع لمجلس الوزراء لكن الدبلومة دي بقت مقتصرة على خريجي الهندس فقط

شكرا جدا ويا رب أكون قدرت أفيد حد
سلام عليك

KAREEM
10-16-2009, 03:01 PM
لو سمحت يابش مهندس محمد
قصدك مينفعشس حد يعمل دبلومة
فى نفس الجامعة اللى كان بيدرس فيها
يعنىانا دلوقتى فى جامعة اسكندرية
لو حبيت اعمل دبلومة مساحة او العكس
بعد ما اخلص السنتين لازم اروح جامعة تانية ؟
ولو جوا الجامعة فى فرق عن عين شمس فى الدرسة ؟؟؟؟؟
وبالنيابة عن زملائى كلنا بنشكرك على اهتمامك وجهدك الملحوظ
وتوضيح الامور المهة دى لينا
جزاك الله عنا كل خير

محمد الفرارجي
10-16-2009, 03:47 PM
لو سمحت يابش مهندس محمد
قصدك مينفعشس حد يعمل دبلومة
فى نفس الجامعة اللى كان بيدرس فيها
يعنىانا دلوقتى فى جامعة اسكندرية
لو حبيت اعمل دبلومة مساحة او العكس
بعد ما اخلص السنتين لازم اروح جامعة تانية ؟
ولو جوا الجامعة فى فرق عن عين شمس فى الدرسة ؟؟؟؟؟
وبالنيابة عن زملائى كلنا بنشكرك على اهتمامك وجهدك الملحوظ
وتوضيح الامور المهة دى لينا
جزاك الله عنا كل خير

سلام عليكم يا كريم
بص يا سيدي
مبدئيا:

أنا خريج دبلومة عين مس سنة 2007 ولغاية نة 2007 إللي أعرفه إن دبلومة عين شمس هيه الوحيدة لخريجي الجامعات المصرية على السواء ومفيش جامعة تانية بتدي الدبلومة دي حتى الجامعات إللي فيها وحدة نظم زي المنوفية وزي الزقازيق.
فعين شمس هيه المتاحة بالنسبة ليك.

فيه دبلومة تانية تسع شهور في معهد تنولوجيا المعلومات بالهرم التابع لرئاسة مجلس الوزراء لكن دي خصصوها لطلبة الهندسة فقط. وهيه أقوى من عين شمس لأنهم بيبدأوا بالبرمجة من البداية وما بيهتموش بالنواحي الجغرافية زي عين شمس ومن ناحية تالتة مدتها تسع شهور بس لن إللي أعرفه إن مصاريفها غالية جدا جدا ممكن توصل لحوالي شرة آلاف جنيه لكن كانت بتنزل منح مجانية من وزارة الاتصالات.
لكن زي ما قلت لك هيه خاصة بطلبة الهندسة فقط.
ويا ماعة بأعيد تاني كلامي ينطبقب على آخر معلوماتي عند 2007 يعني ممكن يكون الكلام اتغير

يارب أكون قدرت أفيد حد
سلام عليكم