المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : داخلين مساحة تعملوا ايه

Hassan Mohamed
09-08-2008, 04:47 PM
طبعا مفيش حد فينا يقدر ينكر دور المرآه في مجتمعنا لكن في الموضوع ده بالذات ملهاش غير فايدة واحده اولا نقول الموضوع وبعدين نقول الفايدة

الموضوع عبارة عن سؤال

وهو ينص علي الآتي

يابنات داخلين مساحة تعملو ايه؟؟!!!!

انه سؤال في محلة ويطرح اجابات كتيرة

اعتقد ان البنات داخلين عشان يخدو اللقب ليس اكثر من ذلك واللي هتقولي انا داخلة بقا عشان اشتغل ومش عارف ايه وكلام كده كتير ملوش لزمة ، الله يمسيه بالخير الدكتور حسام الحبروك في اول محاضرة قال للبنات داخلين مساحة تعملوا ايه وحلفلهم وربنا يا بنات مليكم شغل وقالهم مش بيغظني فيكم غير موضوع اللبان والمستيكة واحنا الشباب نضحك وهما يا حبه عيني في نص هدومهم

المهم في الموضوع ان البنات بردو ليهم دور مهم اولا وهو انهم بي ............ القاعدة
ثانية وده الاهم لما تكون الدفعة فيها 100 واحد 50 شاب و 50 فتاه ومثلا فيه فرصة عمل ل 75 فرد طبعا ال 50 بنت هيقعدو في بيوتهم معززين مكرمين ياحبه عيني مش واخدين علي التعب ولا الشمس وبابي ومامي بقا وكده واكيد ال 50 شاب هيشتغلو وبكده هيكون فيه 25 فرصة عمل تانية متاحة للآخرين

اتمني ان البنات الجميلات ميزعلوش مني بس ملكومش غير بيوتكم وعيالكم واللقة هتخدوة متقلقوش

the master
09-08-2008, 05:00 PM
البنات ف المساحة فعلا ولا ليهم لازمة بتاتا البتة بجدو الله اذا كان فى صبيان مبيستحملوش الشمس و التراب و الحر و الارف بتاع المساحة البنات هيستحملوا انا عايزكو تتخيلوا معايا الموقف اللى جاى مشروع فى قلب الصحرا لسة الصحرا مفيش بنى ادم دخلها طبعا مفيش مية مفيش سوير ماركت مفيش اى حاجة خالص درجة الحرارة حوالى 39 و الرطوبة عالية جدا و المطلوب عمل شبكية للموقع و ياعينى الست المساحة جاية الشغل و هى حامل ابقى قابلنى لو المساحة قدرت ترفع 10 نقط على بعض المهم انهم اساسا بيفكروا فى حاجة تانية حاجة اسمها عمل مكتبى و الله ياجماعة انا مش احبطكم بس و الله الموضوع دة اتلغى من زمان عشان مديرى المشاريع و الشركات دلوقتى بيخلوا المساح شاطر فى البرامج و شغل الكمبيوتر و بيستغنو عن العمل المكتى اللى انتى عايزة تشتغلية و ياسلا م بقى لما الست المساحة تيجى الشغل هى و المحروس ابنها يا سلام الام و اقفة بترصد تلاقى المحروس ابنها يشد رجل الحامل و يبوظ العملية كلها و ياسلام بقى يجى الواد فى نص النهار و المساحة عندها شغل كتير و الاستشارى واقف عايز يستلم منها و الواد عايز يرضع - يالهوى - مش لاقية حته ترضعة غير فى الكرفان و طبعا فى هذة الحالة لابد من اخلاء الكرفان باكملة
يا عينى على اللى هيشغل مساحة

Hassan Mohamed
09-08-2008, 05:04 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههه هموت من الضحك يا جدعان يالهوي علي كلامك يا احمد هههههههههههههههههههههههههه شكلكم بقا وحش قوي يا بنات

Hassan Mohamed
09-08-2008, 05:07 PM
البنات ف المساحة فعلا ولا ليهم لازمة بتاتا البتة بجدو الله اذا كان فى صبيان مبيستحملوش الشمس و التراب و الحر و الارف بتاع المساحة البنات هيستحملوا انا عايزكو تتخيلوا معايا الموقف اللى جاى مشروع فى قلب الصحرا لسة الصحرا مفيش بنى ادم دخلها طبعا مفيش مية مفيش سوير ماركت مفيش اى حاجة خالص درجة الحرارة حوالى 39 و الرطوبة عالية جدا و المطلوب عمل شبكية للموقع و ياعينى الست المساحة جاية الشغل و هى حامل ابقى قابلنى لو المساحة قدرت ترفع 10 نقط على بعض المهم انهم اساسا بيفكروا فى حاجة تانية حاجة اسمها عمل مكتبى و الله ياجماعة انا مش احبطكم بس و الله الموضوع دة اتلغى من زمان عشان مديرى المشاريع و الشركات دلوقتى بيخلوا المساح شاطر فى البرامج و شغل الكمبيوتر و بيستغنو عن العمل المكتى اللى انتى عايزة تشتغلية و ياسلا م بقى لما الست المساحة تيجى الشغل هى و المحروس ابنها يا سلام الام و اقفة بترصد تلاقى المحروس ابنها يشد رجل الحامل و يبوظ العملية كلها و ياسلام بقى يجى الواد فى نص النهار و المساحة عندها شغل كتير و الاستشارى واقف عايز يستلم منها و الواد عايز يرضع - يالهوى - مش لاقية حته ترضعة غير فى الكرفان و طبعا فى هذة الحالة لابد من اخلاء الكرفان باكملة
يا عينى على اللى هيشغل مساحة

احنا نعمل مسابقة علي الموضوع ده لاجمل تعليق ههههههههههههههه :D

the master
09-08-2008, 05:10 PM
و الله يا ابو على دة من زوقك
بس دة اقل واجب
اتمنى اسمع صوتهم دة لو فى صوت يردو و يدافعوا عن نفسهم

ريما
09-08-2008, 07:58 PM
عيب قوى الى بتقوله ده ياحسن ازاى البنات كده لالالالالالالالالالالالا والف لالا ماشى البنت اخرها للبيت والزواج بس ممكن انها تطلع وتشتغل فى بنات كتيير اوى بعد متجوزه طلعووا واشتغلو اكيد فى منهم قصرو فى البيت بس اكيد فى بنات كتييير برده مظبطين اموورهم وياريت البنات اللى مشتركه ترد على اللى حسن قاله

Hassan Mohamed
09-08-2008, 08:22 PM
هو انا لا سمح الله قولت انهم مش بيشتغلو انا بتكلم علي شغل المساحة بالتحديد معممتش الشغل وفعلا مفيش بنت بتشغل في المساحة هو انتي مفكرة شغل المساحة ده ايه زي شغل المطبخ مثلا دانتي شكلك علي نياتك خالص ، البنات مش فالحين غير وقت التدريب مثلا تلاقيه اللي فيهم داخت واللي فيهم مش عارف ايه بيوجعني واللي تقول روحوا هاتولي ماية هههههههههههههه وربنا ولا كأني قاعد في مستشفي

Mimi
09-08-2008, 09:19 PM
يلهوووووي ياحسن ايه دا ايه دا انتو هتفتحو على نفسكم باب مش هيتقفل ابدآآآ

ايه الكلام دا بس انت وأحمد ، براحة شوية ع البنات ايه الغيرة دي بس

بص انا مش هقولك عشان اشتغل ومش عارفه ايه لاني اصلا مش بتخصص المساحة

بس متهيألي بتصور يعني ان في حاجات في المساحة تقدر تعملها البنت مش ضروري تنزل وتتبهدل بس متهيألي تقدر تنفذ رسومات مساحية ببرامج الرسم زي الاتوكاد ولا ايه ؟ وبالتالي هيا هتكون شغاله في مكاتب بس
بلاش بس تستخف ببعضنا لان في حاجات بتعملها البنت عمر ما الشاب هيقدر يعملها لو اتنطط ووقف على ايديه

وخلي بيننا سلام في المنتدى بلاش النسمه اللي تسبق العاصفة دي

http://safe.cpb.or.kr/textdata/HOMEPAGE/200307/0300019/Angry%20Man%2012.jpg

Hassan Mohamed
09-09-2008, 01:15 AM
يلهوووووي ياحسن ايه دا ايه دا انتو هتفتحو على نفسكم باب مش هيتقفل ابدآآآ

ايه الكلام دا بس انت وأحمد ، براحة شوية ع البنات ايه الغيرة دي بس

بص انا مش هقولك عشان اشتغل ومش عارفه ايه لاني اصلا مش بتخصص المساحة

بس متهيألي بتصور يعني ان في حاجات في المساحة تقدر تعملها البنت مش ضروري تنزل وتتبهدل بس متهيألي تقدر تنفذ رسومات مساحية ببرامج الرسم زي الاتوكاد ولا ايه ؟ وبالتالي هيا هتكون شغاله في مكاتب بس
بلاش بس تستخف ببعضنا لان في حاجات بتعملها البنت عمر ما الشاب هيقدر يعملها لو اتنطط ووقف على ايديه

http://safe.cpb.or.kr/textdata/HOMEPAGE/200307/0300019/Angry%20Man%2012.jpg

هههههههههههههههه هو ليه محدش عاوز يفهم كلامي انا بقول مفيش بنت هتشتغل في مجال المساحة معممتش الشغل كله هو شغل المساحة بس زعلانين انتوا ليه بئا حاجة عجيبة قوي وربنا
واتوكاد مين والناس نايمين ده كان زمان اكتر حاجة ممكن يعملها البنات خريجي المساحة انهم يطبخو ويغسلو ده اخرهم والله يا بنتي صدقيني

ahmedko
09-09-2008, 02:16 AM
انا قلتلك يا حسن عيب عليك من الاول مكنش لازم نفتح عين الاخوات المساحات على الحقيقة المرة اللى لازم تشوفها كل واحدة تتخرج من مساحة او تحلم انها تشتغل فى مجال المساحة
اولا
طبعا فى الحالة دى لازم اكرر كلامى بأن موضوع رسامين الاوتوكاد اتلغى من زمان بجد و الله انا قابلت مهندسين مديرى مواقع و عرفت منهم ان موضوع رسامين قصدى رسامات الاوتوكاد اتلغى الا فى بعض الاعمال النادرة
دة اولا
ثانيا

حته بقى بلاش نستخف ببعضنا فكل واحد لازم يعرف اية نظاموا فى الشغل عشان مستقبلة و طبعا بصفتنا زملاء المستقبل كان لازم لينا نعرفكم ان شغل المساحة بكافة اشكاله للرجال فقط لكن البنات خريجى المساحة نهايتهم و مصيرهم هو المطبخ شئتم ام ابيتم
و الختام سلام

Hassan Mohamed
09-09-2008, 02:21 AM
قولهم يا عم مش عارف ليه مش عاوزين يقتنعو مالو يعني المطبخ زي الفل والله حتي هتلاقي طول اليوم اكل ارجو من الاخوة المساحات تفهم الوضع والاعتراف العلني من خلال هذا الموضوع بانهم ربة منازل وملهومش شغل مساحة حتي الموت

AYMAN GAMAL
09-09-2008, 01:54 PM
ههههههههههههههههههههههههه الموضوع فعلا كوميديا
انا بقى هنهي الموضوع دوة :
بصوا بقى من الاخر
اولا :هل البنات يقدروا ينزلوا شغل المشاريع ويشتغلوا اكتر ون 14 ساعة متواصلة بدون تعب؟ استحالة دة فية شباب بيفيصوا.
ثانيا:انهي بيت في انهي دنيا في بلادنا العربية يسمح للبنت تكون في وسط 4 الاف عامل بمختلف مستوياتهم و وظائفهم في شغل المشاريع.
ثالثا:بلاش شغل المشاريع ,لو طلعوا يشتغلوا في الصحرا اهو دة بقى مفيهوش هزار لو مفيش W C في الصحرا هيطلعوا الشغل و احنا ماشاء الله ربنا مش حارمنا من الصحرا دي خالص لا في مصر ولا في كل البلاد العربية.
رابعا:الاخت اللي بتقول ان البنات بيشتغلوا في المساحة برة مصر متهيالي وسعت شويتين همة اصلا بيشتغلوا جوة مصر في المساحة؟
خامسا:لو طلع للبت صرصار في البيت هتصوت امال لو قابلت التعابين و الديابة اللي غالبا ما بنقابلهم في شغلنا يوميا هتشتغل؟
اخيرا:مصير البنت تتجوز وتعد مع العيال في البيت و يسبولنا احنا الشقى بقى

Hassan Mohamed
09-09-2008, 02:03 PM
ههههههههههههههههههههههههه الموضوع فعلا كوميديا
انا بقى هنهي الموضوع دوة :
بصوا بقى من الاخر
اولا :هل البنات يقدروا ينزلوا شغل المشاريع ويشتغلوا اكتر ون 14 ساعة متواصلة بدون تعب؟ استحالة دة فية شباب بيفيصوا.
ثانيا:انهي بيت في انهي دنيا في بلادنا العربية يسمح للبنت تكون في وسط 4 الاف عامل بمختلف مستوياتهم و وظائفهم في شغل المشاريع.
ثالثا:بلاش شغل المشاريع ,لو طلعوا يشتغلوا في الصحرا اهو دة بقى مفيهوش هزار لو مفيش W C في الصحرا هيطلعوا الشغل و احنا ماشاء الله ربنا مش حارمنا من الصحرا دي خالص لا في مصر ولا في كل البلاد العربية.
رابعا:الاخت اللي بتقول ان البنات بيشتغلوا في المساحة برة مصر متهيالي وسعت شويتين همة اصلا بيشتغلوا جوة مصر في المساحة؟
خامسا:لو طلع للبت صرصار في البيت هتصوت امال لو قابلت التعابين و الديابة اللي غالبا ما بنقابلهم في شغلنا يوميا هتشتغل؟
اخيرا:مصير البنت تتجوز وتعد مع العيال في البيت و يسبولنا احنا الشقى بقى

ههههههههههههههههههه منك لله يا ايمن يا جدعان كل مدخل اقرء الموضوع ده افطس علي نفسي من الضحك هههههههههههههههه صراصير وصويت هههههههه وربنا تخيلت المنظر وانا قاعد

ميرا مار
09-09-2008, 10:12 PM
مساء الخير يا جماعة ومساء الاحترام والتقدير لكل بنت دخلت مساحة.. يا اخ حسن :p حتى لو البنت مش ناوية تشتغل فمن حقها انها تختار الحاجة اللى بتحبها وتدرسها وتكمل فيها دراسات عليا كمان وتوصل لاعلى الدرجات العلمية .. ما اجملها لما تكون زوجة وام واعية واثقة من نفسها .. وياسيدى لو قدرت تشتغل كمان مع اعباء الزواج والامومة دى نحترمها ونشجعها لانها قدرت على اللى صعب قوى على راجل يعمله .. يابنات برافو عليكم

Mimi
09-09-2008, 10:43 PM
والله حضرتك ياباش مهندسة ميه ميه

كنت عايزه أقول كدا بس حسن وأعوانه الأشرار أحبطوني

بس أنا مش بمساحة بس كلامك صح جدآ ما هيا باه البنت مش هتتبهدل معاكم ياحسن في الصحرا والسحالي وعقارب عشان هتبقى معيدة وتدرسكم وتتعب عشانكم وانتو باه هتبقو مقضيينها في سفاري

Hassan Mohamed
09-09-2008, 11:05 PM
اووووووووووووووة الموضوع كده وسع قوي وانا عاوز اتجنب الحرب الكلامية مع البنات بس انا مازلت متمسك برأي ولن اتنازل عنه حتي الموت

tiger
09-10-2008, 05:57 AM
بعد السلام والتحية على الزملاء والزميلات
الموضوع سهل جدا لاهو حرب ولاحاجه الشباب بيقولو بنات لا والبنات عناد ما بعده عناد الطلب ممكن أعرف شابه قويه اشتغلت فى مجال المساحة شغل شغل مش بس أشتغلت وكملت فيه كفايه عليكو كده والى عندو رد ياريت يقولو شكرا

Hassan Mohamed
09-10-2008, 06:00 AM
قولهم يا عم اشرف ولا مانا عارف الناس دي بتقول ايه بالظبط هما مش بيحاولوا يفهموا ليه

ايه ده الناس دي بتأااااكل ايه ؟؟؟؟؟؟

THE PHAROUH
09-10-2008, 03:58 PM
حبيب قلبي لما تبقى تلاقي شغل وتشتغل ابقى اتكلم عن البنات لكن انت هتلاقيك قاعد على القهوه مستني الشغل يجي لحد عندك انت اساسا كان نفسك تدخل هندسه ومفلحتش يبقى بتتكلم عن البنات ليه وتقول هما عايزين ايه

Mimi
09-10-2008, 04:34 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

AYMAN GAMAL
09-10-2008, 04:53 PM
ههههههههههههههههههههههههههه
البنات اكيد كلنا بنقدرهم كلهم اخواتنا و صحابنا و حبايبنا
بس انا بتكلم في حاجة حقيقة البنت مينفعش خالص تشتغل في المساحة واللي تقولك احنا مبنخفش من العقارب و التعابين بقوله القول غير العمل وربنا يستر على ولايانا

Hassan Mohamed
09-10-2008, 05:35 PM
حبيب قلبي لما تبقى تلاقي شغل وتشتغل ابقى اتكلم عن البنات لكن انت هتلاقيك قاعد على القهوه مستني الشغل يجي لحد عندك انت اساسا كان نفسك تدخل هندسه ومفلحتش يبقى بتتكلم عن البنات ليه وتقول هما عايزين ايه

يؤ يؤ يؤ يؤ الاخ المجروح مالو زعلان ليه يا عم لو مش لاقي شغل نشغلك وربنا الموضوع مش صعب يعني بس عاوز اعرفك حاجة يا جميل الراجل اللي بيبقا اسمو راجل بحد مش بيقعد علي قهوة انما بقا بتاع القهواي والسجاير والحشيش اعوز بالله ربنا يكفينا شر الاشكال دي اتمني انك تتعالج من المشكلة اللي عندك وتكون منطقي في كلامك يا بوس لو كل الشباب فقدوا الامل زيك كده يبقا الله يرحمك يا رجولة

نسيت اقولك يا حبيب ألبي اني لسه بدرس والحمد لله متفوق في دراستي وبطلع من الاوائل كل سنة وعمري مشيت لحظة في طموحاتي وان هيكون ليا كيان كبيرة طبعا ده كله بإذن الله ياريت بقا بلاش نقول كلام ونتوقع كلام علي هوانا

THE PHAROUH
09-11-2008, 03:07 PM
dياعم ربنا يكرمك بس انت مفهمتش المقصود والله كل اللي اقصده ان كل واحد بيسعى هيلاقي اللي هوه عايزه مثلا البنات عاوزه تشتغل في المساحه وماله يشتغلوا وشغل المساحه على قفى من يشيل بس اللي يستحمل اساسا البنت من دول لما هتشتغل في المساحه لو كملت شهر ابقى قابلني بس انا مش عاوزك تحبطهم اكتر مهما محبطين لانه كل واحده بتفكر تكمل دراسات وعاوزه تشتغل مش لاقيه اللي يتجوزها فهيعملوا ايه ياعيني يناكفوا فينا وبرده مش هيلاقوا يتجوزوا وعلى فكره انا مش بتاع قهاوي
ا

Mimi
09-11-2008, 04:34 PM
ما ترسى على بر يافرعون

هو انت يايتخبط فيهم يايتخبط فينا ؟

على فكرة احنا ما بقيناش بنتكلم عن الموضوع ..كل الحكاية بنات وشباب والشباب احسن من البنات والبنات مش لاقيين يتجوزو لما هيلاقو يشتغلو و ...Bluh Bluh Bluh

احنا مش فرق كورة يافرعون لازم حد فينا يغلب التاني ..المهم هنا اسلوب الحوار يبقى راقي بدون مشاحنات مش عشان حسن رد عليك الرد دا تيجي تكلم وحش عن البنات

في النهاية مصر فيها مليون تخصص مش بس مساحة يعني الدنيا ما انتهتش عند المساحة يبقى منعممش باه البنات مبيعملوش والبنات مينفعوش والبنات ......الخ البنت اللي عايزه تنجح في حاجة هتنجح فيها مهما كانت والشاب اللي عايز ينجح في حاجة هينجح فيها بالطرق اللي تساعده

خلاص اتس اوفر دي في الاخر وجهات نظر وكلنا نتقبلها بدون الاساءة للاخرين

Hassan Mohamed
09-11-2008, 04:56 PM
انا شايف ان الموضوع كده دخل في زتون كلاتاتة وتوست

بمعني اننا خرجنا عن اساس الموضوع

هو في البداية الغرض كان هزار وضحك الحمد لله الواحد بيتمني الخير لغيرة ويارب الكل يكون موفق في حياته بس مكنتش اتمني ان النقاش يوصل للحدية دي
حصل خير يا جماعة
ومحدش يزعل من التاني احنا هنا كلنا اخوات

tiger
09-12-2008, 04:34 AM
عاقل يا أبو على والله وفعلا فى بنات لو عايزين يشتغلو ايه حيشتغلوه بس بنات وبنات بس معلش أحسلهم الآعمال المكتبيه أن وجدت والله احنا خايفين عليهم مش حقؤل من الحاجات الى بتطلع فى الصحراء كفايه عليهم الشمس بردو دول اخواتنا ولازم النصيحة ومتنساش بردو يا أبو على اخوانا الشباب الجامدين الى مش بيستحملو ا لازم نقرص عليهم ولا ايه

ahmedko
09-12-2008, 05:41 AM
لجميع اعضاء المنتدى من اول ما ابتدينا المنتدى و بالذات القسم دة و احنا حطين هدف عندنا انا المنتدى يكون للتعارف و الصداقات فقط اللى عايزين يبوظوا اى موضوع هنتكلم فية مش مسموح لهم بالتواجد معانا
انا مش موجه الكلام لحد بس عشان الموضوع ميختمش بتنشنه بين الناس

بس برضو انا عند رأى مطبخك اولى بيكى

Hassan Mohamed
09-12-2008, 05:46 AM
ههههههههههههههههه مش بقولكم الموضوع دخل في زتون كلاتاتة وتوست

متقلقش يا احمديكو كلنا هنا اخوات وان شاء الله مفيش لا تنشنة ولا زعل

صلو علي النبي وخلينا نطرح في نفس الصفحة موضوع

مطبخك أولي بيكي

اكيد اولي بس ده للي بتعرف تطبخ اساسا:D

AYMAN GAMAL
09-12-2008, 10:31 PM
فككم كلكم من الحوار دة يا جماعة بس الصراحة راحة........دونا عن باقي التخصصات...البنات مينفعش يشتغلوا نهائيا في قسم المساحة بالذات

ahmedko
09-13-2008, 12:59 AM
على فكرة بقى لما نقول ان البنات هكون صعب علهم شغل المساحة دة مش عيب واكيد البنات عارفين الكلام دة كويس ب الاحسن من كدة انهم لازم يكونوا عارفين كويس اوى انت فى شغل كتير اوى مينفعش الولاد على فكرة بجد و الله
يعنى مثلا شغلانة ممرضة
حدش سمع قبل كدة عن ممرض مثلا يكون ولد و يكون مثلا شبه حسن دى المرضى عل كدة ربنا يكون فى عونهم
مثلا طبيب اطفال نادرا بس مثلا لو فى واحد شبه المهندس ايمن ربنا يحمى الاطفال منو

Hassan Mohamed
09-13-2008, 01:28 AM
ههههههههههههههههههههههه ماشي يا احمد وربنا لمعرفك ومنزل صورتك في المنتدي وفاضحك

shimo
09-14-2008, 01:46 AM
pحسن فتح على نفسه باااااااااب جهنم الحمرا ياه يا حسن كدا كدا كدا ابن عمى كدا مممممممممممممممممم خليك ابيض من جوا اديهم دفعه شويا ليه بس الاحباط دا حرام المفروض هما يروحوا الشغل حتى لو كان الموقع مكانه مش لطيف ليهم وانت واصحابك تجيبوا الحاجه الساقعه والبيبسى لانى عرفاك اكيد هتستغل الظروف فصالحك هههههههههههههههههههههههههههههههههههه انا اللى فهماك يا ديمو

Hassan Mohamed
09-14-2008, 01:52 AM
حاجة ساقعة ايه بس انتي شيفاني كريم عب عزيز ولا احمد حلمي اتجوز عايدة

يا بنتي بنات المساحة دول اساسا هيفيصوا من اول جولة ليهم في مجال المساحة ده كفاية الشنطة اللي بيشيلوها علي كتفهم دي

والله بيصعبوا عليا فعلا وياريت نلاقيلهم حاجة ساقعة مش عاوز اقولك هيشربوا منين في اللحظات دي:D

نورتي المنتدي يا شيمو

shimo
09-14-2008, 01:56 AM
مرسيتووووووو سونا بس ياعينى البتاعه اللى بيشيلوها دى فعلا متعبه موت مبالك بقئ بنات هندسه ههههههههههههه بس برضو انت مش جنتل مان اكيد هتتصرف وهتجيب البيبسى . ثم دا نورك انت اللى واخد بيه وصله من السد العالى يا سونا على وزن دووولا تعرف دولااااااا حبيبى

witch evil
09-14-2008, 02:02 AM
ايه يا حسن انت محدش شافك انهارده
طب مودعتش اهلك عشان احتمال متشفهمش تانى

المهم بقى نتكلم بلعقل كده
انا مش حعترض على الكلام لاطبعا لان البنت مخلوق رقيق وده اللى ربنا خلقها عليه
وطبعا فى مجال المساحه والشمس وكل الشغل الصعب ده الراجل يدى اكتر من البنت ودى حقيقه

لكن ده مش معناه اننا نقعد فى البيت ده اسمه عفوا تخلف وكده احنا بنرجع لايام الجاهليه
احنا حنشتغل بس شغل خفيف يمشى مع العزه اللى ربنا كرمنا بيها والرجاله هى اللى تشقى

وبعدين لما احنا حندرس عشان نقعد فى بيوتنا يبقى ملهوش لازمه اننا ندخل جغرافيا ولا اننا ندخل هندسه بقى
وفى طب يقولك اعصبهم ضعيفه
امال نعمل ايه ؟؟

احنا حنشتغل وممكن تلاقى شغل بنت احسن من 100ولد بس فى اعمال معينه

وبعدين بنت ولا ولد ربنا ادى كل انسان اللى يميزه عن غيره يعنى ممكن تلاقى بنت شغلها فى اعمال مساحيه احسن من اى ولد رسم مواقع اعمال مكتبيه لكن تنزل موقع فى صحره تحت الشمس 6 سعات وكده
اتحدى بنت تقدر تعمل كده رحم الله امرأ عرف قدر نفسه

Hassan Mohamed
09-14-2008, 02:21 AM
الاعتراف بالحق فضيلة

اديكي اعترفتي اهووو ان البنات مش هستحملوا شغل المساحة

اتمني ان البنات كده يهدوا ويسيبهم بقا من الصعبانيات دي ويلتفتوا بقا لشغل المطبخ والغسيل بلا مساحة بلا كلام فاضي

tiger
09-14-2008, 02:22 AM
نورتى المنتدى يا شيمو هو انتى كل الى بتفكرى فيه البيبسى فى الشغل المياه بالعافيه ومتقلقيش حسن جنتل وحجيب ليا وليكى بيبسى بس بجد انا شوفت بعينى مش شغل تدريب بنات منهم ينفعوا فى الشغل بس مش حيعمرو بردو وبنات وده الآكتريه مينفعوش غير فى المطبخ والله أعلم حينفعو ولا لاء ونورتى يا ستى المنتدى

Hassan Mohamed
09-15-2008, 03:59 PM
وربنا الكلام ده منافع لازم البنات يعترفوا خلاص بالحقيقة ومن غير زعل

AYMAN GAMAL
09-15-2008, 10:10 PM
الحقيقة مؤلمة يا جماعة المجال بتاعنا مفيهوش بنات خالص

Hassan Mohamed
09-16-2008, 03:07 AM
احنا احسن حاجة نعمل صوان ونقعد نعيط فيه علي هذه الحقيقة المؤولمة للغاية
اهى اهى اهى

Hassan Mohamed
09-16-2008, 03:08 AM
ده غير ان الواحد ملاحظ استسلام فعلا من البنات ياعيني عليكم بجد صعبانين عليا وربنا

Rania Ismail
09-16-2008, 03:33 AM
السلام لاهل السلام
وانتو ابتديتو بغير السلام انتو فتحتم حرب انتم مش قدها
اولا اهم افكر الاستاذ حسن لانى كنت حاضره اول محاضره للدكتور العظيم حسام الحبروك على موضوع اللبان طبعا انتو بتسمعو من حسن لانكم محضرتوش معانا المحاضرات كلها بسم الله ما شاء الله اللهم حسد يعنى كل مره الدكتور كان بيهزق حد كان بياكل لبان كاااااااااااان للاسف (ولد )
ثانيا انا نزلت تدريب فى شركتين السنادى اولهم بتروجيت والشركة التانيه المقاولين العرب انا حبيت بس افهم الاستاذ حسن على حاجه انى كنت بنزل الشغل الساعه 6 وبروح الساعه 5.30 وبكون واقفه فى صحرا وبشتغل مع مقاولين وعمال ومهندسين ومفيش اى مشكله

حاجه كمان بالنسبه للمقاولين اول ناس كانو بيتعبو وبيتخنقو بسرعه هما كانو الولاد وكانو بيمشو علشان بيتعبو من الوقفه ومعندهومش صبر اللى زيكم مش حيكون عندهم اخلاص فى العمل ولا صبر وبالتالى انتو متستهلوش تشتغلو فى المساحه مش احنا
وفى اخر اللقاء نحب نشكر كل الساده المشاهدين والقارئين على حسن قرائتهم واهب اسمع اغنيه لست الحبايب

(اى خدمه يا judy

انتظرو صور الموقع حصريا ان شاء الله ربنا يوعدك بواحد مشروع زى ده يا حسن واشوفك مساح قد الدنيا

Hassan Mohamed
09-16-2008, 03:45 AM
انا مش هعقم علي كلامك يا رانيا

انتي كنتي طالعة تدريب مكلنا طلعنا تدريب وكان معانا بنات

بس العقل والمنطق بيقول ومن خلال المشاركات اللي انتي شوفتيها اننا قلبنا عليكم مش اكثر الموضوع مش عند علي فكرة هو من الاول كان هزار في هزار فيه ناس قلبته لجد

احنا اكيد بنتمني الخير لبعضينا وفيه بنات كتيرة ناجحة في عملها اكثر من الشباب

بس واقع الحياة العملية بيقول ان مفيش شغل للبنات في مجال المساحة

وبالنسبة للتدريب يا رانيا ده دلع من الاخر مش شغل شغل المساحة اللي بجد انا اتحكالي بيبقا عامل الزاي وممكن ابقا احكهولك لو عاوزة

Rania Ismail
09-16-2008, 04:17 AM
معقمتش يا حسن ليه على موضوع البان نسيتو

Hassan Mohamed
09-16-2008, 04:20 AM
اوووووووووووة يا رانيا انتي مبتنسيش حاجة ابدا

بالنسبة لموضوع اللبان

احنا كنا اول محاضرة والراجل اتكلم عن الموضوع ده ووجهه للبنات اول محاضرة وكنا في رمضان مليش فيه بقا باللي حصل بعد كده

Rania Ismail
09-16-2008, 10:51 AM
ليه بتتهرب من الواقع انا مليش دعوه غير باللى حصل طول السنه والاحداث الفعليه عن واقعه اللبان يا مان

tiger
09-16-2008, 11:08 AM
معلش يا حسونة مرة حد يمسك فى البيبسى والتانى فى اللبان مال اللبان ده خروج عن النص احنا مش بنقول انو صح بس حادث شخصى حصل مره واحده وأكيد لم تتكرر احنا بنتكلم على الوضع فى الموقع الى بيقولو عليها ارض بكر والشغل فيها لمده طويلة ولحنا ما قولناش ان البنات مينفعوش فى شغل المساحه بس مش حيقدرو يكملو فيه
وأنا عارف ان رانيا من أكتر الناس الى كانت بتشتغل حتى لما كنا فى التدريب بس مش كل البنات يقدرو يقامو الشمس والحر والعطش الخ الخ الخ

Hassan Mohamed
09-16-2008, 11:09 AM
احداث فعليه ايه وواقعه لبنان ايه بس

احنا كده خرجنا برة الموضوع خالص مالص

بلاش كده بئا ها خلينا في صلب الموضوع عشان الموضوع كده خرج من أيدي

وبقا في إيدي التانية

AYMAN GAMAL
09-16-2008, 07:38 PM
ليه بتتهرب من الواقع انا مليش دعوه غير باللى حصل طول السنه والاحداث الفعليه عن واقعه اللبان يا مان

رجاء من جميع اعضاء المنتدى تشرحيلنا شرح مطول و بالتفصيل عن الواقعة دي عشان نقدر نحكم بينكم بحق الله

Hassan Mohamed
09-16-2008, 08:02 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

Mimi
09-16-2008, 08:15 PM
ياجماعة لما تبقو بتشتغلو فعلا في الصحرا والحر ووسط السحالي والعقارب تعالو وقلولنا بقلب جامد ان البنات متنفعش وقولو اللي انتو عايزينو

والبنت لما تيجي تقولك انا اتدربت وبطلع 12 ساعه تدريب في الصحرا تقولولها دا تدريب دلع x دلع وملوش علاقة بالواقع كأنكم انتو اللي شفتوه يعني ومش لسه طلبة زيكم زيها

AYMAN GAMAL
09-16-2008, 08:22 PM
ياجماعة لما تبقو بتشتغلو فعلا في الصحرا والحر ووسط السحالي والعقارب تعالو وقلولنا بقلب جامد ان البنات متنفعش وقولو اللي انتو عايزينو

والبنت لما تيجي تقولك انا اتدربت وبطلع 12 ساعه تدريب في الصحرا تقولولها دا تدريب دلع x دلع وملوش علاقة بالواقع كأنكم انتو اللي شفتوه يعني ومش لسه طلبة زيكم زيها

متخديش الموضوع جد اوي كدة احنا مش كل ما تحصل حريقة في حتة هنروح نطفيها احنا بنهزر وبعدين الارزاق بايد ربنا و البنت لو ليها رزق في بق الاسد هتاخدة .......احنا كلنا بنهزر بس بجد البنات فعلا مينفعش يشتغلوا في المساحة ابدا.....مع احترامي طبعا

Mimi
09-16-2008, 08:46 PM
لالالالالالا انا مش باخده جد ولا حاجة هو لازم يبقى هزار

لو حضرتك فهمتني غلط يبقى آسفة مقصدش

AYMAN GAMAL
09-16-2008, 09:05 PM
لالالالالالا انا مش باخده جد ولا حاجة هو لازم يبقى هزار

لو حضرتك فهمتني غلط يبقى آسفة مقصدش

انا المجني علية و هقاضيكي بتهمة كمية الاعتذارات اللي عمالة تكسفيني بيها ..... ممكن لو سمحتي متعتذريش ....كلنا اخوات

condor0
09-19-2008, 02:51 AM
السلام عليكم يا شباب
انعايز اضيف حاجة
انا كنت مرة موجود فى مطعم الصفوانى الى فى الأبراهيمية وبعدين جبت سيرة المساحة انا واصحابى
فاردت واحدة ست من الناس الى موجودين وقالت انا خريجة سنة 84 شعبة مساحة ولسة ماجنيش التعيين ال يية مستنية التعيين
انا سمعت الكلام دة من هنا وفطست من كتر الضحك لسة مفكرة نفسها فاكرة حتى مساحة افريقيا اد اية
والله الواحد لو سئلها حتى المقررات اية الى درستيها ممكن تقولك بامية كوسة لوبيا كدة يعنى من المطبخ عندها
ههههههههههههههههههههههههههه

Hassan Mohamed
09-19-2008, 02:55 AM
هههههههههههههههههههههههههه قولهم يا عم قولهم

tiger
09-19-2008, 08:23 AM
دى مسألة تفضيل بين الولد والبنت فى شغل أساسا للولد ويا ريتك كونت طلبتلها فرخه أحسن

ahmedko
09-19-2008, 09:22 AM
احب انى اسلم على جميع رواد المنتدى
و اعتذر عن الغيابات الكتيرة بيتاعتى
الغياب دة بقى ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خمن ----------------فكر ------------------------اقول ----
طب هقول
نزلت شغل ها يا جودى ش_____________غل
واحنا فى صيام
و الله بصحى من النوم عشان السحور قبل الفجر _امرطبيعى - و اقعد لحد الساعة 5 -ومالو - انزل الساعة 5.30 تمام شايل العدة - العملية مية مية كدة -نوصل الموقع على الساعة 6 نبدأ نشتغل لحد الساعة 10.30 الشغل يكون لذيذ و العملية تمام
من هنا يبدأ العذاب الساعة 11 تكون الشمس فوق الراس و عينك متشوف الا النور المخ حبة حينطق يقول ارحمنى من العذاب و طبعا الجلد كله اتشوى و يا سلام لما يكون المساعد معايا غاوى استظراف ----------- بيموتنى معاة
انا عملت حاجة عشان موضوع الشمس _حاجة كدة حصرى ليا و ليكو _لا تقولى خوذة ولا كاب و لا بتاع - انا جبت جيركن ماية كبير و اخدته معايا فى المكان اللى اروح فية طبعا حتألوا هو انا مش صايم ؟؟ اكيد طبعا بس دة عشان ابل جسمى كله بالمية كل شوية دة طبعا غير ان انا المفروض مغطى وشى كلة
دة كمان عشان الرملة اللى احنا شغالين عليها لونها ابيض شبة الجير طبعا بتعكس الاشعاع و بتعمل اشعاع ارض
دة بقى بيكون لحد الساعة 4.30 تمام
بليل
احنا قاعدين فى حتة اسمها سيدى عبد الرحمن قبل مطروح بشوية
انزل اروح لواحد صحبى معايا فى الشغل فى نفس الموقع بس مع ناس تانية المهم و انا رايح مفيش مشكلة و انا راجع بقى اساسا المنطقة دى مفيهاش اعمدة نور لكن فيها حيوان تخين شوية مدى على كلب رخم يقعد يهوو عليا من اول ما انزل من عند صاحبى لحد ما ارجع السكن بتاعنا و طبعا طول ما هو ماشى يقعد يلم فى صحابو و طبعا عل ما اوصل لحد السكن بتكون الزفة كملت
دوت طبعا بالاضافى الى كمية السحالى و البراص اللى الواحد اتعود عليها كل يوم
و على فكرة ف تعالب بتطلع بليل فى الموقع (كلام الحراس و الامن )
دة طبعا غير ان الواحد ممكن يلاقى نفسه زى الزفت بس الحمد لله انا فى حته كويسة

AYMAN GAMAL
09-19-2008, 01:07 PM
احب انى اسلم على جميع رواد المنتدى
و اعتذر عن الغيابات الكتيرة بيتاعتى
الغياب دة بقى ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خمن ----------------فكر ------------------------اقول ----

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
سدقتوني يا جماعة
اهو احمد راح و شاف بنفسة
انا بقالي اربع سنين في الشغلانة دي لفيت اسكندرية كلها و نزلت القاهرة و الاسماعيلية و دمياط و اخرهم مشروع شركة البي دي اتش

عشان تبقوا تسدقوني بعد كدة

Wild_Angel
09-19-2008, 04:35 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا لازم الفت نظركم لشئ مهم جدا
يمكن بالفعل احنا منقدرش على الشمس وكده وده لاننا بالفعل مخلوقات رقيقه ولكن ده ميمنعش ان فى بنات تقدر ..واؤكد انى مش منهم

ثانيا انا معاكم ان مجال الدراسه غير الشغل خالص بس تخيلوا كده لو انتم فى الشعبه رجال فقط يا نهااااااااااااااارى كنتوا حتحسوا ان الدنيا سووووووده

مين اللى كان يحضر مثلا مواد نظريه ويلخص المحاضرات ولا مين اللى يقدر فيكم يستحمل يقعد محاضره نظريه تلات ساعات مع العلم ان كان عدد الشباب فيها قليل مش معدوم اوى يعنى

واهم حاجه بقىىىىىىىىىىى مش فاكرين رسم الخريطه الجيولوجيه كثير من الشباب مكنش ليهم فى التلوين ولا حتى الرسم والحمد لله على وجود البنات فى هذا الموضوع ومع ذلك الخرائط دى اتعادت فى كذا مجموعه اكثر من 3 مرات

عموما انا اكون سعيده جدا انى اكون ربة منزل على الاقل اربى اولادى تربيه صالحه تصلح المجتمع يمكن انشأ مهندسين مساحه كمان مش اخصائيين ويكون عندهم ضمير ومخلصين للمجتمع

و اخيرا ليس من قصدى بالطبع انى اجرح فى اخوتى الشباب فالرجال قوامون عن النساء وعموما يا شباب لكم دور مهم فى جمعية المراه المتوحشه وده المنتدى اللى بنفكر نعمله ان شاء الله:p وده عشان الشباب اللى حيتعبونا فى القسم نوديهم المنتدى ده:D

AYMAN GAMAL
09-19-2008, 04:39 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا لازم الفت نظركم لشئ مهم جدا
يمكن بالفعل احنا منقدرش على الشمس وكده وده لاننا بالفعل مخلوقات رقيقه ولكن ده ميمنعش ان فى بنات تقدر ..واؤكد انى مش منهم

ثانيا انا معاكم ان مجال الدراسه غير الشغل خالص بس تخيلوا كده لو انتم فى الشعبه رجال فقط يا نهااااااااااااااارى كنتوا حتحسوا ان الدنيا سووووووده

:D

ههههههههههههههههههههههههههههههه

جمعية المراة المتوحشة

فكرة هايلة و اوعدك اننا هنحتلها

Hassan Mohamed
09-19-2008, 04:42 PM
انا مع Wild في كلمة قالتها ده بجد كلام البنات العاقلين وده بالظبط اللي حبيت اوضحه في الموضوع

shimo
09-19-2008, 08:18 PM
هههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه
جوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون
معلش يا حسن هارد لاك

احلى حاجه بقئ انى تجارة انجلش يعنى بتفرج عليكم وخلاص فالحرب الداميه دى ههههههههههههههههه

tiger
09-20-2008, 10:31 AM
شيمو فرحانه فينا ماشى يا شيمو الحرب دى أسف أنى أقول عامله للشباب أزمه فى الشغل بس أنا مع wild angel نان لو الدراسه حتبقى فعلا ايام كلها شمس ومش حنطيق بعض وأنا معلش بموت فى الغلاسه على زاميلى البنات وأحنا فى التدريب وياريت ميسمعنيش منهم حد وخاصة هههههههه قصيرى القامه وعارفين نفسهم

Hassan Mohamed
09-20-2008, 02:40 PM
لا تعقيم علي رد شيمو

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 05:34 PM
لا تعقيم علي رد شيمو

شيماء مننا و علينا
المشكلة في الغرب اللي مش من المنتدى

Hassan Mohamed
09-20-2008, 07:57 PM
انا حاسس ان الموضوع دخل في سكة تانية

shimo
09-20-2008, 08:16 PM
مرسيتو يا ايمن
بس بجد كل مادخل هنا بموت من الضحك اصلكم بتصعبوا عليا اوى ههههههههههههههههههههههههههه
يا شباب الارزاق بايد الله هو قادر على كل شئ وحسنه قليله تمنع بلاوى كتيرة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه
بس يا ايمن مين الغرب :p:)

اشرف انا برضو فرحانه اهو هههههههههههههههههه شفت ؟؟؟؟؟؟ههههههههههههههههههه
وتنبيه لكل قصيرى القامه تيك كير اشرف على وصول استخبواااااااااا

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 08:19 PM
[SIZE="6"]مرسيتو يا ايمن
بس بجد كل مادخل هنا بموت من الضحك اصلكم [/CENTER]

ههههههههههههههههههههههههههههه
الغرب بضم الغين طبعا

اللي بيزوروا المنتدى منغير مابيشتركوا(متصفحين)

shimo
09-20-2008, 08:33 PM
دى زى يعنى واحدة بواحدة مثلا
رد على تصحيح كلمه sorry ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لما كنت ناسى حرف r فاكر :p

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 08:34 PM
دى زى يعنى واحدة بواحدة مثلا
:p

يا شيمو يا غالية انا مش بتاع الكلام دة خالص

مع اي حد تاني ماشي

بس هية واحدة بواحدة فعلا هههههههههههههههههه والبادي اظلم

shimo
09-20-2008, 08:37 PM
:eek: انت بتتحدانى
:rolleyes:لما نشوف ياايمن
وانا قبلت التحدى :p
وواحدة بواحدة بقئ
متنساش تكتب صح يتاع sorry انت :p

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 08:41 PM
:eek: انت بتتحدانى
:rolleyes:لما نشوف ياايمن
وانا قبلت التحدى :p
وواحدة بواحدة بقئ
متنساش تكتب صح يتاع sorry انت :p

يتاع اية؟
اسمها يا بتاع
قوليها معايا عشر مرات ورا بعض

shimo
09-20-2008, 08:43 PM
بتاع بتاع بتاع بتاع بتاع بتاع بتاع بتاع بتاع بتاع
دول بقئ قبل الاكل ولا بعد الاكل ؟

وانت اللى جبتوا لنفسك :)

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 08:45 PM
بتاع :)

لاااااااااااااااااااااااااااااااااااا لن اقبل

انا انسحب انتي تكسبي المرادي

shimo
09-20-2008, 08:50 PM
لاااااااااااااااااااااااااااااااااااا لن اقبل

انا انسحب انتي تكسبي المرادي

المرادي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ههههههههههههههههههههههههههههه قولها ورايا يا بشمهندس المرة دى بس انت قولها 20 مرة قول وبعدها انسحب :p
انا لا اتنازل عن حقى ابدا :)

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 08:54 PM
المرادي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:)

الاجابة؛المرة دي مضروبة في عشرين

shimo
09-20-2008, 08:59 PM
دا انت طلعت اقتصادى ههههههههههههههههههههه
مش حرام عليك تضربها ؟

AYMAN GAMAL
09-20-2008, 09:01 PM
دا انت طلعت اقتصادى

يا حرااااااااااااام اية الحنية دي كلها

الفهلوة حلوة برضو

ahmed_gaber
09-22-2008, 05:30 PM
البنات لهم فايدة واحدة ..
انهم يسقطوا باقى الولاد المقدمين لشعبة الخرائط ..

هذة هى الفائدة الوحيدة لهم ..

النتيجة بكرة يا شباب ..
ادعولنا معاكم

amiran
09-23-2008, 12:18 AM
هو مين ده ياعم الحاج اللى مفيش بنات تشتغل,عمرك ماسمعت عن البت اللى بمليوووووووووووووون راجل,وعلى فكره طول ماانتوا بتحقدوا كده عمركوا ماحتطلعوا لادام ابدا,وعشان خاطر الكلام ده بتخلونا احنا نشتغل اكتر ونتعب اكتر عشان نثبت العكس وعلى فكره العبره بالنهايه ومش كل ولد بيقدر يعمل اللى المفروض يعمله لكن البنت الجدعه لما بتتحط فموقف شغل بتشتغل بجد وباذن الله حتتفرجوا الشغل بتاع دفعه السنه دى.وحقولك يكفى ان الاولى عالدفعه صاحبتنا وبنت اظن دى كفايه عليك وكلنا ناويين باذن الله نشتغل ونثبت جداره.

Hassan Mohamed
09-23-2008, 05:12 AM
هو مين ده ياعم الحاج اللى مفيش بنات تشتغل,عمرك ماسمعت عن البت اللى بمليوووووووووووووون راجل,وعلى فكره طول ماانتوا بتحقدوا كده عمركوا ماحتطلعوا لادام ابدا,وعشان خاطر الكلام ده بتخلونا احنا نشتغل اكتر ونتعب اكتر عشان نثبت العكس وعلى فكره العبره بالنهايه ومش كل ولد بيقدر يعمل اللى المفروض يعمله لكن البنت الجدعه لما بتتحط فموقف شغل بتشتغل بجد وباذن الله حتتفرجوا الشغل بتاع دفعه السنه دى.وحقولك يكفى ان الاولى عالدفعه صاحبتنا وبنت اظن دى كفايه عليك وكلنا ناويين باذن الله نشتغل ونثبت جداره.

انتي مزعلة نفسك ليه هو حد قلكم هتقعدوا في البيت لسمح الله لالالالالا بالعكس انا مؤمن بالمرأة العاملة بس لو انتي هتقتدري تستحملي جو المساحة وقرفها تبقي فعلا زي مبتقي ست بمليون راجل بس صحيح هيا الست لما تكون بمليون راجل دي يعترف بيها انها ست جميلة ورقيقة وكده ولا متوحشة بئا وحاجات كتيرة يصعب وصفها ياريت الكل يفهم انا قصدت ايه بالموضوع

وهعدها للمرة الاخير البنات هيشتغلو وكل حاجة وده شئ عظيم في حياتنا ان المرأة يكون لها دور فعال في المجتمع واكيد في مجالنا في الاعمال المكتبية تشتغل سكرتير او رسامة كده يعني مش وحش انما شغل مساحة معتقدش

Hassan Mohamed
09-23-2008, 07:51 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا مش هعقم كتير علي الموضوع ده

شوفوا بقا الاستاذ محمد قال ايه في الصفحة دي

http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?p=2729#post2729

ولا تعقيم

white_heart
09-23-2008, 04:23 PM
اولا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
ثانيا مفيش حاجة اسمها البنت ملهاش لازمة فى شغلانة
ثالثا ودة الاهم لية بتستهزأ بالبيت والمطبخ والغسيل والعيال اللى انت اصلا متقدرش تستغنى عنهم انت مثلا لوخرجت زى ما بتقول فى الشمس والصحراء والحر مش لما ترجع البيت بتلاقى اكل وبيت نظيف ولو الاكل مش جاهز يا سلام على الصوت والصحة اللى حترد لك وانت عمال تشخط وتعلى صوتك فالبنت ليها اهمية ويمكن اكتر منك لان لو هى مش موجودة يبقى انت مش موجود فلو سمحت اتكلم عنها بشوية احترام وتقدير لدورها
رابعا انا لسة فى ثانية ومعرفش حاجة عن مساحة قد كدة بس انا لو ربنا اراد ودخلتها انا بوعدك انى حخليك تغير فكرتك عنهم وعلى فكرة مش كل البنات زى ما انت فاكر بتوع مامى وبابى واخواتى بيفطروا مربة يوماتى فية بنات بمية راجل ويردة مش كل الصبيان رجالة بقى ونظام تايسون اللى انت عايش فية دة فية صبيان خرعة ومتقوليش ما قابلتش لانى قابلتهم كتير ومنهم ناس فىالقسم عندنا وسلام دلوقتى علشان رايحة المطبخ

Mahro
09-23-2008, 04:31 PM
كلام جميل بس برده البنت عمرها صدقينى ماهتبقى زى الراجل عشان البنت اتفضلت عن الراجل فى حاجات كتير اداها ليها ربنا سبحانه وتعالى ووصانا بيها سيدنا محمد (ص) وبرده هى الأم والأخت والزوجه يعنى من اجمل 3 حاجات فى الدنيا يبقى مش مستنيا الشغل يعنى عشان تتميز فيةه او يعنى تتنطط بيه علينا او على جوزها .ههههههههههههه

AYMAN GAMAL
09-23-2008, 04:33 PM
اولا السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
ثانيا مفيش حاجة اسمها البنت ملهاش لازمة فى شغلانة
ثالثا ودة الاهم لية بتستهزأ بالبيت والمطبخ والغسيل والعيال اللى انت اصلا متقدرش تستغنى عنهم انت مثلا

هههههههههههههههههههههههههههههه

احنا مش بنستهزا بحد

غرضنا شريف و قصدنا ان شغل المساحة بس للبنات صعب عليهم مش اكتر

وانهم ميقدروش يستحملوا خالص بعكس الراجل

مش كلامي صح؟

tiger
09-24-2008, 02:47 AM
هما يا أيمن مش عايزين حد يخاف عليهم شكلهم

Hassan Mohamed
09-24-2008, 02:49 AM
مهو لو كل بنت استرجلت وقالت انا بمليون راجل دي تبقا كارثة

AYMAN GAMAL
09-24-2008, 02:52 AM
هههههههههههههههههههههه

يا حسن خليهم يحلموا الحلم العربي

انا مستغرب من الرقم المليون دة كنت فاكر ان البنت ب 999999 راجل

Hassan Mohamed
09-24-2008, 02:53 AM
هنعمل ايه بس هما محسسنا ان الموضوع عافية يعني

tiger
09-24-2008, 04:09 AM
الواحد متهيألو انهم أكتر من كده يا أيمن وحاسب علشان الخطر

white_heart
09-24-2008, 04:04 PM
بص بقى انت وهوة البنت احسن منكم كلكم على الاقل تحت رجليها الجنة يعنى لو زعلتها تطرد منها بالسلامههههههههههههههههههههههههه وبعدين انتو عمالين تقولوا البنت متنفعش فى حاجة متنفعش فى مساحة خلاص خليناها لكم بس انتو اصلا عملتوا اية فيها ما انتوا بتدرسوا وبعدين على راى اللى قالتها بتقعدوا على القهاوى وتنسوا كل حاجة ويا عينى لو حد فيكو اتوظف بيبقى عاوز يبقى رئيس مجلس ادارة فى اسبوعين ومتنكروش لانى عندى نفس النوعية :p:p:p

AYMAN GAMAL
09-24-2008, 04:11 PM
بص بقى انت وهوة البنت احسن منكم كلكم على الاقل تحت رجليها الجنة يعنى لو زعلتها تطرد منها :p:p:p

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بلااااااااااااااااااااااااااش

انا ولله الحمد القريبين مني عارفين انا شغلي عامل ازاي

وكفاية يعني شعار الشركة اللي معلقة في التوقيع بتاعي و كان ليا الشرف اني اشتغل مش اتدرب معاهم

وياريت محدش يتشاقى عشان محدش يتعور

shimo
09-24-2008, 09:18 PM
ههههههههههههههههههههههههههه ياحول الله
خلينى انا برضو كل ماادخل هنا افضل اضحك عليكم كدا هههههههههههههههههههههه
بقولكم ايه عشان ترتاحو انتو الاتنين ما ايه رأيكم نقفل القسم خالص
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههه
ياربىىىىىىىىىى منكم لله
كل دا وعلى المنتدى امال لو عرفتو بعض فالكليه هيكون فى ضرب نار ولا طرد من المواقع هههههههههههههههههه

Hassan Mohamed
09-25-2008, 01:32 AM
بص بقى انت وهوة البنت احسن منكم كلكم على الاقل تحت رجليها الجنة يعنى لو زعلتها تطرد منها بالسلامههههههههههههههههههههههههه وبعدين انتو عمالين تقولوا البنت متنفعش فى حاجة متنفعش فى مساحة خلاص خليناها لكم بس انتو اصلا عملتوا اية فيها ما انتوا بتدرسوا وبعدين على راى اللى قالتها بتقعدوا على القهاوى وتنسوا كل حاجة ويا عينى لو حد فيكو اتوظف بيبقى عاوز يبقى رئيس مجلس ادارة فى اسبوعين ومتنكروش لانى عندى نفس النوعية :p:p:p

هههههههههههههه منورة يا مي مالك اعصابك يا بنتي مش كده اهدي انتي بس حد يجيبلها واحد شاي بحليم يا جماعة

white_heart
09-25-2008, 11:36 PM
وعلى فكرة يا شيمو احنا لو اتقابلنا مش حنتخانق علشان احنا اعصابنا باردة

Hassan Mohamed
09-26-2008, 05:29 AM
حليم على ولا حليم حافظ خفة
وبعدين مبشربوش و اعصابى باردة جدا شبهك واكتر شوية ما انا عملك الاسود يا حسن بتخلصة فى الدنيا

والله يا مي انتي صعبانة عليا

السيد جابر
09-26-2008, 11:34 PM
طبعا مفيش حد فينا يقدر ينكر دور المرآه في مجتمعنا لكن في الموضوع ده بالذات ملهاش غير فايدة واحده اولا نقول الموضوع وبعدين نقول الفايدة

الموضوع عبارة عن سؤال

وهو ينص علي الآتي

يابنات داخلين مساحة تعملو ايه؟؟!!!!

انه سؤال في محلة ويطرح اجابات كتيرة

اعتقد ان البنات داخلين عشان يخدو اللقب ليس اكثر من ذلك واللي هتقولي انا داخلة بقا عشان اشتغل ومش عارف ايه وكلام كده كتير ملوش لزمة ، الله يمسيه بالخير الدكتور حسام الحبروك في اول محاضرة قال للبنات داخلين مساحة تعملوا ايه وحلفلهم وربنا يا بنات مليكم شغل وقالهم مش بيغظني فيكم غير موضوع اللبان والمستيكة واحنا الشباب نضحك وهما يا حبه عيني في نص هدومهم

المهم في الموضوع ان البنات بردو ليهم دور مهم اولا وهو انهم بي ............ القاعدة
ثانية وده الاهم لما تكون الدفعة فيها 100 واحد 50 شاب و 50 فتاه ومثلا فيه فرصة عمل ل 75 فرد طبعا ال 50 بنت هيقعدو في بيوتهم معززين مكرمين ياحبه عيني مش واخدين علي التعب ولا الشمس وبابي ومامي بقا وكده واكيد ال 50 شاب هيشتغلو وبكده هيكون فيه 25 فرصة عمل تانية متاحة للآخرين

اتمني ان البنات الجميلات ميزعلوش مني بس ملكومش غير بيوتكم وعيالكم واللقة هتخدوة متقلقوش
الله عليك يا ابو على اذا كان احنا شاربين المر

ahmedko
09-28-2008, 10:24 AM
على فكرةيا بنات
اقولك على سر متقولوش عليةلحد
1- ايمن جمال كان الصبف دة شغال فى بورسعيد
2- السيد جابر الصبف دة كان فى السويس
3- هيثم يوسف الصيف دة كان فى مدينتى
4- العبد لله الصيف دة كان فى سيدى عبد الرحمن
و غيرنا كتير
من الاخر اطلعوامنها و احنا نلاقى شغل

ahmedko
09-28-2008, 10:25 AM
طبعا كلنا شغل مساحة عشان الدماغ متروحش لبعيد و تفتكرونا كنا بنصيف

Hassan Mohamed
09-28-2008, 08:27 PM
ههههههههههههههه وتعالوا شوفوا منظر احمديكو بقا عامل الزاي مش هقولكم يعني

AYMAN GAMAL
09-28-2008, 08:29 PM
طبعا كلنا شغل مساحة عشان الدماغ متروحش لبعيد و تفتكرونا كنا بنصيف

احمد دلوقتي بقى احمد المعدل قبل التحميض

هههههههههههههههههههه

ميرا مار
09-28-2008, 11:56 PM
عرفين برة فى اوروبا والدول المتقدمة

بيعملوا حفلة بعد كام سنة من التخرج .. ويشوفوا حال الناس

على كلامكم بقى احنا هنتلخبط مابين الصور والنيجاتيف بتاعها

Hassan Mohamed
09-29-2008, 12:14 AM
مش فاهمك يا بشمهندسة

sarah
09-29-2008, 10:09 PM
أنا مردتش اكتب اى حاجة غير لما اققرا اللى إتكتب كله.
حلو يا حسن الموضوع ومحتاج نقاش فى مجتمعنا هذا (المجتمع الشرقى) , لان دور المرأة محدود فى نظر الرجل الشرقى ,وده مش عيب , ومقدرة شعور الولاد كلهم تجاهنا.
وبشكركم على تعاطفكم معانا .
بس احب أقولكم أنتوا ليه حطيتو دور البنت طبخ وكلام من ده ,دى امور بديهية لو شفت بنت بتقول مبعملش حاجة سورى العيب فيها لوحدها.
الموضوع ميتوقفش عند الحد ده , ده اسمى(أعلى ) شغل فى رأى ان تكون الست رئيس مجلس ادارة المنزل.
لكن دلوقتى ,حاليا, الان, فى عصرنا ده , فى عصر العولمة وعصر الانفتاح ودور المرأة الفعال اللى عمال بيزن فى ودننا .
احنا ملناش ذنب فى اللى احنا فيه قالونا لازم ناخد حققوقنا لازم نشتغل زينا زى الراجل.( بصرف النظر عن نوعية الشغل سواء مساحة او غيره )

يعنى اصعب شغلانة للست فى راى, البيت وتربية لاولاد والله صعبة جدا جدا ومحتاجة بذل جهد اكتر من 20 ساعة فى شمس , خوف ام على ابنها او جوزها اصعب من منظر تعبان يخوف او حشرة غريبة تشوفها.
فقلبها واعصبها تتحمل أكتر من كدة.
لو قسنا قوة التحمل عند الراجل والمرأة ,بالطبع قوة التحمل عند المراة أقوى من الرجل وده مش كلامى ده كلام علمى وابحثوا فى الموضوع.

نرجع لنقطة تانية ان البنت بعد ما بتخلص جامعة تعمل اية ؟ حتروح طبعا تدور على شغل , ولا حتورح تدور على عريس تتقدملوا عشان مينفعش تشتغل زى ما بتقولوا .
فى الزمن ده بصراحة الراجل بيطلب من الست تساعده فى مصاريف البيت هوة للى بيقولها تشتغل وهية اللى مش عايزة,
ياجماعة أنتوا مش حاسين بالدنيا دى بتغلى , بس لسه فى رجاله عندها كرامة مبتحبش تشغل الست بتعته ( شكلكوا كلكوا من النوعية دى).
بطلب طلب منكم تكون الاراء محايدة لكى نستفيد من الموضوع ونطلع بالمفيد وبلاش كلام دبش يا درش (لكل الولاد)

انا كسارة لن اتنازل عن عملى بإذن الله , لكن لو جه الوقت اللى تكون هناك اولويات اهم من العمل, بيقى بدون تفكير اتنازل عنه (اللى يستاهل)

Hassan Mohamed
09-30-2008, 03:35 PM
كلام متوازن يا سارة وانا كان نفسي كل البنات يفهمو انا قصدت ايه الموضوع مش عند ولا حاجة الموضوع مسئلة قدرات

noga
09-30-2008, 11:47 PM
اولا متفقين ماشي ان شغل المساحه مرهق وممكن البنت تتعب منه ومش هننكر برده ان فيه ولاد ملهاش فى الطور ولا الطحين وزى قلتها وبنات كتير احسن منهم وبعدين كفايه انى درست حاجه بحبها وعندى فضول انى اعرف فيها اكتر

وبعدين يا اخ the master مفيش واحده هتروح الشغل فى الصحرا هتاخد ابنها معها الشغل وتسيبه يلعب فى الصحرا ماهى مش رايحه النزهه ياريت الموضوع ميبقاش هزار كده وخلاص اللى يقول كلمه يكون عارف بيقول ايه

Hassan Mohamed
09-30-2008, 11:49 PM
برافوا عليكي يا نوجا انتي كده فاهمة كل حاجة والحمد لله ادي خريجة متقولكم مفيش شغل للبنات في المساحة ظهر الحق

Rania Ismail
10-01-2008, 12:14 AM
حسن متحورش الكلام احنا لينا القدره اننا نشتغل فى المساحة حتى ولو القله مننا بس انتو بتنفو ده بس احنا عندنا قدره عايله جدا على التحمل اللى بيخلينا نستحملك يخلينا نشتغل فى الصحراء ولا ايه يا صديقى

tiger
10-01-2008, 11:51 AM
أنا خايف أتكلم أخد ضربه زى ما حصل فى اللقاء فى واحده زميلتى أحم أحم عارفه نفسها أكيد فاكره أن قدرت التحمل عند البنات كبيره وأحب أفكرها أن مش كل البنات عندهم قدرة تحمل والى عندهم القدره زى حضرة الباش مهندسه رانيا قليلون جدا جدا جدا جدا كمان مره جدا وبجد حسن وأحمديكو والعبد لله وأى شخص أتكلم فى الموضوع الشغل ده أتكلم من رؤيه واقعيه وعمليه 0

tiger
10-01-2008, 11:57 AM
ملحوظه : نداء للبشمهندسه رانيا حضرتك مكلفه تجيبى صور الجنس اللطيف الى شغالين فى العمل الحقلى وكمان أحصائيه بعددهم فى المجال ده وخدى بالك فى ناس نفسهم يشوفو الحاجات دى0
حضرتك قولتى كده فى اللقاء مع السبعه الأوائل المتقدمين لشعبة المساحه0

Rania Ismail
10-01-2008, 12:57 PM
اوك يا لذيذ ححط صور للموقع اللى انا كنت شغاله فيه وحوريكم ان البنت ممكن تشتغل فى المساحه

Hassan Mohamed
10-02-2008, 01:36 AM
لالالالالالالالالالالالالا كلام اشرف واضح يا رانيا بيقولك هاتي صور بنات بتشتغل وبتتطحن زي الشباب مش تقوليلي صور موقع .... ال موقع ال ورينا البنات بتشتغل الزاي في الموقع ....

Rania Ismail
10-02-2008, 12:11 PM
حسن انت جى تهدى النفوس ولا ايه لا انا واشرف كنا متفقين فى الفيديو وروح اتفرج عليه انى ححط صور الوقه مش صور بنات فهمت يا كعبووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول

tiger
10-02-2008, 02:09 PM
حضرتك يا باش مهندسه لازم تخلى البنات يكون عندها أمل فى الشغل لما يتخرجو أن زى ما حضرتك قولتى أنهم هما الى حيشتغلو وأحنا حنعد نتفرج متنسيش الأحصائيه بعدد العاملات من الجنس الخفيف هههههههه أصدى اللطيف الظريف وتكون أحصائيه صحيحه لأن فى ناس بتراجع وراكى 0مترقبه يعنى0

Hassan Mohamed
10-03-2008, 01:36 AM
اه جاي اهديها

shimo
10-04-2008, 12:40 AM
ياحول الله
اقولكم انا على حاجه مش انا كليه تجارة انجليزى بس قسم ادارة اعمال
اعترف اعترررررررررررف ان لو مش لقيت شركه اشتغل فيها
هشتغل فالبوفيه بتاع اى بنك
حلو كدا
اهدووووووووووووووو بقئ
:rolleyes: كل ما ادخل هنا الاقى شد وجذب
يااشرف انت وحسن البنات اللى دخلو مساحه نصيبهم كدا
بطلو بقئ استفزاز فيهم
ارحموا من فى الارض يرحمكم من فالسماااااااااااء :)

Rania Ismail
10-04-2008, 12:44 AM
شيموووووووووووووووووووووووووووووووووو شيموووووووووووووووووووووووووووووووووو
احنا يا بنتى مكتوبين للمساحه بس هما قهرانين اننا بناخد اماكنهم فى الشغل متغاظين يعنى

shimo
10-04-2008, 01:17 AM
شيموووووووووووووووووووووووووووووووووو شيموووووووووووووووووووووووووووووووووو
احنا يا بنتى مكتوبين للمساحه بس هما قهرانين اننا بناخد اماكنهم فى الشغل متغاظين يعنى

عندك حق يا رونى
بصى يا جميل احنا فعلا نستحملهم
يلا هنعمل ايه بقئ هى دى ضريبه الحياة ههههههههههههههههه
نستحملهم ونريح دماغنا
منور حسن انت واشرف :p:p:p

tiger
10-04-2008, 03:15 AM
بنورك يا شيمو أصولا كونتى خدتيلك من الحب جانب بس أنتى مش جغرافيا ولا مساحه وفرحانه وبتدحكى علينا من بره ماشى وبعدين فين مواضيعك ولا أكتبلك نداء زى رانيا0

Rania Ismail
10-04-2008, 08:59 PM
اشرف يا ربت تخليك فى حالك وملكش دعوه بيا انا مخصماك

tiger
10-05-2008, 02:20 AM
مخمصانى أيه بس الموضوع بجد كان كويس وانتى من غير مجامله أحد البنات الى بتشتغلى بزمه وأحنا كنا فى التدريب فى الكليه وأنا عارف وكمان قليل من البنات الى نزلو مواقع حقيقيه وأشتغلو صح وانا كان ليا زمايل معاكى والصراحه كانو بيشكرو فيكى بس بجد الواحد حسن وأحمد والعبد لله وطبعا أولنا أستاذنا الكبير محمد سعد دخلو أتكلمو علشان مصلحه البنات الأول ويظهرو الصوره الواقعيه للعمل الحقلى 0
ويا ستى متزعليش علشان كده حبعتلك صورتى وأنا صغير علشان تعرفى المساحه ممكن تعمل أيه فى الواحد0url=][/url]

Rania Ismail
10-05-2008, 08:33 AM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وهذا يعتبر اعتراف صريح من الاخ اشرف على قدرة البنات فى العمل الحقلى
واللى اقدر اقوله ولسه ولسه

tiger
10-05-2008, 09:27 PM
ههههههههههههه هههههههه ده أعتراف منى أنك من ضمن البنات القليله جدا جدا جدا الى كانو بيشتغلو وده أثناء الدراسه فقط مش عارف مصيرك أيه بعد التخرج ربنا معاكى وحشكرك بردو على صور الموقع الحلوه الى أنتى نزلتيها على المنتدى حتى لو كانت كلها رجاله0

ميرا مار
10-05-2008, 09:53 PM
هو فى ايه؟

tiger
10-05-2008, 10:42 PM
نقاش مش عايز يخلص مع واحده عنيده جداا يا باش مهندسه بس أعمل أيه صديقتى ولازم أشن الحرب من الجانب الصحيح وأعتذر كمان0

Rania Ismail
10-05-2008, 10:57 PM
ايون كده اعتذر وده يدل انك غلطان ومعنى كده ده الاعتراف التانى انك غلطان من الاول وانت كنت معانا بس كنت بتهزر مرسى يا اشرف على الاعتراف ده

tiger
10-06-2008, 03:07 AM
0ههههههههههه أنا بتعب من الكلام فى الموضوع بتاع داخلين مساحه تعملو أيه والموضوع بفضل حضرتك أتقفل هههههههه يعنى جيتى تكحليها عمتيها وبعدين حتخلينى أبعتلك نداء تانى بس أنا مش مسؤول 0
ملحوووظه 1 : البنات كلهم بيدعووووووولك ورفعتى راسهم شكرا يا عنيده على ردك على الأسف 0
ملحووظه 2: انا جاهز لآى رد أنا والزملاء الأكفاء الأقوياء وأحزرى شر الحليم 0

Rania Ismail
10-06-2008, 10:13 PM
ان كيدهن عظيم خلى بالك يا اشرف وحنتقم منك فى الكليه وحعرف اخد حقى منك
هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها ضحكه شريره

noga
10-06-2008, 10:51 PM
على فكرةيا بنات
اقولك على سر متقولوش عليةلحد
1- ايمن جمال كان الصبف دة شغال فى بورسعيد
2- السيد جابر الصبف دة كان فى السويس
3- هيثم يوسف الصيف دة كان فى مدينتى
4- العبد لله الصيف دة كان فى سيدى عبد الرحمن
و غيرنا كتير
من الاخر اطلعوامنها و احنا نلاقى شغل

الله يسهلواااااااااااااا (وكلنها ولعه _ الى اداكوا يدينا ) ماترموا علينا حبه ........شغل قر بقي

noga
10-06-2008, 10:55 PM
خلاص بقي كفايه كلام فى الموضوع ده واللى ليه نصيب فى حاجه هيشوفها (والا هتخلونا نعمل جمعيه المرأه المتوحشه بجد _وياويلكوا )

Hassan Mohamed
10-07-2008, 01:19 AM
خلاص بقي كفايه كلام فى الموضوع ده واللى ليه نصيب فى حاجه هيشوفها (والا هتخلونا نعمل جمعيه المرأه المتوحشه بجد _وياويلكوا )

يا بنتي الا مسمعنا عنكم حتي في صفحة الحوادث

Rania Ismail
10-07-2008, 07:49 AM
تحب اسمعك انا يا حسن ايه رئيك
بس المشكله انك ممكن متسمعش تانى بعديها

tiger
10-07-2008, 10:40 AM
يا حسن واحده تقول أن كيدهن عظيم والتانيه جمعية المرأه المتوحشه بقى بالزمه دول عايزين يشتغلو فى المساحه ولا غلاسه وخلاص أن نفسى يا أبو على فى أستفتاء عادل لشغل البنات فى الموقع مع أنها مش مستاهله ولازم أقول كلمه لرانيا وأى بنت عايزه تشتغل فى المساحه0
قضى الأمر الذى فيه تستفتيان0هههههههههه على رأى رانيا ضحكه شريره بتاعت الكرتون يعنى هههههههههه0

Rania Ismail
10-08-2008, 01:42 AM
اشرف حتحصل حسن ان شاء الله

sarah
10-08-2008, 01:47 AM
شكلهم ربطية علينا ,
شوفى بقى انتى محتاجة كام كيس اسود وكام سطور احضرهملك.

tiger
10-08-2008, 02:34 AM
ماشى يا ساره أنت ديتك أبعتك موقع شغل بجد وتشوفى التعابين والعقارب والذئاب ومش بهزر وأنا حتفرج عليكى من بعيد أو ممكن تنضمى لحزب الديموقراطيه والأغلبيه والصح وكل حاجه حلوه والى أنتى عايزاه فلوس تلاقى أكل أى حاجه حنشوفك حنشوفك0
أخر الكلام سلالالالالام0

bobos
10-10-2008, 04:44 PM
ههههههههههههههههههههههههه مش عارف البنات دول داخلين يعملوا ايه فى مساحه

usama
10-10-2008, 04:49 PM
والله الشباب ده مش فاهم حاجه لازم البنات تنزل تشتغل في المساحه اومال مين اللي حيعملنا الشاي ومين اللي حيلطف جو الشغل ومين اللي حيقدم لنا سيرفيس الاكل

Rania Ismail
10-10-2008, 08:05 PM
والله الشباب ده مش فاهم حاجه لازم البنات تنزل تشتغل في المساحه اومال مين اللي حيعملنا الشاي ومين اللي حيلطف جو الشغل ومين اللي حيقدم لنا سيرفيس الاكل

انت تانى مش كل شويه موضوع الاكل

usama
10-10-2008, 11:00 PM
انت تانى مش كل شويه موضوع الاكل
هي البنات تفهم في حاجه اكتر من الاكل هي البنت ايه غير نفس

usama
10-10-2008, 11:02 PM
شكلهم ربطية علينا ,
شوفى بقى انتى محتاجة كام كيس اسود وكام سطور احضرهملك.

كــــــــمــــــــان عايزين تبقوا قاتلين قتله مع انها مش غريبه عليكوا

Rania Ismail
10-11-2008, 08:39 PM
كــــــــمــــــــان عايزين تبقوا قاتلين قتله مع انها مش غريبه عليكوا

شكلك حتبقى اول ضحيه يا جميل

Hassan Mohamed
10-12-2008, 01:30 AM
يا رانيا اهدي بقا الموضوع منتهي يا بنتي وانتوا فعلا ملكومش غير المكتب الفني ومش هتنجحوا فيه كمان

ميرا مار
10-12-2008, 08:45 PM
رانيا حبيبتى
ساعات الصمت يكون ابلغ من الكلام.. ماترديش عليهم

Rania Ismail
10-12-2008, 08:57 PM
رانيا حبيبتى
ساعات الصمت يكون ابلغ من الكلام.. ماترديش عليهم

حاتر يا حبى
:)

wisam
10-12-2008, 09:06 PM
ايه الهدوء ده يا رانيا مش واخدين على كده منك
هههههههههههههههههههههههههههه

Rania Ismail
10-12-2008, 09:13 PM
ايه الهدوء ده يا رانيا مش واخدين على كده منك
هههههههههههههههههههههههههههه

مهو بعد هدوء الصحراء
حتلاقى عاصفه

م/ احمد فاخر
10-12-2008, 09:23 PM
ربنا يستر من الزعابيب والعواصف
يارت كل واحد ياخد ساتر

tiger
10-12-2008, 11:54 PM
زعابيب وعواصف على الفاضى يا باش مهندس ملهاش قواعد من الصحه دول أخرهم كلام وأسف على كده ومش عارفين يردو فالسكوت أحسن 0

usama
10-13-2008, 01:49 AM
مهو بعد هدوء الصحراء

حتلاقى عاصفه
بحر الظلمات يا منجي من المهالك يا رب

انا خايف وركبي بتخبت ع الجيران

Hassan Mohamed
10-13-2008, 02:45 PM
ههههههههههههههه ولله شكل الواحد هيحذف الموضوع ده

هحكيلكم علي حاجة حصلت في الكلية كنت قاعد في مدرج 62 وكان في محاضرة للفرقة التالتة شعبة عامة
وكان فيه مجموعة بنات قاعدين
جات سيرة المنتدي
ففي واحد صاحبي بيعرفهم بينا
وبيقولهم ده حسن محمد معانا في المنتدي
قالتي هو انت اللي مكره البنات في المساحة
قولتلها اه
قالتلي اهلالالالالالالالالا

هههههههههههه ربنا يستر بئا

shimo
10-14-2008, 04:41 PM
شكلك حتبقى اول ضحيه يا جميل

انا معاكى يارانيا
ال اكل ال
بلاش الحقد الطبقى دا :p

shimo
10-14-2008, 04:43 PM
زعابيب وعواصف على الفاضى يا باش مهندس ملهاش قواعد من الصحه دول أخرهم كلام وأسف على كده ومش عارفين يردو فالسكوت أحسن 0

:rolleyes: ما بلاش انت
الواحد كان بيقول طيب
بلاش البنات كلها تقلب عليك
تيك كييير :):)

Rania Ismail
10-14-2008, 11:13 PM
ههههههههههههههه ولله شكل الواحد هيحذف الموضوع ده

هحكيلكم علي حاجة حصلت في الكلية كنت قاعد في مدرج 62 وكان في محاضرة للفرقة التالتة شعبة عامة
وكان فيه مجموعة بنات قاعدين
جات سيرة المنتدي
ففي واحد صاحبي بيعرفهم بينا
وبيقولهم ده حسن محمد معانا في المنتدي
قالتي هو انت اللي مكره البنات في المساحة
قولتلها اه
قالتلي اهلالالالالالالالالا

هههههههههههه ربنا يستر بئا

ههههههههههههههههههههه
خلى بالك بقى يا كعبووووووول على نفسك
حتلاقيهم كلهم اصحابى

Rania Ismail
10-14-2008, 11:14 PM
انا معاكى يارانيا
ال اكل ال

معلش يا شيمو سبيكى منهم

Rania Ismail
10-14-2008, 11:15 PM
ربنا يستر من الزعابيب والعواصف
يارت كل واحد ياخد ساتر

ايون خلى بالك بقى
وخد ساتر بقى

Rania Ismail
10-14-2008, 11:16 PM

انت عارف انى اكتر واحد ممكن ترد
بدليل اللى بيحصلك فى الكليه
لو كنت نسيت افكرك

tiger
10-15-2008, 02:43 AM
أنا مش فاكر لو حبيتى تتكلمى تانى أنا موجود وأحب أرد على شيمو القاتله أن الموضوع ده بالزات مفهوش طيبه وأنتى علشان فى تجاره مش حاسه 0
رانيا من الأخر الوحيده وممكن كام أنسه كده الى ممكن تعافر وتطلع تشتغل بس أنا من الناس وهى عارفانى كويس مش منافق هى كويسه بس مش حتكمل مش حتكمل مش حتكمل والعبد لله جاهز مش لوحدى معايا غثاء السيل الحمد لله أخصائيين المساحه وفى كل مكان0
الرد بالبراهين بعد كده وده أول شرط والى عندو كلام يقولو وده أول القصيده وانا مستنى الهجوم أو الرد العاقل مش أكتر من كده0

samomran
10-15-2008, 10:14 AM
اهررررررررررررررررررررررررررررررب يا حسن البنات بيدوروا عليك

usama
10-16-2008, 07:04 PM
انا معاكى يارانيا
ال اكل ال

اوعوا حد فيكم يقربلي والا حربطوا بالمتر الشريط واضربو بالتيدوليت ده انتوا كبيركو تاكلو مربي ونايتي مش رجاله

هدى على
11-02-2008, 10:50 AM
كلامك مظبوط بنات الايام دية معظمهم ممتنفعش في حاجة وكمان الشباب مش نافعة بس انتوا الى عطيتم لنفسكم الفرصة دية شوفوا حالكم دلوقتى الست هى الى ممشية البلد صح بس انتم الى عطيتوا الفرصة ان يتقال عليكم هو المفروض انكم سمحتلهم بالفرصة بس انتم نمتوا خالص بس انا شايفة دلوقتى البنت هى الى ممشية البلد ودة منكم انتم
فية حاجة بقى لية الست شغالة طالما جوزها موفرلها كل حاجة متقولوليش علشان بتحب شغلها او فية قلة بيحبوا شغلهم او علشان يعيشوا اما الباقين طماعين طب كدة الشباب مش هيلقوا فرص علشان يشتغلوا علشان الطمع دة يعنى لو الطمعين دولت لو قعدوا في بيوتهم الشباب هتلاقى فرص انها تشتغل وتبنى نفسها انا بتكلم بصراحة والى انا شيفاة ومش انا بس الى شايفة كلكم شيفينة وعارفين كدة كويس بس اتمنى انكم تفهمونى وتفهموا الى مكتوب ومحدش يقولى متناقضة علشان ابتديت بحاجة وفي النصف قولت حاجة يس دة مختصر الي انا عايزة اقولة

مى الشورى
12-30-2008, 02:22 AM
والله يا جماعه انا ليا الشرف انى ميكنش ليا غير المطبخ والبيت
بس ده ميمنعش انى اجرب وبعدين مين خدعكم وقالكم
ان شغل البيت حاجه سهله
والله انتوا لو عملتوا اللى احنا بنعمله
حتقولوا ان شغلكم ده ترفيه
وبعدين بالنسبه لكلام هدى
انا شايفه انا الولاد حاليا احق بالشغل من البنات
لانهم بجد الله يكون فى عونهم
عليهم ضغط جامد اوى
من كل ناحيه وفى كل حاجه
وبجد انا واخده عهد على نفسى يوم ما اشتغل
والاقى شاب محتاج شغلى ده والله لاسيبه ليه

Mahro
12-30-2008, 02:35 AM
هههههههههههه حسن انت مصييييييييييييييييييييبه.... اموتك من الضحك انا شوفت مساحه قاعده على كرسى وقدمها الجهاز قدام اللودلر والسواق يقولها يا هندزا روحى اقعدى فى الضل واحنا هنظبطلك كل حاجه ...................ههههههههه

ويامى ايه الجمال ده والطيبه دى بس عظيمه يا مصر يا ارض اللوا
بس ده مش فى كل الحالات ينفع يا ترى تنفع سكرتيره بجيبه قصيره وبرفاااااااااااااان ايه حكايه صاحب الشركه يرضى انها تسيبلى مكانها وهيعمل بيا ايه يعنى هيا ناقصه وجع قلب ههههههههههههههههههههه

مى الشورى
12-30-2008, 02:57 AM
ومين قال يا مهرو انى هشتغل عند واحد
محتاج واحده بجيبه قصيره
وبرفان اخرتى اهم من دنيتى بكتير
وبعدين اعنل ايه قلب الام بقى

white_heart
12-30-2008, 03:17 PM
صح واللة يا شورى دول لو وقفوا فى المطبخ خمس دقايق
ممكن تلاقى المطبخ بقى اونكس
وعاوز ازالة كاملة وشاملة
همة اكتر حاجة فالحين فيها الاوامر والتريقة

بس بردة البنت تمشى فى اى مجال وفى اى شغلانة
واللى مش عاجبة ......................

Hassan Mohamed
01-08-2009, 06:57 AM
هههههههههههههه هي الحرب دي لسه مستمرة مش معقول والله يا جماعة ارضوا بالمكتوب بقا واعترفوا بالحقيقة المرة

Youssef Mostafa
01-08-2009, 03:38 PM
والله ياسونا انت ملكش حل دايما تجيبهالهم وش كدة مبتخافش من حد وهو دة اللى بحبه فيك طبعا كلام حسن زى الفل ولما حسن يكلم يبقى جفت الصحف ورفعت الاقلام ماشى يابنات يلا ياماما انتى وهى كل واحدة على المطبخ بتاعها

ميرا مار
03-06-2009, 01:50 PM
هيييييييييييييييييييية..دنيا

اظن بعد اللى حصل فى المشروع..البنات بقى تبطل تدخل مساحة

الصراحة انا كنت فى الاول مش مقتنعة

لكن بعد ماشفت بعينى الموقع ..ليه يا حبايبى تبهدلوا نفسكن..احنا ارق من كدا

AYMAN GAMAL
03-09-2009, 12:35 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههههه

الموضوع ده فات عليه قد ايه؟

المشروع خير دليل ان البنت مكانها مش في الField

farida
03-09-2009, 02:08 PM
تصدقوا و تؤمنوا بالله

انتوا والله العظيم احبطوني

نكلم جد شوية

انا ان شاء الله لما ادخل مساحة واتخرجت

يبقي اشتغل مساحة ولا مدرسة جغرافية ؟

اكيد اخصائية احسن وانا عارفة ان الشعبة العامة ممكن كمان تشتغل في الكمبيوتر بس برضه التانية احسن

ولو قلنا ان البنات لما تتجوز و ازواجهم مثلا عايشين برة بزمتكوا حتشتغل بي اهيه شهادة الاخصائية ولا المدرسة؟

اكيد حيخدوا المساحة صح؟

و لو قلنا انها (لا قدر الله ) مش حتشتغل يبقي كفاية انها يبقي اسمها مهندسة و تدخل في نقابة المهندسين

انا عارفة ان الولاد موراهمش غير انهم يحبطونا وخلاص
ههههههههههههه

ميرا مار
03-14-2009, 02:41 PM
امممممممممممم

كلام جمييييييييل يا فيرى الله ينور.. اقحمتيهم بالرد