المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حكـــــــايـــــــــة قبل النوم .×.×.× ((النهاردة ... الديك الذكى ))



ميرا مار
01-27-2009, 06:49 PM
حكايات وقصص قصيرة للاطفال
((ياللا كلنا نقراها بقى:D:p))


كان ياما كان ..يا سعد يا كرام..ولا يحلى الكلام
الا بذكر النبى عليه الصلاه والسلام

البخيل المغرور:confused:

http://www.alaydeealsagera.com/images/nimg6613.jpg


كان غضبان رجلاً غنياً، لكنه كان متكبراً بخيلاً،
يخافه الجميع لسوء خلقه، وبينما كان يسير ذات
يوم في السوق اصطدم بحمّال يحمل على ظهره جرة كبيرة
مليئة بالصباغ (مادة لتلوين الثياب) فاختل توازن الحمّال،

وسقطت الجرة على الأرض،
فانكسرت وتناثر الصباغ
على ثياب غضبان فلما رأى غضبان ما حلّ بثوبه انهال
ضرباً على الحمال،
والحمال المسكين يعتذر منه ويستغيث بالنسا،
ولا أحد ينصره، فالكل يخاف غضبان

وسمع أسامة صراخ الحمال،
وكان شاباً كريماً شجاعاً، يعمل في متجر
والده، فأسرع لنجدة الحمّال،

وأمسك غضبان بقوة وقال له: اتق الله،
لا يحق لك أن تضرب أحداً بغير حق فقال غضبان
لأسامة: ألا ترى يا أعمى؟ ل
قد أتلف هذا الأحمق ثوبي بالصباغ الذي كان يحمله.

فقال أسامة حدث ذلك بدون قصد منه،
وسيدفع لك ثمن الثوب،
فلا تضربه ضحك غضبان وقال: وهل يستطيع هذا الحمال الفقير
أن يدفع ثمن الثوب؟

إنه يساوى مائة دينار ذهباً. سقط الحمال مغشياً عليه
عندما سمع ذلك، فهو لا يملك حتى عشرة دراهم فضية
اول الجميع أن يقنع غضبان بأن يسامح الحمّال، ويرحم حاله،

لكنه رفض
، فأسرع أسامة إلى متجر والده، وأحضر مائة دينار،

وأعطاها لغضبان "فرح غضبان"
لأن ثوبه لا يساوي هذا المبلغ، ولكن لما أراد أن ينصرف،
جذبه أسامة بشدة وقال: قد قبضت الثمن، وأريد ثوبي

.
فقال غضبان مستغرباً: حسناً، أذهب إلى البيت،
وأخلع الثوب وأرسله لك مع الخادم
ولكن أسامة أمسك بثيابه وجرّه بقوة

وقال: قد رفضت أن ترحم هذا المسكين
فاخلع ثوبي الآن
ووقف الجميع مع أسامة، فاحتار غضبان ماذا يفعل فهو يريد المال
، ولكنه لا يستطيع

أن يخلع ثوبه أمام الناس، فنظر إلى أسامه شرزاً (بحقد واحتقار)
وقال: حسناً، سأشتري الثوب بمائة دينار
ولم يقبل أسامة وقال له: إما أن تعطيني ثوبي الآن

أو تدفع ثمنه مائتي دينار في الحال.
فقد غضبان عقله وأخذ يصيح: كيف تبيع ثوباً بمائتي دينار،
وقد اشتريته بمائة؟ وظل يرجو أسامة أن يقبل المائة دينار
ويتركه لينصرف.
فقال أسامة: إما أن تعطيني الثوب الآن،
أو تدفع قيمته مائتي دينار أو تعتذر
من الحمال، عندئذ سأسامحك.
ازدادت حيرة غضبان البخيل، فهو جبان لا يستطيع
أن يضرب أسامة الشاب القوي

ابن التاجر الكبير،
كما أن الحاضرين سيشهدون بما حدث، وهو بخيل جدا
ً ولا يمكن أن يدفع مائتي دينار ثمناً للثوب، فلم يجد غضبان
إلا أن يعتذر للحمال ويعطيه عشرة دنانير تعويضاً عن إهانته،
وانصرف ذليلاً ملطخ الثياب
وتوته توته ..خلصت الحدوتة..

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (من لا يرْحم لا يرْحم)
وقال رب العزة : {ورحمتي وسعت كل شيء فسأكتبها للذين يتقون}


((ارحموا من فى الارض ..يرحمكم من فى السماء))

The[H]KinG
01-27-2009, 11:24 PM
ممكن بعد كده تنزلى مع الحدودتة
كوب من الحليب وبعض رقائق البسكويت الطازج من المطبخ بتاااااااااااعك
ههههههههههههههههههههههه
شكرا على القصة المفيدة

Ahmed Mohamed
01-27-2009, 11:31 PM
ايه يا بشمهندسة ده

















حاجات جميلة اوي وحلوة اوي
كلها مواعظ وحكم
تسلم ايدك بجد
ويا ريت كل يوم من القصص الحلوة دي

Hassan Mohamed
01-28-2009, 12:15 PM
تسمحيلي اروح انام بئا هههههههههههه

لا فكرة جميلة بجد

Marwa Mahmoud
01-28-2009, 12:28 PM
مولاتى لقد حان موعد نومى أتسمحين لى بالأنصراف الأن
ههههههههههههه
شكرا ليكى يا ميرا على القصة الجميلة المفيدة دى
فعلا فيها حكمة وعبرة لكل متكبر أثم قلبه .
http://www10.0zz0.com/2009/01/17/21/710103174.jpg

spring sun
01-28-2009, 12:35 PM
علي فكره يا ميرا اسامه هيفرح بالقصه دي اوي وهيصدق نفسه


بس والله القصه عجبتني بجد

ميرا مار
01-28-2009, 08:54 PM
KinG;60206']
ممكن بعد كده تنزلى مع الحدودتة
كوب من الحليب وبعض رقائق البسكويت الطازج من المطبخ بتاااااااااااعك
ههههههههههههههههههههههه
شكرا على القصة المفيدة


هههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هيما تعليقاتك كلها بتضفى على الموضوع طابع بجد حلو باشكرك
وحاضر بس كل واحد ييجى غاسل رجليه وغاسل سنانه لوحده
هههههههههههههه

ميرا مار
01-28-2009, 08:56 PM
علي فكره يا ميرا اسامه هيفرح بالقصه دي اوي وهيصدق نفسه


بس والله القصه عجبتني بجد


ههههههههه انا بردو اكدت على اسامة باللون الاحمر مخصوص
ميرسى يا مرمر
على فكرة صورة توقيعك حلوة مريحة للعين والقلب قوى

ميرا مار
01-28-2009, 08:58 PM
تسمحيلي اروح انام بئا هههههههههههه

لا فكرة جميلة بجد

ههههههههههههه انت تسكت تسكت وتطلع بالتعليق اللى هو!!!!
استنى قصة النهاردة بقى ..ومعاها اللبن اللى انت بتكرهه اجبارى

ميرا مار
01-28-2009, 09:02 PM
مولاتى لقد حان موعد نومى أتسمحين لى بالأنصراف الأن
ههههههههههههه
شكرا ليكى يا ميرا على القصة الجميلة المفيدة دى
فعلا فيها حكمة وعبرة لكل متكبر أثم قلبه .
http://www10.0zz0.com/2009/01/17/21/710103174.jpg

دا على اساس انك شهريار هههههههههههه
ماشى يا مرمر

بس شكلك قريتى القصى يا مرمر ..

ميرا مار
01-28-2009, 09:04 PM
اما انت يا احمد ...........مااااااااااشى
انا قلقلت لفيمتوهايا (يعنى واحدة فيمتو ثانية) قلت الموضوع بقى وحش
وقلقت على مستقبلى المهنى المربوط(اللى تبع الرابطة يعنى)

شكرا احمد ع المرور والتعليق

ميرا مار
01-28-2009, 09:23 PM
حمار عم مرزوق

http://www.alaydeealsagera.com/images/donkey.jpg

عم مرزوق فلاح نشيط.. يحب أرضه.. ويجتهد بها.. وله من الأولاد ثلاثة..
يساعدونه في العمل.. حتي يأتون بمحصول وفير وخير كثير في نهاية الموسم.

عم مرزوق عنده ثلاثة حمير.. حمار يركبه ليذهب به الي الحقل .. وآخران لولديه ..
وعندما كبر الولد الثالث.. اراد عم مرزوق ان يشتري له حمارا..
فكلنا نعلم.. ان الحمار مفيد جدا في أعمال الحقل..
غير انه يساعد الفلاح في ذهابه وعودته..
وفي حمل بعضا من المحصول وأيضا جر العربة والذهاب الي السوق.

ومن هنا.. أخذ عم مرزوق بعض الأموال ووضعها في جيبه
واتجه الي السوق ليشتري حمارا.. واتجه الي بائع الحمير وقال:عندي ثلاثة حمير..
واحتاج الي الرابع.. الحقل كبير والعمل كثير والحمد لله.. وأهم شيء عندي
ان تعطيني حمارا نشيطا لايكل من العمل.

قال بائع الحمير: طلبك موجود ياعم مرزوق.. خذ هذا الحمار
انه قوي ومتين ونشيط ويحب العمل جدا.
قال مرزوق: وكيف لي أن أعرف؟
علي كل حال سأخذه معي ليوم واحد.. واذا كان نشيطا سأبقيه مع زملائه واذا كان
كسلانا سأرده اليك.

ضحك بائع الحمير وقال: يوم واحد وستعرف طبع الحمار اذا كان نشيطا ام كسلان..
كيف هذا ياعم مرزوق؟!
قال عم مرزوق: هذا شرطي لاشتريه ..
قال البائع: وأنا موافق علي هذا الشرط ولو انه غريب ..

ركب عم مرزوق علي ظهر الحمار.. واتجه به الي داره..
وفي الطريق قال مرزوق: في الدار ينتظرك ثلاثة حمير
الأول: يساعدني في الحقل بجد واجتهاد.. وحريص علي العمل ..
الثاني: يعرف الطريق جيدا.. ولايضله ابدا
اما الثالث: فهو لايحب شيئا أكثر من الطعام والشراب وبعدهما النوم والراحة..
فيا تري.. ياهل تري..
من أي نوع انت؟
علي كل حال لانتعجل.. وسوف نري!!

ووضع عم مرزوق الحمار الجديد مع باقي الحمير وتركهم وذهب لقضاء عمله..
ثم عاد بعد ساعتين من الزمن.. وفتح الباب في هدوء..
ودخل هو وأبناؤه الثلاثة ليشاهدون ماذا يفعل الحمار الجديد؟

نظر عم مرزوق نظرة واحدة.. فرأي الحمار الجديد يجلس بجوار الحمار الكسلان
ويضع رأسه معه في نفس سلة الطعام ولاحظ ان بينهما شديد الانسجام.
قال مرزوق: آه.. هذا ما حسبت حسابه.. اهذا ما اخترت ليكون صاحبك
وتجلس بجواره وتأنس بصحبته..

هيا هيا.. قبل أن ينقضي النهار ستكون عند صاحبك
وعاد عم مرزوق بالحمار الي البائع.. وقال له: هذا الحمار كسلان
يحب الطعام والشراب والنوم والراحة.
قال بائع الحمير: وكيف عرفت كل هذا في تلك الساعات القليلة؟!
قال مرزوق:
من اختياره.. فالصاحب عنوان لصاحبه.



قصة : عواطف الشربيني
رسوم : عبدالشافي سيد
المصدر : مجلة بلبل


قالو
الطيور على اشكالها تقع
واختار الصديق قبل الطريق
وعايز تعرف فلان اسال مين صاحبه

Ahmed Mohamed
01-28-2009, 09:24 PM
اما انت يا احمد ...........مااااااااااشى
انا قلقلت لفيمتوهايا (يعنى واحدة فيمتو ثانية) قلت الموضوع بقى وحش
وقلقت على مستقبلى المهنى المربوط(اللى تبع الرابطة يعنى)

شكرا احمد ع المرور والتعليق


ههههههههههههههههههه
علي فكرة انا كان قصدي اعمل كده بس علي سبيل الهزار مش اكتر والله
بس هو اصلا الموضوع تحفة تحفة اوي بيفكرني لما كان بابا وماما بيحكوليحواديت قبل النوم :D

وكمان مش الموضوع ده انتي اللي عملاه خلاص يبقي جاااامد من غير كلام :D

Ahmed Mohamed
01-28-2009, 09:29 PM
القصه التانيه دي يا ميرا جااااااااااااااامده جدا
بتعبر عن حاجات كتير اوي واهمها الصداقة
اننا لازم نختار اصدقاءنا كويس جدا
لان زي ما انتي قولتي الصاحب عنوان لصاحبه

وكمان بردو الكلمة دي عجبتني ( الطيور علي اشكالها تقع )

بجد قصصك جميلة اوي يا ميرا

Mimi
01-28-2009, 11:12 PM
انا استفدت كتير ياميرا والله وهتابع كل القصص ان شاء الله

واتعلمت اني مبقاش مغرورة ولا بخيلة ولو واحد غلبان مثلا وقع عليا شاي مش هشخط فيه وهعامله كويس لو ميئصدش بس لو يقصد هطلع عينه

وفي التانية اتعلمت ان اختار اصحابي كويس يعني اكيد اللي يحبو يتفرجو على توك شو وتيمون وبومبا وكمان بيحبو آيس كريم باسكن روبينز وكمان لازم يبقو هبل وبيحبو السكوتر ويحبو التصوير والكشري

شكرا ليكي ياقلبي يارب نستفيد دايما منك :)

Mohamed Saad Yassin
01-28-2009, 11:18 PM
على فكرة يا ميرا مار
وجودك فى المنتدى
فى الركن الاجتماعى
مع مطبخك المتميز
وحواديتك الجميلة
بيخلينا نحس بدفء الاسرة
فاذا سمحتيلى
فبالاضافة الى اللقب الذى لقبتك به أخيرا
فى موضوع مرسى مطروح لاحمد محمد ( روميو)
وهو
ميرامار قلب المنتدى النابض
فنضيف اليه لقب أخر وهو
ماما ميرامار ( ماما المنتدى و قلبة النابض )

Mimi
01-28-2009, 11:21 PM
ماماااااااااااااا فين الحدوتة الجديدة

ميرا مار
01-29-2009, 06:21 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههه
اما ابطل ضحك هارجع اعلق
هههههههههههههههههههههههههههه

ميرا مار
01-29-2009, 07:09 PM
انا استفدت كتير ياميرا والله وهتابع كل القصص ان شاء الله

وفي التانية اتعلمت ان اختار اصحابي كويس يعني اكيد اللي يحبو يتفرجو على توك شو وتيمون وبومبا وكمان بيحبو آيس كريم باسكن روبينز وكمان لازم يبقو هبل وبيحبو السكوتر ويحبو التصوير والكشري

:)


تصدقى انا انفع ..:confused::rolleyes::confused::rolleyes:
ردك وافى مفصل والله فرحنى كتير يا جودى.. تسلم ايدك يا جميل
وربنا مايجعلنا ممن يوقعون الشاى عليك

سلمي جمال
01-29-2009, 07:41 PM
ميرا انا مش عارفة احدد شخصيتك خالص من مواضيعك
موضيعك بتشد الواحد جامدة اوي
بسم الله ما شاء الله
ونفسي احدد ولو حاجة عن شخصيتك لكنك بتتكلمي في كل الموضوعات
بجد برافو عليكي

و بتعرفي تشوقي الواحد كمان

حولي تيجي يوم الحديقة الدولية
بجد نفسي اشوفك

موضوع زي العسل يا باشا

ميرا مار
01-29-2009, 07:59 PM
ماماااااااااااااا فين الحدوتة الجديدة


بس يا بت يا ميمى
غسلتى المواعييييييييين؟؟
شطبتى المطبخ؟؟
سيقتى الشقة؟؟
فليتى اخواتك؟؟
هااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟ اعملى كل دا
وبعدين ابقى تعالى يابتى احكيلك الحدوتة ..هاقطع نفسى يعنى
هههههههههههههههههههههههههههههه
اللهم اجعله خير

ميرا مار
01-29-2009, 08:02 PM
ميرا انا مش عارفة احدد شخصيتك خالص من مواضيعك
موضيعك بتشد الواحد جامدة اوي
بسم الله ما شاء الله
بجد نفسي اشوفك
ا

انتى اللى عسل يا سلمى بجد.. انا كمان نفسى اشوفك قوى

ومعقولة مش عارفة تحددى اى حاجة عن شخصيتى؟؟؟؟؟؟؟ طب بصى
انتى اوحيتى لى بفكرة موضوع حلوة قوى..تسلمى يا قمر

ميرا مار
01-29-2009, 08:09 PM
شكرا يا استاذ محمد كتييييييييييييييير على اللقب الجميل دا..
وعلى الكلام الاحلى..انا بجد باحس انى لما بافتح صفحة المنتدى
كانى فتحت باب جواه كل اهلى وصحابى وعيلتى
انا باحببببببببببببببببببببكم قوى

free eagle
01-29-2009, 08:19 PM
كوكو كوكووووووووووووووووووووووووووووووو


وسكتت عن الكلام المباح


مولاى الديك

يلا بقي سلام النوم النوم النوم
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ه



موضوع جميل جدا يا ميار والله



الله ينور

ميرا مار
01-29-2009, 08:22 PM
القلم والممحاة

كان داخل المقلمة، ممحاة صغيرة، وقلمُ رصاصٍ جميل..
‏ قالت الممحاة:‏كيف حالك يا صديقي؟‏.
أجاب القلم بعصبية: لست صديقك!‏ اندهشت الممحاة وقالت: لماذا؟‏..
http://www.sanaco.info/new/uploads/K1b.jpg

فرد القلم: لأنني أكرهك.‏
قالت الممحاة بحزن :ولم تكرهني؟‏.
أجابها القلم:‏ لأنكِ تمحين ما أكتب.‏
فردت الممحاة: أنا لا أمحو إلا الأخطاء .‏
انزعج القلم وقال لها: وما شأنكِ أنت؟!‏.
فأجابته بلطف: أنا ممحاة، وهذا عملي.
فرد القلم: هذا ليس عملاً!‏.
التفتت الممحاة وقالت له: عملي نافع، مثل عملك.
ولكن القلم ازداد انزعاجاً وقال لها: أنت مخطئة ومغرورة .‏

http://www.sanaco.info/new/uploads/K1a.jpg
فاندهشت الممحاة وقالت: لماذا؟!.
أجابها القلم: لأن من يكتب أفضل ممن يمحو
قالت الممحاة:‏ إزالةُ الخطأ تعادل كتابةَ الصواب.
أطرق القلم لحظة، ثم رفع رأسه، وقال:‏ صدقت يا عزيزتي!‏
فرحت الممحاة وقالت له: أما زلت تكرهني؟‏.:)
أجابها القلم وقد أحس بالندم

http://www.sanaco.info/new/uploads/K1d.jpg

لن أكره من يمحو أخطائي.

فردت الممحاة: وأنا لن أمحو ما كان صواباً.
قال القلم:‏ ولكنني أراك تصغرين يوماً بعد يوم!‏.
فأجابت الممحاة: لأنني أضحي بشيءٍ من جسمي كلما محوت خطأ.
قال القلم محزوناً:‏ وأنا أحس أنني أقصر مما كنت!‏
قالت الممحاة تواسيه:‏ لا نستطيع إفادة الآخرين،
إلا إذا قدمنا تضحية من أجلهم.‏
قال القلم مسروراً:‏ ما أعظمك يا صديقتي،:cool:
وما أجمل كلامك!‏
http://www.sanaco.info/new/uploads/K1c.jpg
.فرحت الممحاة، وفرح القلم، وعاشا صديقين حميمين،
لا يفترقانِ ولا يختلفان..:o

إزالةُ الخطأ تعادل كتابةَ الصواب
من راى منكرا
فليغيره بيده..فان لم يستطع..فبلسانه فان لم يستطع..فبقلبه

----------

free eagle
01-29-2009, 08:24 PM
والله شكرا يا ميرا يعنى انتى صحتينى عشان تنيمينى تانى

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

Marwa Magdy
01-29-2009, 08:44 PM
فكرة الموضوع جميلة اوى يا ميرا
ودى فعلا مش مجرد قصص
لأ كل قصة فى نهايتها اما حكمة او موعظة
بس بأسلوب جميل
بجد يا ميرا تسلم ايدك
ومستنية حكاية كل يوم

خالد أبوسعده
01-29-2009, 08:55 PM
ميرا
موضوع جامد جامد جامد
جدا جدا جدا

بس و النبى عايزين سبع حكايات مره واحده
اصلنا مسافرين كمان شويه
و حنقعد اسبووووووووووووووووع

:D:D:D:D:

محمود ابوالمجد
01-30-2009, 12:55 AM
الله ينور والله

ميرا مار
01-30-2009, 01:07 PM
دا نورك فى الموضوع يا بشمهندس محمود
و شكرا يا يسرى ..انت بتصحى تسمح الحدوته وتنام؟؟؟؟؟؟؟؟ واللا ايه حكايتك..ههههههه
وميرو... عجبنى قوى انك اخدتى بالك من الجملة الاخيرة اللى بتلخص
حكمة الحدوته واللى عايزة تقوله..منورة يا ميرووووووووووووووووو

Mimi
01-30-2009, 02:48 PM
ياخالد متخفش انا هحفظهم ويوم الاجتماع هقعدكم واقولهالكم بس ياريت كل واحد يبقى معاه نسكافيه ولا قهوة

اذا كانت حدوتة تنيم هنعمل ايه في 7 حواديت ؟ ههههههههههههههههههه

حواديتك حلوة اوي اوي ماما ميرا وانا اتعلمت من دي الحدوته اني اجيب قلم ومحاية زيادة عشان لو خلصو ^_^

lolaa fahmy
01-30-2009, 03:34 PM
لالا ده كتير علينا يا مها

القصص جميله قووي تسلم ايدك

في انتظار قصة اليوم

Marwa Mahmoud
01-30-2009, 03:39 PM
شكرك يا ميرا على الحواديت الجميلة دى
فكرتها جميلة جداااااااااااااا ب
وأحلى حاجة فيها أنى بسمعها من هنا وأقول فينك يا سريرى من هنا
هههههههههههههههههه
http://www10.0zz0.com/2009/01/17/21/710103174.jpg

ميرا مار
02-01-2009, 12:22 PM
ياخالد متخفش انا هحفظهم ويوم الاجتماع هقعدكم واقولهالكم بس ياريت كل واحد يبقى معاه نسكافيه ولا قهوة

اذا كانت حدوتة تنيم هنعمل ايه في 7 حواديت ؟ ههههههههههههههههههه

حواديتك حلوة اوي اوي ماما ميرا وانا اتعلمت من دي الحدوته اني اجيب قلم ومحاية زيادة عشان لو خلصو ^_^


هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه عسولة والله

ميرا مار
02-01-2009, 12:23 PM
شكرك يا ميرا على الحواديت الجميلة دى
فكرتها جميلة جداااااااااااااا ب
وأحلى حاجة فيها أنى بسمعها من هنا وأقول فينك يا سريرى من هنا
هههههههههههههههههه
http://www10.0zz0.com/2009/01/17/21/710103174.jpg


ههههههههههههه ايه بجد الكلام دا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اممممممممممممممممممممممم احنا لازم ندور فى طفولتك هههههههه

ميرا مار
02-01-2009, 12:25 PM
ايه النور دا؟؟؟؟ علا هنا؟؟ يا مرحبا يا مرحبا..

معلش امبارح كنت مكتئبة..كنت هاجيبلكم قصة ام قويق بتاعة كورومبو.. بس قلت حرام
قلت انام احسن..
معلش النهاردة بقى الحدوتة الجديدة

ميرا مار
02-01-2009, 12:49 PM
الخشبة العجيبة


كان فيمن كان قبلنا رجل, أراد أن يقترض من رجل آخر ألف دينار,
لمدة شهر ليتجر فيها . فقال الرجل : ائتني بكفيل.

قال : كفى بالله كفيلاً. فرضي وقال صدقت ...
كفى بالله كفيلاً ... ودفع إليه الألف دينار .
http://www.sanaco.info/new/uploads/story2aa.gif

خرج الرجل بتجارته، فركب في البحر، وباع فربح أصنافاً كثيرة.
لما حل الأجل صرًّ ألف دينار، و جاء ليركب في البحر ليوفي القرض،
فلم يجد سفينة .... انتظر أياماً فلم تأت سفينة .!

http://www.sanaco.info/new/uploads/story2c.gif

حزن لذلك كثيراً ... وجاء بخشبة فنقرها،
وفرَّغ داخلها، ووضع فيه الألف دينار ومعها ورقة كتب عليها:
( اللهم إنك تعلم أني اقترضت من فلان ألف دينار لشهر وقد حل الأجل,
و لم أجد سفينة.



وأنه كان قد طلب مني كفيلاً، فقلت: كفى بالله كفيلاً،
فرضي بك كفيلاً، فأوصلها إليه بلطفك يارب ) وسدَّ عليها بالزفت ثم رماها في البحر.
http://www.sanaco.info/new/uploads/story2b.gif
تقاذفتها الأمواج حتى أوصلتها إلى بلد المقرض,

وكان قد خرج إلى الساحل ينتظر مجيء الرجل لوفاء دينه،
فرأى هذه الخشبة.

http://www.sanaco.info/new/uploads/story2d.gif

قال في نفسه: آخذها حطباً للبيت ننتفع به،
فلما كسرها وجد فيها الألف دينار!
ثم إن الرجل المقترض وجد السفينة، فركبها و معه ألف دينار يظن أن الخشبة قد ضاعت,
فلما وصل قدَّم إلى صاحبه القرض،
و اعتذر عن تأخيره بعدم تيسر سفينة تحمله حتى هذا اليوم .

قال المقرض : قد قضى الله عنك.
وقص عليه قصة الخشبة التي أخذها حطباً لبيته ،
فلما كسرها وجد الدنانير و معها
http://www.sanaco.info/new/uploads/story2e.gif
البطاقة.
هكذا من أخذ أموال الناس
يريد أداءها، يسر الله له و أدَّاها عنه،
و من أخذ يريد إتلافها، أتلفه الله عز وجل .!


وهكذا ..مش بس الفلوس..كل شئ فى حياتنا سلف ودين

lolaa fahmy
02-04-2009, 01:05 AM
اللهم اجعلنا ممن يوفون وعودهم يارب العالمين
قصه جميله يا مها تسلم ايدك
اروح انام بقي تصبحي علي خير

olivia nader
02-04-2009, 01:25 AM
الله
انا بحب القصص دي اوييييييييييييييييييييييييييييي
بجد حلوه جدا
مش عارفه اقولك ايه بس يا ميرا انتي ماكلانا و معلمانا و كمان
بتحكيلنا حواديت قبل النوم دي ماما اكيد بطلت تعمل الحاجات دي من زمان
وانتي رجعتيلنا الحاجات الحلوه دي
المفروض تخدي لقب god big sister,
اوgod mother
بس تسلم ايدك ,انا بجد نفسي اشوفك موووووووت
تسلم ايدك يا قمر

farida
02-04-2009, 01:27 AM
موضوع جمييييييييييييييييييل جدا يا ميرا

و انا زعلانة عشان مشفتهوش من زمان و حرجع اقرا كل القصص من الاول

و حلوة القصة النهاردة

تصبحي علي خير

ميرا مار
02-04-2009, 01:54 AM
اللهم اجعلنا ممن يوفون وعودهم يارب العالمين
قصه جميله يا مها تسلم ايدك
اروح انام بقي تصبحي علي خير



وانتى من اهلة يا لوللتى .هههههههه

ميرا مار
02-04-2009, 01:57 AM
الله
انا بحب القصص دي اوييييييييييييييييييييييييييييي

خلا ص انا اجيب منها كتيييييييييير لعيونك الحلوين
بجد حلوه جدا
مش عارفه اقولك ايه بس يا ميرا انتي ماكلانا و معلمانا و كمان
بتحكيلنا حواديت قبل النوم
هههههههههههههههههههههههههههههههه دانا حتى بقالى يومين مجواعاكم

المفروض تخدي لقب god big sister,
هههههههههههههههه الله ..حلو قوى

بس تسلم ايدك ,انا بجد نفسي اشوفك موووووووت
صدقينى وانا كمان
تسلم ايدك يا قمر


عايزة اقولك انا باحبك خالص ..ومبسوطة كتييييييير من كلامك الجميل زيك

Mahro
02-04-2009, 02:06 AM
حلو اوى الموضوع يا ابله فضيله يى يييييه

قصدى يا ابله ميييييييرا

هههههههههه....... الخشبه العجيبه .......

ممكن اطلب حدوتة ... افتح ياسمسم ..والله مانا فاتحلك....

ميرا مار
02-04-2009, 09:16 PM
ههههههههههههههههههههههههههههههه
ماهرو..انت دايما كدا مبسوط؟؟؟
ههههههههههه
اللهم لا حسد يعنى..

Marwa Mahmoud
02-04-2009, 09:38 PM
تسلم أيدك يا ميرا بجد قصة جميلة جدااااااااااااااااااااااا
يلا بقى عوزاكى تحكيهالى قبل منام النهارده أتفقنا يا جميل

Mahro
02-04-2009, 11:40 PM
لا والله وانتى الصادقه بحاول اضحك انا احسن ..برده .. مهو كل حاجه دلوقتى بتزعل

فلما تيجى الفرصه عشان تضحكى اوعى تفوتيها ...

وخدى دى بقى نصيحه من اخوووووووووكى

لا يهم العالم اذا كنت تضحك او تبكى فضحك فهذا افضل لك .....

يارب تكونى فهمتى وتبطلى غلاسه بقى ...


ههههههههههههههههههههههههههههههههه
ه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ها ها ها ها

ضحك بهبل شويه

ميرا مار
02-08-2009, 07:54 PM
هههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههه
يعنى انا اضحك واللا ابطل غلاسة
اخترلك حاجة ماتحيرنيش

Mimi
02-08-2009, 08:03 PM
الله القصة دي جامدة مووووت بجد

يارب نبقى ممن يؤدون الأمانات الى أهلها

شكرا ياميرا وجزاكي الله كل خير

Ahmed Mohamed
02-08-2009, 08:31 PM
انتي مبدعة المنتدي والله يا ميرا القصص كلها علي فكرة اجمل من بعض

ويا رب اننا نتعظ من المواعظ والحكم اللي في كل قصة من دول

بجد تسلم ايدك وانتي تستحقي اكتر من كلمة شكرا الصراحة

تســــــــــــــــــــــــــلم ايديك علي المجهود الجبار ده

ميرا مار
02-08-2009, 09:43 PM
شكرا جودى ياقمر
ودايما بتفرحينى باللى تعلمتيه من القصة
على فكرة انا باتعلم منك ..ساعات مش بابقى مركز وانا باكتب القصة
ههههههههههه

ميرا مار
02-08-2009, 09:44 PM
http://img342.imageshack.us/img342/9990/childrenstory2nl0.jpg

ميرا مار
02-08-2009, 09:47 PM
انتي مبدعة المنتدي والله يا ميرا القصص كلها علي فكرة اجمل من بعض




انت الاجمل باللون الاخضر يا احمد
الف مبرووووووووووك ع الاشراف
وشكرا لك ع الكلام الجميل جدا دا

Ahmed Mohamed
02-08-2009, 09:48 PM
الله قصة كلام حلو اوي يا ميرا
علي فكرة النصيحة دي بتنفع معايا اوي والناس بتقعد تالس عليا عشان بحلم
وانا بقول اهو الحلم شئ جميل جدا بس لازم نعمل عشان نحققه

وشكرا ليكي اوي يا ميرا علي موضوعاتك اللي كلها جاااااااامدة

Marwa Mahmoud
02-09-2009, 12:15 AM
تسلمى يا ميرا يا عسل بجد قصة جميلة جدااااااااااااااااا

وأنا بحييكى على القصص الرائعة دى وبجد بشكرك على مجهوداتك الهايله دى

وربنا يخليكى لينا وميحرمناش منك ولا من حكياتك الجميلة .

ميرا مار
02-09-2009, 11:42 AM
صباح الخير يا ولاااااااد

المهم تكون عجبتكوا المرة دى اصلى حبيتها بالطريقة الجديدة دى
وللاسف
ماعرفتش اجيب اسم الفنان اللى رسمها
بس انا باشكرة وبادعيله

شكرا يا ميرو يا روح قلبى
دايما منورانى

ميرا مار
02-09-2009, 11:44 AM
الله قصة كلام حلو اوي يا ميرا
علي فكرة النصيحة دي بتنفع معايا اوي والناس بتقعد تالس عليا عشان بحلم
وانا بقول اهو الحلم شئ جميل جدا بس لازم نعمل عشان نحققه

وشكرا ليكي اوي يا ميرا علي موضوعاتك اللي كلها جاااااااامدة


ميرسى يا احمد
والحلم شئ جميل جدا

ودى نعمة من ربنا لازم نفرح بيها ونستغلها
ونتوكل على الله

AYMAN GAMAL
02-09-2009, 11:50 AM
شكرا يا ميرا عالقصص الجميلة دي

انا بحب اقراها بس من خلف الكواليس يعني مش قدام حد هههههههههههه

ميرا مار
02-09-2009, 12:59 PM
العفو يا ايمن
طب انت بس اؤمر واحنا نبعتلك الجديد كلة فى الكواليس الاول

Rania Ismail
02-12-2009, 09:21 PM
ميرا حبيبة قلبى انا اول مره اشوف الموضوع بتاع الحدوتات ده اصلى بحبها قوى قوى من وانا صغيره وبجد انتى هايله فوق الوصف بجد مواضيعك كلها ابتكارات وابداع مش قادره اوصفه بجد
انتى انسانه بمعنى الكلمه من طيبه واخلاق وحنيه وعلم وكل حاجه بجد انا بحبك قوى
والحدوتات كلها عجبتنى ومستنيه منك المزيد

ميرا مار
02-15-2009, 09:33 PM
ميرا حبيبة قلبى انتى انسانه بمعنى الكلمه من طيبه واخلاق وحنيه وعلم وكل حاجه بجد انا بحبك قوى
والحدوتات كلها عجبتنى ومستنيه منك المزيد

يا حبيبتى يا رونى
والله القلوب عند بعضيها ههههههههه
باشكرك حبيبتى على الكلام الجميل دا
وهاجيبلك حدوتات كتييييييييييييييييييييير مخصوص لرونى

ميرا مار
02-15-2009, 09:41 PM
http://www.magdinageeb.com/ChildrenBooks/ChildrenStory5.jpg

Ahmed Mohamed
02-15-2009, 09:51 PM
ايه يا ميرا ده

















قصة حلوة اوي الصراحة يعني كل القصص جااااااااامدة جدا
وكلها في الجون
يعني كنت محتاج حاجات زي دي اليومين دول
اصلي بعيش حالة يعلم الله بيها
والقصص دي بترجعلي الامل في الحياة
فشكرا ليكي يا ميرا بجد بجد وتسلم ايدك

Marwa Mahmoud
02-15-2009, 09:55 PM
يسلااااااااام عليكى يا ميرا
بجد قصة جميلة جداااااااااااااااااااا
تسلمى يا قمر على القصص الجميلة دى

ميرا مار
02-16-2009, 04:35 PM
ايه يا ميرا ده

قصة حلوة اوي الصراحة يعني كل القصص جااااااااامدة جدا
وكلها في الجون
يعني كنت محتاج حاجات زي دي اليومين دول
اصلي بعيش حالة يعلم الله بيها
والقصص دي بترجعلي الامل في الحياة
فشكرا ليكي يا ميرا بجد بجد وتسلم ايدك


هههههههههه مش لوحدك يا احمد
بس كل حاجةة ولها حل
ولو على قد الناس مايستاهلوش صدقنى
ولو على الحياه كل انسان بياخد المقسوم له
فكر كويس وفكر كتير وماتوقفش عند حد ولا حدث ابتدى من جديد فى اى حاجة
وكل حاجة جديدة بتبقى احلى

و
و
و
و

ايه الالوان الفزيعة دى ؟ ههههههههه

Mimi
02-16-2009, 05:04 PM
ايه ياميرا دا هو انتي اللي كاتباها ؟

دي جامدة جدآ واستفدت منها اننا نجيب بدل الحمار حصان عشان ميتعبش :D

ونخلص من كلام الناس بأه :D :D

ميرا مار
02-24-2009, 10:20 PM
هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههه

يارايق انت ..
طبعا ناقلاها
وانا اعرف حمير بالشكل دا ههههههههههه؟؟

لا يا قمر تصدقى ماخدتش بالى من الحل بتاعك دا
عبقرية يابت من يومك

IQI__HeMa__IQI
02-25-2009, 10:34 PM
تسلمى الحدوته حلوه اوى هبقى احكيها لبنت اختى

ميرا مار
02-26-2009, 08:15 PM
ميرسى يا هيما
بس ماتورطش نفسك مع العيال
هههههههه اسئلتهم مابتخلص ..

ميرا مار
02-28-2009, 08:22 PM
قاعـة الألـف مـرآة

منذ زمن طويل فى بلد ما كان يوجد قصر يوجد به ألف مرآة فى قاعة واحدة
سمع كلب من الكلاب بهذه القاعة فقرر ان يزورها.. وعندما وصل أخذ يقفز على السلالم فرحاً
http://4.bp.blogspot.com/_735VHB_Dxz4/R_urK92z9TI/AAAAAAAAAKA/OCZLdl6EQKY/s400/Dog%2B.jpg

ولما دخل القاعة وجد ألف كلب يبتسمون فى وجهه ويهزون أذيالهم فرحين
فسرّ جدا بهذا وقال فى نفسه لابد أن أحضر هنا مرات اخرى كثيره

*******
http://www.husky-petlove.com/gal1_silver003.jpg

سمع كلب آخر بهذة القصة فقرر ان يزور القصر مثل صديقه ولكنه لم يكن فرحاً بطبيعته
مشى بخطوات متثاقلة حتى وصل الى القاعة ذات الالف مرآة
ولكن يا للعجب.. وجد ألف كلب يعبسون فى وجهه فكشر عن أنيابه
وذعر إذ وجد ألف كلب يكشرون عن انيابهم فأدار وجهه وجرى وهو لا ينوى على شىء


*******

..صديقي

كل الوجوه فى العالم مرايا لك
فأي انعكاس, تجده على وجوه الناس
فكل ما تريد ان يفعل الناس بك افعل ذلك انت ايضا بهم

Ahmed Mohamed
03-03-2009, 07:05 PM
*******
..صديقي

كل الوجوه فى العالم مرايا لك
فأي انعكاس, تجده على وجوه الناس
فكل ما تريد ان يفعل الناس بك افعل ذلك انت ايضا بهم[/B][/FONT][/SIZE][/COLOR][/CENTER]


ايه ده هو انا اول واحد اخد بالي من القصة الجميلة دي
بس الكلام الاخير ده يا ميرا جامد جدا جدا

" تبسمك في وجه اخيك المسلم صدقة "
يعيني اللي بيكشر ده يا اخي مش عشانه هو طيب عشانك انت
خد حسنة ببلاش

المهم بجد بجد يعني يا ميرا قصة تحفة اوي اوي
بشكرك علي القصص الجميلة دي

ميرا مار
03-03-2009, 07:45 PM
هههه شكرا يا احمد
تعرف برغم بساطة القصة الا انى اتاثرت بيها جدااااا
لو قوى كمان كلامك يا احمد فعلا
الكلمة الطيبة صدقة والابتسامة صدقة
سبحان الله..شوف ربنا بيدينا حسنات على ايه
ربنا رحيم قوى يا احمد اكتر من الناس
يبقى احنا نضحك فى وشهم حتى لو مش يستاهلوا بس عشان نقرب لربنا

شكرا احمد

Marwa Mahmoud
03-03-2009, 08:47 PM
شكرا ليكى يا ميرا بجد قصة جميلة جدااااااااااااا

بحييكى على هذة الروائع كل منها يحمل معانى جميلة

وتذداد جمالا عندما نشعر بها بداخلنا

ربنا يخليكى يا ميرا

مى الشورى
03-03-2009, 09:50 PM
قاعـة الألـف مـرآة

منذ زمن طويل فى بلد ما كان يوجد قصر يوجد به ألف مرآة فى قاعة واحدة
سمع كلب من الكلاب بهذه القاعة فقرر ان يزورها.. وعندما وصل أخذ يقفز على السلالم فرحاً
http://4.bp.blogspot.com/_735VHB_Dxz4/R_urK92z9TI/AAAAAAAAAKA/OCZLdl6EQKY/s400/Dog%2B.jpg

ولما دخل القاعة وجد ألف كلب يبتسمون فى وجهه ويهزون أذيالهم فرحين
فسرّ جدا بهذا وقال فى نفسه لابد أن أحضر هنا مرات اخرى كثيره

*******
http://www.husky-petlove.com/gal1_silver003.jpg

سمع كلب آخر بهذة القصة فقرر ان يزور القصر مثل صديقه ولكنه لم يكن فرحاً بطبيعته
مشى بخطوات متثاقلة حتى وصل الى القاعة ذات الالف مرآة
ولكن يا للعجب.. وجد ألف كلب يعبسون فى وجهه فكشر عن أنيابه
وذعر إذ وجد ألف كلب يكشرون عن انيابهم فأدار وجهه وجرى وهو لا ينوى على شىء


*******

..صديقي

كل الوجوه فى العالم مرايا لك
فأي انعكاس, تجده على وجوه الناس
فكل ما تريد ان يفعل الناس بك افعل ذلك انت ايضا بهم


بجد تحفه يا مها جميله اوى القصه دى
وفعلا ليكى حق تتاثرى بيها

ميرا مار
03-07-2009, 05:53 PM
ميرسى يا مرمر

وميرسى يا مى

باشكركم جدا مروركم اسعدنى

جزاكم الله خيرا

ميرا مار
03-18-2009, 01:15 AM
السلام عليكم

قصة النهاردة من بساطتها يمكن تقولوا مافيهاش حمة او نصيحة

لكنها فيها درس من دروس الحياه القوى جدااااااااااااااااااااااااااااااا


http://www.magdinageeb.com/ChildrenBooks/ChildrenStory4.jpg

Ahmed Mohamed
03-18-2009, 01:29 AM
الله عليكي يا ميرا دايما مبدعة والله

والقصة دي بتعلمنا درس مهم

ان اللي يعمل عمل لابد وان يتقنه
ولا يتباخس في اعطاء كل ما هو فيه من طاقة وفكر في هذا العمل

" ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا فليتقنه "

شكرا ليكي بجد يا ميرا ودايما كده في تالق

Marwa Mahmoud
03-18-2009, 11:40 PM
ربنا يخليكى لينا يا ميرا

بجد قصة جميلة جدااااااااااااا

فعلا الواحد بيتعلم منها حجات جميلة اوى

تسلمى يا حببتى جداااااااا

ميرا مار
03-19-2009, 01:03 PM
ميرسى يا مرمر

دايما منورااااانى

ميرا مار
03-19-2009, 01:05 PM
الله عليكي يا ميرا دايما مبدعة والله

والقصة دي بتعلمنا درس مهم

ان اللي يعمل عمل لابد وان يتقنه
ولا يتباخس في اعطاء كل ما هو فيه من طاقة وفكر في هذا العمل

" ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا فليتقنه "

شكرا ليكي بجد يا ميرا ودايما كده في تالق


الله ينور عليك يا احمد

فى درس كمان..
ان الانسان لازم يخطئ عشان يتعلم..

ومش مهم نقع لكن المهم نعرف غلطتنا ونصلحها بسرعة ونتعلم الدرس
عشان
لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين

شكرا لك احمد مشاركتك بناااااااااااااااااااااءة

heba
03-19-2009, 08:40 PM
قصة جميييييييييييييييلة جدا يا ميرا
تسلم ايديكي

ميرا مار
05-03-2009, 07:30 PM
هبة حبيبه قلبى

منورانى وباحب ردودك الجميلة

تسلمى

ميرا مار
05-03-2009, 07:32 PM
جايبالكم قصة حلوة والله

بس انا مش فاهمة :mad: هيا عايزة تقول ايه:D:D

ههههههههههههههههههه

فاللى يتعلم منها حاجة يقوللى بقى:p

ميرا مار
05-03-2009, 07:40 PM
الديك الذكى

http://blogs-static.maktoob.com/userFiles/c/a/castro_olba/images/1217365896.jpg

خرج الثعلب من مغارته يبحث عن الطعام ..
وعندما اقترب من طرف الغابة سمع صوت الديك.. وقف الثعلب وأصغى ..
ثم تقدم نحو جهة الصوت فرأى ديكاً واقفاً فوق سياج البستان.

فرح الثعلب وقال لنفسه: إنه صيد طيب!..
لكن كيف أجعله ينزل؟.
اقترب الثعلب وحيا الديك: صباح الخير يا صديقي..كيف حالك؟
قال الديك : إنني بخير، ماذا تريد مني؟

قال الثعلب: أريد أن تشاركني في زراعة هذه الأرض، وسوف تحصل على حبوب كثيرة وثمار ..
رد الديك : إنه عمل مفيد حقاً!
قال الثعلب: حسن ..انزل حتى نوقع اتفاقاًّ

ابتسم الديك وقال: إذهب إلى كاتبي( بوبو) في ذلك الكوخ فهو وكيلي ..

توجه الثعلب نحو الكوخ وهو يحدث نفسه:

من هو ( بوبو)؟ لعله ديك أخر؟!

اقترب من الكوخ وهو يمشي على أطراف أصابعه. وعندما نظر من ثقب في الجدار وجد كلباً كبيراً
صاح: أه ! أهذا هو ( بوبو) ؟! لقد سخر الديك مني مرة أخرى..
تراجع الثعلب خائفاً، ثم هرب إلى الغابة وضحكات الديك تلاحقه

Ahmed Mohamed
05-05-2009, 09:40 AM
اولا يا ميرا القصة جميلة وفيها درس مفيد جدا
الصراحة انا ملقيتش غيره

" من حفر حفرة لاخيه وقع فيها "

يعني الثعلب كان عاوز يضحك علي الديك عشان ياكله راح الديك هو اللي ضحك عليه

اها وكمان في حاجة لازم الواحد يبقي حريص اوي في حياته ويحاول مايتخدعش في مظاهر الناس

لان ساعات بتيقي المظاهر خداعة

وبجد انا بحييكي جدا علي القصة الجميلة دي يا عسل

Marwa Mahmoud
05-05-2009, 09:48 AM
تسلمى يا حببتى قصة جميلة جدااااااااا

شكرا يا قمر

ميرا مار
05-05-2009, 01:44 PM
ميرسى ليك يا مرمر

ميرا مار
05-05-2009, 01:45 PM
اولا يا ميرا القصة جميلة وفيها درس مفيد جدا
الصراحة انا ملقيتش غيره

" من حفر حفرة لاخيه وقع فيها "

يعني الثعلب كان عاوز يضحك علي الديك عشان ياكله راح الديك هو اللي ضحك عليه

اها وكمان في حاجة لازم الواحد يبقي حريص اوي في حياته ويحاول مايتخدعش في مظاهر الناس

لان ساعات بتيقي المظاهر خداعة

وبجد انا بحييكي جدا علي القصة الجميلة دي يا عسل



اه فعلا يا احمد

انا بجد ماكنتش اخدة بالى من معناها والدرس اللى عايزة تقوله

باشكرك على النصيحتين الغاليين

وعلى التحية الجميلة منك

spring sun
05-06-2009, 07:15 PM
ههههههههههههههههههههههههه

الديك ده سوسه

قصده يعني العب غيرها يا شاطر

ال جاي يوقع عقد ال


هههههههههههههه

شاطر والله الديك ده وفاهم مكر الثعلب
عارفه لو الثعلب ده قالي انا كده
اكيد كنت هروح معاه وياكلني
هههههههههههه

عجبني اوي الديك ده
ممكن تبقي تتديهوني شويه اتعلم من ذكائه

ميرا مار
05-08-2009, 08:44 PM
ههههههههههههههههههههههههه




ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه




كنت انا اتعلمت منه يا رورا:mad:

دى ارزاق يا حبيبتى..ارضى بقى بنصيبك:p