المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مراجعه سريعه علي جهاز الميزان..يارب تفيدكم..

emu
02-06-2009, 09:10 PM
يعتبر جهاز الميزان( level) من الأجهزة الشائعة الإستخدام والضرورية للأعمال المساحية والمشاريع الحيوية مثل أعمال الطرق وتمديدات المياة والمجاري وإيجاد كميات الحفر أو الردم للأراضي ولذلك يعتمد علية المهندس والمساح في كثير من الأعمال. كذلك يعتبر جهاز الميزان من الأجهزة السهلة الإستخدام مقارنة بالأجهزة المساحية الأخرى. وبواسطة هذا الجهاز وبعد عمليات حسابية معينة يتم إيجاد مناسيب للنقاط المطلوبة في المشاريع.

وتصنف أجهزة الميزان من حيث الدقة إلى ثلاثة أصناف:

1- أجهزة دقيقة: وفيها تكون فقاعة التسوية حساسة جدا كما تكون قوة التكبير عالية ويستخدم هذا النوع في أعمال المسح الجيوديسي والأعمال التي تتطلب دقة عالية.

2- أجهزة متوسطة الدقة: وهي أقل دقة من الصنف الأول ويغلب إستخدام هذا النوع في معظم المشاريع الهندسية.

3- أجهزة منخفضة الدقة: ويصنع هذا النوع من الأجهزة خصيصا لأغراض التسوية التقريبية كما هو الحال في مشاريع الأبنية المحدودة ولحالات التسوية على مسافات قريبة.

.................................................. ............................................يتكون جهاز الميزان من الأجزاء الرئيسية التالية:

1- منظار مساحي( التلسكوب):

يتكون هذا المنظار من :

أ‌- عدسة شيئية.

ب- عدسة عينية – مسمار توضيح الشعرات.

ج- حامل الشعرات.

د- مسمار توضيح الرؤية.

ه- علامة التوجية الخارجي.

2- قاعدة مركب عليها مسامير التسوية الثلاثة لضبط أفقية ميزان التسوية (الفقاعة).

3- مسمار الحركة الأفقية البطيئة: وهو خاص بحركة الجهاز الأفقية البطيئة مع العلم أن الحركة السريعة تتم بتحريك الجهاز باليد.

4- حامل الجهاز(الركيزة): ويتكون من ثلاثة أرجل ويمكن رفعه أو خفضه حسب الطول المطلوب.

5- القامة(مسطرة التسوية): وهي عبارة عن مسطره خشبية أو معدنية أحد وجهيها مدرج إلى أمتار وديسيمترات وسنتيمترات وغالبا ما يكون ارتفاعها 4 أمتار.

أنواع أجهزة الميزان :

1- جهاز الميزان الإلكتروني الرقمي:

هو جهاز مزود بتكنولوجيا متطورة لمعالجة صور القامات لتعيين قراءة القامة وفروق المناسيب والمسافات الأفقية وعرض المعلومات على شاشة الجهاز وتسجيل المعلومات والبيانات في ذاكرة الجهاز الداخلية (كروت ممغنطةpcmcia) وتبلغ دقة الجهاز في تعيين المناسيب 1مم/1كم ودقة تعيين المسافات 1-5 سم ويستخدم الجهاز في العديد من التطبيقات مثل شبكات الميزانية الدقيقة والعادية ومراقبة تشوهات سطح الأرض والأعمال الصناعية والمساحة الطبوغرافية وأعمال الميزانية الطولية والعرضية لشبكات الطرق والسكك الحديدة وأعمال مساحة الأنفاق والمناجم.

2- جهاز الميزان بنظام الليزر الدوار:

يعمل الجهاز على إرسال شعاع ليزر يستقبل على وحده خاصة تابعة للجهاز تقوم بإظهار المعلومات والبيانات الخاصة بالمنسوب أو الميل وتصل دقة الجهاز إلى+ 10ثواني في تعيين الميول وتبلغ سرعة دورانه 600- 900 لفة / دقيقة ويصلح للإنحدارات والميول من5% إلى 13% ويستخدم في عمليات تسوية الأراضي وأعمال تحديد الميول والإنحدارات للمشاريع الهندسية المختلفة.

3- جهاز الميزان العادي:

هو جهاز مكون من منظار ومسامير خاصة بالضبط وهو شائع الإستخدام في أغلب المشاريع الهندسية مثل القطاعات الطولية والعرضية وتمديدات المياة والمجاري ويستخدم فيه القامة العادية .

خطوات ضبط و تثبيت أجهزة الميزان :

عملية الضبط المؤقت للجهاز: وهي عملية إعداد الجهاز للرصد ويتم ذلك عند كل نقطه يوضع عليها الجهاز لأخذ القراءات وذلك بأن تفرد أرجل الحامل الثلاثة وذلك بارتفاع مناسب وتغرس في الأرض جيدا ويراعى أن تكون المسافات بين الأرجل الثلاثة متساوية تقريبا وأن تكون قاعدة الحامل في مستوى أفقي تقريبا ومن ثم يركب عليه جهاز الميزان ويربط به بواسطة المسمار الموجود أسفل قاعدة الحامل.

يتم ضبط فقاعة ميزان التسوية الدائري إما عن طريق مسامير التسوية الثلاثة وذلك بوضع الجهاز موازي لمسمارين ومن ثم يحركان مع بعضهما إما للداخل أو للخارج حتى تقترب من المنتصف ثم يلف الجهاز 90درجة ويحرك المسمار الثالث حتى تقترب الفقاعة من المنتصف , تكرر هذه العملية حتى تصبح الفقاعة في المنتصف. وفي بعض الأجهزة يتم ضبط الأفقية عن طريق الذراع الاسطوانية وذلك بتحريك الجهاز حركة رحويه على قاعدة الحامل.

تتم عملية التطبيق (إزالة البارالاكس) وذلك بتطبيق صورة الهدف(القامة) على مستوى حامل الشعرات داخل المنظار وذلك بوضع ورقه بيضاء أمام العدسة الشيئية ثم نحرك مسمار توضيح الشعرات حتى تصبح في أوضح صوره ثم يوجه المنظار باتجاه الهدف(القامة) ويحرك مسمار توضيح الرؤية إلى أن تتضح صورة الهدف تماما.

ملاحظة:

طريقة الضبط لجميع أنواع أجهزة الميزان متقاربة مع وجود اختلافات بسيطة.
طريقة أخذ القراءة من على القامة:

تؤخذ القراءة على القامة الرأسية فوق نقاط سطح الأرض وذلك عند الشعرة الوسطى الأفقية لحامل الشعرات داخل منظار الجهاز .
تؤخذ القراءة بالأمتار والديسيمترات والسنتيمترات مباشرة أما المليمترات فتؤخذ بالتقدير. (مثال 1.645 مترا).

eslam mamdouh
02-06-2009, 09:45 PM
موضوع مميز ومفيد جدا

جزاك الله كل خير

محمود حجاج
02-06-2009, 09:46 PM
و الله موضوع غاية فى الروعة
عندنا فى الكلية النوع العادى من الميزان
ممكن من خلال موضوعك نوجه طلب من المسؤلين
إننا نتدرب على الأنواع الأخرى؟
أنا عارف إن الميزان العادى تعليمى لكن عايزين بجانب التعلم عليه نواكب التطور
وأنا عارف إن الدكتور على زكى بيعمل المستحيل علشان يطور أجهزة المساحة
لكن الكلية مش مدياة فرصة لكدة
ربنا يسهل.

محمود حجاج
02-06-2009, 09:47 PM
إيه رأيك يا إسلام؟

محمود حجاج
02-06-2009, 09:48 PM
إسلااااااااااااام؟

eslam mamdouh
02-06-2009, 09:51 PM
امسحلى اضيف جزء بسيط من الصور التوضيحيه التى قد تفيد الموضوع

ميزان من نوع دمبى مع القامه الخاصه به

صوره ميزان رقمى من نوع topcon

http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/3802160/2/istockphoto_3802160_measuring_levels.jpg

جزء بسيط عن قراءه القامه وكيفيه قراءه الامتار والديسيمترات وعد اجحزاء السنتيمترات وتقدير المليمترات

http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/4433103/2/istockphoto_4433103_level_rod_land_surveying_instr ument.jpg

شكل توضيحى لحساب كميات الحفر والردم من خلال الميزان وخاصه فى الاعمال الماحيه على الطرق

http://rgdirections.lands.nsw.gov.au/__data/assets/image/0016/1456/pla_def_im_datum_levels.gif

محمود حجاج
02-06-2009, 10:00 PM
ربنا يبارك لك يا م/إسلام

eslam mamdouh
02-06-2009, 10:01 PM
ازيك يا محمود ايه اخبارك

الكلام اللى انت بتقوله صح

لكن لازم تحط فى الاعتبار امكانيات القسم الماديه هل تمكنه من تحديث الاجهزه

ولكن من ناحيه تانيه انا اتمنى طبعا تحديث الاجهزه الموجوده لان بجد فى طفره فى الاجهزه بشكل كبير

الميزان دلوقتى اصبح له اشكال مبسطه وصغيره جدا فوق ما يمكن ان تتخيل وتعمتد على تقنيات اقوى زى الليزر والتوجيه عن بعد

لكن طبعا اتمنى ان الاجهزه تتجدد باسرع وقت ممكن

وربنا يوفق الجميع

eslam mamdouh
02-06-2009, 10:02 PM
الف شكر ليك يا محمود وربنا يكرمك

محمود حجاج
02-06-2009, 10:24 PM
لما أشوفك مش هسيبك لازم تحكيلى على كل حاجة

emu
02-07-2009, 03:09 AM
موضوع مميز ومفيد جدا

متشكره جدابشمهندس اسلام
وشرفتني بجد بتعليقك

جزاك الله كل خير

واياكم ان شاء الله

emu
02-07-2009, 03:12 AM
و الله موضوع غاية فى الروعة
عندنا فى الكلية النوع العادى من الميزان
ممكن من خلال موضوعك نوجه طلب من المسؤلين
إننا نتدرب على الأنواع الأخرى؟
أنا عارف إن الميزان العادى تعليمى لكن عايزين بجانب التعلم عليه نواكب التطور
وأنا عارف إن الدكتور على زكى بيعمل المستحيل علشان يطور أجهزة المساحة
لكن الكلية مش مدياة فرصة لكدة
ربنا يسهل.

متشكره يا محمود
وفكرتك كويسه...انا سبق وسألت د\علي ذكي في الموضوع ده
وتقريبا هو قال الاسباب في محاضره من المحاضرات...
شكرا ليك يا محمود مره تانيه.

emu
02-07-2009, 03:14 AM
شكرا يا اسلام علي الاضافه المفيده دي
سبقتني والله..

tiger
02-08-2009, 12:12 AM
الله ينور يا أيمو وفعلا الميزان مهم جدا وشغله جميل والله ينور وأنا أستفدت ومشكوره وتسلمى

emu
02-09-2009, 11:25 AM
الله ينور يا أيمو وفعلا الميزان مهم جدا وشغله جميل والله ينور وأنا أستفدت ومشكوره وتسلمى

ميرسييييييييي جدا يا تايجر..
نورتني في موضوعي المتواضع..

fonOom
02-09-2009, 06:56 PM
الموضوع حلو ومفيد جزاك الله خير

emu
02-09-2009, 07:01 PM
الموضوع حلو ومفيد جزاك الله خير

واياكم ان شاء الله
وشكرا لمرورك....

roma
02-27-2009, 10:03 PM
شكرا ع المعلومات الحلوه دى
احنا برده عندنا الميزان العادى فى الكليه وعمرنا مااشتغلنا ع انواع تانيه فى الكليه

emu
02-27-2009, 11:50 PM
شكرا ع المعلومات الحلوه دى
احنا برده عندنا الميزان العادى فى الكليه وعمرنا مااشتغلنا ع انواع تانيه فى الكليه

ميرسيي يا روما لمرورك...
ويارب تكوني استفادتي..

Hassan Mohamed
03-02-2009, 03:59 PM
رائع جدا يا شيماء وبشكر كمان اسلام اللي دعم الموضوع بالصور

ميما الشقية
03-02-2009, 04:58 PM
بجد انا فرحانة جدا بالموقع ده فيه كل حاجة انا عايزاها بس يا ريت تجيبوا مواد الترم التانى للفرقة تانية جغرافيا انا بجد نفسى ابقى مهندسة مساحة شاطرة امضاء ميما الشقية[

ميما الشقية
03-02-2009, 05:00 PM
:p:p:p:p:p:p
بجد انا فرحانة جدا بالموقع ده فيه كل حاجة انا عايزاها بس يا ريت تجيبوا مواد الترم التانى للفرقة تانية جغرافيا انا بجد نفسى ابقى مهندسة مساحة شاطرة امضاء ميما الشقية[

emu
03-03-2009, 08:49 PM
رائع جدا يا شيماء وبشكر كمان اسلام اللي دعم الموضوع بالصور

ميرسيييييييي جدا يا حسن
شرفتني بمرورك..

emu
03-03-2009, 08:52 PM

ميرسيي علي مرورك ياميما
وان شاء الله تكوني اخصائيه مساحه شاطره بس انتي شدي حيلك،،،

Nada Mohammed
03-03-2009, 08:53 PM
الله ينور عليكى يا شيمو
تسلم ايديك

emu
03-03-2009, 08:56 PM
:):)

الله ينور عليكى يا شيمو
تسلم ايديك

ميرسييييييييي يا توتا ياقمر
نورتيني بمرورك الجميل..
:):):)

Ahmed Mohamed
03-03-2009, 10:56 PM
موضوع جميل اوي يا شيماء وكمان شكرا لاخونا البشمهندس اسلام انه دعم الموضوع بالصور
وشكرا ليكي مرة تانية

Mahmoud Slem
04-07-2009, 10:48 PM
جزاكى الله كل خير وجعله فى ميزان حسناتك

بجد كلام جميل جدا
وباذن الله سوف اقوم بتنزيل فيديوهات لتعليم هذه الاجهزه جاصه بمنتدانا

وشكرا ليكى مره تانية

ناوي ترجع
04-07-2009, 11:29 PM
بسم الله الرحمن الرحيم \
و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
و الف شكر لك ؟
................................... \

الوفاء
06-29-2009, 10:03 PM
الف شكر ليك يا جميل

toto_eng1945
09-10-2009, 03:45 PM
انا لسه مشفتوش الموضوع بس اعتقد انو هيكون حلو
وربنا يوفقكم

hema11
09-10-2009, 11:57 PM
الف شكر ليك وربنا يكرمك

mostafa maher
09-26-2009, 11:37 PM
فعلا موضوع اكثر من رائع

waleedonline
12-28-2009, 09:33 AM
--------------------------------------------------------------------------------

الشكر أقل مايقال لك
من بعد شكرنا لله
الذى هداك إلي هذا العمل الصالح

جزاك الله عنا كل الخير

darling
12-30-2009, 03:11 PM
مشكور على المجود الرائع

sh_vip
03-29-2010, 04:24 PM
تسلم ايدك يابشمهندس على التوبك بس اطلب طلب منك فى صور للجهاز لو قدرت وشكرا

mostafa hassan
06-09-2010, 01:56 AM