المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الحب بالكمبيوتر !!!

mony
02-07-2009, 01:33 PM
اخيرا الحب بالكمبيوتر هكذا
اعلنت مونيكا وين الباحثة النفسية بجامعة كوينز فى بلفاست بايرلندا الشمالية وفى دراسة حديثة وجديدة اعلنت الباحثة النفسية ان عددا متزايدا من الناس يقبلون على شبكة الانترنت بحثا عن الحب ....
وقالت د . ويتى ان بحثا اجرته بهذا الشأن كشف عن ان الناس من مختلف الفئات العمرية يقبلون على شبكة المعلومات الدولية بحثا عن شريك الحياة واضافت ان البحث قد تم اجراؤه على عينة ضمت 60 شخصا من استراليا .. وقالت الباحثة وين ان البعض مشغول تماما لا يجد وقتا لمقابلة الناس فى نادى او لدى الاهل و الاصدقاء كما ان البعض قد لا يحب الذهاب الى تلك الاماكن او قد يكون مشغولا فى العمل الذى يفضله عن الحياة الاجتماعية واضافت قائلة ان المواقع المختلفة تشبع احتياجات مختلفة لزائريها فالبعض يريد شريكا للعمر و اضافت ان طبيعة الانترنت حيث لا يكشف الزوار عن هويتهم والتى تجعلهم يقدمون انفسهم فى افضل صورة ولكن قد يتضح فى النهاية ان الشاب الطويل الرشيق الذى تتحدث عنه ليس سوى شاب قصير يعانى من الوزن المفرط وتقول الدكتورة ويتى ان الناس يكذبون او يبالغون فى تلك المواقع بخاصة فيما يتعلق بالعمر او الشكل ..
وتضيف قائلة ان المشكلة هى ضرورة تحقيق التوازن بين تقديم انفسنا بشكل جذاب وان نكون على حقيقتنا
ويقول الباحثون ان اكثر العلاقات العاطفية نجاحا عبر الانترنت عادة ما يكون بين الاشخاص الذين يتسمون بالامانة
وتؤكد الدراسة ان كثيرا من الزيجات التى تمت و بالحب عبر الكمبيوتر نجحت واستمرت ولكن هذا بمعيار المصداقية اولا وقبل كل شئ .

فهذا من وجهة نظر الباحثين
ولكن ماهى وجهة نظرك انت
هل تكون علاقة ناجحة ام لا
فى انتظار الردود

Youssef Mostafa
02-07-2009, 01:51 PM
والله فى رايى ان الحب عن طريق الانتر نت دة موضوع فاشل يعنى ايه تبحث عن حب ع النت كانك بتبحث عن حاجة تشتريها
هو ممكن ييجى بالصدفة يعنى من بعد كذا مرة محادثة لكن موضوع ان انا ابحث مخصوص عن حب على النت فدة مش ممكن يعنى اخش اعمل اعلان انا عايز اتجوز والحياة الاجتماعية السليمة بين الزوجين لن تاتى الا فى حدود شرع الله

دى وجهة نظرى

ميرا مار
02-07-2009, 01:55 PM
والله يا مونى
كل شئ جايز
بس انا لا اعتقد
لان صعب قوى الامانة فى اليومين دول والصدق اصبح عملة صعبة الوجود
فما بالك
باللى على النت ويكون الكذب سهل جدا
ولكن لكل قاعدة شواز وممكن تحصل
شكرا يا جميل ع الموضوع المهم

mohamed-gohar
02-07-2009, 02:03 PM
كلام مش تمام واللي بيعمل كده انسان فاضي مش عارف يعمل ايه

mony
02-07-2009, 03:28 PM
والله يا مونى
كل شئ جايز
بس انا لا اعتقد
لان صعب قوى الامانة فى اليومين دول والصدق اصبح عملة صعبة الوجود
فما بالك
باللى على النت ويكون الكذب سهل جدا
ولكن لكل قاعدة شواز وممكن تحصل
شكرا يا جميل ع الموضوع المهم

شكرا ليكى يا ميرا

وفعلا لك قاعه شواذ

mony
02-07-2009, 03:31 PM
والله فى رايى ان الحب عن طريق الانتر نت دة موضوع فاشل يعنى ايه تبحث عن حب ع النت كانك بتبحث عن حاجة تشتريها
هو ممكن ييجى بالصدفة يعنى من بعد كذا مرة محادثة لكن موضوع ان انا ابحث مخصوص عن حب على النت فدة مش ممكن يعنى اخش اعمل اعلان انا عايز اتجوز والحياة الاجتماعية السليمة بين الزوجين لن تاتى الا فى حدود شرع الله

دى وجهة نظرى

شكرا يا يوسف
بس مش تعمل اعلان انا عاوز التجوز ولكن يعنى افرضى اتعرفت على حد عن طريق النت يعنى هو ده القصد

mony
02-07-2009, 03:34 PM
كلام مش تمام واللي بيعمل كده انسان فاضي مش عارف يعمل ايه

يا محمد الحكايه مش حكاية انسان فاضى او مشغول
وشكرا ليك على المشاركه

AYMAN GAMAL
02-07-2009, 04:29 PM
ممكن اسالك سؤال ؟

لو حد جه و طلب ايديك ممكن توافقي عليه منغير ما تشوفيه ولا ممكن تتفاجئي بيه و ساعتها بقى مينفعش تغيري رايك مانتي خلاص علقتيه بيكي و يا سلام بقى لو لاقدر الله عنده عيب انتي ممكن تكوني رفضاه تماما سعتها موقفك هيكون ايه

بعدين عايز انبه ان مش كل الناس بتقول الحقيقة عالنت

انا اعتقد ان موضوع الجواز عالنت ده فاشل جدا جدا

شكرا ليكي و الموضوع محير جدا بس ده رايي و تقبلي مروري و بحييكي عالموضوع

mony
02-07-2009, 04:34 PM
ممكن اسالك سؤال ؟

لو حد جه و طلب ايديك ممكن توافقي عليه منغير ما تشوفيه ولا ممكن تتفاجئي بيه و ساعتها بقى مينفعش تغيري رايك مانتي خلاص علقتيه بيكي و يا سلام بقى لو لاقدر الله عنده عيب انتي ممكن تكوني رفضاه تماما سعتها موقفك هيكون ايه

بعدين عايز انبه ان مش كل الناس بتقول الحقيقة عالنت

انا اعتقد ان موضوع الجواز عالنت ده فاشل جدا جدا

شكرا ليكي و الموضوع محير جدا بس ده رايي و تقبلي مروري و بحييكي عالموضوع

شكرا ليك يا ايمن
وبالنسبه لسؤالك اجابته لا طبعا

mony
03-01-2009, 08:51 PM
فى انتظار آرائكم

A.H.D
03-02-2009, 04:39 PM
ميرسى ليكى يامونى ع الموضوع الجميل
انا فى رايى ... انة اسلوب فااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش ل جدا جدا جدا جدا
يعنى اية احب او ارتبط عن طريق النت
مينفعش خالص خالص
فى عالم الحب والكلام دة ع النت ( الحب يساوى الكذب )
ومفيش حياة بتتبنى على الكذب

mony
03-02-2009, 08:12 PM
ميرسى ليكى يامونى ع الموضوع الجميل
انا فى رايى ... انة اسلوب فااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش ل جدا جدا جدا جدا
يعنى اية احب او ارتبط عن طريق النت
مينفعش خالص خالص
فى عالم الحب والكلام دة ع النت ( الحب يساوى الكذب )
ومفيش حياة بتتبنى على الكذب

مريسى ليك

صعب ان اى انسان يبنى حياته على الكذب