المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف نميز بين الغرور والكبرياء ؟ وهل شدة الكبرياء توصل للغرور ؟

خالد أبوسعده
02-11-2009, 08:27 PM
كيف نميز بين الغرور والكبرياء ؟ وهل شدة الكبرياء توصل للغرور ؟

سؤال صعب
بس اكيد كل واحد فينا عنده اجابه ليه من وجهه نظره
حسب ما الدنيا علمته

معانا فى المنتدى خبرات كتير
اتمنى انى اسمع رايها فى الموضوع دا

سلمي جمال
02-11-2009, 08:34 PM
مش عارفة الصراحة اميز بالكلام بس انا شايفة ان الغرور اصعب من الكبرياء

خالد أبوسعده
02-11-2009, 08:37 PM
مش عارفة الصراحة اميز بالكلام بس انا شايفة ان الغرور اصعب من الكبرياء

معلش يا سلمى
بس يا ريت توضحى اكتر
حاولى تقولى الجواكى فى الموضوع دا
لان يهمنى اسمع راى كل الناس

Wild_Angel
02-11-2009, 08:40 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الغرور والتكبر من الصفات الذميمه التى اذا كانت موجوده بالانسان ضاعت انسانيته
فمن تواضع لله رفعه
اما عن الكبرياء فهى صفه محموده حيث انها تحلى الانسان بالكرامه حتى يظل رأسه مرفوعا

واسمحلى اكتب من خلال البحث شئ وجدته يدعم تلك المعانى

الغـــــــــــرور
هو تضخم للذات بأن يرى الشخص بأنه هو الأعلم وهو الأجمل وهو دوما على صواب والبقية مجرد جهلة لا يفقهون من أمور حياتهم شيئا
الغرور بداية النهاية
كما اتفق اغلب الكتاب والنقاد والمفكرون
فبمجرد أن يتسرب الغرور إلى نفس الشخص يبدأ في إحداث أخطاء أكثر من المعدل الطبيعي ويبدأ في فقدان ما اكتسبه من مكانة لدى الناس
الشخص المغرور هو من يعتقد بان الجميع يدورون بحلقة كاملة هو محورها
الجميع يبحثون عن رضاه ولا يستغنون عنه
هو الأساس وهم التابعون له
لو غاب عنهم فسيتيهون ويفقدون سبل النجاح
هذه إحدى أشكال الغرور

أما الكبرياء فهو أمر مغاير تماما
فالكبرياء هو اعتزاز الشخص بكرامته وعدم ارتضائه المهانة من أي شخص
قد يكون الكبرياء مبالغ به وحينها نصل إلى إحدى مراحل الغرور ولكن الكبرياء صفة جميلة نسعد بان نتحلى بها كحالنا مع الثقة بالنفس
وان كانت المبالغة دوما أمر مرفوض

إذا فالغرور هو نتيجة المبالغة في الكبرياء أو المبالغة في الثقة في النفس
وليس أمرا منفصلا بحد ذاته
ولكن تطورا لهذا النمو الغير منضم لهاتين الصفتين الحميدتين

سلمي جمال
02-11-2009, 08:43 PM
يمكن والله اعلم
ان الغرور : ان يحب الشخص كل حاجة لة و ان يجعل نفسة كل شيئ و يحاول ان يفرض هذا الامر علي من حوله
و لكن الكبرياء : ان يجعل الانسان لنفسة كيان اكبر منه و لكن بما معه اي انه لا يحب كل شيئ له و يوجد كبرياء غير ضار
و هو قريب من عزة النفس و في هذه الحالة فهذا جيد و ليس مضر بالنسبة للشخص ولا المحطين به

ممكن يكون راي غلط علي فكرة
بس دية وجه نظري

خالد أبوسعده
02-11-2009, 08:48 PM
بجد انا بشكرك جدا يا ويلد انجل علي المشاركه الجميله دى الى اضافت للموضوع بجد
الصراحه البحث دا انا بتفق معاه لان دا تقريبا رايى
شكرا تانى علي مشاركتك

و شكرا ليكى يا سلمى علي وجهه نظرك

emu
02-11-2009, 09:29 PM
موضوع جميل جدا يا بشمهندس..
اسمحلي اولا اني ابدأ كلامي بحديث قدسي انا مش فاكراه اوي بس هو صح اكيد،،،
قال تعالي...
...((الكبرياء ردائي والعظمه ازاري فمن نازعني فيهما قذفته في النار))...
فمابالك بقي يا خالد لو انسان اتحدي ربنا _ولعياذ بالله_وشاركه في صفاته العليا؟؟؟

وثانيا انا هقول وجهه نظري البسيطه بس ياريت اللي يشوف في كلامي حاجه غلط اتمني انه يوضحهالي..
الغرور:
هو صفه زميمه وربنا يبعدنا عنها ويبعدها عننا كل البعد.. وبيكون فيها الانسان حاسس ان البشر كلها دائره هو مركزها بمعني انه بيكون مقتنع برأيه كل الاقتناع حتي ولو كان غلط وبنائا علي ده بيكون مش شايف غير نفسه وان تفكيره فوق الكل...

اما بقي الكبرياء:
من وجهه نظري المتواضعه انا شايفه انه ممكن يكون ايجابي في حاله اني اعتز بنفسي واحفظ كرامتي بين الناس او ممكن يكون سلبي وده في حاله اني ابالغ في الاعتزاز ده واحوله بدون درايه الي تكبر..

انا اسفه اني طولت عليك في الاجابه يا خالد..واتمني اني اكون وصلت قصدي صح...
وشكرا ليك علي الموضوع الجميل ده اللي خلاني افكر كتييييييييييير وافهم رأيي في حاجات جديده،،

sameh gamal
02-11-2009, 09:39 PM
بجد الموضوع فكرته حلوة وانا هقول راى المتواضع
الفرق بين الغرور والكبرياء ماهو الا شعرة اذا تجاوزها الانسان اصبح مغرور والعكس صحيح فالغرور شى فظيع وصفه لايجب انا يتحلى الانسان بها وهى نهايتها المحتومه شى واحد وهو نهايه مؤلمه مجرحه سيئه لصاحبها لانى الغرور اقبح الصفات
وكما قال المولى عز وجل(ان الله لايحب كل مختالا فخورا)
اما عن الكبرياء او كما نسميها(عزة النفس) فهى شى يجب ان يتحلى به الانسان لانى الانسان بدون كرامه اعتبره انسان بدون عقل لانى الكرامه هى اكتر شى تعطى للانسان احترام وتقدير وسط الناس
واخيرا احب انا انضيف الثقه بالنفس وهى خاصيه جميله يجب انا يتمتع بها الانسان وانا تكون هذه الثقه مبنيه على قواعد راسخه حتى لايقع الانسان فريسه للفتنه والاجتهادات الشخصيه

خالد أبوسعده
02-11-2009, 09:40 PM
طولتى ايه بس
انت جبتى خلاصه الموضوع

بجد انا الى بشكرك علي وجهه النظر الجميله دى

خالد أبوسعده
02-11-2009, 09:41 PM
بجد الموضوع فكرته حلوة وانا هقول راى المتواضع
الفرق بين الغرور والكبرياء ماهو الا شعرة اذا تجاوزها الانسان اصبح مغرور والعكس صحيح فالغرور شى فظيع وصفه لايجب انا يتحلى الانسان بها وهى نهايتها المحتومه شى واحد وهو نهايه مؤلمه مجرحه سيئه لصاحبها لانى الغرور اقبح الصفات
وكما قال المولى عز وجل(ان الله لايحب كل مختالا فخورا)
اما عن الكبرياء او كما نسميها(عزة النفس) فهى شى يجب ان يتحلى به الانسان لانى الانسان بدون كرامه اعتبره انسان بدون عقل لانى الكرامه هى اكتر شى تعطى للانسان احترام وتقدير وسط الناس
واخيرا احب انا انضيف الثقه بالنفس وهى خاصيه جميله يجب انا يتمتع بها الانسان وانا تكون هذه الثقه مبنيه على قواعد راسخه حتى لايقع الانسان فريسه للفتنه والاجتهادات الشخصيه

شكرا يا سامح علي وجهه نظرك الجميله دى

خالد أبوسعده
02-11-2009, 09:42 PM
انا عايز اقولكم علي حاجة يا جماعه
انا الى الهمنى بفكره الموضوع دا

الفاكهه
ازاى البياع بيقعد يغلى فى سعر الفاكهه طول ما هى حلوه و سليمه
و بيرفض اسعار جياله بتكون كويسه
لولا طمعه
و فى الاخر بيكون النتيجه ان مجرد حشره ممكن تبوظله الفكهه دى
و مش حيلاقى حد يشتريها
و لو حد اشتراها حيكون بارخص تمن

الغرور و الكبرياء قريبين اوى من الموضوع دا
و زى ما الواحد بيرفض دلوقتى حاجات جياله فى حياته لمجرد انه لقا ان الاقبال عليه بقى كتير
بيكون وصل لغروره
و نهايته بتكون بارخص تمن

star09
02-11-2009, 09:49 PM
استعرض هذه الايات :
والنصوص والحكم والمواعظ والقصص الذامّة للغرور والمغرورين . فنصيحة لقمان لابنه في التواضع ، هي لكلّ الشبان والفتيات وليست لابن لقمان وحده : (ولا تصعّر خدّك للناس ولا تمشِ في الأرض مرحاً )(11) وتواضع نبينا محمد (ص) رغم أ نّه أشرف الخلق وسيِّد الأنبياء ، مدرسة نتعلّم فيها كيف نكون من المتواضعين .
والله تعالى يقول للمغرور ، اعرف حدودك وقف عندها ، فإنّك لن تتجاوز قدرك مهما فعلت (لا تمشِ في الأرض مرحاً فإنّك لن تخرق الأرض ولن تبلغ الجبال طولا )(12) وتذكّر العاقبة : (أليس في جهنّم مثوى للمتكبّرين )(13) .
حنلاقى ان الغرور صفه مكروهة بين الناس والدين و
أن الكبرياء من الكبر , والله يبعدنا عنهولكن انا شيفة ان
في شعرة بينهم الاثنين ، تخلي الموضوع صعب اوى علي ..

وأنا أعتقد والله أعلم بأن هذا خاضع للموقف نفسه ، من خلاله

نستطيع الحكم هل هذا غرور أم كبرياء ..

خالد أبوسعده
02-12-2009, 01:00 AM
شكرا علي رايك الجميل دا يا ستار

Mimi
02-12-2009, 07:08 AM
الكبرياء : هو عزة النفس والارتقاء بها عن الذل والمهانة .. صاحب الكبرياء هو أشد المتمسكين بدينه وقيمه ومبادئه وأخلاقه

الغرور : مرحلة خطيرة مصدرها الكبرياء ، المغرور مش بيشوف اخلاقه ودينه ومبادئه في المقدمة زي صاحب الكبرياء

المغرور بيشوف ان هو اللي في المقدمة وزي ما وصف كتاب ونقاد كتير الغرور بأنه بداية النهاية

شكرا ليك اوي ياخالد مواضيعك هايلة وشكرآ على تشبيهك دا في رائيك الشخصي

خالد أبوسعده
02-12-2009, 08:09 PM
الكبرياء : هو عزة النفس والارتقاء بها عن الذل والمهانة .. صاحب الكبرياء هو أشد المتمسكين بدينه وقيمه ومبادئه وأخلاقه

الغرور : مرحلة خطيرة مصدرها الكبرياء ، المغرور مش بيشوف اخلاقه ودينه ومبادئه في المقدمة زي صاحب الكبرياء

المغرور بيشوف ان هو اللي في المقدمة وزي ما وصف كتاب ونقاد كتير الغرور بأنه بداية النهاية

شكرا ليك اوي ياخالد مواضيعك هايلة وشكرآ على تشبيهك دا في رائيك الشخصي

رايك جميل اوى يا جودى
شكرا علي المشاركه الجميله دى و نورتى الموضوع و الله