المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال هام جدا و أريد الأجابة عليه

elodo
03-12-2009, 03:58 PM
يا جماعة معلش ممكن أسألكم سوال واللى عنده أجابة للسؤال من الناس اللى عارفة بجد يا ريت يجاوبنى عليه

^^^^^^^^^^^
هو صحيح ممكن الواحد يكون شعبة عامة وياخد دورات فى المساحة ويدرب على أجهزة المساحة ويشتغل بالدورات ده ويسافر برة ويشتغل كمان برة بالدورات ده وهو شعبة عامة ؟

^^^^^^^^^^^
طب لو الكلام ده صح أيه الفرق بين خريجى المساحة والفرق بين اللى أخد دورات وبيشتغل بيها؟

^^^^^^^^^^^
ياريت يا جماعة اللى يعرف يجاوب على هذا السوال بس عن علم ودرايه بهذا الموضوع فعلا يجاوبنى

^^^^^^^^^^^
وشكرا ليكم

Marwa Mahmoud
03-12-2009, 08:16 PM
بصراحة كان نفسى أفيدك

بس للأسف طبعا معندبش أى خلفيه عن الموضوع ده

ممكن حسن هو اللى يفيدك

شكرا ليك يا محمود

وربنا يوفقك

elodo
03-12-2009, 08:25 PM
بصراحة كان نفسى أفيدك

بس للأسف طبعا معندبش أى خلفيه عن الموضوع ده

ممكن حسن هو اللى يفيدك

شكرا ليك يا محمود

وربنا يوفقك

أوكى وشكرا ليكى يا (( مرمر )) على اهتمامك وياريت لو حسن فعلا يعرف يفيدنى فى هذا السوال ياريت يجاوب

heba
03-12-2009, 08:48 PM
هو انا سمعت من احد الدكاترة الى احنا بنتخرج ونبقى اخصائيين مساحة وخرائط
اومهندسين مساحة وخرائط لكن الى بياخد دورات بيتسمى مساح بس
بس احسنلك ان انت تكمل دراسة وتخش شعبة مساحة وخرائط لأننا لينا الاولوية
لأن اى حد ممكن ياخد الدورات دي حتى لوكان معاه دبلوم(زى ما انا سمعت)

م/ احمد فاخر
03-12-2009, 09:59 PM
بص يابشمهندس
اولا اللى بيأخد كورسات وكدا بيشتغل فى المساحه وكمان ممكن يسافر ويشتغل بره بالكورسات
بس د ما بيوصلش لمرحلة احتراف المساحة بيكون ماشى بطوات معينه وياسلام لو اتغير نوع الجهاز اللى هو اتعلم عليه
بتبقى عنده مشكله

غير بقى العمليات الحسابيه اللى ممكن يعتمد عليها اخصائى المساحه فى شغله
وكدا يعنى

elodo
03-13-2009, 12:13 AM
هو انا سمعت من احد الدكاترة الى احنا بنتخرج ونبقى اخصائيين مساحة وخرائط

اومهندسين مساحة وخرائط لكن الى بياخد دورات بيتسمى مساح بس
بس احسنلك ان انت تكمل دراسة وتخش شعبة مساحة وخرائط لأننا لينا الاولوية

لأن اى حد ممكن ياخد الدورات دي حتى لوكان معاه دبلوم(زى ما انا سمعت)

ألف شكر ليكى يا هبة على جوابك على السوال

elodo
03-13-2009, 12:14 AM
بص يابشمهندس
اولا اللى بيأخد كورسات وكدا بيشتغل فى المساحه وكمان ممكن يسافر ويشتغل بره بالكورسات
بس د ما بيوصلش لمرحلة احتراف المساحة بيكون ماشى بطوات معينه وياسلام لو اتغير نوع الجهاز اللى هو اتعلم عليه
بتبقى عنده مشكله

غير بقى العمليات الحسابيه اللى ممكن يعتمد عليها اخصائى المساحه فى شغله
وكدا يعنى

شكر يا أحمد يا فاخر على ردك وجوابك على السؤال

Xmagic heartX
03-23-2009, 03:58 PM
يا جماعة معلش ممكن أسألكم سوال واللى عنده أجابة للسؤال من الناس اللى عارفة بجد يا ريت يجاوبنى عليه

^^^^^^^^^^^
هو صحيح ممكن الواحد يكون شعبة عامة وياخد دورات فى المساحة ويدرب على أجهزة المساحة ويشتغل بالدورات ده ويسافر برة ويشتغل كمان برة بالدورات ده وهو شعبة عامة ؟

^^^^^^^^^^^
طب لو الكلام ده صح أيه الفرق بين خريجى المساحة والفرق بين اللى أخد دورات وبيشتغل بيها؟

^^^^^^^^^^^
ياريت يا جماعة اللى يعرف يجاوب على هذا السوال بس عن علم ودرايه بهذا الموضوع فعلا يجاوبنى

^^^^^^^^^^^
وشكرا ليكم

اولا اسف على مدخله ... تانى شئ انا مليش فى المساحات والكلام ده بس انا هقولك شئ صغير دلوقتى اى مكان تشتغل فيه بيطلب منك الخبره فبدام اللى معاه كورسات او دورات تدريبيه وفى نفس الوقت عنده خبره سواء كان دارس الشئ ده او لا المهم الخبره وايه بيتشغل ام الفرق .. بين اللى دارس واللى معاه دورات بيكون ان ده بكلوريويس ... وده بيكون اخصائي ..زي بظبط دكتور الاشعه واخصائي الاشعه بيكونوا الاتنين بيعملوا نفس الشئ ..وبتلاقي احياينا الاخصائي بيفوق ... الدكتور ........ ام بخصوص الاخ الفاصل اللى قال ان لو جهاز اتغير بيبقى عنه مشكله ..للاسف كلامه مش صحيح عشان اى جهاز بينزل بيكوت معاه خبير يعرف طريقة التشغيل وبيكون التغيير اللى حصل فى جهاز بيكون تغيير طفيف.. يا رب تكون استفدت من كلامى

elodo
03-23-2009, 07:35 PM
اولا اسف على مدخله ... تانى شئ انا مليش فى المساحات والكلام ده بس انا هقولك شئ صغير دلوقتى اى مكان تشتغل فيه بيطلب منك الخبره فبدام اللى معاه كورسات او دورات تدريبيه وفى نفس الوقت عنده خبره سواء كان دارس الشئ ده او لا المهم الخبره وايه بيتشغل ام الفرق .. بين اللى دارس واللى معاه دورات بيكون ان ده بكلوريويس ... وده بيكون اخصائي ..زي بظبط دكتور الاشعه واخصائي الاشعه بيكونوا الاتنين بيعملوا نفس الشئ ..وبتلاقي احياينا الاخصائي بيفوق ... الدكتور ........ ام بخصوص الاخ الفاصل اللى قال ان لو جهاز اتغير بيبقى عنه مشكله ..للاسف كلامه مش صحيح عشان اى جهاز بينزل بيكوت معاه خبير يعرف طريقة التشغيل وبيكون التغيير اللى حصل فى جهاز بيكون تغيير طفيف.. يا رب تكون استفدت من كلامى

ألف ألف ألف شكر يا (( xmagic heart )) وبجد أستفدت من جوابك على السوال

دكتور / السيد الزغبى
03-23-2009, 09:02 PM
[COLOR="Redالاخ العزيز شغل المساحة مطلوب جدا لانه لاغنى عن العمل المساحى فى اى مشروع جديد اى كان نوعه وحجمه اما عن وجود فرصة عمل لخريجى القسم العام احب اقولك بصراحة ان الاولوية لخريج شعبة المساحة ونظرا لكثرة الطلب على المساحون او اخصائيو المساحة فانه من الممكن ان يسد هذا العجز خريجى القسم العام المدربين على البرامج والاجهزة المساحية الحديثة فكثير منهم يعمل فى مجال المساحة بامتياز ويمكن القول ان بعضهم تفوق على بعض خريجى الشعبة لانهم يحبون هذا العمل ومقدرين طبيعته فالمهم انك تكون غاوى العمل فى هذا المجال مش بس مجرد اكل عيش او سبوبة المهم حب المجال والدقة والاخلاص والتطوير المستمر ومتابعة كل ماهو جديد فى المجال وعموما ربنا يوفقك [/COLOR]

Ma7amed Adel
03-23-2009, 09:23 PM
وانا اضم كلامى الى دكتورى العظيم واقول انا السع وراء الهدف هو الشى الاسمى لوصوله

elodo
03-24-2009, 01:15 AM
[COLOR="Redالاخ العزيز شغل المساحة مطلوب جدا لانه لاغنى عن العمل المساحى فى اى مشروع جديد اى كان نوعه وحجمه اما عن وجود فرصة عمل لخريجى القسم العام احب اقولك بصراحة ان الاولوية لخريج شعبة المساحة ونظرا لكثرة الطلب على المساحون او اخصائيو المساحة فانه من الممكن ان يسد هذا العجز خريجى القسم العام المدربين على البرامج والاجهزة المساحية الحديثة فكثير منهم يعمل فى مجال المساحة بامتياز ويمكن القول ان بعضهم تفوق على بعض خريجى الشعبة لانهم يحبون هذا العمل ومقدرين طبيعته فالمهم انك تكون غاوى العمل فى هذا المجال مش بس مجرد اكل عيش او سبوبة المهم حب المجال والدقة والاخلاص والتطوير المستمر ومتابعة كل ماهو جديد فى المجال وعموما ربنا يوفقك
ألف ألف ألف ألف شكر يا (( دكتور السيد الزغبى )) على جوابك على سؤالى وفعلا أنا سعيد جدا ان حضرتك شرفتنى بمشاركتك فى هذا الموضوع وشكرا مرة أخرى على جوابك على سؤالى وانا والله من زمان ونفسى أتشرف بمعرفت حضرتك وشكرا :)