المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بالفيديو .. موسوعه عالم البحار ...... متجدد : سمك التونا ... ص7

خالد أبوسعده
03-13-2009, 11:52 PM
سبحان الله

ما من احد اكتشف شيئا عن هذا العالم الا و قال سبحان الله

عالم غريب و عجيب

اسمحولى يا جماعه انى اعرض عليكم فى الموضوع دا بعض المعلومات عن الكائنات البحريه

اتمنى انكم تستفيدوا من الموضوع دا

موسوعه عالم البحار

خالد أبوسعده
03-14-2009, 12:04 AM
سمك القرش

http://img12.imageshack.us/img12/2253/shark1n.jpg (http://img12.imageshack.us/my.php?image=shark1n.jpg)

تنتمي القروش إلى طائفة الأسماك الغضروفية CHONDRICHTHYES حيث أن هيكل هذه الطائفة غضروفي بالكامل وقد يتكلس في بعض أجزائه ولكن العظم الحقيقي لا يتكون فيها أبدا والجسم مغطى بحراشف درعية مدببة وتكون متجهة نحو الذيل وهذه الطائفة تضم أكثر من 350 نوعا من القروش و الخطرة منها تمثل 12 نوعا ويتراوح طول القروش من 25 سم لأصغرها إلى 17مترا لأطولها وأسنان سمك القرش هي السلاح البتار الذي يستخدمه في قضم فريسته وهى أسنان قويه مشرشرة تتجه إلى الخلف و تنتظم في صفوف على الفكين ويوجد خلفها أسنان بادئة التكوين على هيئة صفوف لتحل محل الصفوف الأمامية عند تلفها وما ينقص منها وللقروش سلاح أخر ألا وهو القشور المتحورة وتعرف بالحراشف PLACOID SCALES والتي تكون دقيقة ومدببه ومتجهة ناحية الذيل والتي تحدث جروحا بالجسم بمجرد الاحتكاك به والتي تشبه ورق الصنفرة

وللقروش حاسة شم قوية فرائحة الدم تجذبها وتهيجها وتجعلها تهاجم أي شيء يقابلها حتى إنها تهاجم بعضها البعض كما إنها تشم رائحة هرمون الخوف لدى الإنسان والقروش تنجذب للون الأبيض واللامع تحت الماء لذلك نرى الغواصين والضفادع البشرية يرتدون البدل السوداء الداكنة حتى لاتراهم القروش وللقروش حاسة سمعية قويه تستطيع سماع حركات الأحياء الأخرى من على بعد اثنين كيلومتر تقريبا لذلك فان القروش حيوانات تثيرها الحركات العشوائية وخصوصا التي تحدث منها تحت سطح الماء عند عمق من 1- 1.5 متر

ووجود القروش في البيئة البحرية هام حيث تقوم بمنع الازدحام الغير متزن لأنها تتغذى على الأسماك الضعيفة والمريضة لتمنع انتشار الأمراض في البيئة البحرية وتختلف طريقة الهجوم من نوع لأخر ومن وقت لأخر. والقروش ولوده Oviparits يتم حضانة وفقس البيض داخليا وينتج صغار كاملة النمو وتحمل الأنثى مابين 2-6 أجنة

سبحان الله

ميرا مار
03-14-2009, 12:14 AM
سبحان الله

معلومات معظمها جديد عليا يا خالد

بس شفت عظمة ربنا شفت الصفات الخطيرة اللى وضعها فى هذا المخلوق المفترس

ودا ماينفعش يبقى اليف؟؟؟؟؟؟؟

بجد باسال..

و
جزاك الله خيرا جزيلا ع الموضوعات النافعة جدا جدا

خالد أبوسعده
03-14-2009, 12:22 AM
ههههههههههههه
اليف ازاى يعنى يا ميرا
بيقولك بيوصل ل17 متر
حنربيه فى حوض مثلا
و دا نأكله ايه؟
نجبله كل يوم جاموسه ياكلها دا لو كفته و شبع اساسا
ههههههههههههههههههههههه

و الله مش عارف
تفتكرى انتى ممكن ؟

سلمي جمال
03-14-2009, 12:28 AM
معلومات جميلة جدا
و انا بحب اعرف اي حاجة تخص البحر من سمك او غيرة
و شكرا جدا علي الموضوع الجامد دة

Marwa Magdy
03-14-2009, 01:02 AM
معلومات اول مرة اعرفها
سبحان الله
ميرسى يا خالد على الموضوع

خالد أبوسعده
03-14-2009, 02:25 AM
معلومات جميلة جدا
و انا بحب اعرف اي حاجة تخص البحر من سمك او غيرة
و شكرا جدا علي الموضوع الجامد دة

ربنا يخليكى يا سلمى
شكرا علي مرورك و اتمنى ان الموضوع يكون عجبك

خالد أبوسعده
03-14-2009, 02:26 AM
معلومات اول مرة اعرفها
سبحان الله
ميرسى يا خالد على الموضوع

ربنا يخليكى يا ميرو

شكرا جدا علي مرورك

Marwa Mahmoud
03-14-2009, 06:18 PM
سبحان الله

عالم البحار عالم ملئ بالأسرار

بحييك يا خالد موضوع رائع

ربنا يوفقك كدة دايما فى

أختيار الموضوعات الهايلة دى

خالد أبوسعده
03-14-2009, 09:44 PM
شكرا يا مرمر علي كلامك الجميل دا

خالد أبوسعده
03-15-2009, 11:54 PM
الاخطبوط

الأخطبوط Octopus من الأحياء المائية المميزة ، فله 8 أذرع مغطاة من باطنها بممصات قوية يستخدمها في الامساك بفرائسه من أسماك والأحياء المائية الأخرى ، يتميز الأخطبوط بسرعة السباحة في المياه كما أنه يستطيع تغيير لونه ليناسب البيئة التي يختبئ بها في انتظار فرائسه التي تصبح عديمة القدرة عندما يمسك بها.

شاهد قدره الاخطبوط علي التخفى

http://www.youtube.com/watch?v=ZoDnxCCLigg

شاهد قدرته علي الهرب
http://www.youtube.com/watch?v=P_WWD0G60Zw

للأخطبوط ثلاثة قلوب، اثنان منهما يضخان الدم إلى الغلاصم، في حين أن الثالث يضخ الدم إلى باقي الجسم. يحنوي دم الأخطبوط على بروتين الهيموسيانين الغني بالنحاس وذلك من أجل نقل الأكسجين.

في بعض البلدان الساحلية يؤكل لحم الأخطبوط ويعتبر شهياً ينمو الأخطبوط ليصل إلى أحجام عملاقة وقد وصل حجمه في السواحل الأسترالية إلى 18 مترا أي ما يعادل بناء بست طوابق ، وكان ملهماً للعديد من صناع أفلام السينما فتخيلوه وحشاً بحرياً عملاقاً يغرق السفن ، وهو ليس صحيحاً فالأخطبوط من حيوانات القاع.

أماكن عيشها

تعيش الأخطبوطات أساسا في بحرالصينوالبحر المتوسط، وعلى امتداد سواحل هاواي وأمريكا الشمالية وجزر الأنديز الغربية. ويأكل كثير من الناس في تلك الأماكن لحم الأخطبوط. وتنتمي الأخطبوطات إلى مجموعة من الأسماك الصدفية تدعى الرخويات . وتتضمن تلك المجموعة أيضًا المحار والقواقع. والحبارات رخويات كالحبار والأسماك الهلامية التي ليست لها أصداف

خالد أبوسعده
03-16-2009, 12:38 AM
انا حبيت اجيب فيديو فى الموضوع دا بدل الصور
اظن انه حيبقى احسن بكتير من الصور و خصوصا فى المخلوقات الى تحت الميه
الى صعب نشوفها بره

Hassan Mohamed
03-17-2009, 01:13 AM
شكرا علي الموضوع الجميل وفعلا ربنا كبير وعندو خير كتير ومحدش عارف ربنا مخبيلنا ايه

وسبحان الله

Hassan Mohamed
03-17-2009, 01:14 AM
ايه ده انا مشوفتش موضوع الاخطابوط ده

ثواني بقا اتفرج علي الفيديو

خالد أبوسعده
03-17-2009, 01:23 AM
ربنا يكرمك يا حسن

لام تتفرج علي الفيديو بقى ابقى قولى ايه رايك

Marwa Mahmoud
03-17-2009, 11:08 AM
بجد روعة يا خالد

بشكرك جداااااااااااااااا

ربنا يبارك فيك

سبحان الله يخلق ما يشاء

خالد أبوسعده
03-17-2009, 11:56 PM
سبحان الله فعلا

شكرا اوى يا مرمر علي مرورك الجميل و مشاركتك الاجمل

Night Moon
03-18-2009, 12:24 AM
موضوع تحفة ياخالد واكتر من رائع كمان انا ماكنتش اعرف ان الاخطبوط كدة خالص انا كنت بحسبة طيب والناس بتاكلة بس ههههههههههههه

خالد أبوسعده
03-18-2009, 12:49 AM
هههههههههههههههههههههه

لالالالا دا الاخطبوط افظع من كدا بكتير
انا شوفت فيديو اخاف اجيبه هنا
اخطبوط بيفترس سمكه قرش بالغه تخيلى

شكرا يا اسماء علي مشاركتك الجمييله اوى دى

ميرا مار
03-18-2009, 01:01 AM
سبحااااااااااان الله العظيم

وعايزة اقولك يا خالد فكرة الفيديو دى تجنن

انا اتفرجت عليهم يجى 6 مرات

والموضوع بجد يجنن تسلم ايدك

وياريت الفيديو اللى بتقول عليه دا تجيبه لنا ..ياريت

خالد أبوسعده
03-18-2009, 01:09 AM
http://www.youtube.com/watch?v=QK63aX3K6Jw

انا مش مسئول عن الى بيحصل علشان حتاخدوا فكره وحشه عن الاخطبوط

Night Moon
03-18-2009, 03:18 AM
لا لا انا مش كملت الفيديو كفاية كدا دة ايه دة هوة المفروض يسموه الثعلب البحري زي الثعل المكار بتاع البر

مى الشورى
03-19-2009, 12:24 AM
موضوع هايل والله يا خالدوالفيديو بجد تحفه
تسلم ايدك

قولى بقى ايه هى الغلاصم دى

خالد أبوسعده
03-20-2009, 02:53 AM
شوفتى بقى يا اسماء
انا قولت بلاش و محدش صدقنى
بس يالا ما علينا

و الغلاصم دى بقى يا مى تقريبا كده و الله اعلم هى الازرع بتاعته

A.H.D
03-20-2009, 10:06 PM
سبحان الله
معلومات جميلة ومعظمها جديد
شكرا ليك

خالد أبوسعده
03-20-2009, 10:33 PM
حصان البحر

حصان البحر نوع من الأسماك البحرية وليس حيوانا كما يدل عليه اسمه، وقد اشتق له هذا الاسم من شكله الذي يشبه حصان البوني القصير وانسياب جسمه واعوجاج رأسه.

http://www.youtube.com/watch?v=XaM5RxyYzVo

وحصان البحر لا يسبح كالأسماك في وضع أفقي، وإنما يسير في الماء في وضع رأسي بمساعدة زعنفة واحدة على ظهره وذيله الذي يشبه ذيل الأفعى، ويستخدم الذيل في المياه الجارفة فيلف ذيله حول الأعشاب البحرية ليثبت في مكانه ولا يجرفه التيار، وهو لا يخشى من بقية الأسماك لذا فإن حركته بطيئة نوعا ما بالنسبة لبقية الأسماك، وليس لديه وسائل دفاعية قوية عند الخطر إذ غالبا لا تحاول الأسماك اصطياده.

وجسم حصان البحر مغلف بصفائح قشرية صلبة وفمه عبارة عن أنبوب يشبه الخرطوم يمتص به طعامه المكون من الحيوانات البحرية الصغيرة وبيض الأسماك الأخرى وهو صاحب ذوق رفيع في الأكل إذ لا يمكن أن يتناول وجبة من أي حيوان ميت. ويعيش حصان البحر في المياه الدافئة والمعتدلة وهو ينشط في فصل الصيف لكنه يكف عن نشاطه في الشتاء، لكن الغريب هو طريقة التكاثر حيث تقوم الأنثى بوضع البيض في جراب عريض أسفل ذيل الذكر، فيحتضن الذكر البيض في هذا الجراب، حتى يفقس، وغالبا ما يحمل الصغار أيضا بعد الفقس لفترة معينة حتى تستطيع الاعتماد على نفسها من دون مساعدة الأب

خالد أبوسعده
03-21-2009, 12:25 AM
علي فكره لو حد عنده طلب يعرف اى معلومات عن اى حيوان بحرى او سمك او كلام من دا
يقول بس و ان شاء الله نلبيله رغبته و يكون موضوعنا الحلقه الى جايه طلبه

ميرا مار
03-21-2009, 12:27 AM
تصدق
؟؟؟

انا احترمت البنى حيوان دا..اه والله

مش بياكل اى حاجة كدا..وهو اللى بيحتضن البيض..

وبيشيل العيال لغاية مايكبرو.. يا سلااااااااااااااااام ابن ناس
هههه

ميرسى يا خالد

معلومات جامدة وموضوع فوق الممتاز

ميرا مار
03-21-2009, 12:33 AM
http://www.youtube.com/watch?v=QK63aX3K6Jw

انا مش مسئول عن الى بيحصل علشان حتاخدوا فكره وحشه عن الاخطبوط

هههههههههههههه دا عصر السمكة يا عينى

الماسوف على شبابها.. ايه اللى ماشاها من الشارع دا اصلا؟؟

ياللا رزق بقى.. بس الاخطبوط شرييييييييير ..

شكرا يا خالد ..الفديو عادى مش يخوف خالص

انا مش نازلة البحر بعد كدا خااااااالص

هاقعد اعمل بركة ع الشط وخلاص:D:D:D

خالد أبوسعده
03-21-2009, 12:35 AM
الله يخليكى يا ميرا

انا بجد اذهلنى و انا بجيب المعلومات دى
طلع ابن ناس بصحيح
و بيطبق نظريه حقوق المراه
ههههههههههه

اتعلموا بقى من الجاجات دى ههههههههههه

خالد أبوسعده
03-21-2009, 12:38 AM
هههههههههههههه دا عصر السمكة يا عينى

الماسوف على شبابها.. ايه اللى ماشاها من الشارع دا اصلا؟؟

ياللا رزق بقى.. بس الاخطبوط شرييييييييير ..

شكرا يا خالد ..الفديو عادى مش يخوف خالص

انا مش نازلة البحر بعد كدا خااااااالص

هاقعد اعمل بركة ع الشط وخلاص:D:D:D

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ما قولنا بلاش فى الاول
قولتوا هاته

طبعا غيرتى فكرتك خالص عن الاخطبوط

بس علي فكره يا ميرا و الكلام فى سرك
الاخطابوطات ساعات و انتى بتحفرى البركه تلاقيه طالعلك من تحت كده
و مقولكيش بقى على حيعمله ههههههههههه

Night Moon
03-21-2009, 01:27 AM
ههههههههههههههههههه لا ياعم الطيب احسن كفاية علينا نتفرج علي البحر من بعيد بس حصان البحر تحفة وجميل خالص تسلم ايدك ياخالد وبجد معلومات هايلة

خالد أبوسعده
03-22-2009, 01:27 AM
ههههههههههههههههههه لا ياعم الطيب احسن كفاية علينا نتفرج علي البحر من بعيد بس حصان البحر تحفة وجميل خالص تسلم ايدك ياخالد وبجد معلومات هايلة

ههههههههههههههههههههههههه
ايوه محدش يقرب من البحر
هههههههههههههه

الله يخليكى يا اسماء
بجد اسعدتنى مشاركتك

Marwa Mahmoud
03-22-2009, 09:04 AM
سبحان الله يخلق ما يشاء وهو على كل شى قدير

لك منى خالص الشكر والتحيه اخى الفاضل

على هذا الابداع فأنت تنقل لنا اجمل ما من الخالق بيه علينا ..

خالد أبوسعده
03-22-2009, 09:06 PM
الله يخليكى يا مرمر
شكرا علي مرورك و كلامك الجميل

خالد أبوسعده
04-02-2009, 10:38 PM
الدولفين

الدولفين حيوان ثديي مائي من العائلة الدلفينية، ورتبة الحيوانات المائية يعيش في كل البحار والمحيطات ما عدا البحار القطبية، وهو يألف المياه الكشوفة والساحلية، لكنه نادراً ما يقترب من الشواطىء أو من المياه الضحلة.

http://www.youtube.com/watch?v=_J2N5ttFBN8

شويه دلافين بيلعبوا مع بعض عسكر و حراميه

يبلغ الطول الإجمالي للدلفين العادي حوالي 2,6 متر، ويزن نحو 140 كغ، وعادة ما يكون الذكر أكبر قليلاً من الأنثى وهذا الجنس ينقسم إلى أجناس فرعية توجد في البحار والمحيطات المختلفة، وبحسب البيئة والموقع الجغرافي يختلف لون وحجم الدلافين.

تتنفس الدلافين الهواء، لهذا فهي تصعد الى سطح البحر لاستنشاق الهواء ثم تعوص فى الماء ثانية.
وللدولفين رئة واحدة فقط، وهو يتنفس بشكل إرادي لأنه يقضي جزءاً كبيراً من وقته تحت الماء، فيضطر أثناء ذلك أن يمتنع عن التنفس، وعندما ينام يبقى جزء من دماغه يعمل للمحافظة على تحكمه بالتنفس، وتبقى إحدى غينيه مفتوحة أثناء النوم.

وقد اكتشفت الدراسات الحديثة أن للدولفين لغة خاصة به، تتكون من 32 صوتاً مختلفاً يستعملها للتفاهم.

وتستخدم الدلافين صوتها لكي تحدد الاتجاهات، فهي تطلق أصواتها مرتفعة ثم تستقبل صداها لتحديد اتجاه وبُعد الأشياء من حولها، و تسخدم ذلك من أجل البحث عن الطعام والسباحة في البحر دون الاصطدام بالعوائق.

ويشكل القرش العدو الأخطر بالنسبة للدولفين، ولذلك تحرص الدلافين على أن تعيش ضمن جماعات، وعندما يقترب القرش من هذه الجماعة يقوم الدلافين بعملية تمويه فيبتعد اثنين من الدولافين عن الجماعة ليلفتا انتباه القرش ويقوم بملاحقتهما، وعندئذ تنتهز الجماعة تلك الفرصة بإبعاد الصغار عن الخطر، ثم تقوم بتوجيه الضربات تلو الأخرى لهذا العدو المفترس.

ميرا مار
04-03-2009, 01:56 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ما قولنا بلاش فى الاول
قولتوا هاته

طبعا غيرتى فكرتك خالص عن الاخطبوط

بس علي فكره يا ميرا و الكلام فى سرك
الاخطابوطات ساعات و انتى بتحفرى البركه تلاقيه طالعلك من تحت كده
و مقولكيش بقى على حيعمله ههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه

يا لاااااا :eek::eek::eek: هوى

طب خالد قوللى ربنا يكرمك..
الحتة بقى ... اللى بعد ماتعدى الكورنيش:cool:

عند المحلات والكافيهات دى.. فيها حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:rolleyes:

ماهو مافاضلش غير دى

هههههه واهو نشم حبة يود على حبة بنزين واهى تمشى يعنى

ميرا مار
04-03-2009, 02:01 PM
اولا..مخلوقات جمييييييييييييييلة سبحان الخالق

ثانيا فيديو رائع ..احييك عليه يا خالد

ثالثا.. الدولفينز طلعوا مخلوقات ذكية.. وانا اقدس واحترم الذكاء

مع انى شوفتها فى الماجيك لاند كانت هبلة قوى

ثالثا بقى ..ممش فاهمة حكاية التنفس دى

يعنى منين بتحبس نفسها ومنين المخ يفضل شغال عشان تتنفس تحت المية:confused::confused:

خالد أبوسعده
04-06-2009, 12:20 PM
هههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههه

يا لاااااا :eek::eek::eek: هوى

طب خالد قوللى ربنا يكرمك..
الحتة بقى ... اللى بعد ماتعدى الكورنيش:cool:

عند المحلات والكافيهات دى.. فيها حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:rolleyes:

ماهو مافاضلش غير دى

هههههه واهو نشم حبة يود على حبة بنزين واهى تمشى يعنى

لا اذا كان كده معلش
يعنى مثلا اختارى محل بسلالم او كافيه فى دور فوق
الاخطبوطات مبتطلعش علي السلم:D:D:D

خالد أبوسعده
04-06-2009, 12:32 PM
ثالثا بقى ..ممش فاهمة حكاية التنفس دى

يعنى منين بتحبس نفسها ومنين المخ يفضل شغال عشان تتنفس تحت المية:confused::confused:

موضوع سهل و بسيييييييط جدا جدا

بصى يا ميرا
دلوقتى الدلافين دى بتطلع تاخد نفس و تكتمه تحت الميه
زينا لما نكتم نفسنا تحت الميه كدا
بس الموضوع بيطول معاهم شويه سبحان الله
و دا احنا بنتحكم فيه عادى و احنا صاحيين

تخيلى لو نمنا بقى تحت الميه و احنا حابسين نفسنا
ينفع
حنكون غايبين عن الوعى تماما و مش حنعرف نكتم لا نفس ولا نيله

عند الدلافين بقى ربنا وضعلهم قدره ان يكونوا نايمين بس مش غايبين عن الوعى
مخهم شغال
علشان يقدروا يكملوا نوم عادى و هم متحكمين و حابسين نفسهم

بس كدا
فهمتى حاجه من اللك دا؟؟

Marwa Mahmoud
04-07-2009, 11:20 PM
بشكرك يا خالد على الفديو الرائع ده

ربنا يكرمك يار ب

جزاك الله كل خير

خالد أبوسعده
04-08-2009, 11:44 PM
الله يخليكى يا مرمر

شكرا علي المرور الجميل

Soma
04-16-2009, 09:53 PM
ميرسى ياخالد على المعلومات الجامدة دى وانا بحب البحر جدااااااااا
وحابة انى اعرف اسراره

خالد أبوسعده
04-19-2009, 01:14 AM
شكر ا علي مرورك يا اسماء
بجد نورتينى

خالد أبوسعده
05-28-2009, 08:46 PM
الحوت الازرق

http://www.youtube.com/watch?v=rzzdftZZMlo

الحوت الأزرق (بالإنجليزية Blue whale) هو أضخم الحيوانات على وجه الأرض حيث يصل طوله إلى 30 متر (100 قدم) ووزنه إلى 140 طن وأكثر.
أضخم أنواع الحيتان على الإطلاق، نوع من الحيتان عديمة الأسنان ويتميز هذا الحوت بلون جلده الأزرق المائل إلى الدكنة (أو اللون الرمادي) والمنقط بعدد من النقاط الأفتح قليلاً في اللون، وهو صاحب أضخم جثة لكائن حي عَمَرَ الأرض في القديم والحديث وأعلى نبرة صوت لكائن حي، ويصدر عن هذه النوعية من الحيتان أصوات عميقة ومدوية ذات ذبذبات منخفضة تنتشر إلى مسافات بعيدة في الوسط المائي مما يمكنها من الاتصال ببعضها بعضاً عبر مئات الأميال. يتراوح طول الحوت الأزرق البالغ بين 20 متراً، و33 متراً، أما وزنه فبين 90 طناً و180 طناً، ورأس هذا الحوت وحده ربع طول جسده، وجسمه الطويل يستدق في إتجاه الذنب وهذا الحوت العملاق يتميز بالهدوء الشديد، وبالحياء والخجل.

سرعته وأنثاه

وهو يسبح على سطح مياه البحار والمحيطات بسرعة تتراوح بين 20 كم/س و50 كم/س ويعيش في مجموعات صغيرة أو كبيرة ويتراوح عمر الفرد من أفراده بين 30 و80 سنة. وأنثى الحوت الأزرق أكبر حجماً من الذكر، مما يعينها على حمل ورعاية صغارها. تبدأ الإناث من الحمل من سن 5الى10 وتضع مولوداً واحداً كل 2الى3 سنوات، بعد فترة حمل تطول من 10 إلى 12 شهراً.

مولوده

ومولود الحوت الأزرق يرضع من أمه أكثر من خمسين جالونا من اللبن في اليوم الواحد، ويزداد وزنه بمعدل عشرة أرطال في الساعة أي أكثر من 200 رطل في اليوم وذلك في أسابيعه الأولى وعند مولده يصل طول (طفل) الحوت الأزرق إلى سبعة أمتار.. ووزنه إلى طنين وبعد سنة من العمر يصل طوله إلى 18 متراً، وتواصل الأم إرضاع صغيرها ما بين 7-8 شهور وبحد أقصى لعام واحد ثم يفطم.

الصيد الجائر

من المؤسف أن شركات صيد الأسماك جارت على الحوت الأزرق طوال النصف الأول من القرن العشرين حتى كادت تفنيه، ويمثل صيده 90% من صناعة صيد الحيتان حتى وصل مجموع ما تم صيده في فصل واحد من فصول الصيد في عام 1931ميلادي أكثر من ثلاثين ألفاً من الحيتان الزرقاء فقط ونتيجة لذلك أخذت أعدادها في التناقص المستمر في مختلف البحار والمحيطات حتى أوشك هذا النوع العملاق على الانقراض.. وليس أدل على ذلك من أن الأعداد المتوقعة اليوم من هذا الحيوان العملاق لا تكاد تتعدى الأحد عشر ألفاً من أصل يزيد على المائتي ألف وذلك بفعل كل من الصيد الجائر والتلوث البيئي. --

جسده

ويعرف هذا النوع من الحيتان بأنه عديم الأسنان، وعوضاً عنها زوده الله تعالى بعدد من الألواح القرنية التي تتكون من مادة تعرف باسم الكيراتين، ويتراوح عددها بين الثلاثمائة والأربعمائة لوح تعرف باسم (البالينات) وتتدلى من جانبي الفك العلوي، ويخرج من كل واحدة من تلك الألواح شعيرات دقيقة في نهاياتها الداخلية باتجاه اللسان، وهذه الألواح يبلغ طول الواحد منها أكثر من المتر ويتناقص إلى حوالي نصف المتر في اتجاه مقدمة الفم، ويتسع فم الحوت الأزرق ليحتوي 90 طن من الماء في الرشفة الواحدة. ويتميز جسم الحوت بنحو 50-70 طية تمتد من بداية الفك السفلي إلى منتصف أسفل الجسم (السُرة) لتساعد على الانتفاخ عند أخذ هذا الكم الهائل من مياه البحار والمحيطات، وما بها من مختلف صور الحياة الهائمة (الطافية) والسابحة، وفي مقدمتها صغار القشريات الشبيهة بالجمبري والتي تعرف باسم (كريل) وعند إغلاق الحوت الأزرق فمه فإن الماء يطرد من خلال ألواح البالينات التي تمسك بما كان فيها من كائنات حية في جهة اللسان من أجل ابتلاعه، ويخرج الماء الصافي من جانبي الفم لأن فمه عريض جداً ومسطح على هيئة حرف (u) وبداخله حافة وحيدة عند مقدمة الفم، وبذلك يمكن للفرد البالغ من الحيتان الزرقاء أن يأكل ما بين 46 أطنان من أحياء البحر الطافية في اليوم الواحد والتي يبلغ عددها في المتوسط أربعين مليوناً من الكائنات الحية.

Soma
05-28-2009, 09:03 PM
WOW
تسلم ايدك على المعلومات الجامده دى والفيديو رائع جداااااااااااا
ميرسى كتيييييييييييير لمجهودك الرائع ده

خالد أبوسعده
05-28-2009, 09:15 PM
ربنا يكرمك يا اسماء

شكرا علي مرورك الجميل

ميرا مار
05-30-2009, 10:28 PM
اولا ربنا يكرمك ياااااااااارب يارب على هذا التميز

ثانيا مش عارفة اعلق على ايه بالضبط
دا سبحان الله سبحان الله

اولا حضرته بيكسف ازاى اذا كان صوته عالى كدا؟؟;)

ثانيا..سبحان الله سرعته زى سرعة عربية ماشية ع المتوسط يعنى

توصيله حلوة دى:D

ثالثا بقى..الهانم مراته بتتعب قوى والله..سبحان الخالق
ام عظيمة بجد ..وله فى ذلك حكم
والله اعلم ايه تانى عنهم مانعرفوش لسة
ماهو سبحان من ابدع

خالد أبوسعده
05-31-2009, 09:03 PM
و الله يا ميرا و انا بحضر الموضوع و الفيديو كنت منبهر

سبحان الله

شكرا علي مرورك الجميل

Marwa Mahmoud
06-01-2009, 10:19 AM
ايا الأبداع دة الفديو أكثر من رائع بجد

تسلم ايدك متألق دائما بما تقدمة

بجد بحييك وبشكرك جدااا يا خالد

خالد أبوسعده
06-03-2009, 09:02 PM
العفو يا مرمر
انا الى بشكرك علي مرورك الجميل

ميرا مار
06-05-2009, 02:49 PM
واحنا فى انتظار الباقى

ربنا يوفقك فى الامتحانات وبعدها ننتظر منك كل جديد

خالد أبوسعده
06-28-2009, 09:23 PM
ان شاء الله يا ميرا

مروة على
06-29-2009, 11:58 PM
الموضوع فوق الرائع انا بشكرك جدا بجد وعلى فكرة انا اكتر مخلوق بخاف منه هو القرش ومش بحبه ولا بحب اتفرج حتى عليه وشكرا على المعلومات الجميلة

M A I - S K Y:::
07-08-2009, 05:01 PM
جزاك الله كل خير يا أخى على الموضوع المفيد ده..وشكرا

خالد أبوسعده
07-16-2009, 09:30 PM
بجد انا سعيد بكلامكم دا

شكراااا علي المرور الجميل

خالد أبوسعده
07-16-2009, 09:53 PM
سمك الراي اللاسع

http://www.youtube.com/watch?v=Nbuu1Fa-c1k

((بالإنجليزية: Stingray)) هو عائلة (فصيلة) من عوائل سمك الراي، من الأسماك البحرية الغضروفية، المتعلقة بسمك الورنكوالقرش.
يعيش سمك الراي اللاسع غالباً في المياه الساحلية الإستوائية في كافة أنحاء العالم، وهناك نوع يعيش في الماء العذب في آسيا (Himantura sp)، وأفريقيا، وفلوريدا (Dasyatis sabina). معظم سمك الراي اللاسع غير مهدّد أو معرّض للخطر. الأنواع Potamotrygon، و Paratrygon، و Plesiotrygon كلّها تعيش في المياه العذبة في أمريكا الجنوبية.
يسبح سمك الراي اللاسع بواسطة حركة "الطيران"، بتحريك الأجنحة الصدرية الكبيرة (التي تسمى خطأً "الزعانف"). العمود الفقري الغضروفي لسمك الراي اللاسع حادّ جدا، ومزوّد بالأشواك، ينمو من ذيل السمك الشبيه بالسوط. السمك مغطى بالسمّ.

بعض أسماك الراي اللاسعة البالغة قد لا تكون أكبر من كف الإنسان، بينما أنواع أخرى، مثل سمك الراي اللاسع ذي الذيل القصير، لربّما له أجسام قطرها ستّة أقدام، وطول يصل إلى أربعة عشر قدم حتى الذيل.

التغذية

لا تستطيع أسماك الراي اللاسعة رؤية فريستها لأن عيونها موجودة في قمة الجسم وأفواهها موجودة في القاع. عوضاً عن ذلك، تستعمل حاسة الشم، المشابهة للقرش. تتغذّى أوليا على الحيوانات الرخوية والقشرية، ومن حين لآخر على السمك الصغير. أفواهها تحتوي على أسنان قويّة بإمكانها سحق الصدف. تستقرّ أسماك الراي اللاسعة في القاع بينما تتغذى.

Marwa Magdy
07-16-2009, 10:38 PM
الله ينور يا خالد
وشكرا ع المعلومات الجميله دى

Wild_Angel
07-17-2009, 12:45 AM
جزاك الله خيراً يا خالد على هذا الموضوع
أشكرك عليه
واتمنى دوما القسم الثقافى فى تقدم

خالد أبوسعده
07-18-2009, 05:34 PM
الله ينور يا خالد

وشكرا ع المعلومات الجميله دى

العفو يا ميرو

شكرا جدا علي المرور الجميل

خالد أبوسعده
07-18-2009, 05:36 PM
جزاك الله خيراً يا خالد على هذا الموضوع

أشكرك عليه

واتمنى دوما القسم الثقافى فى تقدم

جزانا و اياكم يا ويلد

شكرا علي الكلام الجميل دا

redareda4
08-11-2009, 06:16 AM
شكرا جدا جدا

خالد أبوسعده
08-11-2009, 11:47 AM
العفو

شكرا على المرور

Marwa Mahmoud
08-11-2009, 08:53 PM
ربنا يكرمك يا خالد بشكرك جداا على الفديو الرائع ده

مجهود جميل جدااا

جزاك الله كل خير

خالد أبوسعده
08-12-2009, 11:46 AM
جزانا و اياكم يا مروه

شكرا على كلامك الجميل دا

ساره احمد عبد الفتاح
02-04-2010, 09:13 PM
انا بعشق الحيوانات المفترسه عموما

والبحريه بصفه خاصه..

ويعنى كنت عارفه معلومات كتير عن القرش وانواعها واتفرجت عليها وهى بتهاجم

حاجه تحفه بس اول مره اعرف موضوع الاجنه

شكرا على المعلومات القيمه دى........

خالد أبوسعده
02-06-2010, 08:21 PM
العفو

جزاكى الله خير على المرورر الطيب

mohamed ali
02-20-2010, 12:11 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
فى البداية دة موضوع جميل جداً
ولو مبتئلش عليك
معلومات عن القرش الابيض العظيم
http://up.arb-up.com/i/00183/tht9pon7ot5r.jpg (http://www.arb-up.com/tht9pon7ot5r/4681102131627096459.jpg.html)
لانة من احب انواع القرش لى
الف شكرررررررررر على الموضوع الجميل

mohamed ali
07-19-2010, 02:11 AM
باذن الله سيتم تكمله الموضوع فى التعرف على مزيد من الحيوانات البحرية

وايض لتدعيم القسم وتنشيطة واتمنى من حضرتك المتابعه معانا

وبالله التوفيق

mohamed ali
07-19-2010, 02:33 AM
موعدنا اليوووووم مع اشهى الاسماك البحرية وهى

سمك التونة

http://www.iraqpics.net/images/5f1i4ooy6qenktkpbrp.jpg (http://www.iraqpics.net/)

http://www.iraqpics.net/images/45fo71b1o4h4r0b2j6u.jpg (http://www.iraqpics.net/)

هي سمكة من أسماك المحيطات من رتبة الأسماك شبيهة الأفراخ (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%A3%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%83_%D8%B4%D8%A8%D9%8A% D9%87%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%81%D8%B1%D8%A7%D 8%AE). تصنف العديد من أنواع سمك التونة بأنها من ذوات الدم الدافئ (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B0%D9%88%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%85_ %D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%A6) على النقيض من العديد من الأسماك من ذوات اللحم الأبيض (http://ar.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%AD%D9%85_%D8 %A7%D9%84%D8%A3%D8%A8%D9%8A%D8%B6&action=edit&redlink=1) ولحم التونة يتدرج ما بين الوردي الفاتح إلى الأحمر الغامق. تتميز سمكة (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%85%D9%83) التونة بأنها سباحة ماهرة و ذات سرعة فائقة حيث أنه يمكن أن تصل سرعتها إلى 77 كيلومتر (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%83%D9%8A%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1) في الساعة (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%A9_%28%D8%AA%D9%88%D8%B6%D9% 8A%D8%AD%29) أي ما يقارب48 ميل (http://ar.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%8A%D9%84) في الساعة.

للتونة ثمانية أنواع ذات صفات جسمانية مختلفة فمثلا سمكة التونة البلوفين (http://ar.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A8%D9%84%D9%88%D9%81%D9%8A%D9% 86_%28%D8%AA%D9%88%D8%B6%D9%8A%D8%AD%29&action=edit&redlink=1) تمتاز بقدرتها على رفع حرارة جسمها إلى حرارة أعلى من درجة حرارة الماء، إضافة إلى أنها تملك قدرة عضلية.مما يمكنها من العيش في مياه باردة و النجاة في ظروف مناخية قاسية

يتمُ صيد سمك التونة بثلاث طرق رئيسية:

ففي طريقة الصيد بالطُعم يرمي الصيادون طُعمًا حيًا من على مراكبهم لجذب السمك، ثم يتم اصطياده بالصنارات والشباك المقترنة بأعمدة طويلة. وفي صيد الشباك المبطنة الطويلة يتم اصطياد سمك التونة بشبكة يصل طولها 130كم وبها حوالي 2,200 من الشباك القصيرة المجهزة بصنارات الطُعم.

وهناك أيضًا شبكة البرسينة الضخمة وهي الطريقة الرئيسية لصيد السمك الوثاب وسمك الزعانف الصفراء حيث يتم تطويقها في شباك كبيرة تسمى البرسينات.

بعض انواع اسماك التونة فى الاسكندرية

frigate tuneوعادة ماتتواجد في شهور الصيف وحتي شهر 9 وبصفه عامه طول العام تقريباً وهي أكثر أنواع التونه أنتشاراً في الأسكندريه .

Big eye tuna وعادة ما تتواجد في شهر 4 و أول 5 ولكن هذا النوع قليل في الأسكندريه وأوزانه ضخمه تصل إلي 100 كجم وأكثر وتأتي إلي مصر مهاجره وراء غذائها من الأسماك الصغيره .

Tuna أو التونه الحره وهي شبيهه جداً للتونه ذات العين الواسعه وتتواجد عادة في الأسكندريه في نفس وقت تواجد التونه ذات العين الواسعه .

حنين الحياة
07-19-2010, 06:07 PM
معلومات روعه بجد....تسلم ايدك

mohamed ali
07-22-2010, 03:39 AM
معلومات روعه بجد....تسلم ايدك

الف شكرررررررر ياحنين نورتينى وانشاء الله يعجبك القادم

Marwa Magdy
07-31-2010, 12:24 AM
الله ينور يا محمد
معلومات جميله اوى و بسيطه جدا
بس هو فى انواع تانيه لسمك التونه غير للى موجوده ف الاسكندريه ؟؟

mohamed ali
08-01-2010, 04:56 PM
الله ينور يا محمد
معلومات جميله اوى و بسيطه جدا
بس هو فى انواع تانيه لسمك التونه غير للى موجوده ف الاسكندريه ؟؟

ايون طبعا يامروة بس دى الانواع اللى انتا اتعرفت عليها من النت

الف شكرررررر يامروره على مرورك ياداهية المنتدى

خالد أبوسعده
08-11-2010, 01:15 PM
الله ينور يا محمد على المجهود وان شاء الله نتابع

بس ابقى ضيف الحيوان الجديد فى الفهرس لان بيدخلوا اول صفحه بس ميعرفوش ان فى بعد كدا

و فين الفيديو يا معلم علشان العنوان