المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل توافق على الزواج من فتاه معاقه

froty
03-19-2009, 08:01 PM
هل تقبل الزواج من فتاة معاقة؟

هذا السؤال لم نطرحه نحن ولم يطرحه شاب ولكن طرحته فتاة معاقة واجابت عليه ضمينا في احدى ساحات الحوار على الانترنت, وحملت اجابتها يأسا مريرا اذ قالت اطرح هذا السؤال وانا متأكده انني لن اتزوج ابدا. فماذا كانت ردود الشباب والشابات على هذا السؤال:

راضي

يقول ان الروح واللب هو ما يستحق الاعجاب ومن يحب بإخلاص يظفر بالخلق, اما الجوانب الاخرى فيمكن التغاضي عنها اذا كانت بسيطة.

اعباء

ويقول حاتم. اعباء: إن الفتاة ليس لها ذنب في اعاقتها ولكن المشكلة تكمن في ان الرجل يريد من تخدمه في بيته وتخدم اسرته وقد تكون الفتاة المعاقة عبئا عليه.. ويرى انه يمكن لهذه الفتاة ان تتزوج من رجل متزوج بأخرى فتكون زوجة ثانية يمكن مساعدتها.

تعاطف

اما مساعد. ع فيقول انا اتعاطف مع مثل هذه الفتاة ويمكن ان اجيب على سؤالك بالايجاب اذا عرفت مدى هذه الاعاقة فإذا كانت بسيطة او لا تعيق العلاقة الزوجية فليس لدي مانع اما اذا كانت مؤثرة على الإنجاب والاولاد فأنا ارفض وليس معنى هذا انني متحامل ولكني اريد حياة دون اعباء.

اقبل ولكن

ويقول محمد البخاري من المدينة المنورة اقبل الزواج من فتاة معاقة اذا كان لديها الامكانات المادية التي تمكنني من ان احضر من يساعدها (خادمة مثلا), وطالما ان روحها طيبة وجميلة وتفهم معنى الحياة الزوجية.

عقلية

سامي. ن يسأل اي اعاقة بها؟ فالإعاقات كثيرة جسدية وعقلية فإذا كانت عقلية فأنا ارفض شتماما وانتم تعرفون السبب اما اذا كانت جسدية فالأمر يتوقف على مدى هذه الأعاقة وتأثيرها.

رفض

عادل. م يقول ما الذي يجبرني على ذلك طالما يمكنني الزواج من فتاة سليمة مثلي واذا كان الرجل المعاق يمكنه الزواج اذا كان ميسورا فان الفتاة المعاقة لا يمكنها ذلك لما عليها من التزامات وواجبات تجاه بيتها واسرتها.

معاناة

وايضا كانت اجابة سالم. خ مشابهة لسابقه اذ يقول انا لا استطيع الزواج بهذه الفتاة مهما كانت الاعاقة فأنا شاب وانشد ان احظى بشابة سليمة دون اعاقات لتساعدني وتتحمل مسؤولية الاسرة في المستقبل.
حيرة

ناصر. خ توقف قليلا ثم قال: في الحقيقة انا في حيرة من امري فعاطفتي تقول نعم وعقلي يقول لا ما الذي يجعلك تغامر هذه المغامرة غير المحسوبة فأنت الذي سيدفع الثمن ولا احد غيرك, وعند وقوع اي ضرر سأتحمله وحدي, عموما اجابتي في النهاية انتصر فيها العقل ولذا فانني ارفض.

رفض

نماذج اخرى

وكانت لنا وقفات اخرى مع مجموعة من الشباب وكانت الاجابات تتراوح بين القبول والرفض لنصل الى محصلة نهائية تشير الى ان العينات التي تناولناها وهي من شباب يختلفون في الثقافة والتعليم والحالة الاجتماعية امكن توزيع نتائج اجابتها مناصفة 50% للقبول, 50% للرفض.

فما رأي فتيات وشباب المنتدى في ذلك؟

froty
03-19-2009, 08:03 PM
يا جماعة الموضوع فعلا اثر فيا اوى وعاوزة اعرف رايكم

ياسمين
03-20-2009, 06:52 PM
الموضوع على فكرة اثر فيا جدا
طبعا لو اعاقة عقلية اعتقد سواء ولد او بنت هيكون مرفوض الا فى حالات نادرة جدا وانا بتكلم من الواقع
يعنى اعرف فعلا واحد عندة اعاقة عقلية ومتزوج من فتاه جميلة جدا بس معرفش ايه السبب
لو الاعاقة جسدية دة قدر من عند الله وما اقدرش اعترض عليه اعتقد انى هتعامل مع الانسان كأى شخص اخر
يعنى لو فى تفاهم وقبول يبقى مفيش مشكلة موضوع الاعاقة دة من عند ربنا ما انا ممكن فى يوم وفجأة يحصل لى اى حاجة واكون معاقة
عموما دة رأيى من قلبى وعقلى معا وفى النهاية مش كل الناس تقدر تتعايش مع الاعاقة
وشكرا لك على الموضوع الرائع دة

froty
03-20-2009, 08:18 PM
ميرسى يا توتا على رأيك

فين بقيت الاراء يا جماعة يلا عاوزة رايكم

froty
03-20-2009, 09:51 PM
يا جماعة فين ارائكم

الرجاله ملهاش راى فى لموضوع ولا ايه

samomran
03-21-2009, 06:33 PM
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا
انا مش موافق على اللى رفض بالاسلوب ده

يعنى ايه اعاقه ممكن حد يجاوب

عجز جزء من جسم الانسان عن القيام بوظيفته الطبيعيه
شىء امر به الله سبحانه و تعالى

و انا شايف انى لو لقيت واحده عندها اعاقه اى كانت هى ايه

و بتحبنى و شريانى اكيد حرتبط بيها

يعنى هو السليم اللى عدل اوى

Soma
03-21-2009, 06:47 PM
موضوع مؤثر جدااااااااااا
هو امر محير للغاية بجد
بس لو الاعاقه جسدية وفى توافق فى التفكير والاراء مش حيبقى فى مشكلة
عشان اللى بيحب حد بجد مش بيفكر اذا كان مريض ولا لاة او فيه اى شئ

froty
03-21-2009, 09:54 PM
شكرا جدا لرايك اسلام وانت كمان يا سومه

فعلا اجمل احساس منكم انكم بتفكروا وتحكموا قلبكم

ندي حجاج
03-22-2009, 06:00 PM
الموضوع مؤثر جدا انا ممكن ارتبط بشخص عندة اعاقة جسمية لانى انا ممكن اتعرض لهذا فى اى وقت بس لا اوافق على الاعاقة الذهنية لان بناء البيت يحتاج مشاركة فى الاراء لذلك المراءة فى بعض الاحيان تحتاج للرجل فى حل بعض المشاكل التى لا تقدر على حلها

froty
03-22-2009, 11:15 PM
ميرسى يا كتكوته على ردك وعلى رأيك

sweet girl
06-13-2009, 12:18 AM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بصراحه مش عارفه ارد بس بجد الموضوع ده مهم اوى والسؤال ده كان شاغلنى اوى مش لانى خايفه ما اتجوزش لكن لانى حبه اعرف الناس ايه نظرتهم للمعاقين لانى والحمدلله عندى اعاقه بس بسيطه اوى الحمد لله بس اكيد كنت ببقى متضايقه اوى وانا صغيره لما حد كان بيتريق عليا لكن كان بابا ديما يقولى ان ربنا بيبتلى العبد اللى بيحبه فكبرت جوايا الجمله ديه لدرجه انى نسيت بس انا بصراحه بتضايق اوى من كلمه معاقه او اعاقه يعنى بحب اقول انى تعبانه مثلا بدل معاقه بس عارفه احيانا لما بقعد افكر مع نفسى بقول طيب وايه اللى يخلى واحد سليم يفكر فوحده معاقه ؟؟ حتى لو الاعاقه بسيطه وهو فى استطاعته انه يتجوز واحده سليمه (وده كان راى من اللى اتقال ) بس فعلا سبحان الله ربنا لما بياخد من الانسان ولو حاجه صغيره اوى بيعوضه بحاجه كبيره اوى بدالها بس اهم حاجه ان البنى ادم يكون راضى بحكم ربنا وما يتضررش اكيد ربنا هيكافئه وانا لو هقولك رايى كعضوه فى المنتدى فهقولك انى لو اللى بحبه انسان معاق اكيد هكمل معاه وهرتبط بيه لانى اصلا مش هبقى شايفه اعاقته ديه لكن لو هقولك نظرتى انا (كمعاقه) فاكيد لو ارتبطت بانسان يقدرنى ويحترمنى كانسانه ليا حقوقى هبقى طايره بيه اوى وهحاول انى احققله كل اللى يتمناه منى حتى ولو كان فوق طاقتى ......لكن لو حسيت ان الموضوع شفقه او عطف فساعتها انا اللى مش هرضى بكده لان اصعب حاجه انك تحسى ان اللى قدامك بيشفق عليكى او انه يعاملك على انك اقل منه ...عشان كده انا بتمنى انى ارتبط بحد بحبه ويكون بيحبنى لانه لو بيحبنى مش هيفرق معاه كل الكلام ده وشكراااااااااااااا اووووووووى عالموضوع الجرئ والجميل ده وياااااااااارب يااااااااااااارب مكنش طولت عليكم لانى كنت حبه اشارك فالموضوع ده

Mohamed Hashem
06-13-2009, 05:54 AM
فروتى
استطعتى جذب دموعى .. بنفس درجة جذبى لموضوعك ولايوجد كلمات تعبر عن شكرى لكى على موضوع كهذا
ندى حجاج
ارفع القبعة تحيه لرأيك .. وربنا يكملك بعقلك يابنتى

أنا منعنديش اللى اضيفه أكتر من رأيى ندى حجاج و سويت جيرل