المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف استخد جهاز جى بى اس

anas010
03-24-2009, 05:48 PM
كيف استخد جهاز جى بى اس فى قياس ومعرفة مساحة ارض زراعيه
وياريت حد يقولنا اسعار الاجهزة فى السوق كام
سواء ال جى بى اس
او ال توتليستيشن

Hassan Mohamed
03-24-2009, 11:49 PM
بص يا جميل انا دلوقت هعرض عليك بحث خاص ب GPS تقدر تحمله وتأخد فكرة عامة

http://www.gregsalesto.com/download-icon.jpg (http://dl.filezzz.com/ox8J2xiaf-yiQ6TkBLWHrGqguBF4ergS3bne-C1-c1Q7X-zODtJAWU264vB9TIpTfzk5NUCwJD8r-jdpPtUbQg,,/www.mesa7a.com.rar)
اما بالنسبة لطريقة الاستخدام فان شاء الله قريبا هجهزلك موضوع لكل ده

وبالنسبة لموضوع الاسعار ايضا في موضوع في القريب العاجل هجيبلك كل الاسعار

شكرا ليك

anas010
03-25-2009, 04:15 PM
بارك الله فيك وجزاك خير الجزاء بس ياريت متنساش موضوع الاسعار لانه يهمنى اوى ولكم جزيل الشكر وياريت لو تعرف نجيب منين الاجهزة دى

Hassan Mohamed
03-25-2009, 04:18 PM
حاضر من عنيا اديني بس قليل من الوقت وهرد علي حضرتك

FAREDQ
08-18-2009, 09:19 AM
استعن باللة ياخي

eslam mamdouh
08-22-2009, 01:07 PM
اخى الكريم

اى جهاز جى ى اس
بيختلف سعره حس الامكانيات اللى فيه , وخصوصا دقه الجهاز الفعليه المستدمه فى اخذ النقط ورفعها

اما بالنسبه لحساب المساحات من خلال الجهاز
ده بيتم ببساطه من خلال اوبشن فى الجهاز اسمه حساب المساحه او calculat area
يتم الضغط عليها والسير حول الارض المراد معرفه مساحتها وبعد الانتهاء بيظهر الجهاز المساحه بالمتر المربع والبهكتار

او ممكن يتم حساب لمساحه من خلال برنامج الاوتوكاد فى العمل المكتبى

لكن لما تشترى اى جهاز جى بى اس

لازم تتاك من دقه الجهاز الفعليه فى اخذ النقاط .......وسعه الجهاز فى تخذيين النقط

شكرا جدا ليك

أحمد أبو أمين
08-25-2009, 02:27 AM
a;vh
شكرا

abdo a
04-20-2010, 10:27 PM
thanks alot

Eng.Hany-Survery
05-12-2010, 08:44 AM
احب اني اولا ارحب بكل أعضاء المنتدى ثانيا اضيف إلى الكلام السابق ان الجي بي اس عموما بيختلف اسعاره من ماركة إلى ماركة أخرى يعني مثلا Trimble غير Topcon غير Sokkia
بس بجد بدون تحيز أو مجاملة أفضل أنواع الجي بي اس هو نوع Trimble من وجهه نظرى الشخصيه
وآخر إصدار من الجي بي اس هو Trimble R8 GNSS وده بجد إضافة عالية جدا بالنسبة للعمل المساحي لانه بيوفر دقة عالية جدا في العمل المساحي ثانيا فيه حاجة صغيرة احب اني اضيف حاجة قبل مكمل عرضي لاجهزة Trimble هي الدعم الفني وده عن تجربة شخصية
لان الدورة اللي انت بتخدها عمرها متكفيك في استخدامك للجي بي اس لان انت محتاج كمستخدم للجي بي اس انك تروح للشركة مرة واتنين وعشرة دي بقا بصراحة موجودة في Trimble لاني حاليا انا بستخدم Trimble في مدينة الرياض
اما بالنسبة للاسعار فاخر سعر للاجهزة هو 195 الف ريال سعودي .. واخيرا احب اني اعرض خدماتي على اعضاء المنتدى فاي سؤال يخص الجي بي اس حتى لو فيه امكانية والادارة تسمحلي اني اضع في المنتدى روابط من رفعي الخاص بخصوص الجي بي اس كيفية استخدامه امكانيات الجهاز وملحقاته ... ارجو ان ينال الموضوع اهتمام مشرفين المنتدى وانا على استعداد تام في حين موافقة الادارة على فتح فرع جديد ويخص الجي بي اس لمساعدة خريجي المساحة والخرائط ... ياريت الموضوع ينال الاهتمام ومن ثم الموافقة

امير القشلان
03-18-2011, 10:52 PM
انا امير عضو جديد فين الملف يا زميل المساحة

alnimes333
03-21-2011, 08:53 PM
احب اني اولا ارحب بكل أعضاء المنتدى ثانيا اضيف إلى الكلام السابق ان الجي بي اس عموما بيختلف اسعاره من ماركة إلى ماركة أخرى يعني مثلا Trimble غير Topcon غير Sokkia
بس بجد بدون تحيز أو مجاملة أفضل أنواع الجي بي اس هو نوع Trimble من وجهه نظرى الشخصيه
وآخر إصدار من الجي بي اس هو Trimble R8 GNSS وده بجد إضافة عالية جدا بالنسبة للعمل المساحي لانه بيوفر دقة عالية جدا في العمل المساحي ثانيا فيه حاجة صغيرة احب اني اضيف حاجة قبل مكمل عرضي لاجهزة Trimble هي الدعم الفني وده عن تجربة شخصية
لان الدورة اللي انت بتخدها عمرها متكفيك في استخدامك للجي بي اس لان انت محتاج كمستخدم للجي بي اس انك تروح للشركة مرة واتنين وعشرة دي بقا بصراحة موجودة في Trimble لاني حاليا انا بستخدم Trimble في مدينة الرياض
اما بالنسبة للاسعار فاخر سعر للاجهزة هو 195 الف ريال سعودي .. واخيرا احب اني اعرض خدماتي على اعضاء المنتدى فاي سؤال يخص الجي بي اس حتى لو فيه امكانية والادارة تسمحلي اني اضع في المنتدى روابط من رفعي الخاص بخصوص الجي بي اس كيفية استخدامه امكانيات الجهاز وملحقاته ... ارجو ان ينال الموضوع اهتمام مشرفين المنتدى وانا على استعداد تام في حين موافقة الادارة على فتح فرع جديد ويخص الجي بي اس لمساعدة خريجي المساحة والخرائط ... ياريت الموضوع ينال الاهتمام ومن ثم الموافقة

مشكور يا غالى و ارجو البدى من الان فى العملى لاحد الاجهزة نظرا لخلفيه الجيده للكثير منا بالنظرى ....و صور ان امكن

hema.m.a.a
06-27-2011, 11:34 AM
مشكووووووووووووووور

alrawy50
09-19-2011, 02:47 AM
مشكوررررررررررررررررررررررررررررر