المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياريت كل واحد يقرا الكلام دة ضرورى

جوليت الحب
04-02-2009, 02:27 PM
الصمت ماجمل هذة الكلمة حينما تحمل معانى كثيرة..
فما اجمل ان يصمت الانسان فى اشياء ويطلق لسانة فى اشياء اخرى..
حيث نجد الان كلا منا يحب ان يطلق لسانة فى اشياء ليس لها فائدة فمجرد هذا الكلام يمتعة متعة لا مثيل لها

فما اجمل الصمت حقا لما لا نتساءل ما الصمت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فالصمت اى عدم الكلام ولو بكلمات بسيطة ومع ذلك نجد كلام كثير بداخل الانسان يستطيع ان ينطق لكن بدون كلام لانة فى نفس الوقت يكون يتكلم ويبوح ويخرج ما بداخلة الى قلبة وهو امتع شى فى هذة الحياة الا وهو ( القلب ) فالصمت الحقيقى هو ان تتكلم مع قلبك لكن لا تخرج ولا تنطق بكلمات من شفاتاك هذا هو الصمت الحقيقى .....

كم منا يريد هذا الصمت .........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لذلك الصمت بالنسبة لى هو شى مثالى فكم اشتاق الى هذا الصمت لكى لايسمعنى احد غير قلبى فكم احتاج الى هذا ؟؟؟.....

ففى اوقات الحب الجميلة احتاجة نعم احتاجة حينما يدق قلبى اريد ان اتكلم معه بكل صدق وحنان وكل ذلك فى صمت جميل حقيقى ........ فكم منا يحلم بهذا ؟ فكل ما اريدة الان ان يفعل كل منا هذا الصمت ولو لحظات بسيطة جميلة قليلة لمراجعة اشياء مع قلوبنا ......

اليس على قلوبنا حق فى مخاطبتهم ؟؟
فمن الان نحن نتحدث وقولبنا هى السامعة والتى تتكلم هى مشاعرنا لذلك نحن نحتاج الى شيئين هما ( الصمت و الحب).....................

roma
04-02-2009, 03:36 PM
موضوع جميل جزاكى الله كل خير

جعل الله لنا اذنين ولسان واحد فلابد ان نكون مستمعين اكثر من متحدثين

جوليت الحب
04-02-2009, 04:57 PM
بجد متشكرة اوى على الاضافة الجميلة دى اوى وجزانا واياك يا رب بس يارب يكون بجد عجبك بجد ميرسى :)

Xmagic heartX
04-02-2009, 06:55 PM
الصمت ماجل هذة الكلمة حينما تحمل معانى كثيرة فما اجمل ان يصمت الانسان فى اشياء ويطلق لسانة فى اشياء اخرى حيث نجد الان كلا منا يحب ان يطلق لسانة فى اشياء ليس لها فائدة فمجرد هذا الكلام يمتعة متعة لا مثيل لها فما اجمل الصمت حقا لما لا نتساءل ما الصمت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فالصمت اى عدم الكلام ول بكلامات بسيطة ومع ذلك نجد كلام كثير بداخل الانسان يستطيع ان ينطق لوكن بدون كلام لانة فى نفس الوقت يكون يتكلم ويبوح ويخرج ما بداخلة الى قلبة وهو امتع شى فى هذة الحياة الا وهو ( القلب ) فالصمت الحقيقى هو ان تتكلم مع قلبك لكنلا تخرج ولا تنطق بكلمات من شفاتاك هذا هو الصمت الحققى ..... كم منا يريد هذا الصمت .........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لذلك الصمت بالنسبة لى هو شى مثالى فكم اشتاق الى هذا الصمت لكى لايسمعنى احد غير قلبى فكم احتاج الى هذا ؟؟؟..... ففى اوقات الحب الجميلة احتاجة نعم احتاجة حينما يدق قلبى اريد ان اتكلم معة بكل صدق وحنان وكل ذلك فى صمت جميل حقبقى ........ فكم منا يحلم بهذا ؟ فكل ما اريدة الان ان يفعل كل منا هذا الصمت ولو لحظات بسيطة جميلة قليلة لمراجعة اشياء مع قلوبنا ...... الا على قلوبنا حق فى مخاطبتهم ؟؟ فمن الان نحن نتحدث وقولبنا هى السامعة والتى تتكلم هى مشاعرنا لذلك ان نحتاج الى شيئين هما ( الصمت و الحب).....................

كلامك جميل جدااا يا جوليت الحب .. بس مش فى كل وقت الصمت ممكن يفيد الانسان ... بس دى وجهات نظر وانا احترم وجهة نظرك كويس جدا ... وبجد موضوع جميل جدااااا ومرسي على توضيح

Ma7amed Adel
04-02-2009, 07:11 PM
الصمت جميل ولكن ليس فى كل وقت فطبقا لكلمة سيدنا عمر بن الخطاب رضى الله عنة قال اذا ارد الكلام فاصمت واذا ارد اصمت فتكلم

جوليت الحب
04-02-2009, 09:51 PM
الاول احب اشكر كل حد قرا الكلام دة وميرسى على الكلام الى انتوا بعتوا بس انا كنت عاوزة اوضح حاجة انا كنت عاوزة اوصل بس فكرة الصمت وانا قولت فى كلامى ولو لحظات بسيطة او قليلةبس المهم انوا يكون عجبكوا بجد

toleban
04-02-2009, 09:56 PM
موضوع جاااااااااااامد بجد حلو

الصمت احيانا بيكو ن مفيد واحيان اخرى لا

شكرا ليكى

Sara Gamal
04-03-2009, 01:09 PM
كلامك بيجمل معنى جميل أوى ياجوليت

فعلا الصمت لغة أصدق من لغة الكلام

خاصة الصمت فى الحب

شكرا ليكى

جوليت الحب
07-09-2009, 12:38 AM
كلامك بيجمل معنى جميل أوى ياجوليت

فعلا الصمت لغة أصدق من لغة الكلام

خاصة الصمت فى الحب

شكرا ليكى

شكرا كتير ليكى ياسارة على الكومنت الحلو دا بجد ومستنية باقى الاعضاء يقولى رايهم ايه فى الموضوع دا بجد لانه يهمنى لان كل كلمه فيه انا الى كتباه بكل كيانى

روميو الحب
07-09-2009, 02:49 PM
الموضوع جميل اوى يا جوليت وعلى فكرة فى ناس كتير بتحب تتكلم كتير وكدة بس لو حب يتغير كل الى معاه صحابه واهلوة بيرجعوه للالى كان فيه بس بجد موضوع كويس اوى وانا على فكرة من اكتر الناس الى بيحبو الصمت وكمان بحب اوى كلمه الحب

S2AH
07-09-2009, 05:01 PM
الموضوع جميل جدا
فى حاجات الانسان بيحب انة يكون مع نفسة فيها بس مش فكل الاوقات
يعنى نفكر بعقلنا اكتر ما نفكر بقلبنا

حسناء
07-14-2009, 08:58 PM
موضوعك جميل اوى يا جوليت وبجد احيانا بتكون لغه الصمت اقدر لغه علي التعبير

يعني لما بتعجز الكلمات عن التعبير بيكون الصمت خير لغه

الدلوعة
07-16-2009, 01:00 AM
اكيد يا نونا الصمت بيكون حلو فى ساعات الغضب مثلا عشان منخسرش حد بنحبه