المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اماكن دراسة النظم فى مصر فى الجامعات وخارج الجامعات(استفسار)

PriNce.RaOuF
04-02-2009, 05:32 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

بعد التحية

بعد التجول فى المنتدى كان المفروظ الاقى جامعات مصر بس ملقتش الا جامعة اسكندرية:D

انا ليا استفسار بسيط اللى عايز يدرس نظم المعلومات ايه هو انسب مكان للدراسة؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه هيا الاماكن او المعاهد اللى بتدرس النظم زى الجامعات ومدة الدراسة وهكذا؟؟؟؟؟؟

هل يا ترى جامعة اسكندرية ليها شروط قبول لدراسة النظم لو انت من جامعة تانية مفهاش قسم النظم وهل يا ترى ممكن الدراسة تبقى اقل من سنتين يعنى سنة كفاية؟؟؟؟؟

يا ريت اى حد عارف حاجة يقول لاخوكم الغلبان:(

تحياتى للجميع

PriNce.RaOuF
04-03-2009, 02:51 PM
المنتدى هنا الحمد لله زى غيره محدش بيرد بردك

تحياتى للكل

amr mohammed
04-04-2009, 10:34 PM
يوجد فى جامعة الاسكندرية كلية الاداب قسم الجغرافيا و نظم المعلومات الجغرافية
اما فى الزقازيق فيوجد شعبة نظم المعلومات الجغرافية

eslam mamdouh
04-10-2009, 10:35 PM
زميلى العزيز تحيه طيبه وبعد...

تشكر جدا حضرتك على الاسلوب فى الكلام والسؤال اوتمنى ان تجد ضالتك هنا

اولا انت لا تجد سوى جامعه الاسكندريه لان المنتدى يعتبر حديثالتواجد نسبيا

بمعنى ان المسئله مجرد وقت,. وقدحددنا هدفنا منذ البدايه على مساعده الجميع وان يكون المنتدى هو ملتقى جميع متحصصى المساحه والخرائط فى الجامعات المصريه

واما بحصوص سوالك هناك الكثير من الاماكن المتخصصه فى المساحه والخرائط ونظم المعلومات الجغرافيه

وانا لا اتحيذ عندما اقول ان الرابطه توفر الدورات المتخصصه لمن يريد فى نظم المعلومات الجغرافيه لجميع خريجى قسم الجغرافيا فى الجامعات المصريه.

تقبل شكرى وتقديرى

محمد الفرارجي
06-15-2009, 05:46 AM
بض يا رؤوف أولا أهلا بيك في المنتدى
ثانيا إحنا مش عارفين إنت تخصص إيه؟
ومؤهلاتك إيه؟

بص يا حبيب قلبي

1- جامعة عين شمس كلية الآداب وحدة نظم المعلومات في الدور الرابع عاليمين بعد ما تطلع السلم
أهم شرط إنك تكون خريج مؤهل عالي
الدبلومة سنتان دراسيتان وتؤهل لدراسات الماجستير ذات التخصص وحقيقي مليون للمية هتاخدها وهتشتغل إن شاء الله لن مفيش حد بياخدها ويقعد غير اللي مش عايز يشتغل أصلا دا غير إنك في القاهرة يعني المعمعة كلها.
2- تنتسب لإحدى كليات التخصص وتاخد ليسانس نظم معلومات جغرافية
دول اللي عارفهم
الدبلومة بتاعة عين شمس هيه الأضمن طبعا.
سوري فيه كمان معهد تكنولوجيا المعلومات في الهرم التابع لرئاسة مجلس الوزراء ده بيدي دبلومة في تسع شهور بس غالي والدراسة فيه صعبة شويتين بس بصراحة بيخرج ديفوايبر واعتقد انه مش بيقبل غير هندسة.

وربنا يوفقنا ان شاء الله

Mahmoud Slem
06-17-2009, 11:23 PM
لقد تم الرد على الاستفسار
وسوف يتم حذف الموضوع

شكرا
.
.
.
.