المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا وكافل اليتيم فى الجنه ....

Xmagic heartX
04-02-2009, 09:58 PM
يوم التكافل ..بكره الجمعه يوم اليتيم العربي زي ما بيقولوا حبيت اسمع رايكوا فى موضوع ده وضفت اراء واحب اسمع راي الجميع يا تري هنختاريه يوم واحد فى سنه ولا يبقى كل يوم ...وايه شعور الطفل فى اليوم ده .. يا تري بيكون سعيد ولا حزين ويا تري هنقتصر على نفس الاسم ده اللى احب اعرفه من الاعضاء

الأيام والأعياد كثيرة جدا لدرجة انه لا يكاد يفوت شهر إلا وتجدعيد يقابلك فى وجهك فمن الكريسماس إلى عيد الأضحى فيوم الأم ويوم اليتيم وعيد العمال، ويوافق أول هذا الشهر يوم اليتيم العربي والذي يكون في أول جمعة من شهر ابريل، وجاء الاحتفال بهذا اليوم هذا العام في نطاق أوسع ليشمل دول عربية أخرى غير مصر، مثل الأردن والكويت

..ينقلب ضده..

وفي حين يفرح الأطفال والشباب وبعض الفنانين الذين يزورون الملاجئ وجمعيات الأيتام في هذا اليوم بعمل المسابقات وتقديم الهدايا من لعب وملابس وحلوى، يختلف ذلك الشعور لدى الأيتام أنفسهم، وكانت المفاجأة على عكس ما نتصور، أنهم لا يحبون هذا اليوم كما نشرت جريدة الأهرام المصرية في عددها الصادر بالأمس

http://i286.photobucket.com/albums/ll87/beautysoul2008/sssss.jpgو أن بعض الأطفال الأيتام يكرهون هذا اليوم بالفعل، لأن إظهار الشعور الزائد بالعطف والشفقة والأسى من قِبل بعض الزائرين يشعرهم بضعفهم ويولد لديهم رد فعل عكسي يتمثل في العدوانية، فنجد طفلاً يأخذ هدية من أحد الزائرين ليلقيها على الأرض بعنف
واقترح أن يتم تغيير اسم هذا اليوم، ليصبح يوم "التكافل"، أو يوم "الخير"، أو يوم "الطفل"، بحيث يكون المعنى عاماً ولا يشعر اليتيم بأنه هو المقصود تحديداً في هذا اليوم، ولا يتولد عنده شعور بأن حالته تمثل شيئاً شاذاً.

ووايضا بعض الاراء تقول "إن تسمية هذا اليوم بيوم اليتيم قاسية جداً على الطفل، ومشاهدة الأيتام لإعلانات التلفزيون تجعلنا في مأزق عندما يسألوننا عن معنى كلمة يتيم.
وبمجرد أن يعلم أن هذا اليوم مخصص له بالتحديد ويستوعب الفرق بينه وبين الأطفال الآخرين، يتأثر نفسياً بشكل سلبي".

ونتسائل "لماذا يتم تذكر الطفل مرة واحدة في العام؟، وكيف يمكن ليوم واحد أن يسعده؟، كما أن تكثيف الزيارات والهدايا في يوم واحد سيشعر الطفل بوجود شيء غير طبيعي".

وهذه الآراء جميعها تطرح العديد من التساؤلات الأخرى مثل، هل يمكن بالفعل تغيير اسم هذا اليوم حفاظاً على شعور هؤلاء الأطفال؟، أو إذاعة إعلانات غير مثيرة للشفقة؟، أو تنشيط زيارات دور الأيتام وإحضار الهدايا لدى جميع المدارس والجامعات العربية بشكل دوري لا يقتصر على يوم واحد فقط؟

mr.lonly
04-02-2009, 10:23 PM
فعلا والله نقطة مفيش حد واخد باله منها وبدل ما نسعد اليتيم نبقي بنجرحه واحنا مش حاسين
بس فعلا الواجب اننا ما نركزش اهتمامنا بالايتام في يوم واحد طول السنة يعني الواحد لو
مرة كل شهر يزور دار ايتام ويجيب اي هديه بس يدخل السرور علي قلوبهم هيكون حقق وصيه الرسول وفي نفس
الوقت ماسببلهمش اي احراج

شكرا علي موضوعك يا Xmagic heartX

Wild_Angel
04-02-2009, 10:25 PM
موضوع فعلا يستحق النقاش

وانا فكرت فى تلك الفكره بعد ان قالت لى احدى الصديقات ان نذهب غدا لكن والله فكرت فى اولئك الاطفال وشعورهم ولا اعلم لماذا شعرت بأن ذلك اليوم بمثابة يوم شاق على كل يتيم او فاقد لوالديه

عفا الله عنا واصلح حالنا
انا قررت انى لو حذهب مش حيكون الجمعه فى اول ابريل ان شاء الله اذهب فى اى يوم اخر لأن ناس كتير مش بتفتكرهم غير اليوم ده
وليا تنبيه صغير جدا
اتمنى من اى حد يذهب لدار الايتام يتصل بيهم ويسألهم الاطفال محتاجين ايه؟
بلاش تكون كل الهدايا لعب..حاولوا تسألوا لانهم بيحتاجوا طعام وألبان للاطفال الرضع وملابس
وعلى فكره ممكن تكلفة الاطعمه تكون أقل من هدايا اللعب ولكنها حتكون افيد

جزاكم الله خيرا
واتمنى تقبل رأيى

Xmagic heartX
04-02-2009, 10:42 PM
فعلا والله نقطة مفيش حد واخد باله منها وبدل ما نسعد اليتيم نبقي بنجرحه واحنا مش حاسين
بس فعلا الواجب اننا ما نركزش اهتمامنا بالايتام في يوم واحد طول السنة يعني الواحد لو
مرة كل شهر يزور دار ايتام ويجيب اي هديه بس يدخل السرور علي قلوبهم هيكون حقق وصيه الرسول وفي نفس
الوقت ماسببلهمش اي احراج

شكرا علي موضوعك يا Xmagic heartX

اشكرك على مرور مستر لونلي ..... وهو فعلا موضوع يستحق النقاش واشكرك على تعبير رايك بوضوح هنا

Xmagic heartX
04-02-2009, 10:44 PM
موضوع فعلا يستحق النقاش

وانا فكرت فى تلك الفكره بعد ان قالت لى احدى الصديقات ان نذهب غدا لكن والله فكرت فى اولئك الاطفال وشعورهم ولا اعلم لماذا شعرت بأن ذلك اليوم بمثابة يوم شاق على كل يتيم او فاقد لوالديه

عفا الله عنا واصلح حالنا
انا قررت انى لو حذهب مش حيكون الجمعه فى اول ابريل ان شاء الله اذهب فى اى يوم اخر لأن ناس كتير مش بتفتكرهم غير اليوم ده
وليا تنبيه صغير جدا
اتمنى من اى حد يذهب لدار الايتام يتصل بيهم ويسألهم الاطفال محتاجين ايه؟
بلاش تكون كل الهدايا لعب..حاولوا تسألوا لانهم بيحتاجوا طعام وألبان للاطفال الرضع وملابس
وعلى فكره ممكن تكلفة الاطعمه تكون أقل من هدايا اللعب ولكنها حتكون افيد

جزاكم الله خيرا
واتمنى تقبل رأيى

طبعا متقبل رايك عشان رايك سليم جدا والله وبجد فعلا انا اتحرقت اوي من قلبي لما حسيت الاطفال دول عشان فى حجات كتير تافهه بس فى نظر الغير مش بتكون تافهه ومضوع زي ده احب ان كل الاعضاء تشاركنا فى الراي فيه

Ma7amed Adel
04-02-2009, 11:08 PM
والله انك تكفل طفل يتيم فى بيتك دى شى عظيم والاعظم ادخال السرور على قلبه ويجب ان نتذكره كل يوم

Xmagic heartX
04-02-2009, 11:23 PM
والله انك تكفل طفل يتيم فى بيتك دى شى عظيم والاعظم ادخال السرور على قلبه ويجب ان نتذكره كل يوم

شئ جميل انك تكفل طفل يتيم بس الاجمل يا تري هتقول على اليتيم ايه يوم اليتيم ولا يوم التكافل احب اعرف رايك مره تاينه

Ma7amed Adel
04-02-2009, 11:43 PM
والله لو كل واحد وضع نفسه فى هذا الموقف ماذا سيكون حاله ولكن اهم شى فى هذا اليوم ان تجعله يشعر بان مصر كلها بجانبه وكل مصرى يعتبره اخوة ويعرف ان الكل اهله

Marwa Mahmoud
04-02-2009, 11:57 PM
بشكرك جدااا ياسامح بجد موضوع مهم جدااا وفعلا يستحق النقاش

فعلا الاطفال دول يستحقون الرعايه والاهتمام على مدار العام وليس يوم بعينة فى السنة

بشكرك جداا على الموضوع

ميرا مار
04-03-2009, 12:07 AM
جزاك الله خيرا يا سامح

لاثارة الموضوع ولفت نظرنا لهذة النقطة المهمة

ودا كان راييى من زمان

خالد أبوسعده
04-03-2009, 12:21 AM
و الله نقطه مهمه جدااااااااا و كانت غايبه عننا

فعلا احنا كده بنجرح مشاعرهم من غير ما نحس

شكرا يا سامح علي اللفته المهمه دى

froty
04-03-2009, 12:21 AM
الله ينور عليك يا سامح لان الموضوع كان فى بالى بس انت سبقتنى

وعموما انا راى المتواضع ان احنا ممكن نغير الاسم ليوم التكافل

وميكونش يوم واحد ليه مثلا منتقفش هنا فى المنتدى ونعمل يوم من كل شهر

ونتجمع فى دار ايتام وده هيحسسهم ان احنا على طول معاهم

وفاكرنهم طول السنه مش يوم واحد فى السنه

وشكرا يا سامح على الموضوع الهام ده

abdoitthad
04-03-2009, 01:07 AM
شكرا سامح لاهتمامك بهذا الموضوع وفتحه للنقاش امام الجميع

وانا معاك في كل كلمه كتبتها لان اليتيم مش بنشوفه يوم واحد بس في السنه عشان نهتم بيه في اليوم ده

لا احنا بنشوفه كل يوم لو عايزين نشوفه ........ ونفس الكلام في ايام واعياد اخرى زي عيد الام وغيره

عمرو عنتر ( محب في الله )
04-03-2009, 01:31 AM
يا جماعة نفسي ننفذ

ياجماعة احنا بنقول هنا كلام حلو أوي بس موش في تنفيذ

Xmagic heartX
04-04-2009, 07:23 PM
بشكرك جدااا ياسامح بجد موضوع مهم جدااا وفعلا يستحق النقاش

فعلا الاطفال دول يستحقون الرعايه والاهتمام على مدار العام وليس يوم بعينة فى السنة

بشكرك جداا على الموضوع

مرسي يا مرمر على مرورك وهو فعلا كلام صح عشان الامر ده ان احنا نختار يوم محدد فى سنه يبقي لليتيم ده بيعمل ردة فعل عكسيه على طفل عشان بيحس ان فى يوم مخصص ليه ده من وجهة نظري

Xmagic heartX
04-04-2009, 07:24 PM
جزاك الله خيرا يا سامح

لاثارة الموضوع ولفت نظرنا لهذة النقطة المهمة

ودا كان راييى من زمان

الحمد لله ان وضعت موضوع يستحق النقاش ومرسي على رايك الموفق ده يا ميرا مار

Xmagic heartX
04-04-2009, 07:27 PM
و الله نقطه مهمه جدااااااااا و كانت غايبه عننا

فعلا احنا كده بنجرح مشاعرهم من غير ما نحس

شكرا يا سامح علي اللفته المهمه دى

وده النقطه اللى انا عاوزها ليه منخليش كل شهر يومين نخصصهم للاطفال دول فى حجات فى حياتهم هما ملهمش زنب فيها وربنا يوفق الجميع

Xmagic heartX
04-04-2009, 07:29 PM
الله ينور عليك يا سامح لان الموضوع كان فى بالى بس انت سبقتنى

وعموما انا راى المتواضع ان احنا ممكن نغير الاسم ليوم التكافل

وميكونش يوم واحد ليه مثلا منتقفش هنا فى المنتدى ونعمل يوم من كل شهر

ونتجمع فى دار ايتام وده هيحسسهم ان احنا على طول معاهم

وفاكرنهم طول السنه مش يوم واحد فى السنه

وشكرا يا سامح على الموضوع الهام ده

معليش بقي يا فروتى انا سبقتك فى موضوع ده بس الحمد لله نزل مش مهم مين منزله المهم نتناقش فيه

Xmagic heartX
04-04-2009, 07:33 PM
شكرا سامح لاهتمامك بهذا الموضوع وفتحه للنقاش امام الجميع

وانا معاك في كل كلمه كتبتها لان اليتيم مش بنشوفه يوم واحد بس في السنه عشان نهتم بيه في اليوم ده

لا احنا بنشوفه كل يوم لو عايزين نشوفه ........ ونفس الكلام في ايام واعياد اخرى زي عيد الام وغيره

الحمد لله ان فى اخ وصديق من وجهة نظري بالكمال والتمام الحمد لله ويا رب نناقش الموضوع ده فعلا عشان نوصل راينا لكل دنيا

Xmagic heartX
04-04-2009, 07:34 PM
يا جماعة نفسي ننفذ

ياجماعة احنا بنقول هنا كلام حلو أوي بس موش في تنفيذ

طب نعمل ايه اكتر من كده يا مهندس عمر

عمرو عنتر ( محب في الله )
04-04-2009, 08:50 PM
أولاً ياأستاذ سامح انا اسمي عمرووووووووووووووووووووووووووووووووووووو , هو انت بتكسل تكتب الواو دايما ليه ؟

ثانياً : جزاك الله خير بس انا بقول ننفذ يعني حد فينا يوم الجمعة راح ولا في اي يوم بيروح اساسا ولا هو كلام