المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إوعى تقوم لبنت في المترو!!!

روميو الحب
04-18-2009, 10:01 PM
اوعى تقف لبنت فى المترو
ياجماعة احنا لازم نعمل وقفة .. من اللى هيه كده

دلوقتى الأخت سحر الجعارة تطلع تقول ان المرأة لها نفس حقوق الرجل في المجتمع،

والأخت إيناس الدغيدى تطلع تقول قصدى تقلع تقول ان الراجل همجى مش بيعرف في المرأة غير جسمها،

والأخت إقبال بركة تقول إن مصدر جمال المرأة هو عقلها مش جسدها ولازم التعامل معاها كعقل بدون النظر إلى الجسد هيه عاملة فيه ايه.. ده باعتبار ان الواحدة تبقى ماشية في الشارع وواحد بقى يعاكسها يا ابو عقل جامد..ياواد انت ياابو مخيخ ملبن..حوش شعرك عشان نشوف جمال عقلك يا قمر
والواحد بقى يكلم صاحبه وهما شايفين بنت ماشية..شفت ياد العقل اللى لابس أحمر ده؟؟
كل الكلام ده ماشى

والأخت هالة سرحان بيجيلها تخلف عقلى لو سمعت ان راجل قال لمراته حضَّرى العَشا..باعتبار ان العشا رجس من عمل الشيطان

والأخت العزيزة سعاد حسنى تقول البنت زى الولد ماهيش كمالة عدد..ومش عارف مين قال ان البنت كمالة؟؟
البنت طبق كشرى بحاله من الكبير ابو تلاتة جنيه.. زيه زى الولد بالظبط

والأخت عبير صبرى ربنا يهديها تقول ازاى الراجل المتوحش القاسى التنين اللى بيطلع نار من مناخيره بيتعامل مع الأنثى اللى هيه نسمة ماشية ع الأرض يا ولداه

طبعا انا باعدى الكلام ده لأنى عارف الولد المحترم بيعامل البنت المحترمة ازاى.. والزوج المحترم بيعامل الزوجة المحترمة ازاى ومش محتاجين نصايح اسم الله على جمالهم وأدبهم اللى فاتوا
المشكلة بقى مادام بيقولوا البنت زى الولد..أنا ليه باقف في المترو عشانهم بقى؟؟ أيوة اوعى تمشى استنى..دى مشكلة كبيرة مش صغيرة..يعنى أنا لما اركب المترو كام مرة في اليوم وكل مرة اكتشف انى لازم اقف عشانهم تبقى مشكلة
أدخل المترو في أمان الله واقعد بعد جهد جهيد وانا شايف واحدة موظفة مع صاحبتها راجعين من الشغل وصحتهم زى الفل.. وقاعدة تحكى لها ازاى تعمل محشى الكوسة وقاعدة تقور في الهوا يمين وشمال عشان يبقى الشرح عملى وصوتها عالى.. واول ما تدخل المترو تلاقى الشلل الرعاش حلّ عليها.. وعينيها مش قادرة تفتح من الإرهاق وتيجى هيه وصاحبتها قدامى بالظبط وتعلـّى صوتها

وتقول لصاحبتها:

معدتش باقدر أقف كتير يا سنية..

ترد عليها زميلتها واللبانة ف بقها:

ومين سمعك يا حبيبتشى..

الدكتشور قال لى انى لو وقفت على رجلى خمس دقايق هارجًّع ع اللى قدامى علطول

وللا البنت اللى لسة شباب.. تبقى قاعد لا بيك ولا عليك وتلقى المحروسة داخلة المترو .. بنت حلوة وشعرها ع الخدود يهفهف ويرجع يطير.. وتيجى تقف قدامك.. وفجأة تفضل تظبط شعرها وترميه ورا ضهرها زى إعلان صابون كامى عطر فرنسى الإيحاء..ومتوقعة ان الزبون اللى هوه انا هاقوم ابوس ايديها انها تقعد مكانى.. والله لو خلعتى شعرك كله واديتهولى على سبيل المقايضة زى قدماء المصريين..برضه مش واقف

وبعدين الأول كانت عربيات السيدات في المترو قدام ومع ذلك كانوا منتشرين في كل العربيات وقلنا ماشى..بعد ماحصلت حادثة مترو حلوان البسيطة اول المترو.. قالوا لا .. هاتوا السيدات في نص المترو..ليه بقى؟؟

ده باعتبار ان لو حادثة حصلت في أول المترو والسيدات قدام هيصوتوا ويلموا الدنيا انما الرجالة بتموت من سكات!!!صلاة النبى

طب حد مننا اعترض ان السيدات ماليين مترو الرجالة.. أبدا..انما شوف بقى ياعم الحاج لو حظك الأغبر وقعك انك ركبت سهوا في عربية السيدات..ياداهية دقى..تسمع بقى أحلى كلام.. أولالا..سوفاااج..سوهاج..راجل؟؟..واللى تحط وشها في الأرض من الكسوف..واللى تقول أوووه.. راجل..فانتستيك..صلاة النبى..

انتى عمرك ماشفتى راجل ياضنايا؟؟؟مش برضه انتى جاية من شغلك وهوه هناك وراجعة بيتك هتلاقى واحد من نفس الفيرجن في وشك زى القضا المستعجل

والبنت اللى في الجامعة آه لو شافت راجل في المترو.. هيغمى عليها من الخضة..

ماانتى لسة جاية من الجامعة وكنتى انتى والولاد قاعدين تلعبوا صلح وعسكر وحرامية.. عمرك ماشفتى راجل يا شابة؟؟؟

أيوة مادام فيه مساواة تبقى ف كل حاجة.

. زى ماانا باشتغل وهيه بتشتغل.. يبقى اللى يلحق الكرسى يقعد باعتبار انها إبراهيم ابن خالتى يعنى عادى ..ومادام فيه مساواة ولازم نتعامل مع عقل البنت.. يبقى بلاش تلعب لى ف شعرها وتورينى دايما انها بتحط هيد أندشولدرز ضد القشرة عشان اقوم..لأنها زى ما بتحط هيد أندشولدرز أنا باحط برضه هيد أنشولدرز ومن الحجم الكبير كمان أبو عشرين جنيه..

المشكلة دى يحس بيها اللى بيركب المترو يوميا زيى.نفسى أحس انى جاى بدرى ولحقت كرسى بعرق جبينى وقاعد أصلى ركعتين شكر على الكرسى اللى فلت من بين يدى القوات الأنثوية الغاشمة

اوعى حد يفتكر انى مش باقوم عشان حد يقعد

.بس اقوم عشان حد يستاهل.. يعنى ست كبيرة مريضة.. راجل عجوز تعبان.. ست شايلة تسع عيال على ايديها..كده يعنى.. حالات تستاهل.. انما واحدة عندها تلاتين اربعين سنة وقاعدة عاملالى فيها حسين رياض لما اتخرس في رد قلبى.. أقف ليها ليه؟؟

وكمان شوف الموقف ده.. اقف أنا عشان واحدة ست تقعد..واقف جنبها..وأول ما تيجى تنزل محطتها تشاور لاقرب بنت أو ست عشان تقعد مكانها!! صلاة النبى..حتى الكرسى بيتورث يا جدعان؟؟ خيال مآتة واقف جنب الكرسى أنا؟؟؟دانا واقف عشانك..طب خليها بجميلة حتى..وموقف ورا موقف تكتشف في لحظة ان كل الستات والبنات قاعدين..وكل الرجالة ماسكين جرايد وقاعدين يهووا عليهم:
ألف ليلة وليلة.. قصة كل ليلة..احكى ياشهرزاد.. احكى لشهريار

وللا البنت اللى تيجى تقعد جنبك ومش طايقة نفسها قال إيه المكان ضيق ومش قادرة تقعد مرتاحة..

طب ما دام انتى متضايقة كده ماتقومى تقفى بلاش القعدة المقرفة دى.. وللا يعنى عشان كل مرة واحد محترم شباب هوه اللى يقف عشان المكان يوسع للهانم.. أم طاقية.. طاقية حمرا.. للهانم البيضا.. والهانم السمرا

القاعدة

هالة وإيناس وسحر وعبير وإقبال وكل اللى عقدونا ف عيشتنا بكلامهم اللى لا دين ولا منطق بيأيده.

.بيطالبوا بحقوق المرأة اللى على كيفهم.. مع ان ديننا جعل المرأة جوهرة يتحافظ عليها وتتعامل أحسن معاملة مش سلعة وموضوع في كل برنامج شوية.
لو كنت قاعد على كرسى في المترو.. دايما حاول انك تربط رباط جزمتك وانت قاعد لمدة العشرين محطة اللى انت راكبهم وماتبصش لأى حد واقف عشان قلبك المعفن الطيب

خد معاك وانت راكب المترو
..علبتين هيد أنشولدرز عشان أى بنت جاية تتدلع بشعرها عشان تقعد تعرفها ان اللى معاه شامبو أكتر هوه اللى هيقعد

خد معاك مطوة عشان لو قلبك الطيب خلاك تقعَّد واحدة منك وبعدين وهيه نازلة شاورت لواحدة تانية تقعد مكانها وطنشتك.. تغزها بالمطوة غزتين عشان تفوق

abdoitthad
04-19-2009, 03:13 AM
هو ده اخرة المساواه

Mohamed Saad Yassin
04-19-2009, 03:32 AM
هههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههه
موضوع جميل جدا
انا من وقت ما بدأت قرأتة حتى نهايته و انا باضحك
لدرجة ان معتقد ان الناس اللى معايا فى البيت
ممكن يقولو الواد اتجنن و الا حاجة
موضوع جميل
شكرا لانك رسمت لنا ابتسامة فى وقت يصعب فيه الحصول على الابتسامة

Mahro
04-19-2009, 05:49 AM
بجد هايل يا باشا والله نسيتنا كتير

من ده بقى على طووووووووووووووووووووول

روميو الحب
04-19-2009, 07:04 AM
بجد متشكرا جدا لردودكم الجميلة دى وان شاء الله اجيب مواضيع احسن واحسن واكيد انا مبسوط لانبساطكم

Marwa Mahmoud
04-19-2009, 11:39 AM
هههههههههههههههههههههههههههه

تحفة بجد

موضوع جاااااااااااااااااااامد

تسلم والله

ندي حجاج
04-19-2009, 01:19 PM
هههههههههههههههههههههههه
بجد حلوى قوى الموضوع تسلم ايدك

Ma7amed Adel
04-19-2009, 10:46 PM
والله يا عم عندك حق لية نقف لبنت ما نقعد احسن وكالم تراها هههههههههههههه

روميو الحب
04-19-2009, 11:35 PM
[
بجد والله الولاد مظلومين فى البلد دى بجد شكرا ليك يا محمد على ردودك وشكرا لاى حد رد على الموضوع

froty
04-20-2009, 11:24 PM
هايل الموضوع

بس مش كل ده يعنى الرحمه فوق المساواه

محبة الرحمن
04-20-2009, 11:48 PM
بجد والله الموضوع جميل لدرجة اني ضحكت ضحك ما كنتش عارفة اضحكه من زمان

ياسمين
04-21-2009, 12:01 AM
بجد موضوع جامد جدا
وعندك حق والله
محدش يقوم لاى بنت عشان تقعد
شكرا لك

Horiaa Swedan
04-21-2009, 12:08 AM
هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه

بجد موضوع اكتر من رائع بجد اسلوبك جميل جدا فى عرض القضيه اللى بتنقشها

وانا من اكتر الناس اللى بتقيد ان البنت مش زى الولد وفعلا عندك حق فى كل اللى قلته

مدام مسواه وانتوا خلاص اللى بقت مهندس مساحه وبتنزل الارض واللى بقت مازونه وقاضيه.........الخ

يبقى تستحملوا كل اللى يجرلكم

انا لو ولد عمرى محراعى ان اللى قدامى بنت واقوم

بس برضوا لسه فى بنات مظلومه فى النص لا تنادى بلمساواه

ونصيحه لكل اللى بينادوا بالمساوه يا ريت تعرفوا اللى عليكم الاول وبعدين تدورو على اللى فكرينوا ليكم

اه مش ضد تحقيق الذات وان كل بنت ليها كريرها وشخصيتها المستقله لكن فى حدود لا تتعدى القدرات اللى ربنا اعطاكى ايها

عايزه تشتغلى اشتغلى فى حدود انوثتك

البنت فى نظرى = انوثه ورقه

مش شخط ونزول وطلوع وشغل وسط عمال وبهدله

اتمنى وجهه نظرى مضايقش اى بنت ولا تضايق حد

تقبلوا مرورى

روميو الحب
04-21-2009, 11:20 PM
شكرا لمشاركتك الجميلة دى يا ريموندا وبجد

انا بحترم رئيك جدا والحمد لله ان لسة فى بنات عارفه قدرات البنات

وبجد انتى لو فى المترو انا هقفلك وخليكى تقعدى

Horiaa Swedan
04-22-2009, 12:44 AM
ميرسى جدا يا روميو دى فعلا وجهه نظرى وانا اعتز بيها

رحم الله امرا عرف قدر نفسه

روميو الحب
04-22-2009, 10:56 PM
بجد انا احترم وجهة نظرك وشكرا لردك

البحيرى
04-22-2009, 11:59 PM
واللة انا بحكى فى الكلام دة من سنين
اللة ينتقم من الجميع

روميو الحب
04-23-2009, 10:11 PM
طب الحمد لله انى لحقت الموضوع دة قبل مينتهى فى عقول الناس

وشكرا لردك

الحلوة
04-24-2009, 10:10 PM
تؤ تؤ تؤ كد احنا البنات الحلوين تهزأنا كد لا لا ده حتى احنا ملايكه هههههههههههه ميرسي ع الموضوع بجد

روميو الحب
04-25-2009, 10:32 PM
شكرا جدا لردك والله

وبجد اكيد انتم ملايكة بس مش كلكم بردو

فى شوية رخمين بردوة هههه

بس مش كلوة طبعا

GooD_DrSh
04-26-2009, 02:53 AM
هههههههههههههههههههههههههههههااااااااااااااااااااا ااااى
يا روميوووووووو يا جااااااااااااااااامد
والله زى العسل
هههههههههههههههههههههههههههههههههااااااااااااااى

روميو الحب
04-28-2009, 08:18 PM
شكرا جدا لردك يا درش

والحمد لله ان الموضوع عجبك

ووالله انت ال عسل

KAREEM
05-20-2009, 08:22 PM
بس احنا معندنا مترو فى الاسكندرية هههههههههههههه
بس الموضوع فعلا جميل جدا وعندك حق جدا

محمد الفرارجي
05-28-2009, 01:00 AM
تصدق بالله دا اصلا مبدأ الواحد من زمان
بس بيصعبوا علي
خصوصا لو بنت محترمة
مع ان يا اخي ليهم عريبات بنات وستات
حاجة غريبة
بس تصدق الفكرة دي لو اتطبقت في كل حاجة

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
دي تبقى ميه ميه
والله ممكن مفيش بنت ولا واحده تنزل من البيت
ما هيه بقى مساواة وساعتها لو بمبكت مع واحد في الشارع هيساويها بنفسه يعني هيسويها

alaa eid
05-28-2009, 01:22 AM
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههه
بجد يا روميو موضوع جمييييييييييييل جدا
تسلم ايدك

Mohamed Hashem
06-10-2009, 02:42 AM
شكرا لمشاركتك الجميلة دى يا ريموندا وبجد

انا بحترم رئيك جدا والحمد لله ان لسة فى بنات عارفه قدرات البنات

وبجد انتى لو فى المترو انا هقفلك وخليكى تقعدى

رجعت فى كلامك ليه يا روميووووووو
دا انا لسه حاقول الله ينور وضحكتنا من القلب وكلام من ده
ههههههههههههههههه
بس برضه ما شاء الله عليك
تسلم ايديك وموضوع كوميدى خفيف جدا
تنفع سينارست ما تجرب ؟
تقبل تحياتى

Horiaa Swedan
06-10-2009, 09:59 PM
رجعت فى كلامك ليه يا روميووووووو
دا انا لسه حاقول الله ينور وضحكتنا من القلب وكلام من ده
ههههههههههههههههه
بس برضه ما شاء الله عليك
تسلم ايديك وموضوع كوميدى خفيف جدا
تنفع سينارست ما تجرب ؟
تقبل تحياتى

ليه يا بشمهندس دانا وقفه فى صفكم حتى عشان كده هو حيقوم ويقعدنى بس اوعى تفكرو انه رشوا وتفهمنى صح

قصدى غلط

ههههههههههه

عادى انا بهزر ليس الا وتقبل مرورى

Mohamed Hashem
06-10-2009, 10:13 PM
:p

ليه يا بشمهندس دانا وقفه فى صفكم حتى عشان كده هو حيقوم ويقعدنى بس اوعى تفكرو انه رشوا وتفهمنى صح

قصدى غلط

ههههههههههه

عادى انا بهزر ليس الا وتقبل مرورى

ريموندا العزيزة
احنا كلنا ولاد وبنات نوسع ليكى علشان تقدرى تقفى براحتك هههههههههه
بهزر وعارف انك بتهزرى ورميو برضه لما قال انه حيقوم ليكى .......... كان بيهزر :p
بارك الله فيكو كلكم دمك عسسسسسسسسسسسسل
تحياتى

Horiaa Swedan
06-10-2009, 10:32 PM
اقف بعد كل ده واقف لالالالالالالا انا كده مش ركبه واتفضل دور واطلع يا باشا

وربنا يكرمك يا بشمهندس والله حضرتك العسل كله

هههههههههههههههههه

تقبل تحياتى ومرورى اخى الكريم

sweet girl
06-17-2009, 05:39 PM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههه

بجد الموضوع هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااايل بجد تحفففففففففففففففففففففففه

اسلوبك فى الكلام جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامد مبطلتش ضحك من اول ما فتحته

مرسييييييييييييييي كتييييييييييييييييييييييييييييير ليك

انا قريت موضوعك فى وقت انا كنت محتاجه فعلا انى اضحك فيه ( تسلم ايديك والله ينور)

Rania Ismail
06-17-2009, 11:29 PM
تسلم يا روميو هو الموضوع جميل بس طويل قوى وكان ليا تحفظ على حاجات كده فى الموضوع انا حذفتها
وشكرا ليك

روميو الحب
07-25-2009, 08:23 PM
بجد معلش يا جماعه ان ردى اتاخر عليكم بس بجد انا مبسوط جدا ان الموضوع عجبكم وشوفت ردود كتير