المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ...خــــــــاص جدآ 5 دقائق من وقتك...تناقش معي

alaa eid
04-21-2009, 09:11 PM
http://www.7ammil.com/data/visitors/2009/04/21/storm_17957014132096056091_0sn9ihwbh6q8n8zqu2.gif (http://www.7ammil.com)

مســـــــــاء المحبة والأخوة والتعــــــــــاون ...
مســـــــاء يحمل بين سطوره الغرابة والدهشة وبين حروفة الحزن والألم ......

ســـ أكتب عن موضوع لطالما أردت الكتابه عنه لكن دئمآ كنت اتردد وتردد ومازلت مترددة حتى الأن ......

لكن ســ أناقشكم وأناقش نفسي ربما اقتنع أو أوصل معكم الى حل !!

الموضوع يحمل كل رقة المشاعر وقسوة القلب وحب النفس والغرور والرأفة والوحشية والتعاون والخلاف و الشجار والرضا والصفح

ياترى عن ماذا أنا أتكلم وعن مــــــاذا يخط قلمي ...ربما خليط من المشاعر الموجودة داخل كل أخ/أخت
متواجدون تحت سقف واحد ودخل قلب واحد ودم واحد لكن ياترى هل تحب وتحترم أختك/أخاكٍ؟
سأطرح عليكم قضية كيف تتعامل مع أخي /أختك ..
ويليت كل أخ يناضرعلاقته مع(....)ويقول راية بصراحة أو يتناقش معي بما سأطرح بمنتهى الصراحة والوضوح...

دئمـــآ أطرح على نفسي أسألة كثير ومن ضمنها تلك !!
ليش تنعدم مشاعر الحب والحنان بين الأخوان ؟
ليش الفراغ والقسوة الموجودفي بعض الأخوان ؟
ليش الجفاف في المعاملة وإنعدام فن الحوار ؟
ليش نبخل على قول (آســـف)عند سوء التفاهم بيننا وعند أختلافناا ؟؟؟
طيب ليش نلجاءلصديق أو زميل للكلام معه
عن عاطفتنا وحبناا
رغم وجود الشخص القريب إلا يستحق أن نتكلم ونروي له الأخ/الأخت؟؟
لماذا اتمنا أن اعانق صديقتي بحرارة وبالمقابل لاأرغب بذلك مع أخي/أختي؟؟

لماذا ابث وأبوح بااسراري وبكل وثوق لــ صديقتي ومع أختي/أخي اتخد سبيل الكتمان
والحفاظ على كل مواقفي والتزم الصمت؟

آآآآآه كمأتعبتني تلك الأسألة وكم اتعبني إجاد لهاا الحل المناسب ...

المعاناة موجودة في كل مكان وفي كل منزل ..لكن هناك أمور تزيد عن حدٍها المعقول فاتصبح كارثة على المجتمع وعلى الأسرة ......

دعوناااا نفكر في العدل وفي تصحيح المعادلة ..وفي تصحيح معاملتنا للبعض ..

كونوووو معي ......

http://www.7ammil.com/data/visitors/2009/04/21/storm_15356583591278315883_4.gif (http://www.7ammil.com)

محمود ابوالمجد
04-21-2009, 09:45 PM
ممممممممممممم
مش عارف اقول ايه بس كلامك صح
بس فعلا مش قادر اعرف ليه
بس فيه اخوات اكيد بتعملوا مع بعض وبيبوحوا لبعض مثلا انا عشان معنديش اخ ولد عشان كده مش بعمله كده بس لو ليا اخ ولد اكيد كان هيبقي صاحبي وهبقي فرحان ومبسوط بيه قوي لانه اكيد هيبقي احسن من اي صاحب لان الصاحب مش بيربطني بيه غير الصداقة لكن اخويا صلة دم يعني محدش في الدنيا يقدر يبعندنا عن بعض ابدا
بس بجد ياريت كل واحد يقعد مع اخوه وكل واحدة تقعد مع اختها لان بجد الاخوات اكتر حد يخاف علينا ويحبنا

موضوع جميل جدا يا لولو

snowwhite2013
04-21-2009, 10:19 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الموضوع اكثر من رائع يالولو فعلا وعشان نديه حقه في النقاش يبقى هياخد الوقت كله مش خمس دقايق بس وبرده مش هنلاقي اجابات مقنعه 100%
وفعلا مشكلتنا دلوقت وفي كل وقت اننا بقينا نلجا للغريب اكتر من القريب والمشكله دي عند كل الناس مع اننا لو فكرنا بعقل اكتر هنلاقي انه مهما كان
قربنا من اصدقائنا فمستحيل يكونو بيحبونا اكتر من اخواتنا ودا مش معناه ان الاصدقاء مش محل ثقه او انهم ممكن يكونو مبيحبوناش او بيخافو علينا بالعكس الصحاب بجد بيبانو في الازمات اكتر بس المشكله انه دلوقت محدش بيعرف اللي قدامه دا وفي ولا غادر هيرفعك للسما ولا هيردمك في التراب عشان كده بقول الاخوات هم اكتر الناس اللي ممكن نثق فيهم

هحاول اجاوب على اسئلتك ياالاء عشان يمكن نقدر نوصل لحل :......

مش في كل الحالات في اخوات كتيييييير بيبقو مع بعض زي الصحاب واكتر والحمد لله انا واخواتي كده بس يمكن يكون السبب في انعدام الحب والحنان بين الاخوه ان كل واحد فيهم يكون مشغول بحياته الخاصه زياده عن اللزوم لدرجه انه يكون لاغي اللي حواليه في البيت

الفراغ دا طبيعي بين الاخوات خصوصا انهم مش بيحكو كل حاجه لبعض الا اذا كانو متعودين دايما انهم يتكلمو في كل حاجه مع بعض عشان ياخدو براي بعض.

نفس الاجابه تقريبا وهيا قله الكلام والحوار والمناقشه بينهم

دي حقيقه فعلا ان كتييير الاخوات بيتشاكلو وبيختلفو وللاسف الغلطان مش بيعتذر للتاني بس على اساس انهم هيرجعو تاني يكلمو بعض من جديد فمفيش داعي للاسف والمشكله دي مش موجوده بين الاخوات بس لا دي بين الصحاب والمعارف حتى عالبا الغلطان عمره مابيعترف بغلطه ابداااا

عن عاطفتنا وحبناا

يمكن عشان بنحرج نتكلم مع اخواتنا وخصوصا ان الاخ او الاخت مش هيتقبلو كلامنا او رد فعلهم مش هيكون زي الاصدقاء .

نفس الاجابه السابقه وهيا الاحراج وكل واحد عنده سر بيخاف يقوله لاخوه او اخته.

بعدنا عن بعض وعدم احساسنا بمشاكل بعض خلانا نقسى على بعض.. غير كده اننا اكمننا على طووووول في البيت مع بعض عمرنا مابنشتاق لبعض.

الاحراج برده

.
.
.
.
.

المعاناة موجودة في كل مكان وفي كل منزل ..لكن هناك أمور تزيد عن حدٍها المعقول فاتصبح كارثة على المجتمع وعلى الأسرة ......

فعلا المعاناه موجوده في كل مكان بس بادينا احنا نغير كل المعاناه دي ونصاحب اخواتنا مش لازم نقولهم كل اسرارنا بس نحسسهم بوجودنا جنبهم

تقبلي تحياتي ومروري ويارب اكون افدتك وافدت الكل باجاباتي ورايي

alaa eid
04-21-2009, 10:50 PM
ممممممممممممم

مش عارف اقول ايه بس كلامك صح
بس فعلا مش قادر اعرف ليه
بس فيه اخوات اكيد بتعملوا مع بعض وبيبوحوا لبعض مثلا انا عشان معنديش اخ ولد عشان كده مش بعمله كده بس لو ليا اخ ولد اكيد كان هيبقي صاحبي وهبقي فرحان ومبسوط بيه قوي لانه اكيد هيبقي احسن من اي صاحب لان الصاحب مش بيربطني بيه غير الصداقة لكن اخويا صلة دم يعني محدش في الدنيا يقدر يبعندنا عن بعض ابدا
بس بجد ياريت كل واحد يقعد مع اخوه وكل واحدة تقعد مع اختها لان بجد الاخوات اكتر حد يخاف علينا ويحبنا

موضوع جميل جدا يا لولو

بجد عندك حق في كل اللي قولته يا بشمهندس ولازم كل اخ ياخد اخوه صديق وصاحب والاخت برده كذلك بس ليا سؤال ليه مثلا ماتخدش اختك صاحبة ليك مش لازم يكون ولد زيك ولا انت ايه رأيك ؟؟؟؟؟؟
وبشكرك كتيييييييير علي رأيك

alaa eid
04-21-2009, 10:57 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الموضوع اكثر من رائع يالولو فعلا وعشان نديه حقه في النقاش يبقى هياخد الوقت كله مش خمس دقايق بس وبرده مش هنلاقي اجابات مقنعه 100%
وفعلا مشكلتنا دلوقت وفي كل وقت اننا بقينا نلجا للغريب اكتر من القريب والمشكله دي عند كل الناس مع اننا لو فكرنا بعقل اكتر هنلاقي انه مهما كان
قربنا من اصدقائنا فمستحيل يكونو بيحبونا اكتر من اخواتنا ودا مش معناه ان الاصدقاء مش محل ثقه او انهم ممكن يكونو مبيحبوناش او بيخافو علينا بالعكس الصحاب بجد بيبانو في الازمات اكتر بس المشكله انه دلوقت محدش بيعرف اللي قدامه دا وفي ولا غادر هيرفعك للسما ولا هيردمك في التراب عشان كده بقول الاخوات هم اكتر الناس اللي ممكن نثق فيهم

هحاول اجاوب على اسئلتك ياالاء عشان يمكن نقدر نوصل لحل :......

مش في كل الحالات في اخوات كتيييييير بيبقو مع بعض زي الصحاب واكتر والحمد لله انا واخواتي كده بس يمكن يكون السبب في انعدام الحب والحنان بين الاخوه ان كل واحد فيهم يكون مشغول بحياته الخاصه زياده عن اللزوم لدرجه انه يكون لاغي اللي حواليه في البيت

الفراغ دا طبيعي بين الاخوات خصوصا انهم مش بيحكو كل حاجه لبعض الا اذا كانو متعودين دايما انهم يتكلمو في كل حاجه مع بعض عشان ياخدو براي بعض.

نفس الاجابه تقريبا وهيا قله الكلام والحوار والمناقشه بينهم

دي حقيقه فعلا ان كتييير الاخوات بيتشاكلو وبيختلفو وللاسف الغلطان مش بيعتذر للتاني بس على اساس انهم هيرجعو تاني يكلمو بعض من جديد فمفيش داعي للاسف والمشكله دي مش موجوده بين الاخوات بس لا دي بين الصحاب والمعارف حتى عالبا الغلطان عمره مابيعترف بغلطه ابداااا

عن عاطفتنا وحبناا

يمكن عشان بنحرج نتكلم مع اخواتنا وخصوصا ان الاخ او الاخت مش هيتقبلو كلامنا او رد فعلهم مش هيكون زي الاصدقاء .

نفس الاجابه السابقه وهيا الاحراج وكل واحد عنده سر بيخاف يقوله لاخوه او اخته.

بعدنا عن بعض وعدم احساسنا بمشاكل بعض خلانا نقسى على بعض.. غير كده اننا اكمننا على طووووول في البيت مع بعض عمرنا مابنشتاق لبعض.

الاحراج برده

.
.
.
.
.

فعلا المعاناه موجوده في كل مكان بس بادينا احنا نغير كل المعاناه دي ونصاحب اخواتنا مش لازم نقولهم كل اسرارنا بس نحسسهم بوجودنا جنبهم

تقبلي تحياتي ومروري ويارب اكون افدتك وافدت الكل باجاباتي ورايي

بشكرك كتيييييييييير كتيييييييييييير وبجد اجاباتك علي الاسئلة عجبتني جداااااااااااا جداااااااااااااااااااا

تسلمي حبيبة قلبي علي رأيك

الله ينور عليكي

مروة على
04-21-2009, 11:19 PM
الموضوع تحفة بجد مشكورة كتييييييييييييييييييير انا رأى ان غالبا سبب الجفاف ده بيكون من الب والام واهتممهم باحد الاخوات والتانى مش اوى بس مؤكد بيكون غصب عنهم او حاجة هما مش ملاحظين المعاملة دى بس انا بقول ان لو الاخوات بنات بيكونو قريبين من بعض اكتر من الاخت البنت وعندها اخ ولد عشان الولد بيكون خايف على اخته لانه بيشوف الزمن اللى احنا عايشينة عامل ازاى بس وده كان رأيى اتمنى مكونش تقلت عليكو وياريت تقبلو مرورى شكرا

حسناء
04-21-2009, 11:20 PM
بجد موضوعك اكتر من الرائع يا lolo

وحقولك وجهة نظري لو سمحتى
انا من راى ان العيب في الاول من البيت لانه معودش الاخوات علي الصراحه من الاول ودايما تلاقي اللي بيحكي لصديقه او صديقته بيحكي لان الجواب في البيت دايما عيب او كده غلط او يكون الرد فيه سخريه او استهانه بمشاعره وده تلاقيه دايما في البيت اللي بيفتقد لغه الحوار يعني لو اختي او اخي اوامي اوحتي ابي حيسمعني ويناقشني ليه حدور علي الغريب

ونصيحتي ليكم كلكم اهلك لا تهلك

يعني بدل متحكى لصديقتك روحي قولي لاختك انا محتجالك ولو ازمت الامور ادامك ده لانها خايفه عليكي لانك منها واللي يضرك يضرها فطمنيها عليكي وعرفيها انك بتفكري صح بطريقه غير مباشره حتلاقيها معاكي ودايما بتسمعك

مصطفي القاضي
04-21-2009, 11:51 PM
موضوعك رائع جدا يالولو
وان شاء الله دايما تسعدينا بمواضيعك اللي بجد بنستفيد بيها كلنا
جزاكى الله خيرا

alaa eid
04-22-2009, 03:28 AM
الموضوع تحفة بجد مشكورة كتييييييييييييييييييير انا رأى ان غالبا سبب الجفاف ده بيكون من الب والام واهتممهم باحد الاخوات والتانى مش اوى بس مؤكد بيكون غصب عنهم او حاجة هما مش ملاحظين المعاملة دى بس انا بقول ان لو الاخوات بنات بيكونو قريبين من بعض اكتر من الاخت البنت وعندها اخ ولد عشان الولد بيكون خايف على اخته لانه بيشوف الزمن اللى احنا عايشينة عامل ازاى بس وده كان رأيى اتمنى مكونش تقلت عليكو وياريت تقبلو مرورى شكرا

جزاكي الله كل خير
رأيك جميل جدا وانا برده معاكي في راييك
شكرا حبيبتي

Mahro
04-22-2009, 03:30 AM
والله عندك حق

بس الحمد لله على كل شىء

والله ليه ميعملوشض عيد الخوات مثلا

ماهو كل السنه اعياد يعنى عيد للأخوات وعيد الصحاب وعيد الخال والعم والخاله والجيران كمااااااااااان

والله الحاجات دى حلوه اوى

بس بجد الموضوع ده عاوز نقاش

ياريت تشيلى انتى القضيه دى بقى يا لولو

هاتى لنا حلول وكده يعنى

alaa eid
04-22-2009, 03:34 AM
بجد موضوعك اكتر من الرائع يا lolo

وحقولك وجهة نظري لو سمحتى

انا من راى ان العيب في الاول من البيت لانه معودش الاخوات علي الصراحه من الاول ودايما تلاقي اللي بيحكي لصديقه او صديقته بيحكي لان الجواب في البيت دايما عيب او كده غلط او يكون الرد فيه سخريه او استهانه بمشاعره وده تلاقيه دايما في البيت اللي بيفتقد لغه الحوار يعني لو اختي او اخي اوامي اوحتي ابي حيسمعني ويناقشني ليه حدور علي الغريب

ونصيحتي ليكم كلكم اهلك لا تهلك

يعني بدل متحكى لصديقتك روحي قولي لاختك انا محتجالك ولو ازمت الامور ادامك ده لانها خايفه عليكي لانك منها واللي يضرك يضرها فطمنيها عليكي وعرفيها انك بتفكري صح بطريقه غير مباشره حتلاقيها معاكي ودايما بتسمعك

شكرااااااااااااا ليكي يا حسناء وبجد زي ما قولتي ان ممكن علشان الاخوات بيلجأوا للاصدقاء ان كل حاجة في البيت عيب وغلط وما يصحش تتعمل بس لو الواحد اخدها بالتدريج ممكن
بشكرك حبيبتي علي مرورك

alaa eid
04-22-2009, 03:37 AM
موضوعك رائع جدا يالولو

وان شاء الله دايما تسعدينا بمواضيعك اللي بجد بنستفيد بيها كلنا

جزاكى الله خيرا

جزانا واياك
يارب دايما افيدكوا وتفدوني
شكراااااااا كتير علي مرورك

alaa eid
04-22-2009, 03:42 AM
والله عندك حق

بس الحمد لله على كل شىء

والله ليه ميعملوشض عيد الخوات مثلا

ماهو كل السنه اعياد يعنى عيد للأخوات وعيد الصحاب وعيد الخال والعم والخاله والجيران كمااااااااااان

والله الحاجات دى حلوه اوى

بس بجد الموضوع ده عاوز نقاش

ياريت تشيلى انتى القضيه دى بقى يا لولو

هاتى لنا حلول وكده يعنى

ان شاء الله يا ماهرو بس احنا هانشوف اراء الجميع ومن خلالهم هنلاقي الحلول
شكرا كتير علي مرورك