المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا ريت نكون ايجابيين فى حياتنا

محمد مهدى على
04-21-2009, 11:50 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا هتكلم معاكو بصراحه انا عايز اعرف ليه البنات فى قسم الجغرافيا عايزا تدخل شعبه المساحه
يعنى لو فرضنا انى 100 فرد انشاء الله دخلو شعبه المساحه 50 منهم بنات و 50 منهم رجال و اتخرجو باءذن الله
هل البنات هيشتغلو فى المساحه
هل هيستحملو الشمس و الصحراء
هل يضمنو باءذن الله ازواجهم يسمحو بهذا الشغل
ياريت البنات يردوا على هذه الاساله ولو هيقدرو عليها يبقى من حقهم انهم يدخلو شعبه المساحه
انا عندى تجربه شخصيه عندى اختى كانت فى شعبه المساحه واتخرجت والحمد لله ومعاها كتييييييييييير من اصحابها البنات و مفيش ولا واحدا فيهم اشتغلت فى المساحه والله العظيم بجد معظمهم عمل تربوى و اشتغل مدرس والى اتجوزت يعنى فى النهايه مفيش حد فيهم عمل حاجه بالمساحه
فى النهايه نشوف النتائج معظم البنات الى دخلت المساحه لم يشتغلو فيها
وضيعوا فرصه لواحد انه يدخل شعبه المساحه
والله انا شايف انى الرجاله يشوفو فرصتهم احسن
ولو فى بنوته شايفه انها هتنجح فى شعبه المساحه ربنا يوفقها فيه
انا شايف انى الشعبه العامه للبنات اسهل من شعبه المساحه بكتير وممكن من خلالها انهم يعملو تربوى ويكونو مدرسين ناجحين
وارجو منكم المشاركه الجاده وبكل صراحه

حفيد سيف الله المسلول
04-22-2009, 09:59 PM
مع احترامى لرايك بس هما من حقهم دخول شعبه المساحه وكمان الفرصه متكافاه الدكاتره بتاع اعلى درجات مش شرط 50 و50 المهم الاعلى ممكن كلهم بنات وممكن كلهم شباب وانا عن نفسى
مع احترامى لكل الولاد لو البنات تجيب اعلى منى يبقى من حقها تبقى فى مساحه وانا لا

محمد مهدى على
04-22-2009, 10:18 PM
منا فاهم وانا مع رايك بس البنات الى مش هيشتغلو بالمساحه من دلوقتى يسيبو الفرصه لحد تانى حتى لو بنت علشان دخول المساحه محدود بعدد
وكمان انا كنت بقول لو فردنا 50 من البنات دخلو المساحه و 50 من الشباب
وشكرا يا munchi على مشاركتك

مروة على
04-22-2009, 11:26 PM
مع احترامى لكل الاراء انا نفسى ادخل مساحة لانى ان شاء الله ناوية اشتغل فيها لانى حبيت الموضوع ونفسى اوصل لحاجات اكتر من مجرد مساح وانا برضة مش معنى كلامى انى معارضاك بالعكس انا معاك جدا وان البنت اللى مش ناوية تشتغل فى مجال المساحة تسيب الفرصة لاى شاب تانى شكرا وده كان رأيى

ميرا مار
04-23-2009, 12:18 AM
الموضوع مكرر يا محمد

راجع موضوع داخلين مساحة تعملوا ايه فى قسم قضايا واراء

محمد مهدى على
04-23-2009, 12:32 AM
شكرا ليكى يا roory ويارب تدخلى المساحه
وشكرا انك فهمتى قصدى وعلى المشاركه الجميله دى

محمد مهدى على
04-23-2009, 12:35 AM
والله يا ميرا مار انا لسه عضو جديد فى المنتدى ولسه معرفشى كل المواضيع الى فى المنتدى العظيم دا
sooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooory

dero
04-23-2009, 08:20 PM
ايوة صح ممكن بنات كتييييييير اوى بعد ما تدخل مساحه متشتغلش و انا واحده منهم لو ان شاء الله ربنا وفقنى و دخلت مساحه مش هشتغل. بس انا لو دخلتها هدخلها عشان هدف كان نفسى يتحقق بس القدر بقى الحمد لله. يعنى انا و غى غيرى كتييير تعبنا اوى فى الثانوى و فى المذكره و خاصه الرياضه و الفزياء وكان نفسنا ندخل هندسه و محصلش بس بنحاول نحقق حاجه من احلامنا على قد تعبنا . وعلى العموم فى الاول و الاخر هو نصيب و قدر و الحمد لله

yoyo
05-03-2009, 02:50 AM
انا معاكي يا ديرو بجد الحكاية كلها نصيب
وربنا بيحط كل واحد ف المكان الي يستحقه
ومادام البنت جابت اعلي من الولد يبقي حقها
وده مكانها ممكن الولد الي مش دخل بدلها ودخل شعبة عامة
يعمل وينجح ويشتغل احسن منها وممكن العكس

shekoooo
05-09-2009, 11:34 PM
فعلا ياديرو احنل تعبنا جدا فلازم على الاقل نسمع كلمة يا بشمهندسة طبعا احساس تانى بس اناحلمى مش بس انى ادخل مساحة أحلامى أكتر من كده بكتير ولو كان على الحلم فكل الناس بتحلم بس الفرق بينهم اللى يحقق والله المستعان.

alex
12-03-2009, 03:13 AM
بجد يا جماعة انا بشكركم على التوبك الجميل دة بس القضية مين حيشتغل ومين لا والبنات والولاد دا موضوع الكلية متحكمة فية وبعدين انا اعرف خرجيين مساحة لسة مشتغلوش واللى يدخل شعبة عامة ياخد كورس مساحة برة وكدا تبقى اتحلت .....

bondoq
12-04-2009, 03:14 PM
اسف لو كلامي هايبقى قاسي شويه .. بس صراحه لازم يتقال
لو ولد عايز يدخل شعبة مساحه يذاكر و يشد حيله و يطلع من اواءل القسم و بعدها شعبة مساحه هي اللي هتتحايل عليه مش هو اللي هيتحايل عليها
و بعدين زي ما قال اليكس لو حد ما عرفش يدخل شعبة مساحه و دخل شعبه عامه ياخد كورس مساحه برة و تبقى اتحلت