المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عقلك الباطن مصباحك السحرى لتحقيق احلامك** الفصل الرابع ( الجزء الاول)

Soma
04-30-2009, 05:27 PM
(http://www.0zz0.com)

اولا : حنزل كل اسبوع جزء عشان تقدروا تقروه كله وتستفادوا منه باذن الله
الموضوع : من كتاب قوة عقلك الباطن

الجزء الاول : طرق عملية فى العلاج عن طريق العقل

إذا اردت أن يستجاب دعاؤك يجب عليك أن تستخدم الأسلوب الصحيح فدعاؤك يستجاب له من خلال طرق
ووسائل محددة فهذا العالم يسير بقواعد وقوانين محددة فلا شئ يحدث بالصدفه وهنا سنعرض بعض الاساليب
العملية التى سوف تساعدك على تغذية حياتك الروحية وتنميتها . فلا يجب ان يبقى دعاؤك وصلواتك فى الهواء
فلكى يتقبل الله دعاؤك ويتحقق ماترجوه يجب أن تصلى وتدعو بالطريقة الصحيحة . عندما نحلل الدعاء نكتشف طرقا عديدة ونتكلم هنا عن الدعاء الشخصى لتطبيقه فى حياتنا اليومية لمساعدة انفسنا والاخرين
الدعاء هو بلورة فكرة تتعلق بما نريد إنجازه الدعاء هو رغبة الروح الصادقة ورغبتك هى دعاؤك وهى تنبع من احتياجاتك العميقه وتوضح ماتريده فى الحياة إن طبيعة الدعاء الحقيقية هى التعبير الفعال عن تعطشك للسلام والوئام والصحة وكل نعم الحياة الاخرى
لتلقين عقلك الباطن :
ان سر الدعاء الفعال هو جعل العقل الباطن يتشبع بالنتيجة او الرغبة المطلوبة . وابسط الطرق للوصول الى ذلك
هو اسلوب التلقين وهو عبارة عن حث العقل الباطن على استقبال وتشرب هذا الطلب الذى نقله اليه العقل الواعى وأفضل طريقة للحصول على نتائج من هذا الاسلوب هى ممارسته فى حالة تشبه الاستغراق فى احلام اليقظة .
اعلم ان عقلك الباطن فيه ذكاء لا حدود له وقدرة مطلقة عليك ان تفكر بهدوء فيما تريده وشاهده وهو يتحقق من هذه اللحظة فصاعدا . كن مثل الفتاه الصغيرة التى اصيبت باحتقان فى الحلق وسعال فقد اخذت تردد وتكرر بثبات
هذه العبارة " ان الاحتقان يزول الان اننى اتخلص من الاحتقان " وبالفعل زال الاحتقان بعد ساعه من الزمن استخدم هذه الطريقة بكل بساطة ويسر . والى اللقاء فى الحلقة القادمة ان شاء الله

يارب يعجبكم ولو اى حد عندوا استفسار او عايز يقولى اى حاجة عنه يتفضل
وعايزة اعرف ارائكم والاحلى لو نتكلم مع بعض عنه بحيث نقدر نستفاد كلنا من بعض

Ahmed Mohamed
04-30-2009, 07:50 PM
بسم الله ما شاء الله يا اسماء بجد موضوع ممتاز جدا جدا

Soma
04-30-2009, 07:57 PM
ميرسى جدااااااااااا جدااااااااااااا
والله بتنورنى بردودك الجميلة دى

mohamed-gohar
04-30-2009, 08:10 PM

Marwa Mahmoud
04-30-2009, 08:21 PM
تسلمى يا حببتى موضوع هااااااااااااااااايل

شكرا ليكى على مجهودك الرائع ده

وفى أنتظار البقيه

spring sun
04-30-2009, 08:26 PM
مجهود رائع يا سوما

وانا استفدت كتير منه

جزاكي الله كل خير

Soma
04-30-2009, 08:41 PM
ميرسى كتيييييييييير
محمد
مرمر
سبرينج
والحمد لله انكوا استفدتوا منه
مبسوطة كتير لردودكوا الجميلة اوى دى

Youssef Mostafa
04-30-2009, 10:23 PM
موضوع هايل ياسومااا ومفيد جدااااا جزاك الله كل خير والله

alaa eid
05-01-2009, 12:35 AM
جمييييييييييييييل جدا يا سوما
الله ينور عليكي حبيبة قلبي
جزاكي الله كل خير

Soma
05-01-2009, 03:56 AM
موضوع هايل ياسومااا ومفيد جدااااا جزاك الله كل خير والله

جزاك الله كل خير
ميرسى اوى يايوسف يارب يكون افادك بجد وعجبك

Soma
05-01-2009, 04:00 AM
جمييييييييييييييل جدا يا سوما

الله ينور عليكي حبيبة قلبي
جزاكي الله كل خير

وينور عليكى ميرسى جدا ياالاء
نورتينى ياجميلة

nmm141
05-01-2009, 02:41 PM
موضوعك حلو جدا هو ده ينفع بقى مع المذاكرة

Soma
05-01-2009, 08:35 PM
موضوعك حلو جدا هو ده ينفع بقى مع المذاكرة

ميرسى لردك الجميل
اها ينفع مع المذاكرة طبعا شوف حاقولك على حاجة كويسة
استخدم طريقة التخيل قبل ماتنام مثلا غمض عينك وتخيل انك نجحت فعلا واخدت الشهادة كمان
بس تكون مقتنع تماما ان ده حصل فعلا وكرر الموضوع ده كل يوم وان شاء الله حتنجح
عموما حتكلم برضه على طريقة التخيل وطرق تانية مفيدة المهم الاقتناع التام

Wild_Angel
05-01-2009, 09:32 PM
والله انا استمتعت جدا يا SOMA لهذا الموضوع
يالفعل رائع
متابعه الموضوع معاكى
الموضوع قيم

خالد أبوسعده
05-01-2009, 09:55 PM
موضوع جامد و الله يا اسماء

ربنا يقدرك عليه

Soma
05-03-2009, 01:19 AM
والله انا استمتعت جدا يا SOMA لهذا الموضوع

يالفعل رائع
متابعه الموضوع معاكى

الموضوع قيم

وانا كمان استمتعت بمشاركتك اوك وانا حستنى متابعتك

Soma
05-03-2009, 01:21 AM
موضوع جامد و الله يا اسماء

ربنا يقدرك عليه

يارب ادعيلى كده دايما
يارب يوفقك ويقدرك انت كمان
وميرسى كتيييييييييييير لمشاركتك الجميلة

Soma
05-03-2009, 08:49 PM
فين الباقى
ايه رايكم ياجماعه انزل الجزء التانى اقل من اسبوع
ولا حلو انه يبقى كل اسبوع اللى حتقولوا عليه حنفذه

Soma
05-07-2009, 06:22 PM
http://www.ii5ii.com/4thread/Basmlh&start&opening/start%20(1).gif

الجزء التانى

نفسى بجد تستفادو منه الموضوع ده لانه مهم فعلا حاولو تقروه بجدية شوية ونفسى يبقى فى تفاعل بالموضوع وناخد رائى بعض فيه وتقولو رايكم بصراحه
يلا نبدأ :

عقلك الباطن يقبل مخططك
إذا كنت تقوم ببناء منزل جديد لنفسك وأسرتك فأنت تعلم انك يجب أن تولى اهتماما بالمخطط الهندسى لبناء المنزل وأن تراقب التزام عمال البناء بالعمل وفقا لهذا الامخطط كما أنك ستراقب المواد التى يستخدمونها فى البناء . ولأنك تعلم ان حالة منزلك المستقبلية تعتمد على جوده المواد التى استخدمت فى بنائه فسوف تختار أفضل أنواع الأسمنت والمواد العازلة وأسلاك الكهرباء والمواد الاخرى اللازمة .
هل تعتقد أنه ينبغى عليك أن تولى نفس الاهتمام لمنزلك العقلى ومخططه للسعاده والرفاهية ؟
تعتمد كل تجاربك وكل مايخص حياتك على طبيعة اللبنات العقلية التى تستخدمها فى تشييد منزلك العقلى . فإذا كان مخططك العقلى يمتلئ بأنماط عقلية سلبية مثل الخوف والقلق والتوتر أو العجز وإذا كنت مكتئبا ومتشائما وتملؤك الشكوك عندئذ سيكون نسيج وتركيبة المواد التى تستخدمها فى بناء عقلك مزيجا من التوتر والقلق والهم والعجز بجميع انواعه .
إن أكثر أنشطة الحياة أهمية وأكثرها صعوبة هو بناء عقلك فى كل ساعات يقظتك فحديث النفس صامت وغير مرئى ولكنه حقيقى .
إنك تتقوم ببناء بيتك العقلى طوال الوقت وتمثل أفكارك والصور الذهنية التى لديك مخطط البناء . وفى كل ساعة وكل لحظة يمكنك أن تضع لبنات الصحة الوافرة والسعاده والنجاح من خلال أفكارك التى تتبناها والمعتقدات التى تقبلها وتعتنقها . والمشاهده الى تتدرب عليها فى كواليس ستوديو عقلك الخفى . وهذا البناء الضخم الذى منهمك فى تشييده طوال الوقت هو شخصيتك وهويتك وقصة حياتك فى هذا العالم . ضع مخططا جديدا لحياتك وأسرع بالبناء فى هدوء من خلال تحقيق الطمأنينة والسكينة والانسجام والسعاده والخير فى اللحظة الحالية ومن خلال سعيك وراء هذه المبادئ وتبنيها فإن عقلك الباطن سيتقبل مخططك ويشرع فى تحويله إلى واقع تعيشه .
فإن الاشجار تُعرف من ثمارها .

Soma
05-07-2009, 09:54 PM
الموضوع شكله كده مش عاجبكم طيب قولولى وبجد لو مش عايزين انزل بقيت الاجزاء اوك مفيش مشكلة

Wild_Angel
05-07-2009, 11:26 PM
لالالالالالالالالا
ارجوكى انا مهتمه بالموضوع جدا
سوما متابعه الموضوع معاكى بس اعذرى الجميع الامتحانات على الابواب
واتمنى تنزلى الاجزاء على قد ما تقدرى

ميرا مار
05-07-2009, 11:57 PM
سوما

انا اول مرة اشوف الموضوع دلوقت

بس بجد جميل جدا

وانا باحب النوع دا من القراءات

واى حاجة تيجى من استاذ ابراهيم الفقى

فانا بانتظار باقى الاجزاء وبسرعة جدا كمان

لانى محتاجة قوة عقلى الباطن هذه الايام بشدة..باتكلم بجد والله

Soma
05-08-2009, 02:48 PM
ميرسى جدا يا ويلد وميرا مبسوطة كتير ان الموضوع عجبكم ويارب تستفادوا منه
حاضر يا ويلد حنزل بقيت الاجزاء

Soma
05-08-2009, 10:52 PM
على فكرة يا ميرا الكاتب
تأليف الدكتور جوزيف ميرفى
الحاصل على درجة الدكتوراه فى الفلسفة القانون

Soma
05-11-2009, 09:29 PM
وينكوا يا اهل المنتدى

Marwa Mahmoud
05-11-2009, 09:42 PM
الله ينور عليكى يا سوما يا عسل

هاااااااااااااااااايل وفى أنتظار البقية

Soma
05-11-2009, 09:48 PM
نورتى يامرمر بجد عجبك الجزء التانى
وايه التوقيع الجامد ده عسل جدااااااااا

Marwa Mahmoud
05-11-2009, 10:05 PM
نورتى يامرمر بجد عجبك الجزء التانى
وايه التوقيع الجامد ده عسل جدااااااااا

ههههههههههههههههههه

تسلمى يا قمر

Wild_Angel
05-11-2009, 10:43 PM
سوما منتظرين الجزء الجديد

Soma
05-12-2009, 10:43 AM
اصلى بنزل جزء كل اسبوع لو عايزة انزله اقل من اسبوع يعنى مثلا كل 3 ايام اوك مفيش مشكلة
عشان بس ادى فرصه ليكوا انكوا تقروه كله ومن غير ملل عشان كبير
مبسوطة كتير انه عجبك

Soma
05-14-2009, 10:20 AM
على فكرة بنزل الجزء الجديد كل خميس
النهارده باذن الله الجزء التالت

Soma
05-14-2009, 10:57 AM
الجزء الثالث

فن وعلم الدعاء الصادق

يقصد بمصطلح " علم " المعرفه المنسقة والمرتبة والمنظمة . دعنا نفكر بصورة أعمق فى فن وعلم الدعاء الصادقق هذا النوع من المعرفه الذى يتناول المبادئ الدجوهرية للحياة . فهو يصف العمليات والاساليب التى تظهر أثارها الإيجابية فى حياة كل من يطبقها بإخلاص . إن الفن هو أسلوبك فى الدعاء أو عملية الدعاء نفسها والعلم هو الاستجابة الأكيدة من الله لدعائك نتيجة لثقتك الداخلية التى طبعتها فى ذهنك فى استجابة الله لدعائك .
اطلب وسوف تحصل على ماتطلبه ابحث وسوف تجد اطرق الباب وسوف يفتح لك .
ماذا يخبرنا هذا القول المأثور ؟ إنه يعنى بكل وضوح أنك سوف تحصل على ما تطلبه وسوف يفتح لك الباب عندما تطرقه وسوف تجد ما تبحث عنه . وهذا القول يدل ضمنيا على حزم قوانين العقل والروح فهناك دائما استجابة من العقل الباطن لتفكير العقل الواعى . واستجابة الخالق لدعائنا ثابته فعندما تطلب الخبز لن تحصل على حجر وانما ستحصل على الخبز الذى طلبته ولكن ذلك عندما تتزود بالإيمان التام بأنك ستحصل عليه .
عندما تريد الحصول على شئ عليك أن تطلبه وأنت مؤمن وواثق تماما من حصولك عليه فعقلك ينتقل من الفكرة إلى الشئ نفسه . وإذا لم تكن قد تصورت حصولك على الشئ بالفعل داخل عقلك فإنه يتحرك صوب تحقيق الشئ حيث إنه يجد مايتوجه إليه . فدعاؤك يجب أن يكون صورة واضحة فى عقلك إلى حالة من القبول التام والثقه فى الحصول على ما ترجوه .
هذا التامل يجب أن يصحبه شعور بالسعاده والاطمئنان عند توقع معرفتك وثقتك التامة فى أن تحركات عقلك الواعى سيسجيب لها عقلك الباطن الذى يحتوى على حكمة بلا حدود وقوة لا متناهية وباتباع تلك الطرق ستتم الاستجابة لدعائك .

طريقة التخيل

إن اسهل وأوضح طريقة لصياغة فكرة ما وتشكيلها فى عقلك هى أتتخيل هذه الفكرة وأن تراها بشكل حى فى خيالك كما لو كانت شيئا محسوسا . إنك تستطيع أن ترى بالعين المجرده فقط ما هو موجود بالفعل فى العالم الخارجى المحسوس . وبطريقة مماثلة فإنك تستطيع أن تتصور بخيالك ما هو موجود بالفعل فى العالم غير المرئى فى عقلك . وأية صورة تضعها فى عقلك هى مادة وجوهر الأشياء التى لا تراها . إن ما تصوغه فى خيالك هو شئ واقعى وحقيقى مثل أى جزء فى جسدك . إن الفكرة والخاطر هما شيئان حقيقيان وفى يوم ما ستظهر تلك الفكرة والخاطر فى عالمك المحسوس إذا كنت متمسكا بالصورة الذهنية فى عقك .

Wild_Angel
05-14-2009, 06:52 PM
ما شاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله

الجزء الثالث رائع جدا يا سوما
ربما يباركلك قادر يا كريم ويالنجاح والتفوق ان شاء الله

Marwa Mahmoud
05-14-2009, 07:57 PM
بشكرك جداا يا سوما على المجهود الجميل ده

الجزء الثالث فعلا جميل جدااا

تسلمى يا حببتى

Soma
05-15-2009, 03:22 PM
ميرسى جدااااااااااااا يا
وايلد انتى ومرمر بجد مبسوطة بردودكوا الجميلة دى ويارب تكونوا استفدتوا من الموضوع

Soma
05-19-2009, 03:10 AM
وينكم يا اهلى يا جيرانى يا اصحابى :p

Soma
05-21-2009, 05:39 PM
الجزء الرابع :

طريقة الفيلم السينمائى العقلى

هناك مقولة قديمة تقول : " الصورة تساوى ألف كلمة " ويجب علينا أن نشدد على حقيقة أن العقل الباطن سوف يساعد على تحقيق أى صورة يحتفظ بها العقل الواعى وذلك بالطبع يجب أن يكون مصحوبا بالإيمان التام فى تحقيقها .
منذ بضع سنوات كنت فى منطقة الغرب الاوسط بالولايات المتحدة لالقاء محاضرات فى العديد من الولايات ورغبت فى أن يكون لى مقر دائم فى تلك المنطقه لكى أستطيع أن اقدم خدماتى لهؤلاء الذين يرغبون فى الحصول على مساعدتى ثم سافرت بعيدا لكن تلك الرغبة لم تفارق عقلى . وذات مساء وبينما كنت فى فندق ب"واشنطن" استرخيت تماما على الاريكة الموجوده بغرفتى فى الفندق وجمدت انتباهى وبهدوء واسترخاء تخيلت اننى اتحدث إلى جمهور ضخم قائلا : " انى سعيد لوجودى هنا وقد تمنيت هذه الفرصه المثالية منذ زمن "
ولقد رأيت فى خيالى الجمهور وأحسست بواقعية وقمت بدور الممثل فى هذا الفيلم السينمائى العقلى وشعرت بالرضا لأن هذه الصورة انتقلت إلى عقلى الباطن الذى يقوم بدوره سيعمل على تحقيقها بطريقته الخاصة . وفى صباح اليوم التالى وعند استيقاظى شعرت بإحساس غامر من السكينة والرضا .وخلال أيام قليلة تسلمت برقية تلغرافية يطلب منى مرسلها تولى إدارة منظمة فى منطقة الغرب الاوسط بالولايات المتحدة وبالفعل تم ذلك واستمتعت كثيرا بهذا العمل لبضع سنوات . إن الطريقة التى وصفتها أعلاه تسمى ب " طريقة الفيلم السينمائى العقلى " وقد تلقيت العديد من الخطابات من أناس قرأوا كتابى أو استمعول لمحاضراتى وأخبرونى بأنهم حصلوا على نتائج رائعه بأستخدام هذه الطريقة .
وتبرز فائدة طريقة الفيلم السينمائى العقلى بشكل خاص فى مجال بيع الممتلكات فإذا كان لديك عقار أو ملكية خاصة تريد بيعها أقترح عليك أولا أن تقتنع بأن السعر الذى تعرضه على المشترى مناسب وعادل لكليكما وبعد أن تفعل ذلك قم بتهدئة عقلك واسترخ وادخل فى حالة من النعاس التى من دورها تقليل نشاطك الذهنى ومجهودك العقلى لأقصى درجة والان تخيل الشيك النقدى بين يديك واغتبط لحصولك عليه واشكر المشترى ثم استسلم للنوم وأنت تشعر بواقعية هذا الفيلم السينمائى العقلى الذى صنعته فى خيالك .
عند استخدامك تلك الطريقة عليك أن تجعل الصورةوكأنها أمر حقيقى وواقعى وعندما تفعل ذلك سيأخذها عقلك الباطن كانطباع وعندما تؤمن وتثق فى حدوث ما ترغبه فسوف تتولى العناية الإلهية جلب المشترى المناسب الذى سيحب ملكيتك ويحافظ عليها فالصورة العقلية المنطبعة فى خيال الشخص والمدعمه بالإيمان والثقة سوف تتحقق بإذن الله .

firehawek
05-21-2009, 06:03 PM
موضوع جميل جدا يا اسماء بس انا هخرج شويه عن الموضوع بس له صله بالعقل الباطن انا ساعات بيحصلى وانا ماشى او بعمل اكشن معين وفى نص الاكشن بقول انه حصلى قبل كدة وبقول ايه اللى هيحصل فى الاكشن فى لحظات وفعلا بيتحقق بالحرف وانا سالت ناس متخصصه مجموعة قالتلى دة خداع عقلى وناس قالولى دى سرعة استجابة وتفكير من نص من نصيين عقلك وناس قالتلى انك بتحلم بكل حياتك وانت فى بطن امك قبل ما تتولد وبتتزكرها لما تشوفها بس مش تفتكر انك شوفتها فين وامتى حبيت اخد رايك

Marwa Mahmoud
05-21-2009, 06:16 PM
ماشاءالله عليكى يا حبيبة قلبى

الجزء الرابع جميل اوى

تسلم ايدك على المجهود الرائع ده

Soma
05-21-2009, 06:21 PM
اولا نورتنى مشاركتك الجميلة دى

انا برضه بيحصلى كده كتير دايما مواقف تحصلى واقول برضه ده حصلى قبل كده
تقريبا بتكون فكرة انت فكرت فيها قبل كده وصورتها فى عقلك والحاجة دى بتحصل بعد كده
عشان انا بحلم برضه بحاجة باتمنى انها تحصل وساعات احلم بحاجات مش ببقى قاصدة انى احلم بيها والاقيها اتحققت فعلا
وبعد ماقريت الكتاب ده عرفت اللى بيحصل
شوف احنا لينا عقلين العقل الباطن والعقل الواعى
العقل الواعى ده اللى بتفكر بيه وهو اللى بيكون الظاهر ليك ولما بتفكر فى حاجة او حتى بتذاكر يا اما بتفضل فكرتك دى فى عقلك الواعى وبتكون لفترة صغيرة يا اما انت اللى بتنقلها لعقلك الباطن والعقل الباطن ده الذاكرة الدائمة اللى فيه كل حاجة انت مخزنها ومتتمسحش ابدا
زى اسمك مثلا وبالمثل تفكيرك باى حاجة ممكن تكون موجوده وانت مش بتبقى عارف انها لسه موجوده فعلا فلما يحصلك موقف مشابه
بيبقى متهيالك انه حصل قبل كده بس هو اصلا متخزن فى ذاكرتك بس من مده طويلة وعلى فكرة اكيد اكيد لما تفكر فى حاجة وبتبقى تتمنى انها تحصل فعلا وبشده وبتبقى متخيلها بتحصل اكيد عشان بيحصلى كتير الموضوع ده
تبقى تقولى رايك فى كلامى ده صح ولا غلط اوك

Soma
05-21-2009, 06:23 PM
ماشاءالله عليكى يا حبيبة قلبى

الجزء الرابع جميل اوى

تسلم ايدك على المجهود الرائع ده

تسلمى يا جميلة بتنورينى بمشاركاتك الجميلة اوى دى

firehawek
05-22-2009, 05:31 PM
اولا نورتنى مشاركتك الجميلة دى

انا برضه بيحصلى كده كتير دايما مواقف تحصلى واقول برضه ده حصلى قبل كده
تقريبا بتكون فكرة انت فكرت فيها قبل كده وصورتها فى عقلك والحاجة دى بتحصل بعد كده
عشان انا بحلم برضه بحاجة باتمنى انها تحصل وساعات احلم بحاجات مش ببقى قاصدة انى احلم بيها والاقيها اتحققت فعلا
وبعد ماقريت الكتاب ده عرفت اللى بيحصل
شوف احنا لينا عقلين العقل الباطن والعقل الواعى
العقل الواعى ده اللى بتفكر بيه وهو اللى بيكون الظاهر ليك ولما بتفكر فى حاجة او حتى بتذاكر يا اما بتفضل فكرتك دى فى عقلك الواعى وبتكون لفترة صغيرة يا اما انت اللى بتنقلها لعقلك الباطن والعقل الباطن ده الذاكرة الدائمة اللى فيه كل حاجة انت مخزنها ومتتمسحش ابدا
زى اسمك مثلا وبالمثل تفكيرك باى حاجة ممكن تكون موجوده وانت مش بتبقى عارف انها لسه موجوده فعلا فلما يحصلك موقف مشابه
بيبقى متهيالك انه حصل قبل كده بس هو اصلا متخزن فى ذاكرتك بس من مده طويلة وعلى فكرة اكيد اكيد لما تفكر فى حاجة وبتبقى تتمنى انها تحصل فعلا وبشده وبتبقى متخيلها بتحصل اكيد عشان بيحصلى كتير الموضوع ده
تبقى تقولى رايك فى كلامى ده صح ولا غلط اوك

لا كلامك صح بس فيه علم اسمه علم الروحانيات دة علم بيختص بكل حاجة روحانيه تخص الانسان دة اللى انا سمعته وبيختص بكل ما يدور فى عقل الانسان اقريه هتستفادى كتير لان دة علم يمكن انا دى اول مرة اسمع عن العلم دة فبديهى حاجة زى كدة تبقى غريبة علينا دة مجرد رايى مستنى رايك

Soma
05-23-2009, 02:27 AM
يمكن برضه يكون كلامك صح طيب ده اسم الكتاب علم الروحانيات لو اسمه حاجة تانية قولى
عشان عايزة اقراه بتعجبنى اوى اوى الكتب اللى من النوع ده
وفى كتب تانية برضه حلوة جدا بس مختلفه شوية مش بتتكلم عن العقل الباطن بس منسقة لعلم النفس

firehawek
05-23-2009, 07:43 PM
يمكن برضه يكون كلامك صح طيب ده اسم الكتاب علم الروحانيات لو اسمه حاجة تانية قولى
عشان عايزة اقراه بتعجبنى اوى اوى الكتب اللى من النوع ده
وفى كتب تانية برضه حلوة جدا بس مختلفه شوية مش بتتكلم عن العقل الباطن بس منسقة لعلم النفس

انا والله ما عرف هو واحد اللى قالى على العلم دة لما فتحت الموضوع اللى بيحصل معايا دة فاسالى وقوليلى لو عرفتى حاجة

Soma
05-23-2009, 07:54 PM
اوك حعمل بحث عنه واتاكد وحقولك

firehawek
05-23-2009, 08:01 PM
وانا فى انتظارك اوعى تخبى حاجة عليا ازعل منك لانى بحب العلم دة كمان وفيه حاجات شغلانى مش لاقى ليها تفسير يمكن تكون فيها

Soma
05-23-2009, 08:05 PM
اوك حاضر والله بجد لما اعرف اى حاجة حاقولك
فى كتب تانية حلوة لو عايز تعرف اسمهم قولى
بتتكلم عن معاملة الناس وازاى تكسبهم

firehawek
05-23-2009, 08:21 PM
انا عارف المهارات دى انا واخد كورسات فى HR, soft skills , comunication skills , presentation لو عايزة حاجة انتى قوليلى

Soma
05-23-2009, 08:38 PM
مش قصدى كده على فكرة اول مرة اعرف ان فى كورسات لكده بس حلو عموما انا بعرف اتعامل مع الناس كويس جدا
المشكلة لما يكون فى حد متنرفزة ومتدايقة منه تلاقينى كده بعاملة معاملة وحشة يا اما ماتعاملش معاه خالص
بس بحاول اسيطر على اعصابى والحمد لله مش بتدايق غير من الناس اللى بتستظرف بس ودول ناس بسيطه جدا غير كده كويسة جداااااااا فى التعامل مع الناس وبعرف ازاى اكسبهم
انا كان قصدى على كتابين للقراءة واحد لكسب الاصدقاء والتانى بيتكلم عن القلق

firehawek
05-23-2009, 08:41 PM
وانا مش قصدى كدة برضوا كويس بقى ادينى الكتاب اللى عن القلق دة

Soma
05-23-2009, 08:43 PM
الكتاب اسمه دع القلق وابدأ الحياة
والتانى كيف تكسب الاصدقاء
حلوين جدا على فكرة

firehawek
05-23-2009, 08:44 PM
ميرسى ليكى ولو حاجة برضوا زى كدة عرفتيها متخبيش

firehawek
05-23-2009, 08:54 PM
اوكى ابعتى اللى قولتى عليه وفى حاجة تانيه بس فيه مشكلة عندى فى النت مش بتبعت رسائل عالخاص

Soma
05-23-2009, 08:56 PM
اوك حبعتهم ولو عرفت اى حاجة تانية حاقولك مش حخبى والله متقلقش

Wild_Angel
05-27-2009, 01:07 AM
ما شاء الله يا سوما
الموضوع انا بقيت خلاص من متابعينه الدائمين ان شاء الله
الموضوع بالفعل بيشدنى كل مره اكتر من اللى قبلها
اشكرك جدا ومتابعه معاكِ ان شاء الله

mo_medya
05-27-2009, 01:58 AM
موضوع متميز

Soma
05-27-2009, 02:16 AM
ما شاء الله يا سوما

الموضوع انا بقيت خلاص من متابعينه الدائمين ان شاء الله
الموضوع بالفعل بيشدنى كل مره اكتر من اللى قبلها

اشكرك جدا ومتابعه معاكِ ان شاء الله

ان شاء الله يا ويلد وانا مبسوطة كتييييييييييير اوى انه عجبك

Soma
05-27-2009, 02:19 AM
موضوع متميز

ميرسى جدااااااااا ليك وعلى تقديرك الجميل لموضوعى

elodo
05-27-2009, 04:51 AM
برافووووووووووووووووووووووووووووووو أسماء موضوع هايل جدا جدا بحيكى عليه

ومنتظرين باقى الاجزاء

Soma
05-27-2009, 02:43 PM
ميرسى ميرسى كتييييييييييير ELDO بمشاركتك الجميلة اوى دى
وبكرة باذن الله الجزء الخامس

elodo
05-27-2009, 02:51 PM
ميرسى ميرسى كتييييييييييير ELDO بمشاركتك الجميلة اوى دى
وبكرة باذن الله الجزء الخامس

منتظرينه سوما

Soma
05-27-2009, 04:15 PM
حاضر انتوا تامروا بس وانا منفذش :p
لالا ان شاء الله حنزله

Soma
05-28-2009, 07:02 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الجزء الخامس :

طريقة " بودوين "

"تشارلز بودوين " هو أستاذ فى معهد "روسو " بفرنسا وكان معالجا نفسانيا لامعا ومدير الابحاث فى مدرسة " نيو نانسى " العلاجية . فى عام 1910 أعلن " بودوين " أن أفضل وسيلة لترك أى انطباع فى العقل الباطن كانت من خلال الدخول فى حالة نعاس او حالة قريبة من للنوم والتى ينخفض الانتباه خلالها لأدنى درجة .
بعد ذلك يتم توصيل الفكرة لللعقل الباطن بهدوء وبحالة من الخضوع والسلبية والقابلية لاستقبال أى شئ من خلال التامل . وقد وصف بودين هذه الطريقة بالعبارات التالية :
" هناك طريقة بسيطة جدا لضمان تلقين العقل الباطن وتشبعه بالافكار التى نرجوها وهى تركيز الفكرة التى ستكون موضوع الإيحاء وإختصارها فى عبارة واحده يسهل طبعها فى الذاكرة وترديدها مرارا وتكرارا كالاغنية الرقيقة "
منذ بضع سنوات كانت هناك ارملة شابة تعيش فى " لوس انجلوس " وكانت قد انشغلت طويلا فى نزاع عائلى حول الميراث حيث إن زوجها المتوفى ترك ضيعته كاملة إليها ولكن أبناءه من زواج سابق رفعوا دعوى قضائيه لإلغاء الوصية وقد باءت كل محاولاتها لتسوية الخلافات بالفشل .
وعندما طلبت هذه الارملة مساعدتى شرحت لها طريقة " بودين " واخبرتها بأن تختصر الأمر الذى تحتاجه إلى عبارة تتكون من جمل بسيطة يمكن أن تتذكرها بسهولة وتنطبع داخل ذاكرتها وبالفعل وضعت تلك السيدة مشكلتها فى هذه العبارة : " لقد تم الإمر بإذن الله " كانت تلك العبارة بالنسبة لها الاداة التى ستجلب لها ما ترغبه بمساعدة العناية الالهية وفى كل ليلة لمدة عشرة ليال كانت السيدة تجلس على كرسى مريح وتقوم بإرخاء جسدها جزءا بعد الاخر . وعندما كانت تبدأ فى الدخول فى حالة من النعاس كانت تردد ببطء وحزم وإحساس العبارة التى وضعتها وهى : " لقد تم الامر بأذن الله " بعد ذلككانت تدخل فى حالة من السلام الداخلى والسكينة ثم تستسلم بعدها بعدها للنوم الداخلى والسكينة ثم تستسلم بعدها للنوم العميق الطبيعى .
وفى صباح اليوم الحادى عشر من ممارسة هذه الطريقة ، استيقظت وكلها شعور بالرضا والاقتناع بان الامر قد انتهى واتصل بها محاميها فى نفس اليوم وأبلغاها رغبة محامى الخصوم فى تسوية النزاع والخلاف مع أولاد زوجها بشأن اوصية اتلى تركها زوجها وتم التوصل إلى اتفاق ملائم وتم التنازل عن الدعوى القضائية .

طريقة النوم

يقلل المجهود إلى ادنى درجة عندما يدخل المرء فى حالة من النعاس والنوم ويتوقف العقل الواعى عن العمل فى حال النوم والسبب فى هذا هو أن اعلى درجات النشاط للعقل الباطن تحدث قبل النوم وبعد الاستيقاظ مباشرة فى هذه الحالة تختفى الافكار السلبية التى تميل الى تحييد رغبتك ومنع قبولها بواسطة عقلك الباطن .
افترض انك تريد التخلص من عادة مدمرة . اتخذ وضعا مريحا واجعل جسدك مرتخيا ولا تتحرك . ادخل فى حالة من النعاس وردد بهوء هذه العبارة : " لقد تخلصت تمام من تلك العادة والان تغمرنى السكينة والسلام . " اسمر فى ترديد تلك العبارة وكانك تغنى تهويدة النوم ودوام على ترديدها ببطء وهدوء وبحب لمدة خمس دقائق او عشر دقائق فى الصباح والمساء . وفى كل مرة تردد فيها هذه الكلمات تزداد قيمتها العاطفية ، وعندما تلح عليك الحاجة لتكرار تلك العادة السلبية ردد تلك العبارة بصوت مرتفع . وبهذه الطريقة تحث العقل الباطن على قبول الفكرة ويتبع ذلك تخلصك منها نهائيا .

Marwa Mahmoud
05-28-2009, 07:25 PM
بشكرك جداايا حببتى على المجهود الراااااااائع ده

الجزء الخامس جميل اوى تسلمى والله

Soma
05-28-2009, 08:00 PM
تسلمى يا مرمر حبيبة قلبى
منورانى كده دايما

alaa eid
05-29-2009, 02:43 AM
بشكرك خاااااااالص يا سوما
الجزء جميييييييييييل جدا
تسلمي حبيبتي

ميرا مار
05-29-2009, 12:52 PM
ميرسى قوى يا سوما بجد

عمل رااائع منك انك تشاركينا بقراءة هذا الكتاب الجميل

انا طبعا متابعة معاك من الاول

وفى انتظار الباقى

وجزاك الله خيرا جزيلا

Soma
05-29-2009, 03:17 PM
بشكرك خاااااااالص يا سوما

الجزء جميييييييييييل جدا

تسلمي حبيبتي

انتى الاجمل ياجميلة يارب يكون عجبك

Soma
05-29-2009, 03:21 PM
ميرسى قوى يا سوما بجد

عمل رااائع منك انك تشاركينا بقراءة هذا الكتاب الجميل

انا طبعا متابعة معاك من الاول

وفى انتظار الباقى

وجزاك الله خيرا جزيلا

العفو يا ميرا انا معملتش حاجة انتى اللى مواضيعك اللى جميلة جدا
وانا كمان مبسوطة جدا جدا عشان مشاركتكم معايا فى قرايته
وميرسى كتييييييييييييييير ياجميلة بمشاركتك العسل دى

ميرا مار
05-30-2009, 05:03 PM
ميرسى لك يا قمر

ياللا فى انتظار الباقى باذن الله

مصطفي القاضي
05-30-2009, 05:16 PM
موضوعك اكتر من ممتاز يا سومة
بجد مجهود رائع منك ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله
جزاكى الله خيرا

Soma
05-30-2009, 10:25 PM
ميرسى لك يا قمر

ياللا فى انتظار الباقى باذن الله

اوك يا جميلة باذن الله انزل الباقى

Soma
05-30-2009, 10:29 PM
موضوعك اكتر من ممتاز يا سومة

بجد مجهود رائع منك ومنتظرين منك المزيد ان شاء الله

جزاكى الله خيرا

ردك هو اللى اكتر من ممتاز وبجد مبسوطة كتير كتير عشان عدد قراء الكتاب بيزيدوا بناس جميلة زيك وباذن الله جنزل بقيت الاجزاء
وجزانى واياك كل خير

Soma
06-05-2009, 04:50 PM
سورى اتاخرت عليكوا فى الجزء السادس حتزله النهارده او بكرة باذن الله

Wild_Angel
06-07-2009, 08:12 PM
منتظرين ان شاء الله يا سوما
دعواتك لينا للامتحانات

Soma
06-08-2009, 10:27 AM
ميرسى كتييييييييييير يا ويلد
ربنا يوفقكم ويكرمكم وتنجحوا كلكوا يارب

Soma
06-08-2009, 10:45 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

الجزء السادس

طريقة الشكر:
اننا نعلن عن مطالبنا ورغباتنا من خلال الشكر والمديح ويمكن تحقيق الكثير من الرغبات بعيدة المنال بواسطة هذه الطريقة البسيطة . والقلب الشاكر الحامد قريب دائما من خالق الكون الذى يسبغ نعمته علينا لنشكره عليها .
اخبرتنى ام شابة مؤخرا عن تجربتها مع هذه الطريقة حيث قالت : "لقد كنت عاطلة عن العمل ومفلسة وكان على اطعام ابنائى الثلاثة وشراء متطلباتهم ولم اكن اعلم لمن ألجأ ثم سمعتك تقول إننا يجب أن نحمد الله ونشكره قبل استجابة دعائنا وكانت كلماتك هذه بمثابة نور تسلل الى عقلى وقررت أن أجرب ذلك "
ولمدة ثلاثة اسابيع وفى كل صباح ومساء كانت تلك السيدة تردد الكلمات التالية : " اشكرك يا الهى على الثروة التى منحتها لى " كانت تقول ذلك وهى فى حالة استرخاء وسكينة وكانت تستمر فيها حتى تشعر بأن إحساس الامتنان قد غمر عقلها وقد تخيلت أنها تتحدث الى الله ولكنها كانت تعلم بالطيع انها لا تراه ولكنها كانت تتحدث اليه بروحها وتراه ببصيرتها وهى تدرك أن صورة الثروة التى تتخيلها تتعلق باحتياجها للمال والمركز والطعام الذى تحتاجه واحساسها وايمانها المطلق بحصولها على ماتحتاجه برغم كل ظروفها . ومن خلال ترديد عبارة " اشكرك الهى " مرارا وتكرارا وصل قلب وعقل المراة الى مرحلة القبول . وعندما كانت تطاردها أفكار العوز والفقر والياس كانت تردد العبارة السابقة على الفور وقد كانت تعلم انها اذا استمرت على هذا الموقف المفعم بالامتنان فانها سوف تكيف عقلها على فكرة حصولها على الثروة وهذا ماحدث بالفعل . وبالفعل جاءت نتائج صلوات هذه المرأة بسرعه وبصورة مثيرة للاهتمام فبعد اتباع تلك المرأة لهذه الطريقة بوقت قصير حدث وقابلت رجلا كان مديرها فى وظيفة سابقة ولم تكن قد رأته منذ خمس سنوات وقد عرض عليها هذا الرجل وظيفة بمركز مرموق وراتب عال بالاضافة الى ذلك قام باقراضها مبلغا كى تسوى بها امورها حتى تحصل على اول راتب لها وقد قالت لى هذه السيدة انها لن تنسى القوة المذهلة لهذه العبارات التى استخدمتها فى دعائها حيث انها قادرة على فعل المعجزات

طريقة اليقين :
إن فاعلية العبارات اليقينية التى تستخدمها فى الدعاء تتحدد بشكل كبير بفهمك للحقيقة والمعنى الكامنين وراء كلماتها . وقوة العبارات اليقينية تكمن فى الاستخدام الذكى لبعض الكلمات المثبته والمحددة . افترض مثلا أن تلميذا فى المدرسة قام بجمع رقم ثلاثة زائد ثلاثة وجعل الناتج سبعه فى هذه الحالة سوف يقول المعلم بكل يقين إن الناتج سوف يكون ستة وذلك استنادا لقوانين علم الحساب وبالتالى يغير التلميذ إجابته ولكن إجابة المعلم ليست هى ما جعل ناتج جمع تلاتة وتلاتة يساوى سته ولكنها الحقيقة الحسابية الثابتة التى جعلت التلميذ يغير اجابته . إنه من غير الطبيعى أن تكون مريضا والامر الطبيعى أن تكون فى أتم الصحة فالصحة هى حقيقة وجودك . عندما تجزم وتقر بالصحة والامان والانسجام لنفسك ولغيرك وعندما تدرك وتقر بالصحة والامان والانسجام لنفسك ولغيرك وعندما تدرك ان هذه قواعد ومبادئ تتعلق بوجودك فإنك ستعيد تعديل الانماط السلبية لعقلك الباطن التى تقوم على إيمانك وفهمك لما تتقين منه وتقر به .
تعتمد نتائج عملية اليقين فى الدعاء على مدى مجاراة وقبول مبادئ الحياة بغض النظر عن المظاهر والظروف المحيطة . تأمل للحظة أنه يوجد مبدأ او قاعده للحساب ولا يوجد مبدا او قاعده للخطأ ويوجد مبدأ للصدق ولا يوجد مبدأ للكذب والخداع ويوجد مبدأ للذكاء ولا يوجد مبدأ للصحة ولا يوجد مبدأ للمرض ويوجد مبدأ للوفرة ولا يوجد مبدأ للفقر .لقداخترت أن استخدم طريقة اليقين عندما كانت شقيقتى على وشك اجراء جراحة لازالة حصوات من المرارة فى احد المستشفيات بانجلترا وقد اعتمد تشخيص حالتها على فحوصات المستشفى المعتادة واشعة اكس . وقد طلبت منى شقيقتى أن ادعو الله كى يشفيها وكنت على بعد الاف الاميال منها ولكن هذا لم يزعجنى حيث إن مبدأ الدعاء لا يحكمه زمان او مكان والله يحيط بكل مكان .
كنت اقوم بالتوقف عن التفكير فى اعراض شقيقتى وحالتها الجسدية واردد العبارات التالية بيقين وثقة وهدوء عدة مرات فى اليوم :
" هذا الدعاء لشقيقتى كاثرين وهى الان مسترخية وهادئة ومتزنة تغمرها السكينة والراحة والهدوء وأنا اعلم أن الله خالق جسدهايقوم بشفاء كل خلية وعصب ونسيج وعضلة وعظمة فيه ويعيد كل عضو الى حالته التى خلق عليها وبهدوء تتلاشى كل الافكار السلبية والمشوشه من عقلها الباطن وتتجسد الحيوية والنشاط والصحة فى كل ذرة من وجودها ويظهر جمال الحياة فى كيانها أنها الان مستعدة لاستقبال تيارات الشفاء التى يبثها الله فى جسدها والتى تفيض بداخلها كالنهر وتغمرها بالصحة التامة والسلام والسكينة كل الصور القبيحة والمشوهة تتلاشى الان بفعل الحب والسلام اللذين يغمرانها.
وبعد اسبوعين اجرت شقيقتى فحصا أظهر شفاءا ملحوظا وجاءت نتيجة الاشعه والتحاليل سلبية .
إن اليقين هو الاقرار والتسليم بصحة شئ ما واذا حافظت على هذا التوجه العقلى وسلمت بصحة شئ ما واذا حافظت على هذا التوجه العقلى وسلمت بصحته بغض النظر عن كل الشواهد التى تناقض ذلك فإن دعاءك سوف يستجاب له . إن تفكيرك لا يملك سوى القيام بشئ واحد وهو الاقرار بشئ او التسليم بصحته فحتى لو انكرت وجود شئ فإنك بذلك تسلم وتقر بوجوده . إن تكرار بعض العبارات اليقينية المحددة معرفة مغزاها وسبب ترديدك لها سوف يؤدى الى وصول عقلك الى حالة من الوعى والاقرار بصحة ما تقول إنه صحيح . استمر فى الاقرار بصحة حقائق الحياة والتسليم بها حتى تصل للنتائج التى ترجوها .

MOHAMAD ELSAADANY
06-08-2009, 04:03 PM
بجد موضوع رائع يا سوما
بارك الله فيكى
فى انتظار الاجزاء الباقيه

Soma
06-08-2009, 11:28 PM
ميرسى كتيييييييييييييييييير ليك
نورتنى يا استاذ محمد

Soma
06-09-2009, 07:27 PM
ويييييييييييييييين قرائى

Marwa Mahmoud
06-16-2009, 03:39 PM
الله ينور عليكى يا روح قلبى

مجهود رائع بجد بحييكى

ربنا يخليكى لينا

Soma
06-16-2009, 03:55 PM
وينور عليكى يا جميلة انتى اللى رافعه معنوياتى
ميرسى كتير لمتابعتك

MOHAMAD ELSAADANY
06-16-2009, 05:33 PM
الله ينور يا سوما
بحييكى على المجهود ده
تسلم ايدك

Soma
06-16-2009, 08:01 PM
ميرسى ليك انت على متابعتك الجميلة دى

ALY ELSAYED
06-16-2009, 11:48 PM
الله ينور عليكي يا سومه
موضوع هايل جدا عجبني كتير
وان شاء الله نكمل الحلقات الي الاخر
جزاكي الله كل خير

Wild_Angel
06-16-2009, 11:57 PM
سوما بجد انتى بتجددى الامل فيا فى كل جزء جديد
معلش انى مكنتش متابعه بسبب الامتحانات

ان شاء الله اتابع معاكى على طول

Soma
06-17-2009, 12:18 PM
الله ينور عليكي يا سومه

موضوع هايل جدا عجبني كتير
وان شاء الله نكمل الحلقات الي الاخر

جزاكي الله كل خير

جزانى واياك كل خير
ميرسى كتيييييييييييير لمشاركتك الجميلة دى ونورتنى
وان شاء الله تكملها معانا

Soma
06-17-2009, 12:23 PM
سوما بجد انتى بتجددى الامل فيا فى كل جزء جديد

معلش انى مكنتش متابعه بسبب الامتحانات

ان شاء الله اتابع معاكى على طول

لالا عادى مفيش مشكلة المهم عاملتى ايه فى الامتحانات يارب يكون خير
ومبسوطة كتييييييير انه ليه نتيجة كويسة كده وانه جددلك الامل

Soma
06-18-2009, 06:55 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الجزء السابع :

طريقة الجدل :

هذه الطريقة تمثل ما يتضمنه اسمها وتستمد جذورها من نهج د" فينيس بارخورست كويمبى " وهو احد رواد العلاج الروحى والعقلى والذى عاش ومارس مهتنه فى " بلفاست " بولاية "مين " منذ قرن وقد كان مؤسس الطب النفسى الجسدى وأول محلل نفسانى وقد كان يتمتع بالقدرة على تشخيص مشاكل والام واوجاع المريض من خلال الاستشفاف والفراسة .
ووفق لما يقوله "كويمبى " فإن طريقة الجدل تعتمد على الاستدلال الروحى حيث إنك تقنع المريض ونفسك بأن مرضه يرجع إلى اعتقاد كاذب وزائف ومخاوف لا اساس لها وانماط سلبية تسكن عقله الباطن . اجعل عقلك يصل الى نتيجة منطقية واضحة واقنع المريض بها وهى أن المرض سببه الوحيد هو نمط التفكير المشوه والذى اتخذ شكلا ما فى جسده وهذا الاعتقاد الخاطئ ومن خلال قوى واسباب خارجية يظهر على السطح فى شكل مرض والذى يمكن ان يزول إذا تغير نمط التفكير الخاطئ .
عليك ان تفسر للشخص المريض أن أساس الشفاء هو تغير الاعتقاد وعليك أيضا أن توضح أن العقل الباطن هو الذى يدير الجسد وجميع أجهزته ومن هنا فإنه يعرف كيف يساعد على شفاء الجسد وانه يقوم الان بذلك أثناء حديثك . إنك تجرى مناقشة جدلية داخل قاعه محكمة عقلك فحواها أن المرض هو ظل العقل الذى تسيطر عليه أفكار خيالية مريضة وكئيبة إنك تستمر فى انشاء وإقامة كل دليل وبينة تستطيع أن تحشدها وتجمعها من اجل مصلحة قوة الشقاء الداخلى التى تشتمل على شكل صحيح وكامل لكل خلية وعصب ونسيج .
وعندئذ فإنك تصدر حكما من خلال محكمة عقلك لصالحك ولصالح مريضك وتحرر الشخص المريض من خلال الفهم الروحى والإيمان . وبما أنه ليس هناك عقل واحد فإن ما تؤمن به وتسلم بصحته يتجسد فى تجربة المريض ويتبعه الشفاء .

الطريقة المطلقة تشبه العلاج الحديث :
بالموجات فوق الصوتية :

يمارس الكثير من الاشخاص فى جميع انحاء العالم هذا الشكل من العلاج بالدعاء والذى يحقق نتائج رائعه . يذكر الشخص المستخدم للطريقة المطلقة اسم المريض ثم يفكر بهوء وصمت فى الخالق وصفاته مثل قدرته وحكمته وكماله وجبروته وخلال تفكيره فى كل ذلك يصل الى مستوى روحانى جديد يشعر فيه بأن حب الله المطلق يبدد كل شئ فى عقل وجسد المريض لايتفق مع خصائصه ويشعر الشخص الذى يمارس الطريقة المطلقة بأن المريض محاط بقدرة الله ورعايته وأن أى شئ يخشاه ويسبب له التعاسة يتم السيطرة عليه وتحييده من خلال رحمة الله وقدرته على الشفاء .
يمكننا مضاها ة الطريقة المطلقة بأحدث ما توصل اليه العلاج بالموجات فوق الصوتية وقد اقرت طبيبة بارزة أعرفها تعيش فى " لوس انجلوس " فالجهاز الذى تستخدمه فى عملها يولد موجات صوتية قوية بترددات عالية جدا وعندما يتم تركيزها على المناطق محددة من الجسم توجد بها خلايا غير طبيعية فإنها تعيدها الى حالتها الطبيعية وتعالجها .
عندما نصل الى درجة من الوعى والادراك من خلال التامل فى صفات الله وقدراته فإننا نقوم بتوليد موجات روحانية من الصحة والسلام والسكينة وعندما تتسلط تلك الموجات على شخص ما فإنه يتفاعل معها ويتقبلها وقد تحقق الكثير من حالات الشفاء باستخدام تلك الوسيلة .

Wild_Angel
06-19-2009, 01:55 AM
ماشاء الله جزء رائع جدا جدا
سوما بجد جزاكِ الله خيرا
الموضوع جميل جدا
تستحقى انك تكونى طبيبة قلوب عقلانيه

http://dc04.arabsh.com/i/00230/fmgsokfz1ifq.gif (http://arabsh.com/)

Soma
06-19-2009, 02:42 AM
جزانا واياكى كل خير
ميرسى على اللقب الجميل ده
والله انتى بجد اللى جميلة ودايما منورانى
ورافعة معنوياتى بكلامك الجميل ده

esraa
06-19-2009, 03:22 AM
الله ينور يا سوما

الموضوع رااااااااااااااائع جدا

ربنا يبارك فيكى

و يا رب تنورينا دايما بموضوعاتك ........

Soma
06-19-2009, 05:18 PM
وينور عليكى يا جميلة
ميرسى يا اسراء
تنورتينى

ALY ELSAYED
06-23-2009, 03:55 AM
الله ينور يا سومه
الحلقات مفيده اوي
جزاكي الله كل خير

Soma
06-26-2009, 02:46 PM
جزانى واياك كل خير
ميرسى كتييييييير ليك

ALY ELSAYED
06-26-2009, 02:55 PM
جميل اوي الجزء التالت يا سومه

الله ينور عليكي

جزاكي الله كل خير

Soma
06-26-2009, 03:05 PM
وينور عليك يا كارمو
ميرسى لمتابعتك ومبسوطة كتييييييييييير انه عجبك

سورى منزلتش الجزء التامن الاسبوع ده بس حنزله باذن الله خلال الاسبوع الجاى عشان مشغولة جدا اليومين دول

froty
06-26-2009, 04:50 PM
موضوع متميز جدا يا سومه

مش جديد عليكى يا قمر

Soma
06-26-2009, 04:57 PM
ميرسى يا جميلة
نورتينى

NOHA SHABAN
06-26-2009, 06:08 PM
جزاكى الله كل خير يا سوما موضوع أكثر من رائع كنت قبل كده قرأت كتاب أسمه السر بيكلم عن نفس الموضوع ده اللى بدأ ينتشر فى العالم
وهو موضوع مهم جدا جزاكى الله كل خير وبارك فيكى وأن شاء الله حتابع معكى باقى الأجزاء

Soma
06-26-2009, 06:15 PM
جزانى واياكى كل خير يا نهى
وجودك نورنى
فعلا المواضيع دى بتبقى جميلة انا بحب دايما اقرا عن علم النفس والكتاب ده عجبنى جدا وحبيت ان اقراه معاكوا
ان شاء الله تكملي قرايته معايا

Marwa Mahmoud
07-05-2009, 09:12 PM
الله ينور عليكى يا حببتى

مجهود هاايل

Soma
07-06-2009, 05:34 PM
ميرسى ياجميلة نورتينى

حفيد سيف الله المسلول
07-06-2009, 07:44 PM
لو سمحتى كنت عايز اعرف الكتاب بيتباع فين علشان كنت عايزه اقراه لو ممكن
thanks for you

حفيد سيف الله المسلول
07-06-2009, 07:52 PM
بجد مواضيعك اكتر من تحفه بشكرك جدا واتمنى انك تكملى وبشكرك اكتر على وقتك اللى بتضيعه علشان تفيدينا
اخوكى munchi

Soma
07-07-2009, 01:26 AM
ميرسى كتييييييييييير لمشاركتك الجميلة دى
انا مش بيضيع وقتى ولا حاجة بالعكس انا ببقى مبسوطة لما بنزل الاجزاء دى عشان كمان حابة اقراه معاكو
الكتاب بيتباع فى محطة الرمل اول شارع صفية زغلول جنب بتاع العصير لو عايز توضيح اكتر قولى

ALY ELSAYED
07-07-2009, 02:23 AM
الله ينور عليكي يا سومه

كل حلقه بتعلم منها حاجات كتير

موضوع جذاب جدا

جزاكي الله كل خير

Soma
07-07-2009, 05:07 AM
وينور عليك يا كارمو
ميرسى كتيييييييييييييييير لكلماتك الجميلة دى
دايما منورنى

Marwa Mahmoud
07-26-2009, 12:45 AM
سوما حبيبة قلبى فى انتظار باقى الاجزاء يا قمرايه

Soma
07-26-2009, 02:24 AM
حاضر من عنيا يامرمر
اسفة بجد جدا عشان مقصرة
عشان اعوض اللى فات حنزل الاجزاء كل يومين باذن الله

Marwa Mahmoud
07-26-2009, 11:55 AM
اوكى يا جميل وانا كمان رجعت والنت وصل عندى

وربنا ميجبش غياب تانى

Soma
07-26-2009, 03:10 PM
الجزء الثامن

شخص قعيد يسير

استخدم د"كويمبى" الطريقة المطلقة فى السنوات الاخيرة من عمله .
تذكر إحدى مخطوطات د . " كويمبى " كيف نجح فى علاج امرأة
قعيدة ، حيثدُعى لزيارة تلك المرأة التى كانت تعانى من الشلل.
والشيخوخة وكانت طريحة الفراش . وقد ذكر أنها كانت على تلك الحالة بسبب ضعف إيمانها وعقيدتها وأن ذلك تسبب فى عدم قدرتها على الوقوف أو الحركة .
لقد كانت تعيش فى قبر من الخوف والجهل
لأنها لم تفهم تعاليم دينها ومبادئ الحياة بشكل صحيح.
وقد جاء على لسان د. " كويمبى " العبارات التالية : " لقد كانت قوة الله ورحمته تحيط بتلك السيدة ولكن عدم إيمانها كان بمثابة الحاجز الذى منع وصول كل هذه النعم إليها " .
إن هذه السيدة كانت تسأل كل من حولها عن معانى الآيات الواردة فى الأديان السماوية ، ولكنها كانت لا تحصل على إجابات شافية ، فكانت تتعطش للمعرفة أكثر و أكثر ، وقد شخص د . "كويمبى " حالتها بأنها نوع من تبلد الذهن وضلال العقل بفعل التوتر والخوف كنتيجة لسوء فهم بعض الآيات ، وقد ظهر كل ذلك فى جسدها فى شكل شلل.
أخذ " كويمبى " يشرح لهذه السيدة معانى ما لم تفهمه من آيات ثم وضح لها أنها لن تشفى إلا عندما يصبح إيمانها قوياً وتؤمن بأنها ستشفى بإذن الله . وأخذ يدعو لها ويتأمل فى قدرة الخالق على شفاء كل مريض .
وكان لهذا الدعاء أثر بالغ على تلك السيدة وعلى حالتها الذهنية حتى تغير تفكيرها تماماً ، و بالفعل استطاعت أن تسير مرة أخرى واستغنت عن عكازيها ، وقد ذكر " كويمبى " أن حالة هذه السيدة كانت من أبرز الحالات التى قام بعلاجها ، حيث إنها كانت أشبه بالموتى ، وكان توضيح الحقيقة لها بمثابة بعثها من عالم الموتى ، وإن إيمانها و ثقتها بالله قد جعلا رحمة الله تصل إليها وحققا لها الشفاء .

طريقة الأمر

إن كلماتنا تكتسب قوتها من الإحساس و الإيمان الكامنين بها ،
وعندما ندرك و نؤمن بإن الله العالم من أجلنا و أنه يستحب لما نطلبه فإن ثقتنا تزداد و نشعر بالسكينة . إننا نحتاج أن نضاعف من قوتنا أونرهق عقلنا أو نجبر أنفسنا على القيام بما لا طاقة لنا به ، ولكن كل ما علينا ان نفعله هو أن نتصف بقوة الإيمان .
استخدمت امرأة شابة طريقة الأمر مع شاب كان يلاحقها بالاتصالات الهاتفية ويتعقبها بعد خروجها من عملها ، ووجدت أنه من الصعب التخلص منه ، وعندما بأ يظهر فى مكان عملها قررت أن تفعل شيئاً لإيقافه .
كانت تستسلم لحالة من الهدوء عدة مرات فى اليوم وتردد بصيغة الأمر التالية :
" أنا أترك أمرج ـ رـ (اسم الشاب) إلى عناية الله ، فهو يحيط
بكل مكان ، وأنا حرة ،وأنا أدع كلماتى تنساب الآن لتصل إلى الله الذى سيدبر أمرى ، وأنا أعلم ان الأمر قد نفد " .
وقالت الفتاة إنها لم تعد ترى هذا الشاب و كأنما الأرض قد انشقت وابتلعته .

استفد من الحقيقة العلمية

1. كن مهندساً لعقلك واستعمل طرقاً مجربة وتم إثبات صحتها فى بناء حياة أكبر و أعظم .
2. إن رغبتك هى دعاؤك . تخيل تحقيق رغبتك الآن واشعر بأنها شئ واقعى وافرح لاستجابة دعائك .
3. لتكن لديك الرغبة فى إنجاز الأشياء بالطريقة السهلة وبمساعدة مؤكدة من جانب العقل .
4. تستطيع أن تبنى النجاح والسعادة والصحة من خلال الأفكار التى تطبعها داخل عقلك .
5. داوم على التجربة العملية حتى تستطيع أن تثبت لنفسك و تطبع داخل عقلك حقيقة أن الله يستجيب لمن دعاه وهو واثق من الإجابة .
6. اشعر بالسعادة والراحة الكاملة من خلال توقع تحقيق رغبتك وأية صورة ذهنية فى عقلك تعد مادة للأشياء التى تأملها ودليل على الاشياء غير المرئية .
7. إن صورة الذهنية تساوى ألف كلمة ، وعقلك الباطن سوف يحقق أية صورة يحتفظ بها العقل الواعى ويدعمها الإيمان .
8. تجنب كل مجهود أو إكراه عقلى فى دعائك . ادخل فى حالة نعاس وسكينة وهدئ من نفسك واخلد للنوم وأنت مدرك ومؤمن بأن رغبتك ستتحقق .
9. تذكر أن القلب الشاكر يكون دائماً قريباً من ثروات الدنيا ونعمها .
10. إن اليقين هو الإقرار أو التسليم بصحة شئ ما ، وكلما التزمت بهذا التوجه العقلى وآمنت بصحته بغض النظر عن أى شواهد تناقض ذلك فسوف يستجاب لدعائك بلا شك .
11. ولّد موجات من الانسجام والصحة والسلام من خلال التفكير فى قدرة ورحمة وحب الله .
12. ما تقرره وتشعر به كشئ حقيقى سوف يتحقق . أصدر أمراً بالحصول على الصحة والسكينة والغنى .

وبكدة خلصت الفصل الاول
انتظرونى مع الفصل التانى

ALY ELSAYED
07-26-2009, 03:23 PM
الله يا سومه الجزء دا جميل اوي اوي

والحقائق العلميه مفيده جدا وواقعيه

ومبروك لانتهاء الفصل الاول

وعقبال الفصل التاني

وبلاش قهوه كتير يا سومه

جزاكي الله كل خير

Wild_Angel
07-26-2009, 11:36 PM
جمييييييييييييييييييييل أوى يا سوما
ماشاء الله
ربنا يبارك فيكِ
أن شاء الله نتابع معاكى الفصل الثانى

Soma
07-26-2009, 11:46 PM
الله يا سومه الجزء دا جميل اوي اوي

والحقائق العلميه مفيده جدا وواقعيه

ومبروك لانتهاء الفصل الاول

وعقبال الفصل التاني

وبلاش قهوه كتير يا سومه

جزاكي الله كل خير

جزانى وأياك كل خير
الله يبارك فيك ان شاء الله تتابع معانا الفصل التانى

قهوة ايه :confused:

Soma
07-26-2009, 11:53 PM
جمييييييييييييييييييييل أوى يا سوما

ماشاء الله
ربنا يبارك فيكِ

أن شاء الله نتابع معاكى الفصل الثانى

ربنا يخليكى ياجميلة ويبارك فيكى انتى كمان
ان شاء الله نكمل مع بعض بقية الفصول

Marwa Mahmoud
07-27-2009, 08:44 AM
الله ينور عليكى يا سوما

الفصل الثامن جميل جداا

بشكرك وفى انتظار البقيه

Soma
07-27-2009, 08:48 AM
وينور عليكى يا جميلة
مبسوطة كتيييييييييييير انه عجبكم
ان شاء الله اكمل

ميرا مار
07-27-2009, 08:16 PM
يا سلام يا سومة

الجزء دا جه فى وقته تمااااااااااما

تسلمى يا جميلة

Soma
07-28-2009, 10:02 AM
الله يسلمك ياجميلة
الحمد لله انى جيبته فى وقته
اى خدمة :) يارب يكون افادك
نورتينى

Soma
07-29-2009, 10:18 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل التانى
الجزء الاول :
العقل الباطن يميل الى الحياة

اكثر من90% من حياتنا العقلية هى العقل الباطن فإذا فشلت فى استغلال تلك القوة المذهلة فإنك تحكم على نفسك بالحياة داخل حدود وافاق ضيقة . وعمليات العقل الباطن تتجه دائما نحو الحياة وهى عمليات بناءة.
إن عقلك الباطن هو الذى يبنى جسدك ويحافظ على وظائفه الحيوية وهو يعمل لمدة 24 ساعة فى اليوم ولا ينام ابدا وهو يحاول دائما أن يساعدك ويحفظك من الأذى . إن عقلك الباطن على اتصال دائم بالله وعلى وعى بحكمته المطلقة وتتجه دوافعه وأفكاره دائما نحو الحياة والطموحات العظيمة والدوافع والتطلعات لحياة أفضل وأنبل تنبثق من العقل الباطن . إن اكثر معتقداتك رسوخا هى تلك التى لاتستطيع أن تجادل فيها منطقيا وذلك لأنها ليست نابعة من عقلك الواعى وإنما مصدرها هو عقلك الباطن . إن عقلك الباطن يتحدث إليك من خلال الحدس والنزعات والهواجس والافكار . ودافع الحب ودافع إنقاذ حياة الاخرين يأتى من أعماق عقلك الباطن . على سبيل المثال : أثناء زلزال " سان فرانسيسكو " الهائل وحريق يوم 18 ابريل عام 1906 نهض المرضى والعجزة والمعوقون الذين طريحى الفراش لفترات طويلة وقاموا ببعض الاعمال البطولية التى تدل على الشجاعه وقوة التحمل .فقد خرجت الرغبة من اعماقهم للإنقاذ الاخرين مهما كان الثمن واستجاب عقلهم الباطن وفقا لذلك.
وكبار الفانين والموسيقين والشعراء والخطباء والكتاب يتواصلون مع قوى عقلهم الباطن وبذلك يحصلون على الالهام والتحفيز . على سبيل المثال : كان " روبرت لويس ستيفنسون " قبل أن ينام يشغل عقله الباطن بمهمة تاليف القصص بينما هو نائم . فكان معتادا أن يطلب من عقله الباطن أن يمنحه فكرة قصة مثيرة تجد رواجا فى السوق عندما يكون رصيده فى البنك منخفضا . وقد ذكر " ستيفنسون " أن ذكاء عقله الباطن يروى له القصة جزءا جزءا مثل المسلسل . وهذا يوضح أن عقلك الباطن يتحدث بكل حكمة ولباقة ويخبرك بأمور لا يعلم عنها عقلك الواعى شيئا ألبتة.
وقد اعترف " مارك توين " فى اكثر من مناسبة بأنه لم يعمل ابدا طوال حياته وان كل رواياته المرحة وأعماله المبدعه جاءت نتيجة لقدرته على استغلال المعين الذى لا ينضب افكاره بداخل عقله الباطن .

Marwa Mahmoud
07-29-2009, 10:35 AM
الله ينور عليكى يا حبيبه قلبى

بجد الفصل هااااااااااااااايل

واستفدت منه كتير

بشكرك جداا وجزاكى الله كل خير

Soma
07-29-2009, 10:53 AM
وينور عليكى يا جميلة
جزانى واياكى كل خير
بداية مبشرة مبسوطة كتييييييييير انه عجبك
ميرسى ليكى انتى منورانى دايما

ALY ELSAYED
07-29-2009, 04:10 PM
الله ينور يا سومه

الفصل التاني شكله فصل رائع

انا حتجه لاستخدم عقلي الباطن بعد كده

جزاكي الله كل خير

Soma
07-30-2009, 06:59 PM
وينور عليك يا كارمو
اوك استخدمه وقولى اللى يحصل
ميرسى كتييييييييير لمشاركتك الجميلة دى

S2AH
07-30-2009, 09:24 PM
جزاك اللة خيرا يا سوما
واللة انا استفدت من الموضوع
ومستنية باقى الاجزاء

Soma
07-31-2009, 03:11 PM
جزانى وأياكى كل خير يا جميلة
يارب يكون عجبك
ان شاء الله تتابعى معانا باقى الاجزاء

Wild_Angel
07-31-2009, 03:14 PM
رااااائع يا سوما بجد متميز وممتاز
أتمنى أنك تمتعينا بذلك الكتاب وبجد
أشكرك جداً جداً على التواصل فى ذلك الموضوع

Soma
07-31-2009, 03:26 PM
انتى بجد اللى رائعه وجميلة
مبسوطة جدا انه عجبك
ان شاء الله اكمله
ميرسى كتيييييييير ليكى على متابعتك الجميلة دى

firehawek
07-31-2009, 07:05 PM
تسلم ايدك يا سمكة علي الفصل الجميل دة ودة اللي معودانا عليه

Soma
08-03-2009, 04:00 AM
ميرسى يافاير على المشاركة الجميلة دى
يارب يكون عجبك

Soma
08-03-2009, 12:05 PM
الجزء الثانى :

كيف يعرض الجسم أعمال العقل ؟

إن تفاعل عقلك الواعى مع عقلك الباطن مشابه بين الأجهزة العصبية المتصلة بهما . والجهاز المخى الشوكى (الجهاز العصبى المركزى او الإرادى ) هو عضو العقل الواعى . والجهاز العصبى الذاتى هو عضو العقل الباطن.والجهاز العصبى الأرادى هو القناة التى تستقبل من خلالها الإدراك الواعى بواسطة الحواس الخمس مما يجعلك تتحكم بشكل إرادى فى حركة جسدك . ويوجد مركز التحكم بهذا الجهاز داخل القشرة المخية .
أما الجهاز العصبى الذاتى والذى يشار إليه فى بعض الاحيان بالجهاز اللاإرادى فتقع مراكز نشاطه فى الأجزاء الأخرى من المخ مثل المخيخ ولوزة المخيخ وكل من هذه الأعضاء له صلة خاصة بباقى الاجهزة المهمة فى الجسم وكل منها يعزز ويدعم الوظائف الحيوية لهذه الاجهزة حتى عندما يغيب الادراك الواعى للانسان .
والجهازان ربما يعملان معا او يعمل كل منهما على حدة . فعلى سبيل المثال عندما يدرك مركز التحويل الموجود فى المخيخ أى خطر فإنه يبعث برسائل إلى القشرة المخية الخاصة بالعقل الواعى ولوزة المخ الخاصة بالعقل الباطن . وتبدأ قدرات الشخص الدفاعية فى الاستجابة لهذا الخطر حتى قبل أن يدركه الشخص بشكل واع ٍ .
هناك طريقة بسيطة لفهم التفاعل بين الجسد والعقل وهى أن تدرك أن عقلك الواعى يدرك فكرة توازى سلسلة من التيارات الكهربائية التى تسرى داخل جهازك العصبى الإرادى وهذا بدوره يسبب توليد تيار مماثل فى جهازك العصبى اللاإرادى مما يوصل فكرة إلى عقلك الباطن الذى يعد بمثابة الوسط الإبداعى وهذه هى الطريقة التى تتحول بها أفكارك إلى أفكار واقعية وملموسة .
إن كل فكرة تدور فى عقلك الواعى ويسلم بصحتها يتم إرسالها بواسطة القشرة المخية إلى الاعضاء الأخرى داخل المخ التى تدعم العقل الباطن حتى تتحول إلى شئ واقعى وتتجسد فى جسمك وتظهر فى العالم الخارجى كشئ حقيقى .

هناك ذكاء يعتنى بالجسم
عندما تدرس النظام الخلوى وبناء الأعضاء مثل العينين والأذنين والقلب والكبد والمثانة إلى اخره فإنك سوف تكتشف أنها تتكون من مجموعات من الخلايا التى تشكل ذكاء جماعيا يسمح لهما بالعمل معا وهى فى هذه الحالة تكون مستعدة لتلقى الأوامر وتنفيذها من خلال عملية استنباط الإيحاء الموجه من العقل المدبر ( العقل الواعى ) .
والدراسة الدقيقة للكائن الحى ذى الخلية الواحدة توضح لك ما يحدث داخل جسمك المعقد . ورغم أن الكائن الحى ذا الخلية الواحدة ليس له أعضاء إلا أنه مازال يقدم دليلا على عمل العقل ورد فعل مشكلا الوظائف الاساسية مثل الحركة والتغذية والتمثيل الغذائى والإخراج .
كثيرون يقولون إن هناك ذكاء يهتم بجسدك إذا سمحت له بفعل ذلك دون تدخل منك . هذا حق ولكن الصعوبة هى أن العقل الواعى يتداخل دائما مع دليله مع الحسى الذى يعتمد على المظاهر الخارجية . وكل هذا يؤدى إلى هيمنة المعتقدات الخاطئة والمخاوف والاراء الشخصية . وعندما تنطبع المخاوف والمعتقدات الخاطئة والأنماط السلبية فى عقلك الباطن من خلال التكيف النفسى والانفعالى فلن يوجد سبيل أمام عقلك الباطن سوى أن يعمل من منطلق الأشياء التى طبعتها أنت فيه .

Marwa Mahmoud
08-03-2009, 12:38 PM
الله يفتح عليكى يا حبيه قلبى

الجزء جميل جداا مجهود رائع ومتابعة ممتازة

جزاكى الله كل خير

firehawek
08-03-2009, 02:54 PM
تسلم ايديكى يارب فى مزيد دايما

Soma
08-03-2009, 06:08 PM
الله يفتح عليكى يا حبيه قلبى

الجزء جميل جداا مجهود رائع ومتابعة ممتازة

جزاكى الله كل خير

جزانى واياكى كل خير
ميرسى كتيييييييييييييير يا جميلة على كلامك الجميل ده

Soma
08-03-2009, 06:09 PM
تسلم ايديكى يارب فى مزيد دايما

الله يسلمك يافاير
ميرسى كتيييييييير لمتابعتك الجميلة دى

rosy
08-03-2009, 11:23 PM
شكرا ليكي يا سومه علي موضوعك الهايل ده وتسلم اديكي يا قمرايه

ALY ELSAYED
08-04-2009, 12:57 AM
الله ينور عليكي يا سومه

مجهود رائع منك

جزاكي الله كل خير

Soma
08-04-2009, 10:01 AM
شكرا ليكي يا سومه علي موضوعك الهايل ده وتسلم اديكي يا قمرايه

تسلمى يا جميلة ميرسى ليكى انتى لكلامك الجميل ده

Soma
08-04-2009, 10:04 AM
الله ينور عليكي يا سومه

مجهود رائع منك

جزاكي الله كل خير

وينور عليك يا كارمو
ومتابعة رائعه برضه منك ميرسى جدا
جزانى وإياك كل خير

Soma
08-05-2009, 11:40 AM
الجزء الثالث

العقل الباطن يعمل باستمرار من أجل الصالح العام

إن ذاتك الباطنة تعمل بأستمرار لمصلحتك العامة مما يعكس مبدأ فطريا للانسجام على الأشياء . إن عقلك الباطن يمتلك إرادته الخاصة وهذا حقيقى جدا فى حد ذاته فهو يعمل ليل ونهار سواء أردت أنت ذلك أم لا وهو الذى يدير كل أجهزة جسدك ولكنك لا تسطيع أن تسمعه أو تراه أو تحس به وهو يفعل ذلك فهويقوم بكل عملياته فى صمت . إن عقلك الباطن له حياته الخاصة التى تتحرك دائما صوب الانسجام والصحة والسلام والله يوجهه حسبما شاء وهو يعكس تلك التوجيهات ويظهرها من خلالك طوال الوقت .

كيف يتدخل الإنسان فى مبدأ الانسجام الفطرى ؟

لكى تفكر تفكيرا صحيحا وعلميا يجب أن تعرف " الحقيقة " . وكما يقول المثل القديم : " سوف تعرف الحقيقة وعندما تعرفها سوف تحررك " . ولكى تعرف الحقيقة يجب أن تكون متواصلا مع الذكاء المطلق لعقلك الباطن وقوته التى تتحرك دائما صوب الحياة .
وكل فكر أو عمل لايكون منظما او متسقا سواء عن جهل أو قصد سيؤدى إلى التنافر والعجز بجميع أنواعهما .
يخبرنا العلماء بأنك تبنى جسدا جديدا كل 11 شهرا ولذلك فإن عمرك حقا هو 11 شهرا من وجهة النظر الجسدية . فإذا أقمت بناءً به خلل أو عيوب من خلال أفكارك الخاصة بالخوف والغضب والغيرة والنية السيئة فإنك لن تلوم أى شخص اخر سوى نفسك .
أنت الحاصل النهائى لكل أفكارك وأنت وحدك تستطيع أن توقف نفسك عن التفكير فى الصور والاشياء السلبية . إن الطريقة الوحيدة للتخلص من الظلمة هى النور وأفضل طريقة للتغلب على البرد هى الحرارة . وبالمثل أفضل طريقة للتغلب على الأفكار السلبية هى استبدالها بالأفكار الإيجابية سلم بوجود كل ماهو طيب وسيختفى كل شئ سيئ .

لماذا يكون التمتع بالصحة والحيوية والقوة أمراً طبيعيا ويكون المرض هو الشئ الشاذ ؟

إن الطفل يولد ويأتى إلى العالم فى تمام الصحة وكل اعضائه تعمل جيدا وهذه هى الحالة العادية . ويجب أن نظل أصحاء أقوياء ونمتع بالحيوية إن غريزة الحفاظ على النفس هى اقوى غرائزك الطبيعية وتمثل أقوى حقيقة عملية مستمرة ومتأصلة بداخلك . لذا فمن المفروض أن تعمل أفكارك وخواطرك ومعتقداتك بأقصى إمكانتها عندما تكون متسقة مع مبدأ الحياة الفطرى بداخلك الذى يسعى دائما وأبدا لحمايتك طوال حياتك . ونستخلص مما سبق أنه من الاسهل استعادة الانسان لحالته الطبيعية بمنتهى الثقة أكثر من جلب الظروف السيئة او التسبب فى حدوثها .
إنه من غير العادى أن تكون مريضا وهذا يعنى ببساطة انك تتجه ضد تيار الحياة وتفكر تفكيرا سلبيا .إن قانون الحياة هو قانون النمو والطبيعة تشهد على عمل هذا القانون بالتعبير عن نفسها فى صمت واستمرار فى قانون النمو . فكلما كان هناك نمو وتعبير يجب ان تكون هناك حياة وكلما كانت هناك حياة يجب أن يكون هناك نظام واتساق وعندما يكون هناك اتساق ونظام تكون هناك صحة جيدة .
إذا كان فكرك متسقا مع المبدأ الخلاق لعقلك الباطن فأنت فى هذه الحالة تكون متواصلا مع مبدأ الانسجام أو الاتساق الفطرى فإذا تبنيت أفكارا لا تتفق مع مبدأ الانسجام والاتساق فإن تلك الأفكار سوف تعلق بك وتضايقك وتقلقك وتجلب عليك الأمراض وإذا استمرت كثيرا قد تؤدى إلى وفاتك فى النهاية .
أثناء عملية الشقاء عليك أن تحرص على زيادة سريان القوى الحيوية لعقلك الباطن فى جميع أجهزة جسدك وتوزيعها بالشكل الصحيح ويمكنك فعل ذلك من خلال محو افكار الخوف والقلق والتوتر والغيرة والحقد وكل الأفكار الهدامة الأخرى فكل هذه الخواطر تدمر أعصابك وغددك وخلايا جسدك المسئولة عن التخلص من السموم وتنقية الجسم من الشوائب .

Marwa Mahmoud
08-05-2009, 02:15 PM
الله ينور عليكى يا سمسومة

مجهود راااااااااااائع منك

جزاكى الله كل خير

Soma
08-05-2009, 10:01 PM
وينور عليكى يا جميلة
ببقى مبسوطة جدا بمشاركتك العسل دى

Wild_Angel
08-05-2009, 10:27 PM
جزاكِ الله خيراً يا سوما
بجد الموضوع جميل أوى
بارك الله فيكِ منتظرين اللى جاى

Soma
08-05-2009, 10:31 PM
جزانى وأياكى كل خير يا جميلة
ميرسى جدا لمشاركتك يا وايلد

ALY ELSAYED
08-05-2009, 11:59 PM
الله ينور عليكي يا سومه

بجد عجبني جدا الفصل ده

وفعلا لازم نتخلص من الافكار السيئه

ونبدلها بافكار ايجابيه

بشكرك علي مجهودك الكبير

جزاكي الله كل خير

Soma
08-06-2009, 12:02 AM
وانا بشكرك على مشاركتك الجميلة دى
ومبسوطة انه عجبك
جزانى وأياك كل خير

ALEXBOY88
08-07-2009, 07:40 PM
thanls alot

Soma
08-08-2009, 03:42 AM
ميرسى جدا لمشاركتك
يارب الموضوع يكون عجبك

Soma
08-16-2009, 01:54 AM
سورى يا حلوين حتاخر شوية فى تنزيل الجزء الجاى
بس استنونى بعد اسبوعين باذن الله

firehawek
08-16-2009, 02:05 AM
جزاكى الله كل خير يا سومة وتسلم ايديكى

Soma
08-16-2009, 02:20 AM
جزانى وأياك كل خير
ميرسى جدا يا فاير

Soma
08-30-2009, 02:29 PM

الجزء الرابع :

علاج مرض "بوت" :

كان مرض "بوت" أو درن العمود الفقرى أحد الامراض المستعصية التى تصيب الاطفال . وقد أصيب طفل بهذا المرض وكان يدعى "فريدرك إلياس أندروز" ويعيش فى "إنديانا بوليس " بولاية "إنديانا" االمريكية . وقد جعل هذا المرض الطفل كسيحا لايستطيع السير وكان يتحرك زاحفا على يديه وركبتيه وقد اعلن طبيبه عن استحالة شفاءه من هذا المرض .

رفض " أندروز " أن يقبل ما أعلنه الطبيب وبدأ فى الدعاء وقام بصياغة دعاء خاص به وأخذ يردده عدة مرات فى اليوم وهو يطبع فى ذهنه الصفات التى يحتاجها وكان الدعاء كالتالى :
" أنا انسان صحيح الجسد أنا قوى وأتمتع بالصحة التامة وأحب من حولى وأتمتع بالصحة التامة وأحب من حولى وأتمتع بالسكينة والسعاده "
وكان يجعل التلفظ بهذا الدعاء هو أخر ما ينطق به قبل أن يستسلم للنوم وأول مانطق به فور استيقاظه وكان يدعو للاخرين أيضا ويتمنى الخير للجميع ويرسل لهم الحب والتمنيات بالصحة والسعاده .
هذه الطريقة فى الدعاء بالاضافة الى التوجه العقلى الذى سلكه عادا عليه بفوائد جمة ومضاعفة وجلب له إيمانه ومثابرته الكثير من الخير . وعندما تلاحقه أفكار الخوف والغضب والغيرة أو الحسد . وكان يحاربها بإيمانه ويقينه وبالتالى كان رد فعله متسقا مع تفكيره الاعتيادى الذى صاغه فى الدعاء وبالفعل كبر واصبح رجلا قويا صحيح الجسد ومنتصب القامة .

كيف يساعد عقلك الباطن على الشفاء من خلال ايمانك ؟

حضر شاب محاضراتى عن الشفاء باستخدام قوى العقل الباطن كان يعانى من مرض شديد بالعين نصحه طبيبه بانه يحتاج الى عملية جراحية دقيقة وخطيرة . وبعد أن تعلم الأساسيات العلمية للدعاء والصلاة قال هذا الشاب لنفسه :" إن الله خلق عينى وهو قادر على شفائهما وعقلى الباطن سيساعدنى فى هذه العملية "
وكان كل ليلة قبل أن يذهب إلى فراشه يدخل فى حالة نعاس متوسط قريبة للنوم وكان يركز انتباهه على طبيب العيون . واخذ يتخيل أن الطبيب امامه وسمع بوضوح أو تخيل أنه سمع الطبيب وهو يقول له : " لقد حدثت معجزه ! "وأخذت تلك العبارة تتردد داخل أذنيه مرارا وتكرارا كل ليلة خمس دقائق أو أكثر قبل استسلامه للنوم .
وبعد ثلاثة أسابيع ذهب مرة أخرى لطبيب العيون الذى كان قد فحص عينيه من قبل ثم فحصه الطبيب مجددا وقال بدهشة : " إنها معجزة ! ".
ماذا حدث؟ هذا الرجل حث عقله الباطن مستخدما الطبيب كأداة أو وسيلة لإقناعه أو نقل الفكرة من خلال التكرار والايمان والتوقع واستطاع تخصيب عقله الباطن بافكار الشفاء . وعندما يتشبع عقله الباطن بحقيقة أن الله خلق عينيه وهو قادر على شفائهما فإنه سيساعد كل اجهزة جسمه المسئولة عن عينيه على العمل لشفائهما باذن الله . وهذا يعد مثال أخر على قوة الايمان وتأثير العقل الباطن فى عملية الشفاء .

ارشادات للمراجعة

1. عقلك الباطن يقوم بإدارة أجهزة جسمك وهو يقوم بهذه المهمة 24 ساعه فى اليوم وأنت تؤثر بالسلب على أنماطه التى تتجه صوب الحياة والصحة بالتفكير السلبى.
2. اشحن عقلك الباطن بمهمة الوصول الى حل لاى مشكلة قبل النوم وسوف يساعدك .
3. راقب أفكارك حيث إن كل فكرة تسلم بحقيقتها يتم إرسالها بواسطة القشرة المخية الخاصة بعقلك الواعى إلى أجزاء مخك الخاصة بالعقل الباطن ويتم جلبها الى عالمك الواقعى فى شكل تجربة حقيقية .
4. أعرف أنك تستطيع إعادة صنع نفسك بوضع تصميم جديد لعقلك الباطن .
5. عقلك الباطن يميل دائما نحو الحياة وبذلك تكون مهمتك مع عقلك الواعى . غذ عقلك الباطن بالمقومات المنطقية الحقيقية . حيث إنه يعمل طوال الوقت طبقا لتفكيرك المعتاد .
6. إنك تبنى جسما جديدا كل11 شهر غير جسدك بتغيير افكارك واجعلها دائما متجددة .
7. إنه من العادى أن تكون بصحة جيدة ومن غير العادى أن تكون مريضا فمبدأ الصحة والانسجام كامن بداخلك.
8. أفكار الغيرة والخوف والقلق والتوتر تمزق وتدمرأعصابك وغددك وتؤدى إلى الاصابة بأمراض جسدية وعقلية من جميع الانواع .
9. إن الشئ الذى تسلم بصحته بعقلك الواعى وتشعر به كحقيقة يظهر فى عقلك وجسدك وعلاقاتك . تيقن من حدوث الخير وتمتع بالحياة .

وده اخر جزء فى التانى وحبدأ باذن الله الفصل الثالث

Marwa Mahmoud
09-01-2009, 01:23 AM
ربنا يكرمك ويجزيكى كل خير يا حببتى

مجهود رائع تسلم ايدك

Soma
09-01-2009, 03:36 AM
تسلمى يا جميلة ربنا يخليكى
ميرسى ليكى يا جميلة

ALY ELSAYED
09-01-2009, 03:53 AM
الله يا سومه الجزء ده جميل جدا

ومفيش احلي من الايمان والثقه باراده الله

بجد الموضوع ده فوق الرائع يا سومه

يا ورده المنتدي

جزاكي الله كل خير

Soma
09-01-2009, 04:10 AM
جزانى واياك كل خير
ربنا يخليك كلامك هو اللى فوق الرائع
ميرسى جدا لمشاركتك العسل دى

Soma
09-10-2009, 02:20 PM

الفصل الثالث

الجزء الاول

كيف تحصل على النتائج التى ترجوها ؟

لا تتم الاستجابة لكل الصلوات أو الدعاء . الجميع يعرفون ذلك . ويرى المتشككون أن هذا دليل على أن الدعاء ليس له فائدة ولكن ما يغفلونه هو انه لكى تتم الاستجابة للدعاء يجب أن تتم بطريقة فعالة وبفهم واضح لأساسه العلمى حينئذ فقط نعرف لماذا لايكون هناك دعاء فعال ونصل لطريقة عملية لكى يكون فعالا .
ماذا يحدث إذا تمت الاستجابة لدعائك بطريقة لا تريدها ؟ ماذا يحدث حينئذ ؟ يجب أن تفهم أن السبب الرئيسى للفشل هو انعدام الثقة والمجهود الكبير . يعوق الكثيرون استجابة دعائهم بسبب فشلهم فى الفهم التام لعمل العقل الباطن . عندما تعرف كيف يعمل عقلك ستحظى بقدر كبير من الثقة والايمان .
يجب أن تتذكر أنه عندما يقبل عقلك الباطن فكرة فإنه يبدأ فى الحال فى تنفيذها . أنه يستخدم كل مصادره الهائلة لتحقيق هذا الهدف ويحشد كل القوانين العقلية والروحية الكامنة فى بواطن عقلك . وهذا القانون حقيقة بالنسبة للافكار الطيبة والافكار السيئة وبالتالى إذا استخدمته بصورة سلبية فإنه يؤدى إلى الاضطراب والفشل والارتباك . وعندما تستخدمه بصورة بناءة فإنه يقدم لك الإرشاد والتوجيه والحرية وراحة البال .
إن الاستجابة التى تتمناها لدعائك تتحقق بشكل حتمى إذا كانت افكارك ايجابية وبناءة ومحببة وعند ذلك يتضح أن الشئ الوحيد الذى يجب أن تفعله لكى تتغلب على الفشل هو أن تجعل عقلك الباطن يقبل فكرتك أو طلبك بالشعور بواقعيته الان وسيقوم قانون عقلك بعمل الباقى . قدم طلبك بالايمان والثقة وسيساعدك عقلك الباطن .
إذا حاولت أن تجبر عقلك الباطن على القيام بشئ ترغبه فسوف تفشل وسوف تبتعد عن الهدف الذى ترجوه بدلا من الاقتراب منه وذلك لأن عقلك الباطن لايستجيب للاجبار العقلى ولكنه يستجيب لإيمانك بالشئ وتقبله بعقلك الواعى .
وقد تفشل دائما فى الحصول على نتائج نتيجة استخدام عبارات مثل :
· " الاشياء تزداد سوءا "
· " إننى لن أحصل على نتيجة أبدا "
· " لا أرى مخرجا لى من هذا "
· " إن الامر ميئوس منه "
· " لا أعرف ماذا افعل "
· " إن الامرمختلط على "

عندما تستخدم مثل هذه العبارات لاتحصل على رد أو تعاون من جانب عقلك الباطن وبذلك تصبح مثل الجندى الذى يجرى فى مكانه فأنت لا تتقدم إلى الامام ولا تذهب الى الخلف وبعنى اخر فإنك لا تذهب الى اى مكان .
تخيل أنك ركبت سيارة أجرة وأعطيت السائق نصف دستة من الارشادات المختلفة فسوف تجد أنه سيقع فى حيرة شديدة وقد يرفض اصطحابك لاى مكان وحتى لو حاول الاخذ بارشاداتك فمن الوارد انه لن يتمكن من الوصول لشئ وكلنا يعلم ما ستكون النهاية فى مثل ذلك الموقف .
والامر نفسه يحدث عندما تتعامل مع القوى الهائلة لعقلك الباطن فيجب أن تكون لديك فكرة واضحة فى عقلك ويجب أن تصل إلى المرحلة التى تؤمن فيها بوجود مخرج أو حل لمشكلتك التى تؤرقك أو المرض الذى تعانى منه . وعندما يتشبع عقلك الباطن بفكرة استجابة الله لما تطلبه فإن ايمانك وثقتك سيزدادان وهذا بدوره يجعل ما تطلبه مجابا .

افعلها بسهولة

ذات مرة تعطل الفرن الكهربائى فى احد المنازل فى ايام الصقيع الشديد فطلب رب المنزل العامل الصيانة لاصلاح الفرن فجاء عامل الصيانة على الفور وخلال نصف ساعه كان الفرن يعمل مرة اخرى وعندما اعطى عامل الصيانة لرب المنزل فاتورة بقيمة مائتى دولار قال رب المنزل الغاضب وهو يتعجب :" ماذا ! لقد أصلحت الفرن فى سرعه البرق ولم يستغرق الامر منك الكثير من الجهد فأنت لم تفعل شيئا سوى استبدال قطعه صغيرة قديمة هالكة باخرى جديدة فكيف واتتك الجرأة أن تطلب منى مائتى دولار مقابل قطعة معدنية تافهة لا تزيد قمتها على خمسة دولارات ؟ "
فرد عليه عامل الصيانة وهو يرفع كتفيه فى عدم مبالاة وهو يقول : " إن القطعه التى قمت بتركيبها تساوى دولارين فهذا هو ما دفعته فيها ".
ثم لوح رب المنزل بالفاتورة فى وجه عامل الصيانة وصاح قائلا : " دولارين ! إن هذه الفاتورة بقيمة مائتى دولار ! " .
فرد عليه عامل الصيانة قائلا : " هذا صحيح فباقى المبلغ كان نظير معرفتى سبب العطل ومعرفتى بكيفية اصلاحه "
وبالمثل فإن عقلك الباطن هو بمثابة عامل الصيانة الماهر . وهو الاذكى الذى يعرف طرقا ووسائل تساعد على علاج أى عضومن جسدك . اطلب الصحة من الله واجعل عقلك الباطن يتشبع بفكرة حصولك عليها وسوف تجد أنه يعمل بأمر الله من أجل تحقيق ذلك ولكن سر الوصول الى ماترجوه يكمن فى الاسترخاء والسلاسة ويتلخص فى عبارة واحدة وهى : " افعلها بسهولة " .
لا تهتم بالتفاصيل والوسائل ولكن النتيجة النهائية . اشعر بالنتيجة السعيدة لمشكلتك سواء كانت الصحة أو المال أو الوظيفة أو الحياة العاطفية . تذكر كيف كان شعورك عندما شفيت من حالة مرضية شديدة ضع فى عقلك أن شعورك هو حجر الزاوية لكل مظاهر عقلك الباطن سوف يحدث فى المستقبل اشعر بفكرتك وكأنها تتحقق فى الوقت الذى تجوب فيه بخاطرك.

ALY ELSAYED
09-10-2009, 04:19 PM
الله ينور سا سومه

الجزء التالت رائع جدا

ومعلومات مفيده جدا

جزاكي الله كل خير

Soma
09-10-2009, 04:53 PM
جزانى وأياك كل خير
ميرسى جدا لمتابعتك ومشاركتك الجميلة دى
يارب بقية الكتاب بعجبك ويفيدك

Marwa Mahmoud
09-10-2009, 07:42 PM
ربنا يكرمك يا سوما مجهود رائع

جزاكى الله كل خير

Soma
09-11-2009, 02:51 AM
جزانى واياكى كل خير ياجميلة
ربنا يخليكى ياعسل
ربنا يكرمنى ويكرمك انتى كمان يارب

Soma
02-21-2010, 06:18 PM
ازيكوا يا احلى اعضاء بإذن الله نكمل موضوعنا
انا اسفة جدا على التاخير الجامد ده

ALY ELSAYED
02-22-2010, 12:29 AM
يااااااااااااااااااااااااااااااااااه يا سومه

والله انا مشتاق فعلا نكمل الموضوع

في انتظار باقي اجزاء الكتاب الممتع

جزاكي الله كل خير

Soma
02-22-2010, 08:54 PM
جزانى واياك كل خير
حاضر ياعلى ان شاء الله حكمل بقية الموضوع قريب جدا

Soma
02-25-2010, 11:52 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

*استخدم الخيال ولا تستخدم قوة الارادة :

إن استخدام قوى العقل الباطن ليس مثل الاندفاع فى مواجهة عقبة ما. والعمل باجتهاد لايؤدى بالضرورة إلى النتائج الافضل . لاتستخدم قوة الارادة بل تخيل النهاية المرجوة وحالة الحرية الناتجة عنها وسوف تجد عقلك الواعى يحاول التدخل لحل المشكلة ويفرض طريقته على العقل الباطن .
فلتقاوم ذلك ابعد مهارتك العقلية فى حل المشكلات جانبا . داوم على التحلى بالايمان البسيط الفطرى الذى يصنع المعجزات . تخيل نفسك بدون مرض أو مشكلات . وتخيل الإشباع العاطفى الذى ستحصل عليه من حالة الحرية التى تنشدها . نح الروتين جانبا من تلك العملية فأبسط الطرق هو أفضلها .

كيف يصنع الخيال المنظم المعجزات ؟
إن أروع طريقة للحصول على استجابة من عقلك الباطن هى من خلال الخيال المنظم او الخيال العلمى وكما اشرنا سابقا فإن العقل الباطن هو الى ببناء الجسم ويسيطر على كل وظائفه الحيوية
إن الايمان بشئ هو التسليم بصحته ومعايشته كشئ حقيقى وعندما تصل الى تلك الحالة فانك ستتذوق لذة الدعاء المستجاب

الخطوات الثلاث اللازمة لاستجابة الدعاء
يسلتزم الدعاء المستجاب تلك الخطوات الثلاث الاساسية :
1. حدد أو اعرف المشكلة
2. الجأ لعقلك الباطن فى حل مشكلتك فهو الوحيد الذى يعرف أكثر حلول فعالية
3. اطمئن وارتاح وكن واثقا أن مشكلتك قد تم حلها

التردد والشك يضعفان من قوة دعائك . لاتضعف دعائك بقولك : " انا اتمنى أن اشفى " أو " أتمنى أن يفلح ذلك " .
إن احساسك تجاه الشئ الذى ترغب فى تحقيقه هو الذى يحدد نبرة دعائك اعلم أن الصحة والسكينة ملك لك .
يصبح دعاؤك فعالا عندما تستعين قوة عقلك الباطن . انقل فكرة الصحة لعقلك الباطن وأنت مقتنع بها تمام ثم استرخ . استسلم بهذه القوة وخاطب ظروفك التى تحيطك قائلا : " هذه المشكلة سوف تحل " ومن خلال الاسترخاء واليقين سوف تجعل عقلك الباطن يتشبع بفكرتك وهذا بدوره يدفع الطاقة الحركية لعقلك الباطن الى السعى لتحقيق تلك الفكرة .

لماذا قد تحصل على عكس ما تتمنى الحصول عليه ؟كان " إميل كوى " عالما نفسيا مشهورا حازت محاضراته إعجاب الكثيرين وأصبح له تابعون ومعجبون فى الولا يات المتحدة الامريكية . ومن أهم الافكار التى توصل إليها مايلى :
" عندما تتضارب رغباتك مع خيالك فإن خيالك يكسب دون خلاف "
وقد سمى ماتصفه تلك العبارة ب"قانون الجهد المعكوس" على سيبل المثال إذا طلب منك أن تمشى على لوح خشب رفيع على الارض فإنك ستفعل ذلك بدون شك . الان افترض أن نفس لوح الخشب موضوع على ارتفاع 20 قدما فى الهواء بين حائطين . هل تستطيع أن تمشى عليه ؟ هل تستطيع ذلك ؟ بالطبع لا .
فرغبتك فى المشى على اللوح سوف تتضارب مع خيالك . فسوف تتخيل انك تترنح فوق اللوح وتسقط من مساقة متفعة الى الارض . وقد ترغب بشدة فى المشى على هذا اللوح ولكن خوفك من السقوط سوف يجعلك عاجزا عن القيام بذلك وكلما بذلت جهدا اكبر فى التغلب على خوفك وخيالك زادت سطوة وسيطرة فكرة السقوط .
إنك عندما تفكر فى استخدام قوة إرادتك للتغلب على الفشل ستجد أنك دون أن تدرى تعزز فكرة الفشل وعندها يؤدى المجهود الذهنى إلى الحصول على نتائج عكسية تخالف الهدف المرجو . إن التركيز على استدعاء قوة الإرادة لا يؤدى إلى شئ سوى تعزيز موقف العجز . وتصبح كالشخص الذى يصر على أن يفعل كل مابوسعه لعدم التفكير فى شئ ما مما يأتى بنتيجة عكسية ويصبح الشئ الى يرغب المرء يتجنب التفكير فيه هو الفكرة الوحيدة المسيطرة على عقله وبالتالى يأخذها العقل الباطن ويتعامل من خلالها لأنه دائما ما يتفاعل مع الفكرة التى تسيطر على العقل .
بناء على ما سبق فإن عقلك الباطن يتقبل الأقوى من بين اقتراحين . وقد تجد نفسك تفكر كما يلى :

• " أنا أتمنى الشفاء ولكن لماذا لا أحصل عليه ؟ "
• " أنا أحاول جاهدا ولكن لماذا لا أحصل على نتائج ؟"
• " يجب أن أجبر نفسى على الصلاة والدعاء باجتهاد "
• يجب أن استخدم كل ما أوتيت من قوة الإرادة "

يجب عليك أن تدرك أين يقع أخطاؤك . أنت تحاول جاهدا ! وهذه هى المشكلة . فلا تحاول أن تجبر عقلك الباطن على تقبل فكرة ما من خلال قوة الارادة فلن تحصد من جاء لكسوى الفشل ففى معظم الاحيان تأتى النتائج بعكس ماترجوه وتدعوه بالحصول عليه. فالطريقة الاكثر سهولة هى الافضل.
هل حدث لك شئ مثل ما يلى من قبل ؟ هل كان عليك اجتياز اختبار ما وقد قمت بالاستعداد له بالكثير من المذاكرة والمراجعة وشعرت بأنك حفظت كل المعلومات عن ظهر قلب ولكن عن ظهر قلب ولكن عندما تمسك بورقة الامتحان البيضاء الفارغة تشعر بأن عقلك أصبح أكثر فراغا منها وأن كل المعلومات التى خزنتها فى عقلك قد اختفت وتلاشت ولا تستطيع أن تتذكر منها حرفا واحدا وتظل تعض على أسنانك وتحاول استجماع كل ما اوتيت من قوة الارادة ولكن كلما تحاول أكثر تعجز عن استرجاع أى شئ مما ذاكرته .
وعندما تشعر بالاحباط تترك قاعة الاختبار ويقل الضغط الذهنى لديك . وفجأة تتنساب فى عقلك كل الاجابات التى كنت تبحث عنها وتتصيدها منذ دقائق معدودة . وعندها تخبر نفسك بأنك كنت تعرف كل هذه المعلومات وتحفظها عن ظهر قلب ولكنك فقدت كل هذه المعرفة عندما كنت فى أمس الحاجة إليها . والخطأ الذى ارتكبته هنا هو أنك حاولت إجبار نفسك على التذكر والاستدعاء وطبقا لقانون الجهد المعكوس أدى ذلك إلى الفشل وليس النجاح وكل ما حصلت عليه كان عكس ما تمنيته وصليت من أجل الحصول عليه .

Soma
02-28-2010, 03:26 PM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الموضوع مش حلو ولا ايه

ALY ELSAYED
02-28-2010, 03:44 PM
الموضوع جميل ورائع جدا كالعاده

وسعيد جدا بعوده الموضوع مره اخري

جزاكي الله كل خير

Soma
02-28-2010, 03:46 PM
جزانى واياك كل خير
ربنا يخليك ياعلى
ان شاء الله الموضوع مش حينقطع تانى

Marwa Mahmoud
03-07-2010, 02:41 PM
ياااااااااااااااااااااااه وحشتينى اوى يا حبيبه قلبى

ووحشنى موضوعك الجميل ده

وان شاء الله ارجع اتابعة من تانى

Soma
03-07-2010, 05:02 PM
وانتى كمان والله وحشانى
الموضوع كان زعلان خالص واعد يقول فين مرمر وحشتنى
ان شاء الله يا جميلة تنورى

Soma
03-18-2010, 04:22 AM

يجب أن تفض التضارب بين الخيال والرغبة

لكى تستخدم قوة العقل أو قوة الارادة يجب ان تفترض مسبقا ان هناك تعارضا . ولكن عملية تخيل التعارض تخلق التعارض فإذا كان اهتمامك منصبا على العقبات التى تقف فى طريق تحقيق رغيتك فإنك لن تستطيع التركيز على الوسيلة التى تساعدك على تحقيق تلك الرغبة . عندما يكون هناك انسجام واتفاق بين عقلك الواعى وعقلك الباطن حول اية فكرة او رغبة او صورة ذهنية وعندما لايكون هناك اى تنافر بين اجزاء عقلك المختلفة فإن دعاءك سوف يستجاب كما يجب أن يكون هناك اتفاق وانسجام بين مشاعرك وخواطرك وافكارك ورغباتك وخواطرك وافكارك ورغباتك وخيالك .
يمكنك أن تتجنب التعارض بين رغباتك وخيالك من خلال الدخول فى حالة من الاسترخاء والنعاس التى وأفضل وقت للقيام بذلك قو قبل النوم مباشرة وسبب ذلك هو أن العقل الباطن يكون فى اقصى حالات الهيمنة والسيطرة قبل النوم مباشرة وفور الاستيقاظ من النوم . وفى هذه الحالة تختفى الافكار السلبية التى تحيد رغباتك وتمنع عقلك الباطن من قبول الافكار الايجابية. وعندئذ عندما تتخيل واقيعة رغبتك التى ترغب فى تحقيقها وتشعر بنشوة الانجاز فسوف يعمل العقل الباطن على تحقيق تلك الرغبة بالفعل.
كثير من الناس يحلون مشكلاتهم والمعضلات التى تقابلهم من خلال التلاعب بخيالهم المنظم والموجه فهم يعلمون ان اى شئ يتخيلونه ويشعرون بواقعيته سوف يتم ويجب أن يتم.
جاءت لى أمرأة شابة تدعى "شارا جى" وهى فى حالة يأس تام. فقد كانت متورطة فى قضية قانونية طويلة ومعقدة وطان يتم تأجيلها مرة بعد الاخرى ولم يكن هناك اى بصيص امل فى انتهائها وكانت اعمق رغبات هذه الماة الشابة هى وجود حل بسيط وسهل لتلك القضية ولكن رغم ذلك كانت كل تصوراتها وافكارها مليئة بالفشل والخسارة والفقر والافلاس وكانت النتيجة مثلما تنبأ "كوى" فقد طغى خيالها على رغباتها وظلت القضية تطول وتتعقد.
وبناء على اقتراحى كانت هذه المرأة تدخل فى حالة من النعاس والخمول كل ليلة قبل نومها وكانت تتخيل افضل نهاية ممكنة لمشكلتها وكانت تحاول ان تجعل نفسها تشعر بهذه النتيجة وواقعيتها بأقصى ما اوتيت من قوة وكانت تعلم أن الصورة الموجودة بخيالها يجب أن تتفق مع رغبة قلبها.
فعندما كانت تدخل فى حالة النعاس كانت تبدأ فى تخيل لقائها مع محاميها بعد انتهاء القضية بأوضح صورة ممكنة وأثناء تخيلها سمعت نفسها تطرح عليه سؤال حول نتيجة القضية واستمعت لشرحه لها وقد كان يقول لها مرارا وتكرارا :"لقد تم حل القضية فى المحكمة وقد كان هذا الحل هو الامثل ".
وأثناء اليوم وعندما تراودها أفكار الخوف وكانت "شارا" تدير فى عقلها شريط لقائها مع المحامى بكل تفاصيله من كلمات وايماءات وقد كانت تتخيل ابتسامة واسلوبه فى الكلام ووقع صوته والكلمات التى كلن يستخدمها وداومت على فعل ذلك بإخلاص وإيمان حتى تراجعت كل مخاوفها وتلاشت.
وبعد عدة اسابيع اتصل بها محاميها وأكد لها صحة ما كانت تتخيله وتشعر بواقعيته حيث تمت تسوية القضية فة المحكمة وقد علمت أن هذه التسوية جاءت بكل سهولة ويسر.

أفكار للتذكر

1. الاكراه أو الاجبار العقلى او المجهود الكبير يؤدى الى التوتر والخوف للذين يحولان دون حل المشكلة. تعامل مع الامور بسهولة.
2. عندما يكون عقلك مسترخيا وتكون متقبلا لفكرة ما فإن عقلك الباطن يعمل على تنفيذها .
3. فكر وخطط بعيدا عن الطرق التقليدية وأعلم أن هناك حلا لكل مشكلة.
4. لاتفرط فى الاهتمام بضربات قلبك وبتنفس رئتيك أو بوظائف أى اعضاء جسمك. اعتمد كثيرا على عقلك الباطن واعلم أن العمل الصحيح هو الذى سيحدث.
5. الشعور بالصحة يمنحك الصحة والشعور بالثروة يمنحك الثروة. فما هو شعورك ؟
6. الخيال هو اقوى ملكاتك. تخيل ما هو جميل فقط. حيث إن حياتك تتشكل وفقا لما تتخيله لنفسك.
7. إنك بتبعد عن الصراع بين العقل الواعى والباطن فى حالة النعاس. تخيل تحقيق رغبتك كثيرا قبل النوم ثم نم فى هدوء واستيقظ فى سعادة.

Heba Bebo
03-18-2010, 09:07 PM

Soma
03-19-2010, 07:19 PM
ميرسى يا هبة
منورانى يا جميلة

blue_sky
03-22-2010, 09:05 PM
موضوع رائع
ربنا يجزيكي خير

Soma
03-22-2010, 09:27 PM
جزانى واياكى كل خير يا سمسمة
ميرسى يا عسل لمشاركتك
يارب يكون عجبك

geography_man2010
03-22-2010, 10:28 PM
حكمة قالها دكتور زويل وهى ان كل اكتشاف جديد فى تجاربهم جزء من احلامهم

Soma
03-22-2010, 11:30 PM
حكمة فى محلها فعلا وده اللى بيحصل حصلت معايا شخصيا
ميرسى جدا لمشاركتك

geography_man2010
03-22-2010, 11:41 PM
الله ينوريا باشا

esraa marey
03-22-2010, 11:45 PM
شكرا على الموضوع الجميل ده وبجد انا استفادت منه لاتى كمان بحب اوى الحاجات التنمية البشرية.

Soma
03-22-2010, 11:53 PM
الله ينوريا باشا

و
ينور عليك
ميرسى جدا

شكرا على الموضوع الجميل ده وبجد انا استفادت منه لاتى كمان بحب اوى الحاجات التنمية البشرية.

نورتى يا عسل
مبسوطة انك استافدتى منه
يارب اقدر افيدك ببقية الاجزاء باذن الله

Soma
03-29-2010, 10:00 PM
http://up.arab-x.com/Mar10/SC391831.gif (http://up.arab-x.com/)

كيف تستخدم قوة عقلك الباطن فى تحقيق الثروة ؟

إذا كنت تواجه صعوبات مالية وإذا كنت تسعى لتحقيق اهدافك فإن ذلك يعنى أنك لم تعرف اشخاصا يعملون ساعات قليلة كل اسبوع ومع ذلك يحصلون على اموال طائلة إنهم لا يكافحون ولا يكدحون . لاتصدق مقولة إن الثروة لاتتحقق إلا بالعرق والجهد . إن الامر ليس بهذه الطريقة . إن أفضل وسيلة هى تلك التى لاتبذل فيها أى مجهود . افعل الشئ الذى تحب أن تفعله وافعله للاستمتاع به وبغرض تحقيق الاثارة لنفسك .
أعرف مسئولا تنفيذيا فى مدينة "لوس انجلوس" يصل راتبه إلى عشرات الالاف الدولارات سنويا . وقد قام هذا المسئول برحلة بحرية استغرقت تسعة أشهر لمشاهدة الاماكن الجميلة فى العالم . وأخبرنى هذا المسئول بأنه نجح فى إقناع عقله الباطن أنه يستحق هذه الاموال الكثيرة . وقال لى إن فى المؤسسة التى يعمل بها أناسا يحصلون على عشر ما يكسبه بالرغم من أنهم يعرفون أكثر منه فى مجال العمل ولديهم مهارة أفضل منه ولكن ليس لديهم الطموح أو الافكار المبدعة ولك يكن لديهم الاهتمام بعجائب ومعجزات العقل الباطن.

http://up.arab-x.com/Mar10/o8Z91831.gif (http://up.arab-x.com/)

الثورة مصدرها العقل :

إن الثروة ببساطة هى اقتناع الفرد الراسخ بقدرة العقل الباطن. ولن تصبح مليونيرا بمجرد قولك :"أنا مليونير". سوف تحصل على الثروة فعليا من خلال ترسيخ فكرة الثروة والرخاء داخل عقلك .

وسائل الدعم الخفية لديك :
إن المشكلة التى تواجه أغلب الناس هى انهم ليس لديهم وسائل دعم خفية. عندما يحدث تدهور فى أحوال التجارة وانخفاض فى الاسهم أو حدوث خسارة فى الاستثمارات يظهر اليأس على وجوه الناس والسبب وراء هذا النوع من القلق النفسى هو أن هؤلاء الناس لايعرفون كيف يستغلون قوى العقل الباطن ولا يعرفون شيئا عن المعين الذى لا ينضب من القوة بداخله.
يجد الشخص الذى يتسم عقله بالضحالة والفقر نفسه فى ظروف يحيطها الفقر بينما يجد الشخص الاخر الذى يكون عقله مليئا بأفكار الغنى والثروة نفسه محاطا بكل شئ يحتاجه.
فلم يكن مخططا من الاصل أن يحيا هذا الرجل حياة الفقر والعوز. بإمكانك أن تحصل على الثروة وكل شئ تحتاجه والكثير من الجهد الذى توفره. إن فى كلماتك القوة الكافية لتطهير عقلك من الافكار الخاطئة وغرس الافكار الصحيحة مكانها.

الطريقة النموذجية لبناء الوعى بالثروة :

لعلك تقول وأنت تقرأ هذا الفصل:"إننى فى حاجة إلى الثروة والنجاح."وإليك مايجب أن تفعله: ردد لنفسك لمدة خمس دقائق ثلاث او اربع مرات يوميا كلمات "ثروة- نجاح" فإن لهه الكلمات قوة هائلة وهى تمثل القوة الداخلة لعقلك الباطن. اربط عقلك بهذه القوة الجوهرية التى بداخلك وعندئذ سوف تظهر فى حياتك الظروف والاحوال الملائمة لطبيعتها. فأنت لاتقول:"إننى غنى" إنك تمتلك قوى حقيقية كامنة بداخلك ولن يواجه عقلك أى صراع عندما تقول كلمة "ثروة" وعلاوة على ذلك فإن الشعور بالغنى سوف يتفجر بداخلك طالما ظلت فكرة الثروة تدور فى عقلك.
إن الشعور بالغنى يولد الغنى ضع ها فى حسبانك طوال الوقت. فعقلك الباطن يشبه بنكا او مؤسسة مالية عالمية وهو يجعل ماتودعه بداخله ينمو ويكبر سواء كانت الفكرة تتعلق بالغنى أو الفقر لذا عليك أن تختار الغنى.

ما السبب وراء فشل التأكيد على تحقيق الثروة ؟

تحدثت إلى العديد من الاشخاص خلال الخمسة والثلاثين عامل الماضية واللذين كانت الشكوى المعتادة لكل منهم هى :"لقد قلت لأسابيع وشهور عبارة "إننى غنى وأتمتع بالرفاهية" ولكن لم يحدث شئ" ولقد اكتشفت أن هؤلاء الاشخاص عندما قالوا تلك العبارة كان لديهم شعور داخلى بإنهم يكذبون على أنفسهم.
قال لى رجل: "إننى أكدت وأكدت كثيرا لنفسى أننى أتمتع بالرفاهية حتى شعرت بالتعب والملل والوضع الان أسوأ. وإننى أعلم أنه عندما قلت هذا الكلام لم يكن عن صدق ويقين". لقد رفض عقله الواعى ما قاله وأكده لنفسه بل لقد ظهر نقيض ما كان قد أكد عليه وتيقن من حدوثه.
إن يقينك وتأكيدك ينجح عندما يكون محددا ولا يسبب أى صراع أو جدال عقلى. ومن هنا فإن ما قاله وكرره هذا الرجل جعل الأمور أسوأ لأن قوله أوحى بعوزه واحتياجه. إن عقلك الباطن ماتشعر حقيقة بصدقه وليس مجرد كلمات أو أقوال لاقيمة لها . إن الفكرة أو الاعتقاد المهيمن هو الذى يقبله العقل الباطن دائما.

alaa eid
03-30-2010, 12:24 AM
الله ينور عليكي يا سوما

راااااااااااائع

جزاكي الله كل خير

bata_batot
03-30-2010, 01:29 AM
هاااااااااااااااااااااااااايل

يا سوما تسلم ايديكى

Soma
03-30-2010, 01:09 PM
الله ينور عليكي يا سوما