المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ساعدو ني في عمل شبكة كهرباء

محمد الفرارجي
05-11-2009, 01:54 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مطلوب مني عمل شبكة كهرباء وتوقيع نقاط الأعمدة في مدينة جديدة
بس المشكلة
البيه الاستشاري ما عندوش خرايط ولا حتى نقط احداثيات
وانا فكرت في اخد خرايط التصميم من شركة المقاولات اللي بنت المدينة بالاضافة اني هعمل كروكي ان شاء الله قبل كده عشان اخلص نفسي دلوقتي.

المشكلة بجد اني ما عنديش احداثيات ولا خرايط ومش عارف استخدم جهاز ايه؟
التوتال استيشن الشركة تشتريه في دقيقة بس المشكلة مفيش اكيوبوينت ولا باكسايت, وكمان الجي بي اس اللي متاح مش دقيق وخصوصا ان الدقة عالية "أعمدة كهرباء".

البيه الاستشاري طالب توتال وجي بي اس. والمصيبة ان سعادته ما عندوش اي معلومات ولا حتى بيانات.

فكرتي

اقترحت على مدير المشروع الخرايط بتاعة البناء ونبدأ نشوف الكود المعمول بيه هنا وبالشريط و3 شواهد ابدأ أوقع النقط خصوصا ان المسافة بين العامود والتاني 40 متر وبالتالي أحدد الاستقامة وأوقع النقط

فدلوقتي لو تقدروا تفيدوني
لو عملتها بالتوتال استيشن تكون ازاي؟
ولو عملتها بالجي بي اس"وهو الأسهل طبعا" تكون ازاي؟
ولو استعانت بجوجل ايرث تكون ازاي؟

وجزاكم الله ألف خير
أرجو سرعة الرد:confused::confused::confused::confused::confu sed::confused::confused::confused:

AYMAN GAMAL
05-11-2009, 09:21 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

اخي الكريم

انت محتاج قاعدة بيانات للموقع تمشي عليها (خرائط حديثه اوتوكاد ) و مينفعش الشغل يمشي لو كله تعديل واضافه لازم تصحح الخطا الموجود في الموقع اولا

ينفع تستخدم خرائط البناء بشرط انه يكون مضاف اليها اي تعديل طرا على الموقع او اي اضافات جديده من حرم او خوازيق جديده و خلافه و الافضل لو كانت تم اضافتها الى برنامج الاوتوكاد لتسهيل العمليه

وبالنسبه لعمل شبكه احداثيات للموقع فيمكنك ان تربط روبير المنشاة بروبير اقرب منشاة حديثه مجاورة للموقع

و بالنسبه لل N and E يمكنك استخدام شبكه احداثيات افتراضيه نقطه الاصل بها و ليكن مناسبا حسب حجم المشروع فيمكن ان تكون (1000 ,100) لمركز التقاء طرفي السور الجنوبي الغربي (الافتراضي) ايضا للمنشاه او الموقع ( و يتم اختيارة بدقه بحيث تقع كل الشبكه الاحدايه للموقع داخل الربع الموجب للاحداثي )

الخطوة التاليه انت بقى معاك دلوقتي قاعدة بيانات احداثيه بدون توقيع المباني التي تم انشاءها عليها بذلك ملزم عليك تقسيم وقتك بين رفع المباني المنشاة كلها مرة اخرى و بين مقارنتها بخرائط البناء التي لديك لمعرفه الصحيح من المعدل و من الخطا

و يمكنك بعد ذلك عمل شبكه الاحداثيات لنقاط اعمده الكهرباء بالموقع بدقه باستخدام برنامج الاوتوكاد مع اخذ الاعتبار للحرم و شروط البناء لها واستخدامك الدائم لكل بيانات حديثة او معدله على برنامج الاوتوكاد و كذلك مع مراعاة شبكه الميزانيه الموجوده بالموقع

للاهميه ايضا عليك توحيد خرائط الموقع بعد ذلك حتى تتدارك الاخطاء المستقبليه و عدم الاعتماد بعد ذلك الا على احداثيات نقطه المشروع الرئيسيه الجديده (0 ,0 ) او (100 , 100 ) حسب ظروف المشروع

شكرا جزيلا و اتمنى التوفيق واتمنى ان اكون قد افدتك ده رايي تقبل مروري

محمد الفرارجي
05-11-2009, 06:18 PM
يا اخي الكريم اثلجت صدري وجزاك الله كل خير
واشكر مرورك الكريم
ولكن المشكلة في عدم وجود خرايط من عدمه فما بالك بخرايط اتوكاد!

ما اقترحه
هو بعد عمل الكروكي اقوم بوضع احداثيات البداية من خلال الجوجل ايرث و الجي بي اس ويمكن وضع نقط بداية ونهاية لكل شارع او خط كهرباء وباستخدام الشريط والشواهد"لتحديد الاستقامة" اقوم بتوقيع النقاط "المعلومة الوحيدة المتاحة لدي"|40 متر لكل نقطة|.

وعموما جزاك الله الف خير وارجو التواصل

AYMAN GAMAL
05-11-2009, 06:27 PM
عايز الحق

موقع بدون شبكه احداثيات ميبقاش موقع يصلح للمشاريع الكبيرة اللي بيتصرف فيها الوف الالوف و كل مجهود بذل فيه ممكن يضيع باقل خطا ممكن يحصل في الموقع و يمكن يكون تعديل الخطا فيه سبب لحصول خطا تاني اكبر

و نصيحه بلاش تستخدم خرائط الجوجل ايرث لانها خرائط ارشاديه (Guide Maps) و ذلك لعدم دقتها مساحيا

وربنا يوفقك في اللي انت مخطط تعمله

محمد الفرارجي
05-11-2009, 06:33 PM
شكرا جدا ايمن باشا
بس للعلم انا في موزمبيق دلوقتي مش في مصر والمشروع مصروف عليه ملايين بالفعل بس للأسف اتفاجئت بالاستشاري مع انه برتغالي فأنا بأحاول أوجد أي بداية .
وأنا فكرت في التوتال استيشن بس للأسف ما عنديش نقط ربط زي ما قلت قبل كده ولو عملت نقط ربط جديدة احتمال كبير ما يقبلهاش لأنه عاوز احداثيات كل نقطة بالجي بي اس

وأشكر معاليك مرة تانية لحسن الرد وسرعته

AYMAN GAMAL
05-11-2009, 06:51 PM
ربنا يوفقك انشاء الله

بس عايز اقولك انك ممكن تستخدم التوتال بجانب الجي بي اس فانا معتقدش انك هتستخدم الجي بي اس عشان ترمي نقط حفر مثلا

فلو ممكن تثبت نقط جي بي اس في الموقع و تربط باقي احداثيات الموقع بالتوتال هيكون اسرع في الوقت و لها دقه كبيرة كذلك

بالتوفيق مرة تانيه

Iraq82
07-05-2009, 12:43 AM
very useful information ..thanks all

Iraq82
07-05-2009, 12:44 AM
how can i get a book about electric utility for gis ..please?

دفع الله حمدان هجو
07-07-2009, 10:27 PM
اخي محمد الفرارجي
السلام عليكم ورحمة الله
اولا: اخي لحل المشكلة لابد من خطوات الاتية :
1-لرفع مساحي
2- معالجة بيانات الرفع المساحي
3- توقيع الاعمدة علي الموقع
كيف الكلام دي يحصل؟
عملية الرفع المساحي
بماانك ليست لديك اجداثيات في الموقع يجب عليك اولا تثبيت احداثيات افتراصية لاحدي نقطة داخل المدينة ولتكن (100و100 ) ثم اخيار نقطة اخري لاخد الانحراف عليها ليكون 00"00"00
و منهما يمكنك انشاء نقاط تحكم في جميع انحاء المدينة (عمل مضلع مغلق اذا مساحة المدينة صغيرة 5*5 كم )
ثانيا : عمل رفع مساحي كل تفاضيل المدينة من مباني وغيرها من المعالم المهمه داخل المدينة

المرحلة الثانية : معالجة هذه البيانات وتصميم الاعمدة داخل المدينه (تحديد احداثيات الاعمدة داخل المدينة علي البرنامج المعالج لبيانات سواء اتوكاد او لاند او غيرها من البرامج الاخري) تكون هذه الاحداثيات مرجعها الاساسي النقاط المفروضة

المرحلة الثالثة : توقيع احداثيات هذه الاعمدة علي الطبيعة

الطريقة صحيحة 100%

باراك الله فيك
اتمني اكون افتك

Mohamed Gaber Aly
02-08-2010, 09:11 PM
مناقشه مثمره جزاكم الله خيرا

arwa hosam gaber
03-01-2010, 10:44 PM
من وجهة نظرى يجب استخدام ال جى بى اس فى رصد نقاط حول هذة المدينة وبعد تثبيت هذة النقاط تقوم بتحويل الاحداثيات من الاحداثيات من جغرافية الى كيلوا مترية عن طريق برنامج Franson CoordTrans v2.2 ث رفع التفاصيل بالتوتال وعمل خريطة اتوكاد للمدينة وكذللك تحديد الاعمدة عليها ثم التوقيع

محمد الفرارجي
03-02-2010, 09:36 PM
مناقشه مثمره جزاكم الله خيرا

ربنا يبارك فيك يا هندسة وشكرا عالكلام الحلو

محمد الفرارجي
03-02-2010, 09:44 PM
من وجهة نظرى يجب استخدام ال جى بى اس فى رصد نقاط حول هذة المدينة وبعد تثبيت هذة النقاط تقوم بتحويل الاحداثيات من الاحداثيات من جغرافية الى كيلوا مترية عن طريق برنامج Franson CoordTrans v2.2 ث رفع التفاصيل بالتوتال وعمل خريطة اتوكاد للمدينة وكذللك تحديد الاعمدة عليها ثم التوقيع

ربنا يخليك يا حسام باشا.

بص إللي عملته.

1- جبت جي بي اس عربية وركبته على عربية تستحمل الأماكن إللي هنا.
2- لفيت في المناطق إللي عايزين يعملوا لها خطوط.
3- حددت بداية الخط إللي هياخد منه المحول ومن ثم مكان المحول.
4- بعد كده على تراك ميكور حولت الامتداد بتاع الخريطة إللي عالجي بي اس من gpx إلى kml وبكده بقى يقرأ على جوجل إيرث.
5- ظبط الرسم على جوجل إيرث وحددت الخطوط والمسارات ووقعت الأعمده وكله تمام.
6- جيت على البداية بتاع كل خط وطبعا عندنا في الكهراباء إن نهاية الخط ما تزيدش عن 1كم. وبدأت أشتغل بالتوتال استيشن على قايمة sol.
7- ملفات الـsdr طبعا بتتصدر لcad وبكده بنقدم خريطة مفصلة دقيقة بالتوتال استيشن.
8- بعد كده من خلال برنامج map source بنحول الامتداد من cad إلى kml وبأعمل اسقاط تاني على جوجل إيرث لكن المرة دي بالقياسات الصحيحة وبأديها لصاحب المشروع.
9- مرحلة التسليم بنشتغل بيها as built وده معناه إنه هيستلم مني عالطبيعة.

ربنا يخليك يا حسام ويقدرني على جمايلك خصوصا إنك وافقت تساعد العبد لله في الاشراف على قسم المساحة الأرضية.

arwa hosam gaber
03-03-2010, 07:36 PM
ربنا يكرمك يا هندسة ويقوينى واكون قد ثقتك الكبيرة فيا

اميره الصافى
03-03-2010, 08:54 PM
[COLOR="Red"][COLOR="Red"]اولا لازم تشوف غرفه التغزيه فين اللى حتغزى منها العماويد وحتوصلها الكبلات
ثابيا اعمل عمود اول الشارع وكل 25 متر اعمل عمود تانى موانى ليه ومتنساش غرف الكهربا جنب كل عمود ومد مواسيرك تحت وشط البلا 60 سم وازرع العمود متر ونص تحت الارض .............. الموضوع ساهل

محمد الفرارجي
03-03-2010, 08:55 PM
ربنا يكرمك يا هندسة ويقوينى واكون قد ثقتك الكبيرة فيا

يا حسام الشرف لي إنك تكون معايا في الاشراف على قسم المساحة الأرضية وانت مكسب لأي منتدى.

اتوكل على الله وابدأ الشغل وعايزين نشوف المستويات الجامدة

اميره الصافى
03-03-2010, 08:56 PM
اولا لازم تشوف غرفه التغزيه فين اللى حتغزى منها العماويد وحتوصلها الكبلات
ثابيا اعمل عمود اول الشارع وكل 25 متر اعمل عمود تانى موانى ليه ومتنساش غرف الكهربا جنب كل عمود ومد مواسيرك تحت وشط البلا 60 سم وازرع العمود متر ونص تحت الارض .............. الموضوع ساهل

sameh
03-04-2010, 07:51 PM
ربنا يخليك يا حسام باشا.

بص إللي عملته.

1- جبت جي بي اس عربية وركبته على عربية تستحمل الأماكن إللي هنا.
2- لفيت في المناطق إللي عايزين يعملوا لها خطوط.
3- حددت بداية الخط إللي هياخد منه المحول ومن ثم مكان المحول.
4- بعد كده على تراك ميكور حولت الامتداد بتاع الخريطة إللي عالجي بي اس من gpx إلى kml وبكده بقى يقرأ على جوجل إيرث.
5- ظبط الرسم على جوجل إيرث وحددت الخطوط والمسارات ووقعت الأعمده وكله تمام.
6- جيت على البداية بتاع كل خط وطبعا عندنا في الكهراباء إن نهاية الخط ما تزيدش عن 1كم. وبدأت أشتغل بالتوتال استيشن على قايمة sol.
7- ملفات الـsdr طبعا بتتصدر لcad وبكده بنقدم خريطة مفصلة دقيقة بالتوتال استيشن.
8- بعد كده من خلال برنامج map source بنحول الامتداد من cad إلى kml وبأعمل اسقاط تاني على جوجل إيرث لكن المرة دي بالقياسات الصحيحة وبأديها لصاحب المشروع.
9- مرحلة التسليم بنشتغل بيها as built وده معناه إنه هيستلم مني عالطبيعة.

ربنا يخليك يا حسام ويقدرني على جمايلك خصوصا إنك وافقت تساعد العبد لله في الاشراف على قسم المساحة الأرضية.

محمد بية
هى الحاجات الى انت قولتها دى اساسا موجودة ف شغل المساحة
يا عم انا كنت حا قول للك توكل على اللة وشد حيلك وشوف لك مكتب يرفع المدينة دى وخلص نفسك
انت بس
اجر جى بى اس ارصد للك كام نقطة فى الترافرس وتوكل على اللة :11ight:

وربنا يقوى الاعضاء على حسام انا عارفة من زمان

محمد الفرارجي
03-04-2010, 09:13 PM
اولا لازم تشوف غرفه التغزيه فين اللى حتغزى منها العماويد وحتوصلها الكبلات

شكرا ليكي يا أميرة حقيقي مشاركة ايجابية ما شاء الله ويا ريت تفيدينا فعلا لأن واضح إنك فاهمة الشغل.

لكن...

انتي اتكلمتي عن أعمدة الانارة في الشوارع ودي بتبقى خطوط بتتبع الأرصفة في الشوارع وزي ما وضحتي هيه وصلتها بتبقى أرضية ودي مش فيها أي مشكلة زي ما قلتي لنا اللهم بس المحافظة على استقامة الخط ودي ممكن تيجي بطريقة التتليت والمسافة بين الأعمده ودي عن طريق الشريط.

المشروع هنا شبكة كهرباء.
- بداية من خط الميديم فولت 66كيلو
-مكان الأنسب للمحول الموزع.
-بداية خطوط الجهد المنخفض إللي بيوصل للبيوت.

تفاصل الخط بتبقى فيها

1- أعمدة شد.
2- أعندة نهاية.
3 أعمدة تعليق.
4 أعمدة زاوية.
5- حساب أعمدة الزاوية كما ونوعا عشان كل عامود ليه الأكسيسوريز إللي بتركب عليه. سواء شد أو تعليق أو بداية أو زاوية أو نهاية.
6- تحديد أنسب مكان للوحات التوزيع.
7- تحديد المنازل الموصل ليها العدادات سواء بالجي بي إس أو على الأتوكاد بعد الرفع بالتوتال استيشن.
8- تسليم الخريطة النهائية للعميل مطابقة للمواصفات ومواصفاته هنا
- الاحداثي يكون wgs1984.
- تسليم الرسم على صور فضائية بدقة عالية.

عموما شكرا ليكي جدا عالمشاركة ويا رب نستفيد من خبرتك
سلام عليكم

محمد الفرارجي
03-04-2010, 09:15 PM
محمد بية
هى الحاجات الى انت قولتها دى اساسا موجودة ف شغل المساحة
يا عم انا كنت حا قول للك توكل على اللة وشد حيلك وشوف لك مكتب يرفع المدينة دى وخلص نفسك
انت بس
اجر جى بى اس ارصد للك كام نقطة فى الترافرس وتوكل على اللة :11ight:

وربنا يقوى الاعضاء على حسام انا عارفة من زمان

هههههههههههههههههههههههه

وحشني قوي يا حسام بجد وحشني جدا وربنا يقويك وعقبالنا لما نشتغل في الحرم إن شاء الله.

وبعدين يا عم كله بالشغل بيجي وانت حقيقي خبرتك ما شاء الله عليك.

وأخوك حسام زيك بالظبط مكسب كبير قوي لينا في المنتدى وحسام بقى مساعد اشراف في قسم المساحة الأرضية وهمتك معانا إنت كمان لأننا في أمس الحاجة للناس المحترمة إللي زيك.

arwa hosam gaber
03-05-2010, 03:48 PM
تسليم الرسم على صور فضائية بدقة عالية.

كيف هذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟