المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محاضره المساحه المستويه اليوم

Horiaa Swedan
05-17-2009, 12:07 AM
تم شرح اليوم مراجعه على الميزانيه وجهاز الميزان

وذلك من خلال التطبيق على مثال لطريقتى حساب المنسوب وهم

1- طريقه منسوب سطح الميزان.

2- طريقه الارتفاع والانخفاض.

وقد اشار الى ملحوظه هامه وهى فى طريقه الارتفاع والانخفاض قد يكون لا يوجد ارتفاع او انخفاض بالنقطه وذلك لانهم على نفس المنسوب.

وقد اشار الى ان الافكار الجديده التى تاتى فى الامتحان مثل

مثال:

تم وضع جهاز ميزان فوق نقطه أ , وتم رفع نقطتين ب , ج على جانبى النقطه أ وعلى امتداد محور طريق.

فاذا كانت القراءه عند ب = 2.85

والقراءه عند ج =0.25

وكان منسوب نقطه ج = 15م

ويراد تسويتها على منسوب 13 م , وارتفاع الجهاز 1.50 وعرض الطريق 10م .

علما بان المسافات بين النقط متساويه كل 50 م

حاولوا تحلوها هى معتمده على الرسمه ولو معرفتوش ححطلكم الحل

KAREEM
05-17-2009, 03:50 PM
لأ احنا لسه حنفكر عايزين الحل على طول
على فكرة انا رحت الكلية النهاردة الصبح على اساس محاضرة مستوية ملقيتش
حد يعرف ميعاد اخر محاضرة حيبقى امتى بالظبط
كذلك لو فى مواعيد تانية لاستاذ محمد سعد

Horiaa Swedan
05-17-2009, 04:59 PM
المحاضره من الساعه 2

وانهارده كانت لاستاذ محمود كامل " شبكيه"

وبكره باذن واحد احد الساعه 2 برضوا استاذ سيد " تيدوليت"

على حد علمى وان شاء الله يكون صح

marwa
05-17-2009, 11:16 PM
[COLOR="Purple"][SIZE="6"]متشكرة جدا ياريموندا على المعلومات الجميلة ديه وربنا معنا ومعاكى الترم ده ويعدى على خير وياريت تحولى تحيلى المسائلة ديه عشان انا محضرتش امبارح وشكرا ليكى اوى

KAREEM
05-18-2009, 12:25 AM
نفسى اعرف اسمك الحقيقى ياريموندا عشان اشكرك على المجهود اللى انتى بتبذليه دا وايام امتحانات وبتخشى ما شاء الله ومتابعة مواضيعك
بصراحة ربنا يباركلك ومتشكر جدا على امليعاد بتاع بكرة عشان انا حمار فى التيوديوليت بس مش اوى يعنى مشكووووووووووووووووووووووووور
من هنا للصبح
مشككككووووووووووووووووووررررررررررررررررررر

Horiaa Swedan
08-01-2009, 11:30 AM
العفو اخى كريم اكيد ان شاء رب العباد حتعرف اسمى
ومن غير شكر كلنا زمايل واخوات وبجد ربنا جزانى على المحاضرات دى انى طلعت نضيف مع انى كنت متاكده انى حشيل 3 مواد على الاقل ادعيلى ربنا يوفقنى بس فى مواد المساحه وتكون تقديرتهم كويسه

TE7A
08-02-2009, 08:08 AM
معلش يا جماعة اصل انا بألي فترة منقرض في الشغل..............ايه حكاية المحاضرات دي؟؟!

Horiaa Swedan
08-02-2009, 08:35 AM
ههههههههههههههههههه

السنه خلصت والنتيجه طلعت المحاضره دى كانت زماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااان ايام الدراسه يا فتيجى

TE7A
08-03-2009, 01:26 AM
مانا الت بردو محاضرات ايه دي؟
ولو في محاضرات كان حد حيحضرها ؟؟!
ده احنا اخدنا محضرات السنادي لأربع سنين ادام؟
علي العموم شكرا يا ريموندا...الف ميرسي

Horiaa Swedan
08-03-2009, 04:28 AM
العفو اخى فى الله انا عن نفسى لو فى محضرات مساحه كل يوم ححضرها انا بحب الماده دى عادى بس فعلا السنه انتهت

TE7A
08-07-2009, 03:30 PM
ماشي يا ريموندا ماهي لو جت علي مساحة بس كويس بس الخوف من المواد التانيه....................مكدبش عليكيانا في مواد محبتهاش خالص زي المناخية

لكن مستوية وكمية انا بحبهم عادي رغم ان بردو مينفعش احضرهم لو كانو في الصيف بردو

Horiaa Swedan
08-08-2009, 11:37 PM
ههههههههههههه مناخيه انا كنت ضامنه انى حشلها ولحد دلوقتى معرفش نجحت ازاى بس الطبيعى انى مش بحضر لانى لما بحضر يبقى باين اوى انى موجوده ههههههههه

بس انا كنت بحب محاضرات دكتور اشرف ولونى اتكعبلت فى الامتحان وكنت عكه حلو اوى بس بحب محضراته

كمان دكتور ممدوح من المحضرات الممتعه

محاضرات ماده الجيومورفولوجى من امتع المحاضرات

فى مواد بتكون ممتعه فى دكتور بيكون ممتع فى شرحه ماده المساحه كلنا كنا بنحبها هى والكميه عشان املنا فى الشعبه ليس الا

انا لما شلت ماده الكميه الترم الاول محضرتش ولا محاضرت كميه الترم التانى مع انى بستمتع جدا بشرح ومحاضرات دكتور على وكنت بحضر معاه مستويه انتساب لكن كميه انتظام لاء

وقل الحمد لله
08-29-2009, 09:18 PM
ياااااجماعه يااريت تسعدونا
عاوزين نعرفما مواد مساحه

الترم الاول؟

TE7A
08-30-2009, 07:34 AM
ههههههههههههه مناخيه انا كنت ضامنه انى حشلها ولحد دلوقتى معرفش نجحت ازاى بس الطبيعى انى مش بحضر لانى لما بحضر يبقى باين اوى انى موجوده ههههههههه

بس انا كنت بحب محاضرات دكتور اشرف ولونى اتكعبلت فى الامتحان وكنت عكه حلو اوى بس بحب محضراته

كمان دكتور ممدوح من المحضرات الممتعه

محاضرات ماده الجيومورفولوجى من امتع المحاضرات

فى مواد بتكون ممتعه فى دكتور بيكون ممتع فى شرحه ماده المساحه كلنا كنا بنحبها هى والكميه عشان املنا فى الشعبه ليس الا

انا لما شلت ماده الكميه الترم الاول محضرتش ولا محاضرت كميه الترم التانى مع انى بستمتع جدا بشرح ومحاضرات دكتور على وكنت بحضر معاه مستويه انتساب لكن كميه انتظام لاء

يا ماما علي الاقل انتي كنت مبتحضريش ...انا حضرت و دحيت في الامتحان وفي الاخر دز التهامي شيلني ضعيف وجدا عادي يعني فمتشيليش في قلبك

وربنا يستر

TE7A
08-30-2009, 07:36 AM
والي يغيظك ان المادة دي حيوية؟؟!

والمناخية اجيب جيد؟؟!

TE7A
08-30-2009, 07:38 AM
ياااااجماعه يااريت تسعدونا
عاوزين نعرفما مواد مساحه

الترم الاول؟

معلش ممكن توضح انت طالب ايه...واحنا بعون الله نساعدك اوك

عشان انا معلش مش فاهم