المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : (*(*( ... اختبار الأرقام يكشف شخصيتك ...)*)*)

esraa
06-02-2009, 10:12 PM
السلام عليكم
ا

اختبر نفسك بأرقام اسمك.. اختبار ممتع يعتمد على حساب قيمة الحروف التي يحتوي عليها اسمك..اليكم مجموعة الحروف وقيمة كل حرف منهم..

أ، ر، غ = 1
ب، ز، ف، ي = 2
ت، س، ق = 3
ث، ش، ك = 4
ج، ص، ل = 5
ح، ض، م = 6
خ، ط، ن = 7
د، ظ، هـ = 8
ذ، ع، و = 9
اكتب اسمك بحروف منفصلة ثم ضع تحت كل من الحروف قيمته الحسابيه حسب القيم اعلاه واجمع الارقام التي حصلت عليها ثم اجمع مفردات هذا المجموع الى ان تحصل على رقم واحد. مثال:
مريم
م ر ي م
6+1+2+6=15
5+1=6
اي ناخذ الرقم الاول 15 ناخذ 5 / 28 ناخذ 8 وبعد ذالك نظيف الى اي رقم + 1

رقم (1): انت تتميز بالنشاط الجسماني والفكري، عندك مؤهلات لإدارة عمل او قيادة آخرين لتوفرالطموح والنظام لديك.. أنت شخص فردي عادة، تفضل ان تعمل الأشياء لوحدك كما أنك عنيد، إلا انك أيضا خلاق.

رقم (2): انت شخص سلبي، تتراوح سلبيتك من قبول أي شي الى الاستسلام الكامل، على عكس انت تستهل الولاء للآخرين وتتبعهم، أحيانا لدرجة مبالغ فيها، تجعل الناس يتخيلون أنك ضعيف أو جبان، لكنك في الواقع مسالم مفاوض وبسيط صانع للسلام، لست من النوع الذي يفرض نفسه او آراءه بالقوة.

رقم (3): أنت نشيط، متجانس متناسق وفي بعلاقاتك بالآخرين، ميال للتمتع بالحياة ليّن الحركة اجتماعي، صحبتك حلوة، يحبك الناس.

رقم (4): انت مثل للاستقرار لكن لرتابة الحياة وتكرارها الممل واحيانا ايضا تميل للابتذال.. انت ممتاز في عملك، لكن ينقصك الحماس ولاتهمك الحوافز أنت شخص يلتزم دائما بالقواعد والعرف ويمكن الاعتماد عليه.

رقم (5): انت متحمس متألق، تتميز بالحيوية والمرح والنشاط لكنك تعاني من القلق، تريد ان تعيش دائما تجارب وانفعالات جديده، لأنك تحب التغييرات وتبحث عن التحديات، ثم ، أنك لا تحب ان تفكر أو تتأمل كثيرا، ولاتهتم بالعرف والتقاليد ولا تتحيز او تتحامل على احد.

رقم (6): الاتزان والطمأنينة هما أهم صفاتك أنت تحب الأسرة والمنزل وصحبتك مريحة مفيدة يمكن الاعتماد عليك لأنك تتحمل مسؤولياتك دائما، لكنك أحيانا تعتبر أنك من مستوى أعلى من الناس المعتادين.

رقم (7): انت تتميز بالتدين وربما تعتقد ايضا بالتطير والروحانيات من عادتك التأمل وفحص كل شيء بدقة، ثم أنك مفكر مثقف، تميل للانطواء حول نفسك، مما يجعل الناس يعتقدون انك متقلب وبارد إلى حد ما.. أنت تفضل أن تعمل الأشياء وحدك، ولاتنسجم دائما في المجموعات أو الشلل لأنك حالم ومتحيز لآرائك.

رقم (8): انت مادي وعملي، تنساق عادة خلف أهوائك وغرائزك، عنيد ومدمن للعمل، تكرس نفسك له بإخلاص تام .. أنت من النوع الذي ينجح عادة في أي عمل يقوم به وفي تكوين ثروة له لكنك تبالغ احيانا في الطوح وتكون أحيانا قاسيا بلا رحمة.

رقم (9): هذا رقم النجاح، للذين عندهم مثل عليا سامية يكرسون حياتهم لها، وهو أيضا رقم العباقرة الذين يتميزون بعقول لامعة عامرة بالأفكار الجديدة الرائعة، لكنهم متواضعون لايعرفون التكبر والزهو.[/SIZE

][SIZE="5"]رقم (10): أنت غريزي تغلب الحدس والبديهة على الفكر والتعقل ثم انك عملي لكنك لاتهتم كثيرا بالتزام القواعد والعرف هذا بالاضافه الى ان بك خواص الرقم 2.
رقم (11): انت منظم، وتعمل دائما على التحكم في حياتك والبيئة المحيطة بك بالاضافة الى ان بك خواص الرقم 4.
تقبلوا تحياتي وكل واحد بصراحة ينطينه رقمه.

Heba Bebo
06-02-2009, 10:21 PM
معلش مش فاهمة اجمعها ازاي ممكن توضحها حبة وجزاك الله خيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

esraa
06-02-2009, 10:37 PM
معلش مش فاهمة اجمعها ازاي ممكن توضحها حبة وجزاك الله خيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

اقول لحضرتك

يعنى مثلا تشوف حروف الاسم ايه و تاخد حرف حرف بالرقم اللى قصادة

و بعدين تجمع هذه الارقام

فو طلعلك مثل رقم 21 تاخد رقم 1 و تضيف عليه واحد و يصبح 2 و بعد كده تشوف شخصيتك من خلال الرقم

يا رب تكون وضحت

ياسمين
06-02-2009, 11:28 PM
رقم (2): انت شخص سلبي، تتراوح سلبيتك من قبول أي شي الى الاستسلام الكامل، على عكس انت تستهل الولاء للآخرين وتتبعهم، أحيانا لدرجة مبالغ فيها، تجعل الناس يتخيلون أنك ضعيف أو جبان، لكنك في الواقع مسالم مفاوض وبسيط صانع للسلام، لست من النوع الذي يفرض نفسه او آراءه بالقوة.

يا نهار ابيض دى مش انا خااااااااااااااالص
بس موضوع لذيذ شكرا لكى ويمكن حد تصدف وتيجى معاه صح

ندي حجاج
06-02-2009, 11:49 PM
رقم (7): انت تتميز بالتدين وربما تعتقد ايضا بالتطير والروحانيات من عادتك التأمل وفحص كل شيء بدقة، ثم أنك مفكر مثقف، تميل للانطواء حول نفسك، مما يجعل الناس يعتقدون انك متقلب وبارد إلى حد ما.. أنت تفضل أن تعمل الأشياء وحدك، ولاتنسجم دائما في المجموعات أو الشلل لأنك حالم ومتحيز لآرائك.

بجدشكرا على الموضوع
بس فيها موصفات مش موجودة فى شخصيتى

esraa
06-02-2009, 11:51 PM

يا نهار ابيض دى مش انا خااااااااااااااالص
بس موضوع لذيذ شكرا لكى ويمكن حد تصدف وتيجى معاه صح

ميرسى ليكى حبيبتى

منورانى...

esraa
06-02-2009, 11:51 PM

بجدشكرا على الموضوع
بس فيها موصفات مش موجودة فى شخصيتى

طيب

الحمد لله

على فكرة انا كمان طلعلى نفس الرقم ......

منورانى ........

محمد الفرارجي
06-03-2009, 12:25 AM
الله يا نور يا اسراء

ههههههههههههههههههههههههه

طلعت رقم سبعة

ههههههههههههههههههههههههههه

كده

انتي شركتيني خالص

انا انطوائي؟

انا مش اجتماعي؟

انا ما باحبش العمل في مجموعات؟

انا متطير ؟

انا بتاع روحانيات؟

كده

ماشي
مردوده لك برضه

لك يو يا ظالم

nmm141
06-03-2009, 12:35 AM
انا رقم 5 وعلى فكرة فى شويه من الصفات موجودة فعلا اغلبيتها شكرا ليكى يا اسراء وتسلم ايدك

alaa eid
06-03-2009, 04:22 AM
انا طلع ليا 1
تسلمي حبيبتي
موضوع رااااااائع

Heba Bebo
06-03-2009, 07:19 AM
اخيرا فهمت
طلعلي 9
شكرا شكرا:)

Mohamed Hashem
06-03-2009, 02:42 PM
الفكره جديدة
بس معلش
انا لا أؤمن بالكلام ده
فمثلا كل الاسماء المتشابه حيأخذوا نفس الصفات
مش ممكن كل بنت اسمها هبه مثلا تبقى 9
وكل ولد اسمه محمد يبقى 8
صعب قوى
عموما انتى نورتينا

esraa
06-03-2009, 08:51 PM
الله يا نور يا اسراء

ههههههههههههههههههههههههه

طلعت رقم سبعة

ههههههههههههههههههههههههههه

كده

انتي شركتيني خالص

انا انطوائي؟

انا مش اجتماعي؟

انا ما باحبش العمل في مجموعات؟

انا متطير ؟

انا بتاع روحانيات؟

كده

ماشي
مردوده لك برضه

لك يو يا ظالم

ياااااااااااااااااااااااااااه

كل دا ليا ...

مكنتش اعرف ان الموضوع كده

عامه نورتنى اوى ........

esraa
06-03-2009, 08:52 PM
انا رقم 5 وعلى فكرة فى شويه من الصفات موجودة فعلا اغلبيتها شكرا ليكى يا اسراء وتسلم ايدك

ميرسى ربنا يكرمك

نورتنى و الله .......

esraa
06-03-2009, 08:53 PM
انا طلع ليا 1
تسلمي حبيبتي
موضوع رااااااائع

تسلميلى حبيبتى

نورتيتنى ...

esraa
06-03-2009, 08:54 PM
اخيرا فهمت
طلعلي 9
شكرا شكرا:)

طيب

الحمد لله

نورتنى بوجودك ....

esraa
06-03-2009, 08:55 PM
الفكره جديدة
بس معلش
انا لا أؤمن بالكلام ده
فمثلا كل الاسماء المتشابه حيأخذوا نفس الصفات
مش ممكن كل بنت اسمها هبه مثلا تبقى 9
وكل ولد اسمه محمد يبقى 8
صعب قوى
عموما انتى نورتينا

و الله انا عارفة

بس هى مجرد لعبه او تسليه مش اكتر و الله

اسعدنى مروروك .......

MOHAMAD ELSAADANY
06-15-2009, 09:37 AM
جميل جدا
تسلم ايدك يا اسراء
شكرا ليكى

esraa
09-17-2009, 12:15 AM
جميل جدا
تسلم ايدك يا اسراء
شكرا ليكى

متشكرة على المرور ...........

Zooma
09-17-2009, 12:31 AM
ح + ا + ز + م
6 + 1+ 2 + 6 =15
1 + 5 = 6
هييييييييييييييه عرفت اعملها :D:D:D

رقم (1): انت تتميز بالنشاط الجسماني والفكري، عندك مؤهلات لإدارة عمل او قيادة آخرين لتوفرالطموح والنظام لديك.. أنت شخص فردي عادة، تفضل ان تعمل الأشياء لوحدك كما أنك عنيد، إلا انك أيضا خلاق.

ع فكرة فيها حاجات كتيرة منها وممكن يكون كلها كمان
تسلمى يا اسراء ع مواضعيك الجميله دى

esraa
09-17-2009, 12:49 AM
ح + ا + ز + م
6 + 1+ 2 + 6 =15
1 + 5 = 6
هييييييييييييييه عرفت اعملها :D:D:D

ع فكرة فيها حاجات كتيرة منها وممكن يكون كلها كمان
تسلمى يا اسراء ع مواضعيك الجميله دى

ميرسى يا حازم

نورتنى..........

medhat abotaleb
09-17-2009, 01:03 AM
يا اسراء انا طلعلى رقم(4) ينفع معلش بحكم الدفعة والزمالة تخلى صفات رقم(9)مكان رقم (2)علشان تليق عليا
بس حلوه حلوه الفكره دى والله

esraa
09-17-2009, 01:54 AM
يا اسراء انا طلعلى رقم(4) ينفع معلش بحكم الدفعة والزمالة تخلى صفات رقم(9)مكان رقم (2)علشان تليق عليا
بس حلوه حلوه الفكره دى والله

رقم (9): هذا رقم النجاح، للذين عندهم مثل عليا سامية يكرسون حياتهم لها، وهو أيضا رقم العباقرة الذين يتميزون بعقول لامعة عامرة بالأفكار الجديدة الرائعة، لكنهم متواضعون لايعرفون التكبر والزهو.[/SIZE

ياه يا مدحت

يعنى الرقم هو المشكله

انت نقى الرقم اللى انت عايزه

مفيش مشكله

هو يعنى عشان رقم العباقرة

مفيش مشاكل .........ز

نورتنى...........

ساره مجدى
09-30-2009, 12:35 PM
رقم (4): انت مثل للاستقرار لكن لرتابة الحياة وتكرارها الممل واحيانا ايضا تميل للابتذال.. انت ممتاز في عملك، لكن ينقصك الحماس ولاتهمك الحوافز أنت شخص يلتزم دائما بالقواعد والعرف ويمكن الاعتماد عليه.

شكرا يا جميل الموضوع جميل
وفى حجات فعلا فى شخصيتى
-

Rania Ismail
09-30-2009, 02:37 PM
جميل جدا التوبك ده يا اسراء بجد تسلمى يا قمر وانا جمعت الارقام طلعت 12

سندريلا
09-30-2009, 05:00 PM
شكرا يا اسراء على الموضوع الجميل ده

انا طلعت رقم 2

بس دى مش شخصيتى خالص

esraa
10-08-2009, 08:32 PM

شكرا يا جميل الموضوع جميل
وفى حجات فعلا فى شخصيتى
-

نورتينى و الله يا سوس

esraa
10-08-2009, 08:33 PM
جميل جدا التوبك ده يا اسراء بجد تسلمى يا قمر وانا جمعت الارقام طلعت 12

ميرسى يا رانيا

منورانى و الله

esraa
10-08-2009, 08:33 PM
شكرا يا اسراء على الموضوع الجميل ده