المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يعنى إيه مساح بحرى؟ يعنى بيشتغل فى البحر!! 6 أجزاء

Mohamed Hashem
06-04-2009, 03:41 PM
أعضاء منتدانا الأفاضل..

أكثر ما يميز المساحون البحريون عن نظرائهم من العاملين فى مجالات المساحة الأخرى.. بيئة العمل ونعنى بها " البحر " .. ولعل اختلاف البيئات هو ما أضفى على تلك المهنة كل ذلك الرونق والبهاء وأحاطها بالغموض أيضا

وبالطبع انعكس ذلك التباين على أسلوب العمل وإجراءاته وشروطه والأجهزة المستخدمة فيه .. فبنفس قدر الاختلاف بين اليابسة والماء يأتي الاختلاف بين المساحة البحرية وما سواها من علوم المساحة الأخرى

فى الحقيقة ستكون سلسلة مقالات موضوعنا هذا أشبه بدردشة عن طبيعة العمل فى البحر work at sea ..والموضوع هام جدا ... سواء لزملائنا الذين يتطلعون للعمل كمساحين فى المجال البحرى وحتى ممن يعملون بالفعل فى المجال ذاته ..فإتقان المهنة لا يعنى الإلمام فقط بقوانينها ومعادلاتها الرياضية فحسب وإنما لابد أن يلم صاحبها أيضا بكل الظروف التى سيواجهها فى بيئة عمله كي يتقن مهنته ..

والمساح البحرى .. عندما يعمل فى البحر لا يكون سجين أجهزته المساحية فى الكابينة المخصصة له بل لابد له من معرفة أمور شتى عن ما يسمونه بفن البحر seamanship ومن هنا سيكون محور حديثنا ..عن البحر .. نتحدث تارة عن سفن المسح وأنواعها وتارة عن طبيعة وقواعد السلامة والأمن Legislation of Safety للعيش الآمن على تلك السفن وتارة نتكلم عن الخصائص الطبيعية لبيئة العمل وأعنى الأمواج وحركة تيارات المياه وتأثيرها على عمليات المساحة البحرية.. ثم نتعرض لبعض القواعد الدولية للعمل بالبحر من وجوب الحصول على شهادة تقنيات سلامة الأرواح Survival Offshore Certificate وسنتعرض أيضا لاشتراطات المنظمات العالمية التى وضعت مواصفات و اشتراطات للكفاءة يمكن من خلالها معرفة كيف تكون مساح بحري Hydrographic Surveyor ونعنى بتلك منظمة IMCA وغيرها الكثير من الأمور التى تهمك كمساح بحري ...

-1-

المنظمة العالمية لإتحاد شركات المقاولون البحريون
International Marine Contractor Association - IMCA

هي منظمة عالمية غير هادفة للربح تأسست عام 1972 بلغ عدد أعضائها الآن (إحصاء 2008) 490 شركة متخصصة حول العالم فى أكثر من 50 دولة

أنشئت بغرض جمع كل الشركات التى تعمل فى مجال الخدمات الملاحية البترولية offshore Oil services (سواء كان تخصصها فى: الإنشاءات البحرية أو المساحة البحرية أو الغطس التجاري تحت الماء أو خدمات الإمداد البحرى والقطر والإنقاذ) تحت عباءة واحده لضمان التنسيق بين الشركات المتنافسة بما لا يضر بالمصلحة العامة للعاملين والمؤسسات وذلك بتحفيز الأعضاء – كشركات – على رفع كفاءة الأفراد مهنيا وفنيا عن طريق ترسيخ سياسات التدريب التقني المستمر وتوزيع النشرات التى تحدد نوعيات التدريب المطلوبة عالميا لكل تخصص وتبادل الخبرات بنشر المشاريع الناجحة ونشر الأخطاء التى أدت لحوادث وكوارث بيئية مع تحليل كامل لطرق تفاديها لباقي الأعضاء

وبذلك أصبح لها صوت قوى مسموع لدى أعضائها برغم أنها تستمد قوتها من مجرد احترام أعضائها لقواعدها فهى لا تملك أي سلطات قانونية بحكم كونها دولية

أهمية هذه المنظمة لنا هى أن أي شركة تعمل فى مجال المساحة البحرية يفترض أن تكون عضو فى IMCA وعليه سيكون عليك أن تكون مهاراتك وكفاءتك حسب ما نصت علية المنظمة وللوصول لذلك سنستعرض جزء من منشوراتها المستمرة ومن خلالها سيظهر ملامح الطريق نحو الاحتراف
أول منشور نستعرضه معا من منشوراتها بعنوان " My story – case study of a SURVEYOR " أو قصة مساح..
كونوا معنا ...

-----------------------------------------------
(كابينة كلمة لا أصل لها فى العربية وانما محرفة من cabin والمقصود بها الغرفة المخصصة لراكب السفينة من ربان وملاحون ومساحون ..الخ والكلمة الصحيحة هى قمرة ولكننا هجرناها لثقل نطقها )

bare_footed
06-04-2009, 04:09 PM
رائع يا باشمهندس

بجد تسلم أيدك

ومتابع معاك يا هندسه ان شاء الله

Mohamed Hashem
06-04-2009, 04:23 PM
تسلم زميلى العزيز ... (عاوز اعرف اسمك لو تسمح)
سعيد جدا لمشاركاتك فأنت متابع ممتاز
وأسعد انك استفدت
بارك الله فيك وفيكم جميعا
انت دايما منورنى

yousef
06-04-2009, 04:34 PM
مشكور جدا يا بشمهندس وانا في شويه اسئله خاصه عايز اسئلك فيها فممكن ابعتها للايميل الخاص بحضرتك

Mohamed Hashem
06-04-2009, 04:44 PM
يوسف حبيبى
انا قاعد بقى لى اكتر من شهر مستنى حد يقولى اسألك... اتفضل مش محتاجه استئذان بل على العكس يامرحب .. قول ؟
بس لو لم يسبب ليك ذلك اى احراج .. قول هنا كل اللى فى نفسك .. والباقى من الزملاء يستفيد
ودا همى كله .... ان الكل يستفيد
ونورتنى

The[H]KinG
06-04-2009, 04:45 PM
شكرا يا بشمهندس
أنا بصراحة كنت بفكر ان شاء الله أتخصص فى المساحة البحرية
هو الموضوع كان شاددنى
وكنت عايز أعرف عنه
وأنا كماااان متااابع معاااااااااااك

Mohamed Hashem
06-04-2009, 04:52 PM
كنج انت والله كنج لما تحب المساحة البحرية
هى كمان حتحبك
واوعدك كل مرة تدخل هنا تلاقى جديد ومفيد
نورتنى والله

KAREEM
06-04-2009, 05:09 PM
صحيح هو يعنى ايه مساح
يعنى بيمسح كل اللى قدامه
حوت أكل مثلا !!!!!!!!!
ولا مساح دا يعنى يجوز مساحة زيه
ويخلفوا هما الاتنين زعنفة صغيرة كدا ؟؟؟؟
هههههههههه
لا بجد موضوع مميز
وان شاء الله
وحتابعه معاك دايما ياباش مهندس

Mohamed Hashem
06-04-2009, 05:23 PM
دمك شربات يا كيمو ... نورت الموضوع .. لا نورت القسم كله
بص مساح الأراضى تعريب كلمة Surveyor .. مفيش لفظ غيرها لما حبوا يترجموها
وعلى العموم انا عامل اسم الموضوع مخصوص علشان تقع وتخش هههههههه
شرفتنى ونور الموضوع بوجودك وأحب اشوفك دايما
وتحت امرك لو أى اسئلة تانية
بارك الله فيك

Wild_Angel
06-04-2009, 06:11 PM
موضوع متميز وليس كالعاده
ففى كل مره هناك روح فى الموضوع متجدده اتمنى دوما ان نجدها
جزاك الله خيرا باشمهندس هاشم

Mohamed Hashem
06-04-2009, 06:46 PM
شكرا جزيلا يا وايلد على تعليقك

مرورك اسعدنى وزاد الموضوع نور

مصطفي القاضي
06-04-2009, 09:41 PM
موضوع حضرتك اكتر من رائع يا بشمهندس محمد وفعلا دة اللى حضرتك عودتنا علية
جزاك الله خيرا ومستنين من حضرتك باقي هذة السلسة القيمة اللى فعلا هتقرب كتير جدا ممن لايعمل في مجال المساحة البحرية من هذا المجال بالاضافة انها هتزود كل من يشتغل بهذا المجال بمجموعة رائعة جدا من المعلومات القيمة
فجزاك الله خير الجزاء

Mohamed Hashem
06-04-2009, 09:59 PM
انت اللى رائع يا درش
تسلم لى يارب
والله محتاجين كل المتخصصين يدخلوا
ويقولوا ويكتبوا ويساعدوا كل اللى عاوز يتخصص فى المساحة البحرية
نفسى الاقى منتدانا قلعة للمعلومات المساحية
همتك معانا وبارك الله فيك

Mohamed Hashem
06-05-2009, 05:28 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

نتابع اليوم ثاني حلقات موضوعنا " يعنى إيه مساح بحرى .."

-2-

أجرت منظمة IMCA مقابلات مع العديد من العاملين بمجال استخراج النفط من البحر وتحدثت معهم عن تاريخ حياتهم المهنية وكيف انتهى بهم الحال فى هذا المجال
وسننقل لكم مقابلة تمت مع مساح بحري بدأ حياته المهنية فى هذا المجال عام 1998
وهو يحمل شهادة جامعية BSc فى المساحة وعلوم الخرائط .. هذا الحوار الشيق سينير الطريق لكثير ممن يحلمون بأن يحترفوا تلك المهنة
والمنشور الأصلي – للفائدة – ستجده فى الرابط التالي وهو ملف pdf صغير الحجم بلا كلمة حماية
http://www.2shared.com/file/6123976/42e22d4b/IMCA-1.html

وإليك ترجمة مضمون المنشور ..

ما الذى دفعك للعمل فى المساحة البحرية؟
لقد كانت شركتي واحدة من أربع شركات أتوا إلى الجامعة التى أدرس بها حيث كنت مازلت طالبا وأجرت مقابلات مع مجموعة من الطلبة لاختيار مرشحين للتعيين بعد التخرج وقد كان..
(تعليقي الخاص: ليه الشركات اللى عندنا ما تعملش كده ليه ؟ سؤال بأطرحه للدكتور السيد الزغبى .. إيه رأيك يا أستاذنا ؟نقول لهم احنا تعالو شوفونا ؟ ولا نعرض عليهم نفسنا ؟)

ما الخبرات التى اكتسبتها منذ التحاقك بالعمل فى ذلك المجال ؟
عمليات مد خطوط أنابيب البترول البحرية
طرق قياس وتركيب الخطوط الناقلة للزيت على المنصات البحرية
عمليات المساحة الداعمة لكل من الغطس التجاري – الإنشاءات البحرية - تركيب المنصات والأرصفة البحرية
(لمزيد من المعلومات عن اللى بيقوله ده راجع مقالتنا فى مسابقة أبدع " عمليات المساحة البحرية الداعمة لصناعة استخراج البترول من البحر" )
كتابة التقارير اللازمة لتلك المهنة وإجراءات العمل
الاشتراك فى مشاريع مساحية فى المملكة المتحدة والنرويج
(والبلدين دول – مش أمريكا زى ما الناس فاهمه – هما ملوك الصناعة والبحر وإنجلترا بالذات فيها مدينة اسمها Aberdeen هي بحق عاصمة صناعة البحر فى العالم )

ماذا كانت أول مهمة لك عندما بدأت فى هذا المجال؟
بعد التدريب الأولى سافرت فى أول مهمة لي وكنت بدرجة مساعد مساح وقد اكتسبت وقتها خلفية قوية فى كل جوانب الوظيفة من جمع بيانات فى الحقل وحتى معالجتها وإنتاج خرائط. وبعد حوالي 6 شهور توليت المهام بمفردي كمساح وتدرجت بعد ذلك حتى وصلت إلى منسق عام لمشاريع المساحة البحرية وذلك بعد 5 سنوات

ما أكثر شيء أعجبك فى العمل فى البحر ؟
المتابعة للعمل الفردي والمكافأة عليه على نحو ملائم
طبيعة عمليات الغطس تحت الماء تعطى تنوع فريد للمجال

ما هي رتبتك فى وظيفتك حاليا ؟
بعد 7 سنين عمل فى شركتي الحالية أنا أشغل منصب رئيس قسم المساحة التابع لقطاع مشروعات الشركة

لماذا تنصح الآخرين باحتراف تلك المهنة " المساحة البحرية" ؟
يغلب على الفرص المتعددة لتلك المهنة طابع التحدي المثير
وبالنسبة للشخص الطموح هناك دائما فرص متوالية لشغل مناصب أعلي باستمرار

ما هي فرص السفر ؟
أغلب مشاريع المساحة البحرية بطبيعة الحال هي مشاريع دولية حول العالم لذا أتيح لي السفر أماكن كثيرة لي سبيل المثال: النرويج – الدانمرك – هولندا – الولايات المتحدة ترينيداد ماليزيا انجولا أبوظبي الإمارات والمملكة المتحدة بالطبع
وطبيعة الأسفار تتيح لنا بعض الوقت المستقطع خارج المأمورية والذي قضيته فى رحلات جميلة لبلا أخرى مثل فرنسا والأرجنتين على سبيل الترويح

ما هي أكثر الأمور التى لا تنسي حول مهنتك والتى تحضر ذهنك الآن ؟
هناك موقفين يحضرانني الآن الأول عندما كنت مساح وكنا نمد خط بترول عبر مضيق بحري ضيق أمام سواحل ترينيداد حيث كان المشروع ملئ بالتحديات الصعبة مما سمح لي بتعلم أشياء كثيرة
الموقف الثاني وهو مختلف عن الأول حيث كنت عضو فى فريق مكون من اثنان ومهمتنا كانت توجيه ثلاث سفن قطر تقطر أحد المنشآت تحت التجهيز فى طريقها لموقع تركيبها . العمل كان ملئ بالتحدي وكواحد من فريق مكون من اثنان فقط كان لزاما على العمل منفردا والتفاعل بشكل مناسب أيضا مع مندوب العميل ومدير المشروع
(مندوب العميل أهم شخصية فى المشروع توقيعه على التقارير يتحول لفواتير وأموال تعود لشركتك)

نرجو أن تكونوا قد إستمتعتم وإستفدتم بهذا الحوار والحلقة القادمة I want to be a Surveyor
كونوا معنا ...

محمد الفرارجي
06-05-2009, 07:09 PM
حلوه قوي
يعني ايه مساح بحري؟
يا كبير
فكرتني بعادل امام في المشاغبين
لما كان عايز يشتغل في البحر ورد عليه حسن مصطفى وقاله
عايز تشتغل ايه في البحر
سمكه
هههههههههههههههههههههههههههه
طبعا واضح من الصورة ان المساحة البحرية طرية جدا
طبعا مصدر الطراوة من البحر عشان بحري

والله والله والله
ما فهمت المساحة البحرية بالسهولة دي قبل كده الا من حضرتك

تقبل مروري يا كبير

Mohamed Hashem
06-05-2009, 08:21 PM
مرورك دايما يسعدنى يا محمد انت اخ فاضل
ووصفك على السهولة دى شهاده اعتز بيها
ومنووووووووووووور مواضيعى دايما

محمد الفرارجي
06-05-2009, 08:31 PM
ايه ده؟
ازاي ما اخدتش الأفكار دي

كده يا كبير عندك الحاجات الحلوة دي وما تقليش؟
ماشي
اني سحلاااااااااااااااااااااااان
خاااااااااالث

الموضوع في غاية الأهمية

الأسئلة دي مهمة جدا

من ناحية تانية وأوعدك يا كبير

ان الفكرة بتاعة العرض على الشركات هتحصل ان شاء الله

صدقني ان شاء الله نعمل الداتا بيز وكله هيبقى تماااااااااااااااااااااام

وأحي كبيري وكبير اعضاء ومشرفي المنتدى

روح قلبي من جيويه عمي
المهندس محمد هاشم على الروعة دي

Mohamed Hashem
06-05-2009, 08:36 PM
والله مش افكارى دا كلام مكتوب فى منشورات الايمكا من سنين يا محمد مجرد ان العبد لله عرضه
وانا أملى فالله اولا واخيرا ثم الدكتور السيد زى ماوعدك بالمضى فى المشروع
وزى ما قلت لك اعتبرنى اول واحد فى فريقك ..
ودايما على طول يا محمد انت سباق فى الخير
بارك الله فيك

Marwa Mahmoud
06-06-2009, 08:21 PM
بجد بحييك يا بشمهندس على الإبداع دة

أسم الموضوع شدنى جدااااااااا

وبجد أستمتعت بالحوار الرائع ده

بشكرك جداا على مجهوداتك الرائعة دى وبالتوفيق دائما

Mohamed Saad Yassin
06-06-2009, 08:34 PM
الله ينور ياباشمهندس
حوار ممتع و مفيد جدا

esraa
06-06-2009, 08:41 PM
الله ينور يا بشمهندس

عن جد الحوار ممتع حدا و مهم اوى

و انا عن نفسى استفدت منه كتير

جزاك الله عنا كل خير ........

Mohamed Hashem
06-06-2009, 08:50 PM
بجد بحييك يا بشمهندس على الإبداع دة

أسم الموضوع شدنى جدااااااااا

وبجد أستمتعت بالحوار الرائع ده

بشكرك جداا على مجهوداتك الرائعة دى وبالتوفيق دائما

تسلمى يامرمر
والله الابداع ده حاجه اتعلمناها منكو
مرورك نور الموضوع
شكرا ليكى على اهتمامك وتشجيعك
ويارب يوفقنا جميعا

Mohamed Hashem
06-06-2009, 08:52 PM
الله ينور ياباشمهندس

حوار ممتع و مفيد جدا

مشاركاتك أستاذى
شرف لموضوعاتى
ودايما مشجعنى والله
بارك الله فيكم

Mohamed Hashem
06-06-2009, 08:53 PM
الله ينور يا بشمهندس

عن جد الحوار ممتع حدا و مهم اوى

و انا عن نفسى استفدت منه كتير

جزاك الله عنا كل خير ........

جزاكى الله خيرا
شرفتينى
اشكرك على المرور

Youssef Mostafa
06-06-2009, 08:57 PM
الله يابشمهندس
حوار ممتع وشيق جد جدا
واستمتعت بيه جداا
وربنا يوفقك ان شاء الله

Mohamed Hashem
06-06-2009, 09:01 PM
ربنا يبارك فيك يا يوسف
انا اللى استمتعت بمشاركتك
واشكرك جدا على مرورك

Mohamed Saad Yassin
06-06-2009, 09:10 PM
مشاركاتك أستاذى
شرف لموضوعاتى
ودايما مشجعنى والله
بارك الله فيكم

تجعلنى خجولا منك و مترددا فى الرد على موضوعاتك القيمه لانك تحرجنى بكلماتك الكبيرة جدا على
فأنا كأخيك الصغير هنا فى المنتدى و أنت استاذى أتعلم منك الكثير عن المساحه البحريه
فأرجو الا تجعل اخيك الصغير يخجل من عظم ردكم عليه حينما يتشرف بالرد على احدى موضوعاتكم القيمه

KAREEM
06-06-2009, 09:13 PM
الله ينور ياباش مهندس
فعلا حوار شيق وممتع
بس لو كتبت لنا قصة حياتك
كمساح بحرى مرة فيهم
تبقى أحلى كمان
ولا ايه ياجماعة ؟؟؟؟؟؟؟

Mohamed Hashem
06-06-2009, 09:18 PM
تجعلنى خجولا منك و مترددا فى الرد على موضوعاتك القيمه لانك تحرجنى بكلماتك الكبيرة جدا على

فأنا كأخيك الصغير هنا فى المنتدى و أنت استاذى أتعلم منك الكثير عن المساحه البحريه

فأرجو الا تجعل اخيك الصغير يخجل من عظم ردكم عليه حينما يتشرف بالرد على احدى موضوعاتكم القيمه

تواضعكم من شيم العلماء
بارك الله في حضرتك

محمد الفرارجي
06-06-2009, 09:18 PM
أستاذ محمد يس
شكرا للأدب والاحترام والتواضع

وشكرا جدا يا كبير على الموضوع المميز

Mohamed Hashem
06-06-2009, 09:24 PM
الله ينور ياباش مهندس

فعلا حوار شيق وممتع
بس لو كتبت لنا قصة حياتك
كمساح بحرى مرة فيهم
تبقى أحلى كمان

ولا ايه ياجماعة ؟؟؟؟؟؟؟

شكرا جزيلا اخ كريم
بس الحوار حقيقى مش تاليفى واللينك موجود
مرورك اسعدنى
باين عليك مش حتجيبها البر هههه

Mohamed Hashem
06-06-2009, 09:29 PM
أستاذ محمد يس

شكرا للأدب والاحترام والتواضع

وشكرا جدا يا كبير على الموضوع المميز

شكرا اخى العزيز محمد
وتحية تقدير وحب لك على افكارك وحماسك
وحب الخير للجميع

AYMAN GAMAL
06-06-2009, 10:11 PM
حوار في منتهى منتهى الروعة

طبعا زي ماقولت احترام المهنة شئ ضروري جدا و اللي بيحب مجال معين هيتقنه انشاء الله

بسم الله ماشاء الله

ربنا يكرمك يا رب

جزاك الله كل خير

مصطفي القاضي
06-06-2009, 11:59 PM
حوار حضرتك فوق الممتاز يا بشمهندس محمد
وانا شخصيا اتعلمت منة كتير
ربنا يكرمك ويجزيك خير

Mohamed Hashem
06-07-2009, 12:02 AM
حوار في منتهى منتهى الروعة

طبعا زي ماقولت احترام المهنة شئ ضروري جدا و اللي بيحب مجال معين هيتقنه انشاء الله

بسم الله ماشاء الله

ربنا يكرمك يا رب

جزاك الله كل خير

نورت يا ايمن والله
بارك الله فيك

Mohamed Hashem
06-07-2009, 12:10 AM
حوار حضرتك فوق الممتاز يا بشمهندس محمد

وانا شخصيا اتعلمت منة كتير

ربنا يكرمك ويجزيك خير

تسلم يا درش
ودايما منورنا

surveyedu
06-07-2009, 09:23 AM
حوار ممتع ورائع

Mohamed Hashem
06-07-2009, 04:49 PM
حوار ممتع ورائع

شكرا جزيلا لك على مرورك
وبارك الله فيك ونفعك بالعلم

Mohamed Hashem
06-08-2009, 11:59 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

نتابع اليوم ثالث حلقات موضوعنا " يعنى إيه مساح بحري .."

- 3 -

تناولت منظمة IMCA كل ما يتعلق بالمساح البحرى وعرضت أغلب المهام التى يضطلع بها بالإضافة إلى المواصفات المطلوبة من ناحية المؤهلات العلمية والتدريب
والمنشور الأصلي – للفائدة – ستجده فى الرابط التالي وهو ملف pdf صغير الحجم بلا كلمة حماية
http://www.2shared.com/file/6178159/f1990b91/IMCA-2.html

وإليك ترجمة مضمون المنشور..

يرتبط عمل المساح البحرى بالطبع بإنشاء ورسم الخرائط البحرية التى تمكن السفن من الملاحة بأمان ، هذا التعريف الأولى مازال مقبولا ولكن ما زاد عليه أن مفهوم المساحة البحرية كعلم وكمهنة قد تطور لما هو موجود حاليا من ضوابط المهنة ، فالمساح يهتم الآن بكل الجوانب الخاصة بالمحيطات من قياس للتيارات البحرية والمد والجذر و الأمواج إلى رسم خرائط القاع واستكشاف واستخراج الثروات المعدنية والنفط وفيما يلي سرد لمهام المساح البحرى بشكل أكثر تحديدا:
البحث عن الثروات المعدنية والنفط exploring for fossil fuels, such as oil and gas
الإنشاءات البحرية والتركيبات offshore engineering and construction
إنشاء ورسم الخرائط البحرية charting the seas and oceans
هندسة الموانئ والمرافئ port, harbors and coastal engineering operation
مد كابلات الاتصالات عبر المحيطات trans-oceanic telecommunication cables
أي أعمال فى المجارى المائية بخلاف البحار كالأنهار والبحيرات similar work in lakes and inland waterways
الدراسات البيئية environmental studies

الدراسة والمؤهلات العلمية
يوجد العديد من الجامعات التى تقدم مناهج وبرامج تدريبية مناسبة فى أوروبا وأمريكا الشمالية وآسيا. وتختلف قواعد وشروط الالتحاق بتلك الكليات من بلد لبلد ولكن بشكل عام يتطلب الأمر أن يجتاز المساح دراسة المواد التالية بنجاح خلال مراحل التعليم السابقة
علوم الرياضيات والإحصاء mathematics & statistics
علوم الجغرافيا Geography
علم الفيزياء physics/ general science
توفر الكليات الفنية المتخصصة فى بعض الدول مناهج تخصصية موجهه للمساحة نظري وعملي كما توفر القوات البحرية أساليب التدريب لهذا التخصص الموجهة للتخصصات العسكرية
وفى بعض الدول أضاف المساحون مؤهلات احترافية إضافية بعد تخرجهم فأصبحوا مساحين معتمدين كما هو الحال فى استراليا ، شمال أمريكا أو بالانضمام إلى معاهد مثل المعهد الملكي البريطاني للمساحة UK’s Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS)

المهارات والتدريب
يحتاج المساح البحرى إلى مهارات عديدة ويكتسب جزء من تلك المهارات أكاديميا عن طريق المناهج والدورات المتخصصة بينما يكتسب المهارات الأخرى مثل فنون البحر seamanship واستعمال الأجهزة المساحية من العمل الحقلي والتدريب الفعلي بالبحر
وبشكل عام يدخل المساح البحرى مجال الاحتراف فى المساحة إما عن طريق حصوله على درجة "البكالوريوس" Bachelor فى علوم المساحة أو من خلال خبرات مكتسبة أثناء فترة خدمته العسكرية بالقوات البحرية

وتقدم بعض المناهج خيارات دراسة الجغرافيا والعلوم الجيوفيزيائية بينما تعد دراسة الفيزياء والرياضيات والإحصاء مفيدة جدا خاصة لهؤلاء الذين ينوون التخصص فى معالجة البيانات

وللعمل بالبحر بأي وظيفة أو مرتبة يجب أن يحصل الفرد على شهادات إتمام تدريبات الأمن والسلامة المتعلقة بالعمل فى البحر وتشمل هذه الشهادات (بشكل أولى) : دورة إسعافات الطوارئ – دورة تقنيات سلامة الأرواح واستعمال معدات الإنقاذ بالبحر – دورة منع الحرائق ومكافحتها على السفن – دورة الهروب والإنقاذ للطائرات المروحية " الهليكوبتر"
وفى أغلب دول العالم يمنع الأشخاص الذين فشلوا فى اجتياز تلك الدورات من العمل بالبحر

مستوى اللياقة الطبية
لابد أن يجتاز العاملون بالبحر بعض الاختبارات الطبية الخاصة التى قد تختلف من بلد لأخر ويحمل الفرد شهادة دولية بذلك ولابد أن تكون سارية الصلاحية لمده لا تقل عن سنة
(النظام المعمول به فى مصر يلزم بتوقيع الكشف الطبي لأمراض القلب والسكري وقياس قوة السمع والإبصار واختبار عمى الألوان وعمل أشعة صدر وتحاليل خلو من فيروس الكبد الوبائي والايدز بخلاف تحاليل خلو من المخدرات والكحوليات)

شروط عامة ومسئوليات اجتماعية
يتعرض المساحون للسفر عبر البحار فترات طويلة بعيدا عن أسرهم وحياتهم الاجتماعية الطبيعية لفترات تتراوح بين اسبوعين وحتى ثلاثة أشهر لذا فلابد أن يتمتع المساح بخصال حميدة مثل القدرة على التكيف والمرونة فى التعامل فضلا عن قابلية العمل داخل فريق
كما يجب ألا يكونوا انطوائيين أو قابلين للإصابة بدوار البحر أو دوار الأماكن العالية أو الخوف من الأماكن المغلقة وما شابه بل يجب أن يكون حلو المعشر ، حسن الرفقة

اغلب المساحين القدامى يشغلون حاليا وظيفة رئيس فريق أو Party Chief وهى وظيفة مسئولة عن جميع الأمور الفنية الخاصة بالمسح وكذلك مسئولا عن أعضاء الفريق وتوجيهه ، ويمكن الوصول لمثل تلك المرتبة فى العادة بعد حوالى من 5 – 7 سنوات من العمل بالبحر ، ولهذا فالمساحون لديهم الفرصة دائما للترقي ما بين الدعم الفني أو الأمور الإدارية

أرجو أن تكونوا قد كونتم فكره عامة صحيحة عن صفات وشروط المساح البحرى .. وسننتقل بعد ذلك للحديث عن سفن الدعم ..كونوا معنا

الورده البيضاء
06-08-2009, 01:43 PM
احم احم احم
الواحد مش عارف يقول اية والله
جزاك الله كل خير على مجهوداتك يابش مهندس
ميرسى لحضرتك على سلسلة المعلومات اللى حضرتك بتمدنا بيها

KAREEM
06-08-2009, 04:32 PM
شكرا جزيلا اخ كريم
بس الحوار حقيقى مش تاليفى واللينك موجود
مرورك اسعدنى
باين عليك مش حتجيبها البر هههه

ايدا ايدا
انا مش قصدى كدا خالص والله
وانا فعلا شفت اللينك قبل كدا
وعارف
أنا قصدى حضرتك تكتب قصة حياتك بنفسك كمساح بحرى
على نفس المنوال دا
حتبقى أجمل
لأن حضرتك تهمنا
مش عارف حضرتك فهمتنى غلط ازاى
مع انك معتبرنى أخوك الصغير
عموما حصل خير

Mohamed Hashem
06-08-2009, 08:24 PM
لا والله مفيش اى حاجه فهمتها غلط ولا حاجه ولا زعل ولا حاجه
وانت مرحب بيك فى اى وقت ... انت حبيبى وعمرى ما زعلت منك
بارك الله فيك

Mohamed Hashem
06-08-2009, 08:28 PM
تسلمى ايمى
دايما منورة قسم المساحة البحرية
ويارب تكونى استفدتى والجميع يارب
بارك الله فيكى

Youssef Mostafa
06-09-2009, 07:25 AM
جزاك الله كل خييييييييير يابشمهندس

توضيحات جميلة جدا

واسلوب الكلام رائع

Mohamed Hashem
06-09-2009, 07:37 AM
شكرا جزيلا يا يوسف
انت متابع جيد
اتمنى لك التوفيق دايما
وشكرا على مرورك

ali992
06-10-2009, 10:04 PM
بارك الله فيك و جزاك كل الخير وجعل هذا العمل في ميزان حسناتك أخي

Mohamed Hashem
06-10-2009, 10:15 PM
مرحبا بيك يا على دائما
واتمنى تكون استفدت من الموضوع
ولو فى اى اقتراحات او استفسارات قووووول
بارحب بتعليقاتك دائما
تقبل تحياتى

AYMAN GAMAL
06-11-2009, 12:40 PM
موضوع اكثر من رائع والله

شكرا ليك يا بشمهندس

دوار البحر ده مشكلة لناس كتيرة جدا

جزاك الله كل خير

Mohamed Hashem
06-11-2009, 01:49 PM
جزاك الله خيرا يا أيمن على التعليق والمرور
فى الحقيقة دوار البحر له أقراص علاجيه تؤخذ قبل الصعود للسفن بساعتين
لكن الدوار بيختلف من فرد لآخر فبعضنا يشعر به والبعض لا يحدث له إطلاقا
كما أن شده الدوار أيضا تختلف من فرد لآخر وتقبل تحياتى

AYMAN GAMAL
06-11-2009, 01:53 PM
شكرا جزيلا ليك طبعا

بحييك على مجهوداتك

bndroz
06-11-2009, 03:49 PM
تحية طيبه لكم جميعا واشكرك اخي علي المعلومات الرائعه والي الامام في المساحة البحرية

Mohamed Hashem
06-11-2009, 04:09 PM
اهلا وسهلا بيك استاذ بندر نورت منتدانا العزيز
وسعيد جدا ان اول مشاركاتك كانت من نصيب موضوعى
حضرتك متخصص فى المساحة البحرية وحتكون اضافة قيمة لمنتدانا
دا غير ان تعليقك ده وسام اضعه على صدرى
وياريت تتيح للجميع الترحيب بحضرتك من خلال قسم الترحيب بالاعضاء الجدد
تحياتى العميقة مرة اخرى

محمد الفرارجي
06-11-2009, 07:45 PM
تسلم ايدك يا كبيييييييييييييييييييييييير

والله بتثبت انك متميز موضوع حلو

أحيك عليه

وتقبل مروري
ههههههههههههههههه

واحشني جداااااااااااااا

esraa
06-11-2009, 09:06 PM
جزاك الله كل خير

على هذه المجهودات الراااااااائعه

و يا رب دائما الى الامام .......

ميرا مار
06-12-2009, 12:19 AM
والله يا بشمهندس

خلتنى نفسى اشتغل فى المساحة البحرية:D:D

تفتكر ينفع؟؟:rolleyes::rolleyes:

لا بجد الله ينور

Mohamed Hashem
06-12-2009, 12:21 AM
تسلم ايدك يا كبيييييييييييييييييييييييير

والله بتثبت انك متميز موضوع حلو

أحيك عليه

وتقبل مروري
ههههههههههههههههه

واحشني جداااااااااااااا

تسلم يا محمد .. والله دايما رافع معنوياتى
ومنور اى موضوع تدخله

Mohamed Hashem
06-12-2009, 12:23 AM
جزاك الله كل خير

على هذه المجهودات الراااااااائعه

و يا رب دائما الى الامام .......

شكرا جزيلا ليكى يا اسراء
متابعة دايما والله واحييك على مجهوداتك فى المنتدى عامة
وبارك الله فيكى

Mohamed Hashem
06-12-2009, 12:26 AM
والله يا بشمهندس

خلتنى نفسى اشتغل فى المساحة البحرية:D:D

تفتكر ينفع؟؟:rolleyes::rolleyes:

لا بجد الله ينور

يا باشمهندسه ... إحنا نجيب لك المساحة البحرية بذات نفسيتها .. تشتغل عندك :D
ربنا يكرمك يارب على مرورك وتشجيعك ...
شرفتى ونورتى الموضوع والمساحة والبحر كله
تحياتى

eslam mamdouh
06-12-2009, 09:23 PM
شكرا ليك يا بشمهندس على الموضوع المميز

وفى انتظار المزيد

Mohamed Hashem
06-13-2009, 04:41 AM
شكرا جزيلا اسلام
مرورك دايما يسعدنى ويشرفنى
نتمنى الاستفاده للجميع

Mohamed Hashem
06-17-2009, 01:22 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

أعزائي الأعضاء
أقدم لكم الحلقة الرابعة من سلسلة مقالات "يعنى إيه مساح بحري .. "

- 4 -

والمقالة اليوم عن سفن المسح البحري و بعض فنون البحر ... ولعلك تتساءل ما الغرض من ذلك ؟ أقول لك

أهمية تلك المقالة أنها تتناول الوسيلة الوحيدة التي تمكنك من أداء عملك ..تخيل نفسك مساح بحري بدون سفينة ؟ .. لا عمل !! أذكر أنني أول مرة صعدت فيها على متن سفينة كمتدرب ظللت مشوشا لمدة يومين بسبب غرابة تلك الألفاظ حتى أن ذلك عطلني عن التركيز على المساحة نفسها

وعليه يجب معرفة الكثير عنها لتستطيع توجيه الربابنة في التحرك على خطوط المسح ولأنك سيكون عليك رسم السفينة بأبعادها على شاشة المسح كما سنتعلم فيما بعد ولأنك لابد لك من قياس أبعاد الأجهزة المساحية من هوائي جهاز GPS ولأنك لابد من قياس غاطس السفينة لتعديل قياسات الأعماق ولأنك ستعيش على متنها طيلة فترة العمل .. ولأنك ..ولأنك .. أسباب كثيرة جدا
فكيف تفعل كل ذلك ولا تعرف أسماء أجزائها و اصطلاحات العمل عليها

أضف إلى ذلك أن هذه الألفاظ هي المستعملة في الحياة اليومية على السفن لذا وبالرغم من أنها من ابتكار البحارة وعلم عمارة وبناء السفن إلا أننا مضطرين لاستخدامها في عملنا لنظل على تواصل مع الربابنة والبحارة

هيا بنا نستعرض سريعا أسماء ومصطلحات أجزاء السفينة

The fore and aft line
ويقصد بها الخط الواصل من مقدمة السفينة إلى نهايتها كمحور طولي
Abeam
ويقصد بها الخط العمودي على محور السفينة الطولي (السابق) سواء كان جانب أيمن أو جانب أيسر
Ahead
الحركة للأمام وهو يتفق مع المحور الطولي للسفينة
Astern
الحركة للخلف
Breadth
ويقصد بها عرض السفينة ويلاحظ أن بناء هياكل السفن به العديد من الانحناءات لذا يجب الأخذ في الاعتبار أقصى عرض للسفينة
Bow
وهى مقدم السفينة
Stern
مؤخرة السفينة
Starboard side
جانب أيمن السفينة ولا يطلق عليها right كما اعتدنا أن نقول
Port side
جانب أيسر السفينة
Starboard Bow
الركن الأمامي الأيمن
Port Bow
الركن الأمامي يسار
Starboard Quarter
الركن الخلفي الأيمن
Port Quarter
الركن الخلفي يسار
Vessel Hull
بدن السفينة (جسم المركب)
Vessel Deck
سطح السفينة
Vessel Keel
أسفل السفينة (بطن المركب)
Depth
وهو أقصى ارتفاع لبدن السفينة ويقاس من أعلى نقطة فى الـ Deck إلى أقل نقطة فى الـ Keel وفى سفن المسح المتوسطة قد يصل الى 6 امتار
Free board
وهو المسافة بين الـ Deck وسطح الماء وهو متغير حسب حمولة السفينة من الماء العذب والوقود
Draught
ويساوى depth مطروحا منه free board وهو هام جدا لتعديل قراءات الايكوسوندر كما سبق تبيانه فى مقالة Manual on Hydrography - Part 8
http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7208

وللحديث بقية .. تابعونا

emu
06-17-2009, 01:38 PM
شكرا ليك يا بشمهندس محمد
حقيقي موضوع رائع
في انتظار جديدك ان شاء الله

Mohamed Hashem
06-17-2009, 01:49 PM
العفو شكرا لك جدا يا اخى العزيز ..
ايمو ممكن اعرف تخصص حضرتك
بس ايه السرعه دى كلها
الموضوع لسه نازل حالا

AHMED FTIHA
06-17-2009, 02:08 PM
الف شكر على المعلومات القيمة دى
وياريت نستفيد من حضرتك اكتر فى مجال المساحة البحرية

Mohamed Hashem
06-17-2009, 02:17 PM
تسلم يا ابوحميد
اوعى تكون ايدك اتلسعت الموضوع لسه سخن :p
ما شاء الله حاجه تفرح والله طمنتوا قلبى :D
عموما ولا تزعل ... لف لفة على موضوعاتى ... على ما أخلص اللى الجزء 14 من المانيوال ;)
وبارك الله فيك على المتابعة

AHMED FTIHA
06-17-2009, 02:25 PM
متشكر جدا على رد حضرتك
بس انا لسة معرفش حاجة عن المساحة البحرية لكن انا استفدت لما قرات موضوع حضرتك والف شكر

Mohamed Hashem
06-17-2009, 02:55 PM
العفو حبيبى .. انا اللى باشكرك على المتابعة

eslam mamdouh
06-17-2009, 03:10 PM
جزاك الله خيرا يا بشمهندس

Mohamed Hashem
06-17-2009, 04:54 PM
بارك الله فيك يا اسلام

amirelbeharr
06-17-2009, 11:05 PM
والله بجد الحوار ممتع جدا وبيفكرنى بوردية

Mohamed Hashem
06-18-2009, 08:41 AM
تسلم يا محمد ومرحب بيك فى اى وقت
وانا اتذكر انك طلبت منى مرة مادة مكتوبة فى المساحة
يلا يا سيدى عندك هنا كتيييييييييير
نوووووت

mohamedtag
06-18-2009, 02:58 PM
جزاكم الله خير على المعلومات القيمة دى ونتمنى المزيد و ان شاء الله

Mohamed Hashem
06-18-2009, 03:11 PM
أ/ محمد
شرفت المنتدى وبجد أنا بفرح جدا لما ألاقى عضو جديد وافوز باول مشاركة منه
سعيد جدا بعضويتك ... انضمامك لينا شرف ونتمنى اننا نكون عند حسن ظنك
وسعدا برضاك عن الموضوع ... آملين انك تستفيد
ونورت المنتدى الغالى... يا غالى
ياريت تدى باقى الاعضاء فرصة ليرحبوا بيك
ويتعرفوا عليك فى قسم الترحيب بالاعضاء الجدد

MAHMOUD ELNEKLAWY2008
06-20-2009, 11:37 PM
هل من مزيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد

Mohamed Hashem
06-21-2009, 09:26 AM
عزيزى محمود
شكرا جزيلا لك
والمزيد تجده هنا
http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7800 (http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7800)

samomran
06-21-2009, 04:22 PM
جزاك الله كل خير طبعا

samomran
06-21-2009, 04:29 PM
فى واقع الامر انا لى طلب عند حضريتك

ازاى ابقى مساح بحرى

يعنى اتقدم لشركه ايه عشان اتدرب فيها و انا فى الجامعه

و خصوصا انى عايز اعمل عمليه ربط بين نظم المعلومات الجغرافيه و المساحه البحريه

فهل ممكن ترشدنا ازاى و فين و امتى

نروح لمين و نعمل ايه

و جزاك الله كل خير

ايمن محمد عبد العزيز
06-21-2009, 04:46 PM
الله يوفق الجميع على فعل الخير للكل

ايمن محمد عبد العزيز
06-21-2009, 04:52 PM
الله نور السماوات والارض
انا عايز اشتغل فى المساحه البحريه بس ازاى مش عارف وفين اخد القرص بتاع المساحه البحريه
ياريت حد يعرفنى (شكرا):confused:

Mohamed Hashem
06-21-2009, 09:56 PM
فى واقع الامر انا لى طلب عند حضريتك

ازاى ابقى مساح بحرى

يعنى اتقدم لشركه ايه عشان اتدرب فيها و انا فى الجامعه

و خصوصا انى عايز اعمل عمليه ربط بين نظم المعلومات الجغرافيه و المساحه البحريه

فهل ممكن ترشدنا ازاى و فين و امتى

نروح لمين و نعمل ايه

و جزاك الله كل خير

الله نور السماوات والارض
انا عايز اشتغل فى المساحه البحريه بس ازاى مش عارف وفين اخد القرص بتاع المساحه البحريه
ياريت حد يعرفنى (شكرا):confused:

الاخ samomran والاخ ايمن

كل اللى عاوز تعرفه عن الكورسات تجده هنا
http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7915 (http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7915)

samomran
06-22-2009, 02:01 AM
فى واقع الامر انا مش بسال عن كورسات

انا بسال اقدم لمين و اى شركات ممكن تقبل بي عشا تدرب عندها فى المساحه البحريه

و جزاك الله خيرا

اسلام عمران

Mohamed Hashem
06-22-2009, 10:32 AM
فى واقع الامر انا مش بسال عن كورسات

انا بسال اقدم لمين و اى شركات ممكن تقبل بي عشا تدرب عندها فى المساحه البحريه

و جزاك الله خيرا

اسلام عمران

وآدى أسماء الشركات هنا
http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7915&page=4 (http://www.mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7915&page=4)

mohammed amer
06-22-2009, 05:03 PM
شكرا ع المعلومات دى يا باشمهندس بس مرتبات المساح البحرى تبدأ من كام ؟؟؟؟؟؟معلش سؤال مادى شوية

Mohamed Hashem
06-22-2009, 08:24 PM
شكرا ع المعلومات دى يا باشمهندس بس مرتبات المساح البحرى تبدأ من كام ؟؟؟؟؟؟معلش سؤال مادى شوية

هههههههههه
دى مختلفة كتير من شركة للتانية وعلى حسب الخبرة و على العموم هى أكتر من المساحة الارضية بالطبع
ممكن نقول بدءا من 1200 جنية شهريا

AHMED FAWZY
06-24-2009, 08:10 PM
موضووووع اكثر من رائع

Mohamed Hashem
06-24-2009, 10:17 PM
موضووووع اكثر من رائع

بارك الله فيك
نورت

ahmed surve
07-08-2009, 07:53 PM
تسلم ايدك على هذا الموضوع لان اكثر الناس ماتعرف ايه مساح بحري ومايعرفو ايه عملو لان طبيعة عمل المساح البحري هي الحاضر الغايب

Mohamed Hashem
07-08-2009, 09:02 PM
تسلم
وشرفت
بارك الله فيك

محمد خميس ابراهيم الجرف
07-22-2009, 10:40 AM
اتمنى دوام التوفيق والنجاح وان يكون هذا العمل فى رفعة امتنا ووطننا ومجتمعنا

الحياني
07-25-2009, 09:26 PM
جزاك الله خير يا استاذ على كل معلومه تفيد البشريه

Mohamed Hashem
07-25-2009, 10:26 PM
اتمنى دوام التوفيق والنجاح وان يكون هذا العمل فى رفعة امتنا ووطننا ومجتمعنا

جزاك الله خير يا استاذ على كل معلومه تفيد البشريه

شكرا جزيلا لكم

hanyamer
07-28-2009, 10:50 PM
شكرا جزيلا وجزاك الله خيرا ولى استفسار انا خريج اداب مساحة مصرى ماهى نسبة قبولى فى مجال المساحة البحرية وكيف ازيد من قدراتى فى هذا المجال ولك جزيل الشكر

omar samy
07-29-2009, 04:13 PM
ألف شكر يا هنسة
حقيقى الواحد استفاد كتير
جزاك الله خيرا

Mohamed Hashem
07-31-2009, 05:28 AM
شكرا جزيلا وجزاك الله خيرا ولى استفسار انا خريج اداب مساحة مصرى ماهى نسبة قبولى فى مجال المساحة البحرية وكيف ازيد من قدراتى فى هذا المجال ولك جزيل الشكر

أهلا بك
http://mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7915 (http://mesa7a.com/forum/showthread.php?t=7915)
الموضوع ده ان شاء الله تجد أجابة سؤالك فيه
اتمنى لك التوفيق

Mohamed Hashem
07-31-2009, 05:30 AM
الحمد لله الذى وفقنا لهذا
يارب الاستفاده دائما للجميع
بارك الله فيك

مصطفي القاضي
08-03-2009, 10:07 PM
تسلم اديك يا بشمهندس محمد
موضوع فعلا مهم جدا ومصطلحات مهمة جدا ولا بد ان اى حد بيشتغل في مجال المساحة البحرية انة يكون عارفها
مستنين التكملة ان شاء الله
وجزاكم الله خيرا

Mohamed Hashem
08-06-2009, 12:24 PM
جزاك الله كل خير
تحياتى

fawzy nasr
08-06-2009, 11:47 PM
مشكور اخى الكريم على الجهد الطيب والمتميز

Mohamed Hashem
08-07-2009, 03:01 AM
بارك الله فيك اخى العزيز

surveyor0000
08-09-2009, 03:29 PM
الله ينور يابشمهندس عالموضوع الجميل ده

لازم بردو الناس تعرف ايه هو معني الوظيفه عشان معظم الناس عايزه تشتغل فيها و ماعندهاش خلفيه كبيره عن البحر

Mohamed Hashem
08-09-2009, 05:51 PM
جزاك الله خيرا بشمهندس محمد عزت
ياريت برضه لو شايف حاجه محتاجه تعديل او اضافه متحرمناش

sh_vip
08-10-2009, 12:05 AM
تسلم ايدك يا بشمهندس على الحوار

Mohamed Hashem
08-10-2009, 01:23 AM
سلمت
واتمنى لك التوفيق دايما

MoStAfA MaHeMoD
08-11-2009, 08:27 PM
شكرا يا باش مهندس

MoStAfA MaHeMoD
08-11-2009, 08:28 PM
بجد موضوع مفيد اوي اوي

Mohamed Hashem
08-11-2009, 08:52 PM
جزاك الله خيرا
وبارك الله فيك

ميرا مار
08-14-2009, 06:12 PM
ماشاء الله

حضرتك مبدع والله يا بشمهندس

موضوع بجد مهم وممتع حتى لغير المتخصص

تسلم ايدك

Mohamed Hashem
08-14-2009, 06:38 PM
ماشاء الله

حضرتك مبدع والله يا بشمهندس

موضوع بجد مهم وممتع حتى لغير المتخصص

تسلم ايدك

ميرا هنا فى المساحة البحرية .. يا مرحبا يا مرحبا
بيفرشوا القسم رمله ازاى ... نورتى الموضوع
بارك الله فيكى يا ميرا

دفع الله حمدان هجو
08-15-2009, 10:39 AM
الموضوع جميل وقيم
واسلوب عرضو مميز
باراك الله فيك

Mohamed Hashem
08-15-2009, 11:58 PM
الموضوع جميل وقيم
واسلوب عرضو مميز
باراك الله فيك

م/ دفع الله حمدان
شكرا جزيلا لحضرتك على كلماتك الرقيقة وتشجيعك الطيب
نورت الموضوع

karem
08-18-2009, 02:15 PM
شكرا يا بش مهندس على المووع الجميل ده وانا ان شاء الله هتابع معا عشان نفسى ادخل فى المجال ده انشاء الله وربنا يوفقك يارب وتحقق اللى تتمنااااه

ALY ELSAYED
08-19-2009, 03:03 PM
الله ينور يا بشمهندس محمد

معلومات جميله جدا عن المساحه البحريه

جزاك الله كل خير

Mohamed Hashem
08-20-2009, 08:53 AM
بارك الله فيك يا على

ابورفعت
09-01-2009, 08:34 PM
تسلم ياهندسه على الموضوع الجميل
انت كده كرهتنى فى المساحه الارضيه
ههههههههههههههههههه
دلنى على الطريق بتاع المساحه البحريه دى علشان اشتغل فيه

موضوعك جميل

Mohamed Hashem
09-01-2009, 08:44 PM
ابو رفعت ... حبيبى والله ههههههههههههههههههه
انت منور مصر وقطر والمنتدى كمان
ياريت نتعرف على حضرتك اكثر
وطبعا سعيد بمشاركتك جدا جدا
بس المساحة البحرية - بصراحه - اصعب من الارضية
انا بس اللى بموت فيها ... المساحة طبعا هههههههههه
نورت يا ابورفعت

ابورفعت
09-02-2009, 07:04 PM
النور نورك ياهندسه
بارك الله فيك
مفيش شئ صعب .. اهم شئ تكون بتحب المساحه
وانا كمان بحبها جدا بالرغم من انها مرهقه فى الحر والرطوبه اللى هنا

اشكرك ياهندسه

Mohamed Hashem
09-03-2009, 01:36 PM
النور نورك ياهندسه
بارك الله فيك
مفيش شئ صعب .. اهم شئ تكون بتحب المساحه
وانا كمان بحبها جدا بالرغم من انها مرهقه فى الحر والرطوبه اللى هنا

اشكرك ياهندسه

تسلم ومنور مواضيعى دايما

ابراهيم محمد
09-29-2009, 09:08 PM
الله ينور يا بشمهندس

Mohamed Hashem
09-29-2009, 09:32 PM
وعليك يا ابراهيم

عمرو عبدالحليم
10-20-2009, 08:52 PM
الهه ينور الدنيا لسه فيها خير بنتعلمه

عمرو عبدالحليم
10-20-2009, 08:58 PM
[احنا لازم نبدع لأن المتخصص هو ألى بيعمل ده وشكرا

عمرو عبدالحليم
10-20-2009, 09:00 PM
مواعيد فتح الرابطة يوميا الساعه كام؟

Ahmed Salah
10-21-2009, 02:42 PM
شكرااااااااااااااااااااااا

Mohamed Hashem
10-30-2009, 01:24 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أعزائى الأعضاء الكرام
كثر السؤال عن مؤهلات العمل بالمساحة البحرية ومن هذا المنطلق رأيت أن أفضل إجابة على هذا السؤال هو ذلك الملف المرفوع لحضراتكم والذى به كل المعلومات الهامة عن متطلبات الدراسة الأكاديمية للمساحين العاملون بالمساحة الهيدروجرافية أو بالأحرى العاملون بالأفشور أو البحر

وهو يعطى فكره عميقة عما يجب أن تدرسه وما هى المهارات المطلوبة كالعمل على الكمبيوتر وخلافه والتى يتطلبها العمل فى المساحة المرتبطة بالبحر واستخراج البترول من البحار

الملف من إعداد أكبر المنظمات العالمية المنظمة للعمل بذلك المجال ألا وهى IMCA
والملف مرفوع لحضراتكم من الجزء الخاص بالمقاولون البحريون الأعضاء
http://www.2shared.com/file/8738527/2d8f260d/IMCAS005.html (http://www.2shared.com/file/8738527/2d8f260d/IMCAS005.html)
واليكم ترجمه بسيطة للموضوع نفسه - فى حال صادفتك صعوبة فى جلب الملف

توصيات المنظمة العالمية للمقاولون البحريون للمؤهلات والمهارات العلمية التى يجب توافرها فى المساحون البحريون المحترفون
والاحتراف ليس معناه عظيم الحبره وانما المحترف هو من تخصص فى علم ويتقن عمله تماما ويستطيع أن يبدع فيه

Expectations from Offshore Survey Contractors

Surveyors to be employed in the offshore sector study a wide variety of courses, some with a hydrographic theme, although others may study subjects with a greater emphasis on land survey techniques. Each type of survey course will bring relevant benefits to the industry. It is expected that any survey course will impress on its students the importance of online quality control and the importance of ongoing checks and re-computations throughout the course of any survey.
Students would be expected to have a good understanding of the following:
لابد من أن تتوفر الخلفية العلمية الجيدة بالموضوعات التالية
اولا
Health, Safety and Environment
القوانين والقواعد والإحتياطات الخاصة بالحفاظ على سلامة الأرواح وقواعد العمل الآمن على السفن والحفاظ على البيئة ومنع التلوث
Students should have familiarized themselves with:
-offshore survival training;
-permit to work systems;
-risk assessment;
-personal protective equipment;
-the International Convention for the Prevention of Pollution From Ships

ثانيا
Geodesy
Students are expected to have a good understanding of geodesy and map co-
ordinate systems and other matters related to position on the earth’s surface.
علم المساحة الجيوديسية ومساقط الخرائط ونظام الأحداثيات
Specific areas include:
-co-ordinate systems;
-map projections;
-spheroids;
-horizontal datums;
-vertical datums (land and marine).

ثالثا
Hydrography
Students are expected to have a good understanding of hydrographic surveys.
Specific areas include:
المساحة المائية أو الهيدروجرافية وتشمل جس الأعماق ومصادر الخطأ والدقة المتوقعه ومواصفات المسح القياسية ومعالجة البيانات – المد والجذر وحساباته
-Bathymetry data acquisition, processing and presentation (single beam and multi-beam echo sounders), digital terrain models (DTMs) and target resolution;
-water column parameters and their effects on echo sounding;
-tidal data and cycles;
-impact of timing errors and sensor offsets on data accuracy (particularly multi-beam echo-sounders);
-calibrations (inc multi-beam echo-sounders and motion sensors);
-accuracy of final products (cumulative effect of errors);
-tidal reduction;
-tidal prediction, tidal roses;
-tidal streams;
-co-tidal information and application (source and derivation);
-accuracy of bathymetric systems;
-bathymetric error budgets and appreciation of different survey categories within IHO SP44 4th Edition and IMCA S 003 Rev. 1 – Guidelines for the use of multibeam echosounders for offshore surveys.

IMCA S 005 Rev. 1 3

رابعا
Oceanography
Students are expected to have a good understanding of basic oceanography and marine environments.
علوم البحار والمحيطات : كخصائص التيارات البحرية وظاهرة المد والجذر والقياس فى الأعماق الكبيرة لتحديد الموقع
Specific areas include:
-tidal streams and currents;
-water column parameters;
-sea water properties;
-turbidity;
-deep water measurements;
-underwater acoustic positioning, thermo clines and their effects on bathymetric measurements;
general observations.

خامسا
Geology and Geophysics
Students are expected to have a basic understanding of geology and how seabed and sub-seabed features are interpreted from geophysical systems:

دراسة أجهزة سبر الأغوار متعددة الأشعه والمسح الجانبى للأعماق وأجهزة التقاط العينات من قيعان البحار

-single and multibeam echo sounder interpretation;
-side scan sonar and sub bottom profiler interpretation;
-digital sonar processing and seabed imagery;
-magnetometers and interpretation of results;
-geotechnical sampling/soil testing techniques and interpretation of results.

سادسا
Mathematics
Students are expected to have a good understanding of the basic mathematical concepts used in surveying and be able to use them.
Specific areas include:
دراسة مبادئ الجبر والهندسة الفراغية والهندسة التحليلية ونظرية الأخطاء والأحتمالات وعلم الأحصاء
-basic geometry and algebra;
-plane and spherical trigonometry;
-basic calculus;
-co-ordinate systems;
-statistics and statistical analysis;
-theory of errors and error budgets;
-theory of precision and accuracy;
-data distribution plots/curves.

سابعا
Survey Computations
Students are expected to have a good understanding of basic and intermediate survey computations
Specific areas include:
-use of chart dividers and scale rulers;
-calculation of nautical miles from latitude and longitude;
-land survey computations (resection, triangulation, trilateration, joints, polar);
-spherical trigonometry;
-co-ordinate transformations (geographical, projection, cartesian);
-computation of sail lines (Great Circle and Rhumb);
-computations on the grid (arc to chord, convergence, scale factor etc.);
-statistical analysis (least squares, matrices, variance etc.).

4 IMCA S 005 Rev. 1

ثامنا
Surface Positioning Systems
Students are expected to have a good understanding of surface positioning systems and how they are used in modern marine survey. Particular attention should be paid to satellite positioning systems
Specific areas include:

-signal transmission;
-geodetic considerations;
-radio positioning systems theory;
-satellite positioning systems theory;
-global positioning systems;
-differential GPS;
-motion sensors including GPS based motion sensors;
-the theory of gyro compasses and their calibration;
-effect of latitude on heading sensors (true and magnetic north);
-effect of offsets and vessel pitch/roll in surface positioning;
-real-time kinematic (RTK) GPS;
-accuracy expectations for and practical considerations in using surface positioning systems.

تاسعا
Acoustics
Students are expected to have a good understanding of acoustics and how they are used in modern marine survey.
Specific areas include:
-sound propagation in water;
-sonar theory;
-sound velocity determination, ultra-short baseline (USBL) and long baseline (LBL), vehicle tracking;
-acoustic positioning techniques including calibration, USBL and LBL, vehicle tracking;
-single and multibeam echo sounder operation;
-side scan sonar and sub bottom profiler, pipe/cable trackers;
-‘CHIRP’ technology and applications;
-digital sonar processing techniques and seabed imagery;
-importance of relative and absolute accuracy in subsea work.

عاشرا
Marine Survey Industry
Students are expected to have a good understanding of the offshore and marine survey industry and the role of the surveyor within it. Students should have a theoretical knowledge of the range of survey activities undertaken and the basic equipment necessary for undertaking these activities.
Specific areas include:

-oil and gas industry;
-telecommunications industry;
-nautical/navigational charting;
-marine survey and exploration;
-seismic industry and techniques;
-offshore vessel types;
-remotely operated vehicles (ROVs) and autonomous underwater vehicles (AUVs);
-dredgers and rock dumpers;

IMCA S 005 Rev. 1 5
-ability to read and use a nautical chart;
-coastal zone management;
-offshore renewable energy industry (wind, waves, currents);
-organizations for further professional development – IMCA, Hydrographic Society, RICS, ICES.

الحادى عشر
Land and Engineering Survey
Students are expected to have a good understanding of land and engineering survey techniques.
Specific areas include:

-basic land survey techniques (e.g. traversing, levelling, detail survey);
-basic engineering survey techniques (e.g. setting out, dimensional control);
-computations associated with these techniques;
-equipment requirements for these techniques, including checks and calibration;
-azimuth determination;
-astronomical observations e.g. sun observation to complete a gyro calibration;
-use of total station, tripods and other survey hardware.

نفعنا الله وإياكم بالعلم
وفى إنتظار أى أسئلة أو مناقشات من حضراتكم

ALY ELSAYED
10-30-2009, 01:51 AM
الله ينور يا بشمهندس محمد هاشم

ومجهود كبير من حضرتك

بس انا حملت الملف وطلب مني باسورد

عشان يفتح

جزاك الله كل خير

Mohamed Hashem
10-30-2009, 01:03 PM
شكرا جزيلا يا على لمتابعتك
انا تحققت من الملف
وقمت بانزال الملف نصيا فى الموضوع لحل المشكلة نهائيا

Mohamed Hashem
11-01-2009, 01:59 AM
فى إنتظار أسئلتكم أو مناقشاتكم

م شاكر
11-04-2009, 07:50 AM
جزاك الله كل خير

خالد محمد عبده جميل
11-05-2009, 09:52 PM
ماشاء الله الموضوع اكثر من رائع وواضح من كلامك انك محتك بالمجال فترة طويلة ربنا يكرمك وتتقدم كمان و كمان

Mohamed Hashem
11-21-2009, 07:29 AM
لا شكر على واجب
نورت

Mohamed Hashem
11-21-2009, 07:30 AM
شكرا جزيلا لك

Mohamed Hashem
11-21-2009, 07:30 AM
شكرا لك
ونتمنى الافادة للجميع

Mohamed Hashem
11-21-2009, 07:31 AM
نورت يا عمرو
والرابطة على حد علمى بتفتح الساعه 10 صباحا

AYMAN GAMAL
12-12-2009, 10:58 AM
جعله الله في ميزان حسناتك

شكرا جزيلا ليك

حسنين خشبة
12-14-2009, 07:58 AM
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور

حسنين خشبة
12-14-2009, 08:28 AM
مسكووووووووووووووووووووووووووووووووووور

ramada403
12-14-2009, 08:43 PM
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxtnx

Mohamed Hashem
12-16-2009, 11:07 AM
شكرا جزيلا للجميع

Mohamed Hashem
12-16-2009, 11:08 AM
شكرا جزيلا للجميع وتمنياتى بالتوفيق

Mohamed Hashem
12-16-2009, 11:08 AM
العفو أخ حسنين
نورتنا

gerrard
12-16-2009, 06:20 PM
الله ينور عليك

hamadayounis
12-17-2009, 09:35 PM
الله الله جميل جميل

كنزى22
12-17-2009, 10:52 PM
الله ينور يابشمهندس على المعلومات القيمه دى جزاك الله خيرا

medhat abotaleb
12-18-2009, 03:10 PM
بجد الله ينور

الورده البيضاء
12-20-2009, 10:39 AM
جزاك الله كل خير وجعلة فى ميزان حسناتك
ربنا يباركلك

الورده البيضاء
12-20-2009, 10:43 AM
والله مفيش شكر نقدر نقدملهولك يابشمهندس
السنتنا عاجزة عن الشكر
ربنا يكرمك يارب ويجعلة فى ميزان حسناتك

Bico7
12-22-2009, 01:39 PM
رائع جدا................................

محمد احمد89
12-22-2009, 03:51 PM
جازاك الله خيرا على هذا المجهود

Mohamed Hashem
12-27-2009, 11:09 PM
شكرا جزيلا للجميع على تقديرهم للموضوع
وعلى وعد بالمزيد
دعواتكم

Mohamed Hashem
12-27-2009, 11:12 PM
شكرا جزيلا ليكى يا أمل
وعلى وعد بالمزيد
دعواتكم

Ahmed Waheed Shalaby
12-27-2009, 11:15 PM
مرسى يا باشمهندس

عبدالرحمن محمد محمود
12-31-2009, 05:56 PM
[السلام عليكم يا بشمهندس انا سمعت كتير عن المساحة البحرية بس كان نفسى استمع الى ذو الخبرة فى المجال لكى يتسع قكرى واعرف خطوات النجاح فى هذا المجال انا سمعت ان احسن طريق لدراسة المساحة البحرية ف الاكاديمية فى ابوقير

عبدالرحمن محمد محمود
12-31-2009, 06:03 PM
اللة يبارك فيك يا بشمهندس بس ممكن تقولنا نبدأ منين

Mohamed Hashem
12-31-2009, 07:11 PM
[السلام عليكم يا بشمهندس انا سمعت كتير عن المساحة البحرية بس كان نفسى استمع الى ذو الخبرة فى المجال لكى يتسع قكرى واعرف خطوات النجاح فى هذا المجال انا سمعت ان احسن طريق لدراسة المساحة البحرية ف الاكاديمية فى ابوقير

أنا تحت أمرك فى أى استفسار
أقرأ مواضيعنا هنا فى المنتدى تعرف - تقريبا - كل حاجه عن المساحة المائية
معانا زملاء أعضاء ذوى خبرة كبيرة أمثال مصطفى القاضى ومحمد عزت وهشام ومحمد جابر
ولو تحب .. راسلنى على الخاص .. وربنا يقدم لنا الخير
ودمتم سالمين

Mohamed Hashem
12-31-2009, 07:11 PM
تحت امرك
راسلنى على الخاص

عبداللرحمن محمد محمود
01-01-2010, 07:09 PM
طيب ممكن ايميلك الخاص

عبداللرحمن محمد محمود
01-01-2010, 07:13 PM
شكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررأأأأ أأأ

عبدالرحمن محمد محمود
01-01-2010, 07:29 PM
شكررررررررررررررررررأ

عبدالرحمن محمد محمود
01-01-2010, 07:30 PM
ممكن الاميل الخاص

Essam Mohm3d
01-01-2010, 07:48 PM
اللة ينور يا بشمهندس

Essam Mohm3d
01-11-2010, 01:42 PM
اللة ينور يا بشمهندس على الافكار العظيمة دية بس ممكن تساعدنى بالمعلومات لكى التحق بالعمل فى المساحة البحرية

MOURAD ADHAM
01-25-2010, 06:26 PM
شكرا جدا على المعلومة

Essam Mohm3d
02-06-2010, 01:08 AM
اللة ينور يا بشنهندس

Mohamed Hashem
02-06-2010, 10:37 PM
شكرا جزيلا يا عصام
نورت الموضوع

Mohamed Hashem
02-06-2010, 10:50 PM
اللة ينور يا بشمهندس على الافكار العظيمة دية بس ممكن تساعدنى بالمعلومات لكى التحق بالعمل فى المساحة البحرية

راجع الموضوع ده حتلاقى فيه حديث مفصل عن الشركات التى تعمل بالمساحة البحرية
http://mesa7a.com/forum/showthread.php?t=425
بالتوفيق

Mohamed Hashem
02-07-2010, 05:40 AM
عزيزى اضغط على مراسل الياهو او الهوتميل بجانب اسمى
وانا تحت امرك

هدير هيبه
02-07-2010, 09:02 AM
بجد بجد هايل ميرسي لحضرتك كتير

Mohamed Hashem
02-08-2010, 07:32 AM
شكرا جزيلا يا هدير
نورتى الموضوع

Rania Ismail
02-08-2010, 02:34 PM
الصراحة الله ينور يا باش مهندس انا قولت اجيب الموضوع من اوله واتابع مع حضرتك اصل بقالى كتير مدخلتش المنتدى وديه حاجة تفرح انى اول ما ادخل على مواضيع حضرتك ده شرف ليا يا باش مهندس وبجد الله ينور على مجهودات حضرتك

Mohamed Hashem
02-08-2010, 10:39 PM
الصراحة الله ينور يا باش مهندس انا قولت اجيب الموضوع من اوله واتابع مع حضرتك اصل بقالى كتير مدخلتش المنتدى وديه حاجة تفرح انى اول ما ادخل على مواضيع حضرتك ده شرف ليا يا باش مهندس وبجد الله ينور على مجهودات حضرتك

يانهاااااااااااااااااار
رانيا هنا عندنا
الواحد يفرش قسم البحرية ورد إزاى ؟
انتى اللى شرفتنا بمشاركتك
ومنورد دايما .. المنتدى كله

mahmoud mohamed
02-23-2010, 08:35 PM
جزاك الله كل خير عالمجهود

eng.ahmedsalem
03-01-2010, 06:49 AM
موضوع هايل جدا بجد استمتعت في الموضوع دا جدا

mahmoud mohamed
03-03-2010, 07:39 PM
موضوع جميل ونتمنى مزيد من المعلومات
وجزال اللة خير

hemo_friends
03-26-2010, 07:59 AM
السلام عليكم اشكركم اولا على اتاحة االفرصة لكى نتناقش كلنا والكل معا تحت ظلال علم المساحة وفروعها شكرا على المجهود الرائع هو فى سؤال عندى هو متوسط رواتب المساحين البحريين وهل هو بالدولار الامريكى كما يقول البعض فى الشركات العالمية ارجو الرد وجزاكم الله خيرا

Mohamed Hashem
03-27-2010, 12:40 AM
الموضوع ليس له علاقة بالدولار الأمريكى وانما بنظام الدولة وتعاملها مع شركات المساحة
فلو كانت الشركة مصرية مملوكة لمصريين فالراتب بالجنيه المصرى
ولو كانت الشركة عالمية او متعددة الجنسيات ولها فرع فى مصر فالراتب بالدولار الأمريكى وقد يكون بعملة عالمية أخرى كاليورو والجنية الأسترلينى وأحيانا تقدم بعض الشركات المصرية راتبا بالدولار إذا كانت منطقة حرة أو ما شابه وتستغل الإرتفاع الذى يحدث للدولار من وقت لآخر بديلا عن رفع الرواتب ... وهكذا الموضوع ليس له علاقة بالمساحة البحرية فى حد ذاتها
أما الراتب فرقم متباين جدا حسب الخبرة والجنسية للأسف

محمد بدور
03-31-2010, 11:32 AM
The Investigation of MIS Establishment in Red Sea Area
عاوز أبحث فى هذا الموضوع وعاوز كمان
التجريد abstract
مشكلة للبحث state of problem
الاهداف objectives
المقترح methodology

Mohamed Hashem
03-31-2010, 12:28 PM
أهلا بك أخى الكريم
احنا تحت أمرك لكن
ياريت توضح لنا أكتر مجال البحث وموضوعه
أنا لا أعرف إختصار Mis
برجاء التوضيح

Mohamed Hashem
04-05-2010, 07:30 PM
سنعتبر تلك المقالة جزء مكمل لسلسة يعنى ايه مساح بحرى فلا يوجد مساح بحرى لا يعرف واجباته وحقوقه فى المياه الدولية
مقدمة
شهدت فترة ما بعد الحرب العالمية الثانية سباقا ملحوظا نحو الاستحواذ على موارد قاع البحر ولقد ساعد التقدم العلمى والتكنولوجى الكبير فى وسائل اكتشاف واستخراج هذه الموارد
ولقد اطلق العلماء عدة اسماء على كل منطقة من قاع البحر : فلقد سمى تدرج قاع البحر من الساحل حتى عمق 200 متر بالافريز القارى continental shelf وعندما يهوى هذا الانحدار الى عمق 2500 متر يسمى ذلك المنحدر القارى continental slope أما حينما يتجاوز العمق 6000 متر تسمى هذه المنطقة بالعتبة القاريةcontinental rise ثم يعقب ذلك استواء قاع البحر – الى حد ما – فى الاعماق السحيقة والنهائية فيما يسمى بالسهول المحيطية العظمى Abyssen Blain
[مقتطفات من قانون التجارة البحرى
تعريف: السفينة هى كل منشأة تعمل عادة أو تكون معده للعمل فى الملاحة البحرية ولو لم تهدف الى الربح ويعتبر كل ملحقات السفينة جزء منها
ماذا تعنى الملاحة البحرية ؟ هى الملاحة فى اعالى البحار
اتفاقية جنيف بشأن الافريز القارى
نصت الماده الأولى من الاتفاقية المذكورة على تعريف الافريز القارى فقررت انه فى تطبيق المواد تستعمل عبارة الافريز القارى للدلالة على : قاع البحر والارض الواقعه تحت القاع فى المساحات المائية للشاطئ الكائنة خارج منطقة البحر الاقليمى وذلك حتى عمق 200 متر او ابعد تبعا للمياه المتاخمة وبقدر ما يسمح باستخدام المعدات التقنية الحديثة كما تستخدم العبارة لدلالة على قاع البحر وما تحت القاع فى المناطق البحرية المماثلة التى تجاور شواطئ الجزرحقوق الدول الساحلية على المنطقة الاقتصادية تحدثت الفقرة الاولى من المادة المذكورة (57) عما أسمته بحقوق سيادية تتمتع بها الدولة فى استغلالها للمنطقة المذكورة فنصت على الدول الساحلية فى المنطقة الاقتصادية الخالصة تتمتع بحقوق سيادية لغرض استكشاف واستخراج واستغلال الموارد الطبيعية الحية وغير الحية للمياه التى تعلو قاع البحر وباطن الارض وحفظ هذه الموارد وادارتها وكذلك فيما يتعلق بالانشطة الاخرى كالاستكشاف والاستغلال الاقتصادى للمنطقة
ثم تحدثت الفقرة الثانية عما أسمته بولاية الدول الساحلية على بعض المنشآت التى تقيمها فى منطقتها الاقتصادية فقررت أن للدول الساحلية فى منطقتها الاقتصادية ولاية فيما يتعلق باقامة واستعمال الجزر الاصطناعية والمنشآت والتركيبات البحث العلمى البحرى
حماية البيئة البحرية والحفاظ عليهااستكشاف واستغلال الموارد الطبيعية الحية وغير الحية التى تعلو قاع البحر وباطن الارضالمناطق الاقتصادية لجمهورية مصر العربية البحر الابيض المتوسط : تواجه سواحلنا على البحر الابيض عند اقصى الغرب جزيرة كريت على بعد 190 ميل بحرى من السلوم وجزيرة سكربنتو على بعد 220 ميل بحرى من مرسى مطروح وفى مواجهة بورسعيد ودمياط تقع جزيرة قبرص على بعد 200 ميل بحرى وهذه الاوضاع الجغرافية اذا ما اخذنا معها معيار خط الوسط فان امتدادات المنطقة الاقتصادية لمصر لن تتجاوز ما بين 90 الى 130 ميل بحرى على طول سواحلها [/font]
[FONT='Tahoma','sans-serif']البحر الاحمر : تبلغ طول سواحل الابحر الاحمر الاجمالية حوالى 4483 كيلومتر تستأثر مصر وحدها بساحل طوله حوالى 950 كيلومتر ويصل اقصى اتساع للبحر الاحمر حوالى 150 ميلا واذا اخذنا فى الاعتبار الجزر الصغيرة الكثيرة الموجودة بالقرب من السواحل المصرية (حوالى 26 جزيرة) والسواحل السعودية (حوالى 50 جزيرة) لاتضح لنا ان تحديد المناطق الاقتصادية لابد له من ان يقوم على الاتفاق بين الدولتين

ALY ELSAYED
04-05-2010, 07:56 PM
الله ينور يا بشمهندس هاشم

مقاله جميله ومفيده جدا

واكيد لازم يكون تقسيم السواحل باتفاقيه بين البلدين

لمعرفه وحمايه الحقوق الاقتصاديه للبلاد

جزاك الله كل خير

Ahmed Hassan
05-22-2010, 11:28 AM
الموضوع شيق وممتع جدا انا بحثت عن دورات تدريبيه لدراسه عمليه ونظريه في الموضوع ده بس للاسف متوصلتش لشي اتمني لو احدي الزملاء يقدر يفدني ابقي شاكر افضاله جدا

Mohamed Hashem
05-22-2010, 10:18 PM
السلام عليكم اخ احمد
اهلا بك واحنا تحت امرك .. اترك سؤالك والله المستعان

ahmedgharib
05-29-2010, 10:56 PM
بجد حلو جدا يا بشمهندس

sweet0hearts
06-03-2010, 04:23 PM
السلام عليكم
انا والله المنتدى عجبنى جدا والاكثر من هيدا شرح حضرتك لموضوع المساحة البحرية
اولا احب اقول لحضرتك جزاك الله خيرا فعلا انا مافهمتش الموضوع دة الا من شرح حضرتك جزاك الله خير الجزاء وجعلة فى ميزان حسناتك اخى الفاضل محمد
ثانيا : انا فنى مساح عادى (ارضى) وبعد ما قرءت الموضوع حبيت انى اطور نفسى او النظام الى انا كنت علية بس بصراحة انا عندى الوقت يعتبر ضيق جدا يعنى الواحد بيكون نفسة واكيد مش هلاقى وقت كافى للاعادة دراسة اى جزء خاص بمجالى
فأنا قرأت فى نفس الموضوع دة واحد بيسئل على الدورات وفى اخ فاضل من ادارة المنتدى رد علية وقال له مش شرط يأخذ دورات علشان يدخل فى مجال المساحة البحرية (فيما معنى كلام الاستاذ الفاضل ) طيب انا خبرتى ولله الحمد تقريبا اكثر من اربع سنين فى المساحة الارضية بس مش اوى فى النظرى لانى مش خريج معهد او هيئة متخصصة فأنا اعمل اية او اية الى انا ممكن ابتدى ابحث فية(كدراسة) قبل الدخول فى موضوع العمل فى المساحة البحرية لو وجت فرصة يعنى انى اشتغل فى حاجة زى كدة ؟
واسف للرغى بتاعى الكتير دة وارجو التكرم عليا بالرد جزاك الله خيرا :a27:

sweet0hearts
06-03-2010, 04:31 PM
:a34::a34:

أحمد صديق
08-03-2010, 04:28 PM
موضوع جميل من أجمل وانا كان ليه استفسار هو تخصص المساحة البحرية ايه مراكز الدراسة بتاعته المعتمدة عشان اللي اسمعه انه مش موجود غير في الاكاديميه العربية وبعد كده عرفت ان اللي موجود في الاكاديمية هو الملاحة البحرية بس وهل المساح البحري ممكن يشتغل شغل المساح الارضي او العكس وشكرا يا باشمهندس .

Mohamed Hashem
09-09-2010, 01:47 AM
اهلا بك صديقى
معلوماتك صحيحه ولكن الاكاديمية العربية للنقل البحرى تقوم بتدريس مواد المساحه الهيدروجرافيه وليست الملاحه فقط
والمساح ممكن يشتغل ارضى او بحرى .. المساح مساح
شكرا لك وبالتوفيق

eng_hydrographic
09-19-2010, 11:05 AM
الله ينور يا بشمهندس
انا استفت كتير اوى اوى
من حضرتك
شكرا لك

condor0
04-26-2011, 12:42 PM
مشاء الله تبارك الله موضوع شيق جداجدا......أكثر من رائع .....وطريقة عرض ممتازة......اسلوب سهل.......ربنا يبارك لك يا بشمهندس محمد
:a40:

بعد إذنك اضيف حاجة بسيطة

وبالنسبة لليحب ياخذ شهادة فى المساحة البحرية ويستطيع ان ينفق عليها.....
دة معهد متخصص فى المساحة البحرية فى استراليا
اسم المعهد: Australasian Hydrographic Society-THS-

نبذة مختصرة: نشأ هذا المعهد المتخصص فى بداية الأمرفى عام 1972 كا مؤسسة تعليمية دولية معتمدة. والمكتب الرئيسى
لها فى جامعة شرق لندن وكان عبارة عن شركة محدودة ذات اهتمام خيرى...واصبح له الأن 5 فروع ذات استقلالية فى كل من
1- استراليا.
2- دول البنلوكس (بالحروف اللاتينية (bword://!!6PDMZ6WTW6,%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D9%86%D9%8A% D8%A9/): BENELUX) هي اتحاد إقتصادي تأسس عام 1944 بين ثلاث ممالك في أوروبا الغربية، وهم بلجيكا (bword://!!6PDMZ6WTW6,%D8%A8%D9%84%D8%AC%D9%8A%D9%83%D8%A7/) BElgium ، هولندا (bword://!!6PDMZ6WTW6,%D9%87%D9%88%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%A7/) NEderland و لوكسمبورغ (bword://!!6PDMZ6WTW6,%D9%84%D9%88%D9%83%D8%B3%D9%85%D8%A8% D9%88%D8%B1%D8%BA/) LUXumbourg.
3-الدنمارك.
4- انجلترا.
5- الولايات المتحدة الأمريكية.
ويوجد ممثل دائم للمعهد فى كل من استراليا وانجلترا والولايات المتحدة الأمريكية.
وينتشر اعضائة فى 70 دولة حول العالم ما بين عضويات فردية واخرى ممثلة فى شكل مؤسسات
وهذة هى الشهادة التى يمنحها المعهد بشروطهم الخاصة
اسم الشهادة: AHSCP
وهذا هو معنى الحروف المختصرة
AUSTRALASIAN HYDROGRAPHIC SURVEYING CERTIFICATION PANEL
ودة الرابط الخاص بالمعهد للإطلاع وزيادة المعلومات
http://www.ahs.asn.au/home.html

Mohamed Hashem
06-11-2011, 07:14 PM
شكرا جزيلا للجميع
منورين

الأمير ع
08-17-2011, 05:34 PM
موضوع رائع و معلومات مفيدة على فكرة أنا كنت ناوى أن أتخصص فى المساحة البحرية و كنت لم أعلم الكثير عنها شكرا لك

د احمد بكر
09-16-2011, 12:05 AM
شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااا

عبد الوهاب محمد
01-06-2012, 03:47 PM
​بجد موضوع متميز أفادكم الله وشكرا

ahmed ezat
10-01-2012, 02:47 AM
شكرا ليك جدا يا بشمهندس هشام وجزاك اللة كل خير ومستنين من حضرتك باقى التفاصيل

محمد اسامه
10-20-2012, 03:00 PM
من فضلكوا انا اسمى محمد اسامه وانا ف سنه التخرج كليه اداب قسم جغرافيا شعبه المساحه والخرائط وانا نفسى ادرس مساحه بحريه واشتغل فيها ونفسى بجد حد يساعدنى ويقولى المفروض ادرس المجال ده فين وتكلفته ومدته وايه المفروض منى ابتدى اقرأ فيه وعموما انا حاولت احصل على المعلومات منالمنتدى هنا بسم عرفتش لان ف لينكات كتير بلاقي موضوعها محذوف فارجوا منكم مساعدتى ولكم كل الشكر والتقدير

MUHAMED SAMY
10-25-2012, 12:18 PM