المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا رايح لدكتور نفسى............

الورده البيضاء
06-18-2009, 09:22 PM
ازيكو يا جماحه يارب تكوني بخير كدة والف هنا

شله شباب حلوة كدة قاعدين مع بعض والحياه جميله جدا وزى الورد

طلع واحد في النص كدة مرة واحدة وقال : انا رايح للدكتور النفسي

طبعا بقيت الشله في وقت واحد : هههههههههههه

قام واحد طلع في وسط الضحك الذيذ دة : ياعيني الواد اتجنن ههههههههههه

طبعا احنا عارفين ان ناس كتير بتخاف من موضوع زيارة الدكتور النفسي دة

لان الفكرة الموجودة عند معظمنا بتقول ان اللى بيزور الدكتور النفسي " مجنوووون "

وبالتالي بيخاف ان الناس تبصلو على انو مجنون مع ان الدكتور النفسي زيو زي اي دكتور عضوي في التخصصات اللى احنا عارفينها

اول حاجة وقبل منتكلم تعالو نعرف ايه هو " الطب النفسي "

الطب النفسي هو فرع من فروع الطب .. ، وقد مر بمراحل عديدة من حيث فهم

الاضطرابات النفسية وأساليب علاجها . وبين أيدينا في الوقت الحالي جملة من النتائج والنظريات

لتفسير هذه الاضطرابات وعلاجها . والنظرة المتوازنة للإنسان تبين أن الإنسان ومشكلاته النفسية

ترتبط بتكوين الإنسان نفسه من حيث تأثير الجوانب الإجتماعية والبيئية . ولا ننسى أهمية الجوانب

الثقافية والفلسفية والدينية في تأثيرها على الإنسان في صحته ومرضه.

يعتمد الطب النفسي في العلاج على عدد من الأساليب بما يتناسب مع الحالة المرضية

وأساليب العلاج كيميائية وعضوية ونفسية وارشاديه واجتماعية . ويشترك في أساليب العلاج غير الكيميائية

عددمن الاختصاصات الأخرى مثل الأخصائيين النفسيين والاجتماعيين والمرشدين التربويين وغيرهم من

المثقفين والموجهين في المجال الديني . وبالطبع فإن لكل دوره الهام والمفيد وفي كثير من الحالات لابد

من التعاون بين عدد من الجهات للوصول إلى خدمات علاجية أفضل . والمجال مفتوح أمام الطب النفسي

والعلوم المرتبطة به لاكتشاف الإنسان وفهمه وفهم شخصيته بشكل علمي أفضل في حال الصحة

والاضطراب وللجهود العلمية رؤية في دراسة الإنسان والعقل البشري مما يمكن من تطوير أساليب

فعالة ومفيدة .

الاسئله محل النقاش بقى

انت بتنظر للانسان اللى بيفكر في زيارة دكتور نفسي دة باي نظرة ؟ .... هل دي فضيحه للانسان دة ؟؟؟

ليه بنخاف اننا نروح لدكتور نفسي ؟؟ وهل فعلا نظرة الناس حوالينا مهمه اوي بالنسبه لتفكيرنا واخد قرارتنا باننا نروح او منروحش ؟

طيب هل فعلا ممكن اروح لدكتور نفسي لو حسيت ان عندك اضطرابات نفسيه مش عارف تواجهها لوحدك ؟؟

ولو روحت فعلا .... هتقول انك روحت لاصحابك والناس اللى تعرفك ....... ولا هتخبي عليهم وتحتفظ بيه سر لنفسك ؟

يارب مكونش طولت عليكم استحملوني بقى

Mohamed Hashem
06-18-2009, 09:29 PM
برافو
برافو
ايمى موضوعك حميل والمقدمة محترفة
رجعتينى تانى
وميرسى وتحياتى ودعواتى
ملاكى ;)

محمد زيدان
06-18-2009, 09:30 PM
شكرا ليكى على الموضوع
طيب هل فعلا ممكن اروح لدكتور نفسي لو حسيت ان عندك اضطرابات نفسيه مش عارف تواجهها لوحدك ؟؟

ولو روحت فعلا .... هتقول انك روحت لاصحابك والناس اللى تعرفك ....... ولا هتخبي عليهم وتحتفظ بيه سر لنفسك ؟
طبعا هروح للدكتور
وممكن اققول لصحابى عشان اكيد هما ممكن يساعدونى على تخطى هذه المشكلة

eslam mamdouh
06-18-2009, 09:33 PM
شكرا جدا لحضرتك على الموضوع الجميل
انا فى رايى المتواضع ان كل انسان لديه العديد من المشاكل النفسيه الناتجه عن موافق مكن تكون مرت به ........او اعتقادات او ركائز او افكار متكونه لديه نتيجه التفاعل مع الاخريين

يعنى مكن الانسان يصاب باكتئاب حاد ....... حزن شديد.........فقدان الثقهه باللذات..........فقدان الثقه بالاخريين.........عدم المقدره على حب الاخريين..........شعور الانسان بانه غير محبوب

يعنى ممكن حد مثلا يعنى يعتقد ان زمان كان فى حب.......يعنى دلوقتى مفيش مثلا......انا بضرب مثل مش اكثر

هل ممكن تروح فى يوم لدكتور نفسى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ليه لا

انا شايف ان الموضوع عادى

ولكن فى البدايه يجب ان يكون الانسان قادر على محل ممشاكله البسيطه بنفسه

يعنى احلل الموقف بشكل جيد

استنتج مواطن الصواب والخطا فى كل موقف من المواقف التى مرت على

لا اتسرع ابدا فىا اتخاذ القرار او الحكم من خلال موقف واحد

واضع فى فكرى دائما ان المستقبل امامى مشرق

ولا استسلم ابدا للاوهام والافكار الخطا التى من المكن ان تجعل من الانسان مريض نفسى

شكرا جدا لحضرتك على الموضوع المميز

الورده البيضاء
06-18-2009, 09:38 PM
برافو
برافو
ايمى موضوعك حميل والمقدمة محترفة
رجعتينى تانى
وميرسى وتحياتى ودعواتى
ملاكى ;)

ميرسى جدا لمرور حضرتك يابشمهندس
ومقولتليش
ممكن تروح لدكتور نفسى ولا لا؟
وهل هتقول للى تعرفهم ولا لا؟

الورده البيضاء
06-18-2009, 09:39 PM
شكرا ليكى على الموضوع

طبعا هروح للدكتور
وممكن اققول لصحابى عشان اكيد هما ممكن يساعدونى على تخطى هذه المشكلة

الف شكر لمرورك يامحمد
وميرسى جدا ليك ولاجاباتك

الورده البيضاء
06-18-2009, 09:40 PM
شكرا جدا لحضرتك على الموضوع الجميل
انا فى رايى المتواضع ان كل انسان لديه العديد من المشاكل النفسيه الناتجه عن موافق مكن تكون مرت به ........او اعتقادات او ركائز او افكار متكونه لديه نتيجه التفاعل مع الاخريين

يعنى مكن الانسان يصاب باكتئاب حاد ....... حزن شديد.........فقدان الثقهه باللذات..........فقدان الثقه بالاخريين.........عدم المقدره على حب الاخريين..........شعور الانسان بانه غير محبوب

يعنى ممكن حد مثلا يعنى يعتقد ان زمان كان فى حب.......يعنى دلوقتى مفيش مثلا......انا بضرب مثل مش اكثر

هل ممكن تروح فى يوم لدكتور نفسى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ليه لا

انا شايف ان الموضوع عادى

ولكن فى البدايه يجب ان يكون الانسان قادر على محل ممشاكله البسيطه بنفسه

يعنى احلل الموقف بشكل جيد

استنتج مواطن الصواب والخطا فى كل موقف من المواقف التى مرت على

لا اتسرع ابدا فىا اتخاذ القرار او الحكم من خلال موقف واحد

واضع فى فكرى دائما ان المستقبل امامى مشرق

ولا استسلم ابدا للاوهام والافكار الخطا التى من المكن ان تجعل من الانسان مريض نفسى

شكرا جدا لحضرتك على الموضوع المميز

الف شكر لمرورك يابشمهندس
وميرسى جدا لتحليل حضرتك للموضوع
جزاك الله كل خير

Mohamed Hashem
06-18-2009, 09:43 PM
ميرسى جدا لمرور حضرتك يابشمهندس
ومقولتليش
ممكن تروح لدكتور نفسى ولا لا؟
وهل هتقول للى تعرفهم ولا لا؟

لا طبعا مش حاروح .. انا زى الفل
ههههههههههههه
بصى لو واحد قال لنفسه
انا محتاج اروح لدكتور نفسى
يبقى مش محتاج دكتور نفسى
فهمتينى ؟

الورده البيضاء
06-18-2009, 09:53 PM
لا طبعا مش حاروح .. انا زى الفل
ههههههههههههه
بصى لو واحد قال لنفسه
انا محتاج اروح لدكتور نفسى
يبقى مش محتاج دكتور نفسى
فهمتينى ؟

ههههههههههههههه
فهمتك
الف شكر عالمرور

Wild_Angel
06-18-2009, 10:44 PM
إيمى الموضوع رائع بمعنى الكلمه

بصى بقى يا ستى انا مهتمه جدا بموضوع الطب النفسى
وبالنسبه لاجابات الاسئله:

انت بتنظر للانسان اللى بيفكر في زيارة دكتور نفسي دة باي نظرة ؟ .... هل دي فضيحه للانسان دة ؟؟؟
لالالالا...بالعكس بحط نفسى أدام مكان الانسان ده
ليه بنخاف اننا نروح لدكتور نفسي ؟؟ وهل فعلا نظرة الناس حوالينا مهمه اوي بالنسبه لتفكيرنا واخد قرارتنا باننا نروح او منروحش ؟
اه بنخاف كتير عارفه ليه ؟؟! عشان احنا بنحس اننا مش عايشين لوحدنا..وعلى فكره المفترض ان الواحد لو فعلا زى ما قال الباشمهندس
حس انه عايز يروح للدكتور يبقى عرف انه عنده مشكله ودى اهم نقططططه فى العلاج النفسى
لا لو فى اضطرابات اتقرب من ربنا اكتر وانا كلى ثقه انه وقت وحيعدى و احاول اتكلم مع الناس اللى بستريحلهم واخليهم يساعدونى واتمنى اللى يحس بتعب نفسى يجرب وان شاء الله خير بس اهم حاجه الايمان ان ربنا معانا
لا اقول عشان المفترض ان العلاج النفسى عمره ما بيكون فردى وخصوصا ان المشاكل النفسيه بتكون ناتجه عن مجتمع بأسره

esraa
06-18-2009, 11:25 PM
الموضوع جميل جدااااااااا

بحييكى عليه ......

و احب اقولك

ان الانسان هو اللى بيخلق المشاكل اللى بيتعرضلها و هو الوحيد اللى يقدر انه يحلها

و كون انى استعنت بالطبيب النفسى فدا امر طبيعى و عادى

و مفهوش اى شئ من الرفض او عدم القبول

بس للاسف ان احنا فى مجتمع بيعتبر ان الانسان اللى يروح لدكتور نفسانى يبقى انسان مريض

مع اننا لو نظرنا للدول الاجنبيه نلاحظ انا لكل عائله الطبيب النفسى الخاص بها ( و بقولك كده عن تجربه شخصيه )

و دا مش معناه ان الاسرة مريضه

لكن معناه عندهم ان الاسرةو دى متحضرة ، و لو واجهتها اى مشله تلجأ الى هذا الطبيب

و اسفة على الاطالة .......

الورده البيضاء
06-19-2009, 09:31 AM
إيمى الموضوع رائع بمعنى الكلمه

بصى بقى يا ستى انا مهتمه جدا بموضوع الطب النفسى
وبالنسبه لاجابات الاسئله:

لالالالا...بالعكس بحط نفسى أدام مكان الانسان ده
اه بنخاف كتير عارفه ليه ؟؟! عشان احنا بنحس اننا مش عايشين لوحدنا..وعلى فكره المفترض ان الواحد لو فعلا زى ما قال الباشمهندس
حس انه عايز يروح للدكتور يبقى عرف انه عنده مشكله ودى اهم نقططططه فى العلاج النفسى
لا لو فى اضطرابات اتقرب من ربنا اكتر وانا كلى ثقه انه وقت وحيعدى و احاول اتكلم مع الناس اللى بستريحلهم واخليهم يساعدونى واتمنى اللى يحس بتعب نفسى يجرب وان شاء الله خير بس اهم حاجه الايمان ان ربنا معانا
لا اقول عشان المفترض ان العلاج النفسى عمره ما بيكون فردى وخصوصا ان المشاكل النفسيه بتكون ناتجه عن مجتمع بأسره

ميرسى جدا لمرورك ياوايلد
والف شكر عالاحابات

الورده البيضاء
06-19-2009, 09:32 AM
الموضوع جميل جدااااااااا

بحييكى عليه ......

و احب اقولك

ان الانسان هو اللى بيخلق المشاكل اللى بيتعرضلها و هو الوحيد اللى يقدر انه يحلها

و كون انى استعنت بالطبيب النفسى فدا امر طبيعى و عادى

و مفهوش اى شئ من الرفض او عدم القبول

بس للاسف ان احنا فى مجتمع بيعتبر ان الانسان اللى يروح لدكتور نفسانى يبقى انسان مريض

مع اننا لو نظرنا للدول الاجنبيه نلاحظ انا لكل عائله الطبيب النفسى الخاص بها ( و بقولك كده عن تجربه شخصيه )

و دا مش معناه ان الاسرة مريضه

لكن معناه عندهم ان الاسرةو دى متحضرة ، و لو واجهتها اى مشله تلجأ الى هذا الطبيب

و اسفة على الاطالة .......

ميرسى جدا لمرورك ياقمر
اسعدنى جدا مرورك

alaa eid
06-20-2009, 01:05 PM

لا لا لا ابدا مش فضيحة ولا حاجة بالعكس ده جمييييل جداا

احنا بنخاف من العلاج النفسي لان الناس بتعتقد ان اللي بيروح للدكتور النفسي بيكون مجنون او مختل عقليا لكن بصراحة هذا تفسير خاطئ بصراحة من رأي انا اهم حاجة نفسي وراحتي عندي بالدنيا فلو احتجت ان اروح يبقي اروح ولا يهمني كلام اي حد مهما كان.

لا زي ما قالت وايلد انجل اننا نتقرب الي الله وان شاء الله فترة وتعدي بأذن الله واحكي مع الناس اللي بسترريح ليهم .

اه عادي ما فيهاش اي مشكلة لان مش عيب او حرام

موضوع رائع تسلم ايدك يا ايمي

الورده البيضاء
06-20-2009, 06:01 PM

لا لا لا ابدا مش فضيحة ولا حاجة بالعكس ده جمييييل جداا

احنا بنخاف من العلاج النفسي لان الناس بتعتقد ان اللي بيروح للدكتور النفسي بيكون مجنون او مختل عقليا لكن بصراحة هذا تفسير خاطئ بصراحة من رأي انا اهم حاجة نفسي وراحتي عندي بالدنيا فلو احتجت ان اروح يبقي اروح ولا يهمني كلام اي حد مهما كان.

لا زي ما قالت وايلد انجل اننا نتقرب الي الله وان شاء الله فترة وتعدي بأذن الله واحكي مع الناس اللي بسترريح ليهم .

اه عادي ما فيهاش اي مشكلة لان مش عيب او حرام

موضوع رائع تسلم ايدك يا ايمي

تسلمى انتى ياحبيبت قلب ايمى على مرورك اللى نورنى
ميرسى ليكى ياقمراية

No life whithout love
10-19-2009, 06:00 PM
هههههههههههه اولا أنا عجبتني القصه اللي في الاول دي اوي عامله زي بدايات الأفلام
اما بالنسبه للدكتور النفسي فانا شايفه دي حاجه ضروري بجد ساعات بنمر بلحظات اكتئاب وبتحصل اضطرابات كتير في الجهاز العصبي بس احنا اللي بنفض وبنتعامل مع الموضوع عادي ونفضل في مشكلتنا مش عارفين نعيش حياتنا بشكل طبيعي .
أما بقه بالنسبه لنظره الناس حولينا دي اكيد تفرق من شخص لاخر وتفرق في المستوي الثقافي بتاع الشخص اللي انته بتكلمه
وبالنسبه لو رحت لدكتور نفسي عادي هقول لصحابي بس .بس المهم في الموضوع بقه هو انك لما تحس انك مش طبيعي متقولش عادي وواجهه نفسك بالمشكله لان هي دي اصعب ما في الموضوع
بس والله موضوع جميل بجد

Rania Ismail
10-19-2009, 06:08 PM
اولا بحبك احيكى على الموضوع الجميل يا قمر
وانا مش شايفة انه عيب ان الناس تروح لدكتور نفسى احيانا التعب النفسى بياثر على الانسان عضويا
اوقات كتير فى ناس بتروح لدكاترة وبيكون عندها اعراض عضوية وتروح للدكتور يقولها ده نفسيا
علشان كده انا من راى ان لازم الانسان يكون سليم نفسيا علشان يكون سليم بدنيا
وعلشان يقدر يفكر بعقلو كويس فى حل مشاكلو
انا مش شايفة انه مشكلة ان الواحد يروح لدكتور نفسى لا بل بالعكس اللى شايفاه ان المفروض كل فتره لا تزيد عن 3 شهور اننا نروح لدكتور نفسى لان بجد فى الفترة الاخيرة ومع حال الدنيا الناس بقت تعبانة نفسيا قوى بغض النظر عن نوع المشاكل
وانا مش شايفةانو عيب ان الواحد لما يروح يخبى لا عادى يقول انا مش شايفة انها مشكلة
وشكرا ارجو تقبل وجهت نظرى

اسفة انى طولت عليكم

الورده البيضاء
10-19-2009, 07:47 PM
هههههههههههه اولا أنا عجبتني القصه اللي في الاول دي اوي عامله زي بدايات الأفلام
اما بالنسبه للدكتور النفسي فانا شايفه دي حاجه ضروري بجد ساعات بنمر بلحظات اكتئاب وبتحصل اضطرابات كتير في الجهاز العصبي بس احنا اللي بنفض وبنتعامل مع الموضوع عادي ونفضل في مشكلتنا مش عارفين نعيش حياتنا بشكل طبيعي .
أما بقه بالنسبه لنظره الناس حولينا دي اكيد تفرق من شخص لاخر وتفرق في المستوي الثقافي بتاع الشخص اللي انته بتكلمه
وبالنسبه لو رحت لدكتور نفسي عادي هقول لصحابي بس .بس المهم في الموضوع بقه هو انك لما تحس انك مش طبيعي متقولش عادي وواجهه نفسك بالمشكله لان هي دي اصعب ما في الموضوع
بس والله موضوع جميل بجد

ميرسى اوى لحضرتك
نورت التوبيك

الورده البيضاء
10-19-2009, 07:49 PM
اولا بحبك احيكى على الموضوع الجميل يا قمر
وانا مش شايفة انه عيب ان الناس تروح لدكتور نفسى احيانا التعب النفسى بياثر على الانسان عضويا
اوقات كتير فى ناس بتروح لدكاترة وبيكون عندها اعراض عضوية وتروح للدكتور يقولها ده نفسيا
علشان كده انا من راى ان لازم الانسان يكون سليم نفسيا علشان يكون سليم بدنيا
وعلشان يقدر يفكر بعقلو كويس فى حل مشاكلو
انا مش شايفة انه مشكلة ان الواحد يروح لدكتور نفسى لا بل بالعكس اللى شايفاه ان المفروض كل فتره لا تزيد عن 3 شهور اننا نروح لدكتور نفسى لان بجد فى الفترة الاخيرة ومع حال الدنيا الناس بقت تعبانة نفسيا قوى بغض النظر عن نوع المشاكل
وانا مش شايفةانو عيب ان الواحد لما يروح يخبى لا عادى يقول انا مش شايفة انها مشكلة
وشكرا ارجو تقبل وجهت نظرى

اسفة انى طولت عليكم

ميرسى اوى يارنوش عالمشاركة
بس فى فئة من المجتمع مش بتتقبل الراى دة
بس انتى رايك اكيد صحيح مئة فى المئة
الف شكر لمرورك ياجميل

heba
10-19-2009, 08:59 PM
جزاك الله خيرا
الموضوع فكرته جميلة
وانا شايفة كمان ان كتير من الأمراض مشكلتها الحالة النفسية

AHMED FTIHA
10-19-2009, 10:39 PM
هدف الموضوع جميل جدا الصراحه وانا شايف ان الدكتور النفسى كلنا بنحتاجه زى اى دكتور تانى لان المرض النفسى حاجة واردة جدا زى اى مرض ولكن انا شايف ان اللى بيفكر زيارة الدكتور النفسى بسبب الجنون بس عايز يروح لدكتور نفسى هههههههههه
الف شكر يا امل ع الموضوع الجميل دة

الورده البيضاء
10-20-2009, 11:42 PM
هدف الموضوع جميل جدا الصراحه وانا شايف ان الدكتور النفسى كلنا بنحتاجه زى اى دكتور تانى لان المرض النفسى حاجة واردة جدا زى اى مرض ولكن انا شايف ان اللى بيفكر زيارة الدكتور النفسى بسبب الجنون بس عايز يروح لدكتور نفسى هههههههههه
الف شكر يا امل ع الموضوع الجميل دة

احنا معظمنا بيبقى محتاج دكتور نفسى
وعادى جداااااا لو حد راح لدكتور
ومفيهاش اى كسوف دة علم ومرض زى اى مرض
وزى ماحضرتك قولت بالظبط مش معنى ان حد راح لدكتور نفسى يبقى مجنون
ميرسى اووووووى اوووووووووووى لمشاركة حضرتك
نورت التوبيك

GooD_DrSh
10-21-2009, 01:38 AM
الاول بشكرك على موضوعك اللذيذ دا بجد

انت بتنظر للانسان اللى بيفكر في زيارة دكتور نفسي دة باي نظرة ؟
بنظرة عطف وشفقه لانه بيبقى محتاج لاى حد يسمعه او عاوز ياخد راى حد ثقه ف مشكله واقع فيها .... هل دي فضيحه للانسان دة ؟؟؟ اظن انه مسرقش حاجه ولاعمل حاجه عيب عشان تبقى فضحيه

ليه بنخاف اننا نروح لدكتور نفسي ؟؟ يمكن عشان معندناش مفهوح صحيح للطب النفسى ......... وهل فعلا نظرة الناس حوالينا مهمه اوي بالنسبه لتفكيرنا واخد قرارتنا باننا نروح او منروحش ؟ اكيييد طبعا لاء يعنى انا لو هيحصلى حاجه واخدت راى دكتور اقول لاء لحسن يقولو عليا كزا اكيد طبعا مش هيهمنى رايهم ..

دى بقى ال هقولك فيها ان فعلا رحت مره لدكتور نفسى .. كانت صدمه جامده عليا اووى وماكنش فى حد من صحابى عنده خبره او عنده حل للمشكله ال كنت واقع فيها ... وكنت محتاج ان اعرف راى حد ذو خبره ف المشكله ومكانش قصادى غير ان اروح لدكتور نفسى وفعلا سبحان الله بعدها ارتحت اووى وبفضل ربنا ثم هو قدرت اطلع من المشكله دى

انتى شايفه ايه بقى .. اظن كدا ماحدش عرف ها دا ف السكرت كدا مع بعضينا

ThanX

الورده البيضاء
10-21-2009, 11:10 AM
الاول بشكرك على موضوعك اللذيذ دا بجد

انت بتنظر للانسان اللى بيفكر في زيارة دكتور نفسي دة باي نظرة ؟
بنظرة عطف وشفقه لانه بيبقى محتاج لاى حد يسمعه او عاوز ياخد راى حد ثقه ف مشكله واقع فيها .... هل دي فضيحه للانسان دة ؟؟؟ اظن انه مسرقش حاجه ولاعمل حاجه عيب عشان تبقى فضحيه

ليه بنخاف اننا نروح لدكتور نفسي ؟؟ يمكن عشان معندناش مفهوح صحيح للطب النفسى ......... وهل فعلا نظرة الناس حوالينا مهمه اوي بالنسبه لتفكيرنا واخد قرارتنا باننا نروح او منروحش ؟ اكيييد طبعا لاء يعنى انا لو هيحصلى حاجه واخدت راى دكتور اقول لاء لحسن يقولو عليا كزا اكيد طبعا مش هيهمنى رايهم ..

دى بقى ال هقولك فيها ان فعلا رحت مره لدكتور نفسى .. كانت صدمه جامده عليا اووى وماكنش فى حد من صحابى عنده خبره او عنده حل للمشكله ال كنت واقع فيها ... وكنت محتاج ان اعرف راى حد ذو خبره ف المشكله ومكانش قصادى غير ان اروح لدكتور نفسى وفعلا سبحان الله بعدها ارتحت اووى وبفضل ربنا ثم هو قدرت اطلع من المشكله دى

انتى شايفه ايه بقى .. اظن كدا ماحدش عرف ها دا ف السكرت كدا مع بعضينا

ThanX

لالالالالالالالالالالا
متقلقش خالص وانا كتومة اسرار يعنى مفيش حد هيعرف خالص غير النمنتدى كلة بس:)
ميرسى اوى اوى اوى يااستاذ درش على مشاركتك وعلى صراحتك
بجد احترم صراحتك دى جداااا
والحمد لله ان المشكلة اتحلت
الف الف شكر مرة تانية لمشاركتك

pretty angel
10-25-2009, 04:17 AM
بجد يا ايمى الموضوع حلو اوى وممتاز فعلا

فى احيان كتير الانسان بيحس انه محتاج يزور دكتور نفسى نتيجه مواقف كتير بتمر بيه بتخليه فى حاله من عدم الاتزان النفسى
وزيارته ديه مش معناها انه مجنون او انه معندهوش حد بيثق فيه وبيرتاح للكلام معاه..........

اكيييد لا .... لانه هو بيكون فى حاجه لحد فاهم ومدرك تماما للابعاد النفسيه للانسان حد دارس للعلم ده وقادر على استخراج كل ما بداخلك من ضغوط ومشاكل واعباء ممكن حتى تكونى مش قادره تتكلمى فيها مع نفسك

معلش اسفه للاطاله بس بجد الموضوع حلو اوى

الورده البيضاء
10-25-2009, 11:43 AM
بجد يا ايمى الموضوع حلو اوى وممتاز فعلا

فى احيان كتير الانسان بيحس انه محتاج يزور دكتور نفسى نتيجه مواقف كتير بتمر بيه بتخليه فى حاله من عدم الاتزان النفسى
وزيارته ديه مش معناها انه مجنون او انه معندهوش حد بيثق فيه وبيرتاح للكلام معاه..........

اكيييد لا .... لانه هو بيكون فى حاجه لحد فاهم ومدرك تماما للابعاد النفسيه للانسان حد دارس للعلم ده وقادر على استخراج كل ما بداخلك من ضغوط ومشاكل واعباء ممكن حتى تكونى مش قادره تتكلمى فيها مع نفسك

معلش اسفه للاطاله بس بجد الموضوع حلو اوى

كلامك صح جدا طبعا يابريتى
ميرسى جدا جدا جدا ليكى عالمشاركة والمرور
تسلميلى ياحبيبتى