المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : معني التنميه البشريه

ALY ELSAYED
06-25-2009, 02:33 AM
http://www.7ammil.com/upfiles/iwE89902.gif (http://www.7ammil.com/)

ظهور مصطلح التنمية البشرية

في العقد الأخير من القرن الماضي تنامى الوعي بقيمة الإنسان هدفاً ووسيلة في منظومة التنمية الشاملة،
وبناء على ذلك كثرت الدراسات والبحوث والمؤتمرات التي عقدت لتحديد مفهوم التنمية البشرية وتحليل مكوناتها وأبعادها، كإشباع الحاجات الأساسية، والتنمية الاجتماعية، وتكوين رأس المال البشري، أو رفع مستوى المعيشة أو تحسين نوعية الحياة. وتستند قيمة الإنسان في ذاته وبذاته إلى منطلقات قررتها الديانات السماوية التي تنص على كرامة الإنسان والذي جعله الله خليفة في أرضه ليعمرها بالخير والصلاح. لقد ترسخ الاقتناع بأن المحور الرئيس في عملية التنمية هو الإنسان.

فرض مصطلح التنمية البشرية نفسه في الخطاب الاقتصادي والسياسي على مستوى العالم بأسره وخاصة منذ التسعينات، كما لعب البرنامج الإنمائي للأمم المتحدة وتقاريره السنوية عن التنمية البشرية دورا بارزا في نشر وترسيخ هذا المصطلح.

ما هي التنمية البشرية؟

إن مصطلح التنمية البشرية يؤكد على أن الإنسان هو أداة وغاية التنمية حيث تعتبر التنمية البشرية النمو الاقتصادي وسيلة لضمان الرخاء للمجتمع، وما التنمية البشرية إلا عملية تنمية وتوسع للخيارات المتاحة أمام الإنسان باعتباره جوهر عملية التنمية ذاتها أي أنها تنمية الناس بالناس وللناس.

إن مفهوم التنمية البشرية هو مفهوم مركب من جملة من المعطيات والأوضاع والديناميات.
والتنمية البشرية هي عملية أو عمليات تحدث نتيجة لتفاعل مجموعة من العوامل والمدخلات المتعددة والمتنوعة من أجل الوصول إلى تحقيق تأثيرات وتشكيلات معينة في حياة الإنسان وفي سياقه المجتمعي وهي حركة متصلة تتواصل عبر الأجيال زماناً وعبر المواقع الجغرافية والبيئية على هذا الكوكب.

والتنمية البشرية المركبة تستدعي النظر إلى الإنسان هدفاً في حد ذاته حين تتضمن كينونته والوفاء بحاجته الإنسانية في النمو والنضج والإعداد للحياة .إن الإنسان هو محرك الحياة في مجتمعه ومنظمها وقائدها ومطورها ومجددها.

إن هدف التنمية تعنى تنمية الإنسان في مجتمع ما بكل أبعاده الاقتصادية والسياسية وطبقاته الاجتماعية، واتجاهاته الفكرية والعلمية والثقافية.
إن مفهوم التنمية البشرية مركب يشمل مجموعة من المكونات والمضامين تتداخل وتتفاعل في عملياته ونتائجه جملة من العوامل والمدخلات والسياقات المجتمعة وأهمها: عوامل الإنتاج، والسياسة الاقتصادية والمالية، مقومات التنظيم السياسي ومجالاته، علاقات التركيب المجتمعي بين مختلف شرائحه، مصادر السلطة والثروة ومعايير تملكها وتوزيعها، القيم الثقافية المرتبطة بالفكر الديني والاقتصادي، القيم الحافزة للعمل والإنماء والهوية والوعي بضرورة التطوير والتجديد أداةً للتقدم والتنمية.

وهكذا يمكن القول أن للتنمية البشرية بعدين..

 البعد الأول يهتم بمستوى النمو الإنساني في مختلف مراحل الحياة لتنمية قدرات الإنسان، طاقاته البدنية، العقلية، النفسية، الاجتماعية، المهارية، الروحانية ....

 أما البعد الثاني فهو أن التنمية البشرية عملية تتصل باستثمار الموارد والمدخلات والأنشطة الاقتصادية التي تولد الثروة والإنتاج لتنمية القدرات البشرية عن طريق الاهتمام بتطوير الهياكل و البنية المؤسسية التي تتيح المشاركة والانتفاع بمختلف القدرات لدى كل الناس.
من منّا لا يريد تحقيق النجاح و السعادة؟ بالطبع كل منّا له طموحاته و أحلامه الخاصة في مجال الحياة الروحانية، الأسرية، الاجتماعية، والمهنية.

التنمية البشرية هي السبيل للتقدم بخطوات واثقة مدروسة نحو تحديد وتحقيق أهدافك. فلكي تحقق السعادة يجب أن تنمي الجوانب السبعة لشخصيتك.

تعرف على الجوانب السبعة للتنمية الذاتية

لكي تحقق السعادة و النجاح فعليك أن تهتم بتنمية كل من هذه الجوانب في حياتك:

الجانب الإيماني والروحاني
الجانب الصحي والبدني
الجانب الشخصي
الجانب الأسري
الجانب الاجتماعي
الجانب المهني
الجانب المادي

وتحقيق الاستقرار في كل من هذه الجوانب يشكل ركنا رئيسياً في تحقيق النجاح والاستقرار

منقووووووووول

محمد الفرارجي
06-25-2009, 01:25 PM
شكرا جدا ومقالة ممتازة وأسلوب علمي محترم

بس يا جماعة ومن غير زعل ومن غير مجاملة

مش ده اللي القسم معمول عشانة

من الآخر إحنا مش محترفين تنمية بشرية ولا متخصصين فيها

احنا باختصار بنحاول نقدم التنمية البشرية للمساح

يعني اللي يكتب هنا يكتب التنمية البشرية للمساح مش بصفة عامة

المنتدى اسمه خريجي المساحة والخرايط

ووالله العظيم ما فكرنا في القسم ده إلا عشان نحسن أداء المساحين
لأنه لما يتعلم إدارة وتنمية بشرية هيقدر يأدي أفضل من غيره إللي مش عارف

هيريح ويستريح ويبقى مؤهل للترقي في عمله.

يا شباب مش عايز زعل

ومن غير زعل انا مش بأحب المجاملات وبأحب الصراحة.

شكرا جدا

emu
06-25-2009, 02:13 PM
اولا شكرا كارمو علي التوبيك
والمعلومات القيمه الموجوده فيه....

ثانيا انا مع حضرتك يا بشمهندس محمد
في كل كلمه..لاني عن نفسي ساعات بحس اني مش قادره استوعب كلام كتير في الموضوع ده
يعني بمعني تاني بحس انه كبير زي السياسه كدا واحنا كشباب قدامنا فرص كتيره اوي اننا نقدم تنميه مش بكلام ولا شعارات
بس علي الاقل كل واحد في مجاله

وشكرا ليك مره تانيه ياكارمو
انا والله مش قصدي اعيب في الموضوع بالعكس طبعا
انا مقتنعه بيه جدا وبالذات اخر جزء

اسفه للاطالــــــــــه

.

Mimi
06-25-2009, 03:20 PM
طبعآ جزاك الله كل خير كارمو موضوع رائع جدآ

وشكرآ لتعليق كلا من باشمهندس محمد وشيماء اللي واحشااااااااااني مووت

نقطة حضرتك ياباشمهندس واضحة وصريحة بس ممكن نعتبر كارمو افتتح القسم بموضوع شامل زي دا

لان دايما لما تبتدي تعرف حد على حاجة بتتكلم على نطاق واسع الاول وبشكل عام بعدين تبتدي تخصخص كلامك شوية شوية لحد ما توصله النقطة اللي حضرتك عايزها

فهو اتكلم بشكل عام عن مفهوم التنمية البشرية

وبعدين ييجي حد تاني يبتدي بأه يتكلم بشكل تفصيلي أكتر عن علاقة التنمية البشرية بالجانب المساحي وهكذا

فأنا من رأيي نشجعه كبداية لموضوعات هذا القسم

وشكرآ جزيلآ

ALY ELSAYED
06-25-2009, 03:20 PM
شكرا ليكم جميعا علي مشاركتكم

جميل اوي ان احنا نقدم التنميه البشريه للمساح

بس التنميه البشريه العامه جزء من الدراسات الجغرافيه لايمكن اهدار اي جزء فيه

لانه يكمل في مكمله وليس في جزء فيه

جزاكم الله كل خير

samomran
06-25-2009, 04:05 PM
قعلا انا معاك فى الراى ده

انا دارس تنميه بشريه وواخد فيها كورسات و فى المهارات الشخصيه و من وجهه نظرى المتواضعه انا شايف انها مهمه جداااا

و يمكن تطبيقها فى مجالنا

يعنى فرع من فروع التنميه البشريه (اداره المشاريع)

انا شايف ان ده مهم لكل مساح موجود فى موقع او ماسكه و فى مساحين كتير كده

و شايف ان الباش مهندس محمد متعصب اوى لفكره التنميه البشريه للمساحين

انا مش مساحه انا نظم معلومات و اتمنى و الله انى اتعلم

لكن مين دارس او عارف فى التنميه البشريه لمهندسين المساحه

المنتدى معظمه طلبه او خريجين جدد

ماحدش عنده الخبره الا حضريتك و باش مهندس محمد (مساحه بحريه )

و كاست الداكتره و الاستاذه الافاضل و دول دخولهم قليل لاتاحاه فرص النقاش و الحوار للطلبه

وشكرا

و اسف على الاطاله

ALY ELSAYED
06-25-2009, 04:55 PM
طبعآ جزاك الله كل خير كارمو موضوع رائع جدآ

وشكرآ لتعليق كلا من باشمهندس محمد وشيماء اللي واحشااااااااااني مووت

نقطة حضرتك ياباشمهندس واضحة وصريحة بس ممكن نعتبر كارمو افتتح القسم بموضوع شامل زي دا

لان دايما لما تبتدي تعرف حد على حاجة بتتكلم على نطاق واسع الاول وبشكل عام بعدين تبتدي تخصخص كلامك شوية شوية لحد ما توصله النقطة اللي حضرتك عايزها

فهو اتكلم بشكل عام عن مفهوم التنمية البشرية

وبعدين ييجي حد تاني يبتدي بأه يتكلم بشكل تفصيلي أكتر عن علاقة التنمية البشرية بالجانب المساحي وهكذا

فأنا من رأيي نشجعه كبداية لموضوعات هذا القسم

وشكرآ جزيلآ

شكرا ليكي يا ميمي علي التشجيع الكبير ده منك

جزاكي الله كل خير

ALY ELSAYED
06-25-2009, 04:58 PM
قعلا انا معاك فى الراى ده

انا دارس تنميه بشريه وواخد فيها كورسات و فى المهارات الشخصيه و من وجهه نظرى المتواضعه انا شايف انها مهمه جداااا

و يمكن تطبيقها فى مجالنا

يعنى فرع من فروع التنميه البشريه (اداره المشاريع)

انا شايف ان ده مهم لكل مساح موجود فى موقع او ماسكه و فى مساحين كتير كده

و شايف ان الباش مهندس محمد متعصب اوى لفكره التنميه البشريه للمساحين

انا مش مساحه انا نظم معلومات و اتمنى و الله انى اتعلم

لكن مين دارس او عارف فى التنميه البشريه لمهندسين المساحه

المنتدى معظمه طلبه او خريجين جدد

ماحدش عنده الخبره الا حضريتك و باش مهندس محمد (مساحه بحريه )

و كاست الداكتره و الاستاذه الافاضل و دول دخولهم قليل لاتاحاه فرص النقاش و الحوار للطلبه

وشكرا

و اسف على الاطاله

شكرا ليك يا اسلام

والله نورت الموضوع ورئيك وراي كل عضو مهم جدا

ياريت تشاركونا دايما بمشاركتكم وارائكم

جزاك الله كل خير

Mohamed Hashem
06-25-2009, 05:19 PM
اسمحوا لى أنا مش حأزود حاجه مجرد نقطة توقف ارتب أفكار الزملاء المشاركين فى الموضوع كلهم - بعد إذنهم طبعا
الكفاءة تحتاج لخبرات عديدة ومعرفة بعلوم أخرى كثيرة مثلما ندرس مواد لا علاقة لها بالجغرافيا أو المساحة فى الكلية (كاللغة الانجليزية في الفرق الأولى والتاريخ ) سنعتبر أن هذا القسم مادة كان لابد لنا من دراستها لكى ننطلق فى حياتنا العملية بنجاح
هذه التنمية البشرية كما وضحنا الغرض منها زيادة مدارك المتخصص بعلمه مع إلمامه بما سوف يحتك به يوميا فى حياته العملية
وعليه يصبح الموضوع فى خدمة المساحة ويجب أن يكون إهتمامنا بها فى حجم مساهمتها فى حياتنا كمساحين وعليه
كلكم صح : صاحب الموضوع والمشاركين ... واحد واحد
وشكرا

ALY ELSAYED
06-25-2009, 05:25 PM
شكرا ليك يا استاذ محمد

وحضرتك مش محتاج حد يسمحلك بالمشاركه

لانك مثل اعلي نقتضي به ونتعلم منه با ستمرار

رئيك جميل ورد مقنع

جزاك الله كل خير