المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصه جامده جدا اتحداك لو مااتأثرتش



rosy
07-21-2009, 10:25 PM
حكاية شاب وسيم عمره بين 22 و23 ما يعرف عن الحب شي ولا مره بحياته حاول انه يعرف شئ عن الحب له طله مقبلوه واللي يشوفه على طول يحبه
سافر وربنا وفقوة بوظيفة بس بعيد عن منطقة أهله اللي ساكن فيها والمكان الذى توظف
فيه يمشي الحال بس زيارات البنات علي المكان هذا كثيرة وبيوم جت وحده ودخلت المكان هذا وشافت الولد هذا فأعجبت بيه أخذت رقم المحل
لأنه موجود على اللوحة برا ويوم راحت للبيت اتصلت بيه وحاولت تحتك بيه بالكلام بس حست أسلوبه جاف شوي ولا قدرت تأخذ وتعطي معه وصار كل يوم الساعة 11 المساء تتصل بيه على شان تتعرف أكثر عليه
وتتكلم معاه وهو ما يعرف يقول ايه بس يسمع ويقول إيه ولا طالت الأيام على الطريقة هذي تشجع مره وسألها أنتي ايه الهدف من مكالماتك هذي ولفين عايزة توصلي هي جاوبت على طول لأنها منتظره السؤال هذا قالت عايزة أوصل لقلبك

قال : طيب آنا ما اعرف شي عن الحب ولا حتى اعرف أتكلم فيه ولا افهم لغته
قالت :أنا هعلمك على أيديني وأخليك فيلسوف حب
المهم طالت المحادثة وجت أيام وراحت أيام وعلى الطريقة هذي وهي تعلم فيه وهو يستوعب بسرعةلفاية خلاص حب الولد من كل قلبه لدرجه انه اصبح ما يقدر ينام الليل من كثر التفكير فيها وكل أصدقاءه اصبحو يحسو انه متغير ولا يأكل ونحف واصبح يفكر كثير ويسرح كثير وأحيان يخطي باسمها وينادي أصدقاءه وهم يسألونه من الاسم هذا لان من شكله مبين انه حب وخلاص أعلى مراحل الحب وصل
دارت الأيام ومرت سنه على الطريقة هذي ، واتصل عليها بيوم وكان مزعوج قال لها :أنتي شفتيني وشفتي شكلي وعرفتي أسلوبي وصار لنا سنه ولا شفتك ولا حتى شفت صورتك قالت له :انتظر شويه لغايه ما يضبط وضعي وأخليك تشوفني

قال : لا ..لا.. لازم أشوفك وما راح اسكت لغاية ما توعديني امتى ؟
قالت : طيب الخميس الجاي سوف نخرج للمكان الفلاني نتقابل هناك والكلام هذا كان يوم السبت
تخيلوا الانتظار كيف هيكون من يوم السبت لغايه الخميس اصعب لحظات عمره كان مقضي يومه كله نوم على شان بسرعة الأيام تمشي
وصل يوم الأربعاء وبدا يفكر :
كيف راح يكون شكلها طويلة قصيرة بيضا سمره نحيفه دبدوبه حلوه مثل ما هو راسمها بخياله ؟
كان يفكر بكل شي
واتصلت بيه يوم الخميس قالت له : يالله طالعين وسيارتنا كذا شكلها ولونها كذا ورقم اللوحة كذا
قال : تمام .. اسمعي آنا كل الطريق مقدرش اصبر عايزك كل دقيقتين ترنى على موبايلى على شان أحس انك معاي موجودة وانا عارف انك ما تقدريش تكلمين لأن اهلك معاك صعبه بس اقل شي كل دقيقتين رنيلى
قالت :اوكي
تحركت السيارة وهو حرك بعدها على طول وكل دقيقتين تجيه رنه وعلى الموبايل لغاية انقطعت الرنات اكثر من عشر دقايق
ما قدرش يصبر أرسل رسالة ولا ردت عليه تردد بالاتصال تردد و تردد كثير ما يعرفش يتصل آو يخاف يحرجها مع ا هلها

المهم قرر واتصل على موبايلها مر من جنبه سيارة إسعاف متجهة بنفس الطريق اللي هو يمشي فيه من كثر ما هو مخضوض نزل الموبايل جنبه جرى ورا السيارة وخلى الموبايل يرن ( معاودة الاتصال آليا ) المهم وصل شاف حادث اكثر من رعب منظره مافيه
عائله كاملة يمين الخط منتثرة فيها أربع بنات وشايب وحده عجوز كلهم حالتهم وإشكالهم ميئوس منها بشكل خيالي
السيارة هي نفس السيارة ونفس اللوحة ونفس اللون بس كيف راح يعرفها بين البنات الأربع وهي ما وصفت له حتى شكلها نزل مع اللي نزلوا يشوف بقايا حلمه وبقايا أمله صار ينظر يمين يسار ولو يشوفها مش هيعرفها
سمع صوت موبايل يرن حاول يتبع الصوت لقى وحده من البنات ماسكه الموبايل ويرن باديها وهي شبه ملطخه بالدم ومافي آمل من إنها تعيش آلا بعد إذن الله

شاف اسم المتصل بموبايلها لقى مكتوب !!!!! ( أمل عمري) قال : يمكن هذي وحده من صديقات البنت هذي لكن بدون شعور رفع الموبايل ونظر للاسم اللي هـــــو ( أمل عمري ) وفتح الرقم وكانت الصدمة انه شاف الرقم بتاعوة لان الموبايل لقاه مع وحده كان الجمال ما أنخلق لغيرها بس للآسف فارقت الحياة
وانقلبت اسعد لحظات عمره بثواني إلى أتعس أيام العمر
الرقم لقاه رقمه ولقا اسمه مكتوب ) أمل عمري ) صدمة خلته ينهار ويغمى عليه وانقلوه
معاها للمستشفى هي انتقلت إلى رحمة الله بس هو عاش آو اقصد ما عاشت الضحكة بعدها يوم

وترك الوظيفة وتعقد من عيشته
من عيشته وصار يكره نغمة الموبايل ولا يتكلم مع حد غير إذا كان مجبور انه يرد ويكره أي واحد يجيب أبجدية كلمة حب عنده
سافر عن المنطقة اللي كان موظف فيها وتعرف على آمل عمره اللي أنتها فيها واخذ عهد على نفسه انه مايجي المنطقة دى آلا بنفس اليوم اللي توفى فيه حلمه وصار كل سنه بنفس اليوم يسافر للمنطقة ويمر نفس المكان ويجلس فيه ساعة ويرجع لمنطقته
__________________

semsema
07-22-2009, 02:46 PM
قصة مؤثرة جدا جدا يا روزى
الله عليكي
ياله مستنين منك المزيد
وشكررررررررررررررررررررررا

sweet girl
07-22-2009, 08:45 PM
يااااااااااااااه بجد القصه مؤثره اووووووووووووى

تسلمى يا قمر

AHMED FTIHA
07-22-2009, 08:54 PM
بجد اتأثرت جااااااااااامد من القصه
فعلا ضاع امله بس ربنا عايز كدة

rosy
07-22-2009, 10:50 PM
قصة مؤثرة جدا جدا يا روزى
الله عليكي
ياله مستنين منك المزيد
وشكررررررررررررررررررررررا

شكرا علي مرورك يا سمسمه بس القصه عجبتني فحبيت اخلي الناس تقراها
شكرا علي ردك يا قمر

rosy
07-22-2009, 10:54 PM
يااااااااااااااه بجد القصه مؤثره اووووووووووووى

تسلمى يا قمر




وانا كمان اتأثرت بيها اوي
وشكرا علي مرورك يا حبيبتي

rosy
07-22-2009, 10:56 PM
بجد اتأثرت جااااااااااامد من القصه
فعلا ضاع امله بس ربنا عايز كدة




فعلا ضااااااااااااااع امله بس زي ما قولت ربنا عايز كده
وده نصيبه برضو
وشكرا علي مرورك يا احمد

جوليت الحب
07-22-2009, 11:04 PM
على فكرة قصة جميلة اوووووووووووووى وانا اتاثرت بيها جدا اول مرة قرتها كانت هنا فى المنتدى كان روميو تقريبا كانبها قبل كدا بس هى جميلة اوووووووووووووووى وشكرا ليكى بجد ودايما عاوزين اكتر منك وشكرا لمجهودك ومنورة المنتدى

rosy
07-22-2009, 11:22 PM
شكرااااا علي مرورك يا جوليت
بس انا مكنتش اعرف ان في حد كاتبها قبل كده
وعموما مش فارقه المهم انك قرتيها في المنتدي
شكراااااااااا ليكي يا قمر

S2AH
07-23-2009, 12:46 AM
تسلم ايدك يا روزى بجد قصة مؤثرة جدا
ياااااة واحد ميعرفش حاجة عن الحب ويوم ما يعرف تنقلب حياتة راس على عقب

rosy
07-23-2009, 06:09 PM
شكرا علي مرورك
بس ده نصيبه وربنا عايز كده

ALY ELSAYED
07-23-2009, 08:04 PM
شكرا ليكي يا روسي

علي القصه الجامده والمؤثره جدا

بس للاسف اتعكننت في اخرها

جزاكي الله كل خير

rosy
07-23-2009, 10:46 PM
فعلا القصه مؤثره جدااااااااااااااااا
وعشان كده انا حطتها
شكرااااا علي مرورك

خوخة
07-27-2009, 09:56 PM
علي فكرة دي ماتعتبرش قصة لأن عناصر القصة مش متحققة فيها وممكن نسميها حكاية دا بالنسبة للكم اما الكيف اللي هو الموضوع فهو كويس ودرامي اكتر من الازمتحسي وكأنك واقفة فعلا وبتشاهدي الموقف يعني مجلرد موقف حصل قدامك

rosy
07-27-2009, 10:12 PM
شكرا علي مرورك يا خوخه
ويعني قصه او موقف
المهم انها موثره
وشكرا علي ردك يا قمر

الورده البيضاء
09-30-2009, 10:14 AM
قصة مؤثرة جدا جدا ياحبيبتى
جزاكى الله كل خير

MEROOO
09-30-2009, 10:37 AM
قصة مؤثـــــــــــــــــــــــــــــرة جداااااااااااا

انا اتأثرت بيها فعلا

بس للاسف ماتت على معصية...........ربنا يرحمها

مزن محمود
09-30-2009, 10:44 AM
بجد قصة مؤثرة ربنا معاه و معانا جميعا

جيداء علي
10-07-2009, 06:35 PM
كل الردود تجزم بأنها تأثرت بهذه القصة .... ولكن السؤال الذي يطرح نفسه حاليا هل مثل هذا الموقف مقبول في ديننا الحنيف ؟ ارجو ان اجد الرد عندكم الرد علي سؤالي ؟؟؟؟؟؟

لما
10-07-2009, 07:24 PM
شوفي ان مش هأقولك ان انا اتاثرت بس مش عشان انا مش بعتر ف بالحب لأ لان كون ان اي بنت تكلم ولد متعرفهوش فى التليفون وتقوله كمان كلام عن الحب *ده في حد ذاته منافى للدين ولتقالدنا وعدتنا الشرقيه اللي احنا اتربينه عليه

alaa eid
10-07-2009, 07:31 PM
جميــــــلة جدا جدا مع ان قراتها قبل كده بس اتأثرت بيها جدا

جزاك الله كل خير

rosy
10-16-2009, 02:35 PM
قصة مؤثرة جدا جدا ياحبيبتى
جزاكى الله كل خير



ميرسي علي مرورك يا قمر نورتيني

rosy
10-16-2009, 02:37 PM
قصة مؤثـــــــــــــــــــــــــــــرة جداااااااااااا

انا اتأثرت بيها فعلا

بس للاسف ماتت على معصية...........ربنا يرحمها


يلا ربنا يرحمها ويرحمنا كلنا
شكرا لمروك يا ميرو

rosy
10-16-2009, 02:40 PM
بجد قصة مؤثرة ربنا معاه و معانا جميعا


ميرسي لمرورك يا (مزن محمود) نورتيني

rosy
10-16-2009, 02:46 PM
كل الردود تجزم بأنها تأثرت بهذه القصة .... ولكن السؤال الذي يطرح نفسه حاليا هل مثل هذا الموقف مقبول في ديننا الحنيف ؟ ارجو ان اجد الرد عندكم الرد علي سؤالي ؟؟؟؟؟؟


اولا ميرسي علي مرورك
بس انا اقول ان هو الموقف مش مقبول في الاسلام وحرام
وفعلا زي ما (لما) قالت انو مش مقبول في الاسلام والعادات الشرقيه
وانا معها في الرد ده
بس ديه مجرد قصه والله اعلم حقيقيه ولا نو
عموما نورتو الموضوع يا جماعه (جيداء & لما)
نورتوني

rosy
10-16-2009, 03:03 PM
ميرسي يا الاء يا قمر علي مرورك
نورتيني

Ma7amed Adel
10-19-2009, 09:15 PM
قصه موثره جدااااااااااااا وننتظر منك المزيد