المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خدعوك .........فقالوا ..............

جوليت الحب
07-24-2009, 06:07 PM
فى البداية فكرة الموضوع دا طبعا من برنامج خدعوك فقالوا بجد برنامج جميل جدا الواحد بجد على اد مايقدر بيطبق الى بيتقال فيه هو برنامج لمصطفى حسنى بيجى على قناه اقرا اكيد فى ناس تعرف مصطفى حسنى وبتابع البرنامج سؤاء بصورة متصلة او متقطعة وفى ناس ممكن تكون تسمع عنه وانا بصراحة بحب الانسان دا عشان لما بشوفة بحس اانه فعلا اخ كبير ليك بجد انسان بمعنى الكلمة يارب نشوف كل الشباب بالشكل دا وانا عملت فكرة الموضوع دا عشان بجد من جوايا نفسى اتغير فعلا واكون احسن واحسن بس فى طاعة ربنا على اد ماقدر وكل حاجة بتيجى بالتدريج وانا حبيت اشاركوا والله الكلام دا من كل قلبى وكل كيانى يمكن الواحد يقدر يعمل حاجة وممكن نشوف الحلقات هنا ان شاء الله تبقى هنشوفها باذن الله ومستنية ارائكوا ايه فى الموضوع دا وممكن نشوف اول حلقة من برنامج خدعوك ............ فقالوا هى مقدمة للبرنامج --------------------------------------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و الصلاة والسلام علي سيدنا محمد و اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا...
الحمد لله حمدا طيبا مباركا ملئ السموات وملئ الأرض وملي ما بينهما وملي ما شئت يا رب العالمين.
هذه الحلقة مقدة عن البرنامج ...
لماذا جئنا اليكم بخدعوك فقالوا؟؟؟؟
الحمد لله رب العالمين كثرت المواد الدينية في كل مكان. من قنوات تليفزيونية..لندوات.. لكتب...
لكن للأسف هناك بعض المفاهيم الخاطئة التي تغلغلت وترسخت في مجتماعتنا و عفولنا وقلوبنا...
تربينا عليها... و ورثناها.. ومع الأسف أصبحنا نعتقد و علي يقين أنها هي الحقيقة والواقع...:
" اتق شر من أحسنت اليه"
"خير تعمل شر تلقي"
"الشيطان شاطر"
"لو مصحبتيش مش حتتجوزي"
" انا خايف ربنا ميقبلنيش " و هكذا...
جئنا اليكم لكي نقول:
أن الاوان...
أن نكسر هذه المفاهيم الخاطئة و نعيد المفاهيم الصحيحة التي وضعها الله عز وجل... و علمها لنا الرسول صلي الله عليه وسلم...
أن الأوان أن ندخل في قلوبنا...
أن الاوان أن نقول : " اياك أن تُخدع"...... و الله
"خدعوك فقالوا"...
يلا يا شباب عندنا واجب عملي...:
1- شاركونا بأرائكم و تعليقاتكم سواء سلبا أو ايجابا و أنا سأستفيد من كل كلمة تقولوها ان شاء الله تعالي...
2- اكتبوا لنا بعض المفاهيم الخاطئة التي قابلتكم في حياتكم

جزاكم الله خيرا....
ربنا يعزكم ويكرمكم و ادعو لي ...

يلا يا جماعة مستنية الردود على الفكرة دى اية رايكوا نكمل مشوار برنامج خدعوك فقالوا ولالا ؟؟؟؟ ارجو الرد ولرجو التثبيت ان شاء الله شكرا ليكوا

GehaD .R.M
07-24-2009, 06:25 PM
جزاكى الله خيرا
فكره جميله جدا ومتميزه
خاصه انى بحب البرنامج دا جدا
وشكرا ليكى

جوليت الحب
07-24-2009, 10:20 PM
جزاكى الله خيرا
فكره جميله جدا ومتميزه
خاصه انى بحب البرنامج دا جدا
وشكرا ليكى

شكرا ياجهاد على ردك دا وفعلا انا بحب البرنامج دا اوى والحمد لله ان الموضوع عجبك بس انا عاوزة اعرف اية رايكوا يااجماعة اكمل فى الموضوع دا ولالا ياريت اى حد يقرا الموضوع بالله عليكوا تقولوا اية رايكوا اكمل ولالا. وانا مستنية الردود منكوا

Wild_Angel
07-25-2009, 01:59 AM
جزاكِ الله خيراً يا جولييت
حقيقى أنا مبسوطه جداً بتواجدك معانا فى القسم الاسلامى
أكيد كلنا حنشجعك
بس فى حاجه هى أننا منقدرش نتكلم فى حاجات شايفنها غلط من وجهة نظرنا أحنا ونصححها لاننا مش داعيه
بصى ممكن تنقلى الحلقات كتابياً
ونشوف أيه التعليقات اللى كانت فى كل حلقه وايه الاخطاء اللى استفاد منها وصححها مصطفى حسنى

وده طبعا مع أعطاء الحقوق كاملة للاستاذ مصطفى حسنى

جوليت الحب
07-25-2009, 02:13 AM
اكيد طبعا انا معاكى فى الى انتى بتقوليه بس هنا فى البداية او المقدمة فى معانى احنا بنتادولها وهى بتكون مفاهيم غلط بس فى الممشاركة الاولى فى المقدمة بس اما باقى الحلقات هتكون تعليق الحلقة وايه الى احنا استفادنا منها فى اية وشكرا انك شجعتينى بجد ونورتى الموضوع بجد وياريت الناس تكون جمبى فى خطوة زى دى

جوليت الحب
07-25-2009, 02:40 AM
يلا يا جماعة انا مستنية الرود ومشاركتكم فى الموضوع عشان اعرف انكوا عاوزين نكمل الكلام دا ولالا ارجو من كل واحد يقرا فكرة الموضوع دا انه يجاوب بكل صراحة ياجماعhttp://www7.0zz0.com/2009/07/25/00/257379264.jpgة وانا مستنية ردودكوا

farida
07-25-2009, 03:36 AM
جولي انتي بجد خدمتيني جداااااااااااااااا

انا بجد بحب الانسان ده جداااااااااااااااااااااا

جدااااااااااااااااااااا

والحمد الله يعني بحاول انتظم في ندواته

هو انسان محترم جداااااا واخ بمعني الكلمة ودمه زي العسل

ماشاء الله عليه

وجزاه وجزاكي كل خير يا جولي

وديه طبعا مش محتاجة كلام طبعا نزلي الحلقات

وميرسي جدا ليكي يا قمر

GooD_DrSh
07-25-2009, 03:44 AM
اولا انتى اخترتى الشخص المناااسب ال اغلب الشباب بتحبه اووووى بسبب اسلوبه وطريقة كلامه
مصطفى حسنى دا انا اول مره شفته فيها كان ف برنامج شبابيك ع دريم ون .. كان بيجى كل يوم سبت وكنت بستنى معااده
لحد بقى ما بقى يجى ع اقراء وحلقااته ف رمضان وكمان معاه صاحبه المعز دا خرااافه كان بيجى على المحور مع معتز وهو زى مصطفى حسنى كدا ميتفرقش عنه ربنا يبارك فيهم ...

وبجد الفكره روعه ياريت تنفذيها بقى وربنا يقدرك فيها وتكمل ع خير
وخصوصا بقى رمضان جااااى كل سنه وانتوا طيبين ويبقى ليكى جزيل الشكر لو نزلتى الحلقاات بتاعت مصطفى حسنى كامله ...

حسناء
07-25-2009, 05:57 AM
جزاك الله كل خير يا جوليت طبعا تنزلي الحلقات من غير نقاش لان مصطفي حسني شخصيه محترمه جدا واحنا معاكي ومتبعينك فكل حلقه ان شاء الله

وعلي فكره البرنامج دلوقتي متوقف لان مصطفي حسني بيعد برنامج رمضان وبيتم اذاعه اعاده لحلقات مختاره من حلقات البرنامج عشان كده ايه رايك

تشوفي الحلقات الاكثر اهميه وتنزليها واحنا معاكي ان شاء الله

AHMED FTIHA
07-25-2009, 11:13 AM
فكرة جميله ياجوليت وحتفيدنا جدا بأذن الله
بس انا مع willdفى رأيها يعنىالاحسن نتكلم بأثبات دينى
وبعد كدة نتناقش فى المعانى الخاطئه اللى فى مجتمعنا المبنيه على الجهل
وتكتبى رأى مصطفى حسنى فى كل مرة
وان شاء الله تجمعى اكبر قدر من المعانى الغلط دى والمقابل ليها من المعانى الصح فى الاسلام
وبكدة الموضوع ان شاء الله يكون مفيد جدا
ربنا يوفقك

جوليت الحب
07-25-2009, 01:50 PM
شكرا بجد لكل واحد رد على الموضوع شكرا يا فريدة ودرش وحسناء واحمد والحمد لله بجد ان فكرة الموضوع عجبكوا انا فعلا بحب الانسان دا بجد شخصية جميلة ومحترمة ودمه عسل تحس فعلا انه اخ وصاحب جميل بمعنى الكلمة وربنا يقدرنى فعلا واجمع الحلقات المهمة فى المواضيع بتاعته ان شاء الله ومستنية باقى الاعضاء تقولى رايهم ايه طبعا تانى عشان نبدا بتنزيل الحلقات طبعا وشكرا ليكوا بجد

جوليت الحب
07-25-2009, 09:00 PM
بسم الله الرحمن الرحيم الحلقة عنونها ........... عادى ...؟؟؟..
كلمة أصبحنا نقولها علي حاجات غلط كثير و تصرفات غلط بنعملها في حياتنا...

لكنها أصبحت عادي...

لا مش عادي...

مش عادي... لأنك من أمة سيدنا محمد ... أمة محمد سر بقاء الأرض و الكون....

تطلع الشمس من أجلك.. و سخر لك الملائكة لتدبر لك أمرك...

اذن حلقة اليوم... كات قرارا اننا مش حنعبش عادي...

لأننا مينفعش نكون عادي... لأننا مش أمة عادية احنا خير أمة

" كنتم خير أمة أخرجت للناس"

لكن فيه سبب رئيسي هو اللي خلانا عادي : هو جهلنا بل أميتنا بالمعلومات الدينية...

فجهلنا خلانا عادي...

انفتاح علاقة الولاد بالبنات... عادي خلع الحجاب في الأفراح ... عادي و عادي و عادي....

عايزين نكون كلنا مش عاديين...

نعبش عيشة مش عادية....و نموت موتة مش عادية...

منتظر منكم يا جماعة....

فيه ايه في مجتمعاتنا انتم بتشوفوه بعيد عن الأخلاق والحياء لكنه أصبح عادي....

فيه ايه انتم فاكرينه عادي لكن أهاليكم وأبائكم والمجتمع حولكم بيقولوا لكم انه مش عادي...

فيه ايه انتم متلخبطين فيه مش عارفين ده عادي ولا مش عادي...؟؟؟؟!!!!

ارجو المناقشة فى هذا الموضوع وانا مستنية الرود وارجو الا تخجلونى وجزاكم الله كل خير

جوليت الحب
07-25-2009, 09:10 PM
بالنسبة ليا انا بنت زى اى بنت عاديةجدا بلبس وبخرج بس نفسى اكون احسن واحسن وانا شايفة ان فعلا كلمة عادى بقيت دايما بنقولها كتير اوووووووووووى ومنها فعلا كتير بقى عادى زى مثلا عااااااادي نجمع فرضين من الصلاة او مفيش صلاة اصلا و نقول عاااادي
_نغش و نقول عااااااااااااااااااااااااااااااااااادي
ناس تفتي في الدين و تقول عاااااااااادي _سب الدين((( و بيوقلوا عاااادي
- السجاير والشيشة

عادى المعكسات بمد الايد برضوا عادى جدا كله عادى واسيبكوا انت كمان تقولوا اية شايفينه عادى مع انه فى الحقيقة مش عادى ولا عمره هيكون عادى

جوليت الحب
07-25-2009, 09:21 PM
مستنية مشاركتم يا جماعة

Wild_Angel
07-25-2009, 11:21 PM
اللى مش عادى أن البنت دلوقتتى نشوفها لابسه طرحه يادوب بتغطى شعرها
وتكون لابسه لبس لا يليق بالحجاب ولا بيها كفتاه مسلمه جميله من جواها نقية القلب طاهرة اللسان
وبيتقال عليه عادى

تكون البنت ماشيه فى الجامعه أو واقفه وبتضحك ضحك بصوت عالى----> ده مش عادى

حاجه مهمه أوى أنتى قولتيها وهى الغش أنه اصبح عادى وأن الاهالى هى كمان اللى بتحليه فى عيون أولادها

عجبتنى أوى حلقة مصطفى حسنى اللى كانت بتاعت الحجاب كانت فعلا حلقه جميله أتمنى انك تجبيهالنا يا جولييت وكمان حلقة دى بدعه

جوليت الحب
07-25-2009, 11:55 PM
شكرا ليكى يا ويلد على كلامك ومناقشتك للموضوع وفعلا معاكى حق فى كلام كتير الواحد فعلا بيعمل الى عليه وزيادة عشان يتغير ويكون احسن وان شاء الله هبقى اجيب الحلقات باذن الله لو قدرت اجيبها كلها ان شاء الله هجبها يااما هجيب اهم الحلقات الى تناسبنا

ALY ELSAYED
07-26-2009, 02:09 AM
الله يا جوليت

بجد الموضوع فوق الرائع

وان شاء اله حتابع معاكي دايما

جزاكي الله كل خير

جوليت الحب
07-26-2009, 02:12 AM
الله يا جوليت

بجد الموضوع فوق الرائع

وان شاء اله حتابع معاكي دايما

جزاكي الله كل خير

شكرا ليك ياعلى على مشاركتك الجميلة دى وانا مستنية انك تعلق على الحلقة دى اية الى بيتقال عليه دلوقتى عادى مع ان دينا والى نعرفة انه مش عادى وبقى موضوع كتير ارجو منك المشاركه فى الحلقة شكرا ليك

ALY ELSAYED
07-26-2009, 02:19 AM
يااااااااااااااااااه

ياجوليت

حاجات كتير بقت عادي في الزمن الي احنا في

عندك مثلا الطرحه علي جيبه قصيره

وعندك المكياج في رمضان

دا غير السب والقذف بالاهل علي سبيل الهزار

دا غير دلوقتي ان البنت لازم يبقي ليها صاحب واهلها عااادي جدا

وحاجااات تنيه كتيييير

جزاكي الله كل خير جوليت

جوليت الحب
07-26-2009, 01:31 PM
يااااااااااااااااااه

ياجوليت

حاجات كتير بقت عادي في الزمن الي احنا في

عندك مثلا الطرحه علي جيبه قصيره

وعندك المكياج في رمضان

دا غير السب والقذف بالاهل علي سبيل الهزار

دا غير دلوقتي ان البنت لازم يبقي ليها صاحب واهلها عااادي جدا

وحاجااات تنيه كتيييير

جزاكي الله كل خير جوليت

شكرا يا على على مشاركتك الجميلة دى وعندك حق فى كلام كتير بس فى الاخر بدعوا ربنا يهدينا ويهدى شباب وبنات المسلمين يارب العالمين وانا مستنية كل واحد يقرا الحلقات ياريت يناقشنا فيها شكرا ليكوا

جوليت الحب
07-26-2009, 10:57 PM
ب
جد يا جماعة انا بتمنى ان الحلقات تعجبكوا وفكرة الموضوع تعجبكوا بجد لعل كلنا نستفيد منها ان شاء الله ياريت ياجماعة الى يقرا الموضوع يجاوب بكل صراحة رائه اية فيه شكرا كتير

برجل
07-27-2009, 01:47 AM
جزاكى الله خيرا موضوع اكثر من رائع

حفيد سيف الله المسلول
07-27-2009, 04:52 PM
بجد انتى تحفه انا بمووووووووووووووووووووووووووووت فى مصطفى وبتابعه كويس جدا على ال site بتاعه وبجد انا بستفيد منه كتير وبجد بعتبره اخويا الكبير
وبحترمه نقاشه جدا وانه ضم معاه الاستاذ الجميل ابراهيم الفقى بجد التنين دول ممكن يغيروا مسار بلد بفكرهم وانا مش عارف اسالك ازااى

جوليت الحب
07-27-2009, 05:32 PM
جزاكى الله خيرا موضوع اكثر من رائع

شكرا كتيييييييييير اوى على الرد الى فرحنى بجد بشكرا اوى بس انا بطلب من كل واحد يا جماعة معلش ياريت تناقشوا الحلقات معايا انا برد عليها وبنحاول كلنا نناقشها ويمكن نستفيد باذن الله منها وشكرا

جوليت الحب
07-27-2009, 05:33 PM
بجد انتى تحفه انا بمووووووووووووووووووووووووووووت فى مصطفى وبتابعه كويس جدا على ال site بتاعه وبجد انا بستفيد منه كتير وبجد بعتبره اخويا الكبير
وبحترمه نقاشه جدا وانه ضم معاه الاستاذ الجميل ابراهيم الفقى بجد التنين دول ممكن يغيروا مسار بلد بفكرهم وانا مش عارف اسالك ازااى

شكرا كتتتتتتتتتتير على الكلام دا بشكرك جدا والحمد لله ان قكرة الموضوع عجبيتك بس ياريت نناقش الحلقة كمان

Marwa Mahmoud
07-27-2009, 07:03 PM
جزاكى الله كل خير موضوع جميل وفكرة ممتازة

جوليت الحب
07-28-2009, 05:15 PM
جزاكى الله كل خير موضوع جميل وفكرة ممتازة

شكرا يا مروة على ردك والحمد لله ان المضوع فكرته عجبتك وانا يا جماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااعة برجو كل واحد يرد على الموضوع يناقش الحلقات ويقول رائه عشان نكمل الحلقات يارب نستفيد منها ان شاء الله

rosy
07-29-2009, 10:25 PM
شكرا علي موضوعك جوليت
وبجد فكره جميله اوي
ويارب ننفذها كلنا مع بعض
وياريت تنزلي باقي الحلقات
وجزاكي الله كل خير

حسناء
07-31-2009, 05:43 AM
اه يا جوليت ده الكذب بقي عادي وخيانه الامانه عادي والصحوبيه اللي شكلها يقرف (اسفه للتعبير) بين الولاد والبنات عادي ومد ايد البنات علي الولاد و الولاد علي البنات عادي وبشوف بنفسي وكمان سمعت من ناس انهم بينزلوا من البيت علي اساس انهم رايحين الكليه ويخرجوا مع اصحابهم عادي والبنات اللي بتنزل من بيتهامن غير مكياج واول متخرج وتركب المكيف الاقيهاعماله تحط ادام الناس ولما تساليها مش مكسوفه تقولك عادي كل الانحلال اللي فالمجتمع بقي عادي وللاسف الحريه هي الستار

alaa eid
07-31-2009, 10:49 AM
جزاكي الله كل خير

موضوع رااااااائع

جوليت الحب
08-02-2009, 12:47 AM
اه يا جوليت ده الكذب بقي عادي وخيانه الامانه عادي والصحوبيه اللي شكلها يقرف (اسفه للتعبير) بين الولاد والبنات عادي ومد ايد البنات علي الولاد و الولاد علي البنات عادي وبشوف بنفسي وكمان سمعت من ناس انهم بينزلوا من البيت علي اساس انهم رايحين الكليه ويخرجوا مع اصحابهم عادي والبنات اللي بتنزل من بيتهامن غير مكياج واول متخرج وتركب المكيف الاقيهاعماله تحط ادام الناس ولما تساليها مش مكسوفه تقولك عادي كل الانحلال اللي فالمجتمع بقي عادي وللاسف الحريه هي الستار

شكرا كتتتتتتتتتتتتتير اوى يا حسناء على ردك دا ومناقشتك اد ايه جميلة بجد ويارب كلنا نستفيد منها ونلغى كلمة عادى من حياتنا على اد ما نقدر وشكرا كتير وشكرا لو واحد رد للموضوع

جوليت الحب
08-02-2009, 01:21 AM
خدعوك فقالوا : أنا عارف ربنا كويس

--------------------------------------------------------------------------------

هل الفتن اللي حولنا هي سبب بعدنا عن الله؟؟؟

أم أن هناك معلومات لو عرفناها سنكون أسرع في الذهاب الي الله؟؟؟

حلقة اليوم : خدعوك فقالوا : أنا عارف ربنا كويس

مفهوم خاطئ انتشر بيننا وهو أن الموضوع هو موضوع فتن وليس موضوع معرفة الله و حب الله...

في حين أن المسليمن في الغرب علي سبيل المثال متمسكون أكثر بدينهم والبنات بحجابهن في مجتمع تنتشر فيه الفتن أكثر من مجتمعاتنا بكثير...

إذن الثبات علي الدين ليس مرتبطا فقط بالفتن...

فلو عرفنا الله أحببناه و لو أحببناه لبذلنا كل ما نستطيع من أجل الثبات...

سؤال:

- هل يعاملنا الله بعدله؟؟؟

- أم بفضله؟

- أم بإحسانه؟

ان الله تعالي يعاملنا بعدله وبفضله وباحسانه بل ان الله يعاملنا بالحياء... فهو حيي كريم ...

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم في حديث كلنا نحفظه:

" ان الله يستحي أن يرد يد عبد صفرا خائبين"...

كما أن الله تعالي يستحي أن يقول لنا أنه أدخلنا الجنة برحمته بل انه أدخلنا الجنة بأعمالنا...

فمن من عمله يدخله الجنة الا أن يتغمده الله برحمته...

ياريت نستحي من الله كما يستحي الله منا...

ياريت نستحي من الله و نخشع في صلاتنا ونحن واقفون بين يديه...

ياريت نستحي من الله و نتوب من ذنوبنا... ونتذكر وقفتنا بين يديه يوم القيامة...

عارفين ما هو الفرق بين غلطة ابليس وغلطة سيدنا ادم؟

ابليس كان قوي العين لم يستحي من الله

لكن

سيدنا ادم استحي من الله فاستغفره فتاب الله عليه

" فتلقي ادم كلمات من ربه فتاب عليه"

يارب لا نحصي ثناءا عليك أنت كما أثنيت علي نفسك
يارب ثبتنا و خذ بأيدينا وأعنا يا كريم...

حسناء
08-02-2009, 06:22 AM
والله مش عارفه اقولك ايه يا جوليت علي جمال اختيارك للحلقات

جزاك الله كل خير

جوليت الحب
08-02-2009, 03:19 PM
والله مش عارفه اقولك ايه يا جوليت علي جمال اختيارك للحلقات

جزاك الله كل خير

شكرا كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييير يا حسناء على ردك على الحلقة ويارب تكون عجبتك وانا بدعى من ربنا انه يثبتنا ويقدرنا اننا ننفذ الكلام دا وانا بالنسبة ليه بجد بحاول انى انفذ الى مطلوب فى دينا وعارفة ان واحدة واحدة الانسان ممكن يكون حد تانى خالص بس ربنا يثبتنا على دينا ويجعل القراءن العظيم ربيع قلوبنا ونور صدورنا وجلاء حزنا وذهاب همانا
وانا مستنية يا جماعة انكوا تردودا على الحلقة دى وشكرا كتير ليكوا

Wild_Angel
08-02-2009, 03:27 PM
ربنا يبارك فيكِ يا جولييت ويهدى جميع بنات المسلمين

جزاكِ الله خيراً
الموضوع جميل جدا جدا
فعلا الحياء صفه جميله اوى وياريت كلنا نكون متأكدين ان ربنا حيرحمنا لو احنا بقينا بنتقى الله
ونستحى منه فى كل شئ وخصوصا المعاملات مع الناس وكمان فى السر قبل العلانيه

GehaD .R.M
08-02-2009, 04:37 PM
جزاكى الله خيرا جوليت
على هذا الموضوعالاكثر من رائع
ولابد فعلا ان نعرف الله حق المعرفه
بالعمل و ليس بالقول فقط

جوليت الحب
08-04-2009, 01:29 AM
ربنا يبارك فيكِ يا جولييت ويهدى جميع بنات المسلمين

جزاكِ الله خيراً
الموضوع جميل جدا جدا
فعلا الحياء صفه جميله اوى وياريت كلنا نكون متأكدين ان ربنا حيرحمنا لو احنا بقينا بنتقى الله
ونستحى منه فى كل شئ وخصوصا المعاملات مع الناس وكمان فى السر قبل العلانيه

شكرا ياويلد على ردك ربنا يخليكى بشكرك ويارب نكون استفادنا من الحلقة بجد

جوليت الحب
08-06-2009, 04:35 PM
جزاكى الله خيرا جوليت
على هذا الموضوعالاكثر من رائع
ولابد فعلا ان نعرف الله حق المعرفه
بالعمل و ليس بالقول فقط

جزاءكى الله كل خير معاكى حق ربنا يثبتنا ان شاء الله وشكرا على الرد وانا مستنية ياجماعة باقى الردود على الحلقات وجزاكم الله كل خير

حسناء
08-08-2009, 03:54 PM
فينك يا جولي منتظرة الحلقه الجديدة
هي امتي حتنزل

Nada Mohammed
08-08-2009, 09:09 PM

جوليت الحب
08-11-2009, 02:18 PM

اللهم امين ربنا يخليكى ياندا شكرا على ردك

جوليت الحب
08-11-2009, 02:27 PM
حلقة انهاردة ياجماعة بسم الله الرحمن الرحيم
خدعوك فقالوا: رمضان شهر العبادة والقران...

رمضان شهر العبادة والقران

هل هو مفهوم خاطئ؟

أم

أنه مفهوم صحيح و لكننا فهمناه بطريقة خاطئة و طبقناه بطريقة تجعلنا مسلمين موسميين؟

هل الهدف من رمضان هو تجميع الحسنات وتحقيق أرقام؟

أم

أن رمضان هو خطوة للتقرب الي الله؟

مستهدف الحلقة: صناعة مسلم مستمر مع الله

نعم رمضان شهر نزل فيه القران... لكن القران منهج حياة ليس منهج أو عبادة خاصة بشهر بعينه...

و هو شهر تزداد فيه الطاعة لفضله عند الله....لكننا للاسف لم نتخذه خطوة وبداية للتقرب الي الله...

بل جعلناه الغاية...

فنجد منا من يصلي التراويح في رمضان فيجماعة... ولا يصلي العشاء في جماعة...

نجد مننا من يقصر في عمله ليقرأ القران....

فبسبب هذا الفهم الخاطئ نسقط بعد رمضان...

و نجد المساجد بعد ان كانت عل اخرها من المصلين... لا نجد فيها الا القليل...و نترك القران...

و ننسي أن أحب الأعمال الي الله أدومها وان قلت....

عايزين يا جماعة نجعل من شهر رمضان:

" خطوة للتقرب الي الله والي الاستمرار مع الله"

منتظرين أرائكم حول الحلقة...
و مقترحاتكم
و كيف سنجعل من رمضان بداية خطوة نحو طريق الاستمرارية مع الله...

عشان كلنا نأخذ بايدين بعض و نعيش

أحلي حياة

ونتقابل كلنا

علي باب الجنة

جوليت الحب
08-11-2009, 02:31 PM
انا مستنية الرد على الحلقة يا جماعة ويارب تعجبكوا ان شاء الله

برجل
08-11-2009, 02:53 PM
جزاكى الله خيرا

مروة على
08-11-2009, 03:54 PM
انا الاول احب اشكرك جدا على الموضوع الرائع والحلقات الجميلة الاستاذ مصطفى حسنى اخ كبير وفعلا انسان جميل جدا ربنا يكرمه يا رب والحلقات اللى بتختريها بجد جميلة ربنا يجعله فى ميزان حسناتك والحلقة بتاعت رمضان دى جميلة بس انا ليا تعليق عليها بعد اذنك ان انا كبنت الرسول قال ان الافضل صلاتى فى بيتى بس انا بصلى فى المسجد فى رمضان لأن فعلا احساس جميل جدا وبعد رمضان بصلى فى البيت واكيد الكثير من البنات كده عشان كده المساجد بتكون قليلة بعد رمضان اما بالنسبه للشباب فربنا يهديهم جميعا يا رب والبنات برضه وبشكرك على حلقاتك الجميلة واسفة انى تدخلت واسفة على الاطاله

جوليت الحب
08-11-2009, 04:56 PM
جزاكى الله خيرا

جزاءك الله كل خير انت كمان على ردك دا شكرا ليك

جوليت الحب
08-11-2009, 05:02 PM
انا الاول احب اشكرك جدا على الموضوع الرائع والحلقات الجميلة الاستاذ مصطفى حسنى اخ كبير وفعلا انسان جميل جدا ربنا يكرمه يا رب والحلقات اللى بتختريها بجد جميلة ربنا يجعله فى ميزان حسناتك والحلقة بتاعت رمضان دى جميلة بس انا ليا تعليق عليها بعد اذنك ان انا كبنت الرسول قال ان الافضل صلاتى فى بيتى بس انا بصلى فى المسجد فى رمضان لأن فعلا احساس جميل جدا وبعد رمضان بصلى فى البيت واكيد الكثير من البنات كده عشان كده المساجد بتكون قليلة بعد رمضان اما بالنسبه للشباب فربنا يهديهم جميعا يا رب والبنات برضه وبشكرك على حلقاتك الجميلة واسفة انى تدخلت واسفة على الاطاله

بجدشكرا لمشاركتك بجد مفيش حاجة اسمها اسفة انك ادخلتى الحلقات دى كلها للمناقشة طبعا مفتوحة الى انت عاوزاة تقولى مفيش اى مشاكل وشكرا لردك دا بجد نورتى الحلقة

حسناء
08-13-2009, 09:06 PM
جزاك الله خير الجزاء
كالعاده طبعا جوليت جايبالنا حلقه متميزه جدا
فعلا يا جماعه ليه منخليش رمضان فرصه للاستمرار في عباده ما مثلا كل رمضان كل واحد يشوف ايه مبيعملهوش كتير طول السنه من عبادتنا وبنوي ومن اول رمضان انه يستمر فيه ويداوم عليه بعد رمضان
وربنا يعينا علي حسن عبادته

جوليت الحب
08-14-2009, 12:00 AM
جزاك الله خير الجزاء
كالعاده طبعا جوليت جايبالنا حلقه متميزه جدا
فعلا يا جماعه ليه منخليش رمضان فرصه للاستمرار في عباده ما مثلا كل رمضان كل واحد يشوف ايه مبيعملهوش كتير طول السنه من عبادتنا وبنوي ومن اول رمضان انه يستمر فيه ويداوم عليه بعد رمضان
وربنا يعينا علي حسن عبادته

ربنا يخليكى ياحسناء بجد انتى الى مشجعانى انى استمر فى الحلقات بجد ولعل كلنا نستفاد منها ان شاء الله وربنا يثبتنا على دينا يارب

Wild_Angel
08-14-2009, 01:05 AM

حلقه راااائعه ومتميزه جداً
ياااارب اجعلنا دوماً فى عباده وعماره للارض وتزكيه للنفس

جوليت الحب
08-14-2009, 02:49 PM

حلقه راااائعه ومتميزه جداً
ياااارب اجعلنا دوماً فى عباده وعماره للارض وتزكيه للنفس

شكرا ياويلد على ردك الجميل دا نورتى الحلقة وجزاءك الله كل خير

fawzy nasr
08-14-2009, 04:55 PM
مع احترامى الشديد لوجهة نظرك فأنا سمعت ورأيت من مصطفى حسنى بدع كثيرة فيجب ان نسمع الاكثر منه فى العلم
وشكرا : انا الفقير الى الله

الدلوعة
08-16-2009, 06:34 PM
الله ينور يا نونا
وتسلم ايدك بجد انا الانسان دة بحبه فى الله وبقتنع جدا بكلامه
وجزاكى الله كل خير على الحلقات دى بجد الله ينور وجعله الله فى ميزان حسناتك

جوليت الحب
08-16-2009, 08:56 PM
الله ينور يا نونا
وتسلم ايدك بجد انا الانسان دة بحبه فى الله وبقتنع جدا بكلامه
وجزاكى الله كل خير على الحلقات دى بجد الله ينور وجعله الله فى ميزان حسناتك

شكرا يا حبيتى ربنا يخليكى على الرد الجميل دا وانا اخترت الانسان دا لانه بجد فى شباب بحتبه وبتقتنع بكلامه اذا كان هو او ( معز مسعود) وطبعا مش عاوزين ننسنى الاستاذ عمرو خالد فى رمضان يا جماعة الجزء التانى من برنامج قصص القراءان وجزاءكم الله كل خير

السيد جابر
08-21-2009, 10:05 PM
الله ينور يا استاذه على الموضوع الجامد ده
وبجد حاجه ممتازه فكرته
وياريت تستمرى فيه لاننا بجد بنستفاد