المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : التدخين والادمان -ادخل وعلق-

fawzy nasr
08-04-2009, 05:01 PM
انا فى هذا الموضوع لا اكتب موضوعا مقاليا و لا اريد تعليق على ما كتيت ولكن اريد ان اعرف وجهة كل فرض عن التدخين
فقد زاد معدل المدخنين والمدمنين فى الفترة الاخيرة من هذا العقدمن الزمان

فما رأيك بكل صراحة فى التدخين والمدخنيين :
و هل انت منهم :
وما هى الحلول التى يجب ان نمنع بها المدخنين

هل بالغرامات - او بأغلاق مصانع السجائر وحظر تداولها - او بالاعلان عن اضرارها

S2AH
08-04-2009, 05:42 PM
[COLOR="Black"][SIZE="4"]لاول بشكرك جدا على اثارة الفكرة دى
وفعلا التدخين بقى ظاهرة تقريبا اتعودنا نشوفها _ويمكن المدخن بيلجأ للتدخين اعتقادا منة انة بكدة بيهرب من مشاكلة لكن طبعا من غير ما يحس انها بتزود من مشاكلة سواء كانت صحية او مادية
دة بالاضافة ان التدخين حرام شرعا لانة بيأزى النفس والصحة وربنا ادى لكل واحد الصحة امانة المفروض يحافظ عليها .
وغير كدة ان ربنا هيسأل كل واحد فينا عن عمرة_ومالة_وعلمة .
يعنى لو كل مدخن فكران الفلوس اللى بيشترى بيها علبة السجاير ان اولادة اولى بيها كان الحال اكيد اتغير وفالاخر يقولك الحياة غالية ومش قادر عالمصاريف وهو فأيدة انة يوفر
وبالنسبة للشباب المدمنين طبعا الظروف ليها العامل الكبير اللى بتخلى الشباب يلجأ للادمان واول سبب البطالة والاحساس بالفراغ مع انة لو دور حولية هيلاقى ابواب الرزق قدامة كتير بس الاول يغير من نفسة
اما الحلول
فاكيد باغلاق مصانع السجاير وحظر تداولها
لان الاعلان عن مخاطرها تقريبا مش جايب نتيجة من كتر ما بقى المدخنين يسمعوعن اضرارة مبقاش يفرق معاهم فحاجة
وجزاك اللة كل خير على طرح الموضوع المهم دة

rosy
08-04-2009, 07:20 PM
فعلا التدخين ده اخطر حاجه في الوجود
والله يكون في عون اللي بيدخن لانه مش حاسس يالخطوره اللي هو فيها
بس بصراحه انا من رأيي ان الحل الوحيد لمنع التدخين
هو ان الانسان يكون عنده اراده قويه تمنعه من انه يدخن حتي لو جه عليه فتره خلته يدخن او ظروف صعبه اكيد لو عنده اراده هيبطل
بس انا نفسي اعرف ليه الانسان لما بيكون في ظروف مش حلوه بيدخن
يعني ده مثلا عقاب لنفسه ولا بيحس ان التدخين هيعوضله الظروف ديه بجد نفسي الاقي رد
وعموما ربنا يهدي كل اللي بيدخن مع احترامي ليه بس التدخين مضر بالصحه وحرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااام
اسفه لو كنت طولت
بس مشكوووووووووور علي موضوعك ده بس بجد لو اللي بيدخن ده عرف ايه اضرار التدخين كلها ممكن يكره نفسه جدا لان ربنا عطاه صحته وهو اللي ضيعها وعطاه المال وبرضو بيضيعه
ربنا يهدي الناس كلها يارب

حسناء
08-05-2009, 08:25 AM
بصراحه موضوعك مهم جدا جدا
ازاي شبابنا يكونوا مدخنين والسيجاره بقت شئ ضروري فحياتهم
طبعا ده نتيجه عدم توافر حملات التوعيه الصحيه الارشاديه مع غياب الثقه فالنفس عند معظم الشباب والبالغين نتيجه البطاله ومشاكل الاسكان مصحوبا بمستوي متدني من الوعي الديني
وبالتالي الافراد في هذه الحاله السيئه بيكونوا فريسه سهله للسيجاره واحيانا لمروجي المخدرات
وبقول لكل مدخن ارحم رئتيك وارحم نفسك من سؤال الله لك عن مالك فيما انفقته بالله عليك حترد تقول ايه
ولكل مدخن فقد الثقه بنفسه لديك اراده من حديد ابحث عنها واكسر ما تفرضه السيجاره عليك من قيود وبعد ان تتعافي منها ستجد الحياه امامك وبارادتك سوف تحقق المستحيل
وبجد الموضوع عجبني جدا وممكن يتقال فيه كتير واسفه علي الاطاله

جزاك الله خير الجزاء

fawzy nasr
08-06-2009, 12:37 AM
وبالاضافة الى ذالك اسألكم هل المدخن يعتبر منتحرا ام لا
فانا فى رأى المتواضع انه يقتل نفسه ببطىء بالاضافة الى انه يضر غيره من البشر
فيجب ان نقول لا للتدخين الوباء اللعين

mr.lonly
08-06-2009, 12:51 AM
انا بصفتي مدخن سابق هاقدر اقولك ان لذة التدخين دى وهم كبييييييييييير يا فوزى وكل اللي عاوز يبطل يقدر بس الموضوع عاوز شويه صبر وارادة
وعلي فكرة انا كنت منزل موضوع عن تجربتي دي واحسن الطرق اللي تقدر بيها تبطل تدخين وهو بعنوان تسمح تولعلي

شكرا علي فكرتك يا فوزى

fawzy nasr
08-07-2009, 06:25 PM
شكرا لمشاركتكم الفعالة