المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال........شروط دخول شعبة المساحة

كنزى22
08-08-2009, 08:27 PM
ياريت اللى يعرف شروط دخول قسم المساحه فى جامعة الاسكندريه وجامعة طنطا يرد على ويقول ليه

AHMED FTIHA
08-08-2009, 08:37 PM
بصى يا كنزى انا اللى اعرفه واللى حصل معايا
انه اهم حاجة مواد المساحة فى سنه اولى العمليه والخرائط والحاسب لازم يكون فيهم تقدير
وسنه تانيه برضه مواد المساحة
والافضل يكون فيه تقدير عام فى سنه تانيه ودة مهم اوى
وانا سمعت انه حيكون فى امتحان ومقابله وكدة يعنى
بس اهم حاجة والخلاصه هى تقدير فى مواد المساحة وتقدير عام فى سنه تانيه
وربنا يوفقك

LAZEMA3ISH
08-08-2009, 10:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاسم /احمد صلاح اسماعيل محمد القاضى
كلية الاداب جامعة طنطا قسم الجغرفيا شعبة المسـاحة والخـرائط الفـرقة الـرابعة

شـوف يا كـنزى انا عايز اقولك الشـروط بس مش تقـلق منهااا شروط دخـول الشعـبة عندنا فى طنطا انك مش تشـيل مـواد ولا فـى اولى ولا فى تـانية فقط لا غيـر ولا بتقدير بقى عام ولا جيد ولا امتياز انما فى اسكندرية الشروط شديدة شـوية لانها بتعلمك مسـاحة صح وانا لاحظت الفرق دة اما اخدت الدورة وعرفت ان المساحة فى اسكندرية ليهااا ناس ودكاترها اللى بيتعبوااا مع طلابهم علشان يخلوك تعرف تعـمل حاجة وبردك طنطا كويسة مش هنسـى فضلهاا وفضل ربنااا علينا كلنااا اننا بنعرف مسـاحة لان صـراحة عـلم كويس بس الشروط فى طنطااا سـهلة جدا جدا جدا وبتدخل فيهااا نص الدفعة عامـة والنـص مسـاحة وشكـرا مرة واتنين وتلاتة لكل اعضـاء الـرابطة اللى قاموا بتدريبـى لانى مهما شكرتهم مش هيكون ولو واحد من عشرة من اللى عملوة معانا والله فى الصيف والحر دة
م/حـسن محمد
م/احمد السـيد
م/اسلام ممدوح
م/السيـد جابر
وربنا يوفق الجميـع

sameh gamal
08-09-2009, 11:21 PM
بصى ياكنزى زى ماقالك فتيحه هى تقريبا دى الشروط والاساسيات بس ممكن كل سنه اللائحه تتغير فانتى لو ليكى اى بنت زميلتك هنا معنا فى اسكندريه ممكن تسئلك السنه دى هما ناوين على ايه وربنا يوفقكم كلكم يارب

حفيد سيف الله المسلول
08-11-2009, 07:40 PM
يا جماعه بس انا شايف ان فعلا الشروط بتتغير كل سنه فمن الافضل اننا ننتظر كمان عشربن بوم ونشوف ايه اللى هيحصل ان شاء الله