المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الموضوع:نحن ننتظر رمضان...وهم ينتظرون المسلسلات

M A I - S K Y:::
08-14-2009, 10:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى...

الموضوع: نحن ننتظر رمضان... وهم ينتظرون المسلسلات

************************************************** ****************************************

قبل ايام كنت عند احد من تربطني بهم صلة قرابة..كان هناك دعاية على التلفزيون عن مسلسل معين..فتلهفت العائلة كلها وكانت تسأل....في رمضان..في رمضان..والاخ الاكبر يجيب...نعم في رمضان

نظرت الى احوالنا .......

ننتظر رمضان لنشاهد المسلسلات كلها ما ندع منها ساعة فارغة...

اصبحت القنوات تضع اوقات المسلسلات اوقات صلاة التراويح والجماعة لكي ينسوا الناس حرمة الشهر..ليغيب عن الناس روح الشهر...ليصبح رمضان شهر المسلسلات وليس شهر الصيام..

اصبحنا نتمنى ان يكون يوم رمضان 30 ساعة لنشاهد اكبر عدد معين من المسلسلات والسهرات وغير ذلك...وحسبنا الله ونعم الوكيل

اليك أخي..اليكى اختى..

شهر رمضان من افضل شهور السنة وفيه من الحسنات ما لا يعلم بها الا الله..

:oاغتنم هذا الشهر بالعبادة والدعاء وقراءة القران

لا تذهب عليك صلوات الجماعة..حافظ عليها جميعا..حتى المغرب.. وصلاة التراويح..صل ما استطعت..اقرا القرءان ما استطعت.

اغتنم هذه الاوقات الغالية فوالله يجب ان نندم ونتحسر على كل ساعة تذهب علينا في رمضان ولم نستفد منها شيئا بالعكس..وقد يكون كسبنا السيئات اكثر من وراء المشاهد الساخنة التي ما انفكت الفضائحيات تبثها حتى في نهار رمضان..

ديننا يحارب ليل نهار...ففي اي خندق انت؟؟

لمن فتحت أبواب الجنان ، لمن غلقت أبواب النيران ، لمن صفدت الشياطين .
إنها ليس من أجل الملائكة و لا من أجل خلق آخر ، بل من أجلك يا عبد الله حتى يغفر الله لك حتى يدخلك جنته و يبعدك عن ناره .

أخي الحبيب أليس عندك قلب تعي به هذه الأمور
إلى متى و أنت تهرب من ربك و مولاك الذي يريد أن يغفر لك و يرحمك ، إلا متى و أنت تفر من سيدك الرحيم بك الذي يريدك أن تربح معه .

أخي البدار البدار إلى الجنة إلى المغفرة و الرحمة فالأسباب كله منعقدة لكي يغفر لك الأسباب كلها متوفرة لكي برحمك الله .
تعرض لنفحات الله و خيرات الله
يا باغي الخير أقبل و يا باغي الشر أقصر عن النبي صلى الله عليه و سلم قال ( إذا كان أول ليلة من رمضان فتحت أبواب الجنان فلم يغلق منها باب ، و غلقت أبواب النار فلم يفتح منها باب ، وصفدت مردة الشياطين ، وناد مناد من السماء : يا باغي الخير أقبل و يا باغي الشر أقصر ، و إن لله عتقاء من النار وذلك كل ليلة من رمضان

بادر قبل أن يدخل رمضان....

منقوووول .. ..

هام:أتمنى أعرف رأيكم فى الموضوع ,وكل عام وأنتم بخير.

Marwa Magdy
08-14-2009, 10:33 PM
جزاكى الله كل خير يا مى على الموضوع الجميل ده
جعله الله فى ميزان حسناتك

AHMED FTIHA
08-14-2009, 10:48 PM
ربنا يباركلك بجد موضوع هام جدا وعندك حق فى كل كلمه بجد

احنا لو بصينا لموضوع حكايه المسلسلات من منظور تانى كدة
اولا: احنا كمسلمين المفروض بنستنى رمضان من العام الى العام علشان نزود فى الطاعة وذكر الله اكتر بكل قوتنا لانه فى خير كبير اوى ومش معنى كدة ننسى الله فى باقى العام

والمفروض معظم وقتنا فى رمضان مع الله

ثانيا:عندما نرى حركه اخرى غريبه وهى الاهتمام بعكس اللى المفروض يتعمل فى رمضان والعمل على لهو الناس بالمسلسلات قبل الفطار وبعدة وساعة الفطار وكل وقت داااااااائما طوال شهر رمضان بل والاستعداد من قبله بل وقنوات متخصصه
ساعتها يجب وجود وقفه مع النفس ونسأل هل مسلسلات رمضان ام طاعه فى رمضان؟؟؟؟؟؟
كل عام وانتم بخير
بشكرك جدا يا مى

08-14-2009, 11:00 PM
جزاكى الله كل خير يا مى على الموضوع الجميل ده
جعله الله فى ميزان حسناتك

وجزاكى ..شكرا أوى على مرورك..

08-14-2009, 11:03 PM
ربنا يباركلك بجد موضوع هام جدا وعندك حق فى كل كلمه بجد

احنا لو بصينا لموضوع حكايه المسلسلات من منظور تانى كدة
اولا: احنا كمسلمين المفروض بنستنى رمضان من العام الى العام علشان نزود فى الطاعة وذكر الله اكتر بكل قوتنا لانه فى خير كبير اوى ومش معنى كدة ننسى الله فى باقى العام

والمفروض معظم وقتنا فى رمضان مع الله

ثانيا:عندما نرى حركه اخرى غريبه وهى الاهتمام بعكس اللى المفروض يتعمل فى رمضان والعمل على لهو الناس بالمسلسلات قبل الفطار وبعدة وساعة الفطار وكل وقت داااااااائما طوال شهر رمضان بل والاستعداد من قبله بل وقنوات متخصصه
ساعتها يجب وجود وقفه مع النفس ونسأل هل مسلسلات رمضان ام طاعه فى رمضان؟؟؟؟؟؟
كل عام وانتم بخير
بشكرك جدا يا مى

أنا اللى بشكرك يا أخى على مشاركتك.

S2AH
08-15-2009, 12:36 AM
جزاكى اللة كل خير يا مى
فعلا واللة حسبنا اللة ونعم الوكيل لانهم متخيلين ان رمضان دة مش شهر للطاعة لأ دة شهر المسلسلات والفوازير وتقريبا بتكون عندهم السنة مليانة ويجو عند رمضان والدنيا تتضيق ويعرضو فشهر رمضان فوق 45 مسلسل سبحان اللة دة حتى الواحد ممكن يتلخبط فالحلقات من كتر عدد المسلسلات اللى بتتعرض
وكمان خيم رمضان دى اللى هى المفروض فوقتها يبقى فى صلاة تهجد وقيام ليل لأ دول يجيبو المغنين ويتسحرو على صوتهم

08-15-2009, 01:45 AM
جزاكى اللة كل خير يا مى
فعلا واللة حسبنا اللة ونعم الوكيل لانهم متخيلين ان رمضان دة مش شهر للطاعة لأ دة شهر المسلسلات والفوازير وتقريبا بتكون عندهم السنة مليانة ويجو عند رمضان والدنيا تتضيق ويعرضو فشهر رمضان فوق 45 مسلسل سبحان اللة دة حتى الواحد ممكن يتلخبط فالحلقات من كتر عدد المسلسلات اللى بتتعرض
وكمان خيم رمضان دى اللى هى المفروض فوقتها يبقى فى صلاة تهجد وقيام ليل لأ دول يجيبو المغنين ويتسحرو على صوتهم

عندك حق كل دى سلبيات علشان تتغير لازم نبدأ بنفسنا واللى

حوالينا..

شكرا ليكى على المشاركة اللطيفة دى

mo_medya
08-15-2009, 01:46 AM
جزاك الله كل خير

08-15-2009, 01:55 AM
جزاك الله كل خير

وجزاك ..شكرا أوى على مرورك..

alaa eid
08-15-2009, 10:02 AM
جزاكي الله كل خير

بصراحة موضوع جميييييل جدا

Wild_Angel
08-15-2009, 07:56 PM
جزاكِ الله خيراً يا مى

وكل عام وانتى بخير
وكل الاعضاء بخير

ياااارب أجعلنا أقرب إليك هذا العام أقرب مما كنا عليه

مى رسمى
08-15-2009, 08:16 PM
:)
جزاكى الله خير الجزاء الهم بارك لنا فى شعبان وبلغنا رمضان
دى حكايه صغير بس تبين فضل رمضان ذكر ان فى عهد الرسول واثناء الغزوات توفى رجل فى الحرب اى انه شهيد وما ادراكم منزلة الجهاد وبعد عام من شهادته توفى رجل ولكن على فراشه فى بيته ولم يجاهد فقط كان مسلم مؤمن فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ان هذا الرجل قد سبق الشهيد الذى استشهد العام الماضى الى الجنه فاستعجب الناس وسالوه
كيف يارسول الله؟
فقال الحبيب المصطفى عليه صلوات الله عز وجل فى كل وقت وحين
الم يمت بعده بعام وادرك رمضان وصامه
صدقت ياحبيبى يارسول الله
لكم ان تتخيلو قيمة رمضان من هذه الحقيقه الجميله

مروة على
08-15-2009, 08:26 PM
عندك حق بجد انا كل ما اروح عند حد يقعدو يتكلمو عن مسلسلات رمضان ويقولو امتى رمضان ييجى بقى عشان يتفرجو على المسلسلات انا كنت كده زمان بس لازم ناخد بلنا بقى ونرجع لربنا ربنا يهدى المسلمين جميعا يا رب وبشكرك على الموضوع جزاكى الله خير على التذكرة والتنبيه

08-16-2009, 04:20 AM
جزاكي الله كل خير

بصراحة موضوع جميييييل جدا

وجزاكى خير الجزاء

شكرا أوى على تعليقك ومرورك.

08-16-2009, 04:25 AM
جزاكِ الله خيراً يا مى

وكل عام وانتى بخير
وكل الاعضاء بخير

ياااارب أجعلنا أقرب إليك هذا العام أقرب مما كنا عليه

وجزاكى الله خير الجزاء

وكل عام وأنتى بخير والاسلام و كل المسلمين بخير .

08-16-2009, 04:27 AM
عندك حق بجد انا كل ما اروح عند حد يقعدو يتكلمو عن مسلسلات رمضان ويقولو امتى رمضان ييجى بقى عشان يتفرجو على المسلسلات انا كنت كده زمان بس لازم ناخد بلنا بقى ونرجع لربنا ربنا يهدى المسلمين جميعا يا رب وبشكرك على الموضوع جزاكى الله خير على التذكرة والتنبيه

وجزاكى خير الجزاء

شكرا أوى على تعليقك ومرورك.

08-16-2009, 04:32 AM
:)
جزاكى الله خير الجزاء الهم بارك لنا فى شعبان وبلغنا رمضان
دى حكايه صغير بس تبين فضل رمضان ذكر ان فى عهد الرسول واثناء الغزوات توفى رجل فى الحرب اى انه شهيد وما ادراكم منزلة الجهاد وبعد عام من شهادته توفى رجل ولكن على فراشه فى بيته ولم يجاهد فقط كان مسلم مؤمن فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ان هذا الرجل قد سبق الشهيد الذى استشهد العام الماضى الى الجنه فاستعجب الناس وسالوه
كيف يارسول الله؟
فقال الحبيب المصطفى عليه صلوات الله عز وجل فى كل وقت وحين
الم يمت بعده بعام وادرك رمضان وصامه
صدقت ياحبيبى يارسول الله
لكم ان تتخيلو قيمة رمضان من هذه الحقيقه الجميله

عليه أفضل الصلاة وأزكى السلام

جزاكى خير الجزاء على القصة المفيدة دى بجد أنا مكنتش أعرفها .. ربنا يجعله فى ميزان حسناتك.

شكرا أوى على تعليقك ومشاركتك...

sweet girl
08-22-2009, 03:54 PM
جزاكى الله كل خير