الحلقة الثانية
لينا: استنوا دي في ورقة مكتوب فيها اسمي هنا
غادة يلا يا لينا المحاضرة
لينا: متيم سمير المغربي
غادة مين متيم دا
لينا: معقول .. يكون ابن عمي
سيهام: ابن عمك
لين:ا كنت أسمع إن ليا عم اسمه سمير .. بس معرفش إن له ولاد في الكلية
سيهام دا في سنة تالتة
غادة: معقول يا لينا متعرفيش ابن عمك
لينا: معرفش حتى عمي .. دا اخواتي بتلخبط في اساميهم
غادة سيهام بتفكري في اللي بفكر فيه
سيهام ايه هو
غادة جه الوقت اللي لينا تعرف فيه عليتها مش كدا
سيهام عندك حق .. إيه رأيك يا لينا
لينا: هو دا اللي هعمله
في اليوم التالي بدأن رحلة البحث
ذهبت لينا إلى الجداول لتعرف جدول الفرقة الثالثة
وعرفت أن مكان المحاضرة الحالية في المدرج أ
ذهبت إلى المدرج أ هي وصديقتيها سيهام وغادة
سيهام ادخلي المدرج اسألي
لينا أسأل مين
سيهام أسألي البنت اللي قاعدة هناك دي
لينا أنا مترددة مش عارفة ليه
غادة مترددة إيه يلا بقى
واتجهت لينا نحو البنت
لينا لو سمحتي دي الفرقة التالتة
البنت آه بس الدكتور لسة مجاش
لينا تعرفي واحد اسمه متيم المغربي
البنت آه دا أشهر من النار على العلم
لينا متعرفيش هو فين دلوقتي
البنت كان هنا من شوية هتلاقيه بره
بنت أخرى مين دي
لينا انا بنت عم متيم وبسأل عليه
البنت واقف بره هناك أهو
لينا معلش ممكن تعرفيني شكله أصل أول مرة أشوفه
البنت معقول ابن عمك وعمرك ما شوفتيه
لينا أصلي مكنتش عايشة في مصر ولسة راجعة من سنة وعرفت إنه معايا في الكلية فحبيت أتعرف عليه
البنت تعالي معايا
متيم متيم
والتفت متيم ليجد لينا أمامه
اتسعت عينا لينا عندما رأته إنه هو الذي طالما حلمت به
هو الذي تمنت أن تراه في الكلية التي ستلتحق بها
متيم أهلا أي خدمة
لينا انت متيم سمير المغربي
متيم انتي تعرفيني
لينا بالصدفة.. أعرفك بنفسي أنا لينا.. لينا معتز المغربي
متيم معتز.. بنت عمي معتز .. مش معقول.. بس أنا أول مرة أعرف إن ليه بنت اسمها لينا أسمع عن وفاء وحبيبة ..و..
لينا أنا أخت وفاء
متيم انتي معانا هنا في الكلية
لينا آه أنا في سنة تانية
وافتكرت لينا حلمها أول البارحة بأنها اتضح لها أن لها قريب في الكلية اسمه متيم
متيم لينا.. انتي مش معايا ولا إيه
لينا: معاك طبعا.. هسيبك بقى علشان محاضرتك وأنا كمان عندي محاضرة
متيم هشوفك تاني
لينا طبعا
متيم: أكيد?
لينا :أكيد
متيم لو احتاجتي أي مساعدة في المنهج متتردديش تقوليلي أوكي
لينا :أوك
وسارت لينا مبتعدة عنه .. شاردة
سيهام: لينا .. لينا
لينا: نعم
سيهام: مش دا..؟
================================================== =========== لينا: دا مين
غادة: فاكرة الولد اللي كان لابس برمودا في الكلية السنة اللي فاتت
سيهام :أغنى واحد في الكلية.. هو دا .. اللي انتي مرضتيش تبصيله وقرفتي منه
غادة: لينا مالك فيه إيه
لينا: مفيش تعبانة وعاوزة أروح
سيهام: كلمك بطريقة وحشة مش كدا.. بلاش يا لينا تعرفي الناس دي .. دا شكله طالع فيها أوي.. مش هيحب يعرف واحدة فقيرة ولا هيحب يعرف صحباته إنك بنت عمه.. وبعدين دا مش مصاحب غير بنات .. عمري ما شفته واقف مع شاب.. ابعدي عنه يا لينا بدل ما يقال عليك واحدة من حريم سي متيم
لينا: خلاص يا سيهام قولتي اللي عنك هتروحوا معايا ولا أروح لوحدي
سيهام: أنا عندي محاضرة لسة هحضر
لينا: غادة هتروحي معايا
غادة: لسة عندنا محاضرة والدكتور بيآخد الغياب
لينا :يبقى خلاص همشي لوحدي
غادة: استني يا لينا
لينا مش عاوزة استنى سلام
أرتمت لينا على سريرها وبدأت تفكر به وبكلام سيهام.. أفتكرت ملامحه.. جذاب ووسيم.. وغني؟!لا تعتقد
لينا هنشوف الأيام هتجبنا لفين
فات أسبوع منذ لقائهما ولينا لم تقابله مرة أخرى حتى وجدته أمامها وكالعادة مع بعض من حريمه
كان جالسا في الكافيتريرا ممسكا بناي يعزف به والاخريات ملتفتن حوله يستمعن لألحانه
اقتربت لينا منه وعندما رآها ترك تجمعه وذهب إليها
متيم: إذيك يا لينا
لينا: الحمد لله
متيم: مشوفتكيش من يومها يعني
لينا: مش عارفة .. الصراحة أصلي نسيت شكلك فمكنتش أعرف انك إنت ولا لأ
تجهم وجه متيم
متيم: مع إني منستش شكلك
لينا: انت بتعزف ناي
متيم :آه مجرد هواية بسلي نفسي
لينا: أنا كمان بعذف ناي وبكتب أغاني وقصص كمان بتعرف تألف لحن
متيم: يعني على قدي
لينا: يبقى خلاص لقيت اللي يلحنلي أغانيا
متيم: مكنتش أعرف إن العيلة كلها فنانين كدا
لينا : ليه
متيم: أصل لينا عم في الاردن ملحن مشهور .. مسمعتيش عنه
لينا: محصليش الشرف.. تعرف إن بابا كمان كان بيكتب شعر
متيم: مش قولتلك العيلة كلها فنانين
وجاءت بنت من خلفه تناديه
البنت متيم
متيم نعم .. تعالوا لما أعرفكم.. لينا بنت عمي
البنت في زهول :والله
متيم: والله بنت عمي
ونظر متيم إلى لينا
متيم هالة صديقتي بجد هيا دي الوحيدة اللي وقفت جنبي
لينا آه مانا بسمع إن ليك أصحاب كتير
هالة: لا أنا بقى أكتر واحدة مخلصة ليه مش كدا يا متيم
متيم آه.. آه
ونظر متيم إلى لينا برهة قبل أن تقول
لينا أنا هروح بقى
متيم استني شوية روحي معانا.. دول في البيت نفسهم يشوفوكي
لينا مرة تانية سلملي عليهم وبالأخص أونكل سمير
هالة متيم لسة ورانا محاضرة
متيم احضريها انتي
هالة ما ينفعش .. يرضيكي يا لينا ما يحضرش محاضراته.. مش كفاية عدت سنة أولى
لينا انت عدت سنة أولى
متيم آه أصل محضرتش الامتحان
لينا ليه
متيم: مكنش ليا مزاج
نظرت لينا إليه باستغراب
لينا: طيب يا رب مزاجك السنة دي يخليك تحضر الامتحان
قال متيم لنفسه رد قوي جرئ .. لم تكلمنى بنت هكذا من قبل
هالة: انت سرحت في إيه
متيم مفيش .. أنا مروح.. هتروحي يا لينا
فهمت لينا مقصده
لينا آه اصحابي بيستنوني هناك هروح معاهم
متيم :هتروحي مع أصحابك
لينا أه .. عايز حاجة
متيم: خلينا نشوفك.. فيه كلام كتير لازم نتكلم فيه.. أوكي
لينا: أوكي .. باي
سارت لينا مبتعدة عنه وهي في غاية السعادة
================================================== =========== سيهام: برضه يا لينا كلمتيه
لينا: وإيه يعني ابن عمي وكلمته
سيهام
محدش يعرف إنه ابن عمك كدا سمعتك في الكلية هتبقى وحشة.. وبعدين انتي ناسية إن أحنا عمرنا ما كلمنا شباب في الكلية منظرنا هيكون إيه لما يشوفوكي وانتي بتكلميه
لينا
فيه إيه يا سيهام .. مفيش فيها حاجة لما أكلم ابن عمي .. وعلى فكرة هو معرف
كل أصحابه إن أنا بنت عمه
سيهام
أنا خايفة عليكي
لينا
من أيه
سيهام
من إنك تحبيه وهو مش ممكن يحبك
لينا
انتي عبيطة حب إيه أنا مش بفكر في الحب دلوقتي.. هتروحوا
سيهام
مش هروح معاكي غير لما توعديني
لينا
أوعدك بإيه
سيهام
بإنك تبعدي عنه..دا غني يا لينا غني
لينا
يبقى هروح لوحدي
وهمت لينا بالانصراف
غادة
لينا استني هقولك حاجة
لينا
فيه إيه يا غادة عاوزة تقولي حاجة انتي كمان
غادة
معلش استحمليها أصلها قالتلي إنها غيرانة
لينا
غيرانة من إيه
غادة
غيرانه إن ليكي ابن عم غني
لينا
أولا هو مش غني ولا حاجة.. ثانيا الصديقة الحقيقية عمرها ما تغير من صديقتها..
مش هي دي الصداقة
أنا همشي ولو مش عاوزني أكلمكم تاني خلاص.. مش هغصب نفسي عليكم ..باي
في اليوم التالي ذهبت لينا للكلية بمفردها على غير عادتها .. حضرت جميع محاضرتها دون رفيقيتيها
حتى رأت متيم فذهبت إليه
لينا
هاي متيم إذيك
متيم
إذيك انتي.. ممكن نتكلم شوبة
لينا
طبعا
متيم
يا بنات لما المحاضرة تبتدي أعطوني رنة
هالة
إنت رايح فين
متيم
جاي جااي
متيم
نتمشى ولا نقعد هناك
لينا
تعالى نقعد
متيم
عرفتي منين إني ابن عمك
لينا
بالصدفة
متيم
علي صوتك أنتي صوتك رقيق كدا.. أنا بسمعك بالعافية
لينا
دي طبيعتي
متيم
مش بيتهيألي وراثة من عمي صح؟
لينا
وراثة من أمي.. ماما كانت هادية جدا
متيم
كانت .. ودلوقتي مش هادية؟
سكتت لينا برهة
لينا
ماتت.. بعد ما ولدتني بساعات
متيم
أنا آسف.. أنا فاكر إنها
لينا
مفيش داعي للأسف عادي
متيم
ممكن أسألك سؤال
لينا
سؤال إيه
متيم
متخفيش سؤال عادي
لينا
هيزعل
متيم
مش بيتهيألي أنه ممكن يزعلك
لينا
خلاص أسأل
متيم
انتي بتحلمي بإيه
سكتت لينا برهة
لينا
بحلم
متيم
آه سؤال عادي
لينا
مش بحلم
متيم
ليه؟ دي الاحلام جميلة
شردت لينا تسأل نفسها هل يقصد..ذاك الحلم..أهو الآخر..
متيم
لينا
لينا
نعم
متيم
ليه مبتحلميش
لينا
بخاف أحلم
متيم
ليه
لينا
أخاف أحلم حلم بعدين ما يتحققش
تفآجأت لينا مما تقوله.. ما هذا الذي تقوله.. هذا عكس شخصيتها تماما.. ما الذي جعلها تنطق بهذا الكلام؟
متيم
احلمي يمكن يتحقق
لينا
ولو متحققش
متيم
يبقى كفاية انك عشتي لذة الحلم..احلمي ..احلمي
================================================== =========== متيم
يبقى كفاية انك عشتي لذة الحلم..احلمي ..احلمي
فات أسبوع ولم ير متيم لينا بعد بحث عنها في الكلية لم يجدها
لا يعرف أصدقائها كي يسأل عليها
ولم يأخذ منها رقم هاتفها الخلوي
جلس يفكر
الأمر برمته غريب
غريب
بينما هو يفكر وجدها أمامه
لينا
متيم
متيم
اذيك يا لينا.. محدش بيشوفك ليه
لينا
إنت عارف.. الأسبوع المتواصل للتربية العملي .. فمكنتش باجي المدرسة
متيم
اقعدي
لينا
عندي محاضرة
متيم لسة الدكتور مجاش.. شايف دفعتك واقفة هناك آهي.. أقعدي بقى
لينا
ماشي.. فين أصحابك
متيم
في محاضرة
لينا
وإنت مش بتحضر ليه
متيم
لا .. عادي
تشربي إيه
لينا مفيش داعي
متيم
طيب استني أنا جاي آهو
لينا
رايح فين
متيم
ههه جاي أهو
وأختفي متيم دقائق وعاد بيده زجاجتين من المياه الغازية
متيم أنا جبتلك فانتا برتقال ملقتش تفاح
لينا
ليه كدا.. أنا قلت مش عايزة
متيم
اشربي بس.. هزعل
لينا
أوك
انت فكرت تعزف ناي إمتى
متيم
تقريبا شهر 7 اللي فات
سرحت لينا ففي هذا الشهر تقريبا فكرت لينا في أن تعذب ناي
لينا
و.. اشتريته إمتى
متيم
على أول 9
وهل يعقل هذا..هل هذاتابع للعوامل الوراثية أم تابع لماذا
متيم
مالك
لينا
مفيش
متيم
بالحق أنا مخدتش رقم موبايلك
لينا
هات موبايلك
وقامت لينا بتسجيل رقمها داخل دفتر موبايله كما قامت بتسجيل رقمه لديها
نظرت لينا إلى متيم برهة
عينان عسليتان مائلتان إلى الخضرة
وجه أبيض يكسوه شعر بني مائل للصفرة
قالت لنفسها
هو سايب دقنه كدا.. ليه مش لايقة عليه
ياي شعر
كل هذا وكان متيم ينظر إلى زجاجة المياه الغازية التي أمامه وهو يقول في نفسه
هروح النهارده للحلاق
لازم أحلق دقني
محلقتهاش ليه امبارح
كان لازم ألقى وقت عشان أحلقها
زمان دقني مش عجباها الوقتي
لينا
أونكل سمير أخباره إيه
متيم
كويس .. بيسلم عليكي
العيلة دي غريبة جدا.. والله.. كبيرة بس محدش يعرف التاني مش ملاحظة كدا
أحست لينا من كلامه أنه يريدها أن تبتعد عنه
لا تعرف لماذا جاءها هذا الشعور
لينا
معرفش.. أنا رايحة أشوف المحاضرة
متيم
يعني مش ملاحظة إن العيلة دي مفككة بجد
لينا
أعمل إيه يعني؟!
قالت لينا لنفسها باين مش لاقي كلام يقوله
متيم
.. هتروحي المحاضرة
لينا
آه
متيم طب قومي
أحست لينا أن الدم يغلي في عروقها وقالت لنفسها
ماشي يا متيم أنا غلطانة إني قعدت معاك أصلا
وجال بخاطرها فكرة ترد بها على كلامه
متيم
بتوع إيه دول
لينا
حساب الفانتا
متيم
أنا حاسبت خلاص
لينا خليهم معالك لأحسن متعرفش تروح
================================================== ===========